►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・PC Garage・Flip・Secom・Altex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
O nutriționistă spune că shaorma este o mâncare sănătoasă și toată lumea îi sare în cap și râde. Doamna respectivă, însă, chiar are dreptate. Poate că shaorma pare porția aia mare de mâncare, apanajul burtoșilor care o sărbătoresc apoi cu un râgâit pe cinste, mai ales când o asociezi și cu sintagma “cu de toate”, dar realitatea este că probabil nu poți mânca ceva mai sănătos de atât dacă vrei ceva rapid prin oraș.
Hai să vedem ce conține o shaorma:
Carne. Pui sau vită, la dorință, poate și altele, dar important este modul în care este prăjită această carne: focul este lateral și lent, iar grăsimea ce se topește din carne se scurge în jos și rămâne acolo. La un grătar clasic, de exemplu, grăsimea se scurge peste foc/cărbuni, unde este arsă și se degajă spre carne sub formă de diverse alte substanțe. Mai mult, carnea din shaorma de obicei nu se mănâncă arsă (ceea ce nu-i chiar bine), ci doar bine făcută.
Legume. De obicei toate legumele sunt proaspete, deci unde e problema? Nu mai sunt sănătoase roșia, varza sau salata? O fi rău pătrunjelul sau poate un ardei iute? Poate ceapa sau usturoiul? Divan Express vinde un kebab cu rețeta “carne de vită, salată verde, muguri de pin, coacăze uscate, ceapă verde și sos de rodii” – ce-i rău de acolo?
Lipia se face din făină și apă. Pâinea îngrașă sau tâmpește, se spune, dar lipia reprezintă cam minimul de pâine pe care-l poți mânca undeva, deci este cel mai mic rău posibil față de alte mâncăruri ce conțin pâine (burgeri etc). Am fost cândva la Calif în bucătărie, își fac singuri lipiile, nu folosesc din acelea disponibile la bax în comerț. Vrei și mai bine? Cere lipie integrală, făina integrală este chiar recomandată. Au sigur la Calif, iar la Dristor Kebab am văzut ceva despre o nouă lipie lavaș, dar nu știu dacă asta înseamnă integrală.
Avem deci legume proaspete, carne făcută într-unul dintre cele mai bune moduri (nu vreți shaorma cu carne făcută la abur, credeți-mă) și minimul de pâine posibil. Nasoală de tot până aici shaorma asta!
Ce nu este tocmai sănătos în shaorma:
Partea bună la shaorma este că nu te obligă nimeni să iei “cu de toate”, ci ești încurajat să ți-o faci tu așa cum vrei. Eu de exemplu nu iau cartofi în lipie, că nu-mi plac acolo, dar compensez asta cu extra-sos. E drept însă că nu-mi pasă de calorii.
Dau din nou exemplul celor de la Calif, dar este meritul lor că s-au poziționat pe piață ca fiind cei care-și prepară singuri toate ingredientele: au gama “healthy” din meniu, care are mai puțin de 150 de calorii pe suta de grame, adică un kebab de pui cu salată de țelină, vinete și măsline are vreo 375 de calorii. Prin comparație, doar sosul Vinaigrette de la o salată McDonald’s are 474 calorii pe suta de grame, adică aproape 240 de calorii pe pliculețul dat gratuit cu salata (cât un hamburger; așa sunt sosurile, deși parcă nu te-ai aștepta la asta fix de la cel cu oțet), iar uitându-mă acum în frigider am văzut că un ketchup Heinz Bio și muștarul de la Lidl au în jur de 110 calorii pe suta de grame.
Vrei trei linii de sos și iei meniul cu cartofi? Nici o problemă, câtă vreme știi ce iei.
Fix același lucru l-a spus și nutriționista respectivă:
“A mânca shaorma din când în când (de maxim 2ori/săptămână) este un obicei ce nu are niciun efect negativ asupra sănătății sau siluetei. Atâta vreme cât suntem zgârciți cu sosurile și cartofii, shaorma poate reprezenta o alegere isteață ce ține cont de ritmul alert al vieții de zi cu zi” (sursa: EuropaFM)
Prin comparație cu shaorma, burgerii stau mai rău, și mă refer la cei “gourmet”, de restaurant, nu fast-food tratat cu diverse alte substanțe. Carnea este mai grasă, sunt făcuți pe grătar cu foc de jos sau pe plită, ai mult mai multă pâine care de obicei conține și mai mult zahăr, poate mai adaugi și bacon sau inele de ceapă pane, făcute în ulei, iar burgerii se servesc aproape întotdeauna cu cartofi prăjiți și sosuri. Sunt în continuare fanul lor, dar măcar știu ce mănânc.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
41 comentarii
10/06/2015 la 2:05 PM
cel mai sanatos e sa o mananci in 2 minute din 5-6 inghitituri.
catalin(Citează)
10/06/2015 la 2:12 PM
Daca nu iei deloc sosuri si pui cartofi mai putini, nu vad ce e rau (cu conditia ca toate componentele sa fie proaspete, mai ales carnea). Ce este procesat in ceea ce propun? Se stie ca o conditie necesara pentru o hrana sanatoasa este sa nu fie (sau sa fie cat mai putin) procesata.
Nicu(Citează)
10/06/2015 la 2:13 PM
Mă bucur că în sfârșit a ieșit cineva în față care să spună asta. Am dus ceva lupte cu prieteni, amici, cunoștințe ce mereu când îmi luam shaorma băgau placa cu “shaorma nu e sănătoasă”. Și pe urmă băgau un meniu de la McD sau KFC.
Bogdan Popa(Citează)
10/06/2015 la 2:20 PM
Sunt si sosuri sanatoase, de ex pe baza de iaurt: iaurt cu ceva ustoroi si castraveti (tzatzichi)
Marius(Citează)
10/06/2015 la 3:10 PM
Pe gratarul electric (modul de preparare implicit pentru indoor) grasimea pica in apa de sub grill si acolo ramine. O shaorma (fara sosuri) din carne de vita nu are niciun gust. Un gratar de vita in schimb, tot fara sosuri/condimente are gust. In final e chestie de gusturi :)
LxF(Citează)
10/06/2015 la 3:15 PM
Aceeasi situatie :))
Cind intrebam lumea ce e atit de nasol al o shaorma de zici ca e atit de daunatoare sanatatii? Sincer!
Nimeni nu a reusit sa dea un raspuns clar. Pentru ca nu este.
In afara de cartofi prajiti pe care nu ii pun din principiu in shaorma, de obicei cer un sos pe baza de iaurt.
Ok, maioneza si cartofii prajiti sint singurele lucruri de care te poti lua. Dar in rest?
Si nu stiu daca trebuia neaparat o nutritionista sa spuna asa ceva cita vreme logica simpla iti spune ca nu e atit de grav precum se da de inteles. Dar ma bucur ca cineva in tema vorbeste deschis.
Si apoi, recomandarea de a minca maxim de 2 ori pe saptamina e corecta.
Si orice mincare mincata repede nu face bine corpului. Fie ea shaorma sau nu.
jules(Citează)
10/06/2015 la 3:20 PM
E mancare de manelisti, deci ingrasa.
nashu_mare(Citează)
10/06/2015 la 3:24 PM
Sunt, dar au calorii. Noi prin sănătoasă zicem că nu te îngrașă, că obezitatea e o problemă mai mare decât cine știe ce substanțe prin mâncare, zic eu.
nwradu(Citează)
10/06/2015 la 3:26 PM
Ai dreptate la grătarul cu apă, dar puțini au așa ceva. Eu am, de exemplu, din ăla luat din obor cu capac, dar cred că majoritatea gătesc la grătar normal sau la tigaie. Iar la cel cu cărbuni e aceeași problemă, chiar dacă iese gustoasă carnea.
Nu zic să mănânce cineva fără sosuri, doar să știe care componente aduc caloriile.
nwradu(Citează)
10/06/2015 la 3:34 PM
Huh ? nu exista mancare care sa nu te ingrase. Si piept de pui fiert cu brocoli o sa te ingrase daca mananci prea mult.
calin(Citează)
10/06/2015 la 3:42 PM
Gresesti. Exista cure de slabire unde pieptul de pui fiert/gratar este permis fara limitari. Bine, dupa o saptamana de piept si brocoli…
Bogdan(Citează)
10/06/2015 la 3:49 PM
Inteleg (o fi mit urban) si ca varza este la fel. Adica, pentru digerarea ei, organismul consuma mai multa energie decat primeste ca rezultat.
nashu_mare(Citează)
10/06/2015 la 3:54 PM
Ma refeream la gratare horeca (si eu am acasa un electric cu rezistenta sub plita cu striatii – permite scurgerea grasimilor dar nu in totalitate, neesential).
Ideea e ca daca incerci shaorma fara sosuri ajungi la concluzia ca e aproape nemincabila: varianta cu vita & legume in cel mai bun caz n-are gust (ca legumele folosite de ei nu au gust). Iar puiul, daca nu e servit pe banda rulanta ia gust foarte repede din cauza straturilor de carne prin care se scurg grasimea si sucurile din carne. De carnea de miel nici nu mai vorbesc. Si nu ma consider o persoana extrem de pretentioasa la mincare. Deci nu, pentru mine shaorma nu reprezinta nici macar o solutie de avarie.
LxF(Citează)
10/06/2015 la 4:08 PM
Pieptul ala de pui are calorii. 100G piept -> 169 calorii deci daca mananci vreo 2 kile o sa te ingrasi ;), (cam greu de mancat 2 kile pe zi dar asta nu inseamna ca poti sa manci cat vrei).
calin(Citează)
10/06/2015 la 4:12 PM
Organismul isi cam baga picioarele cand se intimpla faze de-astea. Merge odata, de doua ori, dar n-a slabit nimeni semnificativ din aport de varza la box palet la dieta.
LxF(Citează)
10/06/2015 la 4:13 PM
Saorma fara cartofi si fara sosuri deja e kebab de la mama lui, cum mancau pe vremuri bunicii arabetilor. N-am fost in Turcia ca sa vad cum e pe acolo kebabul ‘de la mama lor’, dar presupun ca s-a stricat si ala (ca suntem societate consumerista), Pe vremuri (si prin alte tari binenteles) arabii se uitau cu zambet la tine cand ii intrebai unde sunt cartofii prajiti din saorma. Intre timp cred ca s-au stricat si ei …
La greci cel putin cartofii prajiti sunt pretutindeni (gandindu-ma la gyros si nu numai), ca sunt usor de facut, material ieftin etc., dieta mediteraneana moderna care va sa zica …
Dar daca tot mananci saorma (ca doza de anticorpi :-P, doza limitata pe luna), parca merge una cu de toate, daca tot o faci lata, atunci bal sa fie :-D.
Alex(Citează)
10/06/2015 la 4:15 PM
Problema e ca in ziua de azi carnea de pui e asa de ‘sanatoasa’ incat nici la un caine nu ar trebui sa o dai, daca tii la el.
Mai curand carne de curcan, sau de vita, mult mai sanatoasa …
Alex(Citează)
10/06/2015 la 4:20 PM
CC nord coreenii si prizonierii politici de la Aiud.
nashu_mare(Citează)
10/06/2015 la 4:22 PM
nu are legatura. are legatura cu lipsa carbohidratilor. Dieta dukan/keto se bazeaza pe “halesti cat vrei, daca e carne si nu e nimic pe langa”.
si merge.
animaloo(Citează)
10/06/2015 la 4:22 PM
Legumele folosite de ei sunt aceleasi care sunt folosite si in celelalte restaurante cu care ii comparam.
nashu_mare(Citează)
10/06/2015 la 4:23 PM
Pai aceeasi intrebare mi-am pus-o si eu multa vreme :)
Cateva chestii pe care le pot observa eu din exterior:
– lipiile la majoritatea shaormeriilor sunt cumparate la pachet de la metro, sau chiar provideri specializati pe asa ceva. Nu sunt convins ca sunt facute cu cel mai inalt simt de raspundere, deoarece interesul e sa aiba termen de valabilitate cat mai mare
– bucatile acelea de carne imense care se rotiseaza si se taie, sunt de asemenea livrate de-a gata. Aici stau si imi pun multe intrebari: cum sunt lipite bucatile de carne intre ele, de ce calitate este carnea aia, cat de proaspata este, daca este si ea injectata cu chimicale si apa sarata ca orice carne de supermarket sau nu
– sosurile si cartofii prajiti, asa cum s-a mentionat si in articol
– bauturile (nu uitati ca extrem de multe calorii se consuma si din bauturi). De obicei, cea mai buna alegere e Ayram, dar Cola & friends sunt nelipsite de langa shaorma
Per total, daca iti alegi atent ce pui in ea, poate fi un compromis acceptabil. Dar hai sa nu ridicam in slavi totusi shaorma :)
Andrei Ismail(Citează)
10/06/2015 la 4:42 PM
Penn & Teller “Bullshit!” pe tema asta, de la min 2:15 e un experiment interesant:
https://youtu.be/Cr0e8D2Td3g
Ion(Citează)
10/06/2015 la 5:14 PM
Au aparut shaormerii care folosesc carne tocata pe post de carne de vita/berbec. Asta sigur nu e sanatoasa. E destul de usor de recunoscut cand o mananci, neavand textura specifica, dar de la distanta e mai greu de recunoscut. Aveau asa ceva la shaormeria de la Promenada care vad ca a dat faliment. La fel si la shaormeria turceasca de la Feeria.
thundermar(Citează)
10/06/2015 la 5:17 PM
De acord, dar. Kebabul nu este in niciun caz prajit (in tigai, cu vreun ulei sau grasime) ci este fript, adica expus direct pe foc. Asta cred ca e un argument in plus pentru shaorma ca fiind un aliment sanatos.
ipo(Citează)
10/06/2015 la 5:29 PM
Nu e bună dacă nu e musai grass-fed și non gmo certified.
gekko(Citează)
10/06/2015 la 5:48 PM
Trebuie să ia pastile din alea magice unde o pastilă are atâta varză cât 6 farfurii de ciorbă.
nwradu(Citează)
10/06/2015 la 5:50 PM
Bine, poți pune un ketchup sau ceva. Dar dacă se uită cineva pe un borcan cu maioneză poate ne spune câte calorii are aia, că eu n-am niciunul la îndemână. Și sosurile pe bază de iaurt cred că sunt destul de grase.
Repet, nu zic că slăbește cineva mâncând shaorma, dar rămâne o mâncare destul de sănătoasă, mai ales dacă nu faci excese. Eu mănânc probabil o dată la 3 săptămâni, dar sunt sigur că mănânc în medie chestii mult mai proaste decât respectivele kebaburi.
nwradu(Citează)
10/06/2015 la 5:51 PM
Am fost eu în mai, e groaznic. Mănânci de o mie de ori mai bine la noi. Vezi aici
https://www.nwradu.ro/2015/05/probabil-ca-in-romania-se-face-cea-mai-buna-shaorma/
nwradu(Citează)
10/06/2015 la 5:52 PM
Merge, dar pe termen lung am înțeles că mai mult îți face rău.
nwradu(Citează)
10/06/2015 la 5:55 PM
Păi depinde de unde mănânci. De exemplu Calif n-a ajuns cu trei puncte de lucru deschise non-stop din întâmplare:
– își fac singuri lipiile, e cuptorul în spate.
– își prepară singur fusul de carne (care se cheamă shish) prin marinarea puiului în ceva condimente și ceva cu apă minerală și bagă morcovi prin el și altele din astea, am uitat între timp
– sosurile erau făcute de un bucătar turc de la un restaurant turcesc (am uitat din nou care, era acum 2 ani discuția asta)
– cartofii sunt tăiați de ei
– legumele sunt tăiate de ei, la fel și salatele alea de le bagă în anumite rețete.
Pentru toate astea au un centru de producție undeva lângă București, o fabrică de ingrediente, dacă vrei. Acum dacă iei shaorma de cartier, da, e totul din Metro.
nwradu(Citează)
10/06/2015 la 5:56 PM
La turci se mănâncă mult carne tocată, în fond cam așa sunt majoritatea kebaburilor de la ei. Eu m-am chinuit ceva să găsesc kebab cu carne fășii, nu tocată, în Istanbul.
Nu văd asta ca o problemă, ci doar e mai greu de controlat ce intră în carnea aia, da.
nwradu(Citează)
10/06/2015 la 6:18 PM
Maioneza are in jur de 700 Kcal la suta de grame. Nu maninc deloc, n-am idee cata se pune la shaorma sau in alte produse.
Eu vad carnea tocata ca un refugiu ideal de a “recicla” partile dintr-un animal care altfel ar fi ne/greu vandabile. Rar mananc burgeri (cateva ori pe an) – singura forma sub care maninc tipul asta de carne.
Ca regula generala personala, daca un preparat e “mincabil” doar condimentat (inclusiv sare) sau asezonat cu sosuri (mincarea indiana e un alt exemplu), e taiat de pe lista.
LxF(Citează)
10/06/2015 la 9:38 PM
Ca fapt divers nu se pun cartofi in shaorma, asta cam e inventie romaneasca.
mufa(Citează)
10/06/2015 la 10:13 PM
Atunci ce e cu atatea calorii? :)
Da, carnea preparata astfel și legumele proaspete (sa speram ca sunt), sunt ok.
Poate daca am renunta la sosuri si la cartofii prajiti…
Zdupes(Citează)
10/06/2015 la 10:17 PM
De fapt problema se pune aşa: ce e aia mîncare sănătoasă ? mulţi consideră, simplist, că “mîncarea gătită” e sănătoasă şi cea de “fast food” e nesănătoasă. De fapt, prin modul de preparare, Shaorma intră la categoria primei (mîncare gătită) iar burgerii la Fast Food.
alias(Citează)
11/06/2015 la 10:52 AM
Mi se par corecte observatiile. Zau ca nu inteleg cu ce ajuta cartofii prajiti reteta asta: niste chestii unsuroase si, de multe ori, uscati si reci. Sunt ca naiba, strica tot gustul.
Sosurile sunt a doua problema. Maioneza aia cu usturoi sau ketchup-ul sunt alte mizerii. Proasta combinatie (maioneza+ketchup?), in general sunt chestii preluate la galeata, pline de grasimi, zahar, coloranti si conservanti (se intreaba cineva cum rezista maioneza la tub 3 luni in magazine la temperature camerei?), siroiesc ca naiba pe tine cand mananci.
Singurul sos acceptabil ar fi un sos proaspat pe baza de iaurt, care ar ajuta reteta, dar rar poti sa gasesti asa ceva. Ketchup si maioneza? Never.
Eu chiar asa iau shormaua: carne, legume proaspete, lipie si atat. E drept ca se uita aia la mine cam ca la un nebun: “asta da banii degeaba”
silicon_v(Citează)
11/06/2015 la 1:27 PM
eu mai luam de la haleala: paine, carne, patrunjel si sosul lor iute. cacam dragoni a doua zi, dar asta e
animaloo(Citează)
12/06/2015 la 4:37 PM
“bucatile” de carne nu sunt “lipite” ..doamne, sa nu imi zici ca ai si permis ca nu meriti sa omori oameni pe strada …
Sa te lamuresc, sunt bucati de pui infipte intr-o tepusa…
Auzi la el, lipite…
catalin(Citează)
12/06/2015 la 4:38 PM
nu meriti pentru ca nu ai discernamant…la asta ma refeream
catalin(Citează)
12/06/2015 la 6:20 PM
Shefule, uite shaorma mâncată astăzi de mine în Franța.
http://i.imgur.com/YxIDKmN.jpg
Nu, nu era un român la tejghea.
Flo(Citează)
12/06/2015 la 9:26 PM
Reteta originala nu contine cartofi, dar pe wikipedia (care e totusi sursa de incredere, oricum mult mai incredere decat teveul care zicea ca saorma e inventie romaneasca – ei as, vine din arabul cum spanac s-o scrie), deci pe wikipedia e data ca ingredient optional.
De genul cum e trecuta si salata verde ca ingredient optional la salata greceasca (am vazut asa ceva doar in romania, la greci la mama lor prin toate zonele foaie de salata verde n-am vazut – o fi mai scumpa la ei, posibil :-P)
Alex(Citează)