►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Două observații noi despre afiliere – iulie 2015
Whisky-uri noi și alte produse interesate din magazine – iulie 2015 »
22 Jul 2015 ·
GÂNDURI ·
Tema “feeding the planet” a expoziției de la Milano n-a fost aleasă pentru ca vizitatorii să se bucure de diverse restaurante tematice, ci ca să tragă un semnal de alarmă despre situația la nivel mondial. Eu, văzând statisticile puse la dispoziție, am ieșit de acolo mult mai speriat și îngrijorat pentru viitorul nostru general decât în alte cazuri.
Vedeți, civilizația noastră se confruntă cu multe probleme, dar pe majoritatea le-am putea rezolva, ne trebuie doar voința de a le rezolva, de a face compromisuri și de a pune binele comun în fața celui individual. Dependența de petrol poate fi înlăturată dacă marii producători de combustibil nu mai împiedică sistematic dezvoltarea mașinilor electrice. Încălzirea globală ar putea fi încetinită și apoi stopată. Războaiele ar putea fi stopate cu ceva mai multă acțiune și mai puține dezbateri la ONU.
Să avem mâncare pentru toată lumea de pe planetă, însă, este o treabă mult mai dificilă. Numărul nostru crește în ritm aproape exponențial, iar cu producția de mâncare nu stăm deloc bine.
Iată niște cifre care arată în ce situație complicată ne aflăm: în 2040 vor fi 9 miliarde de oameni pe planetă. Deja în 2030, numărul celor ce trăiesc în mediul urban va atinge 6,3 miliarde, iar populația de la oraș are nevoi ceva mai stricte privind modul de distribuție a mâncării. Producția de mâncare trebuie crescută până atunci cu 70-100% și nu prea se știe cum vom face asta.
Există un dezechilibru masiv în lume. 800 de milioane de oameni trăiesc în foamete, un concept pe care eu nu-l pot înțelege, nu știu ce înseamnă să nu ai bani pentru mâncare, să nu ai ce mânca atunci când ți-e foame, să nu crească nimic acolo unde trăiesc. Și totuși, pentru fiecare persoană malnutrită, alte două persoane din lume sunt obeze, ba chiar un total de 2,1 miliarde de oameni suferă de obezitate. În SUA, 30% dintre copiii sub 12 ani suferă de diabet!
Risipa de mâncare este uriașă: în fiecare an aruncăm 1,3 miliarde de tone de mâncare bună, neconsumată, pentru că am cumpărat prea multă. Valoarea ei este undeva la o mie de miliarde de dolari. Cantitatea aceasta de mâncare ar fi suficientă pentru a hrăni fără probleme toți oamenii ce trăiesc acum în foamete.
Este oarecum un dat al societății actuale că astfel de dezechilibre există, că sunt zone bogate, în care se face risipă, și zone în care resursele lipsesc. Recent am vorbit despre apă, cum noi o irosim pe când în Africa mor milioane de oameni din cauza lipsei de apă curată. Situația este un pic diferită: apa irosită de noi curge la robinet, ajunge în conducte și undeva se întoarce din nou în râuri și în sol, un circuit complet.
Cum mâncarea irosită este complet o altă problemă. Cele 1,3 miliarde de tone de mâncare aruncată anual au două implicații mari:
Cum putem produce mai multă mâncare pentru cei 9 miliarde de oameni? Se pare că până în 2050 producția de mâncare trebuie crescută cu 70-100%, cea agricolă cu 60%, cea animală cu 70%, dar deja “rulăm” aproape de maxim.
Situația se complică pentru că în următorii 15 ani în mediul urban vor trăi 6,9 miliarde de oameni, iar aceștia au nevoie de mâncare procesată, livrată aproape la ușă șamd. În plus, 800 de milioane de oameni vor urca în clasa medie, ceea ce înseamnă că vor dori mâncare mai bună, mai variată, poate chiar mult mai bine produsă, că tot crește moda culturilor bio.
Agricultura ar putea fi îmbunătățită prin tehnologii moderne, dar este dificil. Țări precum Israel dovedesc că se poate, reușind să cultive plante și să crească animale în zone deșertice, dar cu un cost fantastic. 80% din consumul de apă mondial se duce deja în agricultură, iar pentru creșterea animalelor se utilizează deja 80% din resursele ce-ar putea fi folosite în acest scop.
Ce se poate face? Sunt identificate câteva modalități de a îmbunătăți lucrurile. Agricultură modernizată este una dintre ele, cu exemple precum:
O a doua mare direcție este că putem să mâncăm altceva, nu? Mă tem că vom ajunge să mâncăm multe alge, având în vedere că acestea cresc foarte ușor. Cine știe, poate chiar “produsul verde”. Nu zic că aștept cu mare plăcere aceste vremuri.
Apoi am putea mânca mai puțină carne. Animalele cresc greu, iar o mare parte din producția de cereale se duce pe hrana lor. Se consumă 25 de kilograme de mâncare pentru a obține un kilogram de carne de vită, un raport imens.
Nu o să vă placă alternativa: insectele. Pentru a crește insecte, se consumă aproximativ 2 kg de hrană pentru 1 kg de carne. Insectele se consumă deja în foarte multe țări și, odată trecut de scârba inițială, or fi bune, nu știu. Probabil vom afla prin 2050.
Dar tot nu sunt convins că avem o soluție pentru această creștere a populației. Iar apoi, în 2050, ce vom face pentru 2100?
« Două observații noi despre afiliere – iulie 2015
Whisky-uri noi și alte produse interesate din magazine – iulie 2015 »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
25 comentarii
22/07/2015 la 7:34 AM
e mult mult mai simplu sa porneasca un razboi. The best god damn country in the world nu doarme, chiar daca e obeza
mircea (primul)(Citează)
22/07/2015 la 11:12 AM
Războaiele au dezavantajul că distrug pământul, industria, agricultura șamd, plus că nu pot fi controlate.
În sistemul privat actual, oamenii încearcă să facă afaceri prin care să aibă mai mulți clienți, nu războaie prin care să le moară clienții, pentru ca apoi să… ce?
Nu știu, care e organizația care, din altruism, spune “hai să facem un mare război, că altfel murim cu toții pe termen lung”?
nwradu(Citează)
22/07/2015 la 7:42 AM
Stai asea! 1.3 md tone de mancare aruncata genereaza 3.3 md tone de CO2? Ceva nu pusca.
add(Citează)
22/07/2015 la 7:44 AM
Radu, o sa faci foamea la batranete si o sa le povestesti nepotilor despre turul burgerilor, iar ei vor rade de tine crezandu-te senil.
gogu(Citează)
22/07/2015 la 11:11 AM
Corect!
nwradu(Citează)
22/07/2015 la 8:14 AM
https://youtu.be/FACK2knC08E
boglous(Citează)
22/07/2015 la 8:15 AM
Trebuia sa pui si clipul din Last Week Tonight :P
BeBe(Citează)
22/07/2015 la 8:16 AM
https://youtu.be/i8xwLWb0lLY
BeBe(Citează)
22/07/2015 la 11:28 AM
Aștept să se întoarcă Matilda ca să ne uităm la Oliver.
nwradu(Citează)
22/07/2015 la 3:00 PM
https://www.youtube.com/watch?v=3LTC0TIbmOo
BeBe(Citează)
22/07/2015 la 9:24 AM
Chiar zilele trecute am dat peste asta: – https://www.exoprotein.com – batoane proteice facute din faina de greier.
xlei(Citează)
22/07/2015 la 10:18 AM
O altă opțiune ar fi clonarea.
Mergând mai departe pe ideea clonării, este posibilă clonarea părților de care e nevoie, fără a fi nevoie de a clona un animal întreg.
Bogdan Popa(Citează)
22/07/2015 la 11:14 AM
Scump și cu yield mic, probabil. Câte “clonatoare” să ai pentru atâtea fleici?
nwradu(Citează)
22/07/2015 la 12:22 PM
La început da, scump și cu yield mic. Dar cu destui bani băgați în R&D ar ajunge la un nivel care ar putea susține creșterea populației.
Când previziunile sunt pe termen lung (că 2050 nu e chiar după colț), trebuie gândită o metodă care să dea rezultate tot pe termen lung. Plus că poți clona direct produsul finit, cum au clonat o chiftea de hamburger prin 2013. Numai zona asta de fast-food dacă e acoperită și tot va fi o îmbunătățire semnificativă.
Acum na, ce scriu e mai mult “positive thinking”, că în lipsa unor date care să susțină ce cred, cele de mai sus sunt doar vorbe în vânt.
Bogdan Popa(Citează)
22/07/2015 la 11:35 AM
Ţările dezvoltate nu au, în general, probleme în a produce mîncare, tocmai pt că asta înseamnă a fi dezvoltate. Şi de aia mîncarea e ieftină, şi tot de aia cumperi mai multă, să fii sigur că-ţi ajunge, şi de fapt ajungi să arunci.
Mi se pare falsă problema “mîncarea aruncată de ţara X ar fi ajuns să hrănească ţara Y”. În general problemele ţării Y sînt date de oamenii de acolo, care nu au reuşit să-şi construiască o societate funcţională şi de aia sînt mai multe Kalashikovuri în ţară decît magazine de mîncare.
Da, ştiu, în zonele subsahariene nu cresc plantele aşa cum cresc în Cîmpia Dunării dar soluţii tehnice există, cum am mai spus. Las Vegas este înconjurat de deşert pe sute de km, şi sînt în mod uzual peste 40 grade vara acolo… la fel Dubai-ul. Problema e că trebuie o societate stabilă, dispusă să investească pe termen lung, etc etc. Cînd la ăia, de exemplu, femeia nu are voie nici să iasă din casă neînsoţită de bărbat, iar bărbaţii se omoară din orice, iar guvernul nu are altă preocupare pe termen lung decît să se îmbogăţească membrii guvernului, evident le e greu ca ţară să facă investiţii în infrastructură. E nasol, dar soluţia nu e să le doneze nwradu un burger din cei 3 cumpărăti.
alias(Citează)
24/07/2015 la 10:51 AM
E dificilă treaba cu țările subdezvoltate.
Uită-te la România și înapoierea de vreo 20-30 de ani față de țările vestice. Ce-am avut mai prejos? În perioada interbelică, eram o țară prosperă, dar sutele de ani de dominație și colonii prin lume ale țărilor mari vestice oricum îi făceau pe aceia să fie în față.
Apoi a venit comunismul. 50 de ani de comunism, securitate, industrie necompetitivă, lipsa mediului privat (care asigură competiție și încurajează eficiența și antreprenoriatul) și doctrina “să fim egali” ne-a adus în situația de azi. O clasă politică de 2 lei după Revoluția a făcut ca lucrurile să progreseze mult mai încet decât în Polonia sau Germania de Est.
Și vorbim de o perioadă mică de timp.
Țările africane și unele de prin Asia și America de Sud au fost de secole în această situație. Nu au avut resurse multe, așa că oamenii s-au luptat pentru ele și au trăit prost, în număr mic, chinuit. Apoi au venit invadatorii europeni și i-au secătuit de tot. Orientul Mijlociu și toate problemele de astăzi sunt cauzate și de felul în care Franța și Anglia s-au retras treptat de acolo, lăsând în urmă țări instabile politic și social. Bani n-a investit nimeni acolo. Coloniile erau bune să dea mătase sau condimente sau aur, dar agricultură și fântâni nu le-a făcut nimeni, iar revoluția industrială a fost ceva departe de ei. Religia nu i-a ajutat, mai ales când spune că bărbații fac ce vor, iar femeile sunt bune doar de stat în casă. Prin comparație, Marea Britanie a acceptat femei pe tron fără probleme încă de acum 500 de ani.
Nu cred că oamenii n-ar vrea pace și prosperitate. Trăiesc, însă, într-o regiune cu o istorie foarte nasoală și deci au avut un start foarte mic sau chiar inexistent. Acum, în loc să tragă toți pentru binele comun, există ca peste tot diverși care iau ce vor prin puterea armelor, pentru ei, iar de restul nu le pasă. Nu prea le pasă nici europenilor și americanilor, că altfel ar trebui să-și asume greșelile făcute pe acolo. Nu cred, deci, că e vina exclusivă a celor de acolo.
De vina lor exclusivă putem vorbi abia peste vreo 50 de ani. Dacă până atunci nu se rezolvă, da, e o problemă ce ține și de oameni. Pentru că acum trăim într-o lume tot mai conectată și în care oamenii sunt dispuși să se ajute între ei cu fonduri și organizații și din astea. Nu mai ești tu și atât, înconjurat de dușmani. Dacă Japonia sa ridicat așa repede dintr-un sistem feudal înapoiat și cu o țară distrusă de război, o pot face și alții.
Noi cam în situația asta începem să fim. Ne roagă UE cu fonduri și vor să crească toate aspectele țării, dar nu prea vrem noi, că avem corupție, lene, proiecte proaste șamd. Și la noi, în curând, nu se va mai putea da vina pe moștenirea comunistă.
nwradu(Citează)
22/07/2015 la 11:40 AM
meh la vaci.
daca o iei nemestecat si ignori si laptele, vaca are una din cele mai nasoale rate de conversie hrana/kile.
avantajul care e ? ii dai drumul pe pasune si se descurca. nu mai trebuie decat sa ii arunci o mana de fan cand se intoarce. cata vreme o sa se creasca oi si vaci, pasunile o sa existe.
sa iti fac o paralele cu gastele.
am 25 de broileri de gaina si 10 gaste.
hranindu-i corespunzator broilerii au o rata de conversie de 1.6. (ca sa creasca cu 1 kil, bag 1.6 furaj bio in ei). deci la sacrificare la 3-4 kile, am bagat 160 kile furaj. (~3 luni)
gastele le sacrific la 8-10 kg, (4-5 luni), dar nu le dau nici macar 50 de kg de furaj. de ce ? pentru ca pasc toata ziua iarba din curte.
user(Citează)
22/07/2015 la 12:23 PM
Este simplu sa hranesti atatia oamenie, este de ajuns sa opresti risipa de mancare. Suprafetele cultivabile existente permit hranirea si mai multor oameni, folosind tehnologia actuala. Nu trebuie vreo revolutie tehnologica, nu trebuie defrisari.
Mergi la noi la tara sa vezi cat teren agricol cultivabil este ignorat si in paragina. Este la fel cam peste tot.
Gaelex(Citează)
23/07/2015 la 6:08 PM
Nu uita ca risipa cea mai mare se face in tarile dezvoltate care au o agricultura mecanizata. Foamea e in lumea a 3-a! Daca in civilizatie s-ar stopa risipa, cine crezi ca ar transporta surplusul de mancare in africa de ex? Nimeni! Pentru ca ar fi scump ! Daca culturile civilizate ar mari productia,, ar crea inflatie pe bunuri, care s-ar deprecia ca valoare iar agricultorilor nu li se va mai renta sa munceasca.
Agricultura trebuie facuta/ crescuta acolo unde este nevoie de hrana.
@Radu: americanii nu sunt obezi doar pt ca mananca mult ci si pentru ca mananca multe rahaturi si sunt sedentari.
Clipul lui Oliver e bestial!
Florin C.(Citează)
22/07/2015 la 12:37 PM
“Risipa de mâncare este uriașă: în fiecare an aruncăm 1,3 miliarde de tone de mâncare bună, neconsumată, pentru că am cumpărat prea multă.”
Tin sa te contrazic si asta pentru ca multe milioane de tone de mancare sunt aruncate pentru ca se produce mai mult decat se consuma. Cine a lucrat intr-un supermarket stie cel mai bine cata mancare expirata(nevanduta) este stranza zilnic de pe rafturi.
Cat despre consumatorul de rand, el este doar o victima a societatii capitaliste hiperconsumeriste in care ne regasim cu totii, o victima a marketingului agresiv si al nenumaratelor tehnici de manipulare din advertising (iar aici contribui si tu uneori prin diversele articole publicitare).
Tot timpul ni se spune sa consumam si astfel ajungem sa cumparam mai mult decat avem nevoie. Insasi hipermarketurile sunt organizate in asa fel incat, chiar daca te duci cu lista de scrisa de acasa, o sa iesi de acolo cu mai multe produse decat ti-ai propus initial.
La fel ca si in cazul articolului legat de consumul de apa, hai sa nu aruncam toata vina in spatele consumatorul de rand, cand adevaratii vinovati sunt in alta parte.
gigi(Citează)
22/07/2015 la 12:40 PM
Sunt curios care sunt acele “cuvinte suspecte” din cauza carora comentariul meu a intrat in moderare :))
gigi(Citează)
22/07/2015 la 2:20 PM
Un documentar care trateaza mai pe larg problema asta: https://www.youtube.com/watch?v=QadIFIboOvc#t=31670de
raresm(Citează)
22/07/2015 la 8:13 PM
nu, n-ar fi.
Am sa fiu avocatul diavolului aici.
Daca dai constant toata mancarea in plus celor 30 milioane de negri din Somalia, in 10 ani va trebui sa hranesti 60 de milioane de negri fara resurse in Somalia. In 20 de ani ai avea 200 de milioane, ca ar veni imigranti din toate tarile din jur.
in 30 de ani brusc nu mai vin donatii. Si ai 300 de milioane de negri in Somalia, cu agricultura insuficienta pentru 30. Abia atunci ai creat o adevarata criza umanitara.
mac gregor(Citează)
22/07/2015 la 8:29 PM
Puțin offtopic:
“Cu voință … Încălzirea globală ar putea fi încetinită și apoi stopată”
– Cred că nu înțelegem amploarea a ceea ce înseamnă încălzire globală [1] și a ce ar trebui făcut pentru a o încetini și opri. Discuțiile curente se poartă pe a încetini și pe a ne asuma un anumit nivel de “commited warming”.
– Noi vorbim aici de efecte la nivel planetar pe care nu le putem controla din punct de vedere tehnologic.
– Cred că o astfel de problemă este mai importantă decât ce mâncare vor mânca oamenii din oraș care au nevoie de mâncare procesată și cum ajunge asta la ei. Încălzirea globală are efecte asupra agriculturii la nivel macro.
Subiectul este interesant conceptual de dezbătut, dar este o falsă problemă. Eu nu cred că avem o problemă cu agricultura la un nivel comparabil cu încălzirea globală.
Cred că vizual și din punct de vedere al gustului a fost o expoziție interesantă, dar cu siguranță preocuparea despre foametea planetei este un subiect de CSR al companiilor de acolo. Dacă voiau să facă ceva, în loc să organizez conferința pot deschide restaurante/unități de procesare în locurile unde oamenii mor de foame. Alfel este o altă conferință superbă în care oamenii au discutat despre cum facem noi care suntem confortabili să ajutăm pe cei care sunt în prima linie a sărăciei. Totul într-o locație ultra-modernă, cu oameni bine îmbrăcați, politicoși, cu burgers, Nutella, waffles and much more.
The final point: No concrete action has been done!
A nu se înțelege că o astfel de conferință nu trebuie să existe sau nu ar trebui să mergem acolo. Dar mi se pare puțin exagerat să o legăm cu o temă serioasă “feeding the planet” și apoi să discutăm că putem rezolva încălzirea globală cu multă voință, dar mâncarea nu o putem rezolva ușor.
[1] http://climate.nasa.gov/evidence/
Noise(Citează)
24/07/2015 la 10:54 AM
Da, dar cred că încălzirea este un proces mai lent, pe când creșterea populației este un proces exploziv.
nwradu(Citează)