►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
Un articol mai vechi despre afiliere și mii de comisioane obținute săptămânal a generat o discuție frumoasă, așa că vreau să o continui. M-am gândit la o listă cu probleme curente în afiliere, fie ea “mare” (cei care fac sute de milioane de lei comisioane lunar, dar și investesc masiv pentru a le obține) sau “mică” (cei ca mine, cu un site pe care mai pun linkuri afiliate).
Un element foarte important pe care afiliații mari îl solicită este eliminarea telefonului de contact pentru acei vizitatori ajunși pe site-ul magazinului printr-un link de afiliere. Chestia asta se face prin 3-4 linii de cod (Profitshare are și un tutorial rapid pentru magazine).
Atenție, nu vorbim de eliminarea datelor de contact. Conform legii, trebuie să existe și vor rămâne pe site. Vorbim despre eliminarea telefonului scris cu litere de-o șchioapă pe site, la loc de cinste, cu mesajul “ai vreo nelămurire? Sună-ne! La naiba, dă-ne bip, te sunăm noi!“. Oamenii sună să întrebe ceva minor, magazinele le preiau cu această ocazie comanda prin telefon și afiliatul nu mai primește nimic, deși el a adus omul acolo.
Unele magazine sunt receptive la idee, altele refuză direct.
Uneori la o lună, două sau chiar trei. În acest timp comisioanele stau “în așteptare”, cum s-ar zice, iar tu nu știi dacă vei primi banii sau nu.
Chestia asta este foarte nasoală pentru cei ce investesc sume mari în afiliere. Da, sunt oameni care investesc zeci de milioane, poate sute de milioane de lei vechi, lunar, și obtin niște comisioane.
Ideal ar fi să știe destul de rapid câte dintre acele comisioane se vor aproba și câte se vor respinge. Dacă rata de respingere este mare, pot ieși pe pierdere. Dacă bagi în ianuarie 30 de milioane în promovare și obții comisioane de 60 de milioane, dar abia la final de februarie vezi că jumătate se anulează (se răzgândesc clienții, magazinul nu are stoc suficient, se fac retururi etc) și tu vei ieși pe minus, nu-i plăcut. Iar dacă ieși pe plus, comisioanele se aprobă greu, banii se transferă la fel de greu și abia în aprilie ai suma în cont, este o perioadă lungă pe care să o susții din fonduri proprii. Nu toți își permit să ruleze astfel de sume.
Uneori afiliații trimit magazinelor diverse întrebări sau solicitări, de la “de ce s-a anulat comisionul X?” până la “vă rog să-mi spuneți cât va dura reducerea de preț la produsul Y” sau “vă rog să scoateți telefonul de pe site”.
Înainte de a continua, aș vrea să reamintesc tuturor, mai ales magazinelor din sistemele de afiliere, că afiliații au un singur țel: să vă crească vânzările. Numai generându-vă multe vânzări câștigă și ei bani! Nu au alte interese!
Ei bine, de multe ori magazinele nu răspund, răspund după 3 zile, răspund în doi peri. Mi-au arătat diverși afiliați și răspunsuri chiar la mișto, pline de greșeli gramaticale și cratime în plus.
Uneori te întrebi de ce stau unele magazine în rețelele de afiliere dacă nu sunt dispuse să profite de acest canal de vânzări. De ce le țin rețelele în sistem? Doar pentru acea taxă lunară de 200 de lei sau cât o fi, plus lauda că “avem o mie de magazine”? Mi se pare că ar fi necesară o triere.
Și ok, poate că nu ai timp pentru a gestiona și problemele afilierii sau nu vrei să angajezi un affiliate manager. Poate că ai unul în magazin, dar este în același timp și office manager, face și cafea și uneori livrează produse. De ce nu apelezi la profesioniști? Cei de la SuperAfiliati.ro asta fac, management de afiliere pentru magazine, și cred că doritorii pot afla direct de la ei cifre despre rezultatele obținute.
Am zis acum multă vreme că magazinele nu pun la dispoziție bannere sau imagini în formatul necesar pentru Facebook, adică 1200 x 628 pixeli. Multe luni mai târziu, în continuare nu fac asta, bannerele de promovare pentru FB fiind mai rare decât tigrul alb.
Alte magazine au bannere total neinspirate, care nu atrag prin nimic.
Majoritatea magazinelor nu au bannere generice, bune la orice ocazie. Ceva care să le spună oamenilor ce vinzi, eventual cu o imagine bună. Nu, când se fac bannere, se fac doar pentru campanii speciale de reduceri. OK, și în afara lor eu ce bannere folosesc?
Alte magazine au doar bannere flash. Dar o simplă imagine ce are? Sau un gif animat?
Am înțeles că n-ar fi oameni care să facă aceste bannere și alte materiale de promovare. Bine, du-te la niște profesioniști atunci. Uite, există TeamDesign.ro, se specializează în grafică pentru ecommerce. Plătești, dar obții rezultate.
Pun aici și reversul medaliei, prea multe bannere. Vrei să promovezi un magazin, te uiți pe ce bannere pune la dispoziție în rețea și vezi unul cu “50 de lei bonus la prima comandă!”. Bun, hai să-l pun pe site. De fapt, faza cu bonusul se întâmpla cu un an în urmă și oferta nu mai este valabilă, dar n-au șters și bannerul…
Probabil că vă așteptați să spun că se anulează intenționat comisioane valide, dar asta nu este o problemă decât pentru cei cu 5 comisioane pe lună. Afiliații care lucrează la un volum ceva mai mare nu sunt ușor de păcălit sau nu le pasă de pierderea a 2-3 comisioane când fac alte 1000.
Problema este cu magazinele care dau comisioane chiar și pentru comenzi anulate. Uneori se spune “pentru a vă premia totuși efortul, dăm 1 leu afiliaților chiar și dacă o comandă va fi anulată”. Alteori comisioanele nu sunt anulate, ci acceptate, dar cu valoarea modificată în 0 lei și explicația “s-a anulat comanda”.
Consecința? Respectivele magazine dau bine în statistici. Au rata mare de tot de aprobare a comisioanelor, poate spre 100%. Afiliații noi se uită pe acești indicatori, văd un magazin care aparent convertește foarte bine și deci clienții sunt mulțumiți de experiență, îl promovează și ei și apoi surpriză, jumătate din comisioane se transformă în 1 leu sau 0 lei.
Nu este o practică bună. Sunt sigur ca afiliații gândesc că mai bine ar avea 10 comisioane reale, de diverse valori, decât 100 de comisioane cu valoare 1 leu.
“Anulat”. Bine, dar de ce? A sunat clientul că nu mai vrea marfa? N-ați mai avut voi stoc? Era comanda dată la mișto, curierul a ajuns cu produsele în câmp și nu era nimeni acolo?
Am vrea și noi să știm. Profitshare ca rețea nu indică deloc motivul anulării comenzilor și n-ar strica să implementeze cât mai rapid funcția respectivă.
Există aplicații de telefon, pluginuri de WordPress și alte drăcovenii care să-i ajute pe afiliați să lucreze mai bine. Toate par însă slab întreținute.
Aplicația 2 Parale îți spune că ai înregistrat un comision, valoarea și categoria. Nu zici nici măcar data comisionului, ci doar ora. Te prinzi tu dacă ultimul comision este de astăzi sau de ieri. Nu zice ce produs ai vândut, nu zici nici măcar magazinul la care ai generat vânzarea.
Aplicația în sine este lansată de un an. În prima zi au fost mișto doar aceste funcționalități, dar într-un an de zile n-au putut fi adăugate mai multe?
Aplicația Profitshare care te informează de noi comisioane a încetat la un moment dat să mai trimită notificări pe Android. A durat cam jumătate de an să apară un update care să rezolve bugul.
Mie mi se pare că am ajuns de mult la momentul în care orice serviciu web trebuie să poată fi utilizat de pe mobil. Prin aplicațiile acestea nu este posibil, sunt prea rudimentare, dar cele două rețele de afiliere nu excelează nici la capitolul site-uri de mobil. Site-urile lor normale sunt foarte greu de utilizat de pe telefoane, cu linkuri mici, mult javascript și meniuri complicate. Pe mobil n-am mouse cu care să fac hover pe grafice pentru a afla astfel informațiile!
Programul de afiliere Altex este mort de multă vreme, doar că ei n-au anunțat pe nimeni. La întrebări se răspunde rar, uneori nu se înregistrează comisioane, plățile se fac după ce le trimiți emailuri nervoase cerând banii șamd, îmi spun oamenii care le încearcă afilierea sau le testează platforma.
Nu știu cine se ocupă de el sau dacă se mai ocupă cineva, dar este un exemplu de “așa nu” și vine, culmea, din partea unui magazin uriaș.
Cam 30% dintre comenzi vin de pe dispozitive mobile, așadar un procent important. Uneori nu se acordă comisioane pentru aceste comenzi, afiliatul fiind trișat. Nu știu de ce, eroare de cod, prea puține teste pentru a acoperi toate situațiile din ziua de astăzi șamd.
Uneori se vorbește despre urmărirea sesiunilor. Adică eu îți arăt astăzi un magazin mișto, printr-un link de afiliere, te conving să cumperi, dar achiziția o faci mâine dimineață, întrând pe site de pe telefon, nu de pe calculatorul pe care ai cookie-ul meu.
Merit comisionul? Da! Îl primesc? Nu! Se dorește această urmărire a sesiunilor, dar mie mi se pare ceva prea SF pentru a fi implementată.
De exemplu un produs este șters și apoi reintrodus în baza de date, are alt URL deși este același produs. Linkurile de afiliere existente nu mai duc unde trebuie.
Mai rău, unele magazine fac schimbări de structură. Organizează altfel categoriile, schimbă toate permalink-urile, dar nu anunță pe nimeni și nici nu fac un redirect pentru vechile URL-uri, deși asta ar fi o treabă foarte simplă cu ceva cunoștințe de .htaccess.
Mai nou se poartă spam-ul prin pagini de Facebook, astfel încât la o căutare pe Google acestea apar primele. Rețelele de afiliere au politici stricte împotriva site-urilor de tip spam sau, să zicem, “catch all”, dar fenomenul încă este în floare.
Alteori se impun reguli noi și doar unii le respectă. De exemplu eMAG a înterzis promovarea de linkuri afiliate prin reclame Facebook și inclusiv promovarea prin posturi plătite a unor mesaje ce conțin numele sau sigla eMAG, indiferent unde duc ele. Unii afiliați respectă asta și au observat o scădere a comisioanelor. Alții promovează în continuare fără nici o problemă, măsuri fiind luate abia când sunt observați. Zilnic se raportează noi astfel de posturi promovate.
Dacă o regulă este greu de aplicat și, mai ales, de făcut poliție cu ea, mai bine se modifică sau se scoate pentru că altfel îi afectează fix ce cei cinstiți, care o respectă pentru că așa este frumos. Iar eu cred că un magazin își dorește afiliați cinstiți.
Mi-a rămas în minte o vorbă spusă de un afiliat: “singura problemă reală este lipsa de comunicare bi-direcțională”.
La toate întâlnirile, magazinele spun afiliaților “spuneți-ne ce vreți și cum să colaborăm mai bine”. Afiliații spun. Afiliații comunică destul de bine către magazine. Este timpul să se comunice și invers la fel de bine.
Toate celelalte probleme de mai sus pot fi rezolvate treptat câtă vreme există o comunicare fluentă și reală între părți.
Ca să spun și de bine, la prima întâlnire Profitshare s-au cerut câteva lucruri precum “anunțați-ne și pe noi cu o zi înainte că urmează o campanie de reduceri”. Oamenii au reacționat rapid și de atunci eMAG a făcut mereu asta, pentru afiliați. Multe alte magazine n-au fost prezente la acea întâlnire, pentru a auzi explicația acestei dorințe. Poate că nu le pasă așa tare.
La întâlniri 2 Parale la fel de rapid s-au rezolvat diverse probleme ridicate pe loc. Magazinele ce înțeleg afilierea, ce pot oferi canalului atenția necesară, profită bine de tot din asta. Restul stau degeaba în rețelele de afiliere și intră într-un cerc vicios în care nici nu obțin rezultate. O freacă acolo, scuzați-mi expresia.
Acest articol face parte din seria “cât de complicată este de fapt afilierea”.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
27 comentarii
17/03/2015 la 11:12 AM
Ce dragut! Tocmai m-am inregistrat ieri la Altex ca sa dau un link catre un gratar. Totul pare ca e in regula. Am mail de confirmare, am generat link-uri, am fost activat…
Inteleg ca am luat o mare teapa? :)
razvanbb(Citează)
17/03/2015 la 11:15 AM
Exact, acolo nu mai lucreaza nimeni. Comisioanele se proceseaza o data pe an si doar ce au chef in ziua respectiva. La suport nu se raspunde.
Madalin(Citează)
17/03/2015 la 11:15 AM
Cred ca lauzi cam mult eMAG Profitshare. In perioada 16-31 martie e camapania Stock Busters si nu am fost anuntat de eMAG cu o zi inainte (nici prin mesaj si nici prin newsletter Profitshare).
2Parale permite spam prin pagini de Facebook, iar Profitshare (eMAG) permite spam prin clipuri Youtube si spam pe Facebook (chiar daca in regulament scrie clar ca nu e permis sa postezi link-uri Profitshare eMAG pe grupuri).
Profitshare are afiliati cu care se lauda pe blog, acestia facand spam la greu pe Facebook, exemplu e cel cu microfonul de la prima intalnire. De Black Friday s-au laudat iar cu el, toate comisioanele obtinandu-le cu spam.
Despre asta nu vorbim? Ca se lauda cam mult cu pro afiliati care fac comisioane doar de Black Friday, iar restul anului fac foamea. Iar, de Black Friday fac comisioane pacalind regulamentul.
Geo(Citează)
17/03/2015 la 11:15 AM
Confirm si eu cu altex, desi n-am insistat foarte mult. Poate cei cu fb ads sa fie mai fericiti. :)
Marius(Citează)
17/03/2015 la 11:25 AM
Nu cred că-i un contract făcut ca să ne anunțe prin mesagerie. Le-o fi scăpat asta sau nu are același regim.
Cine? Dă mai multe detalii și explicații clare despre ce zici că s-a întâmplat, ca să vorbim concret, că altfel suni ca unul care “știe el mai bine”. Eu nu cunosc la ce te referi privind Black Friday, spam șamd.
Dacă ai fost la respectiva întâlnire, de ce n-ai ridicat problema?
nwradu(Citează)
17/03/2015 la 11:27 AM
Să zicem că banii îi scoți, până la urmă.
O problemă ar fi cu desele bârfe despre cum nu toate comisioanele se înregistrează. Am auzit-o des pe asta.
nwradu(Citează)
17/03/2015 la 11:28 AM
Am uitat să menționez o problemă pentru advertiserul principal de la PF. Ar fi bine să se poată face ceva și cu aplicația de mobil, să se înregistreze într-un fel comisioanele. Eu din câte am testat (acum ceva timp) nu se înregistrau comisioanele decât de pe m.emag nu și de pe aplicația de android.
Marius(Citează)
17/03/2015 la 11:34 AM
Păi nu-i nimic de testat, nu se înregistrează și punct.
La nici un magazin unde comanzi prin aplicație de telefon, nu de pe site-ul mobil, nu se înregistrează comisioane, că nu ai cookie-uri în aplicație.
Problema a fost ridicată la întâlnirea PS, au spus că încearcă să o rezolve împreună cu urmărirea sesiunilor cross-device, dar mie mi se pare foarte dificil de implementat, iar PS spuneau că poate în 2016.
nwradu(Citează)
17/03/2015 la 11:37 AM
Asta se bate cap în cap cu ce ziceai aici
Ca să spun și de bine, la prima întâlnire Profitshare s-au cerut câteva lucruri precum “anunțați-ne și pe noi cu o zi înainte că urmează o campanie de reduceri”. Oamenii au reacționat rapid și de atunci eMAG a făcut mereu asta, pentru afiliați
Vorbesc despre afiliatul Bunea (sunt foarte multi ca el). Tipul de afiliere pe care il face el nu e unul corect. Inca de Black Friday 2013 s-a remarcat prin faptul ca face spam pe grupuri Facebook. I-au zis multi sa se opreasca, dar el n-a inteles nimic si a crezut ca a primit mesaje de amenintare.
Ce problema sa ridici la intalnire pentru ca cei de la Profitshare vad ca si calul doar inainte. Ei vor afiliati cu care sa se laude chiar daca e vorba despre afiliati care fac spam la greu.
geo(Citează)
17/03/2015 la 12:50 PM
Da, când am scris eu articolul încă nu începuse Stock Busters. DIn ce văd, nu-i chiar o campanie uzuală, nu o promovează la fel, ține două săptămâni șamd.
Cât despre Dragoș Bunea, mi se pare unul dintre cei mai interesați de reguli și respectarea lor la literă, tocmai ca să nu aibă probleme.
Totuși, BF 2013 a fost, a mai fost și un 2014 între timp, de atunci s-au mai schimbat regulile șamd.
nwradu(Citează)
17/03/2015 la 1:09 PM
Ti se pare. “Metoda lui de afiliere” e prin trafic de pe Facebook, trafic care costa, dar el e mai smecher si caseste idei care fac cat 1000 de comisioane si astfel nu plateste traficul. “Idei” care nu sunt permise de regulament pentru ca foloseste materiale neaprobate (logo magazin etc) si face spam in diferite grupuri.
In 2013 era alt regulament, dar si atunci facea lucruri incorecte. El continua cu treburi incorecte si incalcarea regulamentului.
Corect ar fi sa dau niste linkuri si print screenuri sa dovedesc afirmatiile, dar de ce sa fac eu treaba Profitshare si 2Parale?
Nu am ceva cu acest personaj. Hotul neprins e negustor cinstit. Dar, l-am prins eu si l-au prins si altii. Facand ce-l taie capul e sursa de inspiratie pentru altii ca el, adica oportunisti.
Si nu mi se pare normal sa aiba aceleasi beneficii cu afiliati corecti.
geo(Citează)
17/03/2015 la 1:23 PM
Stați liniștiți că advertiserii Profitshare si 2Parale or să-și schimbe regulamentele la un moment dat pentru că vor realiza că îi plătesc pe niște afiliați degeaba. Afiliații oportuniști se distrează toată ziua, nu au resurse și nici nu se pot adapta.
La un moment dat l-am raportat pe Dragoș Bune, dar am realizat că n-are rost. E un oportunist și la un moment o să cedeze în fața sistemului.
Cât despre cei care fac spam pe Facebook și Youtube, la un moment dat și aceștia o vor mușca.
afiliat(Citează)
17/03/2015 la 1:51 PM
La altex nu se înregistrează toate comisioanele.
titu(Citează)
17/03/2015 la 1:52 PM
@razvanbb, confirm ce spune Radu, renunţă la Altex că mai mult îţi faci nervi.
Mie nu mi-au înregistrat un comision la un produs de vreo 3000 de lei în octombrie anul trecut. Le-am dat vreo 5 mailuri în decursul a 2-3 luni să-i intreb ce cum. Nu mi-au răspuns, aşa că am renunţat la afilierea prin Altex.
Revo(Citează)
17/03/2015 la 1:54 PM
Și cu rezervările par să fie probleme că nu se aprobă toate, iar din cele neridicate unele se aprobă :)
titu(Citează)
17/03/2015 la 2:33 PM
alooo, oameni buni ! Nu va mai pierdeti timpul cu afilierea in Romania !
Gabriel(Citează)
17/03/2015 la 3:07 PM
@Geo – esti un dragut, ce sa-ti spun. Corect ar fi sa-ti asumi o identidate ca altfel esti doar un hater anonim.
E nasol sa vezi acelasi personaj si in 2013 si in 2014, dar iti garantez ca o sa ma vezi si in 2015.
Dragos Bunea(Citează)
17/03/2015 la 4:33 PM
In alta ordine de idei, pentru ca acele comentarii lasate de doi anonimi ce nu vor sa-si asume o identitate au atras atentia vin cu o precizare care sa clarifice totul. Eu am respectat regulile retelelor si a advertiserilor care i-am promovat, iar cand nu le-am respectat am fost suspendat ca oricare alt afiliat.
Dragos Bunea(Citează)
17/03/2015 la 4:40 PM
Eu am convins pe o persoana sa cumpere 2 monitoare. I-am dat linkul de afiliere si ghici ce, a facut comanda prin telefon :)). Asta e :D
Attila Naghi(Citează)
17/03/2015 la 6:50 PM
Chiar daca-ti asumi o identitate nu inseamna ca cuvantul tau are vreo valoare.
Nu ti se pare ciudat ca din tintre toti pro afiliatii publici numai de tine s-a luat acel geo.
Daca o luam asa nu esti mare branza si nici nu ai castigat competitii importante, deci… nu mai fa spam pe FB!
Sile(Citează)
17/03/2015 la 8:35 PM
Chestia e simpla, tot ce am facut a fost monitorizat indeaproape de Profitshare si chiar de advertiseri din 2parale care mi-au cerut detalii despre metoda prin care aduceam trafic la vremea respectiva.
In 2014 si 2015 activitatea mea principala s-a axat pe FB Ads si Google AdWords.
Dragos Bunea(Citează)
17/03/2015 la 8:37 PM
Dragoș Bunea face spam pe Facebook ? Marketing afiliat înseamnă spam? Ce site-uri / advertiseri au acceptat spamul ?
raducanu(Citează)
18/03/2015 la 12:37 AM
Articolul este despre probleme generale în afiliere, nu probleme cu faptul că alți afiliați câștigă mai mult decât noi. Rețelele fac o supraveghere destul de atentă a afiliaților mari (sau dacă nu, are grijă altul să te pârască), așa că nu vă preocupați de non-subiecte. Ce-a aplicat Dragoș pentru a câștiga bine a aplicat conform regulilor în vigoare în acel moment. Eu văd doar multă invidie că n-au avut alții primii ideile lui.
nwradu(Citează)
18/03/2015 la 12:45 AM
Alternative?
nwradu(Citează)
18/03/2015 la 9:16 AM
Dar daca chiar magazinele fac spam? Unele trimit zilnic emailuri cu oferte, nu m-ar mira daca prin accesarea lor nu suprasubscriu cookies-urile plasate de afiliati.
Coffee(Citează)
07/04/2015 la 10:35 AM
inca o campanie neanuntata
M(Citează)
30/07/2016 la 11:44 PM
Azi mi-au anulat recordul de comision facut din afilierea romaneasca, de la un ultrabook de 10.600 ron pe care l-am promovat pe site. Macar pot pune si ei acolo o cauza de respingere (gen “nu-mi place cum arati!”). Tot amazonienii sunt baza. Iti sugerez si tie Radu sa incerci afilierea din alte tari. Desi nu prea am comisioane multe, raportat la efortul depus eu zic ca e echitabil avand in vedere ca doar 11% din romanii de peste 18 ani comanda online. E de inteles si de ce merge asa greu pe anumite nise.
Flavius Tech(Citează)