►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
Poliția și DIICOT au destructurat un grup de evazioniști care modificau software-ul aparatelor slot machine. La percheziții au fost găsite 3,5 milioane de lei și 26 kilograme de aur, care valorează alți 3,9 milioane de lei, asta ca să vă dați seama de amploarea câștigurilor.
Înainte de discuția privind evaziunea fiscală prin intermediul miilor de cazinouri ce sunt peste tot prin țară, întâi câte ceva despre aceste mașini numite generic “păcănele”: toate sunt aranjate și lumea de obicei nu știe asta. Acele aparate sunt controlate de un software care decide când este cazul ca un jucător să și câștige ceva.
Există așa numitul “payout percentage”, adică o cifră ce spune cât din banii băgați în mașină trebuie dați înapoi jucătorilor sub formă de câștiguri. De exemplu dacă payout-ul este 80%, atunci pentru fiecare 1000 de lei jucați la păcănele, mașina respectivă are grijă ca 800 de lei să fie câștigați de jucători. Diferența îi rămâne cazinoului/proprietarului spațiului în care se desfășoară lucrurile.
Altfel spus, toate tacticile alea de “bagă pe hold cei doi ași și dama aia, că poate iese un full” sunt inutile. Software-ul de control decide dacă e timpul să câștigi sau nu și aranjează cărțile după cum e cazul. Se poate întâmpla să bagi 10 lei și să câștigi din prima 800 de lei, considerând că ai avut deci noroc, fără să știi că înaintea ta alții au băgat în aparat alți 990 de lei fără să câștige nimic și pur și simplu a sosit timpul să se facă payout-ul.
Chestia asta este știută și reglementată prin lege. În România este de minim 70%, iar Wikipedia dă ca exemplu payout-uri stabilite prin lege în Nevada la minim 75%, în New Jersey la 83% și în Mississippi la 80%. Procentul este reglat de la început în aparat, atunci când îl cumperi de la producător, și nu poate fi modificat ulterior.
Ce-i important de reținut este că aparatele acelea nu sunt supuse norocului pur, ci de la bun început și prin lege se știe că vor aduce profit proprietarului. Periodic (poate zilnic sau lunar) software-ul de control decide că este cazul să mai câștige cineva. Se uită ce încasări a avut aparatul în ultimul interval de timp și dă 70% sau 83% sau cât o fi înapoi unui norocos câștigător aflat în acel moment la butoane. Sigur că se mai pot câștiga sume mici și pe parcurs, nu e musai să fie un jackpot oferit lunar, depinde cum a fost reglat aparatul. Aparatele sunt periodic verificate pentru a se asigura că rulează software-ul reglementat, nu unul modificat.
Cum funcționa grupul “rezolvat” de Poliție prin Sălaj și Maramureș? Păi modificau acel software de control al păcănelelor, ceea ce nu-i lucru tocmai ușor, că ai nevoie de cunoștințe serioase despre cum funcționează aparatul. Practic, scrii un nou firmware pentru dispozitiv, unul care poate modifica ce vrei tu, inclusiv payout-ul.
O primă consecință este că puteau scădea payout-ul la cât voiau ei. Să presupunem că inițial era 80% și pe an se jucau un milion de lei, deci proprietarul făcea 200.000 de lei pe an. Modifică-l la 75%, o schimbare greu de observat pentru jucător, și ai 50.000 de lei în plus pe an. Înmulțește asta cu numărul de aparate și locații și suma crește dintr-o simplă modificare de variabilă.
Cei de acolo, însă, făceau evaziune fiscală la greu. Cazinourile sunt perfecte pentru justificarea unor bani făcuți la negru. Să zicem că ai un lanț de prostituție sau furi mașini și faci 4 milioane de euro pe an. Cum îi declari însă? Cum îi bagi legal într-un cont, că poate vrei să cumperi o mașină sau să pleci în Maldive și nu poți plăti totul cash? Cum justifici proveniența unor bani pe care tu, de fapt, i-ai luat ca șpagă pentru un contract bănos?
Simplu. Te duci la un cazinou cu care ești înțeles și le dai lor banii. Apoi te joci la păcănele și, ca prin minune, câștigi 3,8 milioane de euro, diferența fiind comisionul celor cu cazinoul, ca să mănânce și gura lor o shaorma.
Aici intervine un software modificat sau un joc trucat. Cu un software modificat și instalat pe păcănele (păcănea?), îi poți spune mafiotului “du-te la aparatul ăla din colț, bagă de 3 ori la rând câte 15 lei, blochează în fiecare joc primele două cărți” și software-ul recunoaște aici o secvență de comenzi pentru care este programat să-ți dea căștiguri mari. Tu duci banii acolo cash, în pungă, și-i scoți legal, cu acte doveditoare despre cum i-ai obținut.
Cum dovedește cazinoul de unde avea banii pe care ți i-a dat drept câștiguri? Cui îi pasă? N-au decăt să spună că i-au pierdut alții. Care alții? Păi nu știu, nu se cer acte, nu se țin evidențe. “A venit unul într-o seară și a pierdut un milion la ruletă, era nebun. Nu știm cine era, a plecat nervos. Nu, nu am vreo dovadă că a fost aici, nu avem camere video”. Pentru că frumusețea la cazinouri este că nu trebuie să justifice banii încasați decât prin simplul “au venit alții și i-au pierdut aici”, nefiind implicate facturi, livrări de bunuri numărabile șamd.
Da, aparatele ar trebui periodic verificate pentru a nu fi făcute astfel de manevre. Dar contează și cine le verifică, ce salariu are și cât de susceptibil este la o mică atenție pentru a verifica doar unul din șapte, că doar nu are de ce să fie așa de riguros, nu?
Eu am privit mereu cu suspiciune puzderia de cazinouri de prin București. Sunt veșnic goale, au de plătit chirie pe spațiu și pe toate aparatele acelea pe care le folosesc. Nu m-ar mira ca majoritatea să aibă alte scopuri pentru a exista și, dacă pe astfel de sume se învârt afacerile, poate că ar trebui verificate toate.
Dincolo de asta, pot înțelege pasiunea pentru jocuri de noroc. Nu-i benefică, dar pot înțelege plăcerea riscului, adrenalina din spatele său și poate chiar și faptul că ai suficienți bani încât să nu te deranjeze că pierzi o parte dintre ei.
Ce nu înțeleg, însă, este de ce i-ai pierde la astfel de aparate electronice unde șansa de câștig este reglementată prin lege și unde nu faci decât să apeși un buton. Nu mai bine te simți la blackjack, hold’em, baccarat și alte jocuri “analogice”, la care deciziile tale, șansele și știința ta chiar contează? Am stat odată în avion lângă unul care a citit o lucrare de 20 de pagini despre avantajele statistice și implicațiile psihologice asupra competitorilor pentru pariatul puternic pe “turn”, adică a doua rundă de întoarcere de cărți la poker hold’em, cu tot cu scheme, grafice și exemple. Nu mai bine îți faci norocul cu mâna ta decât să apeși un buton și să speri că te îmbogățești?
sursa: Hotnews. sursa foto: slot machines de pe Shutterstock.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
21 comentarii
12/11/2015 la 7:31 AM
Știam din 99 :).
Si, apropo, nu e chiar operație pe creier sa umbli la soft. E un firmware absolut modificabil de îndată ce ai codul sursa. Sau poți rescrie un alt cod sursa în amărâtul ala de eprom.
catalinx(Citează)
12/11/2015 la 7:44 AM
as rezuma acest lung articol in doua cuvinte: nu juca!
Giovani(Citează)
12/11/2015 la 8:02 AM
Da, dar ce time on page ar putea avea un blog care ar face astfel de rezumate?
nwradu(Citează)
12/11/2015 la 8:17 AM
@Radu: 3 secunde si a si comentat. :d
Radu-Mihai(Citează)
12/11/2015 la 8:14 AM
De ce sunt atatea cazinouri? Pentru ca, pe timp de criza, omul vrea sa faca bani cat mai repede si fara munca prea multa sau spre deloc. Daca vrei sa vezi cati spera uita-te la bingo si-o sa vezi cati sunt. Cunosc pe cineva care vinde bilete si face aproximativ 1000 de lei doar din bonusuri. Adunat la salariul minim cu care e platit face cel putin 1500 lei pe luna. Sunt altii care castiga mai putin, e adevarat, dar aia n-au locatie buna.
Radu-Mihai(Citează)
12/11/2015 la 8:17 AM
Bun venit in lumea reala!
Pe langa procentele de castig se poate stabili si un interval de atribuire – castiguri mici si dese sau “babane” si rare. Depinde unde sunt pozitionate “pacanelele”. Cele mai rentabile (ca procentaj de profit din incasari) sunt cele plasate la “tara”, in bufete etc. Setezi a doua varianta si esti asigurat ca timp de un an de zile va vorbi tot satul cum a castigat nea Ion un “porcoi” de bani.
80%-75% “payout pecentage” – LOL. 10% (15% in situatii extreme ;-) ) se seteaza la punerea in functiune a unuia nou (pentru publicitate) si dupa ce da primul castig se scade la 5% (sau 10% dupa caz). “Fii profesionist, ce dracu …” Toata programarea dureaza maxim 10 minute cu tot cu demontatul panoului din spate.
A, si se monteaza si un mic intrerupator secret, despre care este instruit patronul localului si cei care lucreaza acolo, pentru intreruperea alimentarii cu energie electrica. Cand vine vreun control, tac-pac, si nu stiu domnule ce au, sunt stricate. Uite ca sunt in priza dar nu functioneaza. Trebuie sa vina nenorocitul ala de le-a montat sa le repare :-). Binenteles ca toata lumea primeste un procentaj din incasari.
In rest, sa auzim numai de bine!
blablabla(Citează)
12/11/2015 la 8:26 AM
Tu asa faci? :D
Radu-Mihai(Citează)
12/11/2015 la 8:56 AM
total adevarat, mai putin partea cu castigul.
cunosc din fapte reale, traite si vazute de mine, ca procentajul unui aparat intr-o locatie la tara este 40-60 %.
roka(Citează)
12/11/2015 la 9:21 AM
10% si nu ar juca nimeni
intr-un aparat se baga zilnic o carca de bani, n-ar fi aia idioti sa mai bage cand aparatul nu scoate nimic
Norbert Lars(Citează)
12/11/2015 la 2:42 PM
Si tu crezi ca aia de la control nu stiu asa ceva? esti naiv.
radu(Citează)
12/11/2015 la 8:50 AM
Mi se pare dubios ca nu esti obligat sa dai cu buletinul cand te duci la cazino si lasi acolo o suma de bani. De ce lacuna asta in legislatie?
Si cazinourile ar trebui sa aiba ca toata lumea un jurnal de intrari si iesiri, pana la fiecare banut.
add(Citează)
12/11/2015 la 8:53 AM
In anii 90 era un cazino si mai lacom. Care trucase si ruleta, da o facuse ieftin: cand mingea ameninta sa cada unde pariase clientul, dealerul apasa o pedala si declansa o clapeta care ridica mingea. Da dupa cum am spus o facusera ruseste, prost.
Vine clientul pe bune, joaca, joaca, bila merge din ce in ce mai incet, incetineste, si cand sa cada apasa ala pedala si bila sare din aparat si sparge geamul. A ramas ala prost 5 minute dupa care s-a dus la politie. Cazinoul nu mai exista cam de pe atunci.
mac gregor(Citează)
12/11/2015 la 9:12 AM
faza si mai amuzanta. stiu pe unii, multimilionari in euro, care joaca la 6/49. te doare mintea…
Giovani(Citează)
12/11/2015 la 9:36 AM
la noi payout-ul real este de 25%, stiu asta de la cineva care a avut o sala de pacanele.
speedy.gonzales(Citează)
12/11/2015 la 11:05 AM
La un moment-dat am lucrat la pacanele. Veneau in fiecare zi niste babe si mosi imbracati modest care bagau 10-50 de milioane. Nu erau tristi daca pierdeau, nu se bucurau cand castigau.
Erau instruiti sa nu primeasca nici o cola, nici apa din partea casei.
Andrei(Citează)
12/11/2015 la 11:27 AM
Fix cum spala ala banii cu ajutorul clubului in Power
Paul(Citează)
12/11/2015 la 11:35 AM
Inteleg ca suntem cam vecini (tu cu casa, eu cu biroul). Aici e o macelarie de cartier in care te poti duce cu cerinte speciale (dimineata, si ei te rezolva) cand vine marfa (de 3 ori pe saptamana). Sunt bestiali. Iti pot face si carne tocata din bucatile de carne pe care le alegi tu. Mix personalizabil.
https://goo.gl/maps/4dTsoEhSN3G2
PS: E genul de loc in care gasesti sorici copt, cu sare.
Andrei(Citează)
12/11/2015 la 3:16 PM
Intr-o perioadă din trecutul meu am fost administrator al unei săli de jocuri, păcănele, rulete etc… Ceea ce îmi amintesc este ca jocurile au în interior un cip/card pe care e stocat softul cu Book Of Ra sau ce joc o fi. Acele cip-uri semănau cu cardurile ce se puneau pe vremuri în jocurile de pe tv, gen Mario etc. Aveau un fel de sigiliu asemanator cu timbrul de la tigari, pe care scria ceva referitor la Ministerul Finantelor. Acest sigiliu stătea mai mult dezlipit de la câte schimbări de cip/card se făceau. Venea “tehnicul” de la București și schimba câteva cip-uri săptămânal. Chiar dacă oficial nu avea nimei dreptul să umble la respectivele sigilii fără prezenta cuiva de la finanțe. Cam asta e realitatea sălilor de jocuri din România. Să mai zic boșii proveneau din întinsă Rusie? Cică era și un deputat/senator de-al nostru prin sistemul lor, dar numai pe latură de catering. Să mai îmi amintesc ca venea un individ și juca de câte un miliard odată? Si pleca cu doua? Avea aparatul reținut doar pt el. Aș jura ca odată era exact ală la care se schimbase cip/cardul respectiv și când am sosit eu în incintă se saluta jovial cu baiatul de la tehnic de parcă se cunoșteau de o viață. Se cam învârt sume frumușele prin spălătoriile astea numite săli de joc…
Coco Moll(Citează)
12/11/2015 la 5:29 PM
pfoaa, tocmai cand ma pregateam sa-i dau o rosie
cosmin(Citează)
12/11/2015 la 5:58 PM
Din experienta mea de barbugiu al anilor 90,sunt de acord cu cativa dintre voi de mai sus,pay out pe urban e la limita 10-15%:)
Si da invarteam din cheie si dadeam 2-3 click-uri pe un anumit buton:)
Si da,faza cu cazionurile este spalare de bani , ca si cu o cafenea,restaurant si maretele “cluburi”:)
In Romania ii duce capul doar asa sa isi spele banii:)
Sunt de acord cu tine @radu la faza cu sansele logice,da joaca un blackjack pe masa(nu online ca acolo intram iar la % de cat a incasat azi cazinoul online si bla bla)joaca un hold-em unde e totul de cum o arzi nu ce carti iti vin s.a.m.d.
Eu inca sunt uimit ca lumea baga la pacanele sincer:)
Apropo @radu o sa le spui tu 10 ani de aucm incolo ca sunt fixed,prostii tot o sa bage,de ce?
Simplu..e un viciu ca alcoolul,tigarile,prostitutia:)
Andreas Scotch(Citează)
12/04/2017 la 8:11 PM
Va salut domnilor ! Cineva pe aici priceput bine bine la programe, soft-uri etc ?! Fac referire la aparatele de tip gaminator, vele vechi …va multumesc !
Zippo(Citează)