►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・PC Garage・Flip・Secom・Altex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
De la 1 ianuarie 2016 au crescut taxele datorate de un PFA statului, așa că dacă lucrați sub formă de Persoană Fizică Autorizată veți rămâne cu mai puțini bani în mână.
Termeni ce apar în legi, explicați pe înțelesul tuturor:
Uneori venitul net obținut nu-i același lucru cu profitul, pentru că anumite taxe cerute de stat sunt considerate tot cheltuieli, se scad apoi din venitul net obținut și se rezultă venitul net impozabil, din care se ia impozitul pe profit, dar chestia asta complicată nu are legătură cu articolul de mai jos.
Modificările cele mai importante privind PFA-urile în noul Cod Fiscal 2016 sunt:
Al doilea punct este cel care te sărăcește, de fapt. Plata CAS nu-i ceva nou, de fapt persoanele fizice autorizate ce nu erau și salariate pe undeva oricum o plăteau și înainte, dar până acum alegeai tu ce sumă vrei să plătești lunar “la pensii”. Suma o alegeai tu între niște limite minime și maxime, limite calculate printr-o formulă complexă legată de salariul mediu pe economie, dar majoritatea PFA-urilor alegeau să plătească la limita minimă, pe principiul “e prea devreme să mă gândesc la pensie”.
Acum se va plăti direct procentual din venitul tău net și, dacă alegeți să plătiți contribuția întreagă, vă dați seama ce înseamnă ca 26,3% din bani să meargă direct la stat. Există și aici niște limite minime și maxime, dar nu te ajută cu mult. Statul îți ia CAS chiar și pentru venituri foarte mici, iar pentru cele foarte mari… abia la veniturile de peste 13.405 lei pe lună CAS-ul nu mai crește proporțional cu acestea, ci rămâne la valoarea corespunzătoare acestei sume, adică 26,3% din 13.405 lei.
Restul impozitelor pe PFA rămân neschimbate, adică CASS (“sănătate”) la 5,5% din venitul net și un impozit de 16% tot din venitul net.
Să vă arăt niște simulări. Dacă ai un venit de 5.000 de lei pe lună și nu ai cheltuieli, vei rămâne în mână cu 2.864 lei, un pic peste 50%. Distribuția arată așa:
Iar vizual raportul dintre ce-ți ia statul și ce-ți rămâne ție este acesta:
Important: cele de mai sus sunt pentru situația când nu ai cheltuieli pentru a încasa acei bani. Poate că ești programator și deja ai un laptop, poate că încasezi bani din vreo chirie, poate că faci meditații și nu ai cheltuieli pentru a le ține. În acest caz, venitul net este egal cu cel brut, taxele se raportează la sume mai mari, dar rămâi și tu cu mai mult.
Acum să vedem situația pentru cei care au mereu cheltuieli pentru a obține un venit. Șoferii, micii producători, afiliații șamd. Dacă încasezi 5.000 de lei și ai cheltuit 2.500 de lei pentru a-i obține, iată cum arată situația taxelor calculată la venitul net:
Procentele sunt la fel, doar cifrele diferă, rămâi cu mai puțini bani în mână.
De ce contează asta? Pentru că vezi că ai cheltuit 2.500 de lei pe materiale, ai vândut produsul realizat la preț dublu, apoi din profit plătești taxe și impozite și rămâi cu 1.305 lei în mână, situația stând altfel:
26% în acest caz. Să vinzi la preț dublu e bine, nu toți reușesc asta. Dacă iei cu 4.000 și vinzi cu 5.000 de lei, după ce plătești și taxele pentru diferența de 1000 de lei tu rămâi cu vreo 522 de lei în mână.
Sigur, contează mult și ce sunt acele cheltuieli. Poate că e vorba de telefon, benzină, o un telefon nou și factura la internet, pe care oricum le-ai fi plătit, caz în care ești un om fericit. Dacă iei cireșe și produci dulceață, abia din banii rămași plătești telefonul și facturile, caz în care nu mai ești așa fericit.
Secretul pentru a rămâne cu cât mai mulți bani este să ai cât mai multe cheltuieli deductibile, dar făcute în folosul tău, ca să ți se ia impozite dintr-o sumă cât mai mică. Asta e greu de făcut în practică, nu orice cheltuială este justificată pentru folosul “afacerii”, iar în caz de control ți se rupe o amendă mare. Nu vă recomand să plătiți doar 10,5% la pensii, în loc de 26,3%.
Măsura aceasta de supraimpozitare a PFA-urilor vine ca urmare a valului mare de firme ce le făceau un PFA angajaților și îi plăteau sub această formă, micșorându-le salariul oficial sau chiar eliminându-l de tot. Ca impozite, pentru a plăti un angajat transformat în PFA cu 1000 de lei în mână, firma scotea din cont cam 1300 de lei; dacă vrei să-i dai salariu legal 1000 de lei în mână, firma scoate din cont cam 1700 de lei. Normal că PFA-urile erau mai avantajoase.
Nu era nimic ilegal la mijloc. Sigur, moral vorbind, PFA-ul este o formă de organizare gândită pentru un liber-profesionist ce lucrează cu diverși beneficiari, nu o metodă de a eficientiza costurile cu proprii salariați. Vorbim de diferența dintre one-to-many și one-to-one. Legal, însă, totul era în regulă chiar și în a doua situație.
Cum treaba asta luase amploare, statul a schimbat codul fiscal pentru a scoate bani de pensii de la orice PFA. Știți de ce, avem foarte mulți pensionari și foarte puțini salariați, iar în viitor raportul va fi și mai nefavorabil.
Problema este că, pentru a închide o verigă slabă a legii, statul a lovit în mod egal în sistemul PFA. Le-a dat în cap la toți cu niște taxe mari, făcând viața destul de grea pentru liber-profesioniștii adevărați, cei care muncesc pe cont propriu. Mai mult, noul cod fiscal dă în cap și antreprenoriatului care de obicei așa începe, cu un PFA ce încearcă să crească o afacere pe care ulterior o poate transforma în firmă, poate angaja alți oameni șamd.
Nu mă deranjează să plătesc taxele, dar aș vrea întâi să simt că se și face ceva bun cu banii încasați din taxe, ceva în folosul meu, și că micșorăm corupția și risipa de bani. Degeaba dăm exemplu statelor nordice, unde impozitele sunt mult mai mari, când acolo nivelul de trai și indicele de fericire arată că oamenii trăiesc excelent și au de toate, nederanjându-i acele impozite.
Noul cod fiscal a micșorat însă impozitele pentru microîntreprinderi, un fel de firmă unde poate activa un singur om, prin faptul că se ia doar 3% impozit pe venitul brut, nu 16% pe venitul net. Din 2017 impozitul pe dividende scade de la 16% la 5%, o altă micșorare a taxelor. Problema este alta: dividende nu poți scoate decât după un an de activitate, când depui bilanțul final și banii rămași în firmă zici că-i împarți acționarilor sub formă de dividende. În timpul anului nu poți beneficia de banii încasați, ci cel mult să-ți dai un salariu ție, ca unic angajat, salariu care este și el impozitat. Prin urmare, ieși un pic mai bine (de genul statul îți ia 30% din venituri, nu 40%), dar nu poți cheltui banii în scopuri personale decât după fiecare an fiscal.
Mulți bloggeri activează ca PFA pentru a încasa banii, inclusiv eu. Toate campaniile făcute vreodată au avut contract și factură emisă, iar eu mi-am plătit mereu taxele la timp (le pun deoparte în cont pentru plățile trimestriale).
Vă spuneam că la Webstock se vorbea de o sumă uzuală de 300 de euro pentru un articol. În noul sistem, bloggerul rămâne cu 157 de euro în mână după ce plătește taxele pentru acei 300 de euro, adică 52%. În sistemul anterior, dacă bloggerul era și salariat pe undeva și deci nu plătea CAS, rămânea cu 235 de euro în mână. Diferența este semnificativă. Cheltuieli importante nu prea sunt în acest domeniu (serios, ce poți deduce? un abonament la telefon? hostingul? sunt sume nesemnificative pe lună)
Prin urmare, pot fi două căi:
Prima veste nu-i bună pentru cititori (eu mi-am zis părerea, încerc să țin la 5-6% procentul articolelor publicitare), a doua nu-i bună pentru companii, că înseamnă o creștere de 50% a onorariului. Simularea am făcut-o pentru a păstra suma constantă, dar poate că și bloggerul vrea mai mulți bani în mână, nu?
Partea nasoală la plata acestor impozite, ca blogger, este că simți că nu beneficiezi chiar deloc de pe urma lor. Un șofer independent folosește drumurile țării pentru a-și desfășura activitatea, ba chiar o poluează cu mașina. Un producător de produse tradiționale folosește piețele statului pentru a-și vinde produsele. Oamenii ce activează în lumea digitală au nevoie de un laptop și o conexiune la net, pe care oricum le plătesc separat, dar în rest și-ar putea face treaba și de pe plaja din Barcelona.
Situația este similară pentru super-afiliații care bagă bani în reclame și încasează din comisioanele de vânzări. Un articol din iulie pe blogul Profitshare spune “o investitie in Adwords de minim 5.000 lei care se întoarce cu venit final de 8.000 lei, aceasta este o campanie pe care o consideram buna”. Nu și pe noul sistem! Ca PFA, dacă ai venituri de 8000 lei și cheltuieli de 5000 lei, rămâi în mână cu 1.566 lei. Ah, și să bagi reclamele AdWords ca cheltuială deductibilă e o bătaie de cap, trebuie să te înscrii în registrul operatorilor intracomunitari, iar asta înseamnă să depui lunar declarații la Fisc, nu trimestrial sau anual.
(Poate că acel articol se referea la cheltuieli de 5.000 de lei, dar banii rămași în mână după toate taxele plătite să fie 8.000 de lei. În acest caz, ar trebuie să faci comisioane de 20.300 lei, un ROI imposibil, deci nu cred că se refereau la asta)
În caz că vă întrebați cum fac, mulți afiliați se descurcă prin alte metode: offshore-uri, firme înregistrate în zone defavorizate, unde au alt sistem de taxare, impozitare pe normă de venit, microîntreprindere, nu declară veniturile la final de an șamd. Unii bloggeri fac la fel, probabil. În principiu, un control s-ar lăsa cu ceva amenzi.
În toate calculele de mai sus am considerat că se plătește integral contribuția la pensie (26,3%), nu parțial (10,5%). Eu voi alege să o plătesc integral, pensionarii au nevoie de bani și deci trebuie să fie obținuți de undeva, iar în plus voi ieși și eu cândva la pensie și nu vreau să am atunci surprize.
După cum observați, contribuția la pensie a crescut foarte mult pentru că statul nu are bani să plătească pensiile. Contribuția la sănătate este în continuare destul de mică, doar 5,5%. Ce va face statul când va descoperi că nu are bani nici pentru sistemul medical? Va băga și acolo vreun 25% impozit pe venit pentru PFA-uri?
Disclaimer: nu sunt expert contabil. Ce-am scris mai sus este bazat pe diverse surse și legi, dar interpretarea lor este unori dificilă chiar și pentru experți. Înainte de a lua diverse decizii și a depune diverse declarații, vorbiți cu un contabil. E ok și să întrebați în comentarii diverse lucruri, dar rețineți că vă răspund după cum știu eu; s-ar putea să nu fie 100% corect.
Bibliografie: AvocatNet explică binișor. Sunt multe alte articole pe net, unele cu greșeli în ele sau neactualizate la ultima versiune a Codului Fiscal.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
78 comentarii
06/01/2016 la 8:00 AM
Impozitul pe dividende este de 5% din 2016. Din 2017 se va plăti CASS si la dividende.
In loc sa contribui cu 26%, mai bine contribui cu 10% si diferența o pui tu deoparte si o gestionezi singur. Sansele sa mai iei pensie de la stat peste 30 de ani tind către zero.
Michael Westen(Citează)
06/01/2016 la 10:22 AM
Asta zic mulți referitor la pensie, dar nu știi niciodată ce va fi atunci. Mai bine plătești și vezi ulterior dacă ți-a folosit la ceva.
Gândește-te dacă-ți spuneai asta înainte de revoluție. Pune banii deoparte în loc să plătești la pensie! Și apoi a căzut sistemul economic, au apărut alte valute, s-a devalorizat totul și cei care aveau în cont 200.000 de lei în 89 au descoperit că nu mai valorează nimic în 93.
nwradu(Citează)
06/01/2016 la 2:21 PM
Ce mă enervează masiv la discuțiile astea sunt descreierații care țipă că nu o să apuce pensia. Bă distrușilor, contribuția voastră la pensie nu v-o pune guvernul deoparte pentru 30 de ani până ajungeți voi la pensie ci e distribuită imediat lu’ mă-ta și lu’ tac-tu și restului de pensionari pe care îi cunoașteți (și pe umarul cărora plângeți cu lacrimi de crocodil că vai ce mică e pensia). Dacă voi nu plătiți că “lasă frate că oricum se fură” nu înseamnă că șacalii nu o să fure, ba din contră o sa fure la fel, Mercedesul și Audi-ul costă la fel de mult, doar o să rămână mai puțin pentru pensii.
Ce plătiți voi acum vă asigură dreptul de a primi o parte din fondul de pensii din viitor când o să fiți pensionari. Cât o să fie partea, depinde de calitatea (și cantitatea) muncitorilor din viitor, întâmplător copiii voștri. Li se rupe pensionarilor de azi dacă voi sunteți idioti și nu apucați pensia.
Idem pentru sănătate, șomaj, alocații, etc.
PS: eu rulând șaorme în afara țării plătesc zero taxe în România și deci zero contribuție la pensia alor mei. Dar măcar nu mă cac pe mine și recunosc că sunt o lepră.
nea_caisă(Citează)
06/01/2016 la 8:05 AM
Radule, ti-a scapat o chestie din toata povestea de mai sus. Impozitul pe cladiri unde isi are sediul (si de cele mai multe ori si domiciliul un PFA). Pentru ca noile modificari din codul fiscal cresc incredibil de mult impozitul unei cladiri cu categoria de folosinta “locuinta” si in care se produc activitati comerciale. Ieri dimineata explicau la Radio Romania Actualitati ca foarte multe PFA-uri isi inchid portile si devin SRL tocmai din cauza acestui impozit. Care este parerea ta ?
G(Citează)
06/01/2016 la 9:25 AM
Pai sediul SRL-ului nu e tot in locuinta personala/a parintilor etc?
alex(Citează)
06/01/2016 la 9:38 AM
Daca nu iti desfasori activitatea la sediu, nu platesti impozit mărit la locuinta. E suficienta o declaratie depusa la fisc în sensul asta…
costin(Citează)
06/01/2016 la 10:31 AM
Eu știu că dacă nu vrei să deduci cheltuieli cu sediul, nu plătești impozit mărit.
Iată ce zice secretarul de stat: http://consilierjuridic.com/380/gabriel-biris-lamuriri-cu-privire-la-impozitul-pe-locuinta-unde-exista-sedii-de-firme.html
Oricum, nu contează asta, impozitul crește pentru orice formă de persoană juridică.
nwradu(Citează)
06/01/2016 la 8:41 AM
daca nu ma insel la microintreprinderi ai nevoie de contabil, un 200 lei pe luna minim din amintirile mele, cost care adaugat la calculele tale schimba rezultatul final
ce vreau sa zic e ca daca adaug si costul cu contabilul e posibil sa ma avantajeze pfa pt simplul fapt ca ma pot folosi de banii mei acum, cand am nevoie
adi(Citează)
06/01/2016 la 10:32 AM
Și la PFA, că după o vreme devin destul de complicate toate declarațiile și actele. Dar da, depinde și de alte costuri forma de organizare pe care o alegi.
nwradu(Citează)
06/01/2016 la 11:16 AM
@radu: pai pe mine fix costurile ma intereseaza, vreau sa le stiu pe toate de la inceput. In cazul meu:
1. Imi ia fix o zi sa inchid tot anul pe pfa, inclusiv declaratii, calcule si alte prostii. Si ma duc de 4-5 ori pe an la anaf ca sa ma asigur ca totul este in regula.
Un contabil ma costa minimum 500 euro pe an, cu vizite lunare la el.
Mai bine raman pfa si platesc unui contabil consultanta de 2 ore ~ 50 eur in care imi zice ce am de facut pe tot anul si ma anunta daca apare ceva.
2. Vreau sa am banii la dispozitie, in principal pentru ca nu imi permit altfel.
3. Pe langa asta, prefer sa dau minim la pensie, 10.5%. Diferenta o economisesc in contul meu propriu si personal detinut de mine :). Nu am incredere in statul roman, si, in plus, prefer sa am niste bani la dispozitie pentru urgente sau, cine stie, poate vreau sa investesc in ceva.
adi(Citează)
06/01/2016 la 8:58 AM
Nu am inteles o chestie aici. Daca esti angajat full time si la PFA platesti 10.5% pensia, te va afecta cumva ? Adica eu deja platesc o pensie pentru job.
Alis(Citează)
06/01/2016 la 9:40 AM
Eu înțeleg că plătești și la PFA. Juridic sunt 2 persoane. “dacă bloggerul era și salariat pe undeva și deci nu plătea CAS, rămânea cu 235 de euro în mână. ”
Haivas(Citează)
06/01/2016 la 10:33 AM
Dacă ești salariat undeva și ai și PFA, plătești CAS ca salariat (se reține direct din salariul brut) și acum plătești și ca PFA. Poți alege să plătești 10,5% sau 26,3% din veniturile nete de PFA.
nwradu(Citează)
06/01/2016 la 9:09 AM
Si partea cu norma de venit…
Quadroq(Citează)
06/01/2016 la 10:33 AM
Ce-i cu ea? Nu mă pricep foarte bine la normă de venit.
nwradu(Citează)
06/01/2016 la 9:14 AM
De ce amenzi daca esti la norma de venit?
Haivas(Citează)
06/01/2016 la 10:34 AM
pentru ca tu treci totul la “consultanta”.
add(Citează)
06/01/2016 la 9:15 AM
De ce nu recomanzi să se plătească doar 10,5% la pensii, în loc de 26,3%?
De exemplu eu nu am vârsta de pensionare, dar am anii de cotizare ceruți pentru pensie. N-am nevoie de mai mult, fiindcă nici nu pun vreo bază pe pensie, am impresia (aproape de certitudine) ca o sa vina vremuri și mai nasole.
Iar eu nu vad sa fie asa ceva o soluție pentru pensii, când te gestionează alții tot nasol e, sistemul în general a ajuns o mare porcărie.
Xtall(Citează)
06/01/2016 la 10:35 AM
Asta nu se știe niciodată. Poate pică economia, se devalorizează banii, dispare banca în care ai economiile șamd. E bine să fii prevăzător și să plătești și la pensie, măcar ca să poți merge apoi la manifestații cu ceilalți pensionari.
nwradu(Citează)
06/01/2016 la 11:04 AM
Dar cine isi mai tine acum economiile in lei? m-am gândit de mult si la asa ceva, exclus ca economiile sa fie in lei.
Iar daca e vorba de garantii si garantia ca o sa mai apuci vreo pensie e foarte mica, cine iti garanteaza ca o sa mai apuci 65 ani ? pe bune, ca si varsta aia de pensionare e gandita destul de tepuitoare, noi avand una din cele mai mici speranțe de viata, in jur de 68 ani la bărbați, si ptr ce atunci?
Xtall(Citează)
06/01/2016 la 9:42 AM
Varianta cea mai bună mi se pare cu firma. Plătești 3% impozit pe micro, 5% pe dividente + CASS (nu mai știu cât e). Și ai mai multe avantaje decât ca PFA.
Andrei(Citează)
06/01/2016 la 10:38 AM
La ce avantaje te referi?
Plătești impozit pe venitul brut, nu pe cel net, deci depinde ce cheltuieli ai.
Faptul că nu poți accesa profitul decât după un an este o altă problemă.
nwradu(Citează)
06/01/2016 la 9:44 AM
Ai făcut calculele cu plata integrală la CAS, ca PFA, dar dacă eu sunt și salariat, plătesc de două ori CAS? Asta mi se pare cel mai mișto.
Bogdan Anghelina(Citează)
06/01/2016 la 10:39 AM
nu platesti de 2 ori. platesti la TOATE VENITURILE.
add(Citează)
06/01/2016 la 10:42 AM
Nu plătești de două ori. Plătești impozite pe măsura veniturilor, indiferent din câte surse îți vin acestea. Nu-i vreunul mai important decât altul.
Pe noul cod fiscal se adună toate veniturile tale, indiferent de surse, și la ele se aplică un CAS, un impozit pe venit șamd. În practică salariile sunt taxate mai mult (șomaj, indemnizații de concediu șamd), dar asta e bine, că nu voiam și pentru PFA impozit de 70%.
nwradu(Citează)
06/01/2016 la 9:47 AM
Foarte bine fundamentat articolul.
Imi pare rău că acest gen de articole nu a apărut atunci când s-a pus problema schimbării Codului Fiscal. Acum este doar o lamentare tipic româneascăȘ nu mai avem ce face dar ne plângem că e rău.
Atunci când se putea face ceva (înainte de al doilea vot, cel puțin, pentru Codul Fiscal) nimeni nu a spus nimic despre creșterea taxelor toată lumea plângea pe umărul lui Isărescu de frica lipsei veniturilor la buget.
Andrei
Andrei(Citează)
06/01/2016 la 10:45 AM
A fost plin netul de articole privind acest subiect. Cu 400k PFA-uri în țară, nu le pasă prea multora de asta, mai ales că oricum nu era vreun motiv pentru care să nu se plătească CAS dacă ești și salariat.
nwradu(Citează)
06/01/2016 la 9:48 AM
Ce se intampla daca ai pfa cu norma de venit? Toate cheltuielile acestea sun calculate la norma, nu? Atunci nu e asa de grav.
Bogdan(Citează)
06/01/2016 la 10:45 AM
Habar n-am.
nwradu(Citează)
06/01/2016 la 9:49 AM
5% e din 2016, doar pentru 2016. Anul viitor se adauga CASS si alte taxe, ajungi pe la 10-11% impozit pe dividende.
hoinaru(Citează)
06/01/2016 la 4:38 PM
Si eu am avut dubii legate de asta, dar pe unde am citit (text lege, text motivare, norme de aplicare) + contabilii cu care am vorbit mi-au indicat acelasi lucru:reducerea impozitului pe dividente de la 16% la 5% se aplica incepand cu 1 ianuarie 2016 asupra dividentelor distribuite unei persoane fizice, indiferent de anul in care a fost obtinut profitul care se transforma in dividente.
Daca ai profit si din 2010 inca nedistribuit (impozitat prima data cu 16% (impozit pe profit) sau 3% (impozit pe venit-micro) dar netransformat in dividente) poate fi transformat acum cu impozit pe dividente 5%.
Cu CASS-ul care se va aplica dividentelor: din cate am citit este plafonat la o baza de calcul de ~ 12.000lei. si sa fin serios, daca transformi in dividente veniturile din 12 luni (presupun ca nu prea s-au gasit cheltuieli care sa scada “profitul” acelui venit) valoarea dividentelor va fi considerabil mai mare de atat. CASS-ul teoretic e 5% din valoare dividentelor, practic, avand in vedere plafonul ajunge la 3-4%
Daca ai cheltuieli care se scad din venit, reduci valoare dividentelor si practic nu aplici CASS asupra acelei parti de venit.
Dan(Citează)
06/01/2016 la 10:15 AM
Nu am vazut nicaieri o argumentatie de ce ar trebui sa fie impozitele pe PFA mai mici decat la salariati. Au cumva salariatii mai multe beneficii oferite de stat ?
thundermar(Citează)
06/01/2016 la 10:34 AM
Pt ca la salariati o parte este suportata de firma angajatoare
Alin(Citează)
06/01/2016 la 10:34 AM
Pt ca la salariati o parte este suportata de firma angajatoare
Alin(Citează)
06/01/2016 la 10:48 AM
Pentru că un PFA se consideră că este o persoană de sine stătătoare care încearcă un mic business. Ideea ar trebui să fie să-l încurajezi să transforme asta într-un mare business.
SRL-urile sunt impozitate pe foarte multe planuri. Salariații la fel. Diferența este că o firmă cu 5 angajați, fiecare plătit cu 1000 de euro pe lună, poate produce business de un milion de euro, caz în care are de unde plăti toate impozitele. Încearcă apoi ca PFA să ai acces la astfel de contracte sau valori.
nwradu(Citează)
06/01/2016 la 6:26 PM
“Pt ca la salariati o parte este suportata de firma angajatoare”
Hai sa incerc sa explic babeste. Salariatul Gigel “produce” 1500 de euro patronului. Patronul nu e prea lacom, opreste 500 de euro pentru el si vrea sa ii dea lui Gigel 1000 de euro. Zis si facut.
Stii cat primeste Gigel? 570 de euro.
Il doare in basca pe Gigel ca taxele platite de firma sunt sparte in “taxe platite de firma” si “taxe platite in numele lui Gigel de catre firma” (ca Gigel nu plateste efectiv nimic de capul lui, firma face toate platile)
Realitatea e asta: patronul i-a dat lui Gigel 1000 de euro, la Gigel au ajuns 570 de euro. Toti sunt banii pierduti de Gigel, taxe ce se platesc din munca lui Gigel.
silicon_v(Citează)
06/01/2016 la 10:37 AM
E stupid sa alegi sa platesti 26% in loc de 10%. Economiseste banii aia si macar ai siguranta ca te bucuri de ei. Daca-i arunci in groapa sistemului de pensii nu o sa-i mai vezi, la cum merg lucrurile in prezent.
add(Citează)
06/01/2016 la 10:49 AM
Economisești până când, până la pensie? Cine știe ce valoare vor avea atunci? Măcar pensia se calculează în raport cu valoarea de atunci a banilor.
nwradu(Citează)
06/01/2016 la 10:58 AM
Ai cat de cat o educatie financiara, pana si daca ii tii in lei e ok, leul a fost stabil in ultimii ani. N-ai decat sa ii tii in valuta, aur, apartamente, terenuri. Eu unul daca as avea bani de economisit, as cumpara pamant arabil. N-are cum sa se devalorizeze ala.
add(Citează)
06/01/2016 la 11:14 AM
În ultimii ani, dar vorbim de următorii 30 de ani. E greu de prezis ceva.
nwradu(Citează)
06/01/2016 la 11:23 AM
ok, dar lasi statul roman sa-ti adminstreze banii. eu nu cunosc administrator mai ineficient.
add(Citează)
06/01/2016 la 10:48 AM
Pentru firmele mai mici, de exemplu in domeniul IT, Contract de munca + PFA era singura modalitate prin care conducerea era de acord sa ofere un venit decent angajatului.
Dupa 1 ianuarie, eu sunt de parere ca foarte putine firme vor fi de acord sa renunte la contractele cu PFA, si sa treaca toate veniturile pe salariu. In cazul asta nu stiu ce se poate intampla, probabil ca unii vor pleca la firme mai mari, alti vor ramane si vor cere mai multi bani pe contract, sa acopere noile taxe.
Una peste alta din punctul meu de vedere, noul cod fiscal e o mare prostie.
Vlad(Citează)
06/01/2016 la 10:50 AM
pentru ca te afecteaza direct? si negativ?
add(Citează)
07/01/2016 la 3:10 PM
Exact, tu esti de acord cu ceva ce te afecteaza negativ ?
Vlad(Citează)
07/01/2016 la 4:21 PM
poti sa fii de acord cu puscaria daca ai comis o infractiune, chiar daca te afecteaza negativ. se numeste responsabilitate.
add(Citează)
07/01/2016 la 5:26 PM
Asta e parerea mea, am zis ca nu imi place noul cod fiscal, nu am zis ca de maine ma apuc sa fac evaziune fiscala. Aceasta responsabilitate pe care statul o aduce in spatele meu nu ma incanta, tinand cont de faptul ca banii dati in plus nu aduc nici un beneficiu cetatenilor.
Vlad(Citează)
06/01/2016 la 11:57 AM
Legat de CAS de 10,5% am niste nelamuriri. Pe pilonul I o parte din banii care ii dau la stat se duc la un administrator privat, de la acest administrator pensia se va lua in functie de contributie, cum voi primi de acest fond de pensii doar o treime daca plata se va face in functie de contributie?
alex(Citează)
06/01/2016 la 12:23 PM
Hai sa mai citim o data :)
Cristi(Citează)
06/01/2016 la 12:32 PM
Am trecut de la PFA de 2 ani parca, ma doare’n basca :)) 3% impozit FTW
Legioner(Citează)
06/01/2016 la 12:33 PM
Trec totul la consultanța pentru că asta fac. Nu văd problema.
Haivas(Citează)
06/01/2016 la 1:15 PM
right. hai sa ne mintim pe noi insine acuma. sau na, oi fi tu ala singurul.
add(Citează)
06/01/2016 la 1:14 PM
din 5 prieteni cu pfa-uri (vechi, au peste 5 ani pfa-urile), a mai a ramas 1 singur. si nu, restul nu s-au mutat pe srl.
user(Citează)
06/01/2016 la 1:16 PM
deci s-au angajat, mai multi bani la buget, sa platim autostrazi.
add(Citează)
06/01/2016 la 1:30 PM
PFAul norma nu s-a schimbat foarte tare. Bucurestiul a crescut norma cu 1000lei, adica un cacat pansat.
Mai neplacut este ca pentru cei care aveau si salariu, ca nu plateau pensie, acum e obligatorie suma de 330 lei sau ceva pe acolo.
Ce s-a schimbat: conditiile de dependenta. Pentru a face totul frumos, conditiile sunt extraordinar de neclare.
Au intrat peste firmele mari, care aveau o multime de pfa. Amenzile sau macar riscul de amenzi a fost extrem de mare, asa ca multa lumea s-a trecut pe srl sau cm. Eu am ramas pe pfa, desi poate pe srl faceam ceva mai multi bani. Dar totu se complica
animaloo(Citează)
06/01/2016 la 2:38 PM
Pentru un împăturitor de șaorme ești destul de coerent și articulat! :) Felicitări! :)
Haivas(Citează)
06/01/2016 la 3:08 PM
Pentru 2016 contributia la sanatate (CASS) a ramas obligatorie doar pentru cei care nu au carte de munca. Adica: daca ai carte de munca nu mai platesti CASS la PFA.
(este stabilit ca din 2017 sa disparata aceasta derogare, si CASS sa fie obligatorie la orice venit).
Sincer mi-as cam face o micro macar pentru side-proiects, care oricum se platesc la 6 luni. Dar raman si cu aia pe cap + imi creste impozitul la apartament + nu prea am de aruncat 1.500-2.000 de lei cat costa sa infiintezi o firma in Bucuresti.
Dan(Citează)
06/01/2016 la 3:52 PM
trebuie sa vezi si ce inseamna cresterea aia de impozit. Daca iti creste de 5 ori, adica 4 milioane la un apartament de 3camere, s-ar putea ca banii economisiti sa fie mai multi
– deduci intretinere
– deduci cacaturile de prin casa (hartie, sapun, pasta de dinti)
…
animaloo(Citează)
06/01/2016 la 4:35 PM
Zicea cineva mai sus ca daca declari ca nu desfasori activitatea la sediu declarat, ©i în altă parte nu tb sa creasca impozitul. Dar atunci cred ca nici nu poti deduce pasta de dinți. :)
Haivas(Citează)
06/01/2016 la 4:44 PM
Da, am vazut si eu acum link-ul catre declaratia ministrului de finante. Multumesc.
Mai astept un pic sa vad daca si cei de la taxe locale sunt de acord cu el: ultima data cand am verificat fostul proprietar inca avea sediul social al firmei pe apartamentul la care platesc eu impozit (si rata :D ). Abia astept sa vad daca e cazul sa ne mai certam o data, ca pana acum consider ca am fost decent doar rugandu-l sa-si ia firma, buletinele de pe fostul lui apartament.
Dan(Citează)
06/01/2016 la 4:25 PM
Da, sunt calculate la norma.
Dan(Citează)
06/01/2016 la 6:05 PM
Conteaza foarte mult doua chestii:
– ordinea in care se aplica taxele si impozitile
– suma la care se aplica, brut sau net
Statul roman este imbecil ca de obicei, in loc sa se bucure ca exista 400.000 de PFA-uri care nu muncesc total la negru, se oftica si vrea sa ii jupoaie suplimentar pe prostii care ii plateau oricum.
Gaelex(Citează)
07/01/2016 la 8:20 AM
Problema e ca lumea folosea pfa-urile sa evite impozitarea salariului. Nu e corect.
add(Citează)
06/01/2016 la 6:21 PM
“Ca impozite, pentru a plăti un angajat transformat în PFA cu 1000 de lei în mână, firma scotea din cont cam 1300 de lei; dacă vrei să-i dai salariu legal 1000 de lei în mână, firma scoate din cont cam 1700 de lei. Normal că PFA-urile erau mai avantajoase.
Nu era nimic ilegal la mijloc.”
Ba da. Erau definite in lege ca PFA-uri dependente si erau asimilate relatiilor salariale. Cand te prindea controlul, toate veniturile obtinute trebuiau reevaluate ca venituri salariale si urma marea jupuire: plati din urma, penalizari, dobanzi. De ambele parti, si firma si PFA-ul.
Problema e ca statul s-a dovedit incapabil sa arate prin controale care sunt PFA-uri dependente, desi exista o legislatie. Dar cred ca era si destul de complicat. Eu cunosc un caz fabulous: o firma mare de IT care crease 12-20 de firme-copi si care isi platea PFA-ul variabil, in fiecare luna prin alta firma-copil. Suma era fixata pe an, dar in fiecare luna suma diferea (era un program care facea asta). Pas de mai dovedeste ca acel PFA e de fapt salariat: in fiecare luna omul factura spre alta firma, cu alta suma.
silicon_v(Citează)
06/01/2016 la 11:39 PM
in caz ca mai citeste cineva. vad ca daca nu ai activitate la sediul social, nu se plateste impozitul marit. atunci unde poti sa ai activitate ? poti sa declari ca programezi in parc ?
user(Citează)
07/01/2016 la 12:26 AM
La sediul clientilor
costin(Citează)
07/01/2016 la 7:55 AM
ma refeream in cazul in care lucrezi pentru un client american. se accepta o poveste de lucrat din parc/mcdonalds/cafenea ?
user(Citează)
07/01/2016 la 8:22 AM
E misto sa ne plangem ca statul e rau dupa ce cautam orice modalitate de a fenta legea.
add(Citează)
07/01/2016 la 9:33 AM
daca la mine te refereai, zi-mi si mie ce sens are impozitul marit pe sediul social, de fapt zi-mi ce sens are ca cineva care nu are nevoie de conditii speciale pentru a-si desfasura munca de sediu social. nu e de ajuns ca te pot gasi la adresa din buletin ? eu de exemplu de vreo 5 ori pe luna trebuie sa fac niste chestii la un server de prin america. ca sa nu imi deranjez nevasta ma scol cu 2 ore mai devreme, iau laptopul si trec pe la un mcdonalds in drum spre munca. pentru ca nu pot sa fac asta legal, nu am nici pfa, si nici nu platesc impozite la stat pe suma castigata. desi as vrea.
user(Citează)
07/01/2016 la 4:25 PM
nu ma refeream la tine, dar pot sa-ti raspund: un apartament pe care il folosesti ca birou pentru o activitate comerciala n-ar trebui sa aiba acelasi impozit ca unul in care locuieste o familie.
Si-asa caldura din calorifere e subventionalata. E drept ca in cazul tau linia e fuzzy, dar din ce iteleg, daca nu-ti deduci intretinerea, nu te pune sa platesti impozit diferentiat, nu?
add(Citează)
07/01/2016 la 9:27 AM
Avand in vedere toate intrebarile care apar in aceste comentarii, intrebari care evidentiaza proasta informare privind noile reguli ale Codului Fiscal, eu ma indoiesc de multitudinea articolelor e pe Internet (cea despre care vorbesti).
Au fost intr-adevar foarte multe cele care ii cantau in struna lui Isarescu&comp. sa se mai puna taxe si sa mai scoata reducerile de taxe dar cele care explicau de ce sunt necesare reducerile de taxe si de cresterea unora e aberanta lipseau cu desavarsire. Dovada pentru mine comentariile la acest articol.
Insa te poti imbata cu apa rece ca da atunci cand s-a votat a fost lumea in cunostiinta de cauza (adica plin netul de articole) si avem un Cod Fiscal care sa faca “economia sustenabila”. Sa ne traiasca!
Andrei(Citează)
07/01/2016 la 9:30 AM
Pai nu e normal sa fentezi un stat rau? Sau tu esti masochist si atunci cand cineva iti ia banii din buzunar, cu forta, si te minte (de ex. plateste mai multi bani pe benzina/motorina si o sa facem cu ei autostrazi) tu data viitoare in loc sa iti ascunzi banii pe care ii ai in buzunar umbli cu ei in mana poate mai vine hotul la tine?
Andrei(Citează)
07/01/2016 la 4:26 PM
e cerc vicios. tu nu platesti impozite ca aia fura, aia fura ca tu nu platesti impozite. pierde toata lumea.
add(Citează)
08/01/2016 la 9:29 AM
Vad prin multe locuri ca sa agita unii cu microintreprinderile, inclusiv Moise Guran le recomanda. Toti idiotii uita ca microintreprindere inseamna:
– contabilitate mai complicata
– sediu social si obligatoriu impozit pe el, la PFA mai poti scapa daca nu iti deduci cheltuieli curente, dar microintreprindere esti mancat
– impozit pe dividente 16%, pentru ca ti-l dai tie ca persoana fizica, nu il dai altei persoane juridice
– obligatii CAS si CASS pentru ca nu mai ai contract ca salariat sau ca PFA, ca sa scapi de ele, salariul costa prea mult angajatorul iar PFA-ul tocmai ti l-ai inchis pentru ca treci la microintreprindere
Daca ramane in varianta curenta, de la anul incepe sa fie rentabila microintreprinderea, impozitul pe dividende scade la 5%, apare obligatoriu CASS de 5.5% si esti mai castigat.
Cel putin asa inteleg eu ce-am citit pana acum.
Gaelex(Citează)
11/01/2016 la 9:55 AM
de ce nu ? ca doar platesti oricum impozit pe activitatea social, cas samd. pentru ce si impozit pe birou ?
eu am inteles ca daca desfasori activitate la sediul social platesti impozitul marit. si cata vreme nu ai contract cu altii ca lucrezi la sediul lor, te baga by default ca lucrezi la sediul social. ma mai interesez.
user(Citează)
24/02/2016 la 12:32 AM
16% + 5.5% + 10.5% = 32% din venit ?
Din 10k euro, mai raman cu 6,8k euro in mana?
Cheltuieli cu hosting, scriitori, promovare se pot deduce?
Alex(Citează)
14/04/2016 la 10:50 AM
Bună ziua,
Am și eu o întrebare pentru cei care au PFA. Zilele trecute mi-a venit o notificare de plata de la TVR Craiova cum că trebuie să plătesc ca PFA o taxă tv lunară de 4 lei. Ați auzit de așa ceva? Este legală această taxă?
Drugă Marius(Citează)
14/04/2016 la 11:28 AM
Nu am auzit nimic, dar pentru 4 lei n-aș pierde timpul luptându-mă cu asta.
nwradu(Citează)
14/04/2016 la 12:28 PM
Asta așa e, dar nu mi se pare corect să platesc pentru un serviciu pe care nu-l folosesc și mai mult trebuie să platesc și pe ultimii 5 ani și de acum încolo. În plus la imobilul unde am deschis PFA-ul există contract cu un furnizor de electricitate, deci taxa tv se achită.
În fine, dacă toate PFA-urile trebuie să plătească această taxă, plătesc și eu fără nicio ezitare, numai că nu am auzit de așa ceva până acum și nici nu cunosc pe cineva care să fi plătit o astfel de taxă.
Mulțam’ pentru răspuns
Drugă Marius(Citează)