►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Știri despre tehnologie – 14 decembrie 2015
Interzicerea publicității la medicamente este o măsură grăbită și greșit gândită »
Am tot văzut știri despre cum TAROM încheie anul pe pierdere de 49 de milioane de lei, dar ar fi incomplet și un pic nedrept să privim doar acest aspect. Pierderea de pe 2015 trebuie privită și în contextul în care în 2014 pierderile au fost de 110 milioane de lei.
Iată un grafic cu evoluția companiei în ultimii 10 ani:
Observați cum în doar doi ani compania a căzut în vrie de la profit 72 de milioane de lei la o pierdere de 234 milioane lei. Luați în calcul și următoarele momente istorice:
Corelați aceste date și cu graficul de mai sus, că nu doar furtul generalizat e de vină pentru pierderi.
Practic, TAROM este pe un drum bun și se îndreaptă spre profit. Managerii se așteptau la profit încă de acum, din 2015, dar nu-i așa simplu. Aceasta este, de fapt, singura dezamăgire reală legată de companie, că previziunile optimiste din 2014 nu s-au îndeplinit. Poate la anul.
Din păcate, o schimbare completă a companiei este dificil de implementat pentru că necesită alte investiții mari. Cel mai bun exemplu este flota, TAROM operând acum:
O flotă foarte diversificată, ceea ce nu ajută deloc la eficientizarea costurilor prin utilizarea aceluiași model de aeronave. De exemplu Wizz Air operează cu un singur tip de avion, având 63 de aeronave Airbus A320. Abia recent au comandat și Airbus A321 și A321-Neo, avioane un pic mai lungi pe aceeași “platformă”, probabil pentru că au prea mulți clienți pe anumite curse. Ryanair? 320 de avioane, toate Boeing 737-800, tot pentru a eficientiza costurile.
TAROM are câte un pic din toate. Airbus A318 este echivalent cu Boeing 737-300, așa că mai bine ar fi avut 8 bucăți de un singur tip, în loc de 4+4, iar cu acele A310 nu știu ce se întâmplă și unde zboară. TAROM nu are zboruri lung-curier (cele mai lungi curse sunt spre Londra și Tel Aviv, dar sub 5 ore), iar reluarea curselor spre New York sau Beijing se lasă așteptată, așa că avioanele sunt folosite pe curse scurte, unde nu sunt eficiente, sau ca avioane charter pentru președinte sau turism. La discuția despre alte costuri, precum șefi, salarii, organigramă stufoasă șamd nu mă bag din lipsă de informații.
Cota de piață a liniilor aeriene ce operează la noi arată cam așa:
« Știri despre tehnologie – 14 decembrie 2015
Interzicerea publicității la medicamente este o măsură grăbită și greșit gândită »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
34 comentarii
14/12/2015 la 1:06 PM
Eu am mers la Roma cu un A310. Dragut, dar ineficient.
Andrei(Citează)
14/12/2015 la 1:07 PM
Radu, uiti sa iei in calculul tau scaderea preturilor pentru combustibil. Contextul mondial este deosebit de favorabil: http://seekingalpha.com/news/2975986-airline-profits-seen-increasing-in-2016
TAROM insa este atacat din toate partile, vezi cresterea Blue Air si intrarea pe zboruri interne, Ryanair care ii cam ataca pe toti.
Iar aeronavele TAROM sunt foarte vechi, nu spune nimeni ca nu sunt sigure, insa astazi cam toate companiile aeriene au comenzi si fac miscari pe flota.
Desigur, TAROM nu va putea opera doar cu un singur tip de avion, ATR-urile sunt foarte bune pe interne, va trebui o combinatie prop + jet scurt/mediu curier + eventual jet lung curier.
A310 nu este facut ca un avion lung curier, sa nu uitam ca si cand opera spre NY (sau Chicago) facea oprire la Satu Mare sau Amsterdam pentru realimentare.
Claudiu(Citează)
14/12/2015 la 10:08 PM
Zbori la NY si opresti la Satu Mare pt realimentare … Yeap – seems legit :)
geretus(Citează)
15/12/2015 la 9:58 AM
Știi că nu-i vorba doar de realimentare, ci și de autorizația de a trece oceanul. Mă îndoiesc că celelalte din flotă corespund standardelor pentru a zbura peste Atlantic, așa că doar A310 poate face asta.
nwradu(Citează)
14/12/2015 la 1:19 PM
Nu stiu de ce ma asteptam sa aiba o flota mai mare de avioane… Totusi, evolutia pare favorabila si sper sa ajunga pe profit.
Offtopic:
Poate asa ne dam seama ca un manager care nu este numit politic este mai competent decat cel pus pe baza de clientelism politic.
Agre(Citează)
15/12/2015 la 9:57 AM
Cred că e cea mai mică flotă din Europa.
nwradu(Citează)
14/12/2015 la 1:28 PM
Cateva informatii in plus. Momentul 1 ianuarie 2007 a fost unul din factorii importanti care a pus presiune asupra companiei pentru ca de atunci inainte TAROM a fost nevoita sa se descurce pe o piata locala care devenea parte dintr-una europeana unde competitia este la alt nivel (la fel si reglementarile). Practic, accesul altor companii aeriene pe piata noastra din acel moment devenea unul relativ facil, de unde si concurenta acerba la care TAROM nu a facut fata. Apoi 2010 a fost si el un moment important, fiind anul intrarii in Skyteam. De asemenea, iti sugerez sa faci o comparatie intre flota de acum 5 ani si cea azi. Vei intelege de ce s-a imbunatatit situatia financiara a companiei.
Nu in ultimul rand, zborul spre Tel-Aviv este relativ scurt, de aprox. 2:30 ore. Cel mai lung zbor este cel spre Dubai cu o durata de peste 5 ore.
DD(Citează)
15/12/2015 la 9:59 AM
Da, n-am mai pus Dubai la socoteală, are loc o singură dată pe săptămână.
nwradu(Citează)
14/12/2015 la 1:36 PM
de cat s-a furat si s-a risipit toti anii astia nu raspunde nimeni. tipic.
Giovani(Citează)
15/12/2015 la 10:01 AM
Dacă s-a furat cu acte în regulă, e greu să răspundă cineva. Plus că ar trebui ca cineva să facă și un control amănunțit.
Se poate întâmpla în viitor. Uite acum că DNA a început să verifice contracte vechi de-ale statului, de-i Șova în bulău.
nwradu(Citează)
15/12/2015 la 9:22 PM
“Dacă s-a furat cu acte în regulă” wait! what? eu asa stiam ca se fura la Rrumania.
Didel(Citează)
14/12/2015 la 1:53 PM
eu am zburat cu Aribus A310 de la Bucuresti la Madrid in primavara.
imi amintesc de el ca a fost singurul avion care avea 3 siruri de scaune.
speedy.gonzales(Citează)
14/12/2015 la 2:12 PM
Radu vezi ca Tarom nu are 737-400, e vorba de 737-700 NG.
Airbus A318 e mai degraba echivalentul lui 737-500 daca e sa ne referim la nr de locuri.
George M(Citează)
15/12/2015 la 10:03 AM
Da, am scris eu greșit.
Vezi că la TAROM un A318 este echipat cu scaune 14B+99Y, iar un 737-300 cu 8B+126Y, așa că e chiar un pic mai mare Boeing-ul.
nwradu(Citează)
14/12/2015 la 2:13 PM
Am prins un zbor cu A310 le pe Atena-Bucuresti…zbor de o ora 40 facut cu o aeronava pentru zboruri de peste 5 ore…
Leon(Citează)
15/12/2015 la 10:03 AM
Asta n-ar fi o problemă dacă era plin. Era plin?
nwradu(Citează)
14/12/2015 la 2:28 PM
Tarom a scazut considerabil pierderile. Dar intre asta si a intra in profitabilitate, e cale lunga. E adevarat, pasul spre o flota omogena e foarte important pentru reducerea costurilor dar nu e destul. Tarom (ca si alte companii cu vechime din Europa) sufera pe partea de costuri de salarizare, un obstacol foarte greu de trecut.
Pe de alta parte mi se pare ca nu are o strategie clara in ceea ce priveste distributia, a ramas in canoanele de dinaintea liberalizarii si nici nu profita prea mult de pozitia in Skyteam. Cineva imi spunea, daca intr-un an ca 2015 nu poti sa faci profit intr-o companie aeriana, nu vei face niciodata…
bogdan(Citează)
14/12/2015 la 3:05 PM
Ce sursa au graficele tale?
La ce an e graficul cu cota de piata?
dragos(Citează)
15/12/2015 la 10:06 AM
Graficele le-am făcut eu, cifrele sunt din diverse comunicate oficiale TAROM de-a lungul anilor (dau câte unul după fiecare an fiscal, dar nu te aștepta să le vezi pe site-ul oficial), cota de piață după ce-a anunțat WizzAir la o conferință în iunie 2015 și Ryanair cam tot pe atunci. Pentru Lufthansa și Ryanair e cam +/-1 eroare, celelalte sunt precise.
nwradu(Citează)
14/12/2015 la 4:52 PM
Radu, nu sunt de acord cu tine – Tarom are pierderi intr-un context extrem de favorabil pentru toti operatorii aerieni: pretul extrem de scazut la combustibilului si o crestere buna a numarului de calatori.
Uite aici un articol mai amplu: http://adevarul.ro/news/eveniment/tarom-companie-neprofitabila-viitor-incert-1_566cbf6b7d919ed50e2a66a1/index.html
Cu parere de rau dar Tarom, este o alta victima a statului: multi prea multi oameni, mult prea bine platiti pentru ce fac (adica plin de incompetenti angajati pe pile).
Uita-te la Otopeni si vei vedea bine fenomenul in ansamblu:
1. femeile de serviciu merg doar in grup – cel putin doua si barfesc tot timpul.
Nu exista zbor la care sa nu vezi toaletele de pe aleea principala “in curatenie” cu 2 tanti care vorbesc in fata si una care face curetanie inauntru.
2. asa zisii paznici care sunt un fel de politie locala, imbracati penibili si care nu stiu sa faca mare lucru
3. nu in ultimul rand, politistii de frontiera/control bagaje – care sunt mai preocupati sa faca glume de autobaza sau sa strige unul la altul peste rand, decat sa miste lucrurile cum trebuie.
Da stiu ca sunt entitati separate dar in practica depind unul de altul si in fact, amandoua sunt legate unul de altul (cu atat mai mult cu cat au acelasi actionar – Statul).
Ca si TVR-ul, Tarom o sa supravietuiasca doar cu bani de la buget. Linii mai mari care chiar se agita (gen LOT) nu prea reusesc asa ca nu vad cum Tarom, unde nu exista nici macar vointa, o sa o duca prea bine.
C(Citează)
14/12/2015 la 10:06 PM
LOT??? Tocmai LOT ai dat exemplu? Mi se pare cea mai penibila companie din Europa. Nu as mai zbura cu ei niciodată
eu din EU(Citează)
15/12/2015 la 10:07 AM
Ce se întâmplă în Otopeni nu are nici o legătură cu TAROM, că nu-i aeroportul lor, ci doar baza unde parchează avioanele.
Alții fac curățenie, dau mâncare, controlul de frontieră e asigurat de SRI șamd.
LOT parcă era în faliment, din câte țin minte. Să nu uităm că și Malev a cedat bocancii acum vreo 2-3 ani, deci se poate și mai rău.
nwradu(Citează)
14/12/2015 la 5:12 PM
Sau nu….http://adevarul.ro/news/eveniment/tarom-companie-neprofitabila-viitor-incert-1_566cbf6b7d919ed50e2a66a1/index.html
Boris(Citează)
14/12/2015 la 5:37 PM
Nu mi-ar parea rau daca s-ar vinde TAROM si toate companiile de stat fara sens (adica ce urmaresc “profitabilitatea”, dar ajung regulat mereu cu mana intinsa la buget). Vad un rost de companii de stat doar in sectoare de impact social (mediul non-profit) si cele ce tin de siguranta statului / in regim de monopol. In rest este nevoie doar de o reglementare corecta si un mediu concurential sanatos (exact ce se distruge de acesti mamuti sustinuti de fonduri de la stat).
benea(Citează)
15/12/2015 la 10:10 AM
Nu o vrea nimeni, cine să cumpere TAROM? Altor linii aeriene le este mai simplu să cumpere avioane noi și să zboare ele direct, decât să se lupte și cu modernizarea unei companii cumpărate.
N-are TAROM niște curse atât de interesante încât să le vrea alții. Se zvonea cândva de Qatar sau Etihad, care și-ar dori să preia o bază mai mare pe aici prin Europa ca poartă pentru călătorii lor din Orient, dar cu Istanbul lângă noi și cu Alitalia cumpărată recent, e mai dificil pentru TAROM.
nwradu(Citează)
14/12/2015 la 6:23 PM
LOL
Raducu(Citează)
14/12/2015 la 8:42 PM
Am zburat cu Tarom anul asta spre Istanbul doar pentru ca erau cei mai ieftini pe ruta respectiva si in datele respectiva. Dar nu mi se par cu nimic mai presus de Ryan, Wizz, Blue, Pegasus sau alte companii low-cost.
Roxana(Citează)
14/12/2015 la 10:11 PM
Mai curați, nu exista scaune rupte, mâncarea-una dintre cele mai bune dacă ne raportam cam la toate companiile europene, piloți chiar buni…Nu sunt hoți, in sensul ca prețul afișat este chiar prețul călătoriei nu după ce ești atras de prețul mic ca al tuturor companiilor low cost enumerate de tine afli ca trebuie sa plătești si pentru un pahar de apa, ce sa mai spunem de bagaj-chiar si de mâna. Mda, cam la ce te uiți când zici ca nu sunt peste ei? Au un plafon de zbor mai jos?
eu din EU(Citează)
14/12/2015 la 10:18 PM
Pentru clienții economy, diferențele față de low-cost ar fi: decolare și aterizare la timp (nu cred că am decolat vreodată cu mai puțin de juma de oră întârziere cu EasyJet), loc ceva mai generos la picioare, scaune rabatabile, snack & drinks și taxi până la gate unde aeroportul permite (nu cu autobuzul de la avion până la gate)… Îmi vine greu să cred ca Tarom nu oferă lucrurile astea. Ca termen de comparație pentru low-cost am Wizz, Vueling, EasyJet și Transavia (nu e problemă, toate te duc la destinație fără să te scuture). Și până una-alta, Tarom face parte din SkyTeam, mai punem mile la pușculiță :)
LxF(Citează)
15/12/2015 la 10:13 AM
Diferențele sunt foarte mari: la TAROM poți da scaunul pe spate, dacă vrei. Mâncarea e excelentă. Serviciile sunt bune. Burduf până la avion. Aduni mile Flying Blue. Se respectă programul. Aterizezi pe aeroportul principal de la destinație etc. Aș zbura oricând cu TAROM decât cu low-cost și de fapt chiar am făcut asta spre Viena și Bruxelles, deși am plătit un pic în plus pe bilet.
Scaune rupte am văzut și pe TAROM, ba chiar într-un an am tot dat peste un monitor CRT mare, pus deasupra culoarului, care nu afișa bine imaginea. Mă și gândeam, oare într-un an de zile nu l-a raportat nimeni celor de la tehnic ca să-l repare?
nwradu(Citează)
15/12/2015 la 5:03 AM
Wizzu… E ieftin atat timp cat iei cu tine doar pasaportul (si cardul de credit). In rest zici ca mergi cu autobuzul (scaunele sunt incomode si asta se simte dupa 5 ore de zbor)
Tarom… Are “promotii” doar in Europa. E mai piperat biletul, dar ai pachet (relativ) complet de servicii. Avionul aterizeaza in centrul Dubai-ului, nu pe camp ca wizz…
nFo(Citează)
15/12/2015 la 12:37 PM
Pai tocmai ca nu se compara A318 cu B733, e mare diferenta de 20 de locuri. Un B735 are 108 (2-class, typical), e mult mai apropiat de A318
George M(Citează)
15/12/2015 la 8:11 PM
În iunie 1998 se inaugurează prima cursă regulată externă, București – Satu Mare – New York, cu avioanele Airbus A310, din aprilie 1999, cursa București – Satu Mare – Chicago, cu escală la Amsterdam, iar din luna iunie, cu escală la Montreal.
De pe Wikipedia: https://ro.wikipedia.org/wiki/Aeroportul_Interna%C8%9Bional_Satu_Mare
Claudiu(Citează)
17/12/2015 la 8:32 PM
“Marea familie de la TAROM: noua conducere a descoperit ca 40% dintre angajati sunt rude intre ei. Ce masuri se vor lua”
http://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/compania-de-stat-unde-50-dintre-angajati-sunt-rude-intre-ei-noua-conducere-intentioneaza-sa-faca-disponibilizari-masive.html
Tarom = Pile Cunostine Relatii
C(Citează)