un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Despre omenie și responsabilitate

27 Aug 2015  ·

GÂNDURI  ·

44 comentarii

Bunica mea s-a născut în zona de nord a Bucovinei, cea care pe atunci era parte a României Mari, iar acum parte a Ucrainei, o zonă unde încă se vorbește română. A venit spre sud atunci când rușii au invadat zona, în al Doilea Război Mondial, cunoscându-l pe bunicul meu în Oltenia și trăind fericiți în Rm Vâlcea și apoi în București pentru tot restul vieții lor.

Mi-a povestit de câteva ori cum, atunci când au fugit de teama rușilor (pe bună dreptate, după cum urmau să arate masacre precum cel de la Fântâna Albă), a ieșit pentru ultima oară din casa în care a crescut și s-au gândit dacă mai are rost să încuie ușa. N-au mai încuiat-o. Bănuiau că nu mai are rost, nu aveau să o mai revadă niciodată (decât mulți ani după, unde în casa de pe strada ce se numea pe vremuri Ion Creangă trăiește acum o familie de ucrainieni). Momentul acela, când s-a uitat pentru ultima oară la casa ei și a decis că nu mai are rost să-i încuie ușa, i-a rămas cumva întipărit în minte pentru următorii 73 de ani.

Au fugit spre sudul României cu ce-au putut lua în spate, trenul a fost bombardat, au ajuns prizonieri la ruși, au fost ulterior eliberați și au ajuns pe unde a putut fiecare, că de asta am acum familie în multe zone ale țării.


La articolul anterior despre migrația cauzată de războaiele din Orientul Mijlociu am văzut multe comentarii în linie cu ce se aude des și pe stradă, aici și în alte zone ale Europei: “nu e problema noastră, nu vreau ca din taxele mele să fie întreținuți imigranți care doar vin să cerșească sau să fie viitori teroriști”.

OK, doar că nu pot fi de acord cu asta pentru că simt că anumite țări europene (nu și România în mod direct) au o responsabilitate mare față de conflictele din acea zonă și pentru situația în care s-a ajuns. Siria, Liban, Irak, Iran, Palestina, Egipt, Libia, Maroc, Algeria, Emiratele Arabe, Yemen și multe alte țări de acolo au fost colonii sau protectorate ale englezilor și francezilor.

Iată pe scurt un rezumat:

  • Siria – parte a Imperiului Otoman, după Primul Război Mondial a devenit un protectorat francez, țara căpătându-și independența după retragerea franceză în Al Doilea Război Mondial.
  • Liban – aproape aceeași poveste, de la otomani la francezi, după ce marele imperiu al turcilor a fost împărțit între Franța și Marea Britanie.
  • Bahrain – protectorat englez de pe la 1868 și până în 1971, când a devenit stat independent.
  • Egipt – protectorat englez de la 1914 până în 1922, deși canalul Suez a fost sub puterea englezilor și francezilor mulți ani după aceea.
  • Israel, Palestina, fâșia Gaza – granițele au fost decise de ONU, forțând acolo statul Israel, care apoi și-a făcut loc prin propriile puteri și alianțe.
  • Iran – ocupat de englezi după Primul Război Mondial, care apoi s-au retras în 1921, apoi din 1953 și până în 1974 a fost la putere un regim controlat de americani.
  • Irak – ocupat în 1917 de englezi, protectorat englez până în 1932, reinvadat de englezi în 1941, bazele militare au fost menținute acolo până în 1954.
  • Iordania – protectorat britanic din 1922 și până în 1946.
  • Kuweit – blocada engleză din Primul Război Mondial le-a stricat economia, apoi au fost protectorat englez până în 1961.
  • Libia – colonie italiană din 1911, cucerită de la otomani, apoi câștigă independența în 1951.
  • Qatar – protectorat englez între 1916 și 1971.
  • Sudan – ocupație britanică și diverse conflicte interne între 1882 și 1956.
  • Emiratele Arabe Unite – state client britanice din 1892 până în 1971.
  • Yemen – controlat cu forța de englezi începând cu 1839 și până prin 1970.

Protectoratele astea nu însemnau în teorie un control complet, dar în practică asta era. Țările mici nu puteau intra în tratative cu alte țări fără acordul “protectorului”, se mențineau acolo baze militare, erau “aliați”, erau piețe uriașe de import și de export pentru țara “protectoare” șamd. De exemplu petrolul din Orientul Mijlociu, din acele țări sub mandat francez sau englez, a fost exploatat sub coordonarea lor și în general spre beneficiul lor. Probabil nu-și negociaseră bine redevențele, nu?

imperiul_britanic
(Imperiul Britanic)

Mai rău, granițele actuale ale multora dintre aceste țări nu se bazează pe structura socială de la fața locului, ci pe linii trasate de englezi și francezi. În 1916 doi diplomați au negociat în secret cum se vor împărți teritoriile Imperiului Otoman, la final de război. Protectoratele au fost făcute pe baza acestor negocieri, cuprinzând în noi granițe diverse provincii cu diverse religii, obiceiuri și probleme ceva mai vechi. După retragerea marilor imperii europene au rămas în urmă țări în care mocneau conflicte interne, țări sărăcite și exploatate fără mari griji pentru drepturile omului și spiritul legilor.

Eu zic că marile puteri au o responsabilitate față de aceste țări, față de conflictele actuale din acele zone și față de refugiații ce vin de acolo (acesta fiind termenul corect pentru oamenii ce fug de războaie, nu “imigranți”).

Nu poți trata lucrurile cu dublă măsură. Nu poți spune “nu-mi pasă de colonii atunci când ele au nevoie de ajutorul meu“, dar să mulțumești fostelor colonii atunci când tu ai nevoie de ajutorul lor și acestea te ajută. În fond, SUA este o fostă colonie britanică, iar trupele lor au ajutat Europa în două războaie mondiale, apoi în planul Marshall. N-am auzit pe nimeni spunând “nu mulțumesc, ne-am fi descurcat singuri cu Hitler și am fi ținut singuri URSS-ul în șah”.

Acum, am spus că nu-i treaba României în mod direct. Dar indirect? Păi, suntem în Uniunea Europeană, nu? Dacă acceptăm beneficiile ei (fonduri, circulație fără vize, civilizație cu forța), trebuie să acceptăm și dezavantajele, iar asta înseamnă refugiați.

Și, în fond, nu asta doream și noi aici înainte de 1989, o viață în vest? Nu asta au căutat milioane de români care au emigrat în acești ani spre Spania, Italia și Germania? Eu am exemplul bunicii mele, dar milioane de alți români au exemple mult mai recente. E ok când noi facem asta și ne integrăm în respectivele țări, dar nu mai e bine când refugiați de război caută același lucru?

Problema este și aici dublă, teoretică și practică. Întâi pentru că țările UE vor face tot posibilul să amâne o decizie clară privind ce trebuie făcut, iar practic pentru că este o operațiune de o amploare foarte mare. Sunt sute de mii de oameni ce trebuie hrăniți și cazați zilnic până să te gândești la integrarea lor în societate. Gândiți-vă că și noi va trebui să luăm niște refugiați, dar unde îi ducem? Unde montăm corturi, de unde le dăm apă, zilnic, miilor de oameni? Unele țări sunt ceva mai potrivite pentru asta, având tot felul de parcuri olimpice sau zone expoziționale mari deja construite cu infrastructura necesară, dar aici va fi dificil.

serbia_ungaria_refugiati
(Roszke, unde este o mare tabără la trecerea dintre Serbia și Ungaria, se află la 21 de kilometri de România)

Soluția, probabil, stă la capătul celălalt. Trebuie rezolvată și cauza, nu doar ajutați refugiații cu mâncare și cazare. Trebuie intervenit militar pentru stoparea unor războaie care fac toți acești oameni să fugă spre Europa și asta rapid. Vedem ulterior cum se stabilizează zonele, cine conduce și sub ce formă, dar întâi trebuie făcut ceva pentru ca oamenii să nu mai fugă de război.

Am scris în 2012 că-i “vina” sirienilor pentru că nu au nimic valoros acolo, altfel ar fi intervenit de mult puterile vestice. E timpul să intervină chiar și fără alt motiv decât de a stopa un război și migrația oamenilor spre Europa. Marea Britanie și Franța trebuie să-și asume un rolul care li se cuvine în rezolvarea acestor probleme, iar noi ceilalți din marea familie europeană trebuie doar să dăm dovadă de omenie. Momentan greul îl duc Grecia, Macedonia, Serbia și Ungaria, țări care chiar nu au vreo responsabilitate aici, iar noi suntem puțin mai la dreapta lor.

refugiati_siria
sursa foto: The Atlantic și Wikipedia.

asus s5507

    44 comentarii

  1. I-am văzut pe arabii ăștia la vest de Ungaria și păreau a fi toți infractori. Știi prea bine ca nu se duc la pus umărul la treaba acolo. Ai noștri, muncesc de le ies ochii, marea majoritate la ce este greu/ umilitor pentru vestici : construcții , șters bătrâni la cur, făcut curat prin bude, diverse activități prin ferme. Ia spune-mi cati arabi ai văzut sa muncească prin țările vestice?

      (Citează)

    • Tac-su' lu' Tudor

      27/08/2015 la 9:27 AM

      Tu si cu aia care ti-au dat like o sa aratati si voi ca niste infractori dupa ce ai fugit dintr-o zona de conflict, dupa 10 zile de plutit in deriva pe Mediterana, nemancati, nedormiti si cu grija a 1-2 copii. E foarte comod sa emiti opinii dinastea atunci cand ai burta plina.

      Printre refugiatii aia sunt oameni foarte bine pregatiti dpdv profesional care vor trage cu dintii ca sa-si faca un rost in Europa pentru ei si pentru copii lor. Nu au unde sa se intoarca. Casa lor din Siria este acum o galeata de moloz.

        (Citează)

    • @Tac-su’ lu’ Tudor: Una e să fugi de ceva, alta e să fugi spre ceva. Oamenii ăia lasă impresia că fug spre Germania, nu că fug de război neștiind unde să se adăpostească mai repede.

      @Radu: Cât de departe mergi pe linia responsabilității morale? Imperiul otoman nu e responsabil de nimic? Dar cel mongol? Dar primele patru califate? De ce vin oamenii ăia în Europa și nu se duc în state mai apropiate? De când e OK să treci granițele unui stat cu forța indiferent de motiv? Ce treabă are Germania cu fostele colonii britanice și franceze? Cum o să se integreze oamenii ăștia în societatea europeană când ei nu cunosc bine limba țărilor destinație și au o cultură radical diferită? Dincolo de aspectele care țin de omeni sunt aspecte pragmatice: Europa nu poate să primească toții refugiații din galaxie, o să murim de foame în ritmul actual. Iar celelalte state ale planetei au o răspundere la fel de mare. Ba unele au o răspundere mai mare față de frații lor: mă refer aici la majoritatea statelor din UN, adică la statele musulmane.

        (Citează)

  2. In principiu sunt de acord dar problema e ca vazand declaratiile unora dintre ei care spuneau ca nu vor sa fie inregistrati in HU pentru ca acolo nivelul de trai este scazut si ca ei vor in DE, trag concluzia ca majoritatea sunt emigranti economici sau de alta natura iar asta nu se muleaza pe imaginea generala.

      (Citează)

  3. Nu înțeleg de ce nu merg într-o tara vecina, apropiata ca și cultura și obiceiuri?
    De ce toți vor în Germania și UK?
    Sa fie pentru ajutoarele sociale mari….?

      (Citează)

    • Comparativ cu UK si Germania, Liban, tara vecina, a primit 2 milioane de lucuitori. Vorbim de o tarisoara mai mica ca un judet, deci e mult exagerat, chiar fals argumentul.

      E normal ca oamenii sa mearga unde cred ca vor fi in siguranta.

        (Citează)

    • @alxzen,
      păi pe principiul ăsta hai cu toţii în America, că-i cel mai mişto. Numa că vezi tu, trebuie să îndeplineşti nişte condiţii şi să respecţi nişte legi. Nu să forţezi graniţele, unde vrei tu. Că asta nu se mai numeşte că eşti “refugiat” ci “infractor”.

        (Citează)

  4. Radu,excelent articol,bine documentat ca de obicei dar iti scapa din vedere un lucru. Actualii imigranti sunt incompatibili cu civilizatia occidentala si asta se vede in toate tarile in care sunt comunitati mari de vorbitori de araba. Dincolo de discursul umanitar,realitatea este ca lumea araba actuala nu este integrabila cu ideea de civiluzatie vestica. O descriere a fenomenului destul de exacta o gasesti la Arhi,ceea ce e scris acolo mi-au comfirmat multi prieteni care au trait in alte tari in zone cu populatie preponderent musulmana si oamenii respectivi se pare ca intr-adevar nu vor sa evolueze si sa isi schimbe catusi de putin mentalitatea nici dupa 2 generatii . Asa ca eu unul sunt impotriva acceptarii lor si as prefera sa stiu ca avem un gard mare la granita

      (Citează)

  5. Singura diferenta fata de ce spui tu este ca ei abia asteapta un ajutor social, un viol in grup, si eventual cateva decapitari sau atentate.

    Romanii nu am auzit sa faca asta (cu mici exceptii la violuri).

      (Citează)

  6. Nu poți trata lucrurile cu dubla măsură.

    1. Ba poți.
    2. Nu e nicio dublă măsură. Cât au fost protectorate, e clar ca ” protectorii” au fost acolo la jaf. Când nu s-a mai putut cu jaful, aia a fost, aia si-au primit independența și cam asta poate să fie tot ce primesc. Nu tre’ să îi ia nimeni acasă pe ăia sa ii crească.
    Nu vor, poate vor sa fie protectorate din nou. Oricum sunt pe cale sa devina.

    Soluția corecta nu e sa cheltuiești niște miliarde de euro sa ii acomodezi pe aia, așa la ce cacat mai avem granițe. Mai ieftin, pe termen lung, probabil ca e sa le faci curățenie acasă cu niște raiduri din golf și de la turci.
    Iar apoi sa ii împachetezi și sa ii duci acasă la ei. Cu sensul de țară, ca nu cred ca mai au vreunii casă.

    Adu-ți aminte ca înainte sa fim în UE, chiar înainte de 2004, era dat dracu de greu sa mergi în Schengen ca român, și nu intrau în așa aflux. Chiar și asa, care cum te prindea, te făcea pachet și te trimitea acasă cu interdicția de a mai ieșii din țară o vreme și de a mai intra la ei o vreme și mai lungă.

    Iar aia nu fac parte din UE. Nu vrea nimeni sa fie mama răniților. Ma rog, vrea Merkel, dar și pe la ea prin curte lumea a început sa dea foc la spațiile de refugiați.
    Și e normal, ca lumea vede ce fac copiii lu’ Alah în ultima vreme. Nu prea-s serioși se țin de acte antisociale severe.

    Faptul ca tu provii dintr-o familie de refugiați și preferi sa empatizezi cu aia suferinzii nu înseamnă că ăsta e un sentiment general sau ca e The right thing to do.

    In cazul pe care l-ai descris migrația era oarecum “încurajată” din momentul în care zona a fost anexata altei tari, pentru a realiza o repopulare și echilibru social. Gen,bad for you si cam atât.

      (Citează)

  7. Iar compari mere cu portocale pentru ca nu exista nici o similaritate intre fuga romanilor in tara lor din fata rusilor si invazia unor nespalati care vin de pe alt continent.

    Inca o greseala majora este exemplul interventiei SUA in razboaiele mondiale, nu au facut-o din altruism, ba chiar au avut foarte foarte multa opozitie interna in vremurile respective. De ce sa se amestece ei in treburile Europei, da-o dracu’ de Europa. Cand au inceput sa le fie afectate interesele la nivel economic si cand au fost atacati la ei acasa de japonezi, abia atunci s-au decis sa intervina.

      (Citează)

  8. Ai spus foarte bine ca noi ne integram in tarile din vest. Marea problema cu musulmanii este ca exact asta nu fac. Problema e ca sunt deja la a treia generatie in Franta, UK, Germania, etc si nu sunt integrati. Pur si simplu nu vor. Profita de ajutoarela sociale si se inmultesc ca sobolanii.

      (Citează)

  9. Dintre toate țările astea Siria a tras paiul cel mai scurt. O țară majoritar creștină, ce a dat ora exactă în cultura Imperiului Bizantin. Apoi au venit islamicii si au distrus tot. Acum distrugerea e completa si tara e praf; oamenii, logic, cauta sa plece. Dar ca toti romanii care nu pleaca in Italia, mai merg si in Anglia si Germania din motive economice, la fel fac si ei, nu merg in tari arabe. Cat despre responsabilitatea Romaniei, ea nu exista. Noi nu ne respectam religia noastra, cum s-o respectam pe a altora? Fenomenul asta va marca urmatorii ani. Pentru Al Qaeda a fost nevoie de 10 ani pentru a-i nimici. ISIS e de 20 de ori mai mare.

      (Citează)

  10. Frumos argumentat articolul și e de înțeles și punctul tău de vedere.
    Ai luat în considerare însă și probabilitatea că o bună parte din refugiați sunt partizani ISIS care au obosit acolo și vin să mai facă pagube la sursă, adică în vest ?
    Nu de alta , dar paralela ta cu primirea înapoi a refugiațiilor români de pe teritoriile românești pierdute de România în război nu prea rezistă.

    Aștept acțiunile comunităților musulmane sau arabe din Europa pentru ajutorarea refugiaților și zic să le urmăm exemplul.

      (Citează)

    • Partizanii ISIS nu cred ca risca sa vina pe o gonflabila pe Mediterana, ei se suie in avion/tren/autobuz si vin “la sursa”.

        (Citează)

  11. Aia de la granita cu Ungaria nu sunt refugiati sunt imigranti. Refugiati au fost in Grecia/Italia. Dupa care te inregistrezi acolo unde e ai ajuns si esti in siguranta si astepti sa vezi cum e cu cotele. In momemntul in care ai trecut cu forta granita in Macedonia (de ex) ca sa ajungi in Germanai, Suedia …etc (pt ca Grecia e sub nivelul tau de pretentii) nu mai esti refugiat ci imigrant (economic) ilegal.
    Multi vor fi o povara pentru ca nu stiu sa faca nimic din ce are nevoie europa. Femeile vor sta acasa si vor face copii ca asa e traditia la ei. Si in cateva generatii vor devenii majoritari.
    Cativa sunt teroristi infiltratii.
    Majoritatea sunt barbati tineri, musulmani moderati. Stii ce au facut musulmanii moderati in Londra? S-au apucat sa protesteze si sa ceara Sharia in unele cartiere estice ale Londrei.
    Stii ce au unii din musulmanii care au trecut deja de Ungaria atunci cand erau in Mediterana si pluta (ca nu-i pot zice nici barca) are cat pe ce sa se scufunde? Exact. Au debarcat crestinii si i-au lasat sa moara. Inteleg ca a fost o situatie disperata dar cum au ales ei pt triere tocmai criteriul religios?
    Deaia nu vreau imigranti economici musulmani in Europa. Pentru ca nu vin sa se integreze (sunt exemple in Franta cate vrei care sustun acest lucru). Romanii s-au integrat pe unde au ajuns. (Ma refer la mase, uscaturi sunt peste tot). Asta e diferenta fundamentala care ii face indezirabili in Europa. INTEGRAREA.

      (Citează)

    • *Stii ce au facut unii din musulmanii …
      (+ alte greseli si iiiiii-uri aiurea, acum imi beau cafeaua )

        (Citează)

    • De fapt refugiati au fost tocmai in Turcia (cel putin cei care vin din Siria). In Grecia erau tot imigranti.

        (Citează)

  12. Este o poza asemanatoare si la Auschwitz doar ca este alb/negru, copilul nu are suzeta si pe fundal se vad vagoane.

      (Citează)

  13. Daca e sa o luam dupa logica ta, si turcii si rusii sunt responsabili pentru noi, ca am fost sub influenta lor o groaza de ani.

    Dupa cum iti zic toti de aici, oamenii din ungaria nu sunt refugiati, sunt imigranti ilegali care vor sa ajunga in tari unde ajutorul social este foarte mare. Majoritatea nu vor sa munceasca, vor sa traiasca dupa legile lor si dupa religia lor, fara sa respecte oamenii si legile din tara unde au ajuns. Toti cei care au avut de a face cu ei in tarile respective iti vor spune exact ce iti zic toti de aici, sunt mai rai decat tiganii nostrii.

    Am vazut in ultima vreme ca a inflorit propaganda in care toti le iau apararea, poate prea mult sa fie naturala in totalitate.

      (Citează)

  14. În Turcia sunt 4 milioane de refugiați din Siria. În EU sunt vreo 250.000. Cea mai mare economie, leagănul civilizației, nu e în stare să aibă grijă de 16 ori mai puțini oameni decât Turcia, care nu se ridică la standardele europene. Și grecii ăia de prin insulele unde ajung au grija de ei, îi hrănesc, îmbracă și ăia care se vaită și sunt îngrijorați sunt la vreo mie de kilometri într-un fotoliu.

      (Citează)

  15. Sunt foarte curios cati dintre gigeii de mai sus, experti se pare in lumea musulmană, care se grăbesc sa ii caracterizeze si sa ne explice doct cat de mizerabili sunt toti, chiar au trăit printre ei sau au cunoscut realitătile tarii de origine sau comunităților musulmane din vest.
    Niciunul, vorbiti toti din poveștile auzite de la prietenii căpșunari si ce aţi mai prins pe la televizor.

    Dar ce vă daţi toţi cu fundul de pământ cand cineva îndrăznește să generalizeze și să bage toţi românii in aceeași oală. …

      (Citează)

    • Uite aici cum e cu comunitatile musulmane din vest (musulmanii moderati nu sceleratii extremisti):

      http://www.dailymail.co.uk/news/article-2523658/Muslim-campaigners-protest-sale-alcohol-popular-East-London-area.html

      http://www.liveleak.com/view?i=990_1412197331

      Ei vor alte legi si alt cod penal la ei in cartier. Da-mi exemplu de alta minoritate in europa actuala care cere asa ceva.

      Deaia nu vreau eu nici musulmani moderati in Europa, pentru ca prin astfel de actiuni nu numai ca ii tolereaza dar ii si incurajeaza pe extremisti. Vor sa se joaca de-a’ politist bun/politist rau’ cu noi, dar in final toti sunt ‘politisti’

        (Citează)

    • @ Stefan, ai si nu ai dreptate.
      Ai dreptate cand spui ca nu sunt prosti si mizerabili, nu sunt, sunt chiar buni meseriași.
      Eu chiar am stat de vorba cu cineva, in general totul e ok, dar cultura aia a lor, educatia si stitlul de viata pe care il au, nu se pupa cu nimic din ce e prin zonele noastre, sunt niște oameni f inchisi, trebuie sa tragi cu clestele ca sa-ti spuna ce te intereseaza, si multe nici nu-ti spun. Eu nu le contest problemele sau calitatile, dar sunt foarte reticent la faptul ca se pot adapta altor culturi si altui stil de viata, sunt atat de indoctrinati incat mie f greu sa cred ca se pot adapta, eu unul nu cred.
      Asemenea indivizi inchisi, chiar daca au bune intentii, cand se lovesc de probleme, sau ii deranjeaza, pot refula aproape involuntar in moduri la care nici nu te astepti. Daca vor avea probleme de adaptare ei nu vor cere, nu vor negocia, dar nu vor sta nici cu mainile in san.

        (Citează)

  16. ii primim in Romania, daca devin ultraortodocsi, cum e var-miu, Razboinicu lanternei.

      (Citează)

  17. Aparent, tu nu ai avut vecini sirieni veniti aici in timp de pace… Sa vezi acolo integrare.

    Pe de alta parte, am avut si vecini chinezi, despre care, la fel, nu as putea spune ca s-au integrat, insa se pastreaza mai discreti.

    Vino in Colentina ca sa vezi!

    Oricum, propun ca, daca ii acceptam, sa ii cazam in Vaslui. S-ar putea integra mai usor.

      (Citează)

  18. Partial ai dreptate, dar nu uita ca exemplele date de tine la momentul retragerii guvernarii britanice au fost lasate republici.

    Unele dintre ele chiar bine puse la punct, cu guvernare seculara si cu drept comun organizate dupa modelul britanic. Nu au lasat britanicii dezastru dupa ei.

    Vezi exemplul Malaeziei, o tara majoritar musulamana, fosta colonie britanica, care a ramas la drept comun si a refuzat Sharia. Vezi si Pakistan, unde zonele tribale sunt aproape neguvernabile.

      (Citează)

  19. un pic de istorie:

    – anul 371, gotii fugind de huni cer voie sa se refugieze in Imperiul Roman.

    “imigranti fugind de razboi”, deci.

    – nimeresc prost, imperiul e in recesiune, saracie. Sunt bagati in lagar in Bulgaria si mor incet de foame

    – se rascoala, pun mana pe sabie si distrug toate orasele din Bulgaria, nu mai ramane nimic in picioare

    – in 378 il omoara pe imparatul Valens, care venise cu trupe impotriva lor

    – In 410 dau foc Romei

    – temutii hunii sosesc si ei si gasesc un imperiu mult slabit

    istoria gotilor e chiar interesanta, am un articol aici:

    http://giorno24.blogspot.ro/2011/03/sters-din-istoria-romaniei-271-371.html

      (Citează)

  20. Muslim’s on the Macedonia border refuse ‘Red Cross’ food parcels because the red cross symbolises Christianity.

    Amazing don’t you think that they’ll accept a Christian Countries, social housing, Benefits and Health care though.

    https://www.facebook.com/strawb31/videos/1011087625590347/

      (Citează)

  21. partea proasta este ca nu toti sunt refugiati din zona de conflict. de aici dilema cu imigranti/refugiati. sunt de pilda si din pakistan, afganistan, bulgaria, romania, tari in care nu e neaparat un conflict generalizat dar lucrurile stau rau dpdv economic. asa ca aia ce scuza au ? si vorba celor care prezentau situatia la arhi, daca ei vin sa ceara ajutor apoi incep sa faca mizerii: violuri, furturi, batai etc, cum rezolvi problema dpdv moral/etic/ political corectness ?? ca oamenii nu dau semne ca accepta valorile tarii de adoptie ci vor sa faca cum faceau si la ei acasa. o sharie mica si cinstita.

      (Citează)

  22. Tac-su’ lu’ Tudor:
    Tu si cu aia care ti-au dat like o sa aratati si voi ca niste infractori dupa ce ai fugit dintr-o zona de conflict, dupa 10 zile de plutit in deriva pe Mediterana, nemancati, nedormiti si cu grija a 1-2 copii. E foarte comod sa emiti opinii dinastea atunci cand ai burta plina.

    Printre refugiatii aia sunt oameni foarte bine pregatiti dpdv profesional care vor trage cu dintii ca sa-si faca un rost in Europa pentru ei si pentru copii lor. Nu au unde sa se intoarca. Casa lor din Siria este acum o galeata de moloz.

    Sa fim seriosi! Nu e vorba despre niciun conflict atat timp cat merg acolo ca sa frece menta si sa primeasca ajutoare sociale, in curand platite si de noi. N-am nimic cu oamenii atat timp cat doresc sa se integreze in cultura europeana, dar cand la mijlocul zilei, e plin de arabi pe strazi in toata Europa de Vest, e clar ca undeva e o buba.
    Ce-i drept, in Italia mai prostesc pe strada cu un fake de poseta vuitton pe cate o pitipoanca in devenire. In rest, aceeasi infractori care fug tot timpul de politie.

      (Citează)

  23. Aş zice că lecţia de istorie predată mai sus e bună doar de poveste. La urma urmei, asta a fost. Timpul nu-l mai dăm înapoi. Că aşa şi noi am putea fi acum îndreptăţiţi să cerem chestii pentru cît am stat sub conducerea şi plătind tribut altora. Dar la un moment dat, mai încoace, cînd lumea s-a mai spălat, s-au trasat nişte graniţe cu care mai toţi au fost de acord. Că se mai ceartă unii local pentru un pogon-două de pămînt ca vecinii, asta e. Iar dacă se sparge buba tare, atunci “refugiaţii” se duc alături de graniţă, pentru cît timp ţine nebuneala, că e dreptul tău să nu vrei să lupţi pentru ambiţiile unor cretini care nu mai încap în ţară. Apoi te întorci la ale tale.
    Mă gîndesc că dacă un vasluian a fugărit-o cu cuţitu pe nevastă-sa, că a venit beat acasă, aia nu pleacă la vară-sa din Canada, ci se refugiază peste noapte la o vecină pînă se linişteşte nebunu.
    Spui că e greşit termenul de “imigrant”. Ai dreptate. În cazul de faţă, pentru toţi cei care forţează graniţele trecînd peste orice legi locale, corect e “infractor”. Pentru mine, ceva mă face să cred că de fapt asta e doar un prim antrenament pentru ce va fi de-acum încolo.

      (Citează)

  24. Sa mai zică cineva că nu suntem un popor rasist si xenofob. Citești majoritatea comentariilor de mai sus si întelegi repede cum stă treaba cu cea mai mândră naţie ortodoxă.
    Da, trollez dar când văd delirul unora mai sus e greu să te abţii.

      (Citează)

  25. Tac-su' lu' Tudor

    27/08/2015 la 6:34 PM

    Sunt absolut surprins de mediocritatea comentariilor.

    Unde voi vedeti animale, infractori si teroristi, eu vad forta de munca deja calificata care este dispusa sa munceasca pe bani putini, bani pe care o sa ii cheltuiasca tot in tarile care ii vor primi.

    Voi credeti ca Merkel e proasta pentru ca primeste atatia refugiati? Pai cum vrei sa tina piept industriei din China cand ea trebuie sa il plateasca pe Hans cu 4.000 euro pe luna ca sa stranga suruburile la BMW?

    E chiar asa de greu sa vezi ca Romania si-a pierdut singurul avantaj competitional pe care il avea, respectiv forta de munca ieftina si bine calificata? De ce crezi ca Renault vrea sa mute Dacia in Maroc?

    Qatarezii vor sa construiasca un gazoduct spre Europa. Din pacate, gazoductul trebuie sa treaca prin Siria, prietena Rusiei. Asadar, pana cand Putin va intelege care este treaba si ii va da un sut in cur lui Assad, o sa avem pret din ce in ce mai mic la barilul de petrol si refugiati pe cap.

    Prostia este in ajutoarele sociale. Nimeni nu are timp de sharia daca ar trebui sa munceasca de dimineata pana seara ca sa faca un viitor copiilor sai.

    Din pacate, nici un politician nu este dispus sa isi asume riscul reducerii sau eliminarii ajutoarelor sociale. De aia, primavara in Romania, taranii beau la birt iar jandarmii sau armata sapa la diguri.

      (Citează)

    • Prieten,exact acelasi lucru l-au vazut si francezii acum 30 de ani cand au deschis larg granitele pentru populatia din fostele lor protectorate. Uite ce bine le-a iesit,nici in Paris nu te mai poti plimba cu prietena de mana fara sa risti sa te ia vreun arabete la control ca sa vada el daca nu cumva-i insulti zeul si umbli cu ea de mana fara sa fiti casatoriti. Sa nu mai vorbim de cartierele musulmane in care nici politia nu intra fara intariri

        (Citează)

  26. Tac-su’ lu’ Tudor: Unde voi vedeti animale, infractori si teroristi, eu vad forta de munca deja calificata care este dispusa sa munceasca pe bani putini, bani pe care o sa ii cheltuiasca tot in tarile care ii vor primi.

    Bani putini pentru Germania. Aparent, Bulgaria, Macedonia sau Ungaria nu le convine sa ii apere. Cica e somajul prea mic. Dar da, ai dreptate iar ceea ce spui tu e in mare masura corect. Problema e atunci cand se bate moneda ca sunt “refugiati”. E cersetorie pe fata. Sunt pozele alea care apar la TV cu tatal care plange cu copilul in fata… Acum imaginati-va o mama cu un copil in brate plangand in fata turnului Eiffel. Ce culoare are baticul respectivei mame?

    Bine, eu sunt gelos, tatal bunicului meu, grec, a venit in Romania ca refugiat dupa ce a fost izgonit din Asia Mica pe la inceputul secolului trecut (si s-a stabilit in zona Dobrogei – putin populata, cu populatie similara celei din care a plecat, cu clima similara etc). De ce nu s-o fi dus si el ca omul in Germania? Poate o injuram si eu acum pe Merkel direct.

      (Citează)

  27. Inseamna ca e o treaba asumata ca sa-i dea lui Abdul 1000 de euro drept ajutoar social si lui Hans 4000 ca sa stranga suruburile. So, arabul nu ii ia jobul neamtului si toata lumea e fericita.
    Pe piata serviciilor, Romania inca mai e o vaca de muls, sa vedem si pana cand…ca doar n-o sa se enerveze arabii sa puna osul la treaba.

      (Citează)

  28. Unde voi vedeti animale, infractori si teroristi, eu vad forta de munca deja calificata care este dispusa sa munceasca pe bani putini, bani pe care o sa ii cheltuiasca tot in tarile care ii vor primi.

    De unde ma atata calificare? I-ai vazut p-aia de unde pleaca? Ce sunt aia calificati sa faca? Tu asta crezi ca e problema, ca sunt prea multi calificati si n-au ce lucra? Aia se plang ca mor de foame ca nu LI SE DA ajutor.
    Daca ar veni numa’ d-aia care sunt utili lumea ar mai baga situatia sub pres, cu hai veniti incoace , mai scadem si noi costul muncii, doar ca nu e asa. Un calificat vine la pachet cu o turma de paraziti. Nu pentru ca sunt sirieni , arabi , negri de nisip sau cum vrea lumea sa le zica, ci pentru ca uita-te din ce ghena de tara vin.

    E chiar asa de greu sa vezi ca Romania si-a pierdut singurul avantaj competitional pe care il avea, respectiv forta de munca ieftina si bine calificata? De ce crezi ca Renault vrea sa mute Dacia in Maroc?

    Te uiti prea mult la TV. Intrebarea se pune de ce n-au mutat inca Dacia in Maroc , ca de ce vor sa o mute e clar , e vorba de bani baieti . Si au si inceput sa produca acolo, numa’ ca in tentativa lor de a muta toata productia acolo au intalnit oaresce probleme , care nu sunt legate de supracalificarea muncitorilor si inginerilor Marocani, ci invers. Si Marocul e cu cateva varfuri de bocanci in fata Siriei la mai multe capitole, incluzand civilizatie.

    Prostia este in ajutoarele sociale. Nimeni nu are timp de sharia daca ar trebui sa munceasca de dimineata pana seara ca sa faca un viitor copiilor sai.

    Exact.Printre altele. Altfel nici pe mine nu mar deranja refugiatii , cu exceptia la ce-am spus mai sus si cu exceptia faptului ca stiu ce face orice animal infometat, inclusiv omul.
    Nu e ca si cum mi-ar fi frica ca imi fura aia jobul sau afacerea . Lol.

      (Citează)

  29. Joint:
    Prieten,exact acelasi lucru l-au vazut si francezii acum 30 de ani cand au deschis larg granitele pentru populatia din fostele lor protectorate. Uite ce bine le-a iesit,nici in Paris nu te mai poti plimba cu prietena de mana fara sa risti sa te ia vreun arabete la control ca sa vada el daca nu cumva-i insulti zeul si umbli cu ea de mana fara sa fiti casatoriti.Sa nu mai vorbim de cartierele musulmane in care nici politia nu intra fara intariri

    Joint, spune-ne tu de cate ori ai fost tu in Paris. Eu locuiesc de vreo 11 ani si nu am vazut niciodata asa ceva (sau auzit de cineva care sa pateasca asa ceva). Asa se raspandesc zvonurile astea de cacao, tipi ca tine care repeta prostii auzite pe coclauri.

      (Citează)

    • Eu locuiesc de mult mai multi ani în București și nu am fost pana acum pe jos noaptea în Ferentari. Și nici nu am prieteni care sa o fi făcut. Și?

        (Citează)

  30. Inca un exemplu cu refugiati, englezii au permis jidanilor sa emigreze in teritoriul actualului Israel, batandu-si joc de tratate, conventii si intreaga natie araba.

    Ce bine ca au facut asta, numai lucruri bune au rezultat din tensiunea regionala acolo, nu-i asa? Ce conteaza cateva razboaie si cateva atentate teroriste?

    Si totul numai pentru ca englezii n-au fost in stare sa scufunde cateva nave cu jidani, cum aveau ordin sa faca si cum promisesera ca vor face pentru a apara Palestina de invazie.

      (Citează)

  31. eu zic sa incepem o campanie de publicitate sa laudam traiul din Ungaria, in felul asta o sa vada si ungurii cum e sa isi ceara niste coate-goale drepturile in tara straina.

      (Citează)

  32. Condamni rasismului, arati omenie si toleranta fata se alti oameni mai mult sau mai putin semeni ai tai, atunci când nu-ti e foame, familia ta nu este in pericol si tot ceea ce este valoros pentru tine este pus deoparte, in siguranța.

    Când însă esti amenintat, când își cer drepturile, când iti violează copii si nevasta, hmm, parca mai da-le încolo de ifose d-astea de civilizatie, si ma ia un fior de extremism.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus