►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
7 May 2015 ·
GÂNDURI ·
Căutam pe net informații despre niște localuri mișto pe unde sa mai mergem și noi și găsesc următoarea perlă:
[…] o portie de cartofi costa 11 lei. Sa fim bine intelesi. Un kilogram de cartofi costa 1,5 lei. Eu nu stau acum sa fac aritmetica bulbului, dar cu 11 lei imi iau 7 kilograme de cartofi si mi-i fac si prajiti, si la cuptor, si piure, si salata orientala si cum vreau eu si-mi chem si toti prietenii in acest delir al carbohidratilor.
Adevărată observația legată de prețul cartofului în piață și în localuri, dar arată o neînțelegere a lucrurilor de bază. Restaurantul acela nu-ți vinde doar un cartof și gata, ura și la gară! Asta se întâmplă doar în piață.
Restaurantul îți vinde un cartof și din suma cerută pe el plătește personalul care ți-l servește, mașina cu care transportă marfă, curentul electric, omul care face curățenie, apa, gazul, consumabilele, chiria spațiului, taxele statului, publicitate și apoi rata la bancă pentru suma investită în crearea respectivului local, în design, mobilier, electrocasnice, utilarea bucătăriei și tot așa, plus desigur un profit pentru patroni, cum e și normal.
Restaurantele, în general, nu-ți pot vinde decât produse la care știi și tu prețul de bază, că ai fost în hipermarketuri. Adaosul comercial imens adăugat lor este însă modalitatea prin care plătesc însă multe alte lucruri pe care tu nu le vezi sau poate nu le observi. Exemplul cel mai bun e cu berea, care costă 2 lei la Metro, dar se dă cu 8 lei la terasă, iar diferența este explicată nu doar prin restul costurilor localului, ci și prin cerere și ofertă.
De asta prețul pentru mâncare sau băutură nu trebuie niciodată analizat strict în funcție de cât costa materia primă versus cât costă produsul preparat. Asta e irelevant. Analiza se face în funcție de cât de bine e preparată, cum arată localul, ce e în jur, ce priveliște ai șamd. De asta pe malul mării e mai scump, iar în vârful turnului panoramic – și mai scump. Comparația o faci cu localuri similare sau cu preparate similare, la modul “shaorma la fel de bună putea mânca și cu 2 lei mai ieftin și nu-mi pasă că era într-un gang de bloc”, în funcție de ce vrea fiecare de la local – de asta sunt cu sutele.
Faptul că în 2015 încă trebuie explicate astea este trist, arată că nu toți înțeleg că serviciile se plătesc, iar apoi ne vom mira de ce nu pornesc multe afaceri în România.
Aștept ca aceiași oameni să-și dea seama că, șocant, nici la hainele de la branduri premium nu plătesc doar costul țesăturii și al cusăturilor, ci de vreo 300 de ori mai mult.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
38 comentarii
07/05/2015 la 2:06 PM
Link ?
thundermar(Citează)
07/05/2015 la 2:08 PM
Cate piscoturi ai luat pentru postarea asta ?
Stefan(Citează)
07/05/2015 la 2:11 PM
Sunt multe lucruri pe care e șocant că trebuie să le explicăm în 2015. De exemplu, chestia aia cu “nu mai fura”, când vorbim de piraterie. Oricum, comentatorul Ștefan ne demonstrează că uneori cretinii chiar nu înțeleg.
Dorin(Citează)
07/05/2015 la 2:18 PM
sunt perfect de acord cu tine legat de mancare, dar bautura o aduce distribuitorul si ei doar ii desfac capacul si o aduc…lucru care ii tripleaza pretul. daca beau o bere, poate apoi mi se face si foame si comand. cu un profit mai de bun simt la bautura si unul ceva mai mare la mancare consider ca s.ar face treaba la noi.
lucian(Citează)
07/05/2015 la 2:26 PM
lasă-mă să ghicesc postul de televiziune preferat …
FaraUltrabook(Citează)
07/05/2015 la 2:41 PM
Nu contează. Îl găsești singur dacă vei căuta fraza aia, dar chiar nu are importanță, e o idee auzită des.
nwradu(Citează)
07/05/2015 la 2:41 PM
Poate zice la mișto.
nwradu(Citează)
07/05/2015 la 2:43 PM
Păi ca să-i desfacă acel capac tot au de plătit chirie, salarii, taxe, lumină șamd.
În plus, tu din restaurant vrei un profit de să zicem 10%. Așa că bagi adaugi 5% la mâncare și 20% la băutură pentru ca în medie ponderată să ieși la 10%.
Asta deoarece majoritatea clienților se uită pe prețul de la mâncare atunci când aleg localul, nu pe cel al băuturilor (decât dacă e vorba de vreun bar, caz în care e fix invers) și psihologic îi convingi să intre la tine dacă ciorba e cu un leu mai ieftină.
nwradu(Citează)
07/05/2015 la 3:07 PM
Un restaurant care practica adaos comercial sub 300% nu are cum sa fie profitabil. Din pretul cerut cea mai mare parte o reprezinta (in ordinea descrescatoare a impactului si fara a tine cont de costurile de finantare pentru start-up sau operationale):
– chiria si intretinerea localului
– cheltuieli de personal, inclusiv contabilitate
– taxe si autorizatii, amenzi / spagi
– materia prima si pierderi asociate (majoritatea produselor servite fiind perisabile)
– profitul net
– alte cheltuieli
Cine crede ca poate practica preturi mai mici, ii invit sa deschida restaurant propriu.
benea(Citează)
07/05/2015 la 3:55 PM
Tot ce ai scris tu acolo se putea explica in doar 2 cuvinte: supply and demand.
Romanii vor avea intotdeauna o problema daca vad o partie de cartofi de 100g la 5 lei cand ei zic ca-si cumpara 5 kg de banii astia.
Nu uita ca majoritatea inca traiesc inainte de 89′ si daca nu mananca 3 franzele cu o portie la cartofi prajiti in untura nu se satura.
Marius(Citează)
07/05/2015 la 3:59 PM
PAI CUM DOMLE CA ASTIA FAC AIFONU(insert random brand here) CU 200$ SI NI-L DAU NOUA CU 800-1000, E STRIGATOR LA CER
asta asa, ca o paralela
mihai(Citează)
07/05/2015 la 4:12 PM
Articolul explica niste truisme, dar faci si tu o mica eroare:
“Restaurantul acela nu-ți vinde doar un cartof și gata, ura și la gară! Asta se întâmplă doar în piață.
Restaurantul îți vinde un cartof și din suma cerută pe el plătește personalul care ți-l servește, mașina cu care transportă marfă, curentul electric, omul care face curățenie, apa, gazul, consumabilele, chiria spațiului, taxele statului, publicitate și apoi rata la bancă pentru suma investită în crearea respectivului local”
Si in piata/supermarket in pret sunt incluse o gramada de chestii: transport, taxe la stat, spatiu, vanzatori, etc.
Ideea e ca daca vrei sa faci (ca si exercitiu) un plan de afaceri sa arati cum poti fi profitabil vanzand cartofi in piata cu 1.5lei/kg o sa vezi ca e mai dificil decat pentru cazul in care vinzi portia de 300 de grame de cartofi prajiti cu 15-20 de lei.
Boris(Citează)
07/05/2015 la 4:15 PM
o portie de cartofi are sa spunem 400g in crud(exagerat pentru o portie) – 0.6lei
mai baga 100g ulei in el(exagerat pentru o portie) – 0.7lei
asta inseamna 1.3lei, ei servesc cu 11lei. adaosul comercial e de 750%
andrei(Citează)
07/05/2015 la 4:21 PM
Da, tot ca o paralela Apple inregistreaza MILIARDE profit an de an. Da, e strigator la cer..
corneli(Citează)
07/05/2015 la 4:35 PM
@andrei, pe langa cele spuse de tine as adauga si faptul ca de multe ori uleiul este unul refolosit sau, in cel mai bun caz, este o marca de ulei dintre cele mai proaste/ieftine.
gigi(Citează)
07/05/2015 la 4:35 PM
De asta merita restaurantele sa mearga ANAF-ul peste ele zilnic.
Gaelex(Citează)
07/05/2015 la 4:49 PM
Scopul oricarei afaceri este sa produca bani, iar asta se aplica si la restaurante si la producatorii de telefoane si la producatorii de masini si chiar si la bloguri….
Atata timp cat exista cerere pe piata pentru produsul respectiv la pretul cerut, afacerea functioneaza si isi selecteaza clientii prin pret.
Daca exista cerere, pentru un produs al carui cost de fabricatie este de 1 leu, ati prefera sa vindeti 10 produse la 2 lei sau 1 produs la 20 de lei?
Exemplele pot continua la nesfarsit, insa ideea este ca un cumparator analizeaza pretul atunci cand cumpara ceva, insa nu este singurul criteriu.
Daca tie ti se pare scump meniul de la restaurant, dar totusi, toate mesele sunt ocupate, inseamna ca nu te afli in publicul lor tinta ;)
Paula(Citează)
07/05/2015 la 5:02 PM
Lol. Si eu cand zic ca rumanu’ tot taran e, sunt apostrofat de cerberii neamului romanesc.
Da’ stii ce-i misto? Cu toate ca face analiza asta, cum ca de 11 lei cumpara 7 kile de cartofi, deci profit maxim, niciunul dintre imbecili nu-si deschide restaurant, in care sa vanda 100 de grame de cartofi cu pretul a 11 kg de cartofi in piata. Pai de ce – ma gigeilor – nu va deschideti voi restaurant daca se poate face 750% profit, aud?
Sabotor(Citează)
07/05/2015 la 5:21 PM
Am impresia că-ți răcești gura/uzezi tastatura/consumi pixelii de pomană. Persoanele care fac afirmații precum cele de la începutul articolului nu au suficientă educație pentru a înțelege cum funcționează lucrurile astea complexe gen antreprenoriat, cerere-ofertă, adaos comercial, cheltuieli indirecte, pierderi tehnologice, autorizații de funcționare, etc. Nu spun că e vorba de lipsă de inteligență ci de lipsă de educație… și nu-i putem blama, că nu e neapărat vina lor. Din păcate nu ai cum să mai schimbi asta, pentru foarte mulți e deja prea târziu.
Dar nu vă fie teamă, trăim în democrație și votul e universal.
George(Citează)
07/05/2015 la 5:57 PM
Let me google that for you.
http://www.logout.ro/cum-dai-11-lei-pe-un-cartof-la-acuarela-bufet-9291.html
Mihai(Citează)
07/05/2015 la 6:05 PM
Eu sunt de acord cu ce zice omul ala acolo.
Mare mizerie face Radu ca scoate un paragraf din context…
Scaunele din poze arata ca obiecte de tortura…
Mihai(Citează)
07/05/2015 la 6:12 PM
Adaosul comercial se stabileste diferit pentru diverse tipuri de produse. E normal ca la un produs de valoare redusa, dar care necesita timp de pregatire si servire, iar materia prima este perisabila (precum cartofi prajiti) sa fie un multiplicator mai mare.
In plus, restaurantul este o afacere si scopul principal este obtinere de profit. Ma intreb cate mii de portii de cartofi la 11 lei ar trebui sa vanda un local pentru a acoperi toate costurile fixe si variabile? Si cate milioane de portii daca pretul unitar ar fi de doar 5 lei? Cred ca ajungem la cifre imposibil de atins.
benea(Citează)
07/05/2015 la 6:27 PM
N-a inteles nimeni nimic. Eu vreau sa fie scump ca sa nu mananc cot la cot cu toti saracii.
mouse(Citează)
07/05/2015 la 7:09 PM
Radu, de data asta o dai in gard ca un jurnalist!
Rupi din context afirmatia omului care spune ca a dat 11 lei pe “un cartof” ….
Poate ar fi fost ok sa dai link catre postare.
In rest ca e ok sa dai 11 lei pe un cartof sau 4 lei pe o porție sau 99 lei pe miel cu terina cu cartofi …. lasă la latitudinea fiecaruia!
Bogdand(Citează)
07/05/2015 la 9:30 PM
Articolul ăla greşeşte că intră în “aritmetica cartofului” şi face comparaţi cu cîţi cartofi îţi iei la piaţă de aceeaşi bani, aşa cum corect zici, nwradu – nu e relevant cît te costă pt acasă, pt că la restaurant nu eşti acasă, şi chiar şi acasă plăteşti curent, chirie, etc.
Dar articolul ăla zice mai mult de atît, zice că preţurile la acel local în particular sînt disproporţionate, şi că de aia nu are clienţi şi că mai bine te duci şi mănînci altundeva.
La care “altundeva”, cartofii nu costă 1.5 lei, dar poate costă 5 lei, nu 11 (“preţuri decente” cum spune autorul). Şi la respectivele localuri tb plătite taxe şi chelneri şi chirie, dar… nu se ajunge chiar aşa de sus !
Deci aritolul tău, nwradu, nu a prins esenţa, omul care a scris articolul original nu e idiot să nu ştie ce cheltuieli are un restaurant, şi nu zice că nu merge în general la restaurant, ci în esenţă spune că acel restaurant (“Acuarela”) e prea scump pt ce oferă.
Chiar şi tu, nwradu, ai comentat în unele articole din turul burgerilor că la unele localuri burgherii sînt prea scumpi faţă de ce se oferă.
alias(Citează)
07/05/2015 la 9:40 PM
Corect, bun exemplu.
nwradu(Citează)
07/05/2015 la 9:42 PM
Asta e, măcar încerc să o explic. Sigur sunt și unii care le înțeleg, dar doar nu s-au gândit la asta până acum.
nwradu(Citează)
07/05/2015 la 9:43 PM
Practic ai zis că eu scot un paragraf din context, apoi tu dai verdictul că omul probabil are dreptate pentru că scaunele arată rău în poze. Bună treaba asta.
nwradu(Citează)
07/05/2015 la 9:59 PM
De asta nu am dat link. Habar n-am cum e la Acuarela, dar plănuiesc să merg în curând (am dat peste articol căutând adresa, că localul era deja pe listă). O să decid eu acolo dacă prețul cerut este corect sau nu.
Eu am scris doar despre greșeala de a analiza prețul unui preparat în funcție de cât costă materia lui de bază. Să nu-mi ziceți că e prima oară când auziți o din asta.
Altfel, vorbeam cândva cu un bucătar celebru și-mi spunea cât de greu este să obțină ingrediente de calitate constantă pentru restaurant și ce eforturi face pentru a le aduce aici. Asta ca să nu ne mirăm de prețuri.
Eu n-am scos nici o afirmație din context, afirmația în sine nu trebuie să fie făcută sub forma aceea, ci eventual doar prin comparație cu ce-ți oferă localul, nu piața.
nwradu(Citează)
07/05/2015 la 10:48 PM
sa mori tu ca nu ai vazut filme pa naspa.
gogu(Citează)
07/05/2015 la 11:20 PM
Asta e maximu din Romania! =)))) cred ca are magazin de inchirieri casete video prin botosani!
Jimmy(Citează)
08/05/2015 la 12:37 AM
Cred ca pana la urma fiecare decide daca 11 lei e mult sau putin pt o portie de cartofi la un restaurant , e mult atunci stai acasa sau cauti mai ieftin :) . Din cate am inteles de la un prieten , restaurantele fac profit din vanzarea de bauturi – cafeaua ar fi pe primul loc , nu din mancare ( sau foarte putin… ) Ce ma enerveaza pe mine e atunci cand cer o salata de varza simpla ( eleganta maxima :D ) care costa de obicei 10-12 lei portia si imi aduce 3 fire intr-un castronel off !
Orkidea(Citează)
08/05/2015 la 2:13 AM
Multă lume merge la restaurant pentru cartofi, înțeleg.
make(Citează)
08/05/2015 la 9:52 AM
pentru un patron roman, daca nu-si amortizeaza afacerea intr-un an si nu-si dubleaza banii in doi ani, atunci nu e afacere…
oreste(Citează)
08/05/2015 la 12:11 PM
Daca mai faci 10 pasi cumperi la alt restaurant cartofii aia cu 5 lei inloc de 11 lei dar unora le e frica sa recunoasca faptul ca-s prosti cand deja au dat banu’.
Catalin(Citează)
09/05/2015 la 8:35 AM
Hă hă hă, cu 11 lei imi iau 2 kile de cartofi, o franzela alba, un borcan mustar de Tecuci si un PET de bere la 2,5 litri. Frig niște cartofi prăjiți cu untura de anul trecut si-mi bag burta-n draci.
motanes(Citează)