►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Am petrecut vineri câteva ore în sediul central ING, discutând cu oameni din echipele de dezvoltare software de pe mai multe proiecte.
Ca întotdeauna când vorbesc cu oameni de la astfel de niveluri (eram la etajul 14 :P), mă uimește diferența între viziunea punctuală a clientului despre ce-ar trebui să facă banca pentru el și planurile de ansamblu, de durată, ale celor care știu ce-ar trebui să facă banca pentru toți clienții ei.
Eu, de exemplu, sunt și client ING. La orice oră pot face o listă cu câteva chestii de îmbunătățit pe la online banking sau proceduri, dar discutând cu oamenii care chiar fac aceste îmbunătățiri îmi dau seama că, în principiu, ei au dreptate, sunt întâi alte lucruri mai importante, iar pe unele mi le-au arătat cu această ocazie.
Sub acest nume funcționează o echipă de dezvoltatori ce se îngrijește de însăși procesele de bază ale băncii ING, adică exact lucrurile la care vă așteptați să constituie nucleul: conturile bancare, tranzacțiile monetare, istoricul clienților, înregistrarea datelor, respectarea legislației impuse de autorități șamd. Chestiile, într-un fel, la care te aștepți.
Apoi lucrurile se complică. Când ești o bancă prezentă în mai multe țări, te întrebi cum poți eficientiza lucrurile astfel încât toți să utilizeze același sistem bancar. În fond, dacă într-o țară ING introduce vreo nouă funcție utilă clienților sau un nou serviciu, vrea să-l implementeze cât mai rapid și în celelalte țări în care sunt prezenți, ceea ce înseamnă că au nevoie de o bază comună. Nu vorbim musai de proceduri sau diferențe culturale, ci chiar și de software compatibil peste care să ruleze un nou modul software.
În fond, dacă vrei să instalezi același software pe 10 calculatoare diferite, trebuie să te asiguri că rulează același sistem de operare, nu? Cam așa și aici.
La București există un Centru de Excelență ING care dezvoltă core banking-ul nu doar pentru România, ci și pentru alte țări. Există o echipă dedicată Spaniei, iar cele pentru Italia, Franța și Cehia lucrează și în colaborare cu furnizorul inițial al soluției bancare, o firmă străină. Olandezii încă fac treaba la ei acasă, poate și alte țări, dar centrul acesta din România este în creștere.
La ce lucrează ei? Păi la îmbunătățirea proceselor bancare, chiar dacă vorbim de nucleul lor, chestiuni care aproape niciodată nu le simți din postura de client. Ei sunt cei care adaptează baze de date GT.M pentru procesele bancare, automatizează diverse operațiuni, dezvoltă nucleul pentru noi funcții șamd. Tot ei securizează core bankingul, o operațiune desigur foarte importantă pentru liniștea mea, dar și a lor.
Uniformizarea soluțiilor a avut succes. Felul în care ING s-a extins în lume a însemnat că fiecare țară și-a dezvoltat o parte din infrastructură și la un moment dat erau atâtea diferențe între soluții încât vă puteți închipui ce însemna asta ca efort de a le urmări și moderniza. Trecerea la o strategie de dezvoltare comună a dus, de exemplu, de la un total de 67 de aplicații la numai 5 utilizate în comun de mai multe țări.
Tot cei de la core banking trebuie să modifice întreaga bancă pentru viitor. EBA (European Banking Authority, nu Elena…) emite tot felul de noi directive ce trebuie implementate încă de la nivelul nucleului software. De exemplu în viitor se vrea procesarea tranzacțiilor bancare în 2 secunde, indiferent de zi și oră, dar asta presupune și mari modificări.
Mi-au plăcut birourile celor din echipa de core banking. De fapt, mi-a plăcut un amănunt, toate mesele erau pe roți, astfel încât oamenii să-și poate reconfigura rapid spațiul de lucru după cum apare nevoia de a se grupa.
Ceilalți cu care am vorbit formau echipe de “digital”, un nume confuz, așa că e mai simplu să vă spun ce fac: două echipe se ocupă de dezvoltarea Homebank, soluția online banking a ING, iar una de “e-shop”, o componentă strâns legată de partea de Bazar din Homebank. Să le luăm pe rând.
Poate că vă închipuiți că echipele de Homebank fac butoanele mai mari, schimbă ordinea meniurilor și se mai uită de câte un bug. Poate că fac și asta, dar momentan principala activitate este legată de uniformizarea soluției în fața avalanșei de dispozitive fixe și mobile, cu diverse sisteme de operare pe care trebuie să funcționeze.
În caz că vă întrebați, aplicațiile Homebank de mobil funcționează pe un sistem hibrid de funcționalități native din fiecare sistem de operare îmbinate cu instanțe de browser direct în aplicație. Asta aduce diverse avantaje, faptul că poți beneficia de funcții specifice unor dispozitive mobile, precum determinarea poziției sau notificări push, dar principalele funcționalități ale aplicației, nucleul, rulează pe serverele ING, nu în telefonul tău.
Chestia asta înseamnă o securitate adițională și, în primul rând, posibilitatea de a face modificări direct în server, fără să aștepți ca fiecare utilizator să-și actualizeze aplicația. Nici dacă oamenii le-ar actualiza imediat nu ar fi așa de simplu totul: uneori aprobarea unei noi versiuni V1 în magazinul de aplicații ia ceva timp, în acest timp dezvoltatorul mai face niște îmbunătățiri sau găsește alte buguri sau deja lucrează la următoarea versiune V2, în timp ce oamenii utilizează V0 și raportează buguri despre aceea, ce vor fi rezolvate în V3. E un ciclu ce începe să se întindă pe o perioadă lungă, așa că avantajul de a rula cât mai multe în server, nu în telefon, devine clar.
Mai mult, Homebank-ul se dezvoltă acum ca o soluție întâi mobilă, iar partea de browser web se rezolvă doar din utilizarea tehnicilor responsive de scalare pe orice ecran. Astfel de decizii la nivel “strategic”, de ansamblu, se iau în primul rând acolo.
A treia echipă, cea de e-shop, se ocupă de ceea ce aș putea numi business intelligence legat de ofertele din secțiunea Bazar. Poate că ați crede că sunt doar niște oferte, dar ei le leagă și afișează după niște criterii foarte complexe, în funcție de ce carduri ai, ce obiceiuri de cumpărare, ce “semnalmente” șamd. În ultima vreme am văzut tot felul de oferte bune în Bazarul ING, de la reduceri la marile magazine de electrocasnice sau haine, așa că probabil că merge bine.
Dacă doriți să lucrați la ING, din acestea veți face. Ba chiar, dacă vreți la “digital”, o veți face de la etajul 14 al turnului de pe Ștefan cel Mare, cu o priveliște panoramică spre tot Bucureștiul.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
25 comentarii
23/12/2015 la 11:30 AM
Ti-au zis si cand rezolva cu submitul folosind Enter in formulare? sau cu campul stupid de iban?
Tre sa fie o birocratie atroce acolo.
add(Citează)
23/12/2015 la 6:29 PM
Da “paste” unui IBAN întreg în oricare din cele 4 câmpuri și vezi ce se întâmplă. You’re welcome :-)
Alex(Citează)
26/12/2015 la 10:52 PM
La ce câmp te referi? Fac des plăți, nu m-am lovit de vreo problemă în afară de defocalizarea câmpului după ce introduc codul băncii, ceea ce mă cam seacă, dar nu-i atât de crucial încât să-mi închipui că cineva fix la asta lucrează.
nwradu(Citează)
23/12/2015 la 11:31 AM
Am încercat să fac cel mai simplu lucru din lume cu serviciul ING de home banking, şi anume să modific suma unei plăti recurente de trecut din contul curent în cel de economii. Pas de reuşeşte. Am scris celor de la customer service, au trimis un răspuns cum că trebuie șterse parantezele din respectivul cîmp al descrierii numelui operațiunii, am făcut întocmai dar, surpriza, același mesaj de eroare.
Repet, voiam să modific o nenorocită de suma. Nu am reusit decît în office, interactionind cu mutra unui ofiter care a pus 13 întrebări pînă să efectueze modificarea în sistem.
Aşa că tot ce ai scris mai sus rămîne PR de fomist, atît timp cît în practică home bankingul dă rateuri şi eşti nevoit să mergi în office pentru banale operațiuni de cont.
Mult respect, ING!
Honorius(Citează)
23/12/2015 la 11:44 AM
Pe de alta parte, am vazut si alte aplicatii de ebanking. pe langa alea, ING e GLORIOUS.
add(Citează)
23/12/2015 la 12:06 PM
chiar atat de disperati dupa programatori sunt cei de la ING? inseamna ca le pleaca oamenii in draci de acolo. pe toate site-urile de recrutare au deschise pozitii ptr programatori.
speedy.gonzales(Citează)
23/12/2015 la 12:15 PM
Peste tot e foame de programatori, nu doar la ei.
Ciuby(Citează)
23/12/2015 la 12:42 PM
Cardul de credit ING cu rate fara dobanda la orice plata foloseste SMS sa intrebe in cate rate vrei sa platesti suma respectiva.
Trimiti inapoi raspuns 6,12,24 etc si aici intervine surpriza :)
Nu este un proces automat. Cineva de la ING sta si ia fiecare SMS primit si opereaza in sistem.
De cateva ori aceste SMS-uri nu au fost procesate de persoana in cauza si m-am trezit cu toata suma de rambursat la sfarsitul lunii. Trebuie sunat la ING, asteptat sa se opereze in sistem. Dupa care trebuie verificat noul sold etc …….
ING in 2015 opereaza manual SMS-urile
Vlad(Citează)
23/12/2015 la 1:33 PM
O, ING frumos, e o dementa cu tine:
– La departamentul de integrare plati cu card-ul pentru e-commerce, din 10 parole, cand ai noroc, iti trimit una buna – si asta ca sa intrii intr-o interfata windows 95 care nu iti arata nimic. E foarte tare cand constati ca facilitati extraterestere gen sandbox nu exista si pentru API ai nevoie de urmatoarele 10 parole incorecte. Foarte foarte profi. Apoi e vina ta, ca-i recomanzi clientului libra,mobilpay, etc.
– La departamentul ATM si mai tari – au pus bancomat nou in Carrefour Militari, cu depunere numerar, dar au lasat sistemul de operare vechi.
– La Auchan Militari se deconecteaza ATM-ul de la retea din 30 in 30 de minute. Si te rogi la telefon sa iti reseteze ATM-ul (programatori iscusiti)
– Daca esti in Roaming nu primesti SMS-urile lor si nici daca te portezi – trebuie sa suni la ei.
– Modifici numarul de contact? Nimic mai simplu, suni din nou sa modifice si numarul de la 3D Secure – ca nu exista query sa modifice in acelasi moment in doua locuri.
Programatorii lor sunt orientati pro-comision bancar si nu pro-client. Dar ca in drobul de sare, parca astia de la ING sunt mai intregi la cap, fata de alti tampiti de bancheri.
Gigel(Citează)
26/12/2015 la 10:53 PM
Păi un feedback bun, sper că-l dai și prin formularul din homebank.
nwradu(Citează)
23/12/2015 la 1:47 PM
Si ca sa fie si link-ul cu ATM-ul de la Carrefour Militari :
http://i65.tinypic.com/2i8jd00.jpg
Gigel(Citează)
23/12/2015 la 3:15 PM
Toata cheia articolului sta in urmatoarele:
“Eu, de exemplu, sunt și client ING. La orice oră pot face o listă cu câteva chestii de îmbunătățit pe la online banking sau proceduri, dar discutând cu oamenii care chiar fac aceste îmbunătățiri îmi dau seama că, în principiu, ei au dreptate, sunt întâi alte lucruri mai importante, iar pe unele mi le-au arătat cu această ocazie.”
Da, inteleg ca sunt o multime de lucruri pe care utilizatorul nu le stie despre ce presupune un sistem de acest gen, dar atata timp cat banca stie mai bine decat clientul ce vrea acesta …. mi se pare, vorba unui cititor de mai sus, articol de PR fomist!
Si ca idee nu a inventat ING-ul roata la caruta, cel mai probabil toate bancile au departamente de acest gen cu rezultate mai bune sau mai proaste, dar probabil n-au avut chef de PR pe bloguri.
bogdand(Citează)
26/12/2015 la 10:56 PM
Probabil că toate au, da, deși nu toate lucrează la ceva comun pentru multe țări. E o diferență să-ți vină din afară impuse programele și să le dezvolți tu aici, cu echipe de români, pentru a fi impuse în alte țări.
E o diferență și între “ce vrea clientul” și “ce vrea mare masă a clienților”. Dacă fiecare client are vreo 10 cerințe, se face o mare intersecție a mulțimilor și se lucrează întâi la acele două cerute de toți. Sau la altele despre care nu știai că sunt o problemă. Dezvoltarea de software pe o astfel de scară nu e chiar așa simplă, intervin alte considerente.
nwradu(Citează)
23/12/2015 la 3:23 PM
Si daca tot am terminat de vazut South Park…
Asta miroase a “sponsor content” aka reclama aka lipseste (P) ul din titlu
Sau faci pe dracu n patru si mergi si la bcr / brd / transilvania plus raifraierzen
nFo(Citează)
23/12/2015 la 7:10 PM
Behold, apa este uda.
Toate prezentarile de “tehnologii” sunt la baza reclame. Nu are nimeni vreun interes sa iti arate cum isi desfasoara activitatea. De ce s-ar deranja?
nashu_mare(Citează)
23/12/2015 la 8:02 PM
Apa este uda, dar depinde de anumite conditii (temperatura, presiune, stare de agregare)
Daca exista un interes imens pentru cum merge partea de it bancar, ing “si o punea” pe propriul site.
Dar hai sa citim cacaturi de sarbatori pentru ca … publicul target e plecat la “xinaia”
nFo(Citează)
26/12/2015 la 10:58 PM
Rămăsesem dator cu vizita acolo de la maratonul 24hCodING. Dacă “uite cum lucrează ăștia și cum sunt organizați” e publicitate, așa o fi, dar eu aș merge cu plăcere și la alte bănci sau alte fabrici ca să văd cum sunt organizați și ei.
nwradu(Citează)
23/12/2015 la 3:43 PM
ING online banking e decent. Eu nu am avut probleme cu plan de rate prin SMS, am nimerit un operator mai bun! Mi se pare ca au si un nivel foarte scazut ca si costuri de administrare, servicii, etc. fata de celelalte banci. E amuzant totusi cand merg la vreun sediu si intreb ceva legat de rate card credit sau extra rol si nu stie nimeni.
Cocostel(Citează)
23/12/2015 la 6:06 PM
Au avut si un ctitor de seama ca sa ajunga la performantele acestea – MISU NEGRITOIU
Nicu(Citează)
23/12/2015 la 8:08 PM
haide Radule, pune si tu un P intre paranteze la acest articol, da-o dracu de treaba, suntem in 2016 deja… e penibil sa pui un asemenea articol la eticheta tehnologie.
nu e nici o problema sa scrii articole pe bani si toata lumea stie ca o faci.
nu inteleg de ce ipocrizia asta… nu ai decat de pierdut disimuland in felul asta.
Robo(Citează)
23/12/2015 la 8:42 PM
S-au apucat de recrutat personal pentru IT via A-listeri ????
miluch(Citează)
23/12/2015 la 9:04 PM
@Radu
Articolul e super ok dar nu ai intrebat ce este cu aplicatia INGPay cu cate poti face plati contactless cu telefonul DAR trebuoe sa ai un amarat card SD de la ei?
De exemplu telefonul meu are Hardware-ul de securitate care foloseste cardul plus android-ul suporta si simularea cip-ului de securitate dar de multi ani nu au chef sa dea update si sa die suportat de device-urile decente….
HeavyD(Citează)
26/12/2015 la 11:00 PM
Mai e disponibilă măcar? Știu că o considerau un experiment de început, dar acum analizează alte metode de a face plățile cu telefonul mobil, că aia era peste mână.
nwradu(Citează)
24/12/2015 la 2:30 PM
te-ai intalnit si cu raluca? mai lucreaza acolo sau a avansat?
mormaila(Citează)
26/12/2015 la 11:01 PM
Ehm, cine?
nwradu(Citează)