un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Pericolele de pe banda 1

24 Aug 2015  ·

AUTO  ·

7 comentarii

În România nu se circulă pe banda 1. E banda pentru fraieri. Dacă mergi pe banda 1 practic recunoști că n-ai mașină, că nu știi să conduci, că vei fi întotdeauna cel depășit de alții mai rapizi, în timp ce persoana din dreapta îți aruncă o privire disprețuitoare ce spune “ia-ți mașină, #săracule, să vezi și tu cum e pe banda 2!”

Cel puțin așa cred unii, motiv pentru care circulă mereu pe banda 2 și, pe cei 10 kilometri din România unde există așa ceva (probabil o greșeală de proiectare, au mai făcut ăia o bandă în plus), pe banda 3. În practică, șoferii cu experiență, cei care le-au văzut pe toate și sunt prevăzători la volan, nu circulă pe banda 1 din simplul motiv că nu-i sigur acolo.

Banda 1 e banda gropilor. În plus, zona unde se termină asfaltul se erodează treptat și, întrucât majoritatea drumurilor n-au mai fost refăcute de pe vremea când Carpații erau dealuri, nu munți, apar tot felul de rupturi pe care le numim tot gropi. Pe banda 1 se adună praf, nisip și pietriș, iar noaptea căruțe. La ieșirea din București pe DN1, de exemplu, apar alte pericole, mașinile care ies de pe străzi lăturalnice direct în DN1 și fac asta ocupând cu botul jumătate din banda 1, iar când se înscriu ocupă și jumătate din banda 2 pentru a lua curba.

În oraș sunt alte pericole pe banda 1. Văd des borduri rupte care au ajuns în drum, desigur, pe banda 1, plus canale pe care constructorii sunt incapabili să le facă la nivel cu asfaltul. Pietonii acolo stau, așteptând să traverseze strada. Ți-e teamă să nu dărâmi vreun biciclist, te enervează proștii care opresc pe banda 1 pe avarie, mai face câte un autobuz stație și, deși are alveolă, oprește de fapt tot pe banda 1 șamd.

Apoi sunt cazuri ca mai jos, filmate de mine în seri consecutive când veneam de la Summer Well pe la 12 noaptea. Prima e pe DN1, unde văd ceva dubios în față, bag un claxon luminos și văd trei oameni mergând pe banda 1, pe DN1 în zona intersecției cu Aleea Privighetorilor, fix unde nu există iluminat public, cu o sticlă de ceva în mână. Eram pe banda 2 pentru că prima bandă are gropi, dar mai bine așa. A doua fază, a doua noapte, un prost stătea în curbă, unde nu-l puteai vedea, pe banda 1; așa se gândise el să traverseze un bulevard, în curbă. Este o altă intersecție unde nimeni nu circulă pe banda 1 pentru că poți găsi mașini oprite tot acolo, în curbă.

Așa e la noi. Cred că străinii care vin și conduc pe aici mulțumesc cerului la ieșirea din țară că n-au făcut vreun accident și că i-a ferit Dumnezeu de pericole prostești.

Pe mine mă enervează cei care merg pe banda 2 sau 3 pe bulevarde mari, gen Aviatorilor sau Kiseleff, și fac asta cu 40-50 la oră, deși zona e de viteză ceva mai mare. Treci, bă, pe banda 1, cum este de fapt obligatoriu prin lege! Dar apoi îmi aduc aminte că și eu, când circul pe banda 1, trebuie să fiu de trei ori mai atent la drum și mai prevăzător pentru pericole ce pot apărea de oriunde, așa că-l înțeleg. Uneori chiar nu-i vina șoferului, ci a sistemului care te-a format așa.

Cum se circulă în străinătate? Pe banda 1, evident. În Franța, pe o autostradă, a trecut unul din spatele meu pe banda 2 ca să mă depășească, s-a băgat la loc pe 1 după depășire și nici trei secunde mai târziu s-a băgat din nou pe banda 2 că mai era un camion de depășit. N-am înțeles atunci manevra, camionul era la 50 de metri în fața mea, ce rost are să te bagi între noi pentru fix trei secunde? Nu are sens, de fapt era un automatism format din ideea “am depășit și mă bag la loc pe banda 1, nu rămân pe 2”.

În Portugalia mergeam pe banda 2 din trei disponibile, pe o autostradă goală. De ce pe doi? Ca să am loc suficient și în stânga și în dreapta în caz de vreo problemă, mai ales că nu încurcam pe nimeni, că nu aveam nici o mașină în câmpul vizual. Apare din spate Poliția, cu vreo 40 km/h în plus față de mine, trece pe banda 2, aprinde girofarul și-mi face semn cu farurile, mă dau pe banda 1, ăla stinge rampa luminoasă și-și continuă drumul, că bănuiesc că patrula toată autostrada.

asus s5507

    7 comentarii

  1. Mai mult, în țările unde ești obligat să mergi cât mai pe dreapta (pe autostrăzi de obicei), devansarea e interzisă pentru siguranță. Dar, în același timp obligația de a circula doar pe dreapta nu se aplică în orașe. Acolo circuli cum vrei.

      (Citează)

    • Hmm, aparent în Franța ești obligat să mergi cât mai pe dreapta și să depășești pe stânga și în orașe. Dar amendă văd că e doar pe autostrăzi. Sincer e o mizerie cu condusul în Europa. Nu ar strica o lege unică. Dacă ar putea fi și implementată e altă poveste (vezi ocolirea centrului intersecției în România).

        (Citează)

  2. Din fragmentul citit pe RSS mă enervasem deja, credeam că ai aceeași concepție strâmbă precum alt blogger care tot comentează despre mersul pe banda 2 în oraș. Dar tu ai explicat bine.
    Mai e un motiv; dacă știu sau dacă GPS îmi spune că în 500 m trebuie să fac stânga și nu există bandă specială, tot pe banda 2 din 2 o să merg. Aglomerația te cam forțează.
    Nu prea poți să compari orașul cu autostrada din perspectiva asta, dar e ok ca idee separată.
    Pietonii idioți aflați aiurea pe carosabil sunt și frica mea numărul 1.
    Atât timp cât vor mai exista mame care își trag copilul de mână traversând prin locuri nepermise ori pe roșu, copiii așa se vor învăța de mici.

      (Citează)

  3. Vreau sa va multumesc celor care mergeti pe banda 2. Daca nu ati fi voi, sa tineti banda 1 libera, as petrece o gramada de timp in trafic zi de zi.

      (Citează)

  4. Problema e ca majoritatea DN-urilor/E-urilor sunt drumuri cu O singura banda de circulatie, iar ceea ce numesti tu banda 1 e defapt acostament consolidat. Legal, acostamentul nu e destinat circulatiei autovehiculelor, ci doar a biciclistilor, sau in caz de stationare, iar vinovatul in caz de accident esti tu, ca circuli pe acostament.

      (Citează)

  5. in germania unde erau 3 benzi am mers linistit pe banda a doua. Unu era prea complicat fiind plina de tiruri.

      (Citează)

  6. Andrei:
    Vreau sa va multumesc celor care mergeti pe banda 2. Daca nu ati fi voi, sa tineti banda 1 libera, as petrece o gramada de timp in trafic zi de zi.

    Nu stiu in ce lume ai tu banda 1 libera.
    Cel putin in Bucuresti banda 1 e rezervata pentru toti rahatii care parcheaza sau lasa pe avarii.

    Cum era aseara la Dristor Budapesta, nu stiam de ce-i ambuteiaj ca sa vad ca venisera burtosii la shaorma, si erau masinile parcate de dadeau cu fundul in banda 2.

    Dar na, banda 1.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus