►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Nu înțeleg o chestie legată de industria jocurilor și faptul ca s-a împământenit cumva ca un joc nou să coste 49 sau 59 de euro la lansare, indiferent de tipul, calitatea și mai ales complexitatea sa.
Să luăm ca exemplu GTA 5, un joc imens, cu posibilități multiple de a-l juca, o lume uriașă proiectată, programată și desenată de producători, zeci de misiuni și așa mai departe. Genul de joc pe care-l poți juca ani la rând. Prețul la lansare? 60 de euro. Just Cause este tot atât, The Witcher 3, Far Cry Primal tot atât șamd.
Street Fighter 5 este un joc în care două personaje stau față în față și se bat. Mi se pare cel mai simplu tip de joc posibil, aproape că-i un “2D” clasic, iar în particular acest titlu a fost lansat cu multe buguri, incomplet, cu atât de multe “coming soon” prin el încât cumpărătorii zic că-i un fel de early access, nu produs final. Prețul? Tot 60 de euro.
Cum sa dai două astfel de jocuri la același preț? E ca și cum Mercedes și Fiat ar vinde cu același preț mașinile lor, primii resemnându-se cu gândul “lasă, că noi vom vinde multe, că-s mai bune”. Dacă 60 de euro a devenit un fel de limită superioară, atunci unele titluri ar trebui să coste și 40, 20, 10 euro, că poate atunci le-ar cumpără cineva. Cu siguranță, dacă am 60 de euro în buzunar, nu-i voi da pe ceva gen Street Fighter.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
29 comentarii
07/03/2016 la 2:08 PM
Profitul vine din volum: daca jocul e bun, s-a investit => volum mare, profit mare
Mystery solved.
add(Citează)
07/03/2016 la 2:54 PM
Nu prea ai inteles articolul , mai da si tu castile jos la oita ? .
Joy(Citează)
07/03/2016 la 10:25 PM
Păi da, dar e ridicol. Dacă știi că ai făcut un joc prost, dă-l mai ieftin, ca totuși să-l cumpere cineva. 60 de euro e mult. Dacă atât e bugetul tău, sigur vei alege jocurile mișto.
nwradu(Citează)
07/03/2016 la 2:10 PM
Doar eu cred ca este un blat intre producatorii de jocuri sa vanda jocurile la pretul de 60 de euro ?
Ionescu MIhai(Citează)
07/03/2016 la 10:29 PM
Nu, s-au complăcut cu toții în această situație. Un fel de “game neutrality”.
nwradu(Citează)
07/03/2016 la 2:12 PM
E ca si cand te-ai duce la cinema si ai avea preturi diferite pentru “Star Wars” si “Dupa dealuri”
ma friend(Citează)
07/03/2016 la 10:21 PM
Păi stai, că nu zici rău.
nwradu(Citează)
08/03/2016 la 8:56 AM
Film 3D, un pret
Film digital, alt pret
Film IMAX, alt pret.
Deja se practica.
Gaelex(Citează)
07/03/2016 la 2:14 PM
Pentru ca e un pret “standard” pentru tipul de entertainment de consum – daca stii ca lumea e dispusa sa plateasca atat de mult, atunci atat ceri. La fel si la filme, acelasi pret la bilet e pentru un film slab si acelasi pentru cel cu un buget urias.
Daeveren(Citează)
07/03/2016 la 2:42 PM
pai nu e tot aia.
cinematograful are acelasi cost indiferent de film, bun sau slab. nu aia care fac filmul pun si pretul biletelor, nu?
Teniescu(Citează)
07/03/2016 la 3:00 PM
Eu zic ca e fix tot aia. Producatorul filmului isi ia drepturile de autor pt difuzarea filmului la cinema, insa in final, consumatorul de entertainment plateste tot acelasi pret pe bilet. In cazul jocurilor, cinematograful (adica cel care stabileste pretul biletului) este publisher-ul, care, evident ca va *incerca* intotdeauna sa ceara pretul maxim (care, intamplator, e si “standard” – 60$).
Sunt si cazuri speciale, in care jocuri de calibru (brand puternic sau buget de top) sa fie vandute la preturi mai mici, dar astea sunt exceptii.
Daeveren(Citează)
07/03/2016 la 10:33 PM
Exemplul cu filmul este foarte bun. De fapt, dacă mă gândesc bine întreaga industrie de entertainment cu cele trei mari componente ale ei (gaming, cea mai bănoasă, filme și muzică) merg pe prețuri fixe, dar de ce?
La filme o mare parte din prețul biletului este dat de distribuție/cinematografe, iar producătorii speră să poată vinde suficient cât să recupereze investiția. La muzică este oarecum la fel, artistul oricum câștigă din concerte, nu din vânzările de albume, care de fapt doar îi vor asigura concerte.
Dar la jocuri? Dacă prețul de distribuție este același, atunci prețul jocului ar trebui să fie influențat mai mult de costul de producție, care pentru unele jocuri ajunge la 100-200 de milioane de dolari. Cum costă un astfel de joc cât unul produs cu 1 milion de dolari, nu știu.
nwradu(Citează)
07/03/2016 la 2:19 PM
SF5 e o situatie cu totul si cu totul speciala, e plin netul (inclusiv forumul de specialitate shoryuken) de injuraturi pe tema asta.
Yoshinori Ono a crezut ca o sa sara lumea in sus de fericire la lansarea lui, dar a fost un esec total, mai ales ca diferentele dintre SF4 si SF5 nu sunt atat de mari cum au fost cele intre SF3 si SF4.
Merita chestia asta, prea erau cocky inainte de lansare, probabil au crezut ca daca vor colabora cu Sony o sa rupa piata.
In orice caz, nu te pune nimeni sa dai 60e pe el, cat timp gasesti cdkey-uri de steam la un pret mult (30-35e) mai bun pe alte site-uri, gen allkeyshop sau kinguin. Asta e valabil pentru toate jocurile: daca exista pe steam, cumpara key-ul din alta parte si activeaza-l pe steam.:)
Tano(Citează)
07/03/2016 la 10:22 PM
Chiar nu contează că-i vorba de SF5, am zis de el doar pentru că m-am distrat citind review-urile de pe Steam. Putea fi orice alt joc subțirel versus unul din ăsta mega-complex.
nwradu(Citează)
07/03/2016 la 2:29 PM
Bleah, din partea mea pot sa ceara si 100 euro, chiar erau unii care cereau 80 pentru early acces la unele chestii, isi dau singuri cu firma in cap. O sa cumpar mereu ceva de calitate, unde s-a investit mult si/sau daca mi-au placut celelalte titluri scoase de companie ori sunt fanul genului respectiv, iar cand apar alte jocuri nefinisate ce au acelasi pret, ori le ignor total, ori daca chiar sunt foarte curios, exista mereu Filelist :)
Generalul(Citează)
07/03/2016 la 2:39 PM
Eu as da exemplul jocurilor de sport, care apar o data pe an: e absurd sa dai aceiasi bani pe FIFA si pe GTA. Gta-ul ramane 4 ani de zile, FIFA la anul il arunci.
Legat de motive, acestea ar fi 3:
1. Sunt prea multi implicati in procesul economic (magazinele, firmele de console, firmele producatoare). Exemplul cu filmul e cel mai bun: un film de o ora si jumatate costa tot atata cat unul de trei ore.
2. E un fel de conventie sociala: jocul nou costa 60 de euro. Pe PC se spune ca un joc bun sta la un pret ridicat mai mult timp. Pe STEAM unele jocuri ajung 10 euro dupa 2 luni.
3. In mod paradoxal, un joc precum Street Fighter este mai jucabil dupa 2 ani decat un joc tip Far Cry. Far Cry are grafica marfa, poveste misto, dar il termini si gata. Street Fighter e tipul de joc pe care-l tii pt cand vine cineva pe la tine si are chef de ceva de fun. Cumva, se devalorizeaza mai greu in timp decat FarCry.
Emil Calinescu(Citează)
07/03/2016 la 3:04 PM
Probabil aici e o bucata din raspuns :)
https://www.youtube.com/watch?v=C7zxKMSSM4U
Leonardo(Citează)
07/03/2016 la 3:53 PM
Pentru ca pretul nu e stabilit de oameni tehnici, ci de oameni de la marketing.
Sabotor(Citează)
07/03/2016 la 4:06 PM
nu e prost cine cere…
Giovani(Citează)
07/03/2016 la 7:31 PM
Pretul e tinut si sus de multi oameni ce precomanda jocul in lo c sa astepte 1 saptamana sa vada niste review-uri pe tema respectiva.
Iar cand zic review nu ma refer la cei de la IGN sau in general cei mari care umfla mereu notele ca sa pupe in cur studiourile.
Go pe youtube gaseste un critic ce joaca jocuri pe placul lui asteapta review-ul. Recomand Total biscuit / Angry Joe.
andreiexe(Citează)
07/03/2016 la 10:31 PM
Nu ti-l accepta magazinele.
Gandeste-te ca tu, ca magazin, vrei sa scoti 20 de euro /joc. Ca altfel nu renteaza sa vinzi. Atunci ce faci tu, ca firma? Renunti de tot la profitul tau? In plus, nu-ti convine, ca magazin, sa ai FIFA la 300 de lei si PES la 150. Mai bine negociezi cu EA SPORTS, lasa FIFA la 260, negociezi cu PES, sa aiba pret mai mare, sa zicem 230, si diferenta dintre ele devine minima, tocmai ca profitul tau sa fie cat mai mare.
Emil Calinescu(Citează)
07/03/2016 la 10:34 PM
Și pe Steam sau alt canal de distribuție care este explicația? Sau pe site-ul producătorului?
nwradu(Citează)
08/03/2016 la 12:06 AM
Asa si Hearthstone e f2p dar daca vrei sa cumperi pack-uri, dai sa zicem vreo 40 de euro. Si joci ani de zile, cu toate ca jocul e 2d, e joc de carti.
Ideea e ca nu conteaza cat de simplu e jocul. Depinde de gameplay si cat de mult il joci/iti place.
Gta 5, Farcry, Witcher sunt jocuri consacrate, diferite, dar tripple A. Pot sa ceara cat vor, o sa aiba clienti. Banuiesc ca si Street Fighter are nisa lor de clienti.
Cristi(Citează)
08/03/2016 la 12:12 AM
Primele 3 jocuri din nisa lor cer 60 de euro.
mac gregor(Citează)
08/03/2016 la 1:03 AM
Sunt produse foarte usor de distribuit, si fac parte din categoria low budget aquisition. Cat crezi ca pot varia jocurile la pret? Banii adevarati se fac din pixeli nu din jocurile propriu-zise. Fiecare joc are clienul lui indiferent ca este bine sau prost optimizat. De regula jocurile noi sunt urmate de versiuni imbunatatite. Pe masura vanzarilor creste compania care le produce. Nu prea ai de unde sa scazi la pret :) . Ca ar da toate companiile mici producatoare faliment, iar in timp daca au succes sunt acaparate de titanii din industria gamingului. Dar sunt si jocuri mici de 10-20 $ .
Flavius Tech(Citează)
08/03/2016 la 1:42 AM
1. Preturile sunt oarecum standard la lansare. Fiecare tip de joc se adreseaza unui anumit segment al pietei. Daca esti fan si il vrei musai in prima zi, dai banul si ti faci damblaua ;)
2. Nu mai vorbiti de costuri de distributie, marii producatori Ubisoft / EA sports / Blizzard lanseaza jocurile (digital) direct pe site-ul/platforma lor…
3. Un joc nou cu 40% review-uri “negative” este si XCOM 2… si nu isi merita pretul. Dar iar o luam de la inceput =))
nFo(Citează)
08/03/2016 la 9:18 AM
60 de euro pentru Street Fighter poate parea mult. Insa exista fanii, acele persoane care sunt dispuse sa plateasca pentru joc. Si sunt suficienti. Desi nici asta nu justifica pretul, poate fi una din explicatii. O chestie vintage ca sa zic asa..este vechi, a avut popularitate, il bagam la 60!
Cezar Firicel(Citează)
08/03/2016 la 12:43 PM
joc pe steam -un pret
acelasi joc pe cd – alt pret
na
radu(Citează)
08/03/2016 la 2:25 PM
Diferenta se vede in timp: cele bune raman la pret intreg mai mult timp, restul reduceri relativ repede. Partea negativa: nu mai fac companiile investitii masive daca ies cu profit mai mare la jocuri mai proaste. Am cumparat pe ps4 diverse jocuri dar majoritatea la reduceri. Si ironic dintre toate tot RocketLeague il joc cel mai mult si a fost free ca aveam PSN. Ce gta v, dragon age, diablo, alien, nfs (si astea doar cele terminate ca mai am si rebuturi gen 1886 jucate de 2-3 ori), Rocket League rules si am cumparat cateva dlc doar sa nu ma simt vinovat ca n-am dat bani pe joc :)
cris(Citează)