►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
Airbus și Boeing au un duopol asupra pieței avioanelor. Modelele lor domină semnificativ segmentul scurt curier (prin Airbus A318-A321 și respectiv Boeing 737 diverse modele) și lung curier (Airbus A330-A380 și respectiv Boeing 757-787), iar alte modele de la Embraer, McDonnell Douglas și Antonov chiar nu contează în această cursă.
Țările gigantice vor să schimbe un pic acest lucru. Așa cum SUA are Boeing, iar Airbus este tot mai mult un proiect european, Rusia și China lucrează la jet-uri proprii. Nu înțeleg, însă, ce șanse pot avea.
E un business de volum. Cu cât produci mai multe pentru diverși clienți, cu atât prețul per avion este mai mic și le poți susține mai bine în lume. Airbus și Boeing au fiecare, în acest moment, comenzi de vreo 7000 de avioane pe care trebuie să le producă și să livreze în următorii ani. În plus, faptul că piața s-a orientat spre aceste două mărci face ca peste tot în lume să fie disponibili mecanici instruiți și piese de schimb compatibile.
Rușii au produs în ultimele decenii avioane proprii, cu gândul că blocul URSS le va folosi pe acelea. Pe termen lung, ideea a mers așa și așa. Degeaba duci un avion rusesc pe o cursă de New York, dacă ajuns acolo nu găsești rapid și eventuale piese de schimb. După marea deschidere spre vest, în 1992, Aeroflot a cumpărat masiv Airbus-uri și Boeing-uri. Profitabilitatea unor modele Antonov, Tupolez, Irkut, Sukhoi, Ilyushin și Yakovlev nu este clar cunoscută.
În fine, în prezent atât Rusia cât și China dezvoltă avioane care să concureze cu Airbus și Boeing. Mărimea acestor țări face ca avioane de capacitate mare să fie necesare inclusiv pentru curse interne, așa că au o justificare. Este foarte posibil ca Airbus și Boeing să fie mai ieftine de cumpărat și de operat, dar banii se duc la alții; dezvoltarea propriilor avioane păstrează banii în interiorul țării și dă de muncă la zeci de mii de oameni.
Commercial Aircraft Corporation of China produce modelul 919, un avion cu un singur culoar și capacitate 158 de pasageri. Urmează să fie testat la anul.
Momentan toți clienții care au arătat intenția de achiziție sunt chinezi, desigur. Ar trebui să fie mult mai ieftin decât un Airbus sau Boeing pentru a-l vedea și în afara Europei.
Chinezii lucrează și la Comac 929 și 939, avioane mai late, cu două culoare și capacitate de câteva sute de pasageri, pentru curse long haul.
În funcție de model, un MC-21 va putea transporta între 153 și 212 pasageri. Primul său zbor de test va avea loc la anul.
Rusia mai produce avioane Sukhoi pentru companiile sale și pentru țările “prietene”.
Airbus și Boeing nu stau degeaba. Airbus lucrează la modelul A320neo, iar Boeing la 737-MAX, ambele fiind variante mai ușoare, mai economice, mai moderne ale unor avioane clasice scurt-curier. Ambele companii au deja comenzi de aproape 4000 de bucăți fiecare pentru aceste modele încă în stadiul de testare, ca să vă dați seama de diferența față de alți concurenți.
Pe lângă ei, Embraer și Bombardier oferă avioane în același segment, Bombardier dezvoltând CS100 și CS300, care vor zbura la anul. Va fi un an bun pentru aviație, dar poziția celor de la Boeing și Airbus nu va fi schimbată prea curând, mai ales că până acum am vorbit de avioane pentru curse scurte și medii. În paralel, cei doi giganți au oferte noi și foarte bune în segmentul curselor lungi, cu opțiuni precum 787, un viitor 777 îmbunătățit și un A350 proaspăt lansat.
surse foto: China Outlook și Irkut.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
6 comentarii
07/10/2015 la 1:37 PM
Pana nu vine cineva cu ceva cat de cat inovativ si ieftin… cam greu.
Airbus si Boeing au deja resursele R&D in place, au infrastructura, experienta. E greu sa concurezi cu ei fiind companie noua. Ei au facut deja greselile si le-au platit. Astia abia de-acum or sa le faca.
Bineinteles, toate astea se schimba daca vine cineva cu un avion ieftin si economic. Pana la urma, e business.
add(Citează)
07/10/2015 la 1:43 PM
daca avioanele chinezesti au aceeasi fiabilitate si rezistenta ca masinile chinezesti (vezi filmuletele cu crash teste cu masini chinezesti), mai bine o iau pe jos pana la destinatie.
speedy.gonzales(Citează)
07/10/2015 la 1:55 PM
Ce motoare folosesc aceste avioane?
costin(Citează)
07/10/2015 la 3:12 PM
Tu ai calatori cu o “chinezarie”?
Sau nu urmaresti Dezastre in Aer?
miluch(Citează)
07/10/2015 la 3:56 PM
Fii sigur ca toate astea au fost deja documentate de catre departamentul R/D chinezesc “Ochiul si timpanul”.
Bine, vor trebui probabil zeci de ani de zboruri fara (multe) incidente pentru a trece europenii la avioane chinezesti.
nashu_mare(Citează)
08/10/2015 la 9:46 AM
Cine stie cum “se descopera” ca avioanele Airbus si Boeing au vreun soft care pacaleste testele de emisii :D :)
Mahorcu(Citează)