►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
V-am spus anterior că se pregătește o lege pentru interzicerea activităților comerciale în clădiri cu bulină roșie (plus că v-am povestit cum se ceartă locatarii și împiedică reconsolidarea blocurilor), ceea ce ar însemna închiderea multor localuri și firme ce momentan operează din Centrul Vechi, pe Magheru, Rosetti și multe alte zone din capitală.
Ei bine, legea a fost promulgată pe 17 noiembrie și bănuiesc că a și apărut în Monitorul Oficial între timp, pentru că o altă știre, din 28 noiembrie, spune că inspectorii primăriei au fost deja pe teren și au somat mai multe firme din astfel de clădiri să închidă afacerea în 24 de ore și să se mute. 24 de ore!
Legea nu avea niște norme clare de aplicare și toată lumea credea că trebuie să apară acestea înainte de a fi cu adevărat aplicată. În fond, erau destule necunoscute la mijloc, precum cât timp va fi dat pentru mutare, ce pot face cei ce-au plătit chirie în avans șamd. Se pare că nu există norme. E legea în vigoare? Da! Atunci închide localul, ești în ilegalitate.
Am dat pe 1 decembrie o tură prin Centrul Vechi și am văzut două localuri închise: City Grill-ul de pe Lipscani, acolo chiar pe colț la Calea Victoriei, într-o clădire ce afișează mare bulina roșie la intrare, și InFusion din Piața Universitătii, care nu știu dacă e într-o clădire cu bulină sau doar n-a mai mers, deși aveam impresia că localul merge bine. Or mai fi și altele, nu știu.
După cum era de așteptat, oamenii ce aveau afaceri pe acolo sunt revoltați, dar din motive stupide. Adică mi s-ar părea ok să fii revoltat că a apărut legea, dar să-ți spui “da, știu că sunt într-o clădire ce va pica sigur la primul cutremur mare, dar până acum nu-mi păsa de asta”. În schimb, replicile sunt de genul:
“Dar n-au căzut clădirile când era săpat Lipscaniul doi metri în jos. Plus că nu au căzut la cutremurul din 77” – pentru că dacă n-au căzut în ’77, înseamnă de fapt că sunt invulnerabile și vor rămâne acolo și după Apocalipsă, nu că au fost slăbite și vor pica la următorul.
„Cum e posibil ca în 24 de ore noi să părăsim această locaţie? Şi mai ales în plină iarnă. Mi se pare o absurditate. Chiar încep lucrările în plină iarnă?” – dar nu încep musai lucrări. Legea le interzice să atragă oameni nevinovați acolo, care ar putea muri (de fapt vor muri sigur) dacă-i prinde cutremurul în acel loc. Dincolo de asta, statului nu-i pasă dacă proprietarul o renovează ulterior sau o lasă să cadă, eventual cu el înăuntru.
Îmi pare rău pentru multe afaceri ce vor fi închise de astfel de măsuri. Nu-i vorba de localuri, acelea sunt multe în piață, deși pentru fiecare dintre ele cineva a investit bani în amenajare, dar și de multe alte business-uri unice, tot felul de magazine de nișă, anticariate, buticuri șamd. Este, însă, o măsură normală. Nu poți să clasifici o clădire în clasa 1 (adică “sigur cade la cutremur”) și totuși să permiți în continuare utilizarea ei în activități cu publicul, în condițiile în care nu există nici o metodă de avertizare sau o măsură de prevenție a cutremurelor.
Eu mă întreb chiar cum de nu se ia aceeași măsură și pentru clădirile cu destinație de locuințe. “O reconsolidezi sau ai trei luni să te muți, dar nu te mai lăsăm să locuiești aici!”. Pentru că nu-i vorba doar de o persoană ce stă în respectiva clădire și poate vrea să se sinucidă prin prăbușire la următorul cutremur, ci de un număr mare de apartamente cu și mai mulți locatari, or tocmai v-am povestit cum decurge acolo discuția despre reconsolidare.
Mai exact, nu decurge. Sunt mereu unii care se opun ei și fără acordul tuturor proprietarilor nu se va începe reconsolidarea, care oricum se face pe banii lor, deci vă dați seama și de ce nu sunt de acord. Nu înțeleg nici în ruptul capului cum unii trăiesc în continuare în astfel de blocuri, fiind convinși că nu li se va întâmpla lor nimic rău, că în caz de un cutremur vor fi cumva feriți pentru că… nu știu, ei sunt speciali și alții nu.
Înțeleg că ești proprietar și deci nu te poate obliga nimeni să repari casa pe banii tăi. Dar ce consideri că ar trebui să se întâmple? Să o repare Primăria? De ce? Atunci când ți se strică mașina, vine producătorul și o repară doar pentru că atunci când ai cumpărat-o era nouă și intactă sau dai tu bani? Și că veni vorba de mașini, acolo nu cumva sunt legi care-ți cer să ai în stare bună de funcționare anumite sisteme (frână, direcție etc), altfel n-ai voie cu mașina al cărei proprietar ești pe stradă? De ce la clădiri e altfel, în condițiile în care impactul poate fi mult mai mare?
Legea spune mai exact:
“Se interzic organizarea si desfasurarea de activitati permanente si/sau temporare in spatiile prevazute la art. 2 alin. (5) lit. a) si altele asemenea (Spatii publice cu alta destinatie decat cea de locuinta – spatiile realizate in scopul desfasurarii de activitati care implica aglomerari de persoane, precum: sali de spectacol, de expozitii, de lectura, spatii pentru comert, structuri turistice de cazare si alimentatie publica si prestari de servicii, asistenta sociala si medicala, administratie publica si altele asemenea, indiferent daca aceste spatii sunt rezultatul conceptiei initiale a constructiei ori, dupa caz, al unor amenajari ulterioare), care implica aglomerari de persoane, pana la finalizarea lucrarilor de interventie realizate in scopul cresterii nivelului de siguranta la actiuni seismice a constructiei existente. Nerespectarea acestei prevederi se sanctioneaza cu amenda de la 50.000 lei la 70.000 lei, impreuna cu masura interzicerii emiterii autorizatiilor de functionare pentru spatiul in cauza de catre autoritatea administratiei publice locale competente.”
Apropo, plăcerea de a vedea parcagii dispăruți de pe strada asta (Ion Ghica, pe lângă Cinema Pro și Biserica Rusă) pentru că a fost renovată și parcarea pe trotuare nu mai este posibilă: neprețuită.
sursa: Digi24.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
12 comentarii
04/12/2015 la 2:36 PM
Eu zic sa nu le inchida, dar sa le transforme in localuri exclusiv pentru fumatori iar in celelalte, fara bulina, sa fie interzis fumatul. Sa te lase sa intri in astea numai daca fumezi. Cand termini de fumat tigara, iesi afara.
In felul asta se rezolva 2 probleme deodata. Plus ca se respecta “dreptul omului la fumat”.
nashu_mare(Citează)
04/12/2015 la 3:04 PM
Aoleu, Nashule, cum a fost asta … :)
Mahorcu(Citează)
04/12/2015 la 3:17 PM
Asa de inteligent comentariu…ca intrebare, cumva te-au refuzat la mc pentru ca nu erai in stare sa intorci burgerii?
Leon(Citează)
04/12/2015 la 6:26 PM
Ce v-ati ofuscat asa? Ai spune ca am zis ca toti fumatorii ar fi obligati sa intre acolo. Nu, domne’, ar avea liberul arbitru sa intre acolo sau nu. Pai nu asta era motivul pentru negarea interzicerii fumatului in locuri publice?
nashu_mare(Citează)
04/12/2015 la 6:51 PM
Ma bucur ca suntem compatrioti….
Radu(Citează)
04/12/2015 la 7:41 PM
Si eu, si eu.
nashu_mare(Citează)
05/12/2015 la 6:00 PM
Ba, e foarte foarte amuzant cum nefumatorii tot incearca sa-si impuna convingerile asupra fumatorilor. Nu mai fumez de mult timp, nici nu mai stau in Romania, asa ca legea asta nu ma afecteaza deloc, da’ sa-mi bag picioru’ de nu ma irita insistenta cu care unii nefumatori nu vor sa-i lase pe fumatori sa aiba un loc al lor in care sa fumeze. Nimeni nu spune ca trebuie permis peste tot fumatul, tot ce vor fumatorii e sa fie totusi posibil sa aiba un loc in care sa fumeze inauntru, nu afara in ploaie ca niste caini.
Dar nu, nefumatorii nu se simt bine daca nu se interzice total, pentru ca daca din 15000 de localuri e unul de fumatori, poate odata si-odata vor vrea sa intre in localul ala asa ca nu trebuie sa se fumeze niciunde.
Am comentat de multe ori la articole legate de fumat, si nici un activist nefumator n-a fost in stare sa vina cu un argument decent la intrebarea “de ce trebuie interzis total fumatul?”. Nu, toti o dadeau in balarii ca daca e lasat proprietarul sa decida daca localul e de fumatori, o sa-l faca de fumatori ca altfel da faliment. Logica de gasca beata. Si, oricum, eu propuneam o solutie absolut decenta: daca proprietarul unui local vrea zona de fumatori, asta trebuie sa fie separata complet (incaperi separate) de cea de nefumatori; daca localul n-are inca o incapere separata, atunci sa fie interzis fumatul in acel local. Dar nu dom’le, activistii nefumatori nu sunt de acord nici cu o astfel de solutie pentru ca ei daca nu-si impun convingerile asupra altora, nu se simt bine. Fumatorii trebuie sa stea in strada, ca niste caini, ca doar asa pot fi nemultumiti nefumatorii.
Sabotor(Citează)
04/12/2015 la 3:02 PM
Așa e, dacă ești proprietar nu poți fi obligat să repari imobilul, însă răspunzi dacă se întâmplă ceva și există pagube. Cred că treaba cu proprietatea e mai complicată în toată țara, pentru că proprietarul poate fi administrația locală sau asociația de proprietari. În cazul asociației, sunt trași la răspundere toți proprietarii – din câte știu asta nu prea s-a întâmplat în România și de-aia n-are nimeni frică.
Lucrările de întreținere, mă rog, lipsa lor, absolvă proiectantul și executantul de răspundere, deci e destul de clar că trebuie să le faci. Problema e că ele nu s-au făcut niciodată și e normal ca atunci când trebuie să te aliniezi la ultimele reglementări să fie multe de făcut.
Să știi că o clădire cu un singur proprietar nu înseamnă neapărat că acea clădire este reparată. Cine nu are bani să investească le lasă așa și nici nu le vinde, că n-ar lua mare lucru pe ele. Degeaba au ele potențial dacă proprietarii nu au capitalul necesar. A, și dacă ai o clădire încadrată într-o zonă de monumente, ce să zic, e nasol de tine.
dam167(Citează)
05/12/2015 la 2:49 AM
recunoaste, de fapt esti suparat ca s-a inchis calif
KMean(Citează)
05/12/2015 la 8:36 AM
Mie nu imi pare rau pentru patroni. Cum au venit si au bagat banu, fara urma de bun simt pentru consumator si siguranta lui, acum sa se care. Urgent. Si daca astia au avut de ales unde sa deschisa bodega, amaratii din blocurile cu bulina nu au optiuni.
Giovani(Citează)
05/12/2015 la 11:42 PM
In general, oamenii fara vicii sunt plictisitori si frustrati. Gen nashu
mircea (primul)(Citează)
06/12/2015 la 12:27 AM
+1 cam singurul blog din romania care chiar merita citit
Vlad(Citează)