►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Multă lume se întreabă dacă ochelarii și camerele VR au șanse pe piață sau vom asista la un nou balon de săpun precum cel al televizoarelor 3D, care n-au stârnit prea mult interes în practică.
Eu zic că tehnologia VR are șanse. Are aceleași șanse pe care le au și camerele video de acțiune (GoPro style) în piață și am văzut niște filme foarte mișto făcute cu astfel de camere, așa că de ce nu și filme 360 în viitor?
Am zis anul trecut că Mobile World Congress 2015 a stat sub semnul VR-ului. Da, al ochelarilor VR. Anul acesta tot sub semnul VR-ului a stat (tablete nici n-am mai văzut, iar smart watch-uri foarte puține – e altă discuție asta), dar în 2016 am văzut sistemul complet VR: ochelari tot mai ieftini, camere 360 de grade de dimensiuni mici, de buzunar, și software compatibil prin intermediul Facebook 360, YouTube 360 și integrarea Streetview în soluțiile pentru consumatori.
Așadar, avem acum cam tot ce ne trebuie pentru a face clipuri video 360 (sau VR, să le zicem). Ce facem cu ele? Păi în primul rând privim exact ceea ce dorim.
Diferența între ani este uriașă. Acum vreun an, când am pus o cască virtuală pe cap, m-am uitat la o animație slabă de tot, din aia tip Minecraft, și mi s-a făcut și rău. Dacă asta e tot ce are de oferit sistemul, nu-l văd bine, m-am gândit atunci.
Zilele trecute m-am uitat la o imagine 360 de grade de pe Marte. De pe Marte! Am văzut multe fotografii de acolo, mă fascinează ideea de a vedea o imagine reală de pe o altă planetă, dar la aceasta 360 am stat cel mai mult timp, uitându-mă cu atenție în toate părțile și unghiurile. Poți să te uiți pe rând la fiecare piatră, poți să te uiți în jos la robotul Curiosity și să vezi că una dintre roți pare cam uzată, te poți roti pe cer căutând Soarele. Trebuie să recunoașteți că este un alt tip de experiență!
Use your smart phone to explore Mars with me in 360 degrees. #FromWhereIStand
Posted by NASA’s Curiosity Mars Rover on Saturday, January 30, 2016
Și aici vezi deja o chestiune importantă. VR nu înseamnă musai cască pusă pe cap, ci în primul rând o imagine sau o filmare 360 de grade, că de acolo pornim. Casca este opțională, dar filmul 360 îl poți explora și cu mouse-ul pe ecran și cu degetul pe ecranul telefonului (sau rotindu-l încotro vrei), iar acesta este elementul principal. Altfel spus, casca în sine s-ar putea să nu prindă, dar imaginile 360 da.
Să îți dau exemple. Uită-te la clipul de mai jos, un wingsuit base jump foarte periculos, în care “zburătorul” trece razant pe lângă stânci și copaci. Să nu-mi spui că n-ai fi vrut să te uiți și în lateral sau în jos, să vezi cum trec stâncile pe lângă el/tine, sau chiar în urma celui care filmează pentru a vedea dacă îl urmează și alții.
Balls of steel
Posted by Breed Of Speed on Sunday, December 13, 2015
Clipul este superb, dar îi lipsește o întreagă dimensiune.
Acum uite un alt wingsuit jump, dar filmat 360. Trage cu mouse-ul pe ecran ca să te uiți, în orice moment, în ce direcție vrei.
Altă viață, nu?
Iată rollercosterul Silver Star din Europa Park (Germania), unul dintre cele mai înalte și rapide din Europa cu 130 km/h viteză maximă și accelerații de până la 4g. Mie mi se face teamă doar urmărind acest clip, care-i luat chiar de pe site-ul oficial. Totuși, în toate acele secunde de început, când vagonul este ridicat la înălțime și nu vezi altceva decât cerul și șina, eu îmi doream doar să pot da imaginea spre stânga și să văd cât de sus am ajuns.
Iată varianta 360, dar filmată cu cine știe ce cameră nestabilizată, nu o filmare profesionistă precum cea de mai sus. Chiar și așa, te poți uita în stânga sau dreapta, poți roti spre pasageri pentru a-i vedea urlând, poți ajusta unghiul în ce direcție am fi vrut. De ce n-ai vrea să poți face asta?
Iată cum arată camerele 360 de grade lansate în februarie de LG, modelul 360 Cam, și de Samsung, modelul Gear 360. Fotografiază și filmează în toate direcțiile (au câte două obiective și compun imaginea), au microfon, pot fi puse pe trepied, sunt suficient de mici pentru a fi ținute în buzunar sau fixate pe o cască sau pe o capotă, iar de LG nu știu, dar cea Samsung are și o carcasă opțională pentru scufundători.
Iată și ochelarii, Samsung Gear VR și LG 360 VR. În cei Samsung se introduce telefonul și te uiți de fapt la ecranul său (noroc că are rezoluție mare, nu?), iar cei LG au ecran propriu, motiv pentru care sunt și mai mici și mai portabili, dar nu izolează la fel de bine ochii, adică poți vedea în jos pe lângă nas.
Samsung are un parteneriat puternic cu Facebook și tehnologia lor Oculus, iar la lansarea LG a fost pe scenă un om de la Google. Fotografiile tale 360 ar putea fi incluse și pe Streetview.
Așadar, sistemul există. Iată niște posibilități de utilizare:
Cam așa văd eu situația imaginilor 360. Merită și casca? Habar n-am. Din experiența mea, ecranele încă nu au ajuns “acolo” și le poți vedea pixelii. Sigur, nici asta nu contează prea mult atunci când imaginile surprinse sunt foarte interesante și te uiți cu entuziasm la ele, fără timp să studiezi pixelii ecranului. Mie personal nu-mi plac foarte mult ochelarii văzuți până acum, cei ai Samsung atârnă cam greu pe nas, cei ai LG nu izolează perfect ochii, dar fiind ieftini (sau chiar dați gratuit), i-aș lua.
O cameră 360 chiar aș vrea, însă. Dacă pot pune astfel de imagini pe Facebook sau YouTube, de ce nu? Important este să înțelegem că “VR” înseamnă mai mult decât “să purtăm niște ochelari caraghioși și să gesticulăm ca zombie cu ei pe nas”, înseamnă un nou tip de a avea amintiri sau de a privi filmările altora.
Alte clipuri 360:
Teoretic merge și ceva pornografie sau măcar un fel de video-chat 360:
Poate ai observat, uitându-te la clipuri, că dai multe clickuri și tragi mult de mouse. Aici sunt buni ochelarii, doar te uiți în direcția dorită și vezi ce-i acolo.
Da, știu că GoPro-ul nu merge bine în ultima vreme pe piață.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
17 comentarii
14/03/2016 la 7:14 AM
Important este să înțelegem că “VR” înseamnă mai mult decât “să purtăm niște ochelari caraghioși și să gesticulăm ca zombie cu ei pe nas.
Ba tocmai ca asta inseamna “VR”, sa porti ceva pe fata si sa iti folosesti capul ca sa privesti oriunde in jur. Video 360 si VR sunt 2 concepte diferite care se intersecteaza prin faptul ca VR e una dintre modalitatile prin care poti viziona video 360.
Camerele alea sunt un prim pas pentru continut video 360, pasul urmator si mult mai greu e sa ai video 360 stereoscopic.
Claudiu(Citează)
14/03/2016 la 7:16 AM
Si niste linkuri:
Un editorial despre vr “adevarat” si video 360: http://www.wired.com/2015/11/360-video-isnt-virtual-reality/ . Nu sunt 100% de acord cu ce zice, dar puncteaza bine cateva aspecte.
Un prim pas facut de google spre continut video stereoscopic 360: https://www.google.com/get/cardboard/jump/
Claudiu(Citează)
14/03/2016 la 8:06 AM
Toate bune si frumoase dar cei cu iOS?
sho(Citează)
14/03/2016 la 8:54 AM
Se muta pe Android :)
SirNeo(Citează)
14/03/2016 la 9:50 AM
Camerele video merg pe orice, că sunt stand alone. Te poți uita și de pe iOS la imagini pe Facebook 360, YouTube 360, Streetview sau ce player o apărea pentru ele. Cât despre ochelari, probabil că va apărea vreo metodă de conectare sau unii făcuți de o firmă 3rd party.
nwradu(Citează)
14/03/2016 la 8:57 AM
Ma sperie putin lucrul asta. Da, e o tehnologie spectaculoasa, insa iti dai seama cum vom putea fi urmariti? Paranoiaaaaaaa!
Cezar(Citează)
14/03/2016 la 9:50 AM
Trebuie să recunosc că nu văd cum vom putea fi urmăriți :P
nwradu(Citează)
14/03/2016 la 2:38 PM
vei putea fi urmărit doar întorcând capul, nu clicăind cu mausu’, ca acuma!
AI_core(Citează)
14/03/2016 la 9:39 AM
VR are sanse, dar video 360 nu prea. Lumea e comoda, vrea sa se relaxeze cand se uita la o filmare, nu sa frece constant soarecul.
Cu ochelari e alta treaba, misti capul ca in realitate, nici nu realizezi ca faci ceva.
Giovani(Citează)
14/03/2016 la 10:09 AM
VR inseamna immersion si din punctul asta de vedere clar va avea succes, te transpune efectiv intr-o alta lume, posibilitatile pentru entertainment, educatie, simulare etc sunt absolut uriase. 3D video-ul “clasic” a fost si va ramane doar un gimmick, adoptat doar in cinematografie si cam atat.
Atentie insa ca si la VR exista 3D, e de fapt obligatoriu, ca sa se formeze o senzatie veridica in creier trebuie cate o imagine dintr-un unghi diferit pentru fiecare ochi.
Atentie! “360 video” e una, e doar un film in care te poti uita de jur imprejur (la fel ca la Street View din Google Maps) – insa VR video de regula implica si filmare 3D (cu doua camere, cate una pentru fiecare ochi), rezultatul fiind foarte diferit. Probabil corect ar fi “360 3D video”, insa e un termen prea complicat.
Mini camerele astea nou-lansate si portabile care inregistreaza “360 video” sunt doar un gimmick si nimic mai mult (lasand la o parte calitatea foarte slaba a opticii si lentile ultra wide / fisheye). Uita-ti va la un echipament adevarat pentru VR video, de ex acel “16 GoPro rig” care iti ofera perspectiva corecta pentru fiecare ochi.
Filmele postate mai sus sunt 360 video si doar atat (cum ar fi, 2D); incercati aplicatia Paul McCartney (de la Jaunt) pe un device de VR (daca aveti ochelari VR sau Cardboard) ca sa va faceti o impresie despre VR video, este un concert Paul McCartney filmat in VR (360 + 3D).
Daeveren(Citează)
14/03/2016 la 10:01 AM
Uite una din Geneva de saptamana trecută : https://theta360.com/s/cUa7KEePmlz7SCZpz8bdrTQWW
Kllaus(Citează)
14/03/2016 la 10:05 AM
mie mi se pare destul de limitate posibilele utilizari ale acestei tehnologii.
eu la clipurile pe care le-ai pus tu cu wingsuits si roller coaster-ul voiam sa ma uit numai in fata, ca acolo e actiunea – nu are rost sa ma uit la munte sau la cer, ca e ca o filmare aeriana obisnuita.
plus ca la filmele de actiune, nu ai timp sa te uiti in mai multe locuri.
plus ca daca ceva se intampla, in general se intampla dintr-o singura directie, deci vrei sa te uiti acolo.
filmare 360 se putea face si pana acum, deci inteleg ca elementul de noutate e ca poti sa o faci cu o singura camera.
da, e o chestie folositoare cand vrei sa faci o prezentare pentru internet a unei camere de hotel, de exemplu.
dar in rest, nu prea.
sa zicem ca m-as uita la un documentar despre ocean filmat 360.
pai nu as vrea sa ratez nici un aspect, as vrea sa ma uit la tot. asta inseamna ca trebuie sa-l vad de 4 ori… e obositor, prefer sa fiu ghidat de ochiul celui care a facut documentarul, ca e putin probabil ca el sa fi inregistrat ceva demn de vazut care sa nu fie in fata lui, ci sa fie intr-o parte.
Robo(Citează)
14/03/2016 la 10:09 AM
totul tine de aplicatii
evident, jocurile primeaza
apoi ar fi vizitarea unor locuri interesante din lume: orase, muzee, paduri, cascade, etc.
Andreea(Citează)
14/03/2016 la 10:45 AM
Abia aștept săli de jocuri VR, în special curse de mașini…
Gabi Miron(Citează)
14/03/2016 la 11:29 AM
the future is here http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s–WUk1XwoM–/1405362014611195427.gif
gigi(Citează)
14/03/2016 la 12:42 PM
Imi pare sincer rau sa o spun, dar eu din acele clip-uri filmate 360 nu inteleg nimic. Imi dau doar o mare durere de cap. Realitatea a complet distorsionata, e ca si cum iei o portocala, o decojesti si o intinzi fortat pe o foaie si zici ca in felul asta vezi mai bine portocala. Pai filmarea 3D era lux pe langa asta, chiar iti dadea ceva in plus.
Poate filmarea asta vazuta intr-o casca e altceva, afisarea pe ecrane plane e mai degraba rea decat buna.
Chiar si cu casca, functionarea e cam limitata la vizionari de hoteluri, case de vanzare sau cine stie ce peisaje exotice. Caci nu vad (cel putin deocamdata) cum o sa poti utiliza o asa casca la jocuri sau in cinematografie, cand nu vezi unde esti, nu vezi controlerul, nu iti vezi mainile (cum mananci floricelele alea la film?:)), esti practic o cartita.
Poate in viitor, deocamdata mi se pare doar o chestie de nisa.
silicon_v(Citează)
14/03/2016 la 2:13 PM
Probabil ca peste cativa ani se vor perfectiona si echipamentele destinate amatorilor. Dar pana atunci, din ce vad, calitatea filmarilor 360 -chiar si in modul fullHD sau 4K- este execrabila. La fel si modul in care sunt “lipite” cadrele. Creeaza niste distorsiuni tare urate.
cata(Citează)