un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

asus s5507

Eu cred în continuare că Amazon glumește privind livrările cu drone

1 Feb 2016  ·

TEHNOLOGIE  ·

23 comentarii

Eu cred în continuare că sunt glume toate știrile despre cum Amazon, ba chiar și alții, vor face livrări de produse folosind drone. Pur și simplu nu înțeleg de ce ai face așa ceva și care sunt beneficiile.

Amazon tot insistă că peste 4-5 ani vor lansa un program numit Prime Air, prin care o dronă îți va “ateriza” pachetul direct în fața casei tale. Nu înțeleg logica.

De cele mai multe ori vei trimite produse foarte ieftine utilizând drone foarte scumpe. De ce să suporți un asemenea risc? O dronă poate lovi ceva, poate fi doborâtă, poate fi furată când aterizează cu pachetul tău șamd.

Dacă trimiți ceva foarte scump, de ce ai vrea să-ți fie livrat cu drona? Dacă e un produs valoros, păi să vină cu toată atenția necesară, cu prin aer!

Apoi, unde folosești o astfel de dronă? În orașe, unde traficul este greoi și un curier cu mașină ar sta mult prin trafic? Nu, că o dronă este vulnerabilă în oraș. În spații largi, în mediul rural, pe la vreun ranch sau o localitate mică, o mașină ajunge imediat, așa că din nou, de ce o dronă? În plus, limita de greutate este pe la 2,3 kg, zice Amazon acum, ceea ce nu-i foarte mult.

Apoi, să considerăm că totul funcționează ireproșabil, că drona zboară cu bine, că nu o fură nimeni, că nu-ți strică pachetul la aterizare, că nu greșește adresa. OK, a livrat un pachet, apoi se întoarce la “bază”, probabil o mașină de unde a fost lansată. Și acolo ce se întâmplă? Schimbi bateria și o trimiți cu următorul colet? Umbli cu 20 de baterii în mașină, câte una pentru fiecare livrare, ca să meargă rapid? Faci plan de zbor și ceri aprobare pentru fiecare livrare în parte?

Pur și simplu nu văd de ce ar fi justificată o astfel de investiție, plus asumarea riscurilor inerente, în condițiile în care prețul combustibilului scade, iar comerțul online crește, ceea ce înseamnă tot mai multe comenzi și deci eficientizarea traseelor (adică livrezi la mai mulți în aceeași tură de “cartier”).

Și culmea, planurile Amazon includ mai multe drone, funcție de dimensiunea coletului, ceea ce de fapt doar crește dificultatea întregului sistemului. Asta mai lipsea.

asus s5507

    23 comentarii

  1. Nici eu nu cred că e fezabil, probabil a început ca o glumă și acum cineva din management insistă să “studieze asta ca o opțiune de viitor”. Se mai făceau în anii 40-50-60 ai secolului 20 scenarii despre cum o să aibă toată lumea în viitor vehicul de transport aerian în loc de mașină.

      (Citează)

    • Văd că au și dronele proiectate și prototip. Aș fi zis că încheie “studiul” când analizează în câte moduri poate fi furată sau stricată drona aia.

        (Citează)

  2. Targetul sunt americanii care stau la casa (majoritatea lor), in prima faza.
    Avantaje de necontestat: livrare in sub 30 min si costuri aproape 0 de intretinere. Compara cu “same day delivery” prin curier, unde platesti un pret premium sa ti se livreze in aceeasi zi.

    Pentru ei nu conteaza investitia, ci costul de operare. Cu asta a tot crescut Amazon in atatia ani, ca avand cel mai eficient si organizat sistem, behind the scenes (de la depozite, sortare etc – totul e gandit pentru un cost de operare cat mai mic).

    Ei spun ca lucreaza in paralel la dezvoltarea altor drone, capabile sa livreze si pentru cei care locuiesc la bloc, dar despre astea nu stim prea multe detalii. La partea asta e riscant, nu la cele care iti aterizeaza in curte.

      (Citează)

    • De ce costuri 0? O dronă este scumpă și mult mai predispusă la accidente, plus că poate fi și furată sau vandalizată.

      Poate că la final o fi mai ieftin decât un drum cu mașina pe anumite trasee, dar după ce tragi linie și calculezi cât ai investit până în acel punct și cum o poți folosi doar în câteva scenarii și doar pentru colete mici, nu văd cum poate fi rentabil.

        (Citează)

    • Gresit, ei pun altfel problema dpdv business: tot proiectul, inclusiv flota de drone si restul echipamentelor de incarcare baterii etc este considerat investitie, apoi se uita doar la costurile per livrare colet, care sunt aproape zero pentru cazul in care folosesc energie solara, iar dronele sunt controlate de AI. Evident ca rata de accidente va fi mai mult mai mare decat la masini (in prima faza, cand lumea poate va arunca cu pietre dupa ele, insa in timp se va rezolva si asta), insa sa nu crezi ca ei vor folosi drone de 10.000 eur, tinta lor e sa dezvolte ceva cat mai cost efficient, sa fie cat mai ieftin de produs, usor de reparat si sa-si faca treaba. Ei lucreaza permanent la noi generatii de drone, tocmai pentru a imbunatati caracteristicile astea.
      Si peste toate astea, ramane serviciul unic pe care il oferi clientului, adica ai produsul comandat acasa in 30 minute, ceea ce e extraordinar de important – mai ales ca transportul va fi gratuit vs pret premium pe care il cer alte magazine pentru livrare same-day.
      Cand spui ca se poate folosi doar pentru colete mici, o spui de parca astea ar reprezenta doar un procent mic din livrarile lor… Amazon te contrazice, au declarat ca 86% dintre produsele livrate de ei au sub 5 pounds (2.2 kg), deci s-ar livra cu drona fara probleme.

        (Citează)

  3. Momentan e o chestie de publicitate probabil. Nici nu trebuie sa fie un model de business fezabil, trebuie doar sa le aduca expunere.

    Pe de alta parte, imagineaza-ti urmatoarea situatie:

    Camionul amazon ajunge intr-o zona. Dintr-o data pleaca 4 drone sa livreze colete. In 5 minute cele 4 drone s-au intors si mai iau inca 4 pachete.
    Daca acele drone sunt autonome (nu trebuie ghidate de 4 oameni) atunci scurtezi timpul de livrare enorm de mult. Timpi mai scurti = cu acelasi nr de angajati faci treaba a 4 oameni.
    Chestia asta nu e fezabila acum. O drona autonoma in sistemul asta ar trebui sa faca diferenta intre nr. 79 si nr. 79 biss fara sa stea sa caute tablita cu nr. strazii.

    Altfel spus, ar trebui sa stie unde stai doar pe baza unor coordonate geografice (stil GPS). Momentan nu cred ca e posibil, dar un astfel de sistem va deveni probabil functional in cativa ani.

    Deci da, ce vrea amazon se poate in zone urbane aglomerate, dar nu acum.

      (Citează)

    • Ce zici tu cu camionul sună bine, dar se poate doar în zonele largi, deschise, cartiere cu spații mari, gen Beverly Hills sau unde or avea ei vile mari.

      Și dacă o dronă are probleme și te duci să o recuperezi, să chemi poliția, să vezi ce-a pățit etc… îți dă peste cap livrările din restul zilei.

        (Citează)

  4. Este pur si simplu reclama. Se folosesc de un subiect – in cazul de fata livrarea coletelor cu drona – pentru a aparea in cat mai multe articole pe cat mai multe site-uri.
    Gandestete ca Pizza Hut a livrat pe statia spatiala. Cel mai probabil clientul final – astronautul – nu a primit o pizza calda, intr-o cutie standard ce miroase imbietor, ci una intr-un ambalaj vidat ce probabil a fost in prealabil prelucrata de NASA in laboratoarele lor.
    Dar clientul normal de pe pamant a citit in presa ca Pizza Hut a livrat in spatiu.
    Cam aceeasi chestie.
    A, si mai e o firma prin Hong kong care livreaza pizza cu un Rolls Royce – e clar ca nu e eficiente, doar imagine.

      (Citează)

  5. Din aceasta cauza:
    ” Costurile cu transportul au crescut cu 37% pana la 4.17 miliarde USD. Cel mai probabil anul acesta Amazon isi va lansa propriul serviciu de curierat.”

    http://www.orlando.ro/2016/01/29/rezultate-amazon-pe-q4-2015/

      (Citează)

  6. vor lansa doar sa arate ca se poate, dar logica e undeva agatata in aer.

      (Citează)

  7. Costurile dronelor vor scadea enorm in urmatorii ani, la fel cum s-a intamplat cu SSD-urile sau orice alt produs nou cand a inceput sa fie produs mainstream.Atunci isi vor permite pierderile + intregul serviciu de service pentru ele.

      (Citează)

  8. “Amazon glumești” Uai nu glumi cu dronili astea!

      (Citează)

  9. Nu cred ca glumesc. Dronele sunt folosite in UAE pt a livra intre unele institutii ale statului.
    Avantajele sunt ca nu le platesti salariu, ajung unde trebuie in functie de coordonate fixe, ajung mai repede.
    Dezavantaje: pot fi deturnate si furate bunurile.

    In acelasi timp insa exista poltiei si datoria lor e sa investigheze.

    Poate ca pare dificil in Romania, da sunt state si in Europa unde pachetul e lasat la usa. Am un prieten caruia asa i-a livrat Amazon in UK, I-au lasat tv-ul la usa.

      (Citează)

  10. Radu,
    Desi sunt relativ nou pe-aici, observ o tendinta a ta de a fi contra oricarei noutati.
    Asta cu dronele, aia cu capsula avionului cu parasuta si altele de mai demult pe care le-am citit dar la care nu am comentat pt ca erau prea vechi.
    Nu inteleg de ce tragi concluzii de genul “nu e fezabil” pe baza unei investigatii de maxim 30 de minute pe care ai facut-o singur in fata calculatorului.

    Daca lumea era alcatuita in totalitate din oameni ca tine, inca asteptam sa fulgere ca sa aprindem un foc.

    Revenind pe un ton mai serios, realizezi ca Amazon a depus mult mai mult efort (si bani) pentru a investiga si a decide daca se merita sau nu. Din moment ce au hotarat sa continue si sa investeasca, eu mai degraba m-as gandi ce castiguri (materiale sau de imagine) vor avea si eventual cum va influenta asta pretul la bursa.

      (Citează)

  11. Lumea şi tehnologia evoluează. Ceea ce părea science fiction acum 25 de ani deja este depăşit în zilele noastre.
    Peste tot în lume există tendinţa de a se renunţa la oamenii care execută muncile de jos în favoarea maşinilor. De ce livrarea clasică, cu agent şi dubiţă, să facă excepţie?
    Aşa că sunt convins că, poate nu în 4-5 ani, dar sigur în 10 ani ne va bate drona-n geam să ne livreze un pachet. :)

      (Citează)

  12. De ce zici ca e scumpa drona? Face cam leafa curierului american pe 1-2 luni…

      (Citează)

  13. Cred ca drona pana la urma bate ca si costuri operationale curierul clasic mai ales in zonele rezidentiale (alea ce la ei sunt cu case nu ca la noi cu blocuri).

    Pe partea de drona poti face automatizarea cap coada si ai un control al calitatii mai bun pe cand la curier e mai greu sa-l automatizezi pe sofer.

    Probabil ca o statistica le arata ca o gramada de livrari merg prost din cauza componentei umane. Plus, ca si actiune de PR treaba cu dronele kicks ass.

    Iar o drona poate face 40 livrari/zi cu o investie pe drona de sa zicem 10 mii USD. Ceea ce e oricum mai putin decat o dubita.

      (Citează)

  14. De anul asta, inteligenta artificiala se va intersecta tot mai mult cu universul dronelor. Nu cred ca va mai dura mult pana cand dronele vor putea fi folosite la curierat rapid.

      (Citează)

  15. Un articol interesant despre situatia de la Amazon http://www.nytimes.com/2016/03/21/technology/amazon-leans-on-government-in-its-quest-to-be-a-delivery-powerhouse.html
    Cand ai costuri cu livrarile de 5 miliarde $ pe an (si tot cresc) va dati seama ce interes urias este sa reduci costurile macar cu cateva procente.

      (Citează)

  16. Amazon begins testing delivery drone fleets in the UK :)
    Eu cred ca nu le vor lansa peste 4-5 ani, ci mult mai devreme.

    “Amazon has today announced a partnership with the UK Government to explore the steps needed to make the delivery of parcels by small drones a reality, allowing Amazon to trial new methods of testing its delivery systems.

    A cross-Government team supported by the UK Civil Aviation Authority (CAA) has provided Amazon with permissions to explore three key innovations: beyond line of sight operations in rural and suburban areas, testing sensor performance to make sure the drones can identify and avoid obstacles, and flights where one person operates multiple highly-automated drones.”

    comunicatul de presa aici – phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=176060&p=irol-newsArticle&ID=2188074

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus