►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Zilele trecute a recirculat pe net un articol despre cum i s-au furat cuiva lucruri din bagajele de cală prin Otopeni. Articolul era din 2013, așa că nu-i de actualitate. Între timp poliția a și arestat câteva persoane din aeroport, deși aceia furau prin altă metodă; poveste lungă. Ceva mai nouă este o statistică ce spune că în SUA, între 2010 și 2014, au fost înregistrate 30.621 de plângeri privind furturile din bagaje.
Nu se întâmplă doar în România sau SUA. O căutare pe Google despre furt în bagaje și denumirea unei țări sau a unui aeroport găsește aproape întotdeauna rezultate, furtul fiind o chestie generalizată. Dacă vă gândiți, situația este perfectă: bagajele sunt la îndemâna angajaților din subsolurile aeroporturilor, departe de ochii altor oameni, iar de multe ori sunt înțeleși cu cei de la scanarea cu raze X, care le semnalează în ce valize sunt lucruri valoroase.
Mai mult, puțini dintre cei furați mai depun și plângere, că uneori descoperă furtul când sunt într-o țară străină și contra-timp cu deplasările. Este greu de dovedit în ce aeroport a avut loc furtul și apoi cine este responsabil pentru el. Cea mai bună situație pentru hoți, cea mai rea pentru pasageri.
Așadar, cade în sarcina noastră să ne protejăm, că n-are cine să ne păzească în astfel de situații. Iată câteva sfaturi:
1. Niciodată în veci vecilor nu puneți nimic prețios în bagajul de cală. Laptopuri, tablete, electronice de orice fel, bijuterii sau orice alt obiect scump. Da, poate părea o idee bună să lăsați laptopul acela mare și greu de la muncă în bagaj, dar nu faceți asta, nu merită scandalul care iese dacă-l pierdeți.
Toate obiectele prețioase se transportă în bagajul de mână. Puteți lăsa în cel de cală diverse accesorii (încărcătoare, mouse, carcasa de GoPro), deși chiar și așa este riscant. Imagistica în raze X nu-i așa clară, iar la repezeală cineva poate vedea cutia de la noul Kindle și să vă deschidă bagajul oricum ca să o ia, chit că aparatul în sine este la tine în mână (eu m-am întors cu Kindle-ul în bagajul de mână și cutia acestuia în cea de cală). În cel mai rău caz, însă, rămâneți fără accesorii.
Indiferent cât de plin sau cât de greu ar fi bagajul de mână, nu puneți electronice în cel de cală. Pentru fiecare ocazie în care o știți când cineva a călătorit așa fără probleme, altul a rămas fără iPad.
2. Încuiați-vă întotdeauna bagajul. Nu ajută la nimic, un fermoar se poate deschide împingându-l cu un pix sau alt obiect mai tare și ascuțit, dar măcar așa rămâne o urmă clară că cineva a umblat în bagaje.
Dacă-l aveți neîncuiat, hoții vi-l deschid, fură și închid la loc fără nici o urmă. Vă veți prinde de furt abia acasă sau la hotel sau două zile mai târziu. Un bagaj desfăcut iese imediat în evidență încă de pe banda aeroportului și vă ajută la plângerea pe care o veți face. În plus, un bagaj neîncuiat atrage și mai mult hoții; îl pot controla fără a lăsa nici un semn.
3. Legați bagajul cu un cordon sau înfoliați-l. Se aplică principiul invers de la punctul 2: cu cât bagajul este mai greu de desfăcut, cu atât furtul este mai puțin probabil, că totuși timpul este limitat. Habar n-am de unde se poate lua un astfel de cordon, dar sunt sigur că există vreun magazin online obscur și cu așa ceva.
4. Dacă sunteți furat, depuneți o plângere. Problema trebuie semnalată, că abia după ce se adună plângerile încep și autoritățile să facă ceva.
Cei trei arestați la Otopeni în 2014, de exemplu, furau din bagajele rămase neridicate de pe banda de bagaje. Le luau de acolo, chipurile pentru a le duce la “bagaje pierdute”, le desfăceau, luau dacă era ceva de luat, apoi le puneau din nou pe banda de bagaje. Personal n-am înțeles niciodată de ce sunt bagaje neridicate pe acele benzi. Dacă au fost trimise la aeroportul greșit cu avionul greșit, de ce nu se vede problema aceasta înainte de a fi puse pe bandă și redirectate încă de acolo spre destinația corectă? Ce faci, aterizezi și uiți să-ți ridici valiza, îți aduci aminte după două zile?
Există și niște asigurări de călătorie ce asigură și riscul de furt, dar aș citi cu mare grijă condițiile contractuale pentru ele, s-ar putea să descoperiți că nu-i așa simplu de recuperat vreun ban.
sursa foto: locked suitcase și luggage on airport belt de pe Shutterstock.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
41 comentarii
26/01/2016 la 7:20 AM
Legat de punctul 3: http://www.decathlon.ro/cautare?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=Chinga+geanta&submit_search=
bogdan(Citează)
27/01/2016 la 10:09 AM
Ah, nice. Am văzut în Kaufland lacăte TSA, vreo 26 de lei bucata.
nwradu(Citează)
26/01/2016 la 7:45 AM
Daca nu ma insel, la un moment dat era recomandat sa nu se incuie bagajul la calatoria in State, pentru ca cei de acolo trebuie sa-l verifice, si daca nu il pot deschide il rup, pentru ca 9/11 etc. E poveste sau e pe bune?
Recomandarile de mai sus nu sunt valabile in cazul perfumurilor, din cauza limitei impuse la bagajele de mana, in cazul lichidelor. N-am mai zburat din 2012, mai e de actualitate?
Leo(Citează)
26/01/2016 la 8:59 AM
Il poti inchide doar cu dispozitive aprobate de TSA (scrie pe lacate sau pe chingi). Folii si alte nebunii nu ai voie.
Cristi(Citează)
26/01/2016 la 9:45 AM
Da, trebuie să ai încuietoare TSA. Au ei chei speciale pentru ele. UNele valize au integrate încuietori TSA, altfel poți cumpăra un lacăt tip TSA.
Dacă ți-l deschid la un control oficial îți lasă în el un bilet pe care scrie ce-au făcut. La fel și pentru Israel.
nwradu(Citează)
26/01/2016 la 6:30 PM
https://github.com/Xyl2k/TSA-Travel-Sentry-master-keys
nashu_mare(Citează)
26/01/2016 la 7:55 AM
Vineri noapte m’am intors din Londra. Bagajul era descuiat, dar nu a lipsit nimic. Este a doua sau a treia oara cand il gasesc asa in decurs de un an.
Fac la fel cum ai zis, incarcatoare, mouse, cabluri se duc la cala, chestiile importante in bagajul de mana, chiar daca uneori trebuie sa car 2 laptop’uri.
Emilian(Citează)
26/01/2016 la 8:08 AM
La un zbor din Israel am vazut in bagajul de cala, al mai multor persoane, un pliant in care specifica, in mai multe limbi, ca bagajul a fost deschis pentru verificari de siguranta.
Okochea(Citează)
26/01/2016 la 8:24 AM
Când pleci în SUA,da,e recomandat să nu pui lacăt la bagaj pentru că cei de la TSA pot decide sa facă un “random search” si daca e blocată valiza,sparg lacătul.Există însă valize și lacăte”TSA lock” care se poate deschide cu o cheie speciala. Am patit-ol a întoarcere,bagajul fusese controlat, înăuntru era un biletel însă toate erau la locul lor
Silvanus(Citează)
27/01/2016 la 12:40 AM
Obligativitatea de a avea un lacat care poate fi deschis de catre altii e contrar ideii de fucking lacat. Motiv pentru care s-a aratat cat se poate de clar cat de inutila a fost acea pretentie a TSA:
http://arstechnica.com/security/2015/09/video-3d-printed-tsa-travel-sentry-keys-really-do-open-tsa-locks/
Tudor(Citează)
26/01/2016 la 8:44 AM
singura metoda 100% sigura e sa calatoresti ca un mafiot, numai cu bagaj de mana.
Giovani(Citează)
26/01/2016 la 9:22 AM
Sau cu starship Enterprise, dacă îi dai șpagă lu’ Picard.
Leo(Citează)
26/01/2016 la 3:07 PM
Singura metoda 100% sigura e sa fii si mai mafiot si sa ai avionul tau personal.
GabrielG(Citează)
26/01/2016 la 3:21 PM
Cu G6 nu te controlează de nimic, nici pe tine nici pe invitații tai.
razorsbk(Citează)
26/01/2016 la 9:26 AM
Acum 2 ani AirFrance mi-a ratacit bagajul de cala. Zbor direct – Buc – Paris – deci n-am inteles faza cu ratacitu’… Am stat la Paris 4 zile – inchipuieti ca a nins ( desi era martie) fix in alea 4 zile…. Nu aveam nimic cu ce sa ma schimb etc. Bagajul ajunseze din urma mea ( cu alta cursa) dar din cauza zapezii ( sa zicem 5 cm cu indugenta) mi l-au livrat cu o seara inainte sa plec. Adica – sa nu ma plimb prin Paris cu mana goala a 2-a zi, sa am ceva de carat…
Sigur – intre timp mi-am cumparat cele trebuincioase de imbracat, igiena etc, pe care mi le-au decontat dupa vreao 2 luni, insa de atunci nu mai calatoresc cu bagaj la cala decat daca plec mai mult de o saptamana sau eventual peste ocean. Cea mai sigura solutie sa nu-ti fure nimeni din bagaj – asa cum zicea si Giovani mai sus – este sa ai doar bagaj de mana. Inclusiv in vacanta – plec cu bagaj de mana. Crede-ma – nu-ti trebuie mai mult :)
geretus(Citează)
26/01/2016 la 2:03 PM
N-am avut niciodata bagaj de cala. Nici cand am fost plecata mai mult de o saptamana in Australia. Nu e vorba doar de furat, e vorba ca nici nu stiu cum se poarta cu el, plus ca pierd timp aiurea cu scapat de el si apoi recuperat la destinatie, plus ca nu se cara singur prin aeroport si pana acolo/ de acolo, imi ocupa mie o mana si detest sa nu am mainile libere. Un ghiozdan pe care il am mereu cu mine rezolva toate problemele.
brontozaurel(Citează)
26/01/2016 la 9:32 AM
Legat de ultimul punct, o astfel de polita te despagubeste daca nu rezolvi cu compania aeriana parca.
Anul trecut in ianuarie am zburat Bucuresti – Paris – Cancun. Conexiunea in Paris era destul de scurta, avionul a plecat de pe Otopeni cu mai bine de 1h intarziere (pentru ca de ce nu?), asa ca noi de-abia am prins avionul, insa bagajele au ramas la Paris – noi am aflat doar cand am aterizat in Cancun, am primit SMS de la Air France. Am facut plangere, am luat bonul si ne-am dus la hotel.
Au ajuns bagajele noastre dupa vreo 2 zile, fiind redirectionate prin Atlanta parca. Un pic lovite, desfacute si lipseau din ele obiecte vestimentare, in special chestiile verzi (!?). Prima data am apelat la polita de calatorie, care ne-a trimis la compania aeriana, asta dupa ce am aflat ca oricum nu aveam acoperire pentru bagaje.
Asa ca am facut plangere la Air France (a doua), am primit raspuns ca vom fi despagubiti la o valoare prestabilita pentru produsele lipsa si pentru cumparaturile de necesitate facute la hotel din cauza intarzierii bagajelor. S-au miscat decent, sumele au fost rezonabile, ne-a durut mai rau intarzierea bagajelor decat lipsa catorva obiecte din ele.
alexduduman(Citează)
26/01/2016 la 9:41 AM
in caz ca intreaba cineva metoda.
https://www.youtube.com/watch?v=tbpKhHwwtiY
chinga e inutila.
user(Citează)
26/01/2016 la 9:57 AM
exact video-ul asta il cautam si eu sa-l dau
add(Citează)
26/01/2016 la 11:45 AM
Oare voiai sa dai alt clip?
In clip arata cum se poate deschise fermoarul chiar daca bagajul are lacat.
Nu apre vreo chinga in clip.
Mersi
alin(Citează)
26/01/2016 la 10:54 AM
Am patit fix la fel, prin 2004. Bine, mi l-au ratacit si la intoarcere. Le-am zis sa-l lase la Paris, ca poate ma mai duc pe acolo.
Leo(Citează)
26/01/2016 la 10:58 AM
Dacă ai bagaje la cală și pierzi avionul, ce se întâmplă cu bagajele la destinație?
Ionuț Staicu(Citează)
26/01/2016 la 11:01 AM
In mod normal, din motive de securitate, avionul nu pleaca cu bagaje la cala ale unor calatori care nu sunt in avion.
nashu_mare(Citează)
26/01/2016 la 11:18 AM
Daca ai bagaje la cala si pierzi avionul, bagajele iti sunt descarcate inainte de plecare si raman cu tine pe acelasi aeroport.
Alex(Citează)
26/01/2016 la 11:53 AM
ti le dau jos din avion.
add(Citează)
26/01/2016 la 3:23 PM
Nu pleacă avionul dacă tu nu însoțești bagajul. E chestiune de securitate, bomb threat etc.
razorsbk(Citează)
26/01/2016 la 11:05 AM
Aoleu, vorbesti de funie in casa spanzuratului. Pai daca @nwradu nu calatoreste cu bagajul in care intra 3 Elodii (sau 5 bine tetrisizate), ii apare un coș fix in vârful nasului.
nashu_mare(Citează)
27/01/2016 la 10:15 AM
Păi în cel de mână am aparat foto mare, un gopro, telefonul, încărcătorul său, o baterie externă, niște căști, laptop și încărcător, niște căști mari sau mici, ochelarii de soare, poate un tricou sau hanorac. Unde să mai încapă și altceva?
Pentru 2 nopți pot merge cu bagaj de mână, dar nu mai mult. Am văzut oameni care poartă același tricou 3 zile la rând, eu nu pot. Adaugă pijama, alea de baie, chiloți, ciorapi șamd.
Plus că bagajul de cală are avantajele sale, că de multe ori iau o sticlă de vin la întoarcere.
nwradu(Citează)
26/01/2016 la 11:25 AM
Din păcate, în Otopeni, bagajele nu sunt manevrate așa cum trebuie. Am avut conexiune acolo, venind de la Londra (cu BAW) și plecând spre Iași (cu ROT). Bagajele erau etichetate pentru toate zborurile si mi s-a confirmat la predare că vor merge la Iași. Nu mare mi-a fost mirarea să le găsesc ultimele pe banda de bagaje, rotindu-se stinghere, cât timp așteptam ca partenera să se întoarcă de la toaletă.
Întrebând de curiozitate de ce se întâmplă asta, doamna de la reclamații bagaje (ROT) îmi zice sec că altfel nu se poate și că mai bine îmi văd de lucrurile mele, că știu ei ce fac.
De la sine înțeles că am preferat să iau bagajele cu mine și să le fac check-in din nou (am avut noroc că am avut suficient timp pentru asta).
Claudiu(Citează)
27/01/2016 la 10:07 AM
Dar nu înțeleg unde ți-ai găsit bagajele. La escală nu mai ajungi la zona cu bagaje, că rămâi în terminal.
nwradu(Citează)
27/01/2016 la 11:44 AM
Din păcate, în Otopeni nu poți face asta când este vorba de un transfer internațional -> intern (sau cel puțin nu mi-au dat mie voie să folosesc acel culoar). Așa că este nevoie de ieșit prin zona de sosiri, refăcută securitatea, și abia apoi mers către noua poartă.
Claudiu(Citează)
26/01/2016 la 11:27 AM
E acum stii ce ai de facut cand o sa te duci in Maldive sau unde naiba te duci. Calatorie sprancenata
Adi(Citează)
27/01/2016 la 10:05 AM
Lol, mulțumesc! O să-ți povestesc în detaliu ce mișto a fost.
nwradu(Citează)
26/01/2016 la 2:25 PM
citisem undeva ca toate masurile de siguranta nu fac decat sa atraga atentia asupra bagajului
lacatul este fara folos daca e prins de fermoar si poate sa fie miscata (se baga ceva la capaturl fermoarului deschizi bagajul, iei ce vrei apoi misti lacatul inainte si inapoi si ai inchis bagajul fara probleme si ramane lacatul in aceeasi poziti)
de asemenea se recomanda sa nu ai cea mai smechera geanta :) cu cat e mai parlita cu atat mai bine :)
daniel.c(Citează)
27/01/2016 la 10:17 AM
Dacă de la raze X se dă semnalul în ce geantă trebuie căutat, poți să ai și o sacoșă de rafie legată cu sfoară, tot se fură din ea.
Măsurile de siguranță sunt întotdeauna bune. Bănuiesc că acasă nu lași ușa descuiată, nu?
nwradu(Citează)
27/01/2016 la 12:33 PM
Totusi imi e greu sa cred ca cei de la raze X dau semnalul. Pai daca se preteaza la asa ceva de ce nu ar trece cu vederea si un colet suspect?
alex(Citează)
26/01/2016 la 8:00 PM
Taiwan nu te lasa sa acoperi cu folie sau cel putin nu ne-au lasat pe noi romanii si nu e singura tara cum zicea si cineva mai sus.
Daca ai bagaj la care sa ai doar cifru ar fi bine sa-l schimbi in unul care sa aibe si cheie pt deschidere. Daca ai troler si ii pui lacat cu cheie nu un lacat cu cifru.
Am stat in venezuela 7 ore(bagaj samsonite cu cifru decat) si cand am ajuns la Bucuresti prin Munchen mi-am desfacut bagajul acasa si surpriza. Fara un telefon vechi , 2 incarcatoare , un parfum inceput , niste suveniruri din alte tari si vreo cateva tricouri.
Deobicei nu puneti lucruri de valoare daca aveti escala mare in afara Europei.
Radu nu se referea la cei care travel light and fast pt. cateva zile. E vorba in mare parte pt. cei care pleaca in excursii de durata mai lunga sau perioada mai mare de lucru in destinatii exotice.
SW(Citează)
26/01/2016 la 9:06 PM
Zilele trecute a recirculat pe net un articol despre cum i s-au furat cuiva lucruri din bagajele de cală prin Otopeni
Ai un link?
serghei(Citează)
27/01/2016 la 10:06 AM
sure, let me google that for you http://www.dumitrescudan.ro/2013/08/14/tarom-otopeni-furt-organizat-fara-costuri-adiacente.html
nwradu(Citează)
27/01/2016 la 1:37 AM
redirectate?
cris(Citează)
27/01/2016 la 10:06 AM
… merge :D
nwradu(Citează)