►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
M-am uitat un pic pe revendicările transportatorilor de la marele protest de astăzi și, în mare măsură, oamenii au dreptate în ceea ce solicită. Se pot vedea astfel niște probleme mari de tot cu sistemul asigurărilor RCA, care rămâne prost gândit și prost gestionat.
De exemplu una dintre revendicări are legătură cu creșterea cu 300% a asigurării RCA în ultimele 6 luni pentru activitatea de transport persoane. Prețul trebuie corelat cu situația din piață, că dacă nu sunt încasări, nu ai nici de unde plăti taxele, dar în același timp tariful taxiurilor este în continuare ținut jos, ceea ce face imposibilă creșterea veniturilor și doar deschide calea altor abuzuri (maimuță la bord, nefiscalizare, mașini proaste, 12 ore de muncă pe zi șamd), iar autocarele și microbuzele n-au atâția clienți la noi.
Atenție, vorbim despre RCA-urile transportatorilor. La o mașină personală, discuția despre prețul RCA-ului este alta; acolo mașina este opțională, dacă nu ți-o permiți poți să iei și autobuzul sau trenul, dar dacă un transportator nu-și permite RCA-ul, nu mai aduce mâncare la supermarket, nu mai duce oamenii la muncă, nu-i mai plimbă între localități și tot așa. RCA-ul pentru astfel de mașini chiar trebuie corelat și cu situația din piață și alte mecanisme de reglare, nu doar “încasări vs plăți daune”.
O altă revendicare este eliminarea cărții verzi din RCA pentru acele mașini care oricum nu vor ieși niciodată din țară. Un reprezentant spunea că până și tramvaiele plătesc carte verde, că-i inclusă în RCA și n-ai ce-i face, la fel și taxiurile care de obicei nici nu ies din oraș.
Și mai bună mi s-a părut cererea ca plata RCA-ului să fie suspendată atunci când mașina este blocată chiar de firmele de asigurări. Adică plătești RCA, faci accident, firma asiguratoare dă banii după 6 luni, timp în care mașina ta zace într-un colț din service, blocată acolo până la plată. În acele 6 luni transportatorii vor să nu mai plătească RCA, dacă nici sistemul nu le plătește lor la timp cele datorate.
Pe total, se văd doar vulnerabilitățile unui sistem RCA deloc flexibil, făcut pe principiul “one size fits all”, deși în practică sunt foarte multe situații ce trebuie reglate. Și încă nici n-am intrat în discuția despre cum ani de zile de complăcut în situația unor RCA-uri ieftine plătite la asiguratori ce nu și-au respectat angajamentele a dus la această situație.
Ocoliți Piața Victoriei și Kiseleff astăzi:
Update.
Posted by Ciprian Muntele on Wednesday, December 16, 2015
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
17 comentarii
17/12/2015 la 11:48 AM
dar de ce vad eu microbuze si chiar autocare cu oameni inghesuiti in picioare, ca vitele?
Giovani(Citează)
17/12/2015 la 1:00 PM
Cred ca suferim de o boala opusa. Eu nu prea vad semnalizare si faruri aprinse la taxiuri.
Andrei(Citează)
17/12/2015 la 12:57 PM
Nu exista asta, ca transportatorul sa nu-si permita RCA-ul, pentru ca pretul acelui RCA, la fel cum costul combustibililor si al tuturor celorlalte cheltuieli cu transportul, ghici ce, se regasesc in costurile de transport. Creste RCA-ul? Pac, creste tariful de transport. Creste pretul carburantului? Pac, creste tariful. E economie de piata. Pe de alta parte inteleg ca masina nu-i o necesitate ci un lux. Misto.
Problema reala despre care, din pacate, nu se discuta, e la service-uri, service-uri care repara o masina pe asigurare de 2-3 ori mai scump decat o repara pentru un client persoana fizica, sau firma, care plateste direct. Sigur, cu neajunsul c-o sa astepte ceva timp dupa bani. Nu prea inteleg de ce nu li se permite asiguratorilor sa-si faca in toate judetele service-uri prin care sa repare daunele provocate de asiguratii sai.
zetu(Citează)
17/12/2015 la 12:59 PM
Asa, si? La service-uri nu e tot economie de piata? Cerere, oferta si pret?
Andrei(Citează)
17/12/2015 la 1:05 PM
Nu, la service-uri nu e deloc economie de piata, ci e o intelegere intre service si un angajat al firmei de asigurari, sau poate mai multi. Tu nu pricepi ca pentru aceeasi lucrare, daca merg eu s-o fac ma taxeaza X lei, dar aceeasi lucrare facuta pentru o firma de asigurari costa X lei x 2 sau chiar x3?
zetu(Citează)
17/12/2015 la 1:24 PM
Zetu: Ba exact economie de piata e, doar ca e facuta underground.
Uite alt exemplu de economie de piata dar facuta “la suprafata”:
Pentru aceeasi masina condusa de acelasi sofer asigurarea e mai scumpa daca e “pe firma” (daca masina e inregistrata ca apartinand unei persoane juridice)
Aici insa e o intelegere unilaterala (impusa)
Claudiu(Citează)
17/12/2015 la 2:51 PM
E firesc sa fie asa, si exista si-o noima pentru care RCA-ul e mai scump pentru o PJ. Pe langa faptul ca acea persoane produce bani cu masina, si circula mai mult. Cam asta e motivul pentru care si asigurarile si impozitele sunt mai mari si pe autoturisme si pe cladiri cand vorbim de PJ.
zetu(Citează)
18/12/2015 la 8:13 PM
Dar de unde stii (de unde stiu ei 100% sigur) ca o PJ circula cu masina mai mult decat PF ? Daca e asa, nu ar trebui ca pretul asigurarii sa fie bazat pe numarul de km facuti? Sau presupunem noi ca PJ>PF
Claudiu(Citează)
18/12/2015 la 8:14 PM
de fapt ce vreau sa zic e ca pretul mai mare pentru PJ e justificat doar de “Lasa ba, ca au de unde”
Claudiu(Citează)
17/12/2015 la 1:41 PM
Tu nu pricepi ca pentru x lei plata se face in minutul t0+5minute, iar pentru x2 si x3, plata se face la 30-60 de zile.
Daca as fi patron de service, as face la fel. Daca umplu service-ul de reparatii pe RCA, casflow-ul vine din buzunar 2-3 luni, pana plateste asiguratorul. Considera ca x2 sau x3 e dobanda + bataia de cap cu hartogaraie.
Andrei(Citează)
17/12/2015 la 1:57 PM
Si mai e o chestie: pentru asigurari ar trebui sa foloseasca numai piese de origine, in timp ce unii, cand platesc din buzunarul lor, accepta si stifturi after-market “ca e tot de aia facute – scrie Valeo pe ele”.
Bine, inteleg ca sunt unii asiguratori care obliga sa se monteze piese after-market pe reparatiile facute pe asigurare, ceea ce mie mi se pare inselatorie.
nashu_mare(Citează)
17/12/2015 la 2:53 PM
Sigur, daca iti faci un casco si-l platesti integral, e mai ieftin cu 5-10% decat daca-l platesti in 4 rate. Si chestia asta e valabila in multe domenii. Platesti pe loc, ai un discount de 5-10%. Si chiar si 10% e mult. Dar inteleg ca tie ti se pare firesc ca o reparatie pentru o masina facuta pe RCA, si pentru care banii se incaseaza in 30-60 de zile sa coste de 2-3 ori mai mult decat pentru o masina a carei reparatii se plateste pe loc. Tare.
zetu(Citează)
17/12/2015 la 3:25 PM
Mi se pare normal sa ceri. Daca asiguratorul da, cine suntem noi sa ne bagam in contractele lor?
Andrei(Citează)
17/12/2015 la 5:43 PM
Mai ales ca probabil ca perioada de 30-60 de zile e aia trecuta in contract. Daca in practica, perioada aia este de fapt 90-120, e si normal sa fie preturi mai mari.
Pentru plata la 30-60 de zile se poate pune un adaos mai mare sau mai mic, ca dobanda, insa daca clientul este cunoscut ca nu plateste la termenul stabilit, riscurile sunt clar mai mari. Si le stie si clientul, ca altfel nu ar accepta pretul marit.
Ah, si daca clientii (firmele de asigurare) mai vin si au comentarii cu privire la modul in care efectuezi acel serviciu (de ex, iti impun furnizorii de piese, dar poate sa fie si faptul ca te supun unui sistem al calitatii mai drastic, cu audituri dese), este normal ca acei clienti sa aiba alte conditii de pret.
nashu_mare(Citează)
17/12/2015 la 7:21 PM
Faptul ca o firma produce bani cu o masina nu are de ce sa fie un criteriu de preț pentru o companie de asigurări. Ca firma de asigurări nu e instituție fiscala sa taxeze profitul, că doar nu stabilim tarife în funcție de cum ești îmbrăcat.
Socialismul n-a murit!
catalinx(Citează)
17/12/2015 la 9:36 PM
Termenul de plata este un factor foarte important avand in vedere sumele mari care se ruleaza, nu are rost comparatia cu reparatiile spot care se platesc cash. Pot fi 30-60 zile pe hartie si in realitate peste 90, ideea este ca trebuie vazut ca un risc financiar, la fel ca si cel valutar care evident se reflecta in pretul serviciilor. Din perspectiva mea (achizitii publice) pot sa inteleg perfect diferentele astea de preturi.
Alex86(Citează)
05/01/2016 la 5:09 PM
Sunt mari primele de asigurare pentru transportatori, nu neaga nimeni acest lucru, dar si daunele sunt mari si ele.
Adrian Pusca(Citează)