►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
De două ori pe an o duc pe Matilda la gară, o îmbarc într-un tren și câteva zile mai târziu ea revine, tot acolo, tot cu trenul. Nu știu ce se întâmplă, tot încerc să scap și cineva mi-o trimite înapoi.
Aș vrea să spun clasica replică despre cum la intrarea în gară simt că m-am întors în timp cu 30 de ani, dar nu pot. Gara de Nord nu-i învechită. Nu-i vorba că ar trebui cumva modernizată. Este, pur și simplu, o altă lume, e ca un univers paralel în care intri prin simpla trecere printre două uși.
Nici nu știu de unde să încep. E un miros groaznic, o combinație de urină, vomă, gunoaie și nespălare. Pe peroane sunt niște pete care mă sperie, de obicei în jurul stâlpilor; câți oameni trebuie să urineze pe stâlpi și cât de des pentru ca asfaltul să se murdărească așa.
Lumina este extrem de slabă pe peroane. Dacă scapi ceva pe jos, mult noroc să-l mai găsești, dacă nu ai vedere de tânăr.
Pe fiecare peron sunt vreo 3-4 oameni de-ai străzii, dormind. Acolo trăiesc, în gară.
Pe lângă fiecare tren ce pleacă sau sosește pot fi văzuți diverși oameni pe care nu-i pot cataloga decât ca fiind nebuni. Se mișcă precum niște zombie din filme, cu pas lent și târșâit, uitându-se și deplasându-se brownian. Din când în când urlă, dar nu știu la cine. La un moment dat unul s-a urcat într-un tren și a plecat cu el. Oare coboară la următoarea și revine în București? Oare familia îl crede dispărut de cine știe câți ani, iar el, în boala lui mintală, este blocat în gară și în tren?
De obicei văd și câini vagabonzi prin gară. Acum n-am văzut, este o premieră.
Am văzut, în schimb, că angajații gării spălau mașina cuiva. O trăseseră în gară, lângă ultimul peron, și o spălau cu apă și burete chiar acolo, în gară.
Sunt vreo trei localuri dubioase unde am impresia că în permanență se află niște drojdieri. Poate sunt mereu aceiași drojdieri, voi fi atent data viitoare.
Dacă aștepți un tren, vei sta împreună cu vreo 40 de alți oameni în fața panoului de Sosiri, așteptând să fie afișat peronul la care va trage. Nu există nici un scaun. Tineri, bătrâni, toți stau în picioare sau rezemați de vreun gard incomod (dar îți trebuie curaj să-l atingi, nu toți reușesc asta), cu ochii la panou, așteptând o actualizare. Uneori stai așa câte 30 de minute, în funcție de cu cât timp înainte ajungi în gară, în picioare.
Despre toalete nu știu nimic, dar știe Ovidiu Eftimie.
La toate ieșirile te așteaptă taximetriști pirat. Managementul gării și-a făcut datoria, deasupra celor două ieșiri laterale sunt bannere mare pe care scrie “here is not authorized station”. O fi fost greu să întrebe pe cineva care expresia corectă pentru această idee? În plus, afișele nu-ți spun unde este stația autorizată de taxi, ci doar că nu e acolo (spun că este la “Coloane area”, de parcă din interiorul gării ai ști care este zona coloanelor, adică o ieșire a gării unde, afară, sunt niște coloane). Dincolo de uși așteaptă taximetriști gata să te ducă unde vrei tu pentru 150 de lei.
Gara e ca o lume a ei, o chestie unică în România. Lumea vizitează gara Atocha din Madrid pentru grădina botanică de acolo și clădirea frumoasă; Gara de Nord ar putea fi vizitată pentru că pare un teritoriu extraterestru, total străin aceste lumi.
De ce rămâne așa, an după an, nu înțeleg. N-are un management? Oamenii ăia se plimbă prin gară? Au văzut cum arată? Li se pare normal? Autorităților locale și centrale li se pare normal ca astfel să arate gara capitalei?
Am vizitat multe gări în străinătate, îmi plac și, dacă trec pe lângă una, intru mereu să văd cum arată. Peste tot am găsit curățenie, lumină, toalete normale, o zonă ca de mall cu cafenele și patiserii de unde să cumperi ceva pentru drum, panouri electronice, indicatoare electronice pe fiecare peron, sincronizate la minut și, bineînțeles, punctualitate perfectă din partea trenurilor. Probabil cea mai frumoasă văzută de mine este gara din Antwerp/Anvers, o construcție impresionată de unde trenurile plecau de la trei niveluri subterane diferite, iar clădirea este un monument de arhitectură, cu coloane imense și un tavan tip dom aflat la înălțime foarte mare, printre decorațiuni ce te fac să crezi că ești într-o catedrală.
În Gara de Nord, dacă mâine aș vedea o turmă de oi sau o vacă sau pe niște oameni făcându-și nevoile în mijloc și apoi tăvălindu-se în ele, nu mi s-ar părea nimic ciudat. Ar fi ceva uzual. Este cel mai împuțit și cel mai sumbru loc din București, poate întrecut doar de străzile alea de prin Ferentari unde stă gunoiul în stradă, deși cred că sunteți de acord că o gară n-ar trebui să se compare cu alea. Sună a Zona Crepusculară, dar este cât se poate de real.
Trecând la trenurile CFR-ului, aici știți situația căilor ferate din România, deși întotdeauna găsești ceva nou de spus. De exemplu trenul de Iași din perioada Paștelui are cam același număr de vagoane ca trenurile din orice altă zi normală, deși sunt de 4 ori mai mulți pasageri. Face 7 ore până acolo, timp în care unii pasageri stau în picioare, că n-au găsit bilet cu loc. De ce trenul nu are 15 vagoane sau de ce nu pleacă din oră în oră câte unul, nu știu. Nici CFR-ul nu știe.
Numerotarea vagoanelor mă tem că este făcută de o marmotă beată, că nu are nici o logică. Trec pe lângă vagoane și văd 7, 6, 4, 5, 5 bis, 3, 2, 1 și 1 bis. Uneori numărul vagonului este scrijelit cu o bucată de cretă lângă ușă; trebuie să fii connoisseur ca să știi ce reprezintă. În același timp, la străini în trenuri se întâmplă astfel de lucruri.
Înăuntru nu știi niciodată ce nimerești. Poate vei sta într-un compartiment încălzit, dar poate vei sta într-unul în care încălzirea e stricată și n-a reparat-o nimeni de câțiva ani, așa că vei îngheța. Poate că vei avea priză sau fix lângă scaunul tău nu este funcțională priza! E ca o loterie a nervilor!
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
24 comentarii
25/09/2015 la 8:13 AM
Am mers anul asta cu cel putin 20 trenuri diferite. Aceleasi detalii descrise de tine cam in fiecare gara. Am ramas surprins putin de cea din Galati (trebuia sa astept vreo 3 ore). Gara spatioasa, cladirea ok. La etaj era un fel de biblioteca-internet caffe, un fast food si o sala de asteptare destul de mare. Bineinteles ca era un nebun acolo :)). Baia acceptabila.
In tren ma pun intr-un loc liber daca calatoresc singur. Poate am noroc de o priza, baile in fiecare tren sunt vai de capul lor, usile nu se inchid bine, mirosul se propaga si in vagon. Daca e aglomerat, sigur stau langa batrani sau ceva colorati.
Mama lor de numerotari :)) sunt probabil cum le adauga ei si nu modifica numarul.
In rest, traiasca cupoanele CFR pentru studenti ca e cel mai ieftin mijloc de transport. Nici in viitor nu cred ca vom avea vreodata conditii, viteza cu CFR.
LFCAlexandru(Citează)
25/09/2015 la 8:55 AM
Gara din Rotterdam http://i.imgur.com/BCEUWNC.jpg
Marius M(Citează)
25/09/2015 la 9:41 AM
Si lumea zicea ca sunt nebun pentru ca am luat avionul pana la Cluj.
BeBe(Citează)
25/09/2015 la 9:53 AM
daca calatoresti cu cineva il/o tii in brate? sau te pui in brate la vrun necunoscut? sau preferi sa stai in picioare? (confused)
Dan(Citează)
25/09/2015 la 9:54 AM
Cat a costat (avion vs tren) ?
Cat a durat drumul efectiv, de la iesitul din casa pana la destinatie, respectiv cladirea de destinatie (avion vs tren) ?
Wideshot(Citează)
25/09/2015 la 10:03 AM
3 ore intrat/iesit in/din aeroport, 45 de minute (in medie) calatoria cu avionul. Cu trenul, de la 9-10 ore (daca e direct).
Nu stiu cat costa trenul, avionul pleaca de pe la 180 de Euro.
Liana(Citează)
25/09/2015 la 10:57 AM
Zborul a durat in jur de 40-50 de minute parca, pretul depinde cand cumperi biletul. Acum am facut o simulare si e 70 dus, 80 intors, deci 150 EUR dus-intors. Cred ca m-a costat in jur de 200 si ceva de euro anul trecut. Eu stau aproape de aeroport si am plecat mai devreme, dar in total nu cred ca pierzi foarte mult timp. Poti sa stai si in business lounge daca platesti 23 EUR.
Acum sa discutam trenul. Nu am mers cu trenul de cand eram mic si mergeam in excursie cu scoala. Dar am un prieten care a mers Cluj – Bucuresti si retur anul asta, iar conditiile sunt de tot rasul. Biletul nu stiu cat e, depinde ce clasa vrei, dar cred ca e 80-150 RON in functie de clasa (nu ma intreba ce diferenta e intre ele). Drumul cu trenul dureaza cam 10 ore daca nu mai mult, iar daca mergi iarna mori de frig, si vara mori de cald. Cum a zis radu in articol, totul e sa ai noroc pentru ca fiecare vagon e diferit si cu probleme lui. Desigur, nu lipsesc mirosurile ciudate, persoanele nespalate, grupurile bronzate care sparg seminte si fac galagie (cu o bere la pet), cei care se urca si merg o statie fara bilet cu 10 pungi dupa ei, etc.
Intradevar, e mult mai scump cu avionul, dar vad ca au mai scazut preturile si au intrat si Blue Air pe cursele locale. Acum depinde si ce treaba ai. Daca te duci an de an sa iti vizitezi familia, poate ca nu iti permiti sa dai atatia bani pe avion, mai ales daca esti student, dar daca nu calatoresti des si ai treaba acolo, mai bine platesti ceva in plus si esti sigur ca o sa calatoresti in cele mai bune conditii (si foarte repede).
BeBe(Citează)
25/09/2015 la 9:55 AM
Acum 3-4 ani, am calatorit mult cu trenul. In ultimele 6 luni petrecute in trenuri, eram si insarcinata (intai incipient, apoi din ce in ce mai). Calatoriile durau de la 6, la 11 ore. Insarcinata, 11 ore, am evitat sa ma duc la toaleta, pentru ca, demult, undeva, dupa 10 ani (10-14-16, nu mai stiu), asteptand sa cobor din tren, am zarit interiorul unei toalete. N-as putea sa mai descriu ce am vazut, insa amprenta mentala a fost atat de puternica, incat mi se pare una din cele mai ingrozitoare experiente pe care le-as putea trai. Ore-n sir petrecute fara sa te speli pe maini, macar, ca, intrand acolo, te umpli de psihoza silei si a infectiei.
Cele 11 ore despre care spun le-am facut de la Alba Iulia la Bucuresti, in vara lui 2012, cand caldura a dilatat sinele si trenul a circulat cu 20 kmh pe anumite tronsoane. Chiar si pe tronsonul modernizat cu finantare ISPA, in zona statiunilor de pe Valea Prahovei. Panoul de informare afirma cu mandrie contributia UE si co-finantarea Guvernului, iar jalea mea crestea cu orele petrecute cu privirile scurgandu-mi-se pe fereastra si cei 20-30 kmh trancanind pe sine. Iar cele 3 ore de intarziere nu le-a anuntat nimeni. Controlorul raspundea si el cum putea: a fost cald, avem restrictie de viteza. Altfel, far arestrictie de viteza, cei maximum 500 km feroviari pana la Alba Iulia se faceau in 8 ore. Acum, mai exista un singur tren direct, care face… NOUA ORE SI DOUAZECI DE MINUTE!! 500 de kilometri. 25 septembrie 2015.
In sens invers, am patit-o ca nu mergea aerul conditionat. Plecasem din Bucuresti pe un generos 39 de grade la umbra dat de meteorologi, in tren climatizarea nu mergea. Controlorul ne-a asigurat ca va face tot ce poate, dar dupa ce scade temperatura exterioara pe la 33 de grade, ca peste 33-35, climatizarea nu merge. Climatizarea a pornit cand soarele se lasase bine, eu am coborit adanc in noapte la Alba Iulia, lasand in urma niste tinere care mergeau la Arad si care deja inghetasera, pentru ca nu puteau opri climatizarea…
Iar garile… of, garile. La vremea cand inca mai circula un tren direct de la Petrosani la Bucuresti (tot vreo 3-4 ani), m-am uitat pe fereastra cele 6-7 ore de calatorie. Niste cladiri dezafectate, pradate, in al caror gol mai fluturau perdelele franjurate si murdare, dar sticla si tocul ferestrelor nu mai existau. Grupuri sanitare vandalizate (mereu ma intreb cum au curaj oamenii aia sa intre acolo), ramasite de parapeti si alte structuri din beton cazute, suporturi metalice al unor defuncte banci de asteptare… Dezolant e prea mult spus. Exact cum spui, e o alta lume. O sursa majora de infectie, fiziologica, dar si vizuala, mentala, umana, sociala. Pe de-o parte, unde e managementul. Pe de alta, cine sunt oamenii care fura fierul din betonul parapetilor, canaturile ferestrelor, usile corpurilor sanitare? Sa fie acei nebuni de se urca in primul, sau al doilea tren si coboara undeva la 87 de km de Bucuresti, sa rupa bancile?
Liana(Citează)
25/09/2015 la 10:14 AM
Si cu toate astea CFR vrea sa faca greva in saptamanile urmatoare daca nu se pompeaza inca 10% in hoitul sau.
benea(Citează)
25/09/2015 la 10:25 AM
Intr-un compartiment/zona libera.
LFCAlexandru(Citează)
25/09/2015 la 10:27 AM
Sa vedeti si gara din Praga. Arata precum un aeroport :D.
Mihai(Citează)
25/09/2015 la 10:41 AM
Gara arata asa pentru ca este furata de cei care o conduc. Sper sa ajunga DNA la ei cat mai repede, si sa opreasca hemoragia.
Leo(Citează)
25/09/2015 la 10:49 AM
În multe alte capitale pe care le-am vizitat, gările și zonele adiacente mi s-au părut super dubioase, mai ales la ceas de seară. Ca să-ți dau exemple, ultimele 2 “vizitate” vara asta: Termini din Roma și gara de sud din Bruxelles (Midi) – acolo unde ajung shuttle busurile de la aeroportul din Charleroi.
Acolo m-am simțit mai în nesiguranță decât în oraș.
PS: Dacă Matilda are drumuri la Iași, vezi că încep zboruri low-cost de la Blue Air pe ruta asta. Mi se pare mult mai ok așa, bagajul de cală e gratuit, cred că CFR-ul va avea un concurent serios.
Roxana(Citează)
25/09/2015 la 10:58 AM
Ai dat doua dintre cele mai irelevante exemple. Bravo!
Mihai(Citează)
25/09/2015 la 1:35 PM
roma si bruxelles irelevante?
animaloo(Citează)
26/09/2015 la 9:13 PM
Susțin afirmația cu orașele: Paris, Munich, Frankfurt, Hamburg. Zona gării principale, ca e ea centrala sau “du Nord”, e cea mai dubioasa din oraș, pe lângă gara miroase invariabil a urina și, tot asa, ai impresia ca ești intr-o lume paralela.
Firește nu e neapărat chiar asa low cu nivelul gării de Nord din București, dar relativ la nivelul de civilizație din restul orașelor e cam aceeași chestie.
Nu înțeleg exact care e logica la treaba asta și de ce gările centrale par a fi un portal către o lume a depravarii și a lipsei civilizației dar cert e ca asa e.
catalinx(Citează)
25/09/2015 la 11:13 AM
Toaletele în tren nu-s neapărat mai murdare în tren, am fost cu un tren în Spania și era horror… ei spală trenul temeinic înainte de plecare, dar apoi pe parcurs nu-l mai spală, deci toaleta e exact cum o lasă călătorii
În București, cel mai mult mă enervează taxiurile (la gară și aeroport), ar fi atît de simplu să stea niște polițiști în civil care să ia licențele la cîțiva taximetriști-pirat… pac, m-am suit, n-ai pus contorul, trage pe dreapta, direct la secție, i se face dosar, la următoarea recidivă îi mărești pedeapsa, etc… extrem de simplu, sînt chiar sub nasul tău, după cîteva razii din astea nu ar mai veni nici un pirat acolo, dar nu, nu se poate… corupția asta pe față, toleranța asta față de escrocherie, asta face să fie țara noastră așa cum este… corupție e peste tot, dar la noi e tolerată pe față.
alias(Citează)
25/09/2015 la 11:22 AM
Nu știu cum e la gară, dar la aeroporturile din București și Cluj nu am dat de altfel de taximetriști în ultimul an. În plus, în București ai și Uber, am avut noroc și am prins unul care tocmai adusese pe cineva la aeroport. :)
În alte orașe e posibil să fie cum zici tu, mai ales dacă vorbim de aeroporturi gen Mihail Kogălniceanu, care e in the middle of nowhere și are 3 zboruri pe săptămână.
Roxana(Citează)
25/09/2015 la 11:33 AM
Las’ ca si aia care nu sunt pirat si stau la coloane nu sunt sfinti. Daca ai treaba pe la Unirii/1 Mai (sau alte zone destul de apropiate), nici nu se uita la tine.
Dan(Citează)
25/09/2015 la 11:57 AM
E vreo diferenta intre Gara de Nord (descrisa de Radu) si Centrul Vechi al capitalei? Scoti trenurile din context si ai imaginea Bucurestiului in ansamblu.
gigi(Citează)
25/09/2015 la 12:30 PM
La gara din Galati, biblioteca este o “filiala” a bibliotecii judetene V.A. Urechia, una din cele mai mari din tara. Cladirea garii este una noua, moderna, recent construita. De aceea arata bine. Din pacate peroanele garii au ramas cele vechi, adica stau sa cada.
Danyzus(Citează)
25/09/2015 la 1:27 PM
Din pacate e cam asa cum zice Radu. Gara de Nord arata rau (desi binisor mai bine decat acum 10 ani). Vezi cat de rau arata si garile din Ploiesti – una monumet istoric ca si cea din Bucuresti.
Chiar daca e mai rau ca in alte parti sa nu cream totusi impresia ca la ei e totul perfect. Nu am mers asa mult cu trenurile pe-afara, dar cateva exemple:
– RER (e drept – de la Disneyland) – aglomerat si deloc curat
– trenurile din zona valona din Belgia – fara aer conditionat, geamuri deschise – evident, aratau mult mai rau decat cele din zona flamanda
– anul asta am mers ceva mai mult prin Italia – Bologna, Florenta, Modena, Ferrara, Pisa, La Spezia, Cinque Terre. Desi personalele lor merg si cu 150 km/h si sunt in general curate, am nimerit si trenuri fara AC, vechi, unele intarziau (la ei nu e o problema), trenuri fara placute pe care sa scrie destinatia, doua trenuri care plecau in directii diferite garate pe aceeasi linie (tot fara placute), gari asa-si-asa unele foarte aglomerate.
Lucian(Citează)
25/09/2015 la 1:37 PM
pe mine in italia m-a enervat lipsa unor oameni in garile mici. Era sa imi si iau amenda (stiu, necunoasterea nu te absolva). Am luat biletul de la automat, nu stiam de unde sa iau bilet de bicicleta, nu stiam ca trebuie validat inainte.
Din fericire, exceptand biletele de bicla la pret de tren, n-am patit nimic.
animaloo(Citează)