►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
26 Sep 2015 ·
GÂNDURI ·
Dacă vreți să înțelegeți mai bine de ce nu avem autostrăzi și nici nu vom avea prea curând, citiți interviul cu șeful CNADNR din Ziarul Financiar.
Omul vorbește cu mârlănia tipică funcționarilor din posturi înalte, pe un ton arțăgos prin care parcă el cere socoteală ziariștilor pentru că-l incomodează cu câteva întrebări despre situația autostrăzilor și cheltuirea banilor publici, nu invers. Parcă ar fi un patron de firmă, nu un funcționar în slujba cetățenilor.
Uitați o cifră de început: în ultimii 10 ani, CNADNR a cheltuit 15 miliarde de euro, bani cu care s-ar fi putut face între 1500 și 3000 de kilometri de autostradă, pe prețuri normale europene. Între 1500 și 3000 de kilometri! Singura autostradă funcțională pe care o avem este A2, restul sunt cioturi dintr-un culoar european pe care-l așteptăm încă de la Revoluție.
Șeful CNADNR, Narcis Neaga, n-are însă nici o treabă, nici un stres. Întrebat pe ce se cheltuie atâția bani, spune că pe reabilitări, că doar se observă dispariția gropilor de pe drumurile naționale.
Întrebat de ce se construiește așa lent, a dat vina pe avizele de mediu, care ies prea încet. Răspuns de dictator. Dacă ar fi doar compania lui pe lumea asta, iar restul umilii supuși, s-ar construi repede, că n-am mai sta după legi.
Și apoi încep “rezultatele” punctuale: din 2012 și până acum nu s-au terminat cei 6,5 kilometri necesari pentru a uni autostrada A3 cu Bucureștiul, iar momentan se evaluează oferte pentru realizarea ultimilor trei kilometri. Se estimează că în 2017 vor fi gata. Pentru Centura de Sud a Bucureștiului, un tronson de 48 kilometri, nu s-a făcut nimic în ultimii doi ani, încă nu există un contract semnat. Pentru restul centurii lucrurile întârzie, doar 20 de kilometri din 78 sunt lățiți la patru benzi. Despre Sibiu-Pitești și Ploiești-Brașov nici n-are rost să vorbim, sunt la stadiul de idee.
Citiți întreg interviul, sunt elocvente declarațiile exacte pentru mersul lucrurilor. Omul conduce CNADNR doar din 2013, dar nu se poate lăuda cu vreo reușită observabilă sau cu o reformă a sistemului.
Apoi, când vă veți întreba de ce nu merg lucrurile în țara asta, de ce nu avem drumuri, căi ferate, spitale, un sistem de educație modernizat, orașe funcționale, turism eficient și multe altele, amintiți-vă că toate au câte un astfel de șef arogant, care preia un sistem bolnav și nu trage tare să-l vindece, ci-l ține la fel, dând vina mereu pe legi, bugete, ghinioane, clasicul “nu ni s-a transmis” și “nu intră în atribuțiunile noastre” și alți factori externi.
Imaginea de mai jos arată sistemul european de autostrăzi față de cel Românesc, folosind traficul raportat de Google. Nu-i foarte precisă harta, de exemplu Slovenia are multe autostrăzi, chiar dacă acolo nu pare a fi vreuna. N-am găsit o hartă mai bună.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
10 comentarii
26/09/2015 la 9:37 AM
Radule, nu aroganța în sine a dus la nerealizarea de autostrăzi. Aroganța este doar un fel de gard de sârmă ghimpată, menit să te țină la distanță, ca să nu te apropii suficient de mult încât să vezi cum se fură banii din care ar trebui să se facă autostrăzi.
La fel și cu linia de metrou către aeroport. Nu se vrea făcută pentru că acolo există taxiuri care produc bani pentru partide. Partidele de la noi sunt un cancer pentru țara asta.
Leo(Citează)
26/09/2015 la 11:52 AM
E normal sa cheltuie atat de mult.
Gandeste-te ca au peste 6.000 angajati.
Eu lucreaz intr-o companie care are 1.000 puncte de lucru in toata tara, si avem in jur de 3.300 de angajati. Va dati seama ce schema umflatta de personal este acolo.
Singura solutie in cazul CNADNR este desfiintarea companiei si formarea altui organism, eventual in subordinea directa a guvernului (nu pe sub vreun minister pe undeva). Bineinteles in noua organizatie nu trebuie sa mai intre niciunul din actualii angajati ai CNADNR. Cam cum s-a facut la ANAF.
Oameni tineri, dornici sa munceasca curat si cinstit.
ion marius(Citează)
26/09/2015 la 11:54 AM
Imi cer scuze pentru ce am solicitat mai sus. Nu poti sa pui oameni tineri sa munceasca cinstit si curat cata vreme prim ministru e Victor Ponta.
ion marius(Citează)
26/09/2015 la 12:00 PM
Cum zice o expresie veche, să dea cu piatra cel care nu e superficial. O fi șeful CNADNR superficial și incompetent dar dacă scrii un articol în care te revolți împotriva lui, încearcă să nu fii la fel ca el și să scrii articole tip Cancan. Zice clar în articol că 15G€ sunt și pentru drumuri naționale. Dacă vrei să ai autostrăzi ca în vest, încearcă să fii și tu scrupulos și corect ca în vest., nu o cere doar de la alții.
Uite citatul mai jos în caz că ți-a fost lene să citești.
„Iată“, spune el. Neaga afirmă că în perioada 2008-2015 bugetul CNADNR s-a ridicat la 10,9 miliarde de euro, din care 4,1 miliarde de euro au mers către reabilitări de drumuri, 5,7 miliarde de euro pentru autostrăzi (din care circa 1 miliard de euro pentru achitarea creanţelor către constructorul american Bechtel pentru doar 50 km de autostradă! – n.red.) şi 1,1 miliarde de euro pentru variante de ocolire. În această perioadă, au fost deschişi traficului 395 de kilometri de autostrăzi, s-au reabilitat 2.100 de kilometri de drumuri naţionale şi s-au construit 173 de kilometri de variante de ocolire.
În încheiere, ținând cont că am lucrat pentru asfaltangii îndeaproape, România nu are autostrăzi din cauza incompetenței generalizate și a furtului. Populația nu știe ce vrea și nu știe să-și ceară drepturile (alege hoți la putere pentru o brichetă și o găleată), nu plătește taxe (vezi salarii la negru și mașini pe Bulgaria) și vor să ajungă și ei la putere să fure, nu să schimbe lucrurile. De partea ailaltă asfaltangii sunt niște foști tractoriști care s-au trezit cu bani și tot ce le trece prin cap e cum să fure mai mult din bani ca să îi cheltuie pe mașini și pițipoance.
Eu unul zic că România are autostrăzile pe care le merită. Cel puțin când ai infractori condamnați gen Dragnea care încă e relevant în politică și mai ales când primul ministru e INCULPAT cu șanse mari de pușcărie.
nea_caisă(Citează)
27/09/2015 la 8:11 AM
Bine zis.
ionica(Citează)
26/09/2015 la 7:27 PM
Cine pm se mai intreaba de ce in romania e asa?
mircea (primul)(Citează)
27/09/2015 la 12:57 AM
Sad but true..
mihai(Citează)
27/09/2015 la 9:32 AM
România are mai mulţi funcţionari în posturi înalte decît kilometri de autostradă. Pe harţă(!) se văd doar cîteva bucăţele de autostradă, şi nici măcar alea nu sînt legate între ele, posibil să existe vreo legătură aeriană !
Sorin(Citează)
27/09/2015 la 11:25 AM
Ponta e vizionar, orice ati zice voi. A prevazut ca va fi condamnat in 2016 si ii va fi interzis sa candideze.
Iata o declaratie de prin 2013 “”Pe 28 februarie se anunţă precalificarea probabil pentru Bucureşti-Braşov, nu e Comarnic-Braşov. Dacă nu este gata până în 2016, nu mai candidez. Am un fix cu Comarnic-Braşov şi cu Piteşti-Craiova”, a spus Ponta la Realitatea TV.”
Cipper(Citează)
29/09/2015 la 1:34 PM
sa vezi ce au reabilitat oradea-deva(de 25 de ani). mandria patriei.
colin(Citează)