►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Update: rebelii spun că au doborât și un elicopter rusesc sau sirian ce a ajuns în zonă, probabil în căutarea piloților. Au și un clip în care se vede cum lansează o rachetă ghidată prin fir (dacă vă uitați, după ce trage, se văd două fire pe țeavă).
Turcii spun că două avioane F-16 de-ale lor au doborât un avion militar de proveniența necunoscută la granița cu Siria. Există clipul video de mai jos:
Update: un clip filmat mai de aproape arată mai bine avionul în ultimele momente.
Piloții au scăpat prin catapultare. Update: amândoi au fost omorâți de rebelii sirieni în timp ce cădeau cu parașutele.
După forma avionului, vizibilă în ultimele momente, pare a fi un SU-30 rusesc (update: cel mai probabil un SU-24, după unghiul de 90 de grade al aripilor; rușii au dus 12 bucăți în Siria). De altfel, doar rușii zboară pe acolo, iar turcii îi avertizaseră de multă vreme că încălcarea spațiului lor aerian nu va fi tolerată. Ar putea fi unul francez, dar francezii au adus în zona avioane Rafale și Mirage, ambele cu aripi delta.
Dacă e unul rusesc, este pentru prima oară în mulți, mulți ani când o țară NATO doboară un avion rusesc de vânătoare. Momentan toate sursele clasice de știri tac mâlc.
Update: acesta este traseul avionului, înregistrat de radarele turcești. Cu roșu e avionul, înainte de a face acea buclă și a fi doborât. După cum vedeți, a intrat foarte puțin în spațiul turc, probabil 1 minut de zbor traversând acea mică porțiune în care Turcia coboară spre sud. Granița turcă este cea cu albastru intens. S-au cam grăbit turcii dacă e așa, mai ales dacă au doborât avionul în spațiul sirian, după cum se pare.
Sigur, în astfel de momente nu mai poți ține clar evidența graniței, mai ales într-un mic dogfight, dar incidentul vine într-un moment foarte prost. Să sperăm că piloții scapă cu viață, că altfel se complică și mai mult totul.
Avionul rusesc n-a avut nici o șansă împotriva a două F-16, SU-24 e un model vechi, adus de ruși în Siria pentru că rebelii și ISIS nu au avioane cu care să li se împotrivească. Ar fi putut la fel de bine să-i bombardeze dintr-un zepelin. Du un SU-24 în Turcia, însă, și e complet depășit.
Update: link la Google Maps. Din ce spun măsurătorile, avionul rusesc a trecut peste teritoriul turc pe o distanță între 2,5 și 4,5 km. Dacă zbura, să zicem, cu 600 km/h, avionul ar străbate acele distanțe în 15-30 de secunde. Atât timp a fost pe teritoriul turc, pe un pinten de teren care poate nici nu figura pe harta pilotului sau na… o manevră de întoarcere l-a dus cu 3 km prea spre nord și a străbătut Turcia, având în vedere că la așa viteze mari și distanțe mici se pot întâmpla astfel de erori.
I-au omorât degeaba turcii pe piloții aceia. Și se poate pune și întrebarea unde erau piloții turci, că bănuiesc că în spațiul turcesc, dar cum au avut timp să-i avertizeze și doboare pe ruși fix în cele câteva secunde de traversare a acelui pinten de pământ? Faptul că l-au doborât peste teritoriul sirian oricum este o problemă. Nu cred că au tras racheta când avionul încă era deasupra teritoriului turc.
“Sukhoi Su-24 inflight Mishin-2” by Alexander Mishin – http://www.airliners.net/photo/Russia—Air/Sukhoi-Su-24M/1536990/L/. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Commons.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
28 comentarii
24/11/2015 la 11:09 AM
Ar putea sa iasa un foarte mare conflict pe treaba asta :
Daca se adevereste si Rusia reactioneaza, in prima faza as paria pe scaderea masiva a rublei.
Cox Junior(Citează)
24/11/2015 la 1:34 PM
Nu e motiv de mare conflict, astfel de lucruri se întâmplau destul de des prin Războiul Rece. N-a ieșit conflict când au doborât avionul malaysian cu civili de atâtea naționalități la bord…
nwradu(Citează)
24/11/2015 la 11:22 AM
De-asta mi-era teama si mie ca se vor calca pe bataturi in Siria. Turcii sunt curtati intens de Putin si posibil nu se va escalada situatia. Mai grav era daca americanii doborau avionul.
thundermar(Citează)
24/11/2015 la 12:13 PM
Daaa, daca erau americanii, cu siguranta Putin ar fi sters pe jos cu ei. In definitiv n are buget de aparare decat de 11-12 ori mai mic, nu e mare diferenta.
Giovani(Citează)
24/11/2015 la 12:24 PM
Poate rusii vor inghiti galusca, vo invata lectia si vom afla ca de fapt era un avion “sirian”. Desi nu sunt de partea Turciei, pe care o consider ca incurajeaza ISIS, ii admir ca au sange in instalatie. Cine ar fi indraznit sa-i buseasca pe rusi asa de usor?
Radu(Citează)
24/11/2015 la 11:30 AM
Am totusi o nedumerire, a fost doborat pe teritoriul Turciei sau al Siriei, pentru ca diferenta este foarte mare, la granita nu inseamna ca a intrat pe teritoriul Turciei.
Marius M(Citează)
24/11/2015 la 11:42 AM
Avionul a cazut in Siria, deci cel mai probabil turcii au exagerat.
Greuceanu(Citează)
24/11/2015 la 1:22 PM
A aparut harta traseului. Avionul a fost doborat pe teritoriul Siriei, dupa ce a taiat cel mai sudic varf de teritoriu al Turciei. Se adevereste ca turcii au dreptate cand afirma ca le-a fost violat teritoriul, insa a fost ceva extrem de minor, si nu cred ca poate fi justificat.
Marius M(Citează)
24/11/2015 la 1:38 PM
Da, conform hărții de la radar, avionul abia a intrat un pic pe teritoriul lor, ar fi fost imposibil să-l ocolească. Au exagerat masiv turcii, mai ales dacă unul dintre piloți moare, îl vor fi omorât fără mare motiv.
nwradu(Citează)
24/11/2015 la 12:08 PM
E naspa Radule. Nu cred ca o sa ai semnal la Ipad in canalele Bucurestiului.
Giovani(Citează)
24/11/2015 la 1:39 PM
Nah, ăsta e genul de scandal la care se vor certa diplomatic, dau afară niște diplomați, reziliază niște contracte, se răcesc relațiile.
Vedem ce se întâmplă la nivel de PR, rușii pot profita masiv de situație pentru a spune “hai bă, că am trecut 1 minut peste un mic colț de țară de-al vostru, n-a fost o incursiune, și în plus noi aici bombardăm ISIS… știți voi, ăia cu Parisul?”
nwradu(Citează)
24/11/2015 la 2:44 PM
pai aia e, ca rusii nu bombardeaza ISIS, ci rebelii turcmeni, sustinuti puternic de Turcia.
Giovani(Citează)
24/11/2015 la 12:38 PM
si cum se pupau ei pe bot.. si cum isi faceau planuri cu conducte, ei dar n-o sta un biet avion in calea fericirii lor. Bine, e posibil sa se scumpeasca gazul asa subit pt turci sau sa mai explodeze niste bombe prin piete sau gari in Istambul insa fara nicio legatura cu incidentul de azi ..
2Du(Citează)
24/11/2015 la 1:01 PM
stai ca au aparut pe blog toti expertii in conflicte si geopolitica
stefan(Citează)
24/11/2015 la 2:33 PM
Nu o sa se intample nimic.Turcii au vrut sa le arate pisica la rusi care le incalcau sistematic spatiul aerian cu zborurile lor de testare a aliantei.Bine, pe turci ii doare in cot de alianta doar s-au enervat nitel ca prea des le aluneca mansa pilotilor rusi.
andrei(Citează)
24/11/2015 la 3:03 PM
Rusii au doborat avion civil intr-o situatie similara.
Romania a ridicat avioanele de vanatoare si a somat avioane rusesti in tipul razboiului din Iugoslavia.
Cate misiuni si incidente nu se afla de fapt?
Acum cateva saptamani era o stire cum un avion british airways care a plecat din egipt a evitat la inceputul anului o racheta egipteana la decolare. Nu erau vizati, armat afacea exercitii. Cei din avion au aflat acum, asta daca or fi citit prin ziare.
KMean(Citează)
24/11/2015 la 4:35 PM
Păi asta e, piloții britanici au raportat treaba, dar a fost secretizată.
nwradu(Citează)
24/11/2015 la 3:38 PM
Deci probabil NATO nu le va lua foarte foarte mult apararea turcilor, mai ales ca nici SUA nu e chiar multumita de pozitia Turciei fata de lupta anti ISIS.
alex(Citează)
24/11/2015 la 4:02 PM
Nu le va lua prea mult apararea DACA SI NUMAI DACA rusii nu ataca Turcia .Daca o fac,sunt doua variante:
1.Articol 5 aplicat =WW3,scurt si cuprinzator
2.Articol 5 ignorat,NATO se poate desfiinta de facto
Varianta a doua seamana un pic prea bine cu un scenariu de spargere al monolitului NATO imaginat in cartea “Red Storm Rising”(cu RFG in rolul de azi al Turciei).
Daca Putin merge in continuarea ideii ca Turcia=ISIS se asteapta ca Franta sau Germania sa nu fie prea entuziaste in sustinerea Turciei.
Oricum,nu-i a buna.
Peredhil(Citează)
24/11/2015 la 4:38 PM
Studiați un pic Războiul Rece, au fost incidente cu mult mai mulți morți și nu s-au atacat țările între ele, nici când americanii le survolau teritoriul sovieticilor pe față, cu U2. Se întâmplă, așa e jocul.
nwradu(Citează)
24/11/2015 la 4:56 PM
Exact.De la doborarea U2 la diverse proxy wars sau doborarea de avioane civile.Dar,daca raspunsul Rusiei anuntat de Putin va fi unul militar,incidentele astea isi pierd relevanta.Inseamna ca se doreste un conflict si s-a gasit scanteia.De fapt asta e toata problema-se vrea sau nu un WW3?Ratiunea si toate argumentele logice ar spune ca nu (vorbesc de argumentele accesibile publicului larg). Dar,nu doar ca istoria ne invata ca abordarea rationala nu castiga intotdeauna,ne mai si spune ca exista in orice conflict un punct dincolo de care,odata escaladat,nu mai poate fi dezamorsat si e razboi.MAD atarna greu in balanta si a fost destul pentru tot Razboiul Rece.Sper ca e suficient si acum.
Incerc pe cat posibil sa evit modul de gandire”ceva foarte rau nu se poate/nu se va intampla,deoarece eu nu doresc deloc asta”.Ma face sa selectez argumente cu mai mult subiectivism decat de obicei.Literatura ce surprinde opinia publica din perioada interbelica e plina de exemple de “whisful thinking”.
Peredhil(Citează)
24/11/2015 la 6:01 PM
“Să sperăm că piloții scapă cu viață, că altfel se complică și mai mult totul.”
Din informatiile neoficiale de pana acum, ambii sunt morti. Pe langa asta a mai fost doborat si un elicopter adus in zona ca sa-i recupereze…
Tudor(Citează)
24/11/2015 la 7:11 PM
Nu cred ca au exagerat turcii, Rusia a mai incalcat teritorul lor asa ca Rusia si-a luat-o pe bune si bine ca s-a intamplat asta. Data viitoare sa mai pofteasca sa ma intre pe teritoriul altor state acest stat infect numit Rusia, mult mai periculos decat tot Isisul la un loc pentru tarile din apropierea Rusiei…
Tim(Citează)
24/11/2015 la 9:28 PM
of, of ce greu e cu blogareala si informarea corecta.
1. SU-24 este “The Sukhoi Su-24 (NATO reporting name: Fencer) is a supersonic, all-weather bomber aircraft developed in the Soviet Union”. Nici un avion de bombardament din lumea asta n-are nici o sansa de impotriva a doua avioane de vanatoare asa cum sunt F-16. Daca era un SU-30 isi pierdeau repede “barbatia”.
2. Atacul asupra SU-24 s-a facut TRECAND granita in partea siriana a celor 2 F-16 care au tras cu rachete cu raza scurta si lovind bombardierul la 1 km. de granita siriano-turca.
3. “Incalcarea” spatiului aerian turc a durat 5 sec. in conditii de lupta impotriva ISIS – aia care nu cu putin timp in urma faceau antrenamente de tragere cu d-l Kalashnikov prin Paris.
Astept reactia dura a turcilor in protejarea teroristilor dupa sosirea in zona a “barcutei” Moskva dotata cu sistemul echivalent maritim de rachete sol-aer S-300.
blablabla(Citează)
24/11/2015 la 9:53 PM
“TRAVERSION UNIT, GUIDED MISSILE LAUNCHER: M83” .
Daca USA au afirmat ca nu au nici o implicare in doborarea avionului, se pare ca in bombardarea elicopterului au. Au si recunoscut ca furnizeaza armament rebelilor.
Marius M(Citează)
25/11/2015 la 7:48 AM
Adica rusnacii iti bombardeaza oamenii sustinuti de tine, de aceeasi etnie cu tine, iti mai incalca si spatiul aerian in repetate randuri, dupa ce tu i-ai avertizat de mai multe ori si tot tu exagerezi?
Putin prefera chestia asta, cu impinsul limitelor, ca sa vada cat de slab e un stat sau o coalitie.
Turcii i-au dat o lectie. Si bine au facut.
Giovani(Citează)
25/11/2015 la 8:51 AM
Rusii ii calca pe coada pe turci de mult timp cu avioanele lor care survoleaza spatiul aerian turcesc. Problema este veche si isi are originea in criza rachetelor din Cuba, de fapt. Foarte putina lume stie ca rusii au trimis rachete ICBM in Cuba pentru ca americanii aveau rachete gen Saturn V in Turcia, care puteau lovi Rusia… teoretic. Practic rachetele Saturn erau mizerabile cand era vorba de precizie, puteau sa ajunga la fel de bine in Europa.
Turcii au dat un exemplu pentru ca se impunea unul, dupa atatea avertismente. Turcia este totusi un stat NATO si Rusia este un golan care mai trebuie pocnit din cand in cand pentru ca o ia pe miriste.
Nu s-a ajuns la razboi cand au doborat rusii un avion corean de pasageri in anii ’80, nu o sa se ajunga nici acum. Realitatea este cu rusii nu isi pot permite un razboi cu NATO, nu au puterea economica in spate, chestie pe care trebuie sa o accepte.
Gaelex(Citează)
25/11/2015 la 8:38 PM
Domne, nu imi place ca a murit pilotul. Totusi e normal ca un stat sa isi apere teritoriul si sa nu se lase calcat pe coada.
Daca e sa ne legam de ISIS atunci putem a ne legam si cu toata povestea, sa dam vina pe franccezi si britanici, ca problemele auinceput de mult, de la vemea infiintarii statelor. Apoir ne putem lega de americani, care au sustinut opozitia lui Assad, de rusi, ca l-au ajutat sa traiasca si sa escaleze totul. Daca mericanii si rusii se intelegeau cumva probabil ca nu mureau atatia oameni si nici nu erau dezradacinati sa isi caute salvarea prin lume. Apori putem sa ne uitam sa vedem de ce unele bombaramente au loc in zona kurda, nu in cea controlata de isis.
Treaba asta e mai complicata decat o discutie la o bere.
Preocuparea noastra ar trebui sa fie ce sa facem noi sa fim mai tari, nu sa ne doara de altii.
KMean(Citează)