►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Ați aflat probabil că ipoteza principală a prăbușirii avionului Germanwings este că vina îi aparține copilotului, care a încuiat ușa când lipsea pilotul principal și apoi s-a sinucis, luând cu el alți 149 de oameni pe care-i transporta.
Nu vreau să mai zic nimic despre asta. Nu am ce. îmi pare rău că pilotul, simțind coborârea, n-a avut inspirația sau timpul să spargă ușa și să recapete controlul, deși probabil că într-un astfel de caz copilotul ar fi tras de manșă și gata, în loc să lase pilotul automat să coboare până la un impact cu muntele. Am zburat de aproape 100 de ori până acum. Faptul că pilotul poate fi un astfel de nebun este ceva la care nu vreau să mă gândesc; nu și la asta, pe lângă celelalte chestii legate de zbor. Sunt conștient că nu este ceva ce pot controla și atunci n-are rost nici să mă gândesc la asta.
Voiam să vă spun din nou despre tehnologia de monitorizare a avioanelor. V-am arătat deja că, încă de la prăbușire, poți intra pe Flightradar24 să vezi traseul avionului, cu tot cu coborârea sa până la impactul final.
Acum am văzut o altă chestie tare. Tot cei de la Flightradar24 au analizat datele neprelucrate primite de la respectiva cursă și au găsit în ele și semnalizarea automată a stării pilotului automat. Adică avionul raportează nu doar poziția sa (într-un mod relativ public, de asta și există astfel de site-uri), ci și alte date prin transponderul ce emite automat.
09:30:51Z.127 T,3c6618,43.119095,5.674247,38000,GWI18G
09:30:51Z.636 T,3c6618,43.120453,5.675092,38000,GWI18G
09:30:52Z.386 MCP/FMC ALT: 38000 ft QNH: 1006.0 hPa
09:30:52Z.567 T,3c6618,43.122208,5.676482,38000,GWI18G
09:30:53Z.036 T,3c6618,43.122894,5.676993,38000,GWI18G
09:30:53Z.546 T,3c6618,43.124271,5.678166,38000,GWI18G
09:30:54Z.083 MCP/FMC ALT: 13008 ft QNH: 1006.0 hPa
09:30:54Z.096 T,3c6618,43.125295,5.678689,38000,GWI18G
09:30:54Z.676 T,3c6618,43.125961,5.679421,38000,GWI18G
09:30:55Z.156 T,3c6618,43.127157,5.680259,38000,GWI18G
09:30:55Z.397 MCP/FMC ALT: 96 ft QNH: 1006.0 hPa
09:30:55Z.453 MCP/FMC ALT: 96 ft QNH: 1006.0 hPa
09:30:55Z.636 T,3c6618,43.128367,5.681109,38025,GWI18G
09:30:56Z.186 T,3c6618,43.129211,5.681656,38025,GWI18G
În date se vede cum la ora 9:30:55 și 397 de miimi pilotul automat este setat de la valoarea inițială de 38.000 de picioare la 96 de picioare. Un pilot sau inginer de Airbus A320 ar putea să ne spună de ce această valoare – cei de la Flightradar24 bănuiesc că este cea minimă ce poate fi reglată, iar 96 pentru că se folosesc multipli de 16. Așa o fi. Reglajul se face cu un comutator rotativ (ca volumul de la radioul de mașină) și de asta a durat vreo 3 secunde să treacă prin toată plaja de valori.
Ideea este că motivul prăbușirii ar fi putut fi cunoscut încă de atunci. A devenit atât de simplu. De fapt, cei de la Flightradar spun că au predat datele încă de atunci autorităților și probabil asta a ajutat ca investigatorii să se îndrepte direct acolo cu cercetările, că prea repede au scos concluzia.
Chestia asta cu monitorizarea în timp real a avioanelor este foarte tare. De exemplu când s-a întors Matilda eu am știut că a aterizat cu bine la escala din Paris înainte să-mi dea ea mesaj; am văzut pe Flightradar avionul aterizând și ieșind de pe pistă spre terminal. Apoi, când mă îndreptam spre aeroport, am văzut avionul aterizând la Otopeni pe aplicația de pe telefon.
Apropo, americanii au o procedură ce interzice unui pilot să rămână singur în cockpit. Când un pilot iese, intră alt membru al echipajului, iar un altul blochează culoarul spre cockpit cu un cărucior pentru a întârzia un eventual atacator. Un alt articol bine scris pe care vă recomand să-l citiți este despre diferența dintre o companie low cost și una full service, că tot am văzut discuții.
Cât despre ușă în sine și cum poate fi ea deschisă, vedeți clipul de mai jos, care arată cât de complex este sistemul respectiv.
sursa: Flightradar24.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
29 comentarii
27/03/2015 la 9:17 AM
Flight Radar 24 e printre puținele aplicații de Android pe care am dat banii. Merită!
Roxana(Citează)
27/03/2015 la 9:31 AM
pai si ce mare branza faci daca pe baza unui cod o persoana poate sa intre din avion in cabina pilotilor? oricine o poate ameninta pe stewardeza…
Catutzi(Citează)
27/03/2015 la 9:36 AM
In era vitezei si a informatiei, ar trebui ca dispozitivele de inregistrare a sunetului si a datelor de zbor sa fie inlocuite cu un live stream de informatii de la avioane catre centre speciale de la sol. Eu cred ca e posibil. In acest fel, accesul la datele de pe “cutia neagra” ar fi imediat. Camere de supraveghere in cabina pilotilor iar ar fi o idee buna, dar am inteles ca nu sunt de acord pilotii.
Dar oricum, trendul merge spre inlocuirea pilotului din cate am citit, sa fie zborul controlat de calculator in totalitate.
Si eu urmaresc flightradar24, functioneaza bine. Cine vrea si se incadreaza in criteriile lor de selectie poate chiar gazdui echipamente de marire a ariei de acoperire:
http://www.flightradar24.com/free-ads-b-equipment
Vlad(Citează)
27/03/2015 la 9:54 AM
Cei din interior pot anula accesul pe baza codului din exterior. Este o măsură de protecție pentru cazul in care un intrus află respectivul cod ( gen prins pilotul care se duce la budă si forțat să dea codul).
halex(Citează)
27/03/2015 la 9:58 AM
Ar fi fost imposibil să nu ştie deja toată România despre faptul ca acel Gigel a dat cu avionul în stânci. Păcat că baiatul ala de 28 de ani, care mergea spre Elveţia, Paul, îl ştiam şi eu.. virtual de pe irc.
Cătălin Corozanu(Citează)
27/03/2015 la 10:02 AM
Stewardeza nu știe codul, îi deschid piloții. Ea poate intra doar prin acel Emergency.
nwradu(Citează)
27/03/2015 la 10:04 AM
Ar fi, cel mai probabil, și probabil că se vor face modificări de genul acesta după problemele de anul trecut cu cursele Malaysia.
În acel caz, de exemplu, am văzut că motoarele raportau singure starea lor către producători și respectivul transponder nu putea fi închis de piloți, spre deosebire de cel principal al avionului.
nwradu(Citează)
27/03/2015 la 10:22 AM
Point is: cel dinauntru se poate incuia acolo complet, iar usa nu poate fi sparta, decat poate cu dinamita.
Pana la urma singura solutie apropiata de siguranta 100% ar fi ca pilotii sa aiba cacastoare, apa si mancare in cabina, sa nu trebuiasca sa iasa deloc, sa se poata incuia acolo complet, si sa nu o ia razna amandoi odata…
Mahorcu(Citează)
27/03/2015 la 11:40 AM
Sa sparga usa? Esti tu sigur ca se poate sparge usa aia? din ce stiu eu, usa respectiva e blindata tocmai pentru a se evita repetarea scenariilor 9/11.
Mihai(Citează)
27/03/2015 la 11:44 AM
Daca tampitul e hotarat in ceea ce vrea sa faca, prezenta cuiva langa el nu cred ca poate avea mare impact asupra determinarii si in cele din urma asupra rezultatului final.
horean(Citează)
27/03/2015 la 11:45 AM
Chiar daca introduci codul, pilotul iti poate refuza accesul. Cu alte cuvinte, nu este de ajuns sa stii codul, trebuie sa fie de acord si pilotul pentru a-ti permite accesul in cockpit.
Mihai(Citează)
27/03/2015 la 12:03 PM
Radu, copilotul a setat sa coboare la 0 feet numai ca QNH la 38000 feet este 1013 pentru toate avioanele, altfel ar putea sa apara coliziuni la mare altitudine. FR24 foloseste QNH-ul care era la ora aceea in zona, respectiv 1006. De aici diferenta de 96 feet.
George M(Citează)
27/03/2015 la 12:11 PM
E atat de prost facut sistemul asta de votari al comentariilor incat pana si comentariile bune sunt lasate pur si simplu la cat de proasta e ziua celor care au chef sa ingroape comentarii.
Inteleg ca “se mai triaza” din vizitatorii si ca aia cu comentarii naspa ajung sa se plictiseasca daca se vad votati in jos dar totusi sistemul e penibil si de gradinita.
Mihai(Citează)
27/03/2015 la 12:22 PM
S ar putea implementa un sistem în care un air Marshall sa poată intra rapid în cabina cu o cheie speciala sau un cod special fără acordul pilotului. Acuma nu știu dacă în Europa avem din ăștia pe avioane.
gogu(Citează)
27/03/2015 la 12:28 PM
Odata ce ar putea exista posiblitatea sa poti intra din afara, fara sa-ti permita pilotii, va exista riscul ca un terorist sau o alta persoana sa poate deturna avionul.
Cea mai buna metoda ar fi ca in cockpit sa fie cel putin doua persoane, adica exact cum este acum in SUA.
Mihai(Citează)
27/03/2015 la 12:32 PM
“Nu am ce. îmi pare rău că pilotul, simțind coborârea, n-a avut inspirația sau timpul să spargă ușa”
Usa de la cockpit este facuta sa reziste la:
1. Explozii de grenada
2. Gloante trase de un pistol[9mm, uneori si calibrul .44]
3. Oricarei incercari de a o sparge folosind caruciorul cu mancaruri/bauturi.
https://www.youtube.com/watch?v=hrW7Bk8CS8c
https://www.youtube.com/watch?v=CG46x781H0w
Pilotul a realizat coborarea, insa in cele 1-2 minute cat i-a luat sa se duca pana la buda si inapoi avionul deja avea fixata traiectoria de coliziune. Inca un minut or fi durat ciocanelile si apoi incercarea de a intra cu acel cod de urgenta si copilotul a blocat usa complet.[De retinut faptul ca intervalul acela de 5 minute in care usa este blocata complet se poate repeta. Ai introdus codul de urgenta si copilotul a blocat-o? Dupa 5 minute el poate face treaba asta din nou.] Revenind, din secunda in care a realizat ca usa a fost inchisa pe dinauntru evident ca pilotul a facut tot posibilul sa sparga usa desi STIA ca nimic din ce ai la dispozitie intr-un avion nu o poate sparge.
Tudor(Citează)
27/03/2015 la 1:01 PM
Pai in filmulet pilotii erau lesinati amandoi si totusi stweardeza a intrat cu baza unui cod stiut de ea…
Catutzi(Citează)
27/03/2015 la 1:54 PM
Tocmai, pilotii au un buton prin care pot bloca accesul, daca nu o fac, stewardesa are un interval scurt de timp in care poate intra in cockpit. Asta ar putea inseamna ca respectivul co-pilot a blocat in mod intentionat accesul in cockpit.
Mihai(Citează)
27/03/2015 la 2:17 PM
În timp se poate sparge, dar n-a fost timp.
nwradu(Citează)
27/03/2015 la 2:17 PM
Da, o să mai modific limitele de ascundere.
nwradu(Citează)
27/03/2015 la 3:21 PM
Explicatia aceea cu diferentele intre low cost si full service este detaliata si presupun corecta. Dar face o mare si impardonabila greseala presupunand ca normele si reglemantarile se respecta la fel.
Gaelex(Citează)
27/03/2015 la 3:32 PM
Cum?
Sean(Citează)
27/03/2015 la 3:44 PM
Radule, la articolul anterior pe tema asta ai zbarcit-o rau de tot. I-ai acuzat pe expertii de la noi ca sunt slabi/prosti cand au zis ca la companiile low-cost nu se respecta niste standarde.
Iata ca au avut dreptate: au lasat un nebun sa preia controlul unui avion si sa omoare niste oameni nevinovati.
Asta se adauga la multe alte incidente in care au fost implicate companii low cost sau din tari babuineze.
Unde te pricepi, te pricepi. Unde nu, n-o mai da ca pe o axioma, zi-o ca pe o parere personala, si arata cu degetul dupa ce se confirma, nu inainte.
Leo(Citează)
27/03/2015 la 3:59 PM
Dai cu mucii in fasole, pilotii de la Germanwings sunt angajati Lufthansa, procesul de recrutare este identic la cele doua companii
George M(Citează)
27/03/2015 la 5:19 PM
poti sa imi spui daca mai poti vedea camera din cabina pilotilor, de pe pc? cu ceva timp in urma puteam urmari pilotii.
stefan(Citează)
27/03/2015 la 5:20 PM
Hai că ai găsit-o pe asta… N-au respectat standardele, bună asta!
Era nebun ăla. Nu mai zic că, după cum observi în declarații și anchetă, Lufthansa e acolo să gestioneze totul, nu Germanwings.
O mai zbârcesc și nemții, dar nu are legătură cu experții noștri.
Plus că ipoteza “a fost cu intenție” este valabil la orice ai ancheta, deci nu se pune că a nimerit-o cineva.
nwradu(Citează)
27/03/2015 la 6:15 PM
@Leo: aici nu a greșit cu nimic Germanwings. Ei folosesc aceleași proceduri ca orice companie din Europa, inclusiv AF, Lufthansa etc. Genul ăsta de nebunie e imposibil de detectat (poate va fi daca vor putea citi gîndurile… altfel nu). S-a mai întîmplat și la alte companii, vezi la Dezastre în aer. Inclusiv la companii din SUA, care nu erau low-cost.
alias(Citează)
27/03/2015 la 11:32 PM
Nu toate cursele aeriene de linie sunt prezente pe fightradar. De multe ori unele curse sunt dezactivate si nu apar pe radarul celor de la fightradar,
WizzAir are curse care nu apar pe fightradar..
koss(Citează)