►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Vă spuneam anterior că voi încerca să pun câteva întrebări unui oficial Uber în România, având în vedere că subiectul este foarte bun și sunt multe necunoscute la mijloc. Totul a decurs mult mai rapid decât mă așteptam, practic emailul meu a primit un răspuns imediat “hai marți, vine în România un oficial Uber”, așa că ieri am discutat 20 de minute cu Alexander Lobov, International Launcher pentru Uber.
M-am dus cu întrebările strânse pe aici atunci când v-am spus despre cum am mers cu o mașină Uber. Nu-s eu priceput la interviuri și nu veți citi ceva cu citate precise, ci doar ideile principale.
Momentan nu există o lege care să interzică activitatea Uber, dar nici una făcută special pentru acest tip de activitate. Ei nu se văd ca o companie de taximetrie, ci una de ride-sharing. După cum observa chiar Lobov, acum 5 ani nu exista acest concept, nici smartphone-uri atât de versatile, iar legislația veche (nu doar de la noi, ci din multe alte orașe și țări) trebuie actualizată.
Așadar, momentan operează într-o zonă gri, aș spune eu. Partea bună este că ei dialoghează permanent cu autoritățile pentru a modifica legile și a crea unele care să includă oficial și acest tip de activitate.
Exact ce licențe au nevoie este mai puțin important pentru mine, asta este între Primărie, Poliție și Uber. Se poate spune însă că Uber ar putea fi inclusiv interzis, dacă așa vor autoritățile noastre, ceea ce de altfel s-a întâmplat și în diverse alte orașe după ce organizațiile locale de taximetrie au făcut scandal sau primăriile n-au fost de acord cu modul lor de operare.
Mie-mi pasă însa mai mult de ce servicii îmi oferă mie acum, ceea ce ne aduce la următoarea chestiune care mă ardea.
Dacă mașina Uber în care mă aflu face accident și eu sunt rănit grav, cine-mi plătește spitalizarea? Șoferul are RCA și acesta acoperă și pasagerii din mașina sa, adică pe mine. Cine știe însă dacă voi primi despăgubiri, la cum se mișcă RCA-urile la noi, plus că atunci compania de asigurări poate găsește cine știe ce lege și spune “nu, RCA-ul nostru nu despăgubește pasagerii, pentru transportul de persoane contra-cost e altă lege, altă asigurare” sau ceva așa?
Vestea bună este că Uber are o asigurare proprie cu care poate despăgubi eventualele daune produse de un șofer de-al lor. Dacă nu te înțelegi cu RCA-ul său, te poți adresa Uber și ai putea fi despăgubit și de aceștia, după caz. Fiind vorba de o mare companie prezentă în toată lumea, am încredere mai mare că Uber va face ce trebuie pentru a rezolva echitabil orice situație problematică.
Nimic rău pe moment. De fapt veștile sunt din nou bune pentru utilizatorii Uber. Dacă plata nu este procesată, Uber plătește oricum șoferului suma datorată.
Tu, apoi, ești înștiințat că trebuie să pui bani pe card sau să introduci un alt card în aplicație, altfel nu vei putea utiliza serviciile Uber data viitoare. Dacă între timp ai pus bani pe card, poți face plata și ai din nou acces la serviciile Uber.
Se pare că nu primești. În contul tău de pe site-ul uber.com ai un istoric al curselor efectuate, dar rolul este strict acesta, de istoric. Chitanță și factură în sensul contabilității românești încă nu emit.
În contul tău există un buton “Cere factura”. L-am apăsat și eu, am primit un mesaj de la suportul oficial în care se spunea că factura este, de fapt, sumarul călătoriei, deci nu poți avea acum ceva oficial.
Este o altă chestiune pe care Uber încearcă să o rezolve. În alte țări, însă, multe companii au început să accepte aceste emailuri ca decont de călătorie.
Bine. Am întrebat care este procedura. Uber transferă șoferilor partea acestora din tariful unei călătorii, iar șoferii au datoria de a se duce la Fisc să declare veniturile și să plătească apoi impozit și alte taxe pe acestea.
Nu știu de ce contează acest aspect, dar am văzut că era o întrebare populară pe net.
N-au vrut să-mi spună o cifră exactă (nici nu știu de ce am mai întrebat, că oricum nu speram la un răspuns precis). De mai mare interes ar fi în cât timp poate fi o mașină la tine, dar nici această cifră nu este publică. Totuși, sunt lansați de două săptămâni, așa că mai au de crescut.
Sistemul lor le spune șoferilor la ce ore și în ce zone există o cerere mai mare de mașini Uber, așa ca aceștia pot ieși pe traseu doar la anumite ore. Nu există un program prestabilit, fiecare muncește cât poate.
Lansat de două săptămâni, Uber abia creează o echipă locală aici. Un General Manager este în curs de angajare sau proaspăt angajat, există manager pentru relația cu șoferii șamd.
Astfel, nu există un plan clar pentru extinderea în alte orașe din România. Nu există nici un plan clar pentru introducerea de noi servicii Uber, precum UberBlack, UberLux șamd, adică mașini mai bune și cu tarife mai mari.
Mulțumesc Chapter 4 pentru organizare.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
27 comentarii
11/03/2015 la 7:04 AM
Hai să-ți spun eu de ce e populară întrebarea cu taxele. Pentru că aproape nimeni nu plătește taxe și impozite în România. Iar acum vine un business în România pe care toți îl ridică în slăvi doar pe motiv că e cool, deși el poate fi ușor catalogat la nivelul de evaziune fiscală.
Scuza că ne ascundem în spatele unor legi inexistente este aberantă. Așa se fură de mulți ani. E țara perfectă.
Am înțeles că e datoria șoferilor să facă pasul ăsta, dar Uber face asta? Plătesc și ei taxele și impozitele? Și în baza cărei legi?
Nu înțeleg cum în 2015 tot nu ne interesează că putem plăti anumite servicii fără să ne asigurăm că ele sunt impozitate.
P.S. Nu spun ca Uber ar fi în ilegalitate, dar mă sperie lipsa noastră de interes în sensul ăsta. Valabil cu orice business.
Alex Damian(Citează)
11/03/2015 la 8:21 AM
Din partea mea, daca trimit un excel la anaf cu ce au platit soferilor, sunt mai fiscalizabili ca taximetristii.
add(Citează)
11/03/2015 la 8:42 AM
marea problema a romaniilor, Uber
ovidiu(Citează)
11/03/2015 la 9:36 AM
Si eu cum decontez aeroport-firma? :) Si vreau sa pastrez bonul pentru loterie…
Marian(Citează)
11/03/2015 la 9:41 AM
Am întrebat și asta. Au spus că sunt conștienți că deplasările decontabile nu se vor face prin Uber, deși în multe companii încep să fie acceptate, dar asta este momentan situația. Se concentrează pe segmentul consumer, nu business.
nwradu(Citează)
18/09/2015 la 3:28 PM
Nu. Sunt sofer la ei. Astept de 5 saptamani sa imi plateasca diverse bonusuri ei invocand erori in sistem…probleme cu banca…cacaturi.
Contractul semnat cu soferii e puscarie curata pentru soferi…absolva uber de oroce plata sau responsabilitate. Ei vor flutura in mod clar contractul in caz de orice dauna materiala. Astept sa imi dea banii si le umplu frigideru :))
Adrian(Citează)
11/03/2015 la 10:10 AM
Mie nu-mi place faptul ca nu ai posibilitatea sa refuzi pe anumiti soferi asa cum e, de exemplu, la Star Taxi. Poate mie nu-mi place fața unuia sau faptul ca are doar 3.5 stele din 5.
thundermar(Citează)
11/03/2015 la 10:50 AM
Nwradu, poate explici ce e aia “ride-sharing”. La mintea mea, şi la cunoştinţele mele de engleză, e cu totul altceva decît ce descrii tu. Ce descrii tu este pură taximetrie.
Nu sînt fan al primăriilor şi legislaţiei româneşti dar nici nu-mi place ca o companie să o dea “cotită” şi să zică că vinde altceva decît vinde în realitate.
alias(Citează)
11/03/2015 la 10:52 AM
Ai avut de ales între mai mulți?
nwradu(Citează)
18/09/2015 la 2:30 PM
in contractul semnat de soferi cu UBER scrie negru pe alb ca UBER se spala pe maini la orice accident si ca soferul va despagubi integral orice victima!!!
deci treaba ca iti da uber bani in caz de accident cu vatamari corporale este falsa
adrian(Citează)
18/09/2015 la 3:18 PM
Nu mai țin minte exact, dar parcă am spus că au asigurare, nu că-ți dau bani. Dacă ceri despăgubiri și de la Uber și-i dai în judecată, sunt asigurați pentru astfel de chestii. Altfel, evident, te bazezi pe RCA-ul șoferului.
nwradu(Citează)
11/03/2015 la 10:58 AM
Și eu cred că o dau cotită la acest aspect (poate doar faptul că nu poți lua un Uber fluierând pe stradă după el), dar nu-mi pasă așa tare.
nwradu(Citează)
11/03/2015 la 11:32 AM
Am uitat să întreb asta, dar depinde de tipul de entitate juridică pe care-l au.
Dacă există o firmă UBER SRL, plătesc taxe aici ca orice firmă. Și dacă ar fi filiala celor internaționali, la fel s-ar întâmpla. Nu cred că ar putea discuta cu autoritățile despre legi, după cum zic ei că fac, dacă n-ar avea totul pus la punct pe partea lor.
nwradu(Citează)
11/03/2015 la 12:02 PM
Pai tocmai ca la Uber iti spune – asta e soferul, daca nu-ti convine anulezi cursa si platesti 6 lei. La Star Taxi iti propune un sofer si daca nu-i dai accept iti trece la urmatorul.
thundermar(Citează)
11/03/2015 la 12:36 PM
eu da, mai ales în cazul aplicației CleverTaxi, unde poți alege din mai multe firme de taxi.
Gabi Udrescu(Citează)
11/03/2015 la 12:43 PM
legat de “șoferi bine plătiți”, cel pe care l-am prins eu zilele trecute avea aceleași probleme (existențiale) ca și restul taximetriștilor: pentru mașina lui (VW Jetta) costurile de întreținere sunt mai mari decât costurile pentru mașinile altora (Matiz de ex.) și ar fi dorit tarife mai mari pentru clienți.
faptul că el rămâne cu 80 de lei din 100 din care mai plătește taxe, combustibil, curățenie, întreținere auto, masă, cafea, etc. aparent, nu rentează. el spunea că din 80 de lei, rămâne cu un profit net de 16-20 de lei maxim.
aplicând regula de trei simplă, grosso modo, am dedus că “banii lui” la final de lună de Uber erau undeva între 500 și 1000 de lei pentru 4-6 ore de muncă. ceea ce pentru mine, aplicând regula economiei de piață, nu e un venit rău pentru genul acesta de activitate.
Gabi Udrescu(Citează)
11/03/2015 la 12:55 PM
Sistemul se bazeaza pe altceva.
Un sofer care are 3.5 nu e un sofer uber :) in momentul in care se strang mai multe review-uri relative sau chiar unul singur dar intemeiat el va avea accesul blocat la aplicatie.
Ideea este ca vor doar soferi de 4.5 in sus, in timp se vor tria si vor ramane cei seriosi , desi se iau niste masuri sa nu vina toti taximetristii cu dosare penale si permise suspendate mai sunt si unii care scapa :) Sunt necesare cam 6 luni, aproximez eu, pana se pune pe picioare o treaba buna .
maniak(Citează)
11/03/2015 la 2:40 PM
Am inteles cum e cu RCA-ul, unde scuipa boierul RCA pupa voda Uber.
Dar cu Casco cum e?
mihai(Citează)
11/03/2015 la 5:11 PM
Salut, nu am încredere în acest serviciu uber. Nu plătesc taxe statului, clientul nu este în niciun fel protejat în cazul unor accidente. Prevăd că dacă se întâmplă ceva cu mașinile uber, compania o să-și ia tălpășița imediat din țară
razvan(Citează)
12/03/2015 la 2:18 AM
Majorității clienților de taxi galben nu-i pasă dacă șoferul emite bon, decât dacă decontează la firmă. Câți cer bon cu intenția să încaseze statul taxe?
La ce ajută RCA-ul in caz de accidentare a pasagerului unui taxi normal?
George(Citează)
20/04/2015 la 12:50 PM
In momentul in care soliciti o masina Uber cand soferul accepta comanda iti apar poza soferului, marca masinii si nr de inmatriculare, ratingul (maxim 5 stele ) care nu va fi sub 4 stele ( daca scade sub 4,5 stele din cate stiu atunci soferul nu are calificativul necesar si nu va mai fi activ ). Se poate anula comanda imediat ce vezi detaliile despre soferul tau, exista aceasta functie de anulare imediata. Totusi daca decizi ca soferul sa ajunga la adresa indicata pentru preluare, anunta sosirea si in acel moment te decizi sa anulezi deplasarea vei fi taxat cu tariful minim de 6 lei daca nu ma insel, deci nu prea cred glumele gen taxi vino si ma mai gandesc daca mai merg sau nu vor mai fi prezente facanduse in acest fel o autoselectie creand astfel o categorie de pasageri seriosi
Level(Citează)
05/05/2015 la 10:41 AM
Ce entitate juridica sa aiba, ca nu afiseaza nimic pe site legat de entitatea juridica si nici nu dispun de numar de telefon, mi s-a confirmat prin email chiar de ei. E o schema bine pusa la punct, ei antreneaza soferii sa raspunda la intrebarile ca ale tale cum ar dori ei, au si sedinte saptamanale pentru asta. Daca ar plati taxe, atunci ar emite cel putin factura sau chitanta (daca nu emit bonul fiscal), StarTaxi a facut asta o scurta vreme cand se platea online si a fost atacat juridic. Nu am nicio indoiala ca nu e legala treaba asta cu Uber si nu numai atat, in timp ce ei nu platesc taxe, soferii inscrisi la ei trebuie sa o faca.
Georgiana(Citează)
05/05/2015 la 10:46 AM
Eu cer aproape mereu bon, desi nu decontez. Luna asta, dupa aproape 3 ani de mers zilnic cu taxi, imi iau masina, iar la nevoie o sa folosesc StarTaxi si Cristaxi.
Georgiana(Citează)