►► Black Friday la: Fashion Days, Finestore, PC Garage, evoMAG, Altex, Flanco ◄◄
« O lampă ieftină pentru fotografii sau filmări în casă
Eu cred în continuare că Amazon glumește privind livrările cu drone »
La scurt timp după incendiul din Colectiv, când au început să apară informații și despre organizarea pompierilor și despre corupția de la nivelurile ceva mai înalte ale lor, discutam cu un prieten din Germania despre pompierii din Germania.
Nemții folosesc o combinație de pompieri profesioniști și voluntari (Freiwillige Feuerwehr), ca și în România. Pompieri profesioniști avem cam la fel, aproximativ 30.000 de oameni. Diferența o face numărul pompierilor voluntari: în Germania sunt peste un milion de pompieri voluntari! Din peste 2000 de orașe, pompieri profesioniști sunt în doar vreo sută.
Numărul este imens atât ca raport față de cel al pompierilor profesioniști (de 35 de ori mai mare), cât și față de populația totală a Germaniei: 1,2% din populația țării este pompier! Dacă ne raportăm nu la populația totală, ci doar la cea 15-64 de ani, vârste la care poți fi și pompier, rezultă că aproape 2% dintre nemți sunt și pompieri.
O proporție mai mare se poate găsi doar în Austria, dar e o țară mai mică și nu la fel de relevantă precum Germania.
Să ne gândim pentru câteva momente ce înseamnă un milion de pompieri, fie ei și voluntari, într-o țară: un milion de oameni instruiți în tehnici de prim-ajutor. Un milion de oameni care știu ce trebuie făcut în caz de orice dezastru natural sau artificial. Un milion de oameni care știu să respecte ordine, să colaboreze cu autoritățile, să înțeleagă un lanț de comandă.
Și, mai important, un milion de oameni care pot observa neregulile din jurul lor, pentru că știu să le recunoască. Un milion de oameni care se uită după materiale inflamabile, uși de urgență și stingătoare de foc. Un milion de oameni care știu unde să raporteze neregulile, atunci când le văd. Știți de ce le raportează? Pentru că, în caz de incendiu, chiar ei ar fi cei chemați să intervină în flăcări, să salveze lumea, să vadă victimele carbonizate.
Sistemul este dublu eficient, are nu doar un număr mare de pompieri pentru intervenții, dar și responsabilizează o mulțime de oameni pentru a preveni incendiile, că au un interes cât se poate de direct în asta.
Nici măcar nu sunt plătiți, că de asta se numesc voluntari. Primesc timp liber de la job-ul lor real atunci când trebuie să stea de gardă la secția de pompieri și probabil respectul celor din jur, dar cam atât.
Nemții mai au și alte sisteme sociale foarte bine puse la punct, de exemplu unul de ucenicie prin care tinerii sunt îndrumați spre meserii și li se asigură locuri în companii, unde să facă practică, majoritatea rămânând acolo după terminarea liceului pentru a munci, eventual, toată viața. Patronii de companii (Germania are predominant ceea ce noi numim IMM-uri, afaceri mici) se mândresc cu câți astfel de ucenici angajează și cu angajații cu vechime mare. Noi admirăm Germania pentru autostrăzi, dar am putea învăța mult mai multe de la ei.
„Feuerwehreinsatz”. Sub licență Domeniu public via Wikimedia Commons.
« O lampă ieftină pentru fotografii sau filmări în casă
Eu cred în continuare că Amazon glumește privind livrările cu drone »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
28 comentarii
01/02/2016 la 6:59 AM
Wow. Oare cine ar trebui sa se ocupe de un astfel de sistem si la noi?
Oare se poate face independent de stat?
As fi primul care s-ar inscrie in program…
Pandutzu(Citează)
01/02/2016 la 7:55 AM
‘Neaţa! Păi, mă, Radule, la noi nici măcar intenția nu se prezumă a fi în folosul legii, al comunității: vezi cazul ăluia de pe lîngă Suceava care a semnalat un transport suspect de lemne şi acum (vezi pe digi24) se judecă cu poliţia că, vezi Doamne at fi sunat abuziv la 112, pen’ că transportul era, de fapt, legal…noaptea minţii, mă! Ar trebui să ieșim în stradă pentru băiatul ăla, jur…Nu pot să înţeleg atitudinea poliţiei române în cazul ăsta. Cum crezi că ar mai suna oricine azi la 112 să reclame o posibilă infracțiune, cînd ştii că apoi te judeci cu poliţia prin tribunale. Zău aşa Germania e la ani lumină ca stat, ca atitudine faţă de cetatean.
Honorius(Citează)
01/02/2016 la 10:11 AM
Ba nu. Germania e la ani lumină ca cetăţeni. Statul nu e făcut din marţieni. Statul e oglinda cetăţenilor.
nea_caisă(Citează)
01/02/2016 la 8:55 PM
Eu cred că acolo era și altceva la mijloc, refuz să cred că a fost amendat pentru apel nefondat.
nwradu(Citează)
01/02/2016 la 7:52 AM
Același sistem funcționează și în Olanda. Doar ca aici au ~30000 voluntari la 18 milioane de locuitori.
Fiecare voluntar poarta la el non stop un dispozitiv tip pager prin care este notificat în caz de urgență sau prin care își semnalează ieșirea din perimetrul acoperit. Au o serie de obligații care trebuie respectate, inclusiv prezenta obligatorie la ședințele de training.
Adi(Citează)
01/02/2016 la 8:56 PM
Da, și în Germania tot pager au. Probabil e cam același sistem peste tot, probabil s-au inspirat unii de la alții.
nwradu(Citează)
01/02/2016 la 8:09 AM
Educatie si atât….
bughy(Citează)
01/02/2016 la 8:43 AM
salut,
am un amic neamt ce e pompier voluntar intr-un sat in Germania. este acum al doilea in comanda pe satul lui, dar e de vreo 20 de ani voluntar, au o masina de 250000 euro noua si una de vreo 50000 mai veche, au un sediu super fain si nou. Intradevar are un pager ce il poarta cu el tot timpul, si cand suna alarma (suna pe pager si in tot satul odata) trebuie sa iasa din casa sau de la locul de munca in 30 de secunde. Am fost martor la o alarma intr-o dimineata si mi-am luat o panica maxima, omul a iesit din casa la 6 dimineata cu un tricou si pantaloni scurti pe el direct in masina si apoi fuga la sediu.
alin(Citează)
01/02/2016 la 8:56 PM
Nice, mulțumesc pentru comentariu.
nwradu(Citează)
01/02/2016 la 8:48 AM
Intr-un orasel de langa Sibiu a fost un incendiu vara trecuta. Strada din fata remizei de pompieri voluntari era sapata pentru lucrari la canalizare si masina de pompieri nu a putut iesi la interventie. Casa s-a facut scrum pana au venit pompierii din Sibiu. Ma intreb daca a raspuns cineva pentru asta.
alunelu(Citează)
01/02/2016 la 9:01 AM
Dar eu te întreb: câte case din România sunt asigurare contra incendiilor? Sau câte case din România au măcar un stingător?
Și câte persoane știu să folosească un stingător?
Exact.
Adi(Citează)
01/02/2016 la 9:23 AM
Prea putini. E pe principiul “doar n-o sa mi se intample mie!”.
Dorin(Citează)
01/02/2016 la 9:22 AM
La noi sunt cel putin cateva milioane de voluntari care beau de sting.
Giovani(Citează)
01/02/2016 la 9:29 AM
Cata dreptate ai! :)
Iote(Citează)
01/02/2016 la 8:57 PM
Nici măcar, beau pe banii lor. Măcar de-ar bea moca, atunci aș înțelege că n-au chef de altceva.
nwradu(Citează)
01/02/2016 la 10:50 AM
Eu zic ca situatia Austriei e mai relevanta pentru Romania – Populatia Austriei e mai aproape de cea a Romaniei: Austria aproape 9 milioane, Romania 18 milioane (parca), Germania peste 80 de milioane.
Sabotor(Citează)
01/02/2016 la 8:58 PM
Păi de asta cred că Germania este de admirat. Este mult mai greu să implementezi așa ceva într-o țară de 80 de milioane decât într-una mai mică și de 9 milioane.
nwradu(Citează)
01/02/2016 la 11:02 AM
Tocmai ce am terminat un curs de first aid. In uk esti obligat prin lege daca esti asistent medical si intalnesti o persoana ranita pe strada pe langa first aid esti obligat sa stai cu respectiva persoana pana vin paramedicii. Si ramai prost cum vin paramedicii (first responder) masina mica octavia break de obicei pentru alte orase in afara de londra in londra first responder e un motociclist care pe langa first aid poate dispune si inchiderea circulatiei, second responder ambulanta mare cu oxigen and stuff si third responder air ambulance in cazurile critice. Nu stiu cum e in romania dar aici au intrat in istorie cand unui jucator de fotbal i s-a facut resuscitare pe teren timp de 48 min iar persoana respectiva nu a suferit nici un fel sechele.
Cristi(Citează)
01/02/2016 la 11:08 AM
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2118290/Fabrice-Muamba-dead-78-minutes-shocked-15-times-heart-beating-again.html
Uite si linkul
Cristi(Citează)
01/02/2016 la 9:00 PM
Da, țin minte știrea. A avut zile. Mai e pe CNN sau undeva chiar acum un reportaj despre unul care s-a lovit la cap, a stat toată noaptea în ger și zăpadă, în curtea casei, l-au găsit părinții a doua zi, era mort, cei de la ambulanță n-au vrut să renunțe și nici cei de la spital, a început să-i bată inima după multe manevre de resuscitare și acum e ok.
nwradu(Citează)
01/02/2016 la 1:18 PM
Pana se va ajunge in Romania la ceea ce are Germania sau alte tari, va dura mult si bine, daca nu se trezesc la realitate vreo “2-3” care sa faca modificarile necesare sa fim si noi pe linia de plutire.
Silviu(Citează)
01/02/2016 la 1:47 PM
Si eu mas inscrie ca pompier voluntar daca as avea acelas conditii ca si in germania. Adica cand trebuie sa fiu la pompieri sa am liber platit (nu concediu) de la servici!!
HeavyD(Citează)
01/02/2016 la 9:01 PM
Dar vezi că majoritatea au pager și pleacă de la muncă atunci când e alertă, nu fac mereu de gardă la secție. Sunt sigur că s-ar putea da “liber” de la muncă, nu-i mare scofală.
nwradu(Citează)
01/02/2016 la 10:51 PM
Ala de care zici tu nu a fost la fel ca in cazul jucatorului de fotbal unde a fost 48 min de CPR la tipu cu zapada i-au scos tot sangele din corp l-au incalzit si l-au bagat la loc in corp. Oricum sa faci cpr 48 min e foarte greu dupa numai 2 min incepi sa transpiri si sa obosesti gandeste-te ca apasarea sternului in adancime trebuie sa mearga pana la 6 cm iar cele 2 reguli supreme sunt clean airways and breathing.
Cristi(Citează)
01/02/2016 la 11:57 PM
Dar întreb și eu ca omul, de ce dracu’ ăi vrea sa fii pompier voluntar. Și nu ma leg de Germania, dracu’ poate aia trăiesc prea bine, dar aci în România sau terminat banii de făcut de vrei sa fii orice voluntar? Și dacă vrei sa faci voluntariat de ce te-ai face pompier să-ți pui viața în pericol pentru proști și sa mai ai și obligații cu asta, gen alarme, perimetre, etc.
Înțeleg, dacă ar fi un hobby ca pescuitul gen, bă băieți ma cam plictisesc, duminică de la 3 la 5 sunt pompier bazați-vă pe mine.
Dacă ne ia foc casa (nouă care am fi putut fi pompieri voluntari dar nu ne pasa) ,aia e tată, da-o în sânge, nu ne obligă statul sa facem asigurare? Trebuie doar să ieși afară la timp.
catalinx(Citează)
02/02/2016 la 12:11 AM
@catalinx: nu înțelegi conceptul de voluntar în slujba comunității pt că ești român. De mic ai fost obișnuit cu concepte de genul – slujirea comunității e pt fraieri.
alias(Citează)
02/02/2016 la 2:47 AM
Pompieri voluntari avem destui, peste 100.000. Dotarea tehnică și instruirea personalului ne omoară. Un document IGSU din 2012 care conține și o comparație cu alte state europene:
http://www.igsu.ro/documente/SVPSU/campanie_vreau_sa_fiu_voluntar_proiectul_1.pdf
Melk(Citează)
02/02/2016 la 4:30 AM
Stai linistit! Cand bei din ajutorul social si alocatiile copiilor, nu se cheama ca bei din banii proprii! Mai degraba din banii altora!
Ursu(Citează)