►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
O știre spune că cel mai mare salariu în România este de 147.000 de euro/lună, în mână, bani dați sub formă de salariu clasic, declarat în acte și cu impozitele plătite (în jur de 50.000 de euro lunar). Probabil că mi-aș lua submarin în leasing, dacă aș câștiga așa de mult, și l-aș folosi pentru a merge periodic pe insula mea din zona Maldive, unde voi construi o replică exactă a… nu știu, Hogwarts-ului? Minas Tirith-ului? și unde voi muta întreaga populație de urși panda rămași în lume.
Asta însă nu e adevărata știre. Extreme se găsesc mereu și nu sunt reprezentative.
Cifrele la care trebuie să ne gândim sunt următoarele: în România există 5,3 milioane de salariați și doar 200.000 dintre ei câștigă peste 780 de euro pe lună. Asta înseamnă 3,7% din salariați, un procent infim care arată că nu avem deloc o clasă de mijloc.
Ceva nu se potrivește cu ce vedem în stradă, nu? Personal estimez că numărul oamenilor ce câștigă mai mult de acest prag pe lună este ceva mai mare, poate chiar de 2-3 ori mai mare, foarte mulți fiind plătiți pe PFA sau drepturi de autor sau prin diverse forme de bonusuri.
Chiar și așa, situația este tragică. Dacă vreo 10% câștigă peste 780 de euro pe lună, trăim într-o țară foarte săracă, ceea ce știam deja, dar te poți întreba cum de sunt atâtea mașini scumpe pe stradă și atâția oameni în magazine și restaurante scumpe. Așa multă șpagă să fie? Așa multă evaziune fiscală, atât de multe manevre și câștiguri nedeclarate? Se pare că da.
Estimez că majoritatea celor ce câștigă peste 780 de euro/lună (ca să nu mai zic de cei ce câștigă peste 1000 euro/lună, pragul de 780 fiind probabil ales pentru a obține o cifră rotundă în statistici, acei 200.000 de oameni) se află în București. Vă dați seama ce sărăcie este în țară?
Chiar și ca salarii medii, valoarea este de 1.829 lei în mână. Aș fi mai curios să văd media pe București și cea pentru restul țării, unde s-ar putea să descoperim niște diferențe foarte mari.
Pensia medie, apropo, este de 890 de lei (comparativ, în Grecia este 830 de euro/lună). Există la fel de mulți pensionari precum salariați, iar fără o combatere masivă a muncii la negru sau a câștigurilor nedeclarate, pe termen lung vor fi mai mulți pensionari decât salariați, mai ales că natalitatea a scăzut. Nouă probabil că nu va avea cine să ne-o plătească, așa că dacă aveți ceva idei despre cum ai putea să-ți asiguri un venit cât de cât rezonabil la bătrânețe, vă ascult cu plăcere în comentarii.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
36 comentarii
22/06/2015 la 7:23 AM
Asta chiar e pe bune? Omg.
Căplescu Oana(Citează)
22/06/2015 la 7:57 AM
Salut ! Confunzi multe ! Lasa-ma sa explic !
1. Daca in Romania 50.000 de euro inseamna sa traiesti decent 2 ani cu aproximativ 500 de euro/ saptamana, cand iesi din Romania o sa constati ca sunt bani putini daca ar fi sa traiesti decent in zone rezidentiale sau in orase mari.
2. Aici vorbim de salarii. Aia cu masini scumpe se impart 3 categorii dupa parerea mea:
a. aia care fac bani din activitati ilegale ( mita, trafic de diverse, evaziune etc )
b. aia care iau bani de pe dividende sau venituri suplimentare ( chirii de exemplu ) si nu sunt bagati in categoria de salariati
c. cei ce cumpara pe societati comeriale, costul masinilor caselor, telefoanelor de 1000 euro bucata etc fiind amortizat ca si cheltuiala ( in loc sa plateasca impozit pe profit, scad profitul contabil si cumpara diverse – perfect legal )
3. Sunt perfect de acord cu tine, 10 % din salarii peste 800 de euro reflecta saracie. Marea problema e ca avand 800-2000 de euro / luna reprezinta un trai la limita spre decent cu preturile actuale. Tot ce e sub 800 euro / luna reprezinta practic imposibilitatea de a avea multe lucruri.
4. Oare cati din cei ce au peste 800 euro/luna au sub 35 de ani ? Oricat am plange dupa pensionari, tinerii ar trebui sa se simta siguri la o varsta in care iti faci o familie.
5. cu tot respectul pentru pensionari si reticent pentru generatia 30-50 de ani, dar ati lasat in urma o tara in care te gandesti la 25 de ani ca n-ai efectiv cum sa iti cumperi o casa sau sa ai un job pe care il vrei fiindca tot ce ati facut a fost sa tolerati marlania si hotia. Ca om din generatia 90, va zic sincer ca nu imi pasa de pensia voastra fiindca nici voua nu va pasat de salariul meu mizer pe care o sa il iau ca proaspat om intrat pe piata muncii.
6. noi venim cu foame din spate, nu va asteptati sa va dam ceva pe gratis.
chris(Citează)
22/06/2015 la 8:13 AM
Ar trebui să fie defacalcat pe județe.
acsel(Citează)
22/06/2015 la 8:17 AM
Bani la batranete? Ne facem toti bloguri si scriem despre viagra si despre cum era pe vremea noastra.
TVA-ul este imens, impozitul pe profit este mare, asigurarile sociale si contributiile pentru pensii le platim degeaba. Si pe langa asta, este chinul de pe lume sa dai bani la stat, pentru ca nu le merg calculatoarele, nu poti plati cu cardul, nu se trimit actele la timp.
Gaelex(Citează)
22/06/2015 la 8:28 AM
Ce surpriză Radu! Cine ar fi crezut ca in Romania nu toată lumea câștigă mii de lei si nu merg toți in vacante si restaurante scumpe. Realitatea dintr-o parte a Bucureștiului, nu e realitatea din toată țara.
Qrios(Citează)
22/06/2015 la 8:29 AM
Punctul 5 – generalizarile ne omoara.
miluch(Citează)
22/06/2015 la 8:50 AM
„Statistica este acea știință care ne spune că, dacă eu mănânc două fripturi și tu nici una, suntem amândoi sătui”. Informațiile privind înmatriculările de vehicule arată un număr de puțin peste 100.000 de înmatriculări de vehicule noi/an, ceea ce înseamnă că doar în jur de 10% din parcul auto autohton este mai nou de 5 ani, și pune într-o altă lumină numărul mare de vehicule „de lux”. Că una este să iei o mașină cu 50.000€ din showroom și alta este să iei aceeași mașină după 8-9 ani cu 5000€. Probabil că numărul real de mașini noi cu un preț mai mare de 30.000€ este sub 1000/an.
La cei 200.000 de salariați mai trebuie adăugat un număr relativ egal (între 150.000-200.000) de patroni și probabil încă tot pe atâta cei cu venituri din diverse surse – închirieri, drepturi de autor etc. Mai sunt și vreo 400.000 de PFA funcționale (peste un milion înregistrate).
Raportat la o populație activă de vreo opt milioane, este cam 15%, însă cum 80% dintre ei sunt concentrați cam în 3 orașe – București, Timișoara, Cluj, acest milion de persoane este mult mai vizibil. Raportat la București, probabil că vorbim de vreo 500.000 de persoane, adică undeva spre 40% din populația aptă de muncă.
În ceea ce privește veniturile „la negru”, acestea sunt concentrate în zona de jos a salariilor, nu în cea de sus, unde există forme de optimizare fiscală sau pur și simplu firmele își permit costurile salariale. De altfel, de când cu creșterile salariului minim, probabil că fenomenul s-a diminuat la cote rezonabile. Oricum, sunt destul de puține domeniile în care poți scoate „bani negri” (vezi cazul Siveco, unde pentru a justifica șpăgile a trebuit să aducă facturi de la Sintești). La „buticul din colț” unde, până la iureșul ANAF, mai mult nu primeai bon fiscal decât îl primeai, e mult mai simplu.
Cristian Banu(Citează)
22/06/2015 la 8:55 AM
“Nouă probabil că nu va avea cine să ne-o plătească, așa că dacă aveți ceva idei despre cum ai putea să-ți asiguri un venit cât de cât rezonabil la bătrânețe, vă ascult cu plăcere în comentarii.”
Stiu eu cum: cu prima ocazie serioasa plec din tara cu mic cu mare fara cel mai mic regret!
Pyro(Citează)
22/06/2015 la 8:59 AM
:))) sublim, asta-i generatia feisbuc care si-a luat tara inapoi? :)))
badea(Citează)
22/06/2015 la 9:05 AM
Care masini scumpe?
M-am tot plimbat prin lume anul asta si avem masini destul de vechi pe strazi (cel putin comparativ cu Europa sau SUA). Daca prin NY, Londra, Barcelona, Paris, Roma, Milano, Bruxelles, Amsterdam etc. cele mai multe masini de pe strada sunt produse dupa 2012, in Bucuresti (ca sa nu mai vorbesc de alte orase de la noi) vad aproape numai masini de prin 2001-2003-2005-2007 (sau ceva de genul asta), cele noi fiind rare…
Roxana(Citează)
22/06/2015 la 9:22 AM
Gresit titlul: “Doar 3,7% din romani sunt impozitati pentru salarii de peste 780euro lunar” – parca e mai aproape de adevar.
alxzen(Citează)
22/06/2015 la 9:29 AM
Nu luati in calcul “antreprenorii” care scot banii prin dividende si cumpara masinile pe firma.
add(Citează)
22/06/2015 la 9:37 AM
Procentul asta e mic, insa daca este in crestere macar stim ca suntem pe drumul cel bun.
Marius M(Citează)
22/06/2015 la 9:59 AM
Asta pentru ca in vest omul cu 20.000 de euro merge si isi ia o masina noua, un roman cu 20.000 de euro ia o masina premium second hand
And(Citează)
22/06/2015 la 10:03 AM
Multe din maşinile scumpe pe care le vezi pe stradă sînt luate în leasing pe firme. Este o metodă legală de a plăti impozite mai mici. Ai telefon pe firmă, maşină şi benzină pe firmă, şi alte cheltuieli, iar salariul îl ai ceva mai mic. Se practică şi în alte ţări.
alias(Citează)
22/06/2015 la 10:21 AM
Sunt conștient de realitate, că urmăresc astfel de statistici de mult, lunar donăm niște bani către unii de au grijă de oamenii străzii, am văzut cum e situația.
Aici la mine, la un centru de colectat gunoaie, într-o seară răscoleau un bărbat și o femeie în gunoaie. Femeia găsește o pungă de mâncare pentru câini și-l întreabă pe bărbat “asta a expirat puțin, crezi că o fi bună pentru noi?”. Am rămas descumpănit.
nwradu(Citează)
22/06/2015 la 10:22 AM
Păi și ai o rețetă de succes în străinătate? Că din ce văd, nu-i miere nici pe acolo, mai ales în aceste vremuri.
nwradu(Citează)
22/06/2015 la 10:23 AM
Și apoi nu are bani să o întrețină. Eu rețin numere de mașini, așa că sunt mereu cu ochii pe ele pe stradă. Am văzut inclusiv Logan înmatriculat pe Bulgaria. Câți bani să n-ai ca să înmatriculezi și un Logan pe Bulgaria? Am văzut și Range Rover pe Bulgaria, sunt curios cum își permite reviziile.
nwradu(Citează)
22/06/2015 la 10:24 AM
Nu cred că așa multe. Firmele nu prea iau în leasing mașini scumpe, plus că multe au scris pe suportul de la plăcuța de înmatriculare diverse nume din Germania, nu nume de firme de leasing.
nwradu(Citează)
22/06/2015 la 10:25 AM
Nu ma refeream la masini de 20.000, nu vad pe strada asa multe masini premium care costa atat de mult luate la mana a doua. Probabil vorbim de alt Bucuresti, dar eu vad o gramada de Forduri din 2005, Renaulturi din 2006 sau Opeluri din 2007. Asta fara sa pun la socoteala multimea de Loganuri din generatiile anterioare si nici masinile inmatriculate la Ruse, care sunt si ele cu precadere mai vechi de 2010. Si nu, nici alea cu numere bulgaresti nu valoareaza 20.000, poate doar luate cateva la pachet. :D
Roxana(Citează)
22/06/2015 la 10:27 AM
Senzația mea este că la noi vezi mult mai multe SUV-uri decât în străinătate, inclusiv decât în zone ceva mai muntoase.
La noi se întâmplă să stau la semafor și să văd chiar și 3 Cayenne sau alte SUV-uri de lux unul după altul. Dacă parchez la mall, Mondeo-ul meu deja este în jumătatea inferioară a mașinilor de acolo. La parcul auto stăm bine, deși majoritatea este adus SH.
nwradu(Citează)
22/06/2015 la 10:32 AM
Daca vrei, iti donez pentru poza de articol un Ferrari cu nr. de BG pe care l-am prins pe DN1.
alxzen(Citează)
22/06/2015 la 10:35 AM
O fi fost bulgar.
nwradu(Citează)
22/06/2015 la 10:37 AM
E clar, nu ma invart eu pe unde trebuie, prin zona pe la mine (Aurel Vlaicu-Pod Baneasa) nu sunt asa multe si media de varsta e muuuult sub vest, dar poate prin alte zone sa fie altfel…
Roxana(Citează)
22/06/2015 la 10:40 AM
Pentru venituri la batranete as miza pe actiuni in diverse domenii profitabile: energie regenerabila, chestii bio, alimentatie, bauturi. De exemplu, s-ar putea ca peste 20 de ani Facebook sa nu mai existe, dar fii sigur ca va exista Coca-Cola. Depozitele bancare nu sunt sigure peste decenii, dar aurul este. O casa cu teren la marginea orasului ti-ar da posibilitatea sa cultivi tot ce ai nevoie. Eu unul nu m-as indeparta de oras, ambulantele ajung greu in afara si nici nu am sperante la o retea de autostrazi de mare viteza in urmatorii 30-40 de ani (in Romania). In fine, vise, mie nu-mi pasa cat va fi pensia mea, incerc sa ajung pana acolo :-)
Danyzus(Citează)
22/06/2015 la 10:44 AM
Radule, eu zic sa ramai la review-uri de tehnologie, ca la finante si economie nu te pricepi deloc.
speedy.gonzales(Citează)
22/06/2015 la 10:49 AM
Daca o arzi sambata seara prin Floreasca, poti vedea parcate in fata teraselor de fite chiar si Bentley cu numar de Bulgaria.
nashu_mare(Citează)
22/06/2015 la 10:50 AM
Actually, îți trebuie mulți bani să înmatriculezi un Logan. Taxa la un amărât de 1.4 MPI din 2005-2008 este cam 1000€, în condițiile în care îl iei cu maxim 2000€. La Laguna mea, taxa este 1900€…
Am văzut și Solenza cu numere de BG.
Cristian Banu(Citează)
22/06/2015 la 10:56 AM
Sa-i multumim lui ponta si celor care au adus psd-ul la putere.
In 2013 guvernarea PSD (Ponta) a bagat mizeria asta de taxa. Precedenta fiind mai lejera si atacabila in instanta (Boc), Acum p**a, nu mai merge nici la tribunal sa-ti recuperezi banii.
Mihai(Citează)
22/06/2015 la 12:07 PM
Nu zice nimeni ca-i reteta de succes, dar sunt destule locuri in care daca esti serios si muncesti cum trebuie o duci destul de bine.
Si daca ar fi sa-mi pastrez nivelul de trai de aici, chiar si putin mai jos, tot ar fi mai bine, din perspectiva a ce primesc de impozitul pe care il platesc.
Eg. parcuri, copaci, transport in comun, piste de biciclete, lipsa betoane, etc
Plus ca in primul rand as face-o pentru copil nu pentru mine.
Momentan astept sa mai creasca un picut.
PS: Nu as pleca pentru orice cu tot familionul dupa mine, eg ospatar sau ceva e genul. Dar daca imi gasesc ceva in domeniul meu (Unix/Linux), cred ca ar fi destul de bine remunerat.
Pyro(Citează)
22/06/2015 la 1:38 PM
Cine pm te pune sa iti iei conserve care te omoara mai rapid decat tigarile? Plateste daca mergi cu marfaru pe strada. Eu am platit 600 de lei la inmatriculare. Decent. La matiz, ca sa il vand, trebuia sa plateasca ala 3200 de lei.
In danemarca ai taxa care poate sa depaseasca si 100% din valoarea masinii. Sa vezi dustere cu 35-40k de euro…
mircea (primul)(Citează)
22/06/2015 la 2:18 PM
Ceva nu da bine la calcule… 147 000 EUR lunar in mana genereaza impozite lunare de putin peste 70 000 EUR, nu 50 000. Dar ce mai conteaza acum 20 000 EUR, la banii astia e doar maruntis :)
Iti dai seama ce face firma aia care, daca nu ma insel, are un singur angajat.
Curg banii acolo mai ceva ca la imprimerie si au zis: “pe carte de munca sa fie! suntem high rolleri”
Stau si ma gandesc la un asemenea om, ce decizii ia el sau ce face efectiv pentru baii aia, de valoreaza asa de mult.
Citeam pe undeva ca oameni mari, din show biz, salariati, (ca de exemplu Larry King) castigau la apogeul carierei aprox 60 000 USD per luna (nu stim exact daca before tax). Manageri de top de prin lume se invart pe la aceleasi sume in privinta salariului.
Dar 150 000 USD salariu ?! Probabil ca trebuie sa fii Dumnezeu sau cel putin sa fii inrudit cu el sa poti fii atat de valoros.
vladutz(Citează)
22/06/2015 la 3:49 PM
E din domeniul imobiliar (http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Economie/Stiri/147+000+de+euro+cel+mai+mare+salariu+din+Romania)
Mihai(Citează)
22/06/2015 la 5:40 PM
Videochatistele si prostituatele unde se incadreaza ?
GabrielG(Citează)
24/06/2015 la 11:36 PM
Singura solutie cu pensiile este renuntarea la schema Ponzi actuala si fiecare sa fie responsabil sa-si puna deoparte niste bani pe care sa-i foloseasca la pensie, eventual sa-i poata scoata doar atunci ca sa nu fie manat sa intre in ei pentru tot felul de nevoi mai mult sau mai putin reale.
sin(Citează)