►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Uber a lansat un nou serviciu, UberSELECT
Acumulator extern Samsung cu încărcare rapidă la super-preÈ› »
E deja o tradiție ca de Black Friday să fiu invitat să vizitez ceva spectaculos. Am fost în trecut la depozitul eMAG, am fost în alt an cu un curier pe traseu, timp de o zi, iar anul acesta am mers la depozitul Fashion Days de lângă București, ca să văd cum funcționează lucrurile acolo și cum se pregătesc de Black Friday.
Fashion Days este unul dintre cele mai mari magazine de haine, încălțăminte și accesorii de pe piața noastră, iar recent a trecut prin câteva schimbări mari. Poate cea mai importantă este că trec de la un business orientat pe flash sales, adică acele campanii de scurtă durată cu reduceri mari la tot felul de branduri, spre un model în care introduc tot mai multe oferte clasice de retail, adică vând online cele mai noi colecții ale unor branduri mari precum: Esprit, Mango, Benetton, Pepe Jeans, Stefanel, Converse, Love Moschino și multe altele.
Am întrebat cum stau cu stocurile și timpul de livrare. Campaniile de tip flash sales sunt cele mai problematice, se vinde din stocul unui furnizor străin, durează mult livrarea, poate nu vin toate produsele, poate unele vin cu probleme și nu pot fi livrare șamd.
Spre surprinderea mea, campaniile de retail sunt cele mai simplu de implementat. Acolo livrările se fac din stoc propriu, cu marfă comandată de Fashion Days de la producător din timp, produsă la lansarea noii colecții și trimisă aici înainte de a fi pusă în vânzare. În plus, Fashion Days știe exact ce-a comandat, că se face sampling cu ceva timp înainte, se pot asigura de calitatea hainelor șamd.
Mai sunt și alte modificări, au schimbat site-ul, au făcut mult mai vizibile filtrele, au îmbunătățit căutarea, vor lansa în curând categorie separată Copii, că e o piață în creștere mare la noi, și vor fi mai multe campanii de reduceri la produse home & deco, categorie pe care eu mă uit cu plăcere de câte ori apare.
Legat de Black Friday, ar fi cazul să vă instalați aplicațiile Fashion Days de mobil sau tabletă. Ofertele vor fi disponibile începând cu joi la ora 20 în aplicațiile mobile și abia vineri la ora 0 în interfața web, așa că profitați de avantajul celor patru ore suplimentare pentru a prinde cele mai bune produse.
Vor fi peste 600.000 de produse la reducere, de la 1000 de branduri, și am înțeles că inclusiv produsele din colecțiile noi vor fi reduse la preț în perioada 20-22 noiembrie, cât durează totul. Conform planului, totul va fi livrat în următoarea săptămână, depozitul are capacitatea să proceseze mii de comenzi pe oră și se va lucra intens în acea perioadă.
Revin miercuri cu niște exemple de oferte. Până atunci stați cu ochii pe secțiunea Black Friday a site-ului fashiondays.ro și pe pagina oficială de Facebook Fashion Days.
Și acum, depozitul Fashion Days și fluxul de lucru.
Fashion Days ocupă mai multe clădiri adiacente imediat în afara Bucureștiului, într-un parc logistic de pe centura capitalei. Este un depozit modern, cu multe automatizări, multă securitate și multiple mecanisme de verificare a produselor și fluxului lor, astfel încât eventualele greșeli de gestionare sau împachetare să fie eliminate.
Produsele noi ajung în “clădirea roÈ™ie” È™i în “clădirea albastră” (aÈ™a le zic ei, Red Box È™i Blue Box, aÈ™a sunt vopsite depozitele), livrate de la diverÈ™ii furnizori în tot felul de cutii de transport. Aceste cutii sunt deschise la bancurile de lucru de mai jos È™i se verifică dacă este, într-adevăr, ceea ce s-a comandat, culoarea, mărimea È™i restul elementelor ce trebuie să corespundă înainte ca marfa să intre în depozit.
VedeÈ›i acele cutii albe de deasupra fiecărei mese? Sunt camere de supraveghere ce filmează întreaga operaÈ›iune, atât din motive de securitate cât È™i ca dovadă video în caz că se ajunge la discuÈ›ii de genul “două bucăți erau rupte” cu furnizorii.
Tot pe aici intră și produsele returnate de cumpărători. Acestea se desfac la fel, sub cameră, dar în loc să meargă direct spre depozit pot trece printr-o etapă de analiză detaliată, călcare și reîmpachetare pe banda de lucru pe care o vedeți mai jos.
Odată trecut peste această etapă, produsele sunt duse în depozit. Am văzut mai multe șiruri lungi de rafturi metalice, fiecare poziție de pe fiecare raft fiind marcată cu un cod de bare. Un angajat ia produsele noi și le duce în primul loc liber disponibil, oriunde îi este mai la îndemână în depozit (maxim 3 cutii cu 20 de produse pe raft), apoi scanează codul respectivei poziții de raft. În computerul ce gestionează depozitul se face deci asocierea că produsele respective vor fi găsite ulterior în acel loc.
Văzut din exterior, pare un pic de haos. În multe rafturi n-am văzut nici măcar produse de la același producător, nu mai vorbesc de același model; dulapul meu de acasă pare a fi mai bine organizat. Le-am înțeles, totuși, logica, iar sistemul computerizat și scannerul din dotarea fiecărui angajat rezolvă totul. Atunci când este vorba de scos un produs din depozit, pentru livrare, computerul îi spune angajatului unde să se ducă, la ce culoar, dulap și raft. Odată ce ridică produsul de acolo și-l scanează de ridicare, computerul știe că s-a micșorat cantitatea de la raft (sau a dispărut de tot de acolo), așa că angajații din depozit sunt trimiși întotdeauna la sigur.
ÃŽn zona împrejmuită pe care o vedeÈ›i mai jos, “seiful”, sunt depozitate obiecte mai mici, precum ceasuri. Acolo intră doar anumite persoane, din motive de securitate.
OK, asta nu ține musai de depozit și nici nu trebuie făcut musai după ce intră marfa în stoc, pentru că uneori producătorii trimit dinainte mostre pentru a fi fotografiate în vederea listării pe site. O pun însă aici, pare un flux normal de lucru.
Bun, deci Fashion Days are marfa, acum trebuie vândută. Pentru asta, se scoate din depozit câte o bucată și merge la fotografiat, în clădirea alăturată. Cei de la Fashion Days fac toate fotografiile pe care le vedeți pe site-ul lor (cu mici excepții, de exemplu pe la ceasuri), au nu mai puțin de 7 studiouri foto construite acolo: trei pentru haine, două pentru accesorii, unul pentru fotografii pentru bannerele de reclamă și încă un studio mai vechi, în care n-am reținut ce se mai întâmplă.
Am văzut echipamente uzuale de studio foto: un softbox mare cât o umbrelă de plajă, alte lumini secundare, fundal, oglindă, comenzi radio pentru lumini, computer pentru vizualizarea fotografiilor, cameră de machiaj. Fashion Days și-a stabilit niște reguli proprii pentru cum fotografiază produsele, de exemplu manechinele sunt machiate cât mai natural, se trage din anumite unghiuri, multe accesorii se prezintă și ele tot pe manechin (e mai simplu să-ți dai seama cât de mare e o poșetă când o ține cineva pe umăr) șamd.
Cât eram acolo venise o domnișoară la fotografiat și se apucau de treabă.
Am întrebat ce se întâmplă cu produsele fotografiate. Multe se întorc la producător, că erau mostre, cele mai scumpe intră la vânzare, lenjeria este aruncată șamd.
Asta nu-i tot. Odată fotografiile făcute, ele merg la echipa de “producÈ›ie”, cum s-ar spune. Editare foto, crop, design de bannere È™amd – e o întreagă echipă pentru asta. Fotografiile nu ajung singure pe site, ci împreună cu descrierea produsului, la care muncesc alte două echipe: una verifică partea “tehnică” a unui produs, adică îi confirmă culoarea, materialul din care este făcut, ce mărimi sunt, fac conversia sau adaptarea mărimilor la standardul european, la ce filtre răspunde – partea de specificaÈ›ii tehnice, cum ar fi. A doua echipă face “povestea” produsului, îți spune ce este È™i de ce È›i-ar sta bine cu el.
În total, 60 de oameni lucrează pentru a pune produsele pe site, iar numărul nu cred că include și modelele angajate pentru fotografii, că se aleg în funcție de produse și tipul lor.
OK, avem marfa, a fost pusă pe site, cineva a dat comanda. Acum lucrurile se întâmplă după cum urmează: întâi computerul îi spune unui angajat din depozitul “roÈ™u” de la ce raft să ia un asemenea produs. Produsele destinate livrării sunt duse în clădirea alăturată, în “depozitul albastru”.
Aici au loc mai multe verificări. Angajații iau produsul sosit și îi scanează codul. Pe ecran apare fotografia produsului, iar angajații confirmă că același lucru se află și în fața lor, în cutie.
De aici se trece la următoarea verificare. Un alt angajat primește produsul (transferul se face prin cutii cu cod de bare trecut pe ele, astfel încât sistemul informatic știe întotdeauna ce produse se află în ce cutii) și-l verifică față de comanda dată de client. Din nou, vede pe un ecran ce produs a comandat clientul și compară cu ce are în fața sa, în cutie. Dacă totul este bine, produsul merge la împachetare.
Glumeam, urmează încă o verificare. Toate au ca scop eliminarea greșelilor pentru a evita retururile, așa că sunt justificate. La acest al treilea pas nu e chiar o verificare, ci produsele sunt puse fiecare într-o cutie și trimise mai departe pe banda cu role către cei ce fac împachetarea.
Există însă È™i cazuri speciale. Când eram acolo s-a întâmplat ca un produs să nu fie dat mai departe pe bandă, ci la scanarea sa sistemul a spus “comanda a fost anulată ulterior de client, trimite-l înapoi în depozit”, aÈ™a că a fost pus în cutia de “înapoi în depozit”.
Produsele care rămân confirmate călătoresc pe banda cu role. Dacă cineva a dat o comandă cu mai multe produse în ea și toate sunt disponibile în stoc, cutia trece pe o linie moartă și este depozitată temporar acolo, în zona de împachetare, până sosesc și celelalte repere.
Dacă nu e cazul de așa ceva, produsele trec la împachetare, unde niște angajați le scanează, le pun în cutii Fashion Days, dintr-o imprimantă sunt tipărite automat factură, AWB, hârtie cu instrucțiuni de retur și tot ce mai însoțește produsul. Cutiile sunt apoi depozite după țara de destinație pentru a fi preluate de curieri.
Cam așa se întâmplă lucrurile. Dacă produsul e în stocul magazinului, el iese din depozit spre împachetare în aceeași zi sau în următoarea după ce-ai dat comanda, trece prin tot acest flux și ajunge la curier, care de obicei îl livrează a doua zi.
Nu uitați, Black Friday la Fashion Days începe pe 19 noiembrie la ora 20 în aplicațiile lor de mobil și patru ore mai târziu, la miezul nopții, pe site-ul fashiondays.ro.
« Uber a lansat un nou serviciu, UberSELECT
Acumulator extern Samsung cu încărcare rapidă la super-preÈ› »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
9 comentarii
17/11/2015 la 2:30 PM
Daca tot erai acolo, de ce nu i-ai intrebat si de legendele cu fake-uri printre hainele originale? Cred ca am auzit de cel putin doua cazuri.
Andrei(Citează)
17/11/2015 la 3:36 PM
ÃŽi voi întreba acum, dar eu personal nu cred legende din astea. ToÈ›i È™tiu un prieten al unui prieten care… [insert orice aici]
nwradu(Citează)
17/11/2015 la 2:42 PM
nu stiu despre fake-uri la ei, dar ofertele sunt ridicole majoritatea, preturi foarte mari pt un magazin care se pretinde a fi ceva gen outlet, iar in rarele ocazii cand chiar merita sa dai banu, e macel.
Giovani(Citează)
17/11/2015 la 3:40 PM
Acum lucrurile s-au schimbat, vând și produse normale, colecții noi șamd, unde nu sunt reduceri. Poate că în București ai magazin Adidas în mall, dar cei din provincie de unde crezi că pot lua Adidas, US Polo Assn, Boss și altele?
Pe partea de campanii retail nu sunt un outlet, ci un mall.
În rest, fiecare cum consideră util. Eu nu găsesc multe produse pe stilul meu, dar mi-am luat de acolo vreo 3 perechi de pantofi, un sacou, niște lenjerie de pat șamd. După cât de pline sunt mașinile curierilor DPD cu pachete Fashion Days, vând foarte bine. Anul trecut se vorbea de procesarea a 1500 de comenzi PE ORĂ.
nwradu(Citează)
17/11/2015 la 4:06 PM
nu stiu…eu sunt mai de moda veche, cand vine vorba de haine imi place sa ma duc in magazine si sa probez, ca nu imi vin toate ca turnate. ieri de ex, am probat peste 20 de perechi de pantaloni in vreo 4-5 magazine din mall, pana sa gasesc doua care stau bine.
iar la pantofi, am comandat si eu o pereche online, prima si ultima. am luat cu un numar mai mare si ma strang. nice.
Giovani(Citează)
17/11/2015 la 8:18 PM
Dupa 17 carti scrise la umbra, aveam pretentii..
“…chiar SE merita…” e corect!
Te rog frumos, ce naiba, ori suntem mafioti, ori nu mai suntem…
Alex(Citează)
17/11/2015 la 3:57 PM
Mi-ar fi plăcut să ne povesteÈ™ti (cât de detaliat se poate) cum tratează aspectele de SSM. Și cum rezolvă neconformitățile È™i deÈ™eurile (m-ar interesa mai degrabă cum e treaba cu lenjeria aia aruncată – o distrug ei, o dau altora pt. distrugere?).
Mulțumesc!
George(Citează)
17/11/2015 la 5:02 PM
SSM? Nu pot spune că m-am uitat special după siguranța muncii acolo. Bănuiesc că sunt instructaje făcute, aveau marcaje pe jos ca să știi pe unde să mergi, există sistemul de securizare a clădirii, au aviz ISU ca să se simtă în siguranță angajații (și marfa), dar mai mult de asta nu pot spune că n-am dat atenție.
Cât despre cum aruncă lenjeria, habar n-am , poate o aruncă la tomberonul din curte sau o “aruncă” în sensul că o ia modelul acasă, dacă tot a purtat-o la photoshooting. O fi vreo lege privind gestionarea acestor produse, caz în care sunt sigur că o urmează pe aceea.
nwradu(Citează)
17/11/2015 la 8:42 PM
Cea mai tare gluma(?) de pe TNR de azi: un site a anulat BF pentru ca a uitat sa creasca preturile si acum nu mai are de unde sa le scada.
Giovani(Citează)