►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Fin de Siecle, un restaurant foarte bun în Bruxelles
Turul Burgerilor: am mâncat întreg meniul de la Burger Van »
Japonezii au înregistrat un nou record mondial pentru viteza unui tren: 603 km/h, după ce săptămâna trecută același tren atingea 590 km/h. Trenul este un maglev, adică levitează în câmp magnetic deasupra unei șine speciale, eliminându-se astfel frecările dintre roți și o șină clasică.
Japonezii vor să-l inaugureze prin 2027, când va parcurge o distanță de 320 km în 40 de minute, iar 80% din traseul său va fi subteran, așa că acum sapă un tunel de 320 de kilometri. La viteze de acest tip nu vrei să riști să lovești ceva mergând pe la suprafață.
Japonezii sunt, față de noi, în altă lume. Ei trăiesc într-un roman SF la acest capitol. Peste mulți ani mă aștept să aibă teleportoare prin orașe, ca-n Star Trek. Ăia vor spune că merg între Tokyo și Nagoya în 3 minute sau ceva așa. Trenurile lor vechi, acum inutile pentru că au teleportoare, ni le vor dona nouă, CFR-ul le va primi cu mare fast și tăieri de panglică, le vor rula un an la 200 km/h și apoi le vor ține închise în depouri, degradându-se încet pentru că n-au bani să le schimbe ștergătoarele sau vreo altă consumabilă din asta uzuală.
Să revenim la lumea noastră normală.
Spaniolii, de exemplu, au trenuri care rulează uzual cu peste 200 km/h. Mă uitam la un status de-al lui Ciprian Bălțoiu, corespondentul Digi24 în Spania, care spunea că a mers de la Barcelona la Madrid în 2 ore și jumătate cu tot cu stații și perioadele de intrare și ieșire din orașe. Distanța este de aproximativ 621 kilometri. Trenurile circulă din oră în oră, apropo.
A pus și o fotografie, trenul avea 299 km/h. Probabil setaseră cruise controlul sub limita radarului, să nu ia amendă.
Închipuiți-vă ce-ar însemna să ajungi din București la Constanța într-o oră. Ai putea acum, la ora asta, să zici “bă… hai la mare să bem o bere!”. Într-o oră ești la malul mării, bei berea, faci o baie, seara revii în București. Închipuiți-vă că ai putea ajunge din București în cel mai îndepărtat oraș al țării în două ore și jumătate sau de aici la Viena în vreo 4 ore, stând confortabil într-un tren care arată ca mai jos, cu tot cu prize și curățenie.
SF din nou, nu? Parcă v-ați întristat un pic, gândindu-vă la asta, nu?
Vreau să zic două lucruri aici:
1. De asta mă oftic când îi aud pe mulți spunând că nu le pasă de politică și guvern și mersul țării în general, pentru că viața lor este aceeași, se duc dimineață la muncă, intră în ședinte, fac planuri, programează ceva, merg la prânz, trimit niște emailuri și apoi merg acasă, la o bere și griji pentru unde să găsească niște ore de judo pentru copil.
Da, bine, dar faci toate acestea și câștigi o grămadă de bani. N-ai vrea să-i poți cheltui mai bine? Nu ți-ar plăcea ca, după tot acest efort zilnic, să poți ajunge la mare într-o oră sau la Viena în 4 ore, doar stând pe un scaun? Poate că nu-ți pasă de politică și parlament, dar incompetenții ăia de care nu-ți pasă îți răpesc de 26 de ani șansa de a trăi astfel, limitându-ți opțiunile și chiar micșorându-le.
CFR-ul este cel mai bun exemplu de furt sistematizat, fără nici o reformă concretă, distrugere posibilă numai cu nepăsarea tuturor celor din sistem și din afara lui.
2. Știți cum e obiceiul de a mai râde de spanioli, nu? Că sunt leneși, că a fost nevoie să meargă acolo românii ca să le culeagă căpșunele, să le construiască blocuri și să le îngrijească bătrânii, că au șomaj mare (a scăzut la 23% recent!), că le place viața liniștită și petrec până târziu și sunt mai ciudați ei așa?
De cine râdem noi, mai exact? Sau, mai bine zis, de ce râdem? Dacă ar râde japonezii de ei, aș înțelege, dar noi, când facem un tabel și comparăm punct cu punct, cred că ar trebui să tăcem un pic.
sursa: Automarket.
« Fin de Siecle, un restaurant foarte bun în Bruxelles
Turul Burgerilor: am mâncat întreg meniul de la Burger Van »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
26 comentarii
22/04/2015 la 7:04 AM
Ploiesti – Valeni de Munte 1h (aprox. 30
km)
eu(Citează)
22/04/2015 la 7:53 AM
Sper ca nu vrei sa concurezi in turul Frantei ca ne faci de ras
Mihai(Citează)
22/04/2015 la 8:39 AM
mda, ai dreptate… nu e de ras. dar te intreb si eu ceva… ce poti face tu ca simplu cetatean? cum iti inchipui ca poti schimba ceva? intreb si eu…
ma uit inapoi, au trecut 20+ ani. foarte putine s-au schimbat in mentalitatea romanilor. mai trebuie sa treaca cel putin o generatie pentru a putea spera ca va fi altfel. desi, am dubiile mele… deci, ne auzim peste 30 de ani…?!
Vlad(Citează)
22/04/2015 la 8:56 AM
Păi un pas ar fi acesta, să nu crezi că tu, ca simplu cetățean, nu poți schimba nimic și atunci te resemnezi.
Ideea este de front comun. Ieșim mai mult în stradă, manifestăm la orice chestie, ca francezii, scandăm lozinci, aruncăm cu ouă. Teama de a nu fi votat împinge oamenii să mai facă și chestii bune.
Asta cu generațiile e nasoală. Au trecut 26 de ani. Gândește-te unde erau alte țări la 26 de ani după un război care a distrus toată Europa.
Problema pe termen lung este că rămânem tot mai mult în urma celorlalți și atunci chiar nu vom mai conta deloc. O să fim un fel de Amish ai Europei, neimportanți pentru nimeni.
nwradu(Citează)
22/04/2015 la 9:24 AM
Mie numi trebuie tren. I-mi place decat cu X6 le pe autobanda pana l- a Constanta cu manele la maxim pe sistem.
gogu(Citează)
22/04/2015 la 9:41 AM
I-auzi ma, iesim in strada? Pai eu tin minte ca atunci cand erau protestele impotriva RMGC blogosfera, si inclusiv tu nu prea erau de partea oamenilor, ci erati, culmea, tocmai in tabara opusa. Cand bugetarii ieseau pentru ca li se taiau salariile, aceeasi treaba. Deci despre ce discutam? Dai lectii de civism dar cam la toate protestele din ultima perioada, naiba stie cum, dar mereu ai fost intr-un fel sau altul de partea statului.
zetu(Citează)
22/04/2015 la 9:47 AM
Situația în România cu trenu
http://butnaraski.ro/iasi-vaslui-cu-trenul-foamei/
Iași – București – 406 km – 7 ore
acsel(Citează)
22/04/2015 la 10:32 AM
Prin Olanda am avut o senzatie ciudata cand la 160 km/h (dupa GPS-ul meu) in trenul de Haga priveam pe o linie alaturata unde rula cu aceeasi viteza si in aceeasi directie trenul de Amsterdam (plecasem in acelasi timp dintr-o gara). La un moment dat, intr-un plan si mai indepartat, a trecut in viteza in aceeasi directie un Thalys care probabil rula cu peste 250km/h. Am injurat putin CFR-ul nostru :-)
Danyzus(Citează)
22/04/2015 la 10:44 AM
Ai dreptate. Din pacate asa este.
insa au si ei dispute in privinta asta apropo de nr. mic de pasageri / investitie totala / pret bilete, etc.
http://www.voxeurop.eu/ro/content/article/459801-trenul-ave-jucaria-boga-ilor
Citeam undeva ca un bilet Madrid – Barcelona este usor peste 100 de euro (chiar daca poti cumpara bilete mai ieftine cu ceva vreme inainte de calatorie – ca la low-cost).
Lucian(Citează)
22/04/2015 la 10:53 AM
+1 zetu
cand e ultima oara cand ai protestat pt ceva, iesind in strada sau din zona ta de confort?
ca asa, si eu protestez zilnic pentru cate ceva, dar ma afecteaza pe mine in mod personal si imediat, deci interesul e mare. cand vine vorba de proteste in strada, momentan mi s-a rupt dar nici nu fac pe lupu moralist.
ca in orice problema a societatii, trebuie acordata o atentie imensa educatiei copiilor si a adolescentilor. dar cand ala nu stie sa desparta in silabe “manca-ti-as”, e greu.
mircea (primul)(Citează)
22/04/2015 la 11:07 AM
este rapid dar este si foarte scump. sa zicem ca reusim sa construim retea de mare viteza in Romania si cumparam si trenuri, sa vedem cine le utilizeaza.
exemplu: un tren pe care il iau foarte des, Paris-Poitiers.
distanta: ~350km
timp: ~1h45 (pe unele tronsoane merge la ~300, pe altele mai incet)
pret: dus la clasa a doua 78 Eur. in functie de ce card ai sau cand iei biletul poate reusesti sa il iei la 39, hai 30.
Daca e sa analizezi tronsoanele hiper populare, gen Paris-Marseille, Paris-Lyon si mai ales Paris- Londra (Eurostar) preturile explodeaza rapid la sute de Eur. Pe Eurostar daca nu te trezesti sa cumperi f devreme trenul e cu mult mai scump decat avionul pe aceeasi ruta.
stefan(Citează)
22/04/2015 la 11:13 AM
Păi ce, doar pentru că unii protestează, trebuie să protestez și eu, chiar dacă nu cred în aia? Eu sunt pro exploatări, că țara are nevoie de bani, nu de sperietori inutile precum “distrugem o zonă turistică”.
Eu am fost mereu nepăsător spre pro-RMCG, cu condiția unei rediscutări a cotelor României în proiect.
Acum vorbim însă de corupție și guvernare proasta. La asta nu cred că sunt prea multe laturi ale problemei, ar trebui să fim cu toții împotriva lor, nu?
nwradu(Citează)
22/04/2015 la 11:14 AM
ai foarte mare dreptate cu o chestie: toate guvernele de pina acum exact asta au facut, sa ne rapeasca sansele, comparativ cu ceilalti cetateni ai lumii civilizate. Ce oportunitati si posibilitati aveau romanii pe vremea lui Ceasca fata de, sa zicem, francezii din aceeasi perioada ? si la fel in epoca Iliescu, etc etc…
alias(Citează)
22/04/2015 la 11:20 AM
În noiembrie. De atunci nu prea am mai avut la ce protesta, n-au mai fost proteste.
Vă concentrați pe ce nu trebuie: vă pierdeți analizând forma, cine spune și ce, cine face, unde și cum îl cheamă, în loc să vedeți fondul: trenuri tot nu vom avea, indiferent unde am ieșit eu și de câte ori.
Vorbiți de parcă dacă aș merge eu la un protest v-ați alătura și voi imediat. Sunt sigur că atunci ați găsi alte chestii de care să vă legați ca să arătați că altul trebuie să facă treaba.
nwradu(Citează)
22/04/2015 la 11:22 AM
Asta nu mai contează. Comunismul e prost, s-a stabilit deja. Au trecut 26 de ani. Sunt oamenii care s-au născut după Revoluție, au crescut, acum sunt în câmpul muncii și probabil chiar manageri pe undeva. Ar trebui să ne concentrăm doar pe ce s-a întâmplat în această perioadă.
nwradu(Citează)
22/04/2015 la 11:24 AM
Fiecare decide cât valorează timpul său pentru el. Probabil sunt și bilete ieftine la viteză mică, important este să ai de unde alege.
Momentan București – Iași face 8 ore și costă 100 de euro.
nwradu(Citează)
22/04/2015 la 11:30 AM
Costă 266 lei dus – întors la cușetă de 4 oameni, pentru că dacă tot faci un drum de 7 ore, zic să-l faci seara și să și dormi un pic.
acsel(Citează)
22/04/2015 la 11:35 AM
Adica faptul ca dreptul de exploatare a acelui zacamant a ajuns cu titlu gratuit la cei de la RMGC nu-i datorita unui stat corupt? Si tocmai de coruptie si guvernare proasta discutam si-n cazul RMGC, altfel cum iti explici ca statul voia sa declare proiectul de la RM ca si proiect de interes national, astfel incat cei care nu vor sa vanda terenurile si casele catre RMGC sa fie mutati de acolo cu forta de catre stat. Anyway, n-are sens sa intram in detalii, caci cu cat intram mai mult descoperim o afacere putreda si extrem de paguboasa pentru stat. Asadar statul e corup si neperformant doar cand vine vorba de autostrazi si de cai ferate de mare viteza, in rest, in cazul RMGC statul si-a urmarit interesul national si n-a fost deloc slab, corupt, incompetent in relatia cu RMGC.
Vezi tu, atunci cand alte categorii sociale erau nedreptatite de stat, atitudinea ta a fost una laxa, in schimb acum vii si blamezi fix o asemenea atitudine. Ceea ce mi se pare de-o ipocrizie maxima.
zetu(Citează)
22/04/2015 la 12:03 PM
Odata cu asta probabil si turismul o sa fie afectat intr-o oarecare masura. Mai ales cel de weekend. Odata ce te poti teleporta sau ajunge intr-o ora la destinatia dorita, de ce ti-ai mai lua cazare cand poti dormi in patul tau acasa? :D
Mihai(Citează)
22/04/2015 la 12:48 PM
in Franta cel putin trenurile “incete” au fost retrase de pe multe rute. Pentru Paris-Saint Malo de exemplu platesti minim 100Eur dus, nu mai ai optiunea ca pe vremuri sa dai 25-30 si sa stai 1-2 ore in plus in tren.
din cate am inteles e legat de rentabilitate, atunci cand construiesti o linie de mare viteza nu renteaza sa lasi pe ea trenuri lente.
oricum, eu ma declar fericit daca ai putea circula in Romania macar cu 100 la ora pe tren. dar si asta ramane un vis.
stefan(Citează)
22/04/2015 la 1:19 PM
Am circulat cu Renfe din Barcelona pana la un orasel din Franta, am ramas impresionat, gara era curata si moderna, un fel de mall de la noi, pe peron puteai intra doar daca prezinti biletul si bagajul iti este scanat ca la aeroport. Daca ajungeai devreme in Barca ai optiunea de a-ti lasa bagajul intr-un vestiar din gara (contra cost), asa poti vizita orasul fara sa iei trolerul cu tine.
Pe site-ul renfe, spaniolii se lauda ca drumul de la Barcelona – Paris de 1038 km il poti face cu trenul in 6h 25min la un pret de 59 €, cu google maps, cu masina ai ajunge 9h27min +taxe de autostrada.
Unele trenuri ajung la viteze de 300-320 km/h iar spaniolii, impreuna cu francezii au construit in 2015 o noua cale ferata speciala pentru trenurile de viteza mare, singurul dezavantaj e ca nu te bucuri de peisaj pentru ca au construit diguri de o parte si de alta a trenului iar in apropierea oraselor sunt tuneluri, drumul vechi era frumos ca era construit pe coasta de est, o placere sa vezi din tren marea si plaja.
http://www.renfe.com/viajeros/larga_distancia/productos/AVEFrancia/index.html
florin.comsa(Citează)
22/04/2015 la 4:30 PM
subiect “dureros” , fara sperante de rezolvare (cel putin in viitorul imediat), felicitari pentru abordare !
ovidiu(Citează)
22/04/2015 la 9:50 PM
“Alte” versus “toate”. Despre RM nu mai are rost să discutăm, am scris în alte articole părerea mea despre asta, nu o mai reiau acum.
Dar pe total ai dreptate. Fiecare trebuie să protesteze pentru ceea ce îl interesează. RM nu mă interesează așa tare, dar bravo celor ce protestează împotriva ei, uite ca au oprit proiectul. Trenurile mă cam interesează, aș ieși aici la un protest împreună cu alții interesați de același lucru.
Mi se pare simplu de înțeles asta.
nwradu(Citează)
22/04/2015 la 9:52 PM
Cred că e invers, faptul că ajungi repede îi face pe oameni să meargă în număr mai mare acolo, iar mai mulți vor rămâne și cazați.
La o adică poți lua avionul ieftin spre diverse destinații, dar nu cred că cineva merge și se întoarce în aceeași zi, chiar dacă uneori biletele încep la 20 de euro.
nwradu(Citează)
22/04/2015 la 9:54 PM
Da, ăsta e costul. Și în Anglia m-am ruinat de bani cu trenurile lor, 60 de lire biletul pentru o călătorie de o oră.
Alternative sunt mereu, de la autocar la diverse combinații. Cu trenul însă ajungi mai rapid decât cu mașina proprie și probabil cam la aceiași bani, având în vedere taxele de autostradă.
nwradu(Citează)
07/08/2017 la 7:57 AM
Tovarase, nu uita sa scrii ca pozele cu prizele, scaunele si trenul de mai insus sunt in Spania !
Poate ca cineva crede ca sunt din Austria (cum ai zis aia cu Viena) dar e exact un tren normal Renfe de mare viteza din Spania.
Pai de exemplu AVE din Valencia – Madrid (400km) face traseul in 1.25h , deci 85 de minute. Iasa o viteza medie de aproape 300km/h (cam vreo 284km/h) si sunt momente care trenul atinge aproape 350km/h (inainte de 2015 putea atinge vreo 310-320 cel mult)
Claudiu(Citează)