un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

De ce cred că acesta va fi secolul mașinilor electrice autonome

14 Jan 2016  ·

AUTO  ·

52 comentarii

ford_focus_electric_01
Secolul 20 a fost cel în care automobilele au devenit ceva uzual în lume. Dacă analizezi evoluția lor, au fost diverse modificări legate de confort, performanță și formă, dar în principiu lucrurile au rămas constante.

Sunt convins că la finalul secolului 21 lucrurile vor sta complet altfel. Acesta va fi secolul în care automobilele vor schimba complet propulsia de la motoare cu combustie la unele electrice și de la control manual la sisteme autonome de ghidare.

Da, mașinile electrice și autonome sunt viitorul transporturilor, zic eu.

La mașinile electrice sunt mult mai ușor de intuit avantajele, că deja le vedem pe străzi: zero poluare, combustibilul este nelimitat și gratuit, curentul electric este ieftin, sunt silențioase, sunt foarte rapide. Vă imaginați momentul când vom sta pe un bulevard intens circulat și tot ce vom auzi în jurul nostru va fi bâzâitul ușor al autovehiculelor cu motor electric? E greu acum să ne imaginăm o astfel de schimbare totală, dar sunt sigur că și pentru cei cu căruțe a fost greu să-și imagineze un viitor fără ele și străzi asfaltate.

Mașinile autonome sunt abia în primele stadii de dezvoltare. Avem cam toată tehnologia necesară lor:

  • radare, lasere și camere video pentru a determina împrejurimile mașinii.
  • hardware, software, comunicații și cloud pentru navigație, coordonare și orice altceva machine-to-machine.
  • posibilitatea de a instala sisteme de ghidaj și semnalizare pe străzi.

nVidia a prezentat recent un SoC numit Drive PX2 făcut special pentru mașini automate. V-am tot spus că următoarea mare bătălie între fabricanții de hardware se va da în domeniul automotive, unde se vând milioane de unități și la prețuri mari, deci nu trebuie să reduci constant costurile și nici n-ai concurență de la diverși alți producători, că e un domeniu în care se cer niște certificări stricte și nu intră orice chinezărie pe piață.

Drive PX2 are 12 nuclee, iar puterea de calcul este echivalentul a 150 de Macbook-uri Pro, zice nVidia. Când a devenit “un macbook pro” o unitate de măsură? nVidia spune că poate procesa 12 camere video, lidare, radare și alți senzori suficient de rapid încât mașina să ia deciziile corecte chiar și la viteze mari. De astfel de hardware este nevoie și iată că îl avem.

tesla_p85d_14

Iată câteva avantaje ale mașînilor autonome, așa cum le văd eu:

  • câștigi ore din viața ta înapoi. 40 de minute de navetă pe zi? 3 ore până la Galați? Totul se adună și este timp pe care-l poți petrece… la fel ca-n tren sau autocar, să zicem, citind o carte, jucându-te pe tabletă, urmărind Netflix la bordul mașinii, jucându-te cu copiii în spate, dormind șamd.
  • trafic ordonat. majoritatea ambuteiajelor se produc dintr-un efect de acordeon pentru că viteza nu-i adaptată la diverse îngustări de drum sau probleme punctuale. Mașinile autonome ar discuta între ele chiar și la kilometri distanță și ar adapta viteza pentru a ajunge în modul cel mai eficient la destinație. Sau altă situație: conducând noi, lăsăm cam 50 cm – 100 cm spațiu față de mașina din față, chiar și în ambuteiaje. La o coloană de 50 de mașini pe un bulevard, asta înseamnă până la 50 de metri irosiți. Mașinile autonome s-ar putea apropia la centimetru una de alta, folosind senzorii de parcare, iar în cei 50 de metri câștigați astfel ar încăpea alte 10-15 mașini. Când se pune verde, toate mașinile s-ar putea pune în mișcare simultan, aproape ca un tren, nu cu o întârziere care-i încetinește pe cei tot mai îndepărtați.
  • mai puține accidente. Știți cum poți raporta diverse probleme pe Waze? Mașinile autonome ar putea comunica între ele, astfel încât una ar putea face un broadcast de tipul “vedeți că la coordonata x.y s-a format niște polei pe banda 2 de pe sensul spre nord”, iar o mașină aflată cu 5 km mai în spate ar lua aminte și ar reduce viteza în acea porțiune. N-ar mai fi depășiri riscante, n-ar mai fi șoferi beți (doar pasageri beți) șamd.

Ce nu avem încă? Niște semnalizare specială pentru mașinării. Actualele semne rutiere sunt făcute pentru oameni. Pentru camere video și CPU-uri avem nevoie de tot felul de beacon-uri care să delimiteze benzile, care să indice cum arată o intersecție dinainte ca mașina să intre în ea, care să semnalizeze din timp lucrări sau modificări față de hărțile din cloud. Cineva va trebui să și întrețină acele hărți aproape în timp real. Avem tehnologia pentru asta, dar nu-i nimic pus în teren.

Problema principală este, zic eu, că mașinile autonome devin eficiente în trafic real abia când vor fi majoritare pe stradă. O mașină autonomă s-ar putea descurca și acum pe o autostradă, dar du-o într-o intersecție aglomerată unde nu mai merg semafoarele sau pe vreo străduță de cartier încă nedeszăpezită și nu se va descurca.

Nu se va descurca pentru că celelalte mașini din jurul ei nu sunt tot autonome. Oamenii vorbesc din flash-ul, din gesturi, lucrurile se fac la mica înțelegere; o mașină autonomă nu vorbește limba noastră.

Dacă toate mașinile implicate într-o situație neconvențională ar fi autonome, computerele lor ar discuta între ele și ar găsi cea mai bună rezolvare. S-ar stabili priorități și s-ar relua circulația.

Am condus câteva mașini electrice până acum, le găsiți grupate prin această serie de articole.

Este o problemă clasică de masă critică. Primii utilizatori, the early adopters, vor duce greul până când vor fi suficient de mulți pentru a fi majoritari pe străzi, moment în care totul va decurge bine. Același lucru îl pățesc acum proprietarii de mașini electrice care trebuie să se descurce cumva într-o Românie fără stații de încărcare, pe când în țările vestice numărul lor tot mai mare a dus la creșterea facilităților oferite.

Cred că peste 30 de ani tendința aceasta va fi vizibilă pe străzi în jurul nostru. Nu știu cine va face trecerea întâi, poate că vor fi camioanele de marfă, poate autobuzele, poate taxiurile sau mașinile personale mici, “de oraș”, poate că din toate câte puțin, dar se va face întâi spre electric și apoi spre autonom. Peste 60 de ani mă aștept ca așa să arate situația pe șosele.

volkswagen_golf_gte

asus s5507

    52 comentarii

  1. Sa nu uitam ca sunt prohibitiv de scumpe. Daca nu esti un mahar cu apucaturi grandoman-ecologiste, e cam greu sa te atingi de un autoturism electric. Da, e posibil sa vina si vremea lor, dar deocamdată nu.

      (Citează)

    • Tesla a vândut anul acesta 50.000 de Model S. Dacă ar fi vândut 500.000, ar mai fi costat la fel de mult producția?

      La anul vor prezenta un nou model care va costa 30.000 de dolari, preț țintă în acest moment. Și e Tesla. Pentru mers prin oraș, sunt bune și Golf E, Zoe, Fiesta electric sau un Chevy Bolt.

        (Citează)

  2. parcare de femeie

      (Citează)

  3. cand o disparea placerea sofatului, ma duc in munti

      (Citează)

  4. Sincer e cam singurul in care se mai poate…

    Fie ca raman cele cu accumulatori sau se dezvolta cele cu pila pe baza de hidrogen.

    In secolul 22 fie umaninatatea nu va mai exista (in sensul civilizat) fie o sa avem deja nave ca-n Jetsons.

      (Citează)

  5. That parking tho!

    Referitor la afirmația asta: ”zero poluare, combustibilul […]” – ce ne facem dacă energia electrică folosită pentru încărcat acumulatorii este obținută prin arderea hidrocarburilor sau spargerea nucleelor atomilor? Că asta nu e chiar zero poluare.

      (Citează)

    • Masinile electrice sunt de 3,6 ori mai periculoase decat motoarele clasice din cauza poluarii industriale rezultate in urma producerii energiei electrice

        (Citează)

    • Doar centralele vechi pe cărbuni. Cele noi cu cogenerare sunt ok. Dar trebuie să fii idiot complet să ignori solar și eolian și să faci electricitate din doar din cărbuni.

        (Citează)

    • @George Prioritatea 0 este să scoți poluarea din interiorul orașelor, asta ar putea de fapt să facă mașinile electrice, să mute poluarea din centrul orașului la 50 de km distanța de oraș. Poluarea produsă de mașinile cu motoare cu combustie internă produc cele mai mari probleme de sănatate in mediul urban -mult mai multe si mai mari decăt fumatul, că tot e la modă subiectul- si scad calitatea vieții -stres, praf, zgomot etc.-

        (Citează)

    • In medie peste 20% din energia electrica produsa in EU e din surse regenerabile.
      Si carbunele este inlocuit cu gaz.

      Cat de prost e randamentul la centralele mari + transport fata de productie on site (in motor) de ai scos proportia aia de 3,6?

        (Citează)

    • Dar energia electrică vine de la soare, este nelimitată și nepoluantă. 20 de kmp de panouri produc aceeași energie ca și centrala Cernavodă.

      În România energia eoliana a depășit deja cea nucleară, iar în alte țări energiile produse solar și eolian au cea mai mare pondere. În 2030 lucrurile vor fi și mai avansate, pur și simplu nu are rost să te lupți cu materie primă, când natura îți generează singură energie.

        (Citează)

    • nwradu: Dar energia electrică vine de la soare, este nelimitată și nepoluantă. 20 de kmp de panouri produc aceeași energie ca și centrala Cernavodă.

      Da, mai ales noaptea și în lungile zile de iarnă cu cer senin! Să fie clar, discutăm de emisfera nordică!

        (Citează)

    • C’mon man, gandeste inainte de a scrie. Sa presupunem ca e asa cum zici. Nu e tot una ca gazele de esapament sa ti se sufle chiar in nas, pe strada sau ca centrala termoelectrica pe carbuni sa fie situata la 200 km de tine (intr-o zona slab populata, inconjurata de paduri care mai absorb din amprenta de CO2 ;-) ).
      Incidenta bolilor de plamani in acest caz ar fi redusa cu cel putin 90%. Am mai intalnit retarzi deastia care ziceau ca troleul polueaza la fel de mult sau poate chiar mai mult decat un camion prin faptul ca electricitatea produsa (carbunele ars) polueaza si ea. Da, posibil, dar NU polueaza langa tine, in ors, pe strada, fix in nasul si plamanii tai! E o diferenta.
      Ca sa nu mai amintim de electricitatea regenerabila (hidro & Co.) care polueaza foarte putin spre deloc. Sau chiar cea nucleara care e mai environ. friendly decat carbunii.

        (Citează)

  6. George:
    Referitor la afirmația asta: ”zero poluare, combustibilul […]” – ce ne facem dacă energia electrică folosită pentru încărcat acumulatorii este obținută prin arderea hidrocarburilor sau spargerea nucleelor atomilor? Că asta nu e chiar zero poluare.

    Cum poluează producerea energiei nucleare?

    deplictis:
    Masinile electrice sunt de 3,6 ori mai periculoase decat motoarele clasice din cauza poluarii industriale rezultate in urma producerii energiei electrice

    Ai și o sursă pentru informația asta sau ai scos-o din burtă?

      (Citează)

    • Producerea energiei nucleare are și neajunsuri (fără să caut pe wiki/google):
      1. ce faci cu deșeurile radioactive – ai fi de acord să fie stocate în depozite pe teritoriul țării tale?
      2. necesitatea unei cantități apreciabile de apă avute la dispoziție iar în cazul unui lac de acumulare nou format poți distruge ceva ecosisteme imediat în amonte.
      3. încălzirea cursului de apă din aval (dacă e ”pe un râu/fluviu”) cu câteva grade, asta având consecințe destul de grave asupra variilor specii de animale și plante ce-și fac veacul pe-acolo.
      4. sensibilitate sporită și risc major în caz de calamitate (naturală sau artificială) – vezi recentul caz de la Fukushima dar să nu neglijăm nici altele mai interesante gen Cernobîl.
      5. combusibilul folosit este limitat ca și resursă naturală (practic nu e diferit cu mult față de petrol).

      Nu discut, producerea energiei nucleare este relativ curată și o astfel de centrală este și destul de eficientă, dar să nu neglijăm și neajunsurile care cel puțin prin prisma stocării deșeurilor și aici am mitigat (sic!) intenționat celelalte potențiale probleme, vor reprezenta o mare problemă cândva…

        (Citează)

  7. Si eu cred in viitorul masinilor electrice autonome. Cred ca peste cateva zeci de ani multi nu vor mai avea masina personala intrucat va fi mai ieftin sa folosesti o masina (in regim gen taxi) decat sa detii una. Avantajele vor fi multe: costuri de transport f mici, alimentare automata pe timpul noptii, nu vei mai avea nevoie de parcare in fata locuintei, daca vei dori vei putea accepta sa ai in masina si alte persoane care merg in aceeasi directie pt a micsora costurile etc. Dezavantaje: nu vei mai avea placerea condusului. Cei care vor dori sa aiba masini si sa le conduca, vor avea costuri mult mai mari.

      (Citează)

    • Mașini sport se vor face întotdeauna, vor fi circuite șamd. A dispărut și plăcerea vânatului sau a călătoritului cu calul, dar o nouă generație se va adapta rapid. Noi… vedem atunci.

        (Citează)

    • Nu cred ca vor disparea masinile personale, nu e ca la locuinta unde sa inchiriezi, tragi 2 dungi cu trafeletul, pui doua mileuri si te simti ca acasa.

      Altfel servicii de genul drive now ar fi explodat.

      Daca ne mutam toti iar in centrul orasului poate, dar vad ca tendinta e tot spre periferie.

        (Citează)

  8. Ar fi bine sa traim si noi sa vedem masinile autonome… dar iti dai seama ce inseamna asta la nivel macro?

    Falimentul petrolistilor (probabil motivul pt care nu avem inca masini exclusiv electrice). Din fericire astia se falimenteaza singuri, as we speak :)

    Falimentul asiguratorilor (nu mai sunt accidente, nu mai ai nevoie de asigurari)

      (Citează)

    • Vor fi mereu accidente, doar că mai puține. Vor crește asigurările de viață sau de sănătate, că boli probabil vor fi mai multe, iar viața va deveni tot mai importantă.

      Până la urmă, însă, asta e… De-a lungul timpurilor au dat faliment și cei ce produceau săbii, cei cu vapoare transatlantice, telegrafiștii, hanurile de la marginea drumurilor clasice când s-au construit autostrăzi șamd. E regretabil, dar e evoluție, iar marile companii au timpul să prevadă asta și să investească în alte direcții.

        (Citează)

  9. Chestia asta cu efectul de acordeon am remarcat-o de mult si sunt sigur ca o comunicare intre masini ar ajuta semnificativ in trafic la diminuarea congestiilor.
    Insa e aproape imposibil de pus in practica plecarea simultana de la semafor (asa ca trenul cum ai spus si tu). Pentru ca nu vor fi mult timp de acum inainte toate masinile autonome. Ce faci cu cele care nu dispun de tehnologia asta?
    Sa nu mai spun de erori. Orice soft e supus erorii. Tare mi-e ca un bug la acest nivel va fi mai periculos decat un sofer beat.

      (Citează)

    • Păi să zicem că o mașină pleacă automat în fată când senzorii îi spun că cea din fața ei s-a depărtat. Dar dispare acel delay cauzat de ochii tăi, de băgat în viteză, de lucrat la ambreiaj șamd.

      Dacă e și o mașină normală acolo, pleacă în ritmul ei, iar cele din spate pleacă atunci când senzorii lor le spun că s-a eliberat în față.

      Dacă sunt 5 autonome la rând, alea măcar pleacă toate în aceeași secundă. În fine, astea sunt consecințe secundare.

        (Citează)

  10. @deplictis
    Cum sa zici asa ceva? Da, uneori se ard carbuni pentru a se produce energie electrica, dar extragerea energiei din acei carbuni este MULT mai eficienta decat arderea combustibilului in masina ta. Acei carbuni se “proceseaza” intr-o unitate mare, cu sisteme care ar fi prea mari si prea grele ca sa le ai tu in masina.

    “Da’ cum frate? Ca vreau eu sa conduc masina, sa simt motorul, sa bag acceleratie. Altfel se simte pe benzina, ce atata electric? Nu gasesc masina nemteasca SH din 98 cu motor electric” – zise soferul roman pentru care masina este o prelungire a personalitatii.

    Dar un lucru ma ingrijoreaza, neglijenta cu care se dezvolta totul in software. Acest “agile”, in care se livreaza rapid si aiurea. Cei care lucreaza in acest domeniu (ma numar printre ei) au uneori impresia ca e perfect normal sa livreze ceva cu defectiuni, atata timp cat vor aplica mai tarziu un patch.

    Sa fim sinceri, sistemele de operare de la smartphone-uri sunt departe de a fi bug-free, de Android TV nici nu mai zic, momentan e un dezastru.

    Sper ca vor exista si niste reguli si legi foarte stricte si restrictive in acest sens.
    N-as vrea sa-mi intre masina intr-un stalp pentru ca producatorul a livrat un update prost intr-o dimineata. Intr-adevar, sunt domenii critice, unde se testeaza exhaustiv, cum ar fi sistemele software din industria aviatiei, dar si acolo au fost probleme.

    Inca o chestie, noua in Romania ne lipseste educatia privind transportul eficient si ecologic, suntem inapoiati rau la acest capitol.
    Chiar daca au autobuze si trenuri pe o ruta, romanii prefera sa isi conduca masina personala.
    “Da’ frate, ce sa stau cu toti imputitii in tren? Eu vreau sa am muzica mea, sa opresc cand vreau, care-i problema?”.

      (Citează)

    • Nu o spun eu, o spune Academia Nationala de Stiinte a Statelor Unite. Eu doar am citat. Dar bineinteles, cititorii de pe nwradu.ro, mai ales din prisma faptului ca sunt romani, stiu mai bine decat toti.

        (Citează)

    • Conform EPA, mașinile sunt pe locul 2 sau 3 în SUA la toate tipurile de poluare.

      Am un articol mare pregătit despre ce înseamnă poluarea aerului cu particule fine, iar aceasta este în mare parte produsă de mașini. Mașinile sunt în jurul nostru în fiecare zi și noi trăim în poluare.

      Dacă mutăm o parte din poluarea asta la fabrica auto sau la centrala electrică, tot ne va fi mult mai bine.

        (Citează)

    • Jim:

      Chiar daca au autobuze si trenuri pe o ruta, romanii prefera sa isi conduca masina personala.
      “Da’ frate, ce sa stau cu toti imputitii in tren? Eu vreau sa am muzica mea, sa opresc cand vreau, care-i problema?”.

      Fix motivul initial pentru care am cumparat masina!
      Si apropo de tren, in perioada de iarna Tren Buc-Iasi 7-8 ore minim 90 de lei pt care primesti: frig, toalete imputite sau nefunctionale plus inegalabilul miros de salam de vara cu usturoi! In acelasi timp, avion Buc-Iasi, 1 ora si ceva, 89 de lei.

      Masini autonome? Astea-s SF-uri pentru copilasi! In viata reala nu vor fi functionale nici in 100 de ani. Sunt in prezent idioti care ajung in rape sau rauri pt ca asa le-a zis GPS-ul. Ghici ce poate face un mic hacker cu semnele alea rutiere dupa care se ghideaza masinile autonome? Cam ce se va intampla dupa primele accidente in lant si dupa primii morti in astfel de masini?

        (Citează)

  11. Mașinile autonome nu sunt scumpe. Tesla e scumpă. Dar senzoristica e relativ ieftină și merge la orice mașină cu transmisie automată. Singura problemă e frica și lenea producătorilor. Bine că îi împinge Musk de la spate. Și la fel ca la propulsie în sine toţi, inclusiv autorul atticolului de azi, visează la soluţii totul sau nimic ceea ce e o prostie. Legea 80-20 se aplică și aici. E de ajuns să ai mașini hibbrid și pilot automat doar pe drumuri bine marcate pentru a revoluţiona industria. Chestii care există deja la costuri marginal mai mari dar nimic nu e gratis și e un pas necesar dacă vrei să nu mai sponsorizezi statele teroriste producătoare de suc de dinozauri. Trebuie doar să priceapă lumea și să le cumpere și idioţii ca george și deplictis de mai sus să nu mai răspândească zvonuri nefondate.

      (Citează)

    • Eram sigur ca se va gasi unul ca tine care ma va face idiot si care va contrazice un studiu al Academiei Nationale de Stiinte a Statelor Unite. Special nu am pus link la afirmatia mea de mai sus, ca sa vad cati destepti are radu printre cititori.

        (Citează)

    • @deplictis: tu crezi ca eu imi iau tesla pentru ca nu polueaza ? Ala este cel mai mic factor in alegerea masinii, ma intereseaza cuplul instant si liniar de la 0, senzatia de supercar la o suma omeneasca, tehnologia din spatele masinii, spatiul de depozitare (frunk + trunk), faptul ca nu mai zgomotul enervant al motorului iarna ( +vibratii) sau sa astept sa se incalzeasca motorul inainte sa o calc si sa am grija la uzura prematura. Astea sunt niste lucruri foarte enervante de care m-am saturat.
      Tot vad studii facute de x cercetatori din y tari care demonstreaza ca productia masinilor electrice, hibride este mai poluanta decat utilizarea celor bazate pe ICE dar cand vad un Prius de exemplu nu imi pun problema ca posesorul vrea sa fie eco ci ma gandesc: ce masina cu motor de 1.8 benzina mai scoate in Bucuresti consum 5-6L/100km ?

      Sunt si masini electrice accesibile (ex: Nissan Leaf, Fiat 500e) dar abia in urmatorii 2 ani o sa inceapa valul de masini cu range decent si pret de compacta.

        (Citează)

    • eu doar am spus ca masinile astea electrice polueaza mai mult (prin producerea energiei necesare) decat motoarele clasice…. ce fel de masina iti iei tu e strict treaba ta… nici eu nu sunt vreun mare ecologist doar ca lumea are impresia ca o masina electrica nu polueaza deloc, ceea ce e complet gresit. Atata tot.

        (Citează)

    • http://cleantechnica.com/2015/03/22/mercedes-c-350-e-phev-full-lifecycle-co2-emissions-41-lower-gas-powered-c-250/ Și nici măcar nu include refolosirea acumulatorului în aplicatii statice la sfârșitul vieţii care reduce și mai mult impactul energetic. Mă repet, încetaţi să mai răspândiţi prostii propagate de carteluri petroliere și căutaţi dovezi.

        (Citează)

  12. Cea mai mare problema a masinilor electrice in acest moment este, dupa parerea mea, autonomia. Pana nu se va scoate pe piata un acumulator care sa ofere cel putin 500 km fara incarcare in conditii de iarna (incalzirea consuma destul de mult), mi-e greu sa cred ca vor exista prae multe vehicule electrice pe strazi.

      (Citează)

    • Iarna e o reducere de vreo 20% ca autonomie.

      Au fost prezentate mașini cu autonomie 500 km la CES. Oricum nu văd problema, la un drum atât de lung tot faci o pauză pe undeva, iar acum în acea pauză nu doar vei bea o cafea, ci vei încărca și mașina. Probabil va costa vreo 2 lei și va dura maxim o oră.

      Cu autonomie 500 km mergi în oraș 2 săptămâni, nici măcar nu mai ai nevoie de priză casă, poți merge la 2 săptămâni într-o parcare specială și gata.

        (Citează)

  13. Este atat de mult petrol incat putin probabil ca-n urmatorii (cel putin) 200 de ani vom avea parte de o revolutie. Tot benzina va fi regina. Inca.

      (Citează)

  14. @deplictis: acel studiu care arată că o mașină electrică poluează de 3.6 ori mai mult este probabil adevărat, DAR este făcut în condiții concrete și particulare, probabil intenționat alese să fie în defavoarea mașinilor electrice. Așa cum există și studii finanțate de să zicem coca-cola care dovedesc că băuturile carbogazoase cu mult zahăr în ele nu sînt în nici un fel dăunătoare.

    Inginerește vorbind avem așa:
    – o mașină clasică consumă 100% hidrocarburi
    – o mașină electrică consumă energie electrică produsă la nivel național, unde procentul hidrocarburilor NU ARE CUM SĂ FIE mai mare de 100%; este logic să fie cîteva zeci de procente hidrocarburi, restul hidro, nuclear, eolian, whatever.

    În condițiile astea e ilogic să-ți rezulte că o mașină electrica poluează MAI MULT (de 3.6 ori mai mult înseamnă 360%) decît una pe hidrocarburi, cînd matematic rezultă că se ard mai puține hidrocarburi, sub 100% în mod clar.

      (Citează)

  15. alt aspect: da, sînt și alte aspecte de poluare, pe care studiul acela îl poate lua în considerare, cum ar fi poluarea rezultată prin prelucrarea materialelor speciale (litiu și altele) folosite la baterii. Dar aici nu putem compara mere cu pere, dacă domeniul ăsta e la început nu există încă suficient de bine pus la punct sistemul de reciclare și/sau studiul a ignorat în mod deliberat că unii producători reciclează acele baterii, și a considerat că ele se aruncă în mediu și poluează 100%. Nu poți compara un domeniu clasic cu unul revoluționar fără niște adaptări ale unor condiții.

      (Citează)

  16. @tot de plictis: mai las-o frate cu plăcerea condusului. Vorbești de parcă toată lumea ar lua mașina pe un drum de munte cu priveliști fantastice și șosea goală și dreaptă pe care să calci mașina pînă la 200 la oră.

    Spune asta cu plăcerea condusului milioanelor de navetiști care merg bară la bară pe șosele aglomerate din orașe, pline de semafoare, prin smog și ceață, văzînd doar stopurile mașinii din față, auzind doar claxoanele și motoarelor celor din jur, și folosind vitezele 1 și 2 timp de 75% din timp. Și același drum ani la rînd, de 2 ori pe zi.

    Plăcerea e plăcere cînd e voluntară; întreab-o pe o prostituată cît de plăcut pt ea este sexul.

      (Citează)

  17. Când a devenit “un macbook pro” o unitate de măsură?

    De atunci de cand turma de spalati pe creier ai bisericii apple au fost prostiti de Jobs – de C̶o̶c̶k̶ Cook mai nou- ca macbook pro e cel mai cel laptop de pe piata, desi e doar scump si prost.

    Si, ca sa nu fiu acuzat ca mananc rahat (ca altfel pun pariu ca s-ar gasi un mactard care sa-mi explice ca tot ce produce apple e supermegauber performant si misto), hai sa vedem cat de performant e un MacBook Pro cu i5 relativ nou (Broadwell) fata de un Core 2 Duo vechi de 6 ani.

      (Citează)

  18. Voi stiti cat se polueaza pentru fabricarea acumulatorilor ? Si cat de des se schimba acumulatorii la o masina electrica ?

      (Citează)

    • Da eu știu. Uite aici la “production” http://c1cleantechnicacom.wpengine.netdna-cdn.com/files/2015/03/mercedes-c-350-e-emissions-benefit.png. Cam 33% mai multă energie necesară față de o mașină normală. Normal, dacă o faci cu cărbuni va polua ceva, dar nu te oprește nimeni s-o faci cu energie regenerabilă.
      Tesla are o baterie cam de 8 ori mai mare și da va fi mai mult (de aia tot zic că hibridele sunt mai practice în ziua de azi), dar tot nu e o tragedie pentru că e doar energie.

      Și uite aici degradarea bateriei (e valabil pentru orice acumulator cu litiu care are climatizare și management). https://steinbuch.files.wordpress.com/2015/01/range1.png

      Și ține minte că o baterie care nu mai e bună de mașină e perfectă pentru multe alte utilizări gen stocare statică. Plus ca bateria nu arde ca petrolul, doar își mărește rezistența internă și capacitatea aparentă scade, dar litiul e tot acolo. Se poate recicla 100% și va fi sigur reciclată pentru că are multe materiale utile (asta ca să îngropăm si alte false argumente gen minerit și poluare la sfârșitul vieții)

        (Citează)

  19. mi se pare cea mai mare prostie spuna vreodata.
    daca am part fotovoltqaic si imi incarc de la mine? sau daca o luam alftel: productia electrcitatii din surse regenerabile e mai mare decat consumul autovehiculelor electrice …

    deplictis:
    Masinile electrice sunt de 3,6 ori mai periculoase decat motoarele clasice din cauza poluarii industriale rezultate in urma producerii energiei electrice

      (Citează)

  20. Nu contează cât de mult poluează fabricarea acumulatorilor și câta poluare se generează în producerea curentului electric.
    Se vor limita în timp.

    Avantajul real e dat de standardizarea încărcării cu combustibil, versatilitatea încărcării (practic prize poți pune oriunde), simplitatea funcționarii și cu asta plusul de fiabilitate, aspecte care fac automatizarea mașinilor mult mai facila și cu mai mult sens decât dacă au motoare termice alimentate cu diferiți combustibili, bluetecuri, au nevoie de întreținere ( schimbat ulei la 15k km etc)

    Imaginează-ți o masina electrica ce te ia, te duce unde ai nevoie, iar când te-ai dat jos merge și se pune la încărcat, undeva în vecinătate. Când ai nevoie, fluieri și revine.
    Și Imaginează-ți o mașină cu motor termic care te duce unde ai nevoie, după care trebuie sa meargă la peco sa stea la coada cu alte 36474 mașini pentru plin, sa aleagă cu ce benzină, motorina se va alimenta, sa își facă singura conectarea la pompă, care ma gândesc ca e mai complicata decât la electric și cu norme mai stricte. Iar în timp ce o fluieri sa îți spună, stai moșule ca sunt la benzinărie și e ditai coada. Etc…

      (Citează)

  21. Nu ca am alta parere dar de dragul disputei…

    Evolutia si viitorul..
    Secolul 20 a inceput cu masina electrica dominand piata. La inceputul secoului existau mai multe masini electrice decat cu motoare cu combustie inerna.

    Desigur, de la masinile acelea pana la ce avem azi e o distanta imensa. La fel cum au evoluat si masnile cu combustie.

    Viitorul nu stiu cata evolutie ascunde in lipsa unei revolutii serioase. Cam toate elementele care definesc o masina electrica au fost inventiile unui om venit de pe alta planeta, Nikola Tesla. Mai apare unul ca el? Nu cred.

    Cum poate evolua masina electrica? Doar printr-o crestere serioasa a capacitatii bateriilor de a inamagazina energie. Ori nu prea vad sa apara asa o revolutie prea curand.

    Alta problema o constituie reteaua electrica. Nu o sa faca fata unui consum de curent in cazul in care nu una din 1 din 10 masini, ci poate 1 din 100 masini trec pe electric.

    In ceea ce priveste partea de condus autonom, ceva recent:
    “Google reveals 13 near misses in two months for its self-driving cars
    -Drivers were also handed back control thanks to 272 recorded technical issues, comprised of both software and hardware failures, across 424,331 miles between September and November 2015”

    E mult! Un posibil incident la 100,000 mile poate insemana un accident, accident fatal.

    Un mare pas inainte vine cu lansarea modelului 3 de la Tesla. Ceva rivalizand cu modelele premium din clasa medie ca pre 40-50,000 Euro. Desigur, e un pret destul de mare sa devina o masina cu adevarat globala. Dar o masina la un pret de 20,000 euro pe piata SH este alta poveste.

      (Citează)

  22. De aici: http://www.fabricegrinda.com/personal-musings/life-in-2030/

    Cars will become “shared”. Today, self-driving cars have already traveled millions of kilometers without an accident. But while the average price of a car in the United States is less than $20,000, the system that enables the car to drive itself costs around $100,000. Financially speaking, their general application is still not feasible. The legal framework is also missing. We need to determine who would be responsible in the event of an accident.

    Will there be cost benefits?
    The car is the second source of expenditure in the household budget, even though it is not actively being used 95% of the time. People continue to purchase a car because it is less expensive than using Uber and a driver, and the car is available at any time, especially in less-densely populated areas. But when the day comes that the cost for the driver disappears, when cars drive themselves, the main expense will become the depreciation of the asset over a few years. A shared vehicle, used 90% of the time, will become much cheaper. Thus, at all levels, owning a car will no longer make any sense. Companies will purchase fleets of cars and make them available to companies who will operate them like Uber, with a sufficiently dense network so that a car can be available in two or three minutes, eventually including even less-populated areas. This is especially going to change society. In the United States, a primary source of employment is driving. This is going to free up an enormous labor force. The cost of driving will go down, and we will have a lot of things delivered to our homes, even a coffee!

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus