►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Concurs World of Tanks pe 1 noiembrie
Încep să vină amenzi celor ce au pariat pe site-uri fără licență »
Se spune uneori că țările vestice au vreo 20 de ani înainte noastră. Nu, au mult mai mult de atât și, mai rău, distanța crește constant. Trăim cumva cu impresia că ne dezvoltăm și noi în același ritm, că reducem treptat distanța acum că avem libertate, democrație, capitalism și investiții. Este o impresia falsă.
Londonezii construiesc o nouă linie de tren ce va străbate Londra de la est la vest, numită Crossrail. Linia trece mult de Londra, chiar și de ceea ce se numește Greater London, legând Reading de Brentwood pe o distanță de 120 km. Crossrail va avea 40 de stații, din care 10 complet noi, va avea noi trenuri rapide și lungi de 200 de metri, va asigura o conexiunea cu Heathrow și va elibera și mai mult traficul auto din oraș.
Cea mai dificilă etapă a construcției o reprezintă cei 21 de kilometri de tunel dublu pe sub Londra, că totul se desfășoară pe sub oraș în această zonă.
Cei 42 de kilometri de tunel pe sub oraș au fost săpați în doar trei ani, din mai 2012 și până la 4 iunie 2015.
S-au folosit, în total, 8 “cârtițe” pentru săparea tunelurilor. Construcția n-a fost simplă, au fost nevoiți să ocolească celelalte tuneluri ale metroului londonez, toate catacombele, pasajele subterane și alte probleme locale, stabilizând terenul pe măsură ce săpau pentru a nu afecta clădirile vechi de la suprafață.
Așa arată profilul subteran al noilor tuneluri săpate:
Comparați acum cu cifrele metroului Eroilor – Drumul Taberei, care are vreo 6,8 km și 10 stații planificate, unde lucrările au început în 2012 și se speră că vor fi finalizate în 2018. Din 2012 și până acum londonezii au săpat 21 de kilometri de tunel, în condiții ceva mai dificile, iar în 2018 vor da drumul întregii linii Crossrail, pe toată lungimea ei de 120 de kilometri.
Ah, iar cu pământul scos din subteran la excavarea tunelurilor fac o insulă artificială în altă parte a țării, un habitat pentru păsări.
Prin comparație, noi sperăm ca în 2018 să avem gata linia spre Drumul Taberei, iar de continuarea ei spre Universitate și Pantelimon, pentru un total de 17,3 km, nu s-a pus încă problema, nici de celebrul metrou spre Otopeni.
Ce-au englezii în plus și noi nu? Cum de la ei un tunel de 3 ori mai mare se face în 3 ani, iar la noi în 6 ani și poate mai târziu? Cum de ei fac în același timp o linie de tren de 120 de kilometri lungime, cu 40 de stații subterane și supraterane, noi trenuri, infrastructură de comunicații, semnalizare și tot ce trebuie? Serios, ce au în plus față de noi? Care e explicația?
Pentru că, apropo de transporturi, metroul londonez are 11 linii, 270 de stații și 402 kilometri de linie. Dincolo de aceste cifre, au și o semnalizare excelentă, făcută să o înțeleagă până și ultimul turist nevorbit de engleză, cu panouri și semne peste tot prin stații. Orice problemă se anunță des, orice întârziere este precizată inclusiv prin anunțuri în stații. Carduri contactless? Londonezii au unele, numite Oyster, de acum mulți ani, cu portofel electronic. La noi, Metrorex nu s-a mai înțeles cu RATB și le-au scos de tot. Bilete de hârtie? Au în diverse combinații, în funcție de distanța călătoriei și ora din zi, toate integrate și cu sistemul de autobuze și alte mijloace de transport.
În ce privește relația cu cetățeanul, priviți site-ul oficial al liniei Crossrail și comparați-l cu informațiile oferite despre Magistrala 5, unde din când în când mai aflăm dintr-un articol din presă care mai este stadiul lucrărilor. Au chiar și informații detaliate despre stadiul lucrărilor, câte locuri de muncă au creat, câte materiale au reciclat șamd.
Pe lângă asta, au un site bine pus la punct, modern făcut și cu un cont de Twitter @TfLtravelalerts ce anunță lucrările și întârzierile în timp real. Și pentru că asta nu era suficient, fiecare linie de metrou are un cont de Twitter pe care anunță problemele! Și nu oricum, ci politicos, cu numele persoanei din spatele mesajului șamd, că doar sunt englezi. Ca un făcut, la ora la care am scris acest articol site-ul Metrorex nu este funcțional, returnând o eroare 404.
This is how they roll! La propriu!
« Concurs World of Tanks pe 1 noiembrie
Încep să vină amenzi celor ce au pariat pe site-uri fără licență »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
21 comentarii
21/10/2015 la 8:21 AM
E mult pana departe; din pacate, sunt convins ca nici in 50 de ani nu o sa ajungem la nivelul lor de acum.
Radu-Mihai(Citează)
21/10/2015 la 9:05 AM
Englezii construiesc un metrou de 3 ori mai mare, în doar 3 ani, adica de 3 ori mai putin decit noi, si de asemenea de 3 ori mai ieftin. Asta ar insemna ca la noi se construieste de 3 (mai mare) x 3 (mai repede) x 3 (mai ieftin) = 27, deci la noi se construieste de 27 de ori mai prost. Practic noi sintem taman pe dos: de 3 ori mai mic, de 3 ori mai incet si de 3 ori mai scump. Nu am luat in calcul “comisioanele” pentru ca atunci trebuia sa mai fac o inmultire cu un 3 !!!
Sorin(Citează)
21/10/2015 la 4:49 PM
Mai jos scrie ca englezii construiuesc linia cu aproape 15miliarde de llire. Dupa calculele tale, ai nostri construiesc metroul in Drumul Taberei cu 45 de miliarde de lire?
Tinand seama ca PIB-ul Romaniei in 2014 a fost de $199 miliarde,..
nashu_mare(Citează)
21/10/2015 la 9:09 AM
Ar fi interesant de comparat si costul total intre Crossrail si linia din Drumul Taberei.
prrimuss(Citează)
21/10/2015 la 12:23 PM
http://www.crossrail.co.uk/about-us/funding :The £14.8 billion funding envelope for the project is a fully inclusive cost, allowing for both contingency and expected inflation. Am folosit o singura data masina in Londra, intrare prin nord spre sud pana in zona 3 Crystal Palace aproximativ 4 ore ocolind zona centrala. De fiecare data in excursie acolo folosesc cu drag metroul, atat de simplu de inteles si acceptabil la pret cat timp lucrezi pe insula. Si apropo de comentarile de mai jos, nu inteleg de ce ai alege sa te muti si sa lucrezi in “Londra” fara a avea un job de 4500-5000 £/luna. In mai putin de 1 secunda as alege acelasi job dar si cu 1500-2000 £/luna mai putin dar in alta parte. Marea Britanie nu e doar Londra, parerea mea.
Adrian.M(Citează)
21/10/2015 la 9:44 AM
Centura Bucuresti.
horean(Citează)
21/10/2015 la 9:47 AM
“Ce-au englezii în plus și noi nu? ”
Politicieni care fura mai putin.
A se remarca ca am spus ” mai putin” nu ca nu fura… De fapt cred ca trebuia sa spun ” muuuult mai putin”
Pe asta cu bani mai multi – n-are rost s-o pomenim; asa e – au bani mai multi – dar nu asta ne trimite pe noi cu 200 de ani in urma.
geretus(Citează)
21/10/2015 la 9:59 AM
1. Cu constatari pe bloguri nu se rezolva nimic. Niciodata.
2. Vinovatii pentru anii pierduti la Metrou Drumul Taberei trebuie cautati in alta parte, nu la constructor, asa cum se sugereaza in articol.
miluch(Citează)
21/10/2015 la 10:02 AM
Pai de exemplu au colonii si o istorie glorioasa bazata pe ele. E misto sa fii civilizat acu’…
Rd(Citează)
21/10/2015 la 10:39 AM
misto, de remarcat sectiunea “clasica” de metrou, cu coborare la pornire pentru a accelera mai usor si urcare la ajungere in statie pentru a economisi la franare. au facut-o unde au putut dar tot e bine ca in ciuda contextului dificil principiul e generalizat.
stefan(Citează)
21/10/2015 la 10:45 AM
Sunt, la propriu, deprimat si scarbit ca traiesc in mizeria asta de tara dupa ce am citit postul asta.
MaTr3o(Citează)
22/10/2015 la 1:42 AM
Pai de ce nu faci un pic de curatenie parasind-o ;-)?
Rd(Citează)
21/10/2015 la 10:51 AM
@MaTr3o – mergi in Anglia, daca imi semnezi ca ramai acolo iti platesc eu biletul de avion, daca pleci azi suplimentez cu 100 Euro sa ai de halit o saptamana
tara e buna, majoritatea oamenilor sunt ok, dar pestele se impute de la cap, a se citi capitala unde indiferent de unde vin oamenii se strica cand simt mirosul banilor
ps. sunt uscaturi peste tot, dar capitala bate orice la capitolul asta :(
Norbert Lars(Citează)
21/10/2015 la 1:25 PM
metrou ca metrou… astia nu-s in stare sa faca o autostrada la suprafata.
d’apoi sapaturi cu “cartite”.
blestematul drum oradea-deva e praf de 25 de ani. se tot bate cu caramida in piept retardu de mang ca o sa faca si-o sa-l dreaga si nu-s in stare sa reconditioneze un drum existent.
o natie de hoti, incompetenti si putori ordinare.
colin(Citează)
21/10/2015 la 3:35 PM
De fapt, întrebarea este un pic rasucita: Ce au englezii si nu avem noi??? Foarte simplu!!!!Englezii nu au TÎMPIȚII pe care îi avem noi, ținuți pe salarii enorme, fără să facă ceva, cât de marunt!!!!!!!!!!!!!!nimic, nimic, nimic……
vasilica cel mai mic(Citează)
21/10/2015 la 4:25 PM
Ca o completare:
1) 150+ ani de existenta http://www.theguardian.com/uk/2013/feb/07/tube-150-birthday-labyrinth-art-project
2) http://crossrail2.co.uk/
Bogdan(Citează)
21/10/2015 la 4:40 PM
@Norbert… nimic mai fals. Țara asta are mult mai multe pramatii decît oameni integri, pt că dacă majoritatea erau oameni integri pur și simplu nu acceptau ca să fie conduși de pramatii și hoți.
În orice loc ai merge, vezi nenumărați oameni gata să păcălească sistemul așa cum pot, la orice nivel, de la a nu taxa un bilet de 1.3 lei pînă la a fura milioane. Fiecare fură cît poate.
alias(Citează)
21/10/2015 la 6:43 PM
Reversul medaliei: https://en.wikipedia.org/wiki/Amsterdam_Metro#North-South_Line
VOC(Citează)
21/10/2015 la 6:44 PM
Ce spui tu coline, mai cochetam si noi cu cartitele din cand in cand. Doar ca uneori cartita se mai pierde si ea ca nu vede bine saraca.
http://www.europafm.ro/unde-s-a-pierdut-cartita-care-sapa-gazoductul-giurgiu-ruse-a-fugit-spune-ministrul-economiei-audio/
Pufulete(Citează)
21/10/2015 la 8:24 PM
PIB-ul GBR a fost de 2200 miliarde Euro in 2014, deci aprox 1600 miliarde Lire, adica de vreo 107 x costurile metroului londonez. Costurile estimate pentru metroul nostru sunt de 1,2 miliarde de euro pentru un metrou de 3x mai mic.. deci PIB-ul Romaniei ar fi trebuit sa fie 1.2 x 107 x 3 = 385 miliarde. In concluzie suntem aproape de 2 x mai jos ca englezii
gabi(Citează)
22/10/2015 la 9:55 AM
Numai de 2 ori? Suna bine.
nashu_mare(Citează)