►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Nu știu alții cum sunt, dar eu, când mă gândesc la alegeri locale decise dintr-un singur tur de scrutin, la neregulile și rezultatele ce-ar putea apărea, la câte alte referendumuri au produs rezultate diferite în turul 2 față de turul 1, îmi doresc să se revină la acest sistem.
Modificarea s-a făcut cumva pe sub mână, iar acum majoritatea partidelor o vor “desfăcută” pentru că le strică planurile, cu excepția PSD-ului, pentru care este de fapt un avantaj. PSD-ul are întotdeauna mai multe voturi decât alții în primul tur și poate fi înfrânt numai de o alianță făcută pentru turul 2 sau pur și simplu de reacția “orice, dar nu PSD” a oamenilor.
Chestia asta duce la situații hilare, de exemplu cea a Alinei Gorghiu care acum cere guvernului să dea o ordonanță de urgență care să modifice modificarea, deși în 2011 chiar PD-L o susținuse și, de fapt, o trecuse de Parlament. Dacian Cioloș spune că este la conducerea unui guvern apolitic și deci nu va da vreo ordonanță de urgență doar pentru că așa vor partidele.
Da, e ușor de zis acum “culegi ce-ai plantat”, dar alegerea primarilor dintr-un singur tur ar fi o mare prostie.
În primul rând, pe acest sistem independenții nu au nici o șansă. Nu-i probabil ca un independent să ia cele mai multe voturi din primul tur, că nu poate concura cu campaniile marilor partide. Ar putea avea șanse la turul doi, însă, iar între cele două tururi mai promite ceva altor contra-candidați, mai face o alianță, mai câștigă niște susținători. Nu-i tocmai etic, dar asta este politica, se face prin compromisuri.
În al doilea rând, se întâmplă destul de des ca în turul doi să se schimbe lucrurile. Gândiți-vă la ultimele alegeri prezidențiale și imaginați-vă că ar fi fost un singur tur. Ponta ar fi fost președinte acum. În realitate, între cele două tururi s-au aflat și schimbat multe lucruri, iar Iohannis a câștigat.
Alt exemplu este deja clasic: alegerile recente din Franța, întâi au câștigat extremiștii, dar în turul doi toți ceilalți s-au aliat și extremiștii au pierdut. E bine, e rău? Nu știu, dar important este că opinia publică se schimbă între cele două tururi și că de multi ori lucrurile se aștern altfel.
Și pentru ce, să facem o economie la niște alegeri care au loc o dată la 4 ani și nu costă foarte mult, comparativ cu cât costă o alegere greșită și ce dezastru poate aduce pentru un oraș? Dacă aveți ocazia să cereți sau să susțineți ceva, cereți votul în două tururi, pare un sistem mult mai democratic.
Pur și simplu mi se pare normal ca un om ales pentru o funcție de 4 ani, un om pe care practic nu-l mai poți schimba din post după aceea, să treacă din două etape de scrutin, nu doar una. Până și la cele mai banale joburi te duci de mai multe ori la interviu până să ți se dea postul, de ce nu și aici?
sursa foto: vote in ballot box de pe shutterstock.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
21 comentarii
21/01/2016 la 7:39 AM
Meh… Tot o să alerge cu puii și kilogramele de făină după oamenii în vârstă. Fie că e un tur, fie două… Dimpotrivă le crește încrederea alegătorilor: ” Băă… ăsta sigur e bun ca primar. Ne-a dat de două ori găleata cu lapte/ouă/etc.”
Ideea e ca tot tineretul poate schimba ceva. Un primar tânăr, ales de votanți tineri. Normal că o bătrânică nu te votează daca nu-și primește făina în timpul campaniei. Păi ea cu ce cozonaci își mai așteaptă nepoții dupaia? Chiar dacă tu vrei să faci totul bine și cinstit, sunt alții care prostește “bătrânimea”. Nu zic că e peste tot așa, e doar la general.
Leo(Citează)
21/01/2016 la 8:03 AM
alegerea intr-un singur tur va da mai bine masura prostiei alegatorilor. plus ca nu mai vedem pulifricii, care au luat in primul tur 1, 5%, cum vin la TV si ne spun ei cui sa dam voturile. deci e bine :)
Giovani(Citează)
25/01/2016 la 9:55 AM
Ei pot apărea, tu poți vota cu cine vrei.
Dar fără un tur 2, îl mai vedeai pe Geoană la Vântu acasă? Pe Băsescu dând o palmă unui copil? Pe toți proștii din PSD explicând cum în diasporă n-a fost nici o problemă la vot?
nwradu(Citează)
21/01/2016 la 8:52 AM
Daca legea e din 2011 de ce pana acum nimeni nu s-a trezit sa comenteze ceva? Acum v-ati dat seama ca de fapt cel mai castigat e PSD-ul?
Acum e prea tarziu, ati uitat cumva ca intr-un caz asemanator Curtea Constitutionala a zis ca regulile din alegeri nu pot fi schimbate daca e mai putin de un an pana la alegeri.
Acum toti au sarit in sus ca de ce nu se schimba schimbarea.
cata(Citează)
21/01/2016 la 9:43 AM
De ce acum ? Pentru ca romanii conectati la realitatea de zi cu zi sunt foarte putini, majoritatea sunt legati foarte bine de cablul tv… peste 10 ani cand nu o sa mai fie bani de pensii, o sa isi aminteasca tot poporul cum in 2015 alesii si-au dat pensii speciale si bugetul a fost dat peste cap… plus alte legi de care nu stie nimeni si apar asa cand oamenii abuzeaza de ele.
Toata sunt facute cu dedicatie, in prima instanta le folosesc 1,2 (vezi legea care a transformat penitenciarele in biblioteci) si dupa cand treaba prinde amploare si scapa de sub control se trezeste si lumea la realitate.
Probabil ne trebuie o organizate / asociatie civica, care sa studieze si sa semnaleze neregulile legislative… ceva apolitic evident…
Sau facem un grup de facebook si punem acolo toate legislatia din Romania, o impartim si fiecare analizeaza o particica din ea :)))=)))
Ciprian(Citează)
21/01/2016 la 9:09 AM
N-ai ce sa-i mai faci tura asta. Sanatate. Nu e corect ca legea electorala sa fie schimbata de guvern. Nu pentru asta sunt ordonantele de urgenta, e impotriva spiritului constitutiei.
add(Citează)
25/01/2016 la 9:56 AM
Cică ar fi, a zis CCR-ul. Văd că se discută tot mai mult posibilitatea modificării prin ordonanță.
nwradu(Citează)
21/01/2016 la 9:37 AM
Radu si tu ai cazut in plasa politicienilor?
Tu nu sesizezi ca atunci cand au votat (2011 si 2015) au fost toti fericiti (si nimeni nu a facut scandal in presa) iar acum cand nu se mai poate face nimic (chiar si o ordonanta de urgenta nu poate schimba legea electorala la atat de putine luni pana la alegeri – vezi decizia Curtii Constitutionale) fatarnicii au inceput sa faca scandal ca nu e corect.
Acum in toata media e mare tevatura pe tema asta in speranta ca isi mai spala cineva imaginea pe principiul “Noi am vrut dar aia rai: PSD, Ciolos etc. au fost impotriva noastra”.
Ma asteptam de la tine sa sesizezi asta si nu sa te alaturi corului de fraieri. Scandalul avea sens acum un an cand o modificarea a legii electorale putea fi aplicata la viitoarele alegeri. Scandalul acum e doar pentru a lua ochii fraierilor.
Andrei(Citează)
21/01/2016 la 3:17 PM
#Andrei:
“Ma asteptam de la tine sa sesizezi asta si nu sa te alaturi corului de fraieri”
Fraierica… Curtea Constitutionala a admis ca pot fi facute modificari cu mai putin de un an inaintea alegerilor, daca nu sunt afectate anumite drepturi.
uite aici explicat cu tot cu precedente:
incentru.ro/alegeri-locale-intr-un-singur-tur-verdict-bullshit
zippo(Citează)
25/01/2016 la 10:03 AM
Dacă apare o lege cândva nu înseamnă că nu te poți prinde ulterior că e proastă și că ar trebui rediscutată.
Eu, de exemplu, nu sunt de acord nici cu președintele ales pe 5 ani, 4 era suficient.
La primari aș face 2 ani, e timp suficient să vezi cam ce poate face omul și să decizi dacă-i acorzi în continuare încredere sau nu.
nwradu(Citează)
21/01/2016 la 9:59 AM
E misto asta: are you sure you want to delete “x”, cam asa si asta. Esti sigur ca il vrei de primar pe Gigel.
Hai se ne maturizam putin. Sa retinem ca stampila aia pe hartie valoreaza ceva, sa fim atenti ce zice omul ala in campanie.
Hai sa invatam ca aliante se pot face si inainte de campanie, ca partidele au instrumente de a masura, real nu ce se da la TV, “viabiliatea” candidatilor si toata ciomageala asta din primul tur e circ electoral pentru pozitionarea la masa cand se imparte placinta. Placinta se poate imparti foarte bine inainte si pe banii partidelor.
Si inainte de toate, avem o statistica cu % primarilor alesi din primul tur in 2008, ar fi interesant.
Si mai intersant ar procentul inversarilor dintre primul si al doilea candidat in turul doi. Macar sa masuram mintea de pe urma a romanului, si daca merita efortul.
alxzen(Citează)
21/01/2016 la 10:04 AM
La ultimele alegeri locale la Bucuresti, idiotul ala de Oprescu nici nu a mai trebuit sa dea dume cu autostrazi suspendate. Nu s-a mai bagat nimeni serios impotriva lui. Doar niste Nicu Shordani. Ar fi fost clar o irosire de resurse pentru orice alt partid.
nashu_mare(Citează)
21/01/2016 la 10:45 AM
Si cate tururi sa fie? Cate e necesar ca sa iasă cine trebuie? De unde stii ca in turul 3 nu ieșeau tot extremistii?
Ioana(Citează)
25/01/2016 la 9:58 AM
Mi se pare mai ok să fii nevoit să câștigi de 2 ori, cum ar fi, ca să ieși primar. Al doilea tur este o verificare suplimentară.
nwradu(Citează)
21/01/2016 la 11:01 AM
Realitatea va fi alta: vor castiga mai multi inca un mandat. Poate face cineva o analiza pe datele bec din primul tur vs primari in functie la momentul alegerilor. In turul 2 se mai inversau dar in turul 1 estimez ca 85-90% castigau cei in functie. Doar DNA mai strica statistica.
cris(Citează)
25/01/2016 la 9:59 AM
Problema este că mandatul are 4 ani. Ar trebui să fie metode mai simple de a demite un primar incompetent, gen sectorul 6, dacă tot îl alegi atât de ușor și pe baza unor simple vorbe.
nwradu(Citează)
22/01/2016 la 10:16 AM
Radu, sunt ultra dezamăgit că abia acum te-ai trezit cu subiectul.
De la începutul lui 2015 știam, e adevărat, s-a discutat doar pe la colțuri, dar a mai scris și un hotnews, s-a mai aflat.
Ar fi catastrofal să votăm într-un tur, e clar ca lumina zilei, aveam pretenții mai mari de la ceilalți vizitatori ai blog-ului tău. Unii de mai sus probabil sunt din ăia scârbiți, care spun superior că ei nu votează – știm, sunt toți la fel, voi faceți pe deștepții.
Kap(Citează)
25/01/2016 la 9:59 AM
De acord, în 2015 am văzut și eu asta, dar trecuse deja subiectul. Legea e din 2011, totuși.
nwradu(Citează)
22/01/2016 la 7:14 PM
Sînt avantaje și dezavantaje. Varianta cu 2 tururi are, de exemplu, dezavantajul că mulți nu iau în serios primul tur, eventual nu se prezintă, etc. Prea des în Ro apare obiceiul ăsta, prima dată nu se face serios și oamenii vin de abia a doua oară – de exemplu la orice ședință de locatari, de obicei oamenii nu se deranjează și tb făcută o a doua ședință. De ce nu s-au deranjat din prima ?
Oricum alegerile în Ro (și nu numai) sînt în mare parte o bătaie de joc datorită prostiei poporului, care dă voturi majoritare unui nenorocit corupt, deși se știe că e corupt, incompetent și toate alea. Atîta vreme cît cineva ca Oprescu sau Ponta sau atîția alții obțin locul 1 în primul tur, rezultă cît valorează votul popular, al acelora care votează cu orice parte a corpului, numai cu capul nu. În condițiile astea, orice alegere este o mascaradă. Discutăm niște detalii care nu remediază cu nimic fondul problemei.
alias(Citează)
25/01/2016 la 10:00 AM
Da, dar aici e și vina candidaților că nu mobilizează oamenii. Chit că iese același om până la urmă, dar măcar să iasă câștigător în două tururi pentru a primi funcția.
nwradu(Citează)
25/01/2016 la 10:02 AM
Cea mai recentă știre pe subiect http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Politica/Klaus+Iohannis+Ideea+alegerii+primarilor+in+doua+tururi+de+scrut
nwradu(Citează)