►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Vodafone România a publicat rezultatele financiare pentru trimestrul doi al anului calendaristic (sau primul trimestru fiscal, că anul acela începe la 1 aprilie) și sunt bune. Amuzant cum lucrurile nu stau așa cum cred cei ce întâmpină diverse probleme și consideră că sunt deci problemele tuturor clienților.
Ca să le luăm un pic pe rând, și eu sunt surprins de creșterea numărului de clienți, trăiam cu impresia că piața cumva stagnează și doar Digi Mobil crește, pe măsură ce tot mai mulți încearcă serviciile lor. Cum RCS-RDS nu este listată la bursă și n-are obligația să facă publice cifre financiare, nu știm deloc câți abonați au, cum variază numărul și mai ales de unde vin aceștia.
ARPU (venitul lunar mediu pe client) de 6,1 euro mi se pare îngrozitor de mic, dar o astfel de cifră este în media industriei. De exemplu Telekom a anunțat în 2014 un ARPU mediu de 4,68 euro. În trimestrul anterior Vodafone a avut un ARPU de 6 euro, deci acum a crescut, deși dacă mergem cu un trimestru mai în spate găsim un ARPU de 6,2 euro.
Ce mă miră la această cifră este, totuși, valoarea ei mică. Hai să vă întreb, câți de aici plătiți 6,1 euro sau mai puțin pe lună pe telefonie? Eu plătesc 15 euro, dacă țin bine minte. Ca media să dea 6,1, câți alți clienți trebuie să plătească mult, mult mai puțin de această valoare pentru a duce media ponderată acolo? Dar câți pentru a compensa un abonament de 40 de euro/lună?
Ce poți avea pentru 6,1 euro/lună?!
Nu am multe date din străinătate, dar vorbind de un alt operator care raportează trimestrial și despre restul țărilor în care activează, ARPU în Franța este de 22 de euro. Chiar Vodafone raportează un ARPU în Marea Britanie de 25,2 euro, iar în Germania ne învârtim pe la 15 euro în medie, dar cu un ARPU de 26 euro pentru abonați, dacă datele găsite de mine sunt corecte. Din păcate, în România Vodafone anunță ARPU mediu, nedefalcat pe abonați și cartele. Pe baza acestor date, sper că nu-mi mai spune nimeni că la alții e mai ieftin.
În acest context, rămân în continuare uimit de forța cu care se încurajează cartelele prepaid. Sunt oferte mai bune, sunt prețuri mai mici, sunt avantaje mari; într-o lume normală, prețul unei cartele prepaid ar trebui să fie mai mare decât al unui abonament, deoarece plătești în plus pentru a nu avea contract, facturi periodice și angajamente de durată cu o companie. La noi nu doar că-i invers, dar am senzația că pe total se dorește ca noi toți să ajungem utilizatori prepaid, deși pentru o companie un abonat înseamnă un venit sigur, estimabil, pe baza căruia să-ți faci bugetul în viitor.
Acum câteva zile, Vodafone a anunțat și serviciul Smart Archive, o arhivă electronică de documente cu diverse funcții suplimentare atașate:
scanarea si catalogarea documentelor, importul unui numar extins de fisiere, gasirea si accesarea rapida a informatiilor centralizate, precum si controlul in privinta accesului la arhiva.
Prin serviciul de arhivare, utilizatorii detin in permanenta o copie electronica a documentelor fizice, atat pentru nevoi operationale, cat si pentru siguranta. Mai mult, accesul la documente este disponibil oricand si oriunde, inclusiv simultan si prin intermediul dispozitivelor mobile.
Vodafone Smart Archive permite gruparea documentelor dupa criterii de afaceri, precum data expirarii unui contract sau scadenta unei facturi. In plus, serviciul permite si configurarea perioadei pentru care fiecare document este pastrat in arhiva.
Câteva zile mai târziu, au anunțat și aplicația Backup+ prin care fișierele tale sunt transferate în Dropbox. Utilizatorii noi de Dropbox primesc 25 GB gratuit timp de un an. Utilizatorii vechi… nimic, din ce înțeleg. Asta pentru că serviciul Vodafone Cloud se închide la 1 noiembrie 2015, iar Vodafone migrează clienții spre acest Backup+
Acum vreo două săptămâni am fost și la o întâlnire într-un cerc foarte restrâns (ceva de genul 7 ziariști și 2 bloggeri) cu CEO-ul Vodafone România, Ravinder Takkar, oarecum cu ocazia împlinirii unui an de activitate a sa în România.
N-au ieșit multe informații din acea întâlnire, așa că n-am avut ce să vă spun atunci. Acum, dacă tot iese un articol mare, pot să amintesc niște chestii și de acolo. Pe scurt, o eventuală cumpărare a Libery Global (cei care în România sunt prezenți prin UPC) de către grupul Vodafone este în continuare învăluită în mister – eventualele negocieri sunt făcute la nivel de grup, nu de către cei de aici.
Am întrebat dacă vor continua colaborarea cu Digi Mobil după cei doi ani în care acest operator utilizează rețeaua Vodafone pentru roaming național. Pentru cei care țin socoteala, acum în iulie s-a împlinit un an de la începerea colaborării. Nici aici nu am primit un răspuns clar, operatorii mari sunt obligați de ANPC să permită operatorilor mici acest roaming național, așa că mi s-a spus că este doar o colaborare, nu vreo mare afacere între cele două companii. Dacă va continua sau nu depinde de legislație și eventuale negocieri ulterioare.
Voice-over-LTE va fi în curând o prezență normală pe piață. Hotspoturile wifi prin oraș nu sunt o prioritate de la Vodafone și probabil nu vom vedea unele instalate.
Am vorbit despre o tendință globală numită “cord cutting”, adică deconectarea nu de la un cablu, ci de la o dependență. Nu mai așteaptă nimeni știrile de la ora 19 pentru a se informa, ci le vrem acum indiferent de dispozitivul pe care-l avem în mână. Similar nu mai vrem să depindem de programul TV, de cel de la cinema, de muzica aleasă de un DJ, ci folosim HBO GO, pay-per-view, YouTube sau Zonga șamd. Mi-a plăcut termenul, nu știam că există.
Am întrebat dacă Vodafone România plănuiește să implementeze un carrier aggregation precum în Portugalia. Carrier aggregation e un termen care înseamnă utilizarea în paralele a două resurse de comunicație, de exemplu două frecvențe diferite. E ca traficul spre Brașov, mașinile o iau și pe DN 1 și pe DN 1a și în total călătoresc mai mulți oameni spre Brașov decât ar putea duce un singur drum. În Portugalia Vodafone a implementat chestia asta nu neapărat prin frecvențe diferite, ci prin tehnologii diferite, mai exact TDD și FDD, două metode de multiplexare în timp și în frecvență. Citiți aici, în caz că vă interesează.
În România nu sunt momentan planuri pentru o agregare TDD-FDD. Pe 23 iulie Vodafone a anunțat totuși că împreună cu Alcatel-Lucent testează în România tehnologia TWDM-PON, adică Time and Wavelength Division Multiplexing – Passive Optical Network. Asta înseamnă că prin fibra optică se transmit mai multe fluxuri luminoase utilizând transmițătoare laser cu frecvențe diferite, așa că prin aceeași fibră circulă lumină de frecvențe diferite pentru o capacitate totală de 40 Gbps downstream și 10 Gbps upstream.
Asta înseamnă un upgrade al rețelei de fibră optică și, probabil modificând doar echipamentele de capăt, dar păstrând fibra instalată, crește capacitatea de transfer între diversele noduri.
Am văzut la aceeași întâlnire noile reclame cu Ghiță și HBO Go. Vi le-aș fi arătat și eu, dar în aceeași zi au intrat și pe televizor, așa că le-ați văzut deja.
Am aflat însă un pic despre toate aplicațiile business și industriale în care sunt implementate soluții de comunicație Vodafone, precum comunicații M2M cu eoliene și sonde petroliere, supraveghere video la distanță, management energetic, monitorizarea flotelor auto șamd. Multe surse de venit dincolo de dat telefoane și trimis poze pe Facebook.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
37 comentarii
27/07/2015 la 4:09 PM
Citiți aici, în caz că vă interesează. -> ai uitat linkul
interesanta treaba cu laserele de lungimi de unda diferite – creste costul echipamentelor, ca trebuie emitatori si receptori mai destepti, dar nu mai intinzi alta fibra…
add(Citează)
28/07/2015 la 12:32 PM
Am corectat, mersi.
nwradu(Citează)
27/07/2015 la 4:13 PM
cand se lanseaza VoLTE ?
razvan(Citează)
28/07/2015 la 12:32 PM
Spuneau că în curând. Cum numărul telefoanelor compatibile este destul de mic, nu-l aștepta așa cu spor.
nwradu(Citează)
27/07/2015 la 4:21 PM
Se muta lumea, mai ales de la Telekom din cauza internetului. Eu de exemplu de abia aștept sa treacă ultimele 3 luni de abonament și să mă mut la Orange/Vodafone.
mario(Citează)
27/07/2015 la 4:27 PM
Amuzant cum le plangi de mila celor de la Vodafone, bietii de ei, cum supravietuiesc c-un ARPU de doar 6 euro, atat doar ca nu pui datele in contextul corect, lucru pe care am sa-l fac eu acum. Salariu minim UK 1,379 euro, ARPU de 25 euro, Romania salariu minim 1050 de lei, ARPU de 6,1 euro, adica 27 de lei. Asadar, procentual raportat la salariul minim un roman plateste un procent mai mare din salariu pe factura cu telefonia mobila decat o face un englez. Asadar nu cred ca e cazul sa le plangi de mila celor de la Vodafone. Stiu, inteleg, un ARPU mic inseamna si bugete mai mici de marketing, ca atare mai putini bani si pentru online. Nasol.
zetu(Citează)
27/07/2015 la 4:33 PM
La Digi e mai ieftin. Dar nu ne place, mai bine cu multinationale uriase decit cu o firma romaneasca.
Emil(Citează)
27/07/2015 la 5:36 PM
Chiar pusesem pariu cu cineva că un anume zetu va veni să ne spună despre salariile din alte țări :)) So nice!
Ca de obicei în ultimii ani când apare această discuție, tot n-ai reușit să înțelegi că un preț nu este pus în funcție de salarii, ci de cerere și ofertă.
În plus, un preț este pus și în funcție de cum îl vei amortiza. Investițiile într-o rețea cu zeci de milioane de abonați se amortizează mai repede decât într-una cu 8 milioane. Un telefon este mai ieftin dacă magazinul care-l vinde dă vreo 1000 de bucăți pe lună, nu 100, pentru că-și recuperează dintr-o marjă mai mică costul de operare.
Salariul n-are nici o legătură cu nimic, dar dacă tu vrei să trăiești în lumea în care economia funcționează după principii alese de tine, ok.
nwradu(Citează)
27/07/2015 la 4:36 PM
Ca intrebai cam cat plateste lumea lunar…
Eu plateam la Vodafone 15 euro pe luna (vreo 600MB net, 1000min in retea si 100min in afara), iar sotia vreo 8 euro pe luna (250MB net, vreo 500min retea si vreo 50min in afara retelei).
Ei, m-am suparat pe Vodafone si am trecut totul pe Digi. Acum platim fiecare cate 4 euro pe luna, nelimitat totul bla bla.
De la ARPU de vreo 12 euro pe luna am trecut la 4 euro pe luna, deci de vreo 3 ori mai ieftin cu beneficii de n ori mai mari.
corny(Citează)
27/07/2015 la 5:09 PM
Am optiunea de 6 euro cartela prepaid (initial aveam optiune de 8, dupa care am coborat la 7 si acum la 6).
Nu am nevoie de mai mult, la sfarsit de luna ramanand cu mult trafic. Momentan am cam asa: nelimitat in retea la minute/sms + 500 de ce vreau eu + bonus 1000 de ce vreau eu + bonus de loialitate 100 de ce vreau eu + inca 100 din alt bonus.
Total – 1700 unitati (sa zicem MB ca folosesc cel mai mult), din care nu folosesc mai mult de 1300 de MB.
Dan(Citează)
27/07/2015 la 5:42 PM
Asta cu unitățile e mișto de tot la cartelă și e unul dintre avantajele VDF pe piață.
Eu, de exemplu, dau vreo 15 euro pe 1 GB trafic și vreo 1050 de minute, a trebuit să intru în cont pentru a vedea asta, că uitasem.
Cum toate astea ar costa, înțeleg, 6 euro lunar pe cartelă, poate că ar trebui să iau un telefon la preț ieftin când reînnoiesc, că altfel chiar nu merită abonamentul. Până acum n-am luat niciodată telefon ieftin sau ceva, dar cred că rămâne singurul avantaj al abonamentului.
nwradu(Citează)
28/07/2015 la 10:46 AM
exista si nelimitat12, o optiune care nu e “oficiala”, si se plateste o data la 2 luni, deci tot 6 euro lunar… nelimitat in orice retea, 200 internationale fix si mobil si 1,5 GB.
deplictis(Citează)
27/07/2015 la 5:17 PM
10 euro -> 2 giga net + nelimitat tara (orice retea) + ceva minute internationale – orange.
pew pew die(Citează)
28/07/2015 la 10:48 AM
oferta standard sau personalizata, la prelungire? ca daca e personalizata, cunosc pe cineva care are aceeasi oferta ca si a ta, la vodafone, cu doar 5 euro…
deplictis(Citează)
27/07/2015 la 5:57 PM
Mai usor cu neoliberalismele si băsismele, ca nu e deloc asa.
Ia intreaba-l tu pe nen-tu cu turban ce influenta a avut in evolutia ARPU scaderea puterii de cumparare, si o sa iti arate pie chart-uri din care o sa reiasa inversul afirmatiei tale.
Si da, un roman plateste procentual mai multi bani din salariul mediu decat un englez sau un francez, e asa greu de observat?
Ion(Citează)
28/07/2015 la 12:35 PM
Caută date despre ARPU de-a lungul vremii și vei vedea puterea de cumpărare.
Normal că un român plătește mai mult procentual din salariu decât un englez, dar asta pentru că salariile sunt mici. Fix afirmația ta dovedește că prețurile nu sunt adaptate salariilor (decât în domeniul farmaceutic, și doar parțial și acolo).
Uită-te la o mașină, costa la fel în orice țară. Dacă un englez și-o permite din două salarii și un român din 20, e altă treabă, dar prețul tot acela este.
nwradu(Citează)
27/07/2015 la 5:59 PM
Nici eu nu inteleg de ce marjeaza pe cartele PrePay vs abonamente, dar probabil sunt anumite considerente la care noi nu ajungem. Cat despre ARPU nici eu nu as plange Vodafon-ul raportat la nivelul de trai pe care il avem.
Marian(Citează)
27/07/2015 la 6:09 PM
@nwradu: “salariul n-are legătură cu nimic’ si apoi “cerere și ofertă”.
te contrazici. Salariul ARE legătură foarte mare. Este “oferta” cumpărătorului – atît am de dat, pt că atît îmi permit din salariu, ce-mi oferi de banii ăia ? și Vodafone, Orange, Digi și cine-o mai fi, răspund, oferind ceva pentru respectivii cumpărători majoritari de pe piață.
alias(Citează)
27/07/2015 la 7:23 PM
Cred ca avem acelasi abonament :). Este vorba e 200 minute internationale.
MariusR(Citează)
27/07/2015 la 7:48 PM
Platesc fix 6,2 euro pentru 1000 min/ sms naționale, 1 giga net și nelimitat în rețea-dar la Orange. Încă n-am reușit pana acum sa consum totul într-o luna.
Prin urmare, nu vad de ce ar fi foarte multi cu abonamente mai mari de 6 euro, indiferent ca se cheamă Orange, Vodafone sau Telekom.
Bb(Citează)
27/07/2015 la 8:33 PM
Ba da, salariul are legatura cu costurile de operare intr-o anumita tara. Pentru ca Vodafone isi plateste angajatii cu salarii romanesti, nu cu salarii ca in UK.
alex(Citează)
28/07/2015 la 12:36 PM
Da, mă refeream strict la prețul de raft, însemnând că acesta nu primește o marjă mare doar pentru că țara este bogată.
Faptul că prețul are în spate niște costuri ce includ și salarii, benzină și altele este altă discuție, eu mă refeream strict la aspectul referitor la a cere un premium sau a oferi o subvenție ceva doar pentru că țara e bogată sau nu.
nwradu(Citează)
27/07/2015 la 8:55 PM
Rațiunea pentru care se promovează cartelele de către operatori în România se regăsește în însăși denumire: „prepay”. Adică plătești serviciul înainte de a beneficia de el, nu ( eventual ) ulterior. Operatorii au un procent semnificativ de țepe încasate la abonamente ( facturi neachitate și echipamente date la fidelizare neamortizate ). Singura modalitate prin care ar putea obține plata acestor facturi ar fi să dea în judecată pe fiecare abonat ( indiferent de cât de mică e suma ) – fapt care ar implica costuri extrem de mari – taxă de timbru, avocați, eventuale deplasări ( fiecare abonat trebuie dat în judecată, în principiu, în localitatea lui de domiciliu ). Ca atare, aceste debite sunt cedate către firmele de recuperat creanțe la un procent de 5-8-10%. Adică dintr-o factură de 500 lei neîncasată Orange ia 20-30-50 lei de la firma de recuperări creanțe, restul fiind pierdere. Ar fi foarte interesant dacă am avea acces de la un operator la o statistică facturi emise/încasări efective și sunt convins că ne-am lămuri de ce preferă bani mai puțini, dar siguri, în locul plății ulterioare a serviciilor.
morocu(Citează)
27/07/2015 la 10:09 PM
zoso, tu esti?
Emil(Citează)
28/07/2015 la 2:24 AM
Foarte misto articolul! ARPU ala n-ar putea fi asa mic si din cauza cartelelor oferite moka la diverse evenimente (sau fara motiv pe strada) nefolosite?
Salariile nu au si ele un rol important in toata joaca cu cererea si oferta? Daca toti operatorii din tara ar aduce preturile la acelasi nivel cu toata UE, n-ar scadea numarul de utilizatori atat de mult incat sa vrea 1-2 operatori sa plece?
Cu siguranta mai sunt si alti factori care influenteaza preturile, cum ar fi costurile mai mari cu infrastructura, faptul ca vesticii sunt mai reci si comunica mai putin, etc.
Dragos(Citează)
28/07/2015 la 12:41 PM
Părerea mea este că publică ARPU pentru utilizatorii activi. Nu m-ar mira să raporteze clienții ca numărul SIM-urilor active în ultimele luni măcar o dată, dar ARPU pentru cei ce plătesc relativ lunar, ca să dea mai bine.
Salariile au legătură în alte aspecte. De exemplu cel mai bine vândut telefon la noi este Vodafone Mini, ăla mic și relativ varză, dar foarte ieftin, practic gratuit; la englezi probabil că-i iPhone. Au legătură și la ARPU, oamenii cu salariu mare își permit abonamente mari, chit că nu le folosesc la maxim. Salariile mai au și legătură cu ofertele generale, probabil că la englezi nu vei găsi prepaid cu 4 euro.
Firmele caută să ofere variante low-cost adaptate pieței noastre.
Nu înseamnă, însă, că le englezi e totul mai scump pentru că au salarii mari și deci preturile au fost umflate. Nu, acolo ARPU e mare pentru că oamenii își permit abonamente mari.
nwradu(Citează)
28/07/2015 la 2:26 AM
Nu inteleg de ce publici un intreg articol doar despre cei de la Vodafone? Orange,care este primul operator de departe nu vad nimic…..Voda are servicii destul de proaste la preturi mai mari decat ale concurentei.Nimic nu ma poate face sa trec la ei. In Romania, Orange e tatal lor.
Andrei(Citează)
28/07/2015 la 12:44 PM
Orange nu raportează date pentru România, care este inclusă la “alte țări europene” în raportările lor. Nu poți scoate date despre România, dincolo de numărul de clienți și venituri.
Orange a anuțat ieri rezultatele, încearcă aici și vezi PDF-urile din dreapta http://www.orange.com/en/investors/financial-presentations/latest-consolidated-results
nwradu(Citează)
28/07/2015 la 5:55 AM
Existenta concurentei pe piata providerilor si posibilitatile financiare ale majoritatii utilizatorilor finali determina un cost mediu scazut sau ridicat al abonamentelor.
VDF cloud nu avea viitor oricum.
LTE pentru date cred ca e suficient. daca ai nevoie de apel audio/video folosesti whatsapp sau skype.
nFo(Citează)
28/07/2015 la 12:45 PM
Dacă merge, am descoperit recent că VDF îmi blochează orice apel video sau audio prin skype/whatsapp/messenger. Cum intru pe un wifi, cum merge conexiunea. O să încerc să sun să văd dacă se poate debloca “portul”.
nwradu(Citează)
28/07/2015 la 7:57 AM
Eu, 6 euro pe luna nelimitate minute/SMS-uri retea/nationale si 1.5GB internet. :)
alexEAT(Citează)
28/07/2015 la 8:31 AM
La Vodafone pica netul – orice fel de net – in plin Bucuresti, sta fb si se chinuie sa incarce un status sa sau sa publice o postare. Nu mai zic ca le pica 4G-ul cum intri in vreo cladire.
Gaelex(Citează)
28/07/2015 la 10:55 AM
ciudat, mie nu mi se intampla ceea ce spui tu… si sunt cartelar de vreun an, la primele semne as trece imediat la concurenta…
deplictis(Citează)
28/07/2015 la 12:46 PM
Nu mi s-a întâmplat niciodată, am 4G și în metrou.
nwradu(Citează)
28/07/2015 la 10:39 AM
Daca te intrebi de unde vine valoarea aceea ARPU, am un exemplu practic: firma cu 400 de angajati, toti abonati Vodafone: 75% din abonamente sunt 3 euro, 10% ~ 12 euro, 10% ~20 euro si 5% >30 eur.
La persoane juridice, de obicei, se negociaza pachetul intreg, majoritatea angajatilor vor avea abonamente cu numar limitat de minute/date incluse, eventual convorbiri interne gratuite.
rumbu(Citează)
28/07/2015 la 10:39 AM
Daca te intrebi de unde vine valoarea aceea ARPU, am un exemplu practic: firma cu 400 de angajati, toti abonati Vodafone: 75% din abonamente sunt 3 euro, 10% ~ 12 euro, 10% ~20 euro si 5% >30 eur.
La persoane juridice, de obicei, se negociaza pachetul intreg, majoritatea angajatilor vor avea abonamente cu numar limitat de minute/date incluse, eventual convorbiri interne gratuite.
rumbu(Citează)
29/07/2015 la 8:11 AM
Vdf blocheaza voip. Daca vrei sa il ai deblocat platesti
Lucian(Citează)