►► Black Friday la: Fashion Days, Finestore, PC Garage, evoMAG, Altex, Flanco ◄◄
Situația se prezintă tot mai rău pentru noul avion F-35 dezvoltat de SUA, un program al cărui cost total a ajuns la o mie de miliarde de dolari. Într-o luptă simulată împotriva unui F-16, noul F-35 a fost depășit la toate capitolele, neputând să manevreze mai rapid decât F-16-le pe care-l ataca și apoi neputând scăpa de atacul acestuia.
Lupta în sine, un clasic dogfight cum vedem în filme, s-a desfășurat probabil pe reguli de close combat, când trebuie să manevrezi suficient de bine încât să găsești o soluție de tragere împotriva avionului inamic cu o rachetă sau cu mitraliera de pe avion. F-35 (varianta A, cea clasică) n-a reușit asta, deși F-16 era și suplimentar îngreunat de rezervoare externe de combustibil.
Pilotul se plânge, conform unui raport obținut de un jurnalist, că avionul său a fost mai lent în manevre. În plus, s-a dovedit și că mult-lăudata cască virtuală, una care-i arată pilotului informație în funcție de ce privește și îi permite să vadă inclusiv în jos sau în spate, prin fuselaj, proiectându-i informație de la senzori sau camere video, este atât de mare încât pilotului i-a fost dificil să întoarcă rapid capul în diverse direcții pentru a vedea unde-i F-16-ul ce-l vâna.
Sigur, F-35 nu este gândit musai pentru astfel de lupte. E un avion invizibil pentru radar și dotat cu arme de distanță, plus că este ajutat de tot sistemul american de radare și sateliți. Dogfighting-ul este însă un test care rămâne important: inamicul te-ar putea surprinde, poate că te atacă cineva, poate că patrulezi aproape de avioanele unei țări cu care ești în relații tensionate și acestea “scot” deodată armele.
Cum F-35 trebuie să înlocuiască toate avioanele americane de luptă pentru toate rolurile posibile (interceptoare, luptă, bombardament) și pentru toate forțele armate ce folosesc avioane (marină, aviație), vestea este foarte proastă. Mulți spun că tocmai încercarea de a face un singur avion bun la toate a dus la compromisuri nefericite, mai ales când spui că F-16 a fost proiectat acum 40 de ani și totuși se dovedește mai bun aici.
Vestea devine proastă și pentru principalii cumpărători de F-35, adică Marea Britanie, Olanda, Italia, Australia, Canada șamd, țări care n-au mai dezvoltat avioane proprii așteptând să cumpere noua minune produsă de Lockheed-Martin. Programul F-35 a avut multe probleme de-a lungul timpului, de la software cu buguri la probleme de construcție și rezistență, toate atrăgând întâzieri și costuri suplimentare.
sursa: War is boring via Ars Technica.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
32 comentarii
02/07/2015 la 2:09 PM
Am mai spus, cine nu se pricepe sa nu dea cu parerea ca da prost.
F35 face parte dintr-un sistem de ultima generatie de lupta, niciodata nu o sa il vezi in situatii de genul celor prezentate decat in conditii de laborator.
Daca adaugi restul systemului la ecuatie, totul capata un sens atat de puternic incat nu ramane loc de indoiala…
S-a spus si despre MIG-21 Lancer ca a cam sters pe jos cu F-16 la exercitiile NATO (exercitiu classic de close-combat), face asta din MIG-21 un avion mai bun decat F-16?
F-16 este in continuare propus pentru upgrade chiar si la el acasa, pentru toate variantele sale fiind un avion deosebit dar depasit totusi de systemele de armament de noua generatie (nota bene – cele americane).
enzo(Citează)
02/07/2015 la 2:20 PM
eh, http://arstechnica.com/information-technology/2015/07/f-35-project-team-says-dogfight-report-does-not-tell-whole-story/
“Does not have the mission systems software to use the sensors that allow the F-35 to see its enemy long before it knows the F-35 is in the area.”
“Does not have the special stealth coating that operational F-35s have that make them virtually invisible to radar.”
“Is not equipped with the weapons or software that allow the F-35 pilot to turn, aim a weapon with the helmet, and fire at an enemy without having to point the airplane at its target.”
probabil ca s-a mai schimbat una alta pe ici pe colo.
halex(Citează)
02/07/2015 la 2:23 PM
Stiam noi ce stiam cand am comandat f-16.
@enzo radu are partial dreptate, F35 e un avion multirol, printre care este si cel de atac. Nu spune Radu ce varianta de f35 au folosit, ele fiind substantial diferite.
In orice caz, adauga paie pe foc detractorilor, inclusiv celor din cadrul Pentagonului care sustin programele mai ieftine de UAV.
alxzen(Citează)
02/07/2015 la 2:29 PM
Lasa ca scot rusii T-50-ul care va spulbera toate jucariile americanilor.
Adaugati la asta noul tanc T14 Armata si americanilor deja incep sa le tremure chilotii.
Desi, in caz de razboi, va fi power in numbers, la fel ca Al doilea razboi mondial, desi nemtii aveau suprematia tehnica, tactica si militara, au pierdut razboiul nu pe campul de lupta, ci in fabrici si uzine.
Degeaba faci un tanc care e o minunatie dpdv tehnic, daca te costa o groaza de bani si necesita un timp lung de productie, daca cu aceeasi bani si in acelasi timp inamicul produce 10 tancuri slabute.
PS: partea trista e ca Mig-urile 21 pe care le avem nu-s chiar asa slabute cum vor americanii sa credem. Mai bine ceream niste upgrade-uri de la rusi, ne-ar fi costat mai putin, tinand cont ca echipamentele de pe F16 nu-s compatibile cu Mig-urile, asa ca e mare pierdere de bani.
Puteam sa cumparam niste Mig-uri mai noi, astea de le avem le dadeam la scolile de aviatie sa invete tinerii ofiteri pe ele, apoi dupa ce capatau experienta luau in primire Mig-urile de ultima generatie.
Alex(Citează)
02/07/2015 la 2:39 PM
F-35 nu trebuie sa inlocuiasca toate tipurile de avioane americane de lupta si nici nu o va face. In principiu el inlocuieste F-15, F-16, F/A-18 si A-10. De bombardament strategic se ocupa in continuare B-52 (tehnologia anilor ’50, sa te tii) si B-2, iar pentru misiuni de supraveghere, recunoastere si atac usor la sol se pune din ce in ce mai mult accent pe drone. Pe deasupra F-35 e gandit pentru misiuni in care F-22 se concentreaza pe castigarea suprematiei aeriene, fiind special proiectat in scopul asta.
In cazul de fata F-35, varianta A, este inca work in progress. Variantele B si C sunt proiectate sa aiba performante dinamice si manevrabilitate si mai ridicate, deci ar putea sa fie alta poveste.
Are dreptate si enzo, F-35 nu ar trebui sa ajunga decat in cazuri exceptionale la dog fight, el lucrand de la distante mari in conjunctie cu AWACS si alte sisteme radar de la bord si de la sol. Cum spunea cineva de pe un site, nu gasesc acum linkul, sa compari F-16 cu F-35 e ca si cum ai cpune fata in fata un alergator de elita cu un lunetist.
Eu cred ca sunt si anumite concesii care au trebuit facute in proiectul asta care a inghitit o caruta de bani. Nu e prima oara cand un avion are performante partial inferioare cu cel pe care-l inlocuieste, dar asta nu inseamna ca e inferior. MiG-23 e in continuare unul dintre cele mai rapide din lume, dar ramane un proiect al anilor 60.
ipo(Citează)
02/07/2015 la 2:43 PM
Si mai bine renuntam la UE si NATO si intram de buna voie in Uniunea Eurasiatica, in care toti o duc ca-n povesti, si cine nu vrea sa intre, vezi Ucraina. PAK-FA ala o sa apara intr-un orizont de 4-5 ani la ritmul de acum la nivel de productie initiala, dupa aia mai ramane sa aiba si bani rusii sa le fabrice in masa.
ipo(Citează)
02/07/2015 la 2:52 PM
Da, chiar sunt curios cum ar arata un dogfight intre Sukhoi PAK FA T-50 si un F35.
Era mai bine daca luam Gripen-urile alea, daca tot suntem in UE si zicem sa sprijinim uniunea din care facem parte.
F16-urile alea posibil sa fie mai bune decat Gripen(care nu a avut ocazia sa isi arate capacitatea in lupta), dar sunt vechi si scumpe rau (intretinere, reparatii), plus ca nu mai au prea multa rezerva de zbor. Asa ca o sa ne trezim ca trebuie sa le inlocuim si pe-alea.
Sincer, nu-i suport pe rusnaci, dar e bine sa fie un echilibru in lumea asta, nu-mi place ideea ca SUA sa fie natiunea care poate cuceri planeta.
Rusii au tot timpul niste asi in maneca, au investit recent in tehnica militara, si de fapt cam mereu au avut realizari bune.
Uite de ex, RPG 29, e spaima tancurilor americane si britanice, chiar si cu ERA montata pe ele. Si RPG-ul asta are vreo 2 decenii de cand a fost lansat… asta asa ca o paranteza legata de capacitatea rusilor de a inventa arme puternice.
Alex(Citează)
02/07/2015 la 2:56 PM
Au folosit varianta A, aia standard pentru aviație.
nwradu(Citează)
02/07/2015 la 2:58 PM
Uite situație clasică: F-35 patrulează granița NATO de la Marea Neagră, rușii patrulează granița lor de la Marea Neagră, avioanele sunt practic unul lângă altul. Dintr-o dată se atacă unii pe alții. Cum să nu conteze ce poți face în astfel de situații, mai ales când avionul acesta trebuie să înlocuiască F16 și F/A-18?
nwradu(Citează)
02/07/2015 la 3:09 PM
Nici nu cred că se gândea cineva că va înlocui B-52 sau B-2, dar este folosit pentru bombardament precis, precum distrugerea unor centre de comunicații, ținte în mișcare șamd.
În Iugoslavia și apoi în Orient majoritatea bombardamentelor așa s-au făcut, nu cu B-2-ul, care a avut puține misiuni.
F-22 au fost construite 187 de bucăți. Pentru F-35 se au în plan peste 2200 de avioane, devenind principala lor armă aeriană.
De ce zici asta? Varianta A a fost prima realizată și este cea mai avansată.
B-ul este cu aterizare/decolare verticală și este mai puțin manevrabil (7G maxim).
C-ul este gândit pentru portavioane și tipul acela de decolare/aterizare, așa că probabil este mai ranforsat.
nwradu(Citează)
02/07/2015 la 3:10 PM
RPG-ul e ăla cu care s-a tras de 40 de ori într-un tanc britanic Challenger 2 și echipajul a supraviețuit fără probleme înăuntru până când au venit alții să-i salveze?
nwradu(Citează)
02/07/2015 la 3:16 PM
Rusia are sau va avea suprematia tehnica? si tactica? muahahahaahaahaha
Rusia nu are nici un program de dezvoltare. Niciunul! Pe nici un plan.
Investitorii fug de Rusia prin alergare.
Comertul dintre Rusia si China a scazut in 2015 cu O TREIME, in mare parte din cauza fluctuatiilor enorme ale rublei.
Conducta pe care rusii vor sa o traga din SIberia catre china costa cat toata capitalizarea Gazprom in iunie 2015.
Rusia se baza in mare parte pe importuri de tehnologie din tarile dezvoltate ale UE, chiar si din Ucraina, care, ghici ce, le-au sistat.
Exporturile Rusiei de hidrocarburi scad vazand cu ochii, toti cauta surse alternative.
gogu(Citează)
02/07/2015 la 3:21 PM
Uitați altă situație: Israel este un client mărișor pentru F-35. Țară relativ mică, înconjurată de dușmani pe toate părțile. Credeți că ei au timp de lovituri de la distanță în caz de ceva sau se bazează și pe dogfight convențional?
Citate de pe Wikipedia, de fapt declarații ale unora din armată:
A Lockheed Martin press release points to USAF simulations regarding the F-35’s air-to-air performance against adversaries described as “4th generation” fighters, in which it states the F-35 is “400 percent” more effective. Major General Charles R. Davis, USAF, the F-35 program executive officer, has stated that the “F-35 enjoys a significant Combat Loss Exchange Ratio advantage over the current and future air-to-air threats, to include Sukhois”
The F-35A is expected to match the F-16 in maneuverability and instantaneous and sustained high-g performance, and outperform it in stealth, payload, range on internal fuel, avionics, operational effectiveness, supportability, and survivability.[479] It is expected to match an F-16 that is carrying the usual external fuel tank in acceleration performance.
Acum sigur, e posibil ca raportul să fi fost strategic lăsat către presă pentru a da impresia că F-35 nu e vreun mare avion, plus că în situații reale contează enorm și antrenamentul piloților.
Dar eu zic că este cert că programul nu merge așa cum era planificat și avionul nu este așa de bun precum era planificat, dacă citiți problemele din ultimii ani.
nwradu(Citează)
02/07/2015 la 3:29 PM
Ai cumva impresia ca avioanele de patrulare isi fac cu blitzu ocazional ?
In jumatate de secol de razboi rece nu s-a intamplat scenariul pe care il expui. Toate “incaierarile” aeriene au avut loc in zona araba, daca e sa excludem Koreea si Vietnam. Israelienii si mai recent turcii au avut aparate implicate in conflicte, avand in vedere ca tehnica de lupta de la arabetii “rai” e de origine rusa ne putem face cat de cat o idee despre ce inseamna o confruntare intre systeme.
Incetati sa va mai imaginati scenarii in care 2-3 avioane se intalnesc intamplator si incep dog-fight. Nu mai exista asa ceva de la sfarsitul celui de-al 2 lea razboi mondial decat in filme.
Pana cand F-35 o sa inlocuiasca restul avioanelor o sa se mai evapore multa apa din Marea Neagra. Avand costul pe ora de zbor destul de piperat nu cred ca o sa fie scos prea mult/des la politie aeriana cel putin pana expira F-16/15/18 si care or mai fi.
F-53 intra in rol dupa ce F-22 face curatenie in aer, nu este varf de lance.
B-52 a fost modernizat, este modernizat si va mai fi modernizat pana prin 2050, pur si simplu nu se justifica alt aparat cu aceleasi capabilitati.
Gripen e bun dar sa nu uitam ca razboaiele nu se castiga cu un avion bun, e nevoie de un avion FOARTE DISPONIBIL si bun. cam 50% din Gripen e fabricat in America, suedezii avand o cooperare foarte foarte buna cu US and A in toate domeniile.
Ideal ar fi fost sa il fabricam noi in tara, adaptat la nevoi, asta e un avantaj enorm chiar daca in acelasi timp e si scump.
@Alex – rusii nu au fost capabili sa ridice in aer un avion de generatia 5, fully functional. Ce zboruri de incercare au facut pana acum au fost cu motoare vechi puse pe avionul nou… Nu e usor sa faci tehnologie de varf printre aburii de vodka.
enzo(Citează)
02/07/2015 la 3:33 PM
Eu am fost impresionat de Eurofighter-ul venit la BIAS.
Dar cireasa de pe tort au fost Warthog-urile vazute de aproape. Au dominat conflictele din Orientul Mijlociu si acum sunt pensionate si inlocuite de F35.
alxzen(Citează)
02/07/2015 la 3:35 PM
@nwradu:
1: am zis bombardament strategic, nu atac la sol sau bombardament cu munitie de precizie. Spusesei anterior”toate avioanele de lupta” si am precizat asta ca sa nu existe confuzii.
2. doctrina americana e legata de castigarea rapida a suprematiei aeriene cu minimum de pierderi si apoi atac la sol pana exxista conditiile avansarii de infanterie. Intr-un conflict pe scara larga scenariul ar fi un numar redus de F-22 in fata, gata sa angajeze aparatele inamice in caz de nevoie si mai in spate si sus F-35 care sa loveasca cu precizie de la distanta radare, SAM si apoi avioane (nu doar bvr, ci in afara razei aparatelor radar). Toate astea cu un bruiaj puernic si tot arsenalul de razboi electronic. F-35 sunt foarte multe comparativ cu Raptor pentru ca vor inlocui multe modele diferite. Numai F-15E si A-10 pentru atac la sol sunt vreo 6-700 in prezent. F-22 e un avion cu o misiune foarte precisa, vanator pursange.
3: e posibil sa ma insel. Consideram ca modelele STOVL au manevrabilitate mai ridicata.
A nu se intelege ca am vreo afinitate deosebita fata de F-35, un proiect in care s-au aruncat o caruta de bani si dupa atatia ani aliatii nostri au un avion care zboara doar ziua si in conditii de vreme buna pentru teste. Cred chiar ca e bine ca se amana trasul pe dreapta al unor modele mai vechi dar cu rezultate verificate in lupta, de tipul A-10.
ipo(Citează)
02/07/2015 la 3:48 PM
Hmm, sigur vorbim de acelasi RPG?
Poftim:
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1551418/MoD-kept-failure-of-best-tank-quiet.html
http://www.dailymail.co.uk/news/article-450477/Defence-chiefs-knew-invincible-tank-armour-breached.html
https://forums.spacebattles.com/threads/challenger-2-front-armor-penetrated-by-rpg-29.118146/
Eu am dat cateva linkuri, astept si povestea cu 40 de lovituri de RPG 29 intr-un Challenger care sa fi scapat intact. Poate era RPG 7 si tancul respectiv avea ERA.
Nu-i laud pe rusi, nu-i consider vreun popor civilizat, dar nici cu americanii nu mi-e rusine. Cel putin daca studiem putina istorie, ne dam seama cam ce fel de oameni au plecat de pe “batranul continent” ca sa colonizeze America.
Americanii sunt salvati de geniile altor popoare, pe care ii momesc cu burse fantastice si cu locuri de munca foarte bine platite.
Romania ar trebui sa-si vada de treaba ei si sa nu aleaga nicio parte, nici pe americani, nici pe rusi, amandoua natiunile astea sunt la fel de rele.
Sa ne aducem aminte cum ne-au “salvat” americanii dupa Al doilea razboi mondial? :) Si cum am fost “eliberati” de rusi?
Neutralitate, draga Romanie… sa-i distrugem pe toti cei care incearca sa intre pe teritoriul nostru folosind forta, dar sa nu ne amestecam in razboaiele altora. Suntem prea mici ca sa ne permitem asta.
Alex(Citează)
02/07/2015 la 3:53 PM
Eu sper să nu fie F35 ăsta doar o gogorita de marketing. Eu când vad din astea ma gândesc numai la soyuz. Au venit americanii că avem noi super tehnologie, reutilizabilă, face cartofi prăjiți, etc. Au făcut 3, au costat cât dracu pe mă’sa, au pocnit 2, și tot racheta rușilor e mai bună. Culmea, costa de 3 ori mai mult să duci un american în spațiu cu naveta decât să închiriezi un loc la ruși.
Schema cu avioanele astea e ca se bazează pe suportul la o grămadă de chestii. Awacs ala e ca o balena în cer. Dacă o dai jos, toate avantajele tale se duc dracu. Sateliții nu au aceiași versatilitate, și la o adică se dau și ăia jos.
Sunt acum rachete antinavă hipersonice, nu se risca nici dracu să aducă un portavion în raza lor. Asta înseamnă că degeaba ai avioane pe ele ca nu ajung până la mal.
Lucrurile sunt complicate și depind mai mult decât de un avion.
Pe long term, nu are cum ca un miliard de oameni din vest să îi prostească pe restul de 6 miliarde la nesfârșit. Vremea când occidentul era atotputernic s-a dus și nu se mai întoarce.
Combo(Citează)
02/07/2015 la 4:14 PM
Falcon e mai ieftin ca Protonul rusilor $/pound, just sayin’.
alxzen(Citează)
02/07/2015 la 4:57 PM
Prietene tu chiar existi!? Tu nu stii ca Rusia e dusmanul. Ce sa facem, sa cumparam miguri de la rusi, upgradeuri ? :)) OMFG…
Tim(Citează)
02/07/2015 la 7:10 PM
Si, cum zici ca au americanii fundul?e moale? Ti-a ramas ceva pe limba?
Americanii, prietenii nostri, freedom fighters of the world. Haha, esti copil :))
Alex(Citează)
02/07/2015 la 7:25 PM
Eu zic ca astia care nu au fost nici macar la BIAS, desi erau in Bucuresti dar au preferat sa mearga la mall, sa nu mai aiba voie sa comenteze despre avioane.
All in favour say aye!
nashu_mare(Citează)
02/07/2015 la 8:10 PM
Da, F-35 e mai prost, că așa a zis pilotul ăla care a pierdut dogfight-ul… bine că nu e citat și cu observația că, după părerea lui, e vopsit într-o culoare mai nașpa…
De cînd e ăsta un criteriu ? De cînd e ăsta criteriul care contează ? De cînd un singur test e mai relevant decît ani de proiectare și de experimente și zboruri de test ?
Dacă e să o luăm așa, bicicleta e mai bună decît mașina, căci poti întoarce capul mai ușor și nu ai unghiuri moarte din cauza stîlpilor care țin acoperișul… și de asemenea, poate întoarce în curbe mai strînse… deci clar e mai bună ca mașina !!!
alias(Citează)
02/07/2015 la 8:24 PM
Iti spun eu cum ar arata un dogfight intre F35 si T50. Nu exista. Rusul nu isi da seama ca F35 e aproape pentru ca e invizibil pentru radar, iar americanul il crapa de la 50 km sau de la ce distanta functioneaza radarul lui. E simplu. Dogfight-urile cu F35 sunt teoretice, nici macar nu trebuie sa se ajunga la ele.
Radu(Citează)
02/07/2015 la 9:06 PM
@Radu: Poate ca pare ca ma contrazic, dar dogfighturile mai murisera o data in Vietnam, cand americanii au crezut ca rachetele aer-aer sunt dumnezeu si apostolii, d-aia a aparut TOPGUN. Manevrele elementare de lupta, la orice arma, nu devin niciodata perimate si e bine sa fii pregatir, “in caz ca”. Un echilibru intre SU-27, jupanul in manevra, si F117, pionierul fighter stealth ar fi de dorit. Cu un pic de A-10 catarca si MiG-23 sprinterul. Doar ca nu se poate.
Inca se pot lua lectii din istoria militara de ambuscade, incercuiri, asedii, gherila, sabotaj, hartuire, psy-ops si in general orice miscari tactice si strategice ce acum sute de ani. Tehnologia e doar un pas in plus.
@nashu_mare: aye!
PS: astept sa apara hippiotii hipsteri si hip care sa ne spuna ca nu e OK sa fii interesat de arme intr-un context geostrategi sau tehnic, pentru ca pace, voiosie si zambila de munte.
ipo(Citează)
02/07/2015 la 9:33 PM
O cursa a inarmarilor, dar adevarata, nu gogorite cu tancuri care se defecteaza de trei ori la parada si nu pot fi tractate nici cu utilaje speciale, o cursa pe bune ar fi sinucidere curata pt Rusia, in primul rand economic.
gogu(Citează)
02/07/2015 la 9:40 PM
Vezi ca zambila de munte nu sparge capete, nu distruge poduri si nu lasa pe nimeni fara electricitate, apa calda sau picioare.
Ca sa raman voios, voi va dati seama cat de mult s-ar fi dezvoltat aviatia civila daca in ultimi ani se investea in R&D pentru avioane de transport/pasageri si nu in picatoare de bombe si rachete?
Ca sa ma intorc la subiectul postului, F35 nu este facut pentru dogfight, daca ajunge in situatia aia intr-una din 1000 de misiuni atunci este o pierdere acceptabila.
Misos(Citează)
02/07/2015 la 9:44 PM
Avioanele pe care o sa le trimita americanii or sa ajunga mai repede la bucuresti decat o vor face tancurile rusesti?
mircea (primul)(Citează)
02/07/2015 la 10:27 PM
Da. Incirlik + drumuri de noroi, ca sa citez pe graiul |moldovenesc”
ipo(Citează)
02/07/2015 la 10:37 PM
Stii tu ceva, dar nu stii bine. Zambila distruge doar convingeri, demonstrate prin ani de prosperitate si pace: democratia liberala coroborata cu economia libera, sunt cele mai de succes sisteme de organizare politice si economice la zi. Din pacate ele trebuie aparate. Fundul tau roz de pacifist a fost eliberat din gheara totalitarismului sovietice de cursa inarmarilor condusa de tandemul Thatcher – Reagan din anii 80, care a bulit imperiul sovietic. Daca vrei detaliem, dar nu cred ca e cazul aici.
Aviatia civila, ca orice tehnologie de varf, se dezvolta de multe/cele mai multe ori din aplicatii militare, pe cand zambilele nu aduc mancare pe masa in Africa.
Cu F-35 si opinia ta sunt de acord.
ipo(Citează)
03/07/2015 la 1:01 AM
Culmea… aviaţia civilă chiar s-a dezvoltat enorm ! R&D-ul nu e făcut de stat, nici pe civil nici pe militar. Avioanele astea sînt făcute de firme private care produc şi d-alea, şi d-alelalte. Poate în Rusia, MiG şi Suhoi, că alea-s făcute de unii care nu fabrică decît avioane militare şi care au fost de stat pînă în 90… dar în SUA nu e cazul.
alias(Citează)
05/07/2015 la 2:31 PM
Sa nu uitam ca americanii prin NATO (chiar daca indirect, prin cursa inarmarilor) au reusit sa ingenuncheze economia sovietica si asta a dus la destramarea URSS si “eliberarea” Europie de Est.
Daca rusii (si satelitii sai-adica si noi) o duceau bine dpdv economic nu intra in picaj comunismul asa de usor. Comunismul a murit pur si simplu pentru ca nu a fost in stare sa-si hraneasca popoarele si nici sa le ofere un nivel de trai acceptabil, cu toate ca, paradoxal si ilogic, controlau toate resursele disponibile. S-a dovedit ca este o imbecilitate. La acest lucru a contribuit evident si cursa inarmarilor care a fost mult prea costisitoare pentru rusi. Au avut si realizari remarcabile, dar pretul platit pentru ele a fost prea mare, cu riscul de a da faliment sau de a-si infometa poporul.
Eu cred ca (din nou) Rusia nu este dpdv economic in stare sa sustina un asemenea efort militar, iar daca raspund provocarilor programelor NATO (PAK-50, etc.) s-ar putea sa isi traga iar un picior in fund.
Velu(Citează)