►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・PC Garage・Flip・Secom・Altex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Vodafone, certificată pentru cel mai bun punctaj al serviciilor de date și telefonie din România (P)
RATB-ul are o idee de-a dreptul proastă: tarifarea în funcție de zona până unde mergi. Știu că se poartă în alte mari orașe, dar acolo transportul în comun iese mult în afara orașului sau același bilet este valabil pe multiple mijloace de transport, din care unele ies spre alte localități periferice.
Astfel este situația în Londra, Barcelona și parcă și Paris, de exemplu. În Londra, însă, zona 1-2 corespunzătoare celei mai ieftine opțiuni este practic “orașul”. La fel și în Barcelona, cu zona 1 te plimbi peste tot.
În condițiile în care RATB-ul nu iese din București decât simbolic (doar 11 linii spre localitățile periferice), nu înțeleg rostul acestei tarifări.
Lucrurile par și mai prostești atunci când citești cum va funcționa sistemul:
“În momentul în care validezi biletul, validatorul care știe în ce zona ești, te întreabă în ce zona vrei să ajungi. Daca vrei în zona 1 apeși zona 1 și te taxează corespunzător. Când treci cu mijlocul de transport în comun dintr-o zonă în altul, sistemul te anunță. Dacă a intrat în zona 2, cine a platit pentru zona 2 merge mai departe, iar cine a platit doar pentru zona 1 coboară sau mai validează o data pentru a merge în zona 2”, a explicat pentru B365.ro, Ion Dedu, director executiv al Direcției de Trabsporturi din cadrul Primăriei Capitalei.
Ce face?!
Validatorul știe unde ești? Hai să zicem că asta ar fi posibil, odată ce dotezi toate autobuzele, troleibuzele și tramvaiele cu GPS, dar sistemul trebuie să funcționeze permanent, pe când acum poți vedea zeci de autobuze care indică greșit traseul pe care sunt, stația curentă sau ora, semn de fiabilitate scăzută și software găunos.
Sistemul te va anunța că ai trecut în altă zona? Cum face asta? O să dea validatorul un semnal “hei tu, ăla care ai validat acum 5 minute, vezi că trebuie să taxezi din nou!”. Iar eu mă voi duce din nou la validator, mă voi lupta cu butoanele și voi valida pentru noua zonă? Ar mai putea fi un anunț de genul “stimați călători, am trecut într-o nouă zonă, vă rugăm validați din nou”. Ca și înainte, asta înseamnă că sistemul PA din autobuze trebuie să funcționeze bine, iar oamenii să știe ce trebuie făcut.
Ca să vedeți de ce astfel de măsuri sunt o prostie inutilă în acest moment, să vă spun cum funcționează RATB-ul acum, că poate sunteți din provincie sau nu-l utilizați.
RATB-ul are o problemă serioasă cu oamenii care fac blatul. De nenumărate ori mi s-a întâmplat să mă urc împreună cu vreo alți 10 cetățeni într-un autobuz sau tramvai și să fiu eu singurul care validează. Singurul, nu glumesc! Ai naibii, toți ceilalți au abonamente. Să vedeți ce priviri speriate mi se aruncă din partea celor care cred că poate sunt controlor și urmează să blochez validatorul pentru verificare.
(Eu sunt genul care taxează întotdeauna, chiar și la 10 noaptea când e clar că s-au retras controlorii. Mi se pare normal că, dacă utilizez mașina RATB-ului, să plătesc cei 1,3 lei pentru asta, altfel nu pot spera la condiții mai bune)
Cum s-a rezolvat asta în străinătate? Toți călătorii se urcă doar prin față și validează de față cu șoferul. Pe celelalte uși doar se coboară. Să nu credeți că alții sunt mult mai civilizați, în Amsterdam am văzut turnicheți la celelalte uși, adică bare ce nu permit decât coborârea, nu și urcarea. Aproape 100% dintre călători plătesc biletul. La noi estimez cam 30%.
Ce-a făcut RATB-ul? Nimic. Din contră, pe unele tramvaie sau trolee au lipit anunțuri (adică o hârtie băgată într-un dosar de plastic și lipită cu scotch pe ușă) prin care călătorii sunt rugați să urce pe celelalte uși, nu prin față.
Mai mult, controlorii își fac treaba aleator. Într-o zi o controloare a dat amendă unei tinere. Apoi i-a sunat telefonul și a vorbit vreo 4 stații la mobil, timp în care vreo 10 alți oameni s-au urcat fără să taxeze; nu i-a mai păsat. Sunt cunoscute exemplele când controlorii se iau doar de oameni vulnerabili, ignorând toți țiganii sau dubioșii, cărora nu le cer biletul la control.
Vrei să motivezi controlorii? Dă-le 30% din amenzi sub formă de prime. Cred că ar deveni cei mai conștiincioși oameni, iar veniturile RATB ar crește înzecit.
Cam pe oriunde am fost eu – și s-au adăugat câteva destinații la activ -, plata mijloacelor de transport în comun se face la oră. Taxezi biletul și timp de o oră poți utiliza orice combinație de mijloace de transport în comun.
Până la urmă, este foarte logic. O oră ar trebui să-ți permită să ajungi oriunde în oraș, iar tu plătești pentru acea călătorie.
La noi plătești în fiecare mijloc de transport. Acum vreo două luni am lăsat mașina la service și am ajuns acasă luând tramvaiul fix o stație, apoi de acolo am luat un autobuz pentru încă o stație. Am taxat două călătorii.
Ca să înțelegeți ridicolul, a fost o călătorie de 5 minute în total și de vreo 2 km ca distanță. În același timp, aș putea să iau, de exemplu, 133-ul de aici din Tineretului și, cu o singură taxare, să călătoresc tocmai până la Gara de Nord pe un traseu lung ce ajunge pe la Hala Traian, Moșilor, Calea Dorobanți și Piața Victoriei.
Exista și la noi un bilet unic RATB-Metrorex, valabil 60 de minute, care nu știu dacă mai există și cum s-ar putea cumpăra. La metrou ai nevoie de cartelă magnetică, la RATB de card RFID. Cred că nu mai există.
Asta e simplă. Un lucru funcționa bine în București, acel portofel electronic nominal pe care puteai pune abonament la metrou, dar și călătorii sau abonament la RATB. Dacă n-ați făcut-o deja, citiți aventura mea la RATB cu un astfel de card.
Colaborarea RATB-Metrorex a fost încheiată cu scandal. RATB-ul nu plătea banii mai departe către metrou.
Apoi, puteai cumpăra bilet RATB de pe telefon. Și contractul cu acea firmă (SimPlus?) a fost reziliat de la 1 ianuarie, dar pe 29 ianuarie au căzut la pace și a fost reactivat.
Automate de bilete? Nu sunt.
Poți cumpăra bilet de la șofer? Nu, deși aproape în orice altă țară din Europa poți face acest lucru.
Ultimele două sunt chestiuni aproape obligatorii atunci când vrei să crești turismul în București, că străinii nu au chef să descifreze cartelele noastre și să caute chioșcuri de reîncărcare.
Ah, cât de greu o fi să lipești în autobuze, dar mai ales în stații, o hartă cu traseul? Hărți sunt în toate țările văzute de mine. La noi nu se poate, la noi ajungi într-o stație și habar n-ai pe unde o iau mijloacele de transport care ajung acolo. Mai mult, nu știi exact în ce stație trebuie să mergi. De exemplu, ți se spune “ia 385-ul de la Piața Unirii”, dar la Unirii sunt vreo 7 stații separate, că-i imensă zona. La fel și la Piața Presei. Să vedeți în Londra cât de mișto sunt toate clasificate și indicate pe hartă. O fi așa greu ca și la noi să fie numite Piața Unirii A, B, C șamd, iar pe hartă să vezi că tu ești în stația F și autobuzul pe care-l cauți pleacă de la B, în partea cealaltă a parcului?
Despre mijloacele de transport în comun nu mai zic. N-am văzut nicăieri tramvaie mai proaste ca în București. Și nu ne-ar strica nici un autobuz real spre Otopeni. Știu, nu sunt bani de investiții; poate ar trebui să oprească blatul.
O mare parte din belele provin din faptul că Metrorex-ul ține de Ministerul Transporturilor, pe când RATB-ul de Primăria Capitalei. Din cauză că fiecare a făcut ce-a vrut, la metrou avem cartele magnetice, iar RATB-ul a mers pe carduri RFID.
Tot din acest motiv nu avem un sistem integrat de transport, o strategie reală de dezvoltare unitară a sa și nici măcar o simplă colaborare de genul “aceeași cartelă peste tot” sau “biletul valabil o oră”.
Toată treaba asta cu noul sistem de tarifare pe zonă, a cărui implementare înseamnă noi validatoare, sisteme de poziționare, monitorizare, anunțuri, bilete șamd, pare o idee făcută doar pentru ca vreo firmă să mai ia niște bani foarte mulți prin acest contract, în timp ce problemele RATB-ului sunt altele și, culmea, multe ar putea fi rezolvate destul de simplu.
« Vodafone, certificată pentru cel mai bun punctaj al serviciilor de date și telefonie din România (P)
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
31 comentarii
12/02/2015 la 6:58 AM
Cine dracu vine sa faca turism in bucuresti? Mai bine ar suplimenta numarul de mijloace de transport. Fata de acum 10 ani, cel putin ochiometric, mie mi se pare ca numarul oamenilor care platesc calatoria a crescut.
mircea (primul)(Citează)
12/02/2015 la 7:21 AM
Pe bune? Adica nu ai putut sa mergi pe jos 2 statii? (Da, stiu ca vroiai sa demonstrezi prostia sistemului de validare a 1 calatorie – dar am ramas socat la idee, sa astepti 2 RATB pentru 2 statii)
Mark-3000(Citează)
12/02/2015 la 7:22 AM
uti vs teamnet. sa vedem care castiga aici :)
costin(Citează)
12/02/2015 la 7:52 AM
Ai uitat un aspect important… gratuitea pensionarilor si sumele imense platite din banii nostrii (taxele locale) .
Sa le dea frate 50% ce atata gratuit , masura asta a fost gandita ca pomana electorala nu ca un ajutor. Daca se vroia ajutor, trebuia acordata facilitatea celor cu pensia sub salariul minim sau ceva de genul.
Si asa dimineata nu ai loc de ei, zici ca se duc toti la serviciu…
Sunt atatia oameni in campul muncii care au salarii mai mici decat multi pensionari si cu toate astea platesc abonament, de elevi ce sa mai zic ei nu pot vota deci ciuciu.
M-am saturat de atata pomana…
Alex(Citează)
12/02/2015 la 8:09 AM
Sunt de acord cu Alex, legat de bătrâni. În plus toți bătrânii circula fix în orele de vârf. Vând e aglomerația mai mare hop și ei. Și blochează și ușile ururcandu-se primii și după rămân fix în ușă sa nu care cumva sa nu poată cobori peste 4 stații…
Iar partea cu biletul la șofer e cea mai buna chestie. Așa am văzut și în Spania și în Franța și în SUA. Dar nu trebuie neapărat sa îi dai cash vânzătorului. Poate sa fie și un tonomat mic lângă șofer și sa bagi monezi. So feral doar sa se asigure ca ai plătit.
Daniel(Citează)
12/02/2015 la 8:30 AM
Era vreme foarte urâtă.
nwradu(Citează)
12/02/2015 la 8:31 AM
in franta nu stiu unde ai vazut tu in autobuz tonomat cu monede( plus ca mi se pare inconvenabil sa car fiare dupa mine ) ?!?!? infine cel mai util este sa cumperi cartele de 10 , 20 , 30 calatorii doar ca la ei au un sistem unitar cu o singura cartela de hartie platesti peste tot ( evident in alta tara nu la noi ) . Sa revenim eu sunt de acord cu wradu ( doar ca la noi nu este bunavointa toti se zbat dupa propriile interese ) . Si nu va mai tot legati se babeti ca poate apucati si voi sa ajungeti asa ….. ei sunt o cauza pierduta deaorece nu le mai poti schimba mentalitatea . In schimb noi ar trebui sa ne civilizam putin ( mai mult ) .
Radu(Citează)
12/02/2015 la 8:33 AM
Eu nu sunt de acord.
Mi se pare că oricum la noi bătrânii sunt forțați să stea în casă, neexistând niște grupuri care să-i ajunge, nopți de bingo, asistență socială șamd. Dacă gratuitatea asta îi face să mai iasă din casă, măcar atât.
Și da, 70% dintre călători par bătrâni, dar avem mulți bătrâni. Foarte mulți se duc până la cine știe ce piață doar pentru că-i mai ieftin cu 50 de bani acolo…
nwradu(Citează)
12/02/2015 la 8:33 AM
În sua era cu monezi/bancnote. În Franța era obligatorie intrarea prin fata și șoferul vedea cine valida și cine nu.
Daniel(Citează)
12/02/2015 la 8:38 AM
RATB-ul e pentru unii muma, pentru altii ciuma. Oamenii care au loc de munca, sunt productivi si vor sa se deplaseze rapid trebuie sa plateasca. Cei care sunt intretinuti de societate direct sau indirect beneficiaza de gratuitati. Sunt linii de autobuze si tramvaie pe care nu controlorii nu cuteaza a le aborda (de exemplu, zona libera dintre Luica – Zetarilor – Sos. Ferentari – Rahova). Oamenii protesteaza ca autobuzul 220 vine rar in timp ce 139 vine prea des, desi ambele sunt la fel de solicitate, nu numai de blatisti colorati.
Pe de alta parte, soferii nu vor accepta sa vanda bilete, mai ales ca nu mai exista bilete si aparate care sa le taxeze. Nu e vreme de stat cu autobuzul si mai ales cu tramvaiul in statii pentru a emite carduri si a da restul la valuta turistilor.
fane(Citează)
12/02/2015 la 8:53 AM
Nu sunt de acord cu tine. Nu asta e rezolvarea.Trebuie bagate mai multe garnituri.
Si apoi, Ratb detine (cred) monopolul pentru transportul la suprafata si mai primeste si subventii de la primarie. Cum e posibil sa nu aiva bani?
Apropo…multi dintre controlori ar trebui sa primeasca punere pe liber (concedierea) nu prima bonus din amenzi! Mi-e scarba cand ii vad cum intra la “pescuit” si salta 1, 2. Am prins perioade cand pe trafic greu oprea intre statii si te astepta jos cu jandarmii. Omul, in general, e un animal care trebuie dresat.
Ps: da, am luat amenda pe ratb pentru ca s-a intamaveam bilet, am platit
Florin C.(Citează)
12/02/2015 la 9:00 AM
Ce idee cretina, aia e problema RATB-ului ? Este atat de enervant cand vezi ca solutiile nu sunt complicate , macar daca ar incepe cu blatistii ….e tare “placut” cand ma controleaza pe mine si pe cei 5 colorati de langa nu ….
Da si eu validez calatoria chiar daca merg o statie , stiu privirile speriate de care zici :)
@Mark este gresit sa mergi o statie ? Poate vrei sa ajungi mai repede, poate o statie are 1 km , poate e frig si nu vrei sa mergi prin zapada pana la genunchi .
Orkidea(Citează)
12/02/2015 la 9:32 AM
Salut! Eu cred ca ar fi aproape imposibil pentru ca atunci cand autobuzele sunt full nu sta nimeni sa valideze de 3 ori. Liniile preorasenesti deja platesc in plus (1,5 calatoria, 65 parca abonamentul intreg cu o linie preoraseneasca). Facusem eu un studiu anul trecut pentru facultate despre controlori (si tot atunci mi-am invins frica de ei) si mi-au spus ca si la centru urla centralista, sau ce o fi, ca nu si-au facut norma de nu stiu cate amenzi, desi in contract nu scrie cate amenzi trebuie sa dai pe zi. Pentru ca soferul sa vanda bilete, ar trebui sa i se modifice total cabina, sau macar un gemulet sa ii faca, dar tot nu garanteaza ca se vor purta frumos. :)
Mada(Citează)
12/02/2015 la 9:42 AM
Iar acum sunt în lipsă de carduri pentru portofelul electronic. Și în loc să aducă mai multe carduri au anunțat că toți cei care nu au găsit card pot călători fără să își ia amendă. Asta era soluția…
Dragoș Asaftei(Citează)
12/02/2015 la 10:16 AM
Apropo de subventii si gratuitatea pentru anumite categorii sociale: de ce nu ar fi gratuit pentru toata lumea? http://www.bucharestlife.net/2015/01/27/make-public-transport-in-bucharest-free/
ipo(Citează)
12/02/2015 la 10:27 AM
Nu mai compara Bucurestiul cu Amsterdam la solutii de transport! Vezi ce densitate de oameni au aia si ce densitate este in Bucuresti. Ai paraliza RATB-ul daca i-ai forta pe toti sa urce pe la sofer la fiecare statie. Sa vezi cum iese autobuzul 282 in fiecare dimineata din zona Fundeni-Colentina full-full… sunt vreo 4-5 statii in zona de blocuri la distante de mai putin de 500 de metri una de alta si la fiecare e puhoi de lume.
Nu poti forma coada la venirea mijlocului de transport in comun la o asemenea afluenta de calatori. O solutie ar fi sa formezi coada si sa validezi plata la sosirea in statie, ca la metrou. Practic faci in statie un buffer de oameni care deja au platit. Inteleg ca o astfel de implementare este in Instanbul. Dar pentru asta chiar este nevoie de schimbari de infrastructura.
nashu_mare(Citează)
12/02/2015 la 10:31 AM
Radu, sa fim seriosi, scopul existentei RATB nu e cel de a plimba pensionarii ci de a transporta TOTI cetatenii de la un punct A la punct B in conditii civilizate.
Ei bine, cand multi pensionari dau buluc dimineata sa mearga la Obor sau in alta parte pentru nu stiu ce produs mai ieftin, alea nu se mai pot numi conditii civilizate.
Gandeste-te ce s-ar putea face cu banii din subventie pe care RATB o primeste de la Primaria Capitalei, cat material rulant s-ar putea cumpara/reconditiona si etc.
Si asa nu sunt destule autobuze, mai sunt si pline de pensionari…
Suntem tara asistatilor sociali si a pomenilor electorale, platim pensii si subventii iar de investit nu se investete nimic, a nu se intelege ca am ceva cu pensionarii… eu am ceva cu politicienii pentru in ultimii 25 ani au incercat sa cumpere voturi cu ulei, zahar, faina si gratuitati pe transportul in comun.
Alex(Citează)
12/02/2015 la 10:39 AM
completare : pana nu se va privatiza RATB va fi doar o bataie de joc la adresa noastra si o gaura in bugetul orasului.
S-a dovedit in atatea cazuri ca statul este cel mai prost manager, vezi TAROM , Hidroelectrica etc.
Valabil si pentru RADET, alt exemplu de regie administrata prost.
Alex(Citează)
12/02/2015 la 10:52 AM
Nu mai bine s-ar preocupa să facă rost de carduri, în loc să scotă asemenea idei stupide? L-aș pune pe directorul RATB într-un autobuz ce merge seara spre Pantelimon sau Ferentari, să vadă cum e să călătorești ”arhivat”, iar apoi să i se ceară să își mai valideze încă o dată cardul. E trist că oamenii ăștia care debitează asemenea idei, ei cunosc situația doar de după birou, nu și din perspectiva călătorului.
Stefan(Citează)
12/02/2015 la 10:53 AM
Un prim pas important este trecerea metroului si a ratb-ului intr-o sigura societate care tine de Bucuresti. Nu e normal ca cei din alte parti ale tarii sa plateasca taxe care ajung la Min. Transp. si apoi la Metrorex. De aici se pot concepe strategii unitare pentru transportul in Buc., metrou + suprafata, studiate rute etc.
Nu are rost sa comparam cu alte orase, acolo este mult mai dezvoltat transportul si densitatea este mai mica.
Mai toate orasele mari au trasportul impartit pe zone si cu un bilet poti circula pe orice. In Berlin zona A+B (minimul pe care il poti lua) iti asigura transport pe U-Bahm, S-Bahn, autobuz, tramvai si trenurile regionale care taie orasul. Zona C este pentru orasele invecinate, de ex. Potsdam, care este pe 40km distanta.
bogdan c.(Citează)
12/02/2015 la 11:12 AM
Daca imi aduc bine aminte, in Suedia puteai plati si direct cu cardul in tramvai, aveau acolo un automat.
Pyro(Citează)
12/02/2015 la 11:18 AM
Dar în Londra sau Paris pe unde crezi că se urcă?
nwradu(Citează)
12/02/2015 la 11:32 AM
Nici Londra si nici Paris nu sunt cunoscute pentru transportul de suprafata foarte dezvoltat. Dimpotriva, sunt cunoscute pentru metroul lor. Orasele alea nu se bazeaza pe autobuze pentru a muta cantitati imense de oameni dintr-o parte in alta intr-un timp cat mai scurt.
nashu_mare(Citează)
12/02/2015 la 11:34 AM
Sa nu uitam de functia de “adapost” pe care o capata autobuzele din Bucuresti pe timpul iernii, pentru aurolaci si boschetari. O, yeah!
Radu, am avut intentia sa spun ca tarifarea pe zone nu va putea fi introdusa pentru toate motivele invocate de tine si poate pentru multe altele. Dar stim cu totii ca daca se va lua decizia ca ‘investitia’ trebuie facuta, nu mai conteaza adevaratele probleme. Cam ca si cu cardurile de sanatate.
Olga(Citează)
12/02/2015 la 7:15 PM
Pare o mare prostie.
Eu am stat in Paris o vreme. Autobuzele acolo sunt mai mult chestii turistice, care merg incet si nu se misca decat in interiorul orasului, pe distante relative scurte, adica zona 1 si 2. Si biletele erau fixe ca pret. Nu se apuca sa faca nimeni aberatii legate de zona, caci ar fi horror de gestionat si nu merita. Exact cum e in prezent transportul in Bucuresti. Mi se pare absurd sa schimbi asta.
Abonamentul cu “zone” se practica la metrou, dar ala chiar avea logica. Metroul mic si vechi se ocupa doar de “oras”, adica zonele 1 si 2. RER-ul e practic un tren adevarat si iese foarte mult din oras, pana la 15-20 de km in afara Parisului. E evident ca trebuie sa platesti mai mult daca iesi in zona 3,4 si 5, caci acolo chiar mergi mult. Plus ca si logica se putea automatiza relativ simplu. Iesirea din statie se facea pe baza de bilet: ai bilet/abonament pana in zona 4, cioaca daca incerci sa iesi din statie la Disneyland, care e in zona 5. Nu se deschide usa. Usile se deschid doar in statiile din zonele 1,2,3,4.
Dar noi ne scarpinam invers, asta a mai ramas de rezolvat in Bucuresti. Repet, ar avea o oarecare logica pentru eventuale curse lungi, care ies bine din oras. Ori astea nu prea exista in Bucuresti.
silicon_v(Citează)
12/02/2015 la 10:12 PM
O mare prostie, nu stiu ce sa mai faca sa ne ia bani din ce in ce mai multi…
Bogdan(Citează)
13/02/2015 la 12:45 PM
Respectatul programului, masini curate… asta nu vor sa introduca?
Gaelex(Citează)
03/11/2015 la 9:03 PM
Pentru a respecta programul va trebui banda speciala sau separata caci la ce trafic infernal avem, nu vor reusi sa respecte programul. Legate de nr vehiculelor ptr transportul persoanelor sa fie marit va trebui sa faceti reclamatie scrisa catre Ratb.
Gaby(Citează)
14/02/2015 la 2:07 AM
In Australia (perth) autobuzele sunt gratuite in zona metropolitana.
Taxezi cu cardul la intrare, taxezi din nou la ieșire. GPS-ul din autobuz știe din ce zona ai urcat si in ce zona ai coborât. Daca ai uitat sa taxezi la ieșire ti se ia maximul cursei (poți după sa suni si sa contești si ti se dau banii înapoi ).
Cardul de transport il legi la cardul de credit si iti extrage de pe card in pachete de $20 când rămâi sub o anumită limita.
Baules(Citează)
17/02/2015 la 5:14 PM
Am inteles ca cei de la ratb au ramas fara carduri de calatorie, astfel poti sa le spui controlorilor ca nu ai gasit sa cumperi card si scapi de amenda
Bogdan V(Citează)