►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Este un aspect al concertului Robbie Williams pe care nu l-am văzut discutat nicăieri în zecile de articole post-eveniment: cel al sponsorilor.
Să fim serioși, pe organizatori îi doare undeva de părerea publicului (dovadă că acum dau vina pe firma de catering care s-a retras cu 3 zile înainte de concert). Organizatorii știu deja, pe baza experienței cu alte concerte organizate la fel de prost, că oamenii vor cumpăra din nou bilete pentru următorul mare artist ce va veni în România, indiferent de experiența anterioară. În fond, din 20 de milioane de oameni, au nevoie doar de vreo 60.000 de plătitori. Publicul nu va schimba nimic, oricât ar protesta.
Sponsorii, însă, pot schimba ceva. Sponsorii plătesc enorm de mulți bani organizatorului. Voi poate credeți că ei plătesc doar pentru a li se afișa numele pe bilete și bannerul pe garduri, dar cu bani de la sponsori se plătește până la urmă și o mare parte din onorariul artistului, organizarea “de șantier” și marketingul evenimentului. Organizatorul își face întotdeauna planul de afaceri mizând pe sponsori + bilete, nu doar pe vânzarea de bilete.
Iar sponsorii și-au cam luat-o la Robbie Williams și nici măcar n-a fost vina lor. De exemplu Telekom și Banca Transilvania au făcut tot ce-au putut pentru a introduce oamenii în atmosfera de spectacol, au promovat evenimentul, au dat bilete în concursuri simple, ba chiar Telekom a montat celule suplimentare în piață și a transmis și prin live streaming totul spre cei de acasă.
Și ce-au obținut? Au curs după concert articolele și fotografiile despre cât de magic a fost totul, despre cât de orgasmic a fost R.W., despre cum s-au topit femeile pe “Feel”, despre cum 65.000 de voci au cântat împreună “Come Undone”, astfel încât undeva în subconștient măcar toate aceste experiențe să se asocieze și cu numele sponsorilor?
Nu. Nu acest gen de articole s-au scris.
S-au dus acasă 65.000 de oameni și au făcut sex nebun, ele cu gândul la Robbie Williams, ei cu un gând de genul “omg este sex din ăla în care ea face totul… să tot fie astfel de concerteeeee!“, totul asociat și cu sponsorii care au făcut acestea posibile?
Nu. Oamenii s-au dus acasă și au băut un bidon de apă, apoi și-au vărsat frustrările pe Facebook.
Sponsorii au dat o grămadă de bani și au tras mai degrabă ponoasele, ceea ce nu-i o afacere bună și nu cred că le convine deloc.
Un exemplu este Ursus, sponsor și furnizor de bere. Ei nu pentru vânzările de bere au fost acolo. 65.000 de oameni care beau în medie 1-2 beri la vreo 7 lei paharul nu înseamnă mare lucru, având în vedere că Ursus a plătit mulți bani pentru a fi acolo. N-au făcut-o pentru un profit de moment, ci pentru ca brandul Ursus să fie asociat cu distracția, voia bună și evenimentul unic ce-l presupune concertul unui astfel de artist.
Acum, Ursus este asociat cu cozi interminabile la bere, cartoane lipsă și căldură mare. Este berea imposibil de obținut, nu berea care a răcorit oamenii. Apoi au anunțat că vor trimite un bax de bere celor care-au fost la concert, prin curier; alți bani, altă distracție.
Prin urmare, tocmai pentru a preveni astfel de probleme și pentru a se asigura că banii lor reprezintă o investiție bună, nu o pierdere, a venit vremea ca sponsorii să pună condiții suplimentare și să aibă o relație de egalitate cu organizatorul, să bată cu pumnul în masă și să vegheze că totul este organizat ca la carte și că oamenii se vor simți bine. Ei trebuie să fie responsabili cu asigurarea calității, cum s-ar spune, nu organizatorul! În alții nu putem pune baza.
Prin urmare, dragi sponsori ai concertelor viitoare, oricare ați fi voi, asigurați-vă că:
Și cam atât. Mi se pare mai bună ideea de a spera că sponsorii își vor proteja imaginea și investiția decât că organizatorul va pleca urechea la protestele post-eveniment ale clienților. Știți măcar cine a organizat concertul? Vă spun eu, pe afiș scrie Marcel Avram, East European Production și D&D East Entertainment.
Acum un alt aspect al problemei. Da, sunt de acord că cei ce protestează sunt îndreptățiți. Nu te duci la concert ca la mall, să fii mai îngrijorat de ce se poate cumpăra decât de muzică, dar pe 30 de grade și cu beton sub picioare este nu un privilegiu, ci o obligație de-a organizatorilor să-ți pună la dispoziție măcar apă și toalete într-un regim rezonabil, ceea ce pentru mine înseamnă o așteptare de câteva minute, nu de zeci de minute.
Pur și simplu acestea sunt facilități ce trebuie obligatoriu puse la îndemâna clienților.
Acestea fiind spuse, sunt de acord și cu cei are spun că, având experiența tuturor concertelor anterioare din România, te mai duci și tu pregătit de ce-i mai rău. Eu am fost la câteva concerte, am băut apă de acasă, am mâncat ceva, am fost la toaletă înainte să ies pe ușă, am avut cu mine o sticlă de apă pe care am băut-o chiar înainte să intru la concert, înăuntru m-am orientat la început pe cumpărat și adăpat și nu câte o bere, ci 4 dintr-o dată, să ajungă toată seara. Bine, apă.
Așa cum pe șosea casc ochii după gropi, pe trotuare după suveniruri de la câini, pentru diagnostice mă duc la trei medici diferiți și pentru trenuri mă aștept la întârzieri și prize nefuncționale, că asta e țara în care trăim, de ce nu m-aș aștepta și la concerte la probleme de toate felurile?
N-am fost la concert, și eu și Matilda am fost plecați din țară. Am dat invitațiile primite unor prieteni (după ce-am întrebat dacă e ok să fac asta, apropo) care s-au simțit foarte bine. Asta pentru că s-au dus deja beți mangă acolo s-au dus de la început să ia mai multă bere, nu câte una de câte ori le era sete, au stat pe iarbă, la umbra Palatului, la toaletă n-au nimerit coadă și în general s-au concentrat pe văzut concertul. Nu pentru toți au fost un calvar.
Mă gândesc, însă, privind poveștile altora, că acesta a fost doar un concert și lumea a făcut crize de sete. Că s-au bătut oamenii pe apă. E unul care dă ca sfat de viitor să te duci la ambulanță ca să-ți facă glicemia pe loc, iar cu hârtia de glicemie în mână să faci scandal la paznici până te lasă să ieși și să mergi la cel mai apropiat magazin. Așa își închipuie omul că merg lucrurile. Mă gândesc, cu teamă, că a fost doar un concert și că, dacă vine cutremurul cel mare sau vreo inundație, oamenii vor muri pe capete. La naiba, dacă se ia lumina pentru două zile vor muri pe capete în propria casă, că n-au putut da drumul la aerul condiționat și n-a mers liftul ca să coboare la magazin după mâncare.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
17 comentarii
22/07/2015 la 2:40 PM
Deh, nu am renumele tău, am scris și eu despre concertul la care nu am fost. Ai scris foarte frumos aici, oare câți sponsori vor face asta la următorul concert? La noi se merge pe “las-o, bă, că merge-așa”. Nu se ia nici o măsură ca să nu citim altceva decât nemulțumiri la un concert ca ăsta. Am fost uimit că cei care au fost la concert au spus că le-a fost sete.
Mihai(Citează)
22/07/2015 la 2:58 PM
Eu nu le dau banii mei celor care nu consider eu ca ii merita.
Am avut abonament la Strandul Tineretului, este pe langa Casa Scanteii. Aveau pretentia sa ma controleze in backpack sa nu am bauturi luate din afara. Mi-am anulat abonamentul, reclamatie la DGSAV si nu mai calc pe acolo.
Am fost invitat la o zi de nastere, la ceva club Fratelli n-au vrut sa ma lase sa intru pentru ca eram prea sport. Reclamatie la OPC si nu am mai calcat pe acolo.
Dupa fiecare concert vad care sunt comentariile, asa ca nu ma duc la concerte, sa fiu luat de prost pe banii mei.
La baza sportiva 23 August sau cum se numeste acum nu au vestiare sa te poti schimba decent. Nu ma mai duc acolo.
Nu iti convine ceva? Nu te mai duce, nu le mai da banii tai!
Gaelex(Citează)
22/07/2015 la 5:51 PM
Eu de 10 ani nu ma mai duc pe litoral la noi si pe valea prahovei. Tot de vreo 10 nu mai merg cu trenul. Si am ditamai lista.
add(Citează)
22/07/2015 la 3:22 PM
Acuma hai sa fim seriosi: sa iei un milion jumate de coco pt un concert, poti numai daca te ghidezi dupa conceptul celor 3: apa, aeru si fraieru.
Am tot vazut zilele trecute baieti si fete dand achii peste cap orgasmic ca vine Robbie Williams sa cante.
Hai ma, ce dracu. O fi si asta vreun Freddie Mercury si n-am aflat eu.
Vorba cuiva: Muzica buna s-a facut deja.
Acum vin epigonii sa cante.
gogu(Citează)
22/07/2015 la 3:38 PM
Intrebarea ar fi: cati dintre cei care au un cuvant in companiile respective (directori, manageri, etc.), citesc acest articol? Nu o sa se schimbe nimic, cel putin nu in viitorul apropiat. Firma respectiva oare de ce s-a retras? Au zis undeva motivul? Si la un astfel de eveniment nu exista un contract? Clauze? Au gasit pe cine sa dea vina, gata, s-au spalat de pacate. Din fericire eu am fost la evenimente de genul asta doar facand parte din staff, deci nu a trebuit sa ma confrunt niciodata cu cozi si am intrat cu ce am vrut, dar mereu am vazut restul oamenilor asteptand cate 30 de min. sa cumpere o bere, apa sau sa foloseasca toaleta, ceea ce nu e normal avand in vedere pretul biletului. Dau 2-3 milioane pe un bilet, ca apoi sa stau 4 ore in caldura, dintre care jumatate la cozi? Stai ca urmeaza UNTOLD la Cluj, sunt curios ce organizare vor avea avand in vedere banii care s-au bagat si pretul biletelor. Si acolo cap se serie vor fi Ursus si Banca Transilvania.
BeBe(Citează)
22/07/2015 la 3:57 PM
ce e DGSAV si ce raspunsuri ai primit la reclamatii?
Vlad(Citează)
22/07/2015 la 9:52 PM
E ceva directie rezulta din fostul control sanitar – veterinar. La strand au zis ca i-au verificat, au constatat nereguli (era si greu, le-am pus toate, pe puncte) si au dispus masuri de corectare. Sunt rezonabil de sigur ca nu au facut nimic privind barele de protectie sau macar marcat adancimea bazinului pe marginea sa.
N-am idee ce-au zis de la ANPC despre Fratelli, nu am mai citit raspunsul lor. Chestiile astea se soldeaza de obicei cu o amenda modica si o spaga consistenta. Daca ar fi mai multe reclamatii, i-ar costa prea mult incat sa isi permita sa continue cu asa atitudine.
Gaelex(Citează)
22/07/2015 la 4:09 PM
Gresesti. Dar mi-e lene sa iti explic de ce. :) Doar o sa las asta:
“65.000 de oameni care beau în medie 1-2 beri la vreo 7 lei paharul nu înseamnă mare lucru”
Inseamna doar 200-250 de mii de euro. Mult mai putin decat valoarea sponsorizarii lor. Si o gramada de bani pentru o seara.
dragos(Citează)
22/07/2015 la 4:14 PM
Stii care e faza? Eu am venit pregatita (mancata, bauta, inclusiv baut apa din sticla inainte sa o arunc la intrare), am stat la doua cozi in paralel o parte din timp (doua persoane la carduri, doua persoane la bere)… si tot a durat o ora si 20 ca sa iau cateva pahare de apa si suc. Nu m-am deshidratat, nu am murit de cald (la peluza era OK din cauza umbrei Casei Poporului), la WC era liber… dar organizarea tot de cacat a fost. Mie nu mi-a stricat distractia, pentru ca ma asteptam la asta, dar ar fi fost frumos sa nu fie nici o problema :)
Jen(Citează)
22/07/2015 la 4:54 PM
Cu ce praștie ai făcut poza aia?
nashu_mare(Citează)
22/07/2015 la 5:06 PM
Cu camera interna de la tableta:)
Razvan C(Citează)
22/07/2015 la 6:42 PM
Cre’ ca au pus Samsung de un parteneriat cu Smena pentru camere.
ipo(Citează)
22/07/2015 la 6:38 PM
Mie imi plac astia care la concert in loc sa intre in atmosfera si sa traiasca momentul, sunt stresati sa faca un filmulet sau poze cu telefonul. De parca e greu tare sa gasesti la calitate hd pe net.
gogu(Citează)
22/07/2015 la 6:39 PM
Partial corect. Dar nu “mult” mai mult decat valoare sponsorizarii. In cazul nostru Telekom a fost Platinum si Ursus si Coca-Cola Gold, la un asa eveniment asta presupune un cinstit 75K Euro, si mai ai si niste costuri de productie, dar una peste alta e adevarat, se merge pe sponsorizari de tipul asta si pentru incasarile din vanzare de produs.
Am fost la un concert sponsorizat de o alta bautura racoritoare cu aroma de cola [pun] la invitatia cuiva de la vanzari. Acolo a fost dezastru, doua puncte de vanzare la o mie de oameni. Am intrebat care a fost problema si mi s-a spus ca atat s-a negociat prin contract cu organizatorul, 4 puncte insemna +30% in plus bani la el. Culmea, vanzarile nu au niciun cuvant de spus in toata povestea, desi se acumuleaza la rezultate, deciziile se iau la nivel de dep. marketing.
ipo(Citează)
22/07/2015 la 6:59 PM
Deci nu o sa se schimbe nimic oricat ar protesta. Tare. Cum pm poti sa scrii asta si, pe de alta parte, sa certi oamenii ca “nu protesteaza, cum ai iesit tu in piata ca iese ponta presedinte”
mircea (primul)(Citează)
23/07/2015 la 5:53 PM
Hai ca vreau sa o vad si pe asta: sa zica Ursus ca: vreau 50 de standuri si 50 de wc….ca in secunda 2 ciuc saul altu devine sponsor oficial si se multumeste cu 3 standuri si 2 wc…..si tot de kkt e.
Iar treaba cu apa….pai daca dai apa gratis….cine mai cumpara bere si suc?
Nu am fost la concerte in strainatate, in schimb am fost aici in bucuresti….pe durata a cativa ani….nu se schimba nimic. Nu se invata din experienta speciei.
Florin C.(Citează)
27/07/2015 la 4:21 PM
Radu, daca tu chiar crezi ca baietii care organizeaza concerte de amploarea celui amintit fac altceva decat sa-si mute banii dintr-un buzunar in celalalt ca sa le iasa si lor de seminte esti naiv.
Nu ii pasa ma nimanui de tine, om simplu.
catalin(Citează)