►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Ceea ce vă spuneam în mai se va întâmpla: Metrorex face un upgrade al echipamentelor de acces și taxare în stații, noile echipamente urmând să fie montate de UTI într-un proiect plătit din fonduri europene nerambursabile și bugetul de stat.
Se vor instala 1352 de porți de acces noi, dotate cu numărător de persoane pentru a vedea fluxul de călători în funcție de ore. Se vor instala și 139 de vendomate de cartele în 41 de stații de pe magistralele 1, 2 și 3, vendomate care vor da și rest și bonuri fiscale.
Văd un singur avantaj aici: porțile de acces sunt cu dublu sens, pot fi configurate ca acces sau ieșire. Dacă personalul din stații o face bine, chestia asta ar putea schimba situația în multe stații unde se face o aglomerație mare la anumite ore, de exemplu la Aviatorilor sau Universitate. Chiar și așa, nu era o problemă crucială.
Fluxuri de călătorie? Bună ideea, dar cred că s-ar fi putut extrage datele și analizând pe o perioadă de 6 luni, să zicem, orele la care se taxează cartele în validatoarele existente. Nu în timp real, nu foarte simplu, dar cu siguranță nu poate fi o justificare pentru înlocuirea a 1352 de turnicheți.
Apoi, știrea citită de mine mai spune o chestie ciudată:
Aparatele vor emite cartele magnetice, dar vor putea fi utilizate și pentru reîncărcarea cardurilor contactless.
Care carduri contactless? Cele din piață sunt ale RATB-ului. Vrea Metrorex să introducă niște carduri proprii, tot RFID? De unde bani pentru întreg sistemul de emitere și reîncărcare a lor?
echipamentele de taxare afișând un mesaj care va informa călătorul dacă poate sau nu să intre, câte călătorii i-au mai rămas pe card și perioada de valabilitate a abonamentului.
Adică Metrorex va reintroduce și abonamentul mai ieftin de 62 de călătorii? Pentru că, atunci când l-au eliminat, motivul inventat de ei a fost că oamenii nu știau câte călătorii mai au de făcut și apăreau plângeri din acest motiv. Chestia asta a fost o vrăjeală proastă încă de la început (validatoarele curente ar fi putut fi modificate să afișeze pe ecranul lor numărul călătoriilor rămase sau să-l tipărească discret pe cartelă), dar acum când se vor monta unele cu ecran pe care va scrie mare câte călătorii mai sunt, ce motiv vor mai vedea?
Cred că prima prioritate pentru Metrorex ar trebui să fie eliminarea corupției din propriile rânduri și eficientizarea costurilor. Apoi, n-ar strica o semnalizare mai bună prin stații, încă este deficitară, iar multe alte lucruri bune le-a zis raportul Curții de Conturi despre ce-ar putea fi îmbunătățit. Ar putea să schimbe și tavanul de sticlă din foarte multe stații, ca să nu ne cadă în cap mii de plăci de sticlă în caz de cutremur. După aceea ar putea fi reluat parteneriatul cu RATB pentru utilizarea în comun a cartelelor reîncărcabile de pe autobuze, ca într-o țară civilizată, mai ales că este ridicol ca două societăți de stat să se certe că nu-și virează una alteia banii. Și apoi da, poate ar merge niște porți de acces noi.
Metroul nostru nu-i prost făcut, e doar prost gestionat. Citiți acest articol despre metroul din Seul, capitala SF a Coreei de Sud, și veți vedea că avem aproape de toate și aici, singura diferență notabilă fiind trenurile complet automatizate, dar de remarcat că ale noastre sunt mai mari și mai spațioase decât multe alte garnituri de metrou văzute de mine prin Europa.
La Piața Victoriei am impresia că deja s-au instalat câteva validatoare dintr-un nou model, cu un ecran mai mare. Nu știu dacă aceleași se vor regăsi și în viitor în stații.
sursa: site-ul UTI.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
16 comentarii
27/12/2015 la 8:07 AM
Daca e instalat de UTI, e clar de ce se instalează astea noi: s-a primit o șpagă mare…
Razvan(Citează)
27/12/2015 la 9:13 AM
Nu am fost in Seul dar dupa cum spun alti comentatori pe acolo, ce este in poze e statie noua si nu arata toate asa bine.
Exista ceva contract de stat pentru automatizari sa nu fie castigat de UTI ?
dw(Citează)
27/12/2015 la 9:36 AM
Numai in Bucuresti trebuie sa faci acrobatii cu troller-ul printre barele de metal.
gigel(Citează)
27/12/2015 la 10:01 AM
la paris ai fost? sunt scari rulante unde nu incapi cu un troller, daca ajungi la turnicheti e o mare realizare…
deplictis(Citează)
27/12/2015 la 12:11 PM
Care turnicheti?
add(Citează)
28/12/2015 la 8:21 PM
Sunt ani de zile de cand nu trebuie sa faci asta in Bucuresti, dar cine nu casca ochii umfla muschii. Exista lifturi si un set de usi care se deschid singure la iesire, precum si mai largi, pentru a permite trecerea cu carucioare sau bagaje.
KMean(Citează)
27/12/2015 la 9:43 AM
UTI? Si cum vor instala ceva astia de la UTI, cand ei sunt in puscarie pentru evaziune si spagi date pe la guvern si autoritati locale ca sa ia contracte banoase?
Gaelex(Citează)
27/12/2015 la 10:16 AM
Iasul e blocat in trafic de asa zisul sistem foarte inteligent pus de UTI. cel putin cei de la UTI si-au rupt dintii in oras, tragind dupa ei si pe primarul psd-ist mai adinc in groapa.
http://www.jurnalvirtual.ro/2015/12/18/dosarul-cu-managementul-traficului-nichita-trimis-in-judecata-pentru-15-milioane-euro-mita/
zippo(Citează)
27/12/2015 la 10:32 AM
La ce te referi? Ai văzut cumva că Siveco, Teamnet sau alte firme de-ale mogulilor și-au oprit activitatea?
În plus, încă sunt în faza de cercetări. După o sentință definitivă, o firmă nu va mai putea participa la anumite licitații dacă administratorul are cazier, caz în care ești nevoit să schimbi administratorul sau firma. UTI are vreo 30 deja…
nwradu(Citează)
27/12/2015 la 1:25 PM
Eternul UTI :) :)
miluch(Citează)
27/12/2015 la 5:48 PM
Ar fi fost mult mai bine daca Metrorex ar fi prezentat un plan sau macar o idee pentru extinderea statiilor Aurel Vlaicu si Pipera. Ambele au o singura intrare/iesire desi sunt amplasate in zone cu multe cladiri de birouri – si vor fi si mai multe in viitor pentru ca se construieste cu mult spor.
Cristi(Citează)
27/12/2015 la 9:57 PM
da, au de gand sa treaca la cartele RFID, ceva asemanantor cu cele de la RATB.
a fost un articol printr-un ziar in care spuneau ca vor sa renunte la cartelele cu banda magnetica ca sunt scumpe, ca cititoarele sunt vechi, ca management-ul cartelelor se face greu, bla-bla-bla.
ideea era ca vor sa renunte la cartelele de hartie si sa treaca la cartele RFID ca sa mai poata ciupi ceva bani.
partea buna e ca vor fi cartele MIFARE – ptr cine stie va fi un avantaj :)
speedy.gonzales(Citează)
28/12/2015 la 10:04 AM
I see what you did there :)
Catalin(Citează)
28/12/2015 la 11:24 AM
@speedy: mifare este un standard public, ca și standardul actualelor cartele cu bandă magnetică. Nu este o problemă să poți citi/scrie datele “raw” pe aceste cartele cu un echipament potrivit, care nu este prea scump.
mai departe, fiecare operator își folosește format propriu de date, inclusiv criptare, ceea ce schimbă problema. Întrebarea este: a reușit cineva în mod EFECTIV să își încarce creditul fie pe cartelele cu bandă magnetică, fie pe cele mifare de la ratb ? din cîte am citit eu, NU (sînt multe probleme de rezolvat, nu ajunge să poți doar intra/să ți se aprindă verdele la aparat, trebuie să faci față și la control, să nu te trezești că îți trece la următoarea validare cartela pe lista neagră etc). Deci nu vorbim acum de videourile de pe youtube cu clonarea unei cartele de acces într-o instituție, ci de situația concretă de la ratb sau metrorez.
alias(Citează)
28/12/2015 la 2:44 PM
Din cate stiu eu (si stiu bine), Teamnet nu e condusa de moguli si nici nu are de ce sa isi opreasca activitatea. Pentru un „informat/informant”, dezinformezi cam mult.
cris(Citează)
07/01/2016 la 7:36 PM
Sunt curios cum o sa arate!
Rosenbaume Nir Josef(Citează)