►► Black Friday la: Fashion Days, Finestore, PC Garage, evoMAG, Altex, Flanco ◄◄
Cei de la MasterCard mi-au propus un experiment îndrăzneț: să plătesc o lună de zile doar cu cardul. Sau #doarcucardul, cum va fi hashtag-ul pe care-l voi folosi.
Am văzut în trecut treaba asta făcută pe alte bloguri, inclusiv la vedete precum Andi Moisescu, Andreea Esca sau Dana Rogoz, și în secret îmi doream să încerc și eu același lucru, că doar știți că sunt mare fan al plăților cu cardul. Visez la o lume în care să nu mai umblu cu bancnote și monede în buzunar, în care să folosesc cardul pentru orice plată, indiferent cât de mică, în care “aveți cumva 20 de bani?” să fie doar o amintire.
Așa că am acceptat, desigur, atunci când mi-au propus acest lucru. Am un card MasterCard Gold și nu mă tem să-l utilizez, cum s-ar zice. Oricum o făceam cât de des puteam. Culmea, în ciuda ușurinței de a plăti cu cardul, în România doar 4,4% dintre plăți se fac cu cardul, de trei ori mai puțin decât media în Uniunea Europeană.
M-am gândit un pic la ce achiziții fac eu de obicei. Cumpărături prin cartier, benzină, restaurante și fast-food, câte o cafea prin oraș șamd. Nu mă aștept să fie probleme aici. Va fi totuși interesant, luna aceasta de test începe de astăzi și continuă practic până la Crăciun, o perioadă când fac mult mai multe achiziții decât de obicei.
Voi fi mai atent și dacă pot plăti cu cardul în locuri unde poate nu o făceam, de exemplu la măcelărie, la pâine sau în parcările cu plată.
Mă aștept să întâmpin dificultăți doar în câteva situații unde e nevoie de cash: la piață (m-am obișnuit să merg la piață pentru oferta mult mai bogată de legume/fructe, dacă tot stau lângă una), la vreun bacșiș dat cuiva șamd. Abia aștept să văd dacă covrigăria de la Șincai are POS, că de obicei iau unul înainte de a intra la metrou.
Vă voi ține la curent cu evoluția lucrurilor și cum se prezintă situația plăților cu cardul “pe teren”. Sunt curios ce situații mă așteaptă.
Apropo, încă dinainte de marile controale ANAF eu aveam plăcerea de a plăti cu cardul în restaurante pentru că era o metodă simplă de a obține și bon fiscal.
Pe lângă loteria bonurilor și acțiunile ANAF, MasterCard și Asociația – InfoCons (o asociație pentru protecția consumatorilor) au oricum în derulare o campanie promoțională numită “Cere bonul fiscal! Plătește cu MasterCard sau Maestro! Noi te premiem!”. Se acordă lunar premii celor care fac plăți cu aceste tipuri de carduri; nu trebuie să faci nimic special, doar să plătești, că ei văd direct în tranzacții că ai făcut asta și ești înscris la tragerile la sorți lunare. Informații aici.
E despre a sta pe partea dreaptă a scării rulante când staționezi. Sau despre a oferi ajutor cu zâmbetul pe buze. E despre toate acele lucruri extraordinare care ar trebui să se întâmple mai des, până când vor înceta să fie extraordinare și vor începe să fie normale. La fel ca plățile cu cardul tău MasterCard sau Maestro. Urmărește filmulețul și spune-ne și tu cum definești normalitatea! #asaenormal
Posted by MasterCard on Monday, May 25, 2015
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
50 comentarii
24/11/2015 la 11:40 AM
mult noroc la platit bacsisul in restaurant si la automatele de parcare. majoritatea nu merg cu cardul.
add(Citează)
24/11/2015 la 1:29 PM
Culmea, la străini poți da bacșiș prin POS, e o funcție ce trebuie activată și apare o suprataxare pe o valoare zisă de tine. Evident, și în contabilitate se acceptă asta.
nwradu(Citează)
24/11/2015 la 11:40 AM
Nu tin minte sa fi fost plata cu cardul acolo unde manaca Esca la pranz, la parterul Mediafaxului, dar poate ea se descurca mai bine :)
Teniescu(Citează)
24/11/2015 la 1:29 PM
Păi unde e posibil, plus că poate pentru Esca se comandă special mâncare la Hilton :P
nwradu(Citează)
24/11/2015 la 11:47 AM
Ca sa fie relevant experimentul, ar trebui sa iesi din Bucuresti.
Mihai(Citează)
24/11/2015 la 11:47 AM
Experiența mea în țările europene este că nu se acceptă plata cu cardul pt sume mici (tipic sub 10 euro), asta inclusiv în supermarketuri mari, de multe ori scrie mare regula asta, și mi se pare oarecum normal, pt că tu ai comision 0, deci comisionul tranzacției îl plătește magazinul.
Ce au ei bun și nu avem noi, este… restul omniprezent. Nici nu se pune problema să nu aibă să-ți dea rest. Din contră, te umple de monezi de nu mai știi ce să faci cu ele.
Ăștia de la Master Card fac campania asta TOCMAI pt că lor le convine să plătești cu cardul ca să încaseze cît mai multe comisioane ! Nu înseamnă că este, neapărat, un avantaj pt. cumpărător.
alias(Citează)
24/11/2015 la 12:41 PM
Eu nu am vazut nicaieri prin Europa scris la magazine ca sub 10 euro nu accepta plata cu cardul. Am platit chiar anul asta in supermarketuri de ex cumparaturi de 3-4 euro cu cardul si nu a fost nicio problema, nu s-a uitat nimeni urat la mine.
Am avut totusi o surpriza in Bologna, unde nu se accepta plata cu card in magazinele de tabac care vand bilete de autobuz, asta in conditiile in care un bilet de 10 calatorii costa 12 euro si eu voiam 2 astfel de bilete. Aveau POS, acceptau plata cu card pt alte produse, insa nu pt bilete.
Raluca Enache(Citează)
24/11/2015 la 1:30 PM
@alias: pentru mine este mereu un avantaj, nu văd de ce n-ar fi. Magazinul își face calculele cum poate, POS-ul este un cost pentru ei, dar e un cost pentru a-și fideliza clienții. Vezi Mega Image și plătile contactless.
nwradu(Citează)
24/11/2015 la 1:33 PM
Ba da, în multe locuri sunt scrise astfel de limite. În Olanda era pe la 15 sau 25 euro, la un supermarket, și nu acceptau MasterCard sau Visa, ci doar niște carduri de-ale lor. Cât i-am înjurat…
La noi e foarte permisiv sistemul. Eu plătesc la Mega cu cardul gogoși de 3-4 lei și nu e nici o problemă, deși sunt sigur că magazinul nu mai rămâne cu nici un ban, că probabil comisionul băncii este ceva de genul 2% sau minim 3 lei.
Sâmbătă, însă, am plătit la Mega 320 de lei cu cardul, așa că au rămas de acolo cu suficienți bani.
Vestea bună este că prin decembrie scad niște comisioane interbancare de plată cu cardul, ceva de genul de la 2,5% la 0,9%, impus de UE, și atunci plata cu cardul chiar va fi încurajată. O să caut datele exacte.
nwradu(Citează)
24/11/2015 la 1:03 PM
pai pe bilete trebuie sa dea banii mai departe si e mai complicat din cont
Vlad(Citează)
24/11/2015 la 1:08 PM
Da, ne-au zis si ei treaba asta si atunci am cautat un terminal de plata de unde sa putem achizitiona cu cardul.
Raluca Enache(Citează)
24/11/2015 la 1:51 PM
Am incercat sa iau ceva de 0.56 RON la Mega si vanzatoarea mi-a spus ca se poate plati cu cardul doar pt valori mai mari de 1 RON.
Si eu incerc pe cat se poate de mult sa platesc cu cardul, dar e nevoie de cash pt urmatoarele lucruri:
1. bacsis (comanda mancare, taxi non-uber, restaurant, etc)
2. metrou si RATB
3. piete sau buticuri mici
Sa nu ai deloc cash in Bucuresti inca nu este fezibil, dar astept si concluzia ta.
Tudor(Citează)
24/11/2015 la 5:08 PM
N-aș vrea să te dezamăgesc dar la metrou se poate intra cu card contactless (e drept, doar Mastercard), iar la RATB se poate încărca ”Portofelul electronic” chiar on-line cu cardul.
Într-adevăr, punctele 1 și 3 rămân valabile…
George(Citează)
25/11/2015 la 8:32 AM
La RATB și eu încarc online, cu cardul, de vreo 2-3 ani. Iar când puteai lua și abonament de metrou pe același card făceam și asta, plătind totul cu cardul.
nwradu(Citează)
25/11/2015 la 8:11 PM
În stațiile mai importante, chioșcurile de bilete au și POS. Cred că toate “Centrele de emitere” accepta și plata cu cardul, cel puțin în zilele în care merge POS-ul.
etk(Citează)
25/11/2015 la 8:11 PM
În stațiile mai importante, chioșcurile de bilete au și POS. Cred că toate “Centrele de emitere” accepta și plata cu cardul, cel puțin în zilele în care merge POS-ul.
etk(Citează)
24/11/2015 la 2:20 PM
nu, ca eram la aceeasi coada la mancare. :)
pai asa, ca unde e posibil, cred ca platim toti astia mai tineri cu cardul. e mai greu de tinut evidenta, dar aia e. mai luam si paine sau sandwichuri cu cardul, ca n-aveam bani scosi.
Teniescu(Citează)
24/11/2015 la 2:42 PM
si in ce consta, mai exact, experimentul asta propsu cu mastercard? sa vada cat de bine stai cu nervii tu si cei care stau in urma ta la coada ca sa platesti o cartela de metrou cu cardul?
deplictis(Citează)
25/11/2015 la 8:29 AM
Să plătesc orice aș cumpăra cu cardul. De ce crezi că ar sta cu nervii? Durează cam la fel de mult cu căutatul după bani și așteptatul restului. Dacă plătesc contactless, e chiar mai rapid.
nwradu(Citează)
25/11/2015 la 9:02 AM
hai sa facem 100 de incercari, eu platesc cash si tu cu cardul, si daca nu platesc mai repede decat tine in toate incercarile, iti dau o masina…. la fel si tu… ce zici?
deplictis(Citează)
25/11/2015 la 8:13 PM
Merge și contactless vs cash?
etk(Citează)
24/11/2015 la 2:52 PM
Comisionul se aplica lunar pe suma totala nu pe tranzactie. E in interesul comerciantului sa atraga cat mai multe plati cu cardul.
Cristi(Citează)
24/11/2015 la 2:54 PM
“Visez la o lume în care să nu mai umblu cu bancnote și monede în buzunar, în care să folosesc cardul pentru orice plată, indiferent cât de mică, în care “aveți cumva 20 de bani?” să fie doar o amintire.”
Acea lume exista deja, se numeste Suedia! Aici, oricunde ai merge si orice ai cumpara, poti plati cu cardul. Pana si in autobuz, daca vrei sa iti cumperi un bilet.
Nici nu imi aduc aminte cand am vazut ultima oara coroane suedeze.
Adina(Citează)
24/11/2015 la 4:45 PM
Pare un SF de calitate, ce film e? :D
nwradu(Citează)
24/11/2015 la 2:57 PM
la metrou poti sa cumperi cartela cu cardul la casa la Unirii de exemplu
Vlad(Citează)
24/11/2015 la 3:15 PM
Salut! Întreținerea cum o plătești? Are asociația cont bancar?
Honorius(Citează)
25/11/2015 la 1:39 PM
eu platesc numai online intretinerea. De vreo 3 ani
animaloo(Citează)
24/11/2015 la 3:27 PM
Spor la platit intretinerea :)
Marian(Citează)
24/11/2015 la 3:38 PM
Sa stii ca exista si posibilitatea asta, cu toate ca probabil Radu nu poate beneficia de ea. In blocul meu (un bloc nou, cu multi tineri) platim cu totii intretinerea direct in contul bancar al asociatiei, cu transfer online, nu mai avem casierie clasica.
Alex(Citează)
24/11/2015 la 4:30 PM
Teoretic, toate asociatiile de locatari au cont in banca si ai putea sa platesti asa, insa multe au doar pentru ca le obliga legea, eventual la CEC, si le verifica doar la sfarsitul lunii.
nashu_mare(Citează)
24/11/2015 la 4:45 PM
La întreținere m-am gândit și eu azi, văzând lista. Teoretic aș putea sa nu o plătesc o lună, pe perioada testului :D
nwradu(Citează)
24/11/2015 la 4:57 PM
la mine la asociatie cam 6-7% sunt plati cash, restul transfer bancar.
am ramas uimit.
pe de alta parte, nici nu stiu cum arata administratorul, ne da mail cand e cate o avarie sau se intampla ceva, platesc intretinerea din ebanking…
add(Citează)
24/11/2015 la 7:51 PM
La mine, desi bloc de mosi, avem firma penru intretinere si platesc de pe telefon de cateva luni. E drept, ma costa cativa lei in plus, dar mai putin decat daca as face virament. De obicei astept sa primesc ultimul mail de avertisment ca se apropie scadenta si atunci platesc, decat sa merg miercurea intre 6 si 7, ca asa program de rahat au aia.
ipo(Citează)
24/11/2015 la 4:36 PM
Ciudat. N-am văzut nicăieri limită, deși locuiesc in Olanda. Doar prin magazine de seară (avondwinkels: se închid mai târziu decât magazinele normale) am mai văzut să-ți ceară 50 de cenți în plus dacă vrei să plătești cu cardul sub o anumită sumă. Dar avondwinkels sunt cam țepari oricum. Mergi la ei doar dacă n-ai încotro.
De obicei situația e cam invers: mai peste tot sunt stickere care zic „klein bedrag? pinnen mag!” (traducere: „sumă mică? poți plăti cu cardul!”) și sunt tot mai multe magazine care acceptă numai plata cu cardul.
Cardurile de credit sunt foarte nepopulare în Olanda. Nu poți să le folosești mai pe nicăieri, nici chiar pe cele emise de bănci olandeze. Cardurile de debit (de obicei Maestro) sunt de bază.
VOC(Citează)
24/11/2015 la 5:39 PM
Foarte tare! Si eu mi-am dorit o astfel de incercare ca si tine! Mult succes in campania asta si sa ne povestesti ce faci in situatiile in care te vei trezi cu probleme, gen nu poti plati cu cardul, nu merge aparatul ca sa platesti cu cardul sau nu putem da bon din cauza ca bla bla bla… Chiar sunt curios cum va decurge aceasta luna !
eBogdan(Citează)
24/11/2015 la 8:36 PM
Deci mesajul este : “Mastercard te ajuta sa fii rauplatnic ? ”
catalinx(Citează)
24/11/2015 la 8:37 PM
Eu am plătit cu cardul 0,5 lei la Transagape* pentru un pachet de șervețele de nas. Nu aveam cash deloc și aveam nevoie urgentă de niște șervețele. La LIDL casierele sunt super-încântate când plătesc cu cardul, orice sumă, e mult mai simplu pentru ele și nu mai pierd timp cu încasarea banilor cash și returnarea restului către client.
*TransAgape = lanț de magazine alimentare din Sibiu
Gabi Miron(Citează)
24/11/2015 la 8:41 PM
“Visez la o lume în care să nu mai umblu cu bancnote și monede în buzunar, în care să folosesc cardul pentru orice plată, indiferent cât de mică, în care “aveți cumva 20 de bani?” să fie doar o amintire.”
Nwradu, tu ori esti un spalat pe creier care nu e capabil sa inteleaga de ce asemenea viitor este unul sumbru, ori intelegi foarte bine si esti platit sa faci propaganda pentru asemenea idealuri zioniste.
Stai tu sa iti monitorizeze toate cumparaturile servciile secrete.
Esti cea mai tipica oaie pe care am putut sa o vad in dorintele, visele si ambitiile tale.
Esti un slugoi al sistemului si un gandac.
Alex(Citează)
24/11/2015 la 8:42 PM
Dacii liberi, OLEEE!
nashu_mare(Citează)
25/11/2015 la 2:32 AM
Dragule, iar ai cumpărat prezervative si a aflat maica-ta?
Reach organic din fb.
ipo(Citează)
25/11/2015 la 2:36 AM
Asta-i comentariu controversat. Cam astea sunt demografice pe bloguri quality.
ipo(Citează)
25/11/2015 la 8:36 AM
@Alex: primul lucru pe care-l voi cumpăra:
“Tin foil hat 2“. Licensed under Public Domain via Wikipedia.
nwradu(Citează)
25/11/2015 la 1:42 PM
trecand peste tonul lui alex, nici mie nu mi se pare ideala o lume in care comerciantii au acces direct la ce cumparaturi fac.
animaloo(Citează)
25/11/2015 la 2:14 AM
Din experienta proprie pot sa spun ca pentru mine, plata cu cash ma ajuta sa fiu mai disciplinat financiar. Cu cardul n-ai evaluarea fizica a banilor pe care ii mai ai, pe care ii mai poti cheltui, etc… si e mult mai usor sa sari peste buget.
Nu sunt impotriva platilor cu cardul – dimpotriva. Doar ca, cea mai buna metoda din punctul meu de vedere e sa scot saptamanal niste bani, si toata saptamana sa ma incadrez in banii aia. Plata cu cardul – doar la urgente.
Dan(Citează)
25/11/2015 la 2:53 AM
Nu e doar cardul, SF e colaborarea bancilor in a sustine o identitate electronica unica: https://www.bankid.com/en/om-bankid/detta-ar-bankid. E extraordinar sa nu vezi un ghiseu sau functionar public cu anii.
Mircea(Citează)
25/11/2015 la 3:54 AM
Comerciantul are cheltuieli cu POS, conneciunea la internet pentru acel POS. Apoi la fiecare tranzactie e o suma fixa si un comision din valoarea produsului. In state ajunge undeva la 2-3% din valoarea produsului, daca cumperi de 100$ comisionul firmei care proceseaza plata e la 0.80 $ + 2$ pentru respectiva tranzactie.
Bancile emitatoare de Visa si Mastercard din Romania iti cam fac probleme,nu se poate sa emiti carduri si sa ai call center deschis de la 9-5.
CASH is the KING oriunde in lume .
dw(Citează)
25/11/2015 la 2:04 PM
te du tu in state si da cu cash sume peste 1000$. Probabil il panichezi pe vanzator
animaloo(Citează)
25/11/2015 la 7:38 PM
Am o parere destul de proasta despre platile online, desi le foloesc des.
1. Daca se modifica valorea unei tranzactii nu prea ai cum sa stii. A fost un caz anul trecut cand la Peak & Cloppenburg un om a luat un pulover, a primit chitanta pt o suma si omul a remarcat in online banking ca i-au luat alta suma. P&C sunase la BCR, a cerut mai multi bani, iar banca s-a conformat fara sa anuntel omul. Omul asta a remarcat, dar cred ca marea majoritate nu ar vedea astfel de situatii.
Sursa pt peak/BCR vs roman mediu statistic: http://www.b365.ro/cum-motiveaza-bcr-faptul-ca-a-permis-unui-magazin-sa-ia-bani-din-contul-unui-client-fara-sa-l-anunte_201614.html
2. In viitor or sa dispara chitantele, ceea ce va face aproape imposibil sa demonstrezi orice probleme legate de banii luati de o companie. Da, sistemul e sigur, asa se spune, dar daca s-a intamplat odata sa i se ia unuia bani, ca asa a cerut cienva, se va intampla si in viitor, probabil chiar mai des.
3. Presimt ca or sa inceapa sa cloneze astia clardurile la distanta si atunci o sa fie nasol cu furturile.
4. Securitatea cu care se lauda bancile mi se pare destul de subtire in conditiile in care de ex eu am secure by visa si cand am platit la emag de black friday nu mi-a mai cerut parola. Da, nu e cine stie ce metoda, dar totusi nu imi creste increderea in banci. Eu am ales secure by visa cu un motiv. Stiu, a fost suntat sistemul ca sa pot eu lua mai repede produsele.
5. NFC & alte similare. Mi se pare ok pt sume mici, dar e o capcana, in timp vom dori pt sume din ce in ce mai mari. Va fi greu pentru multi sa afle ca au fost furati si cu cat, de cine si cand.
KMean(Citează)
25/11/2015 la 8:16 PM
Cum adică să aibă comercianții access? Normal că au acces, doar de la ei ai cumpărat, indiferent de modul de plată.
etk(Citează)
26/11/2015 la 11:46 AM
Raspunsul tau nu a confirmat nici nu a infirmat daca esti platit sa faci propangada sau esti doar spalat pe creier.
Alex(Citează)