►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Cam după primul Black Friday, poate și înainte de asta, magazinele online s-au confruntat cu o nouă problemă apărută ca o tendință normală a oamenilor: se cumpăra doar când erau oferte speciale. Pur și simplu pentru multe produse nu exista urgența achiziției, iar oamenii așteptau următorul Black Friday sau Crăciunul.
Așa că, logic, magazinele au făcut mai multe campanii de reduceri (care, la rândul lor, erau mai mult sau mai puțin semnificative, dar asta e altă discuție). Treptat am adăugat încă vreo două campanii de reduceri, ceva prin mai și ceva Back to school, iar apoi s-a terminat cu orice reținere și acum avem Halloween, reduceri de 1 decembrie, reduceri de revelion, reducerile anului nou, reduceri de Sf Valentin, pun pariu că vom avea și de Dragobete, reduceri de 8 martie, de 1 mai, “reducerile verii” și încă diverse campanii precum cele făcute de eMAG fără o ocazie anume, folosind nume generice precum Revoluția Prețurilor sau Spring/Summer Fest. Altex a făcut anul trecut de vreo 5 ori Noaptea Devoratorilor de Oferte.
În practică, lunar sau chiar la 2 săptămâni avem câte o campanie de reduceri. Sunt magazine care o țin aproape permanent în campanii de reduceri și nu mă refer la “uite ofertele săptămânii”, ci campanii cu vizualuri, teme și moto-uri diferite, precum fac F64 sau Elefant.ro.
Este o consecință a pieței. Oamenii nu cumpără decât dacă văd cuvântul reducere și bula de “-x%” în fața prețului, indiferent cât ar fi “x”. Dacă așa merg lucrurile, magazinele fac și mai multe campanii.
Pe termen lung această tendință nu poate fi una bună. Pur și simplu nu este timp suficient să gândești campanii bune, să negociezi cu distribuitorii sau importatorii niște discount-uri mai serioase, să aduci marfa, să faci grafica, reclamele și să o livrezi clienților. Sau timp ar fi, dacă angajezi de trei ori mai mulți product manageri, dar de unde să plătești atâția oameni?
Prin urmare, mai degrabă că vor fi menținute prețurile la un nivel umflat, pentru ca apoi să pară reducerea mare în acele zile de campanie. Nu-i bine.
Campaniile ar trebui să fie de trei tipuri:
Cea mare, cea pentru care te pregătești o jumătate de an, adaugi servere, negociezi la sânge cu distribuitorii, îi ajuți să lichideze stocuri, vinzi de 10 ori mai mult și cu o marjă mică de profit, dar câștigi mai mult.
Black Friday trebuie să fie unul singur. Nu-mi place ce face Altex, de exemplu, care în perioada 12-15 februarie a avut o campanie numită, simplu, Black Friday. A început joi, nici măcar vineri. A doua zi, pe 13 februarie, Domo a început Black Friday.
Termenul ar trebui să fie utilizat doar o singură dată pe an, că dacă magazinele încep să-l folosească mult mai des, își erodează singure fix evenimentul cel mai important al anului. Oamenii vor vedea constant “reduceri de black friday”, multe nici nu vor fi atât de semnificative, așa că atunci când vine momentul adevărat, la final de noiembrie, cumpărătorii vor spune “meh”.
Cred că orice om de marketing ar spune că ce se întâmplă acum este o mare greșeală.
Mie îmi place ideea Back to school, de exemplu. Este un moment când elevii și studenții caută laptopuri ieftine, imprimante, rechizite, ghiozdane și diverse alte lucruri pentru școală și facultate. Fă reduceri la aceste produse și le vei vinde.
Îmi plac și campaniile de Sf Valentin, deși poate și mai potrivite ar fi pentru 8 martie. Cadouri pentru el și ea, că mulți n-au inspirație și pică bine când un magazin îți arată o listă întreagă de sugestii de toate tipurile, cadouri pentru voi în cuplu, diverse pachete de servicii surpriză șamd.
Cam atât. Uitați-vă la magazinele de haine din mall-uri, care în principiu fac reduceri de două ori pe an, când se schimbă anotimpul, nu non-stop.
Ca să nu mai dăm ochii peste cap de câte ori auzim că sunt reduceri pentru că-i Halloween-ul sau Dragobetele, că n-au nici o legătură astea cu reducerile, mai bine și-ar găsi fiecare magazin câte o denumire proprie și ar face-o constant, dacă asta vrea. eMAG are Revoluția Prețurilor, Altex avea aia cu Noaptea Devoratorilor șamd. Nu este de porc dacă folosești aceeași denumire de mai multe ori pe an!
Aceste campanii mai bine ar fi legate de economia țării. De exemplu decât să le faci cu trei zile înainte de Paști, mai bine le faci în perioada de plată a salariilor din luna precedentă. Degeaba tu ai reduceri dacă oamenii nu au bani.
Important: dacă reducerea nu este de minim 15%, nu are ce căuta în campaniile mari. Și aici mă refer la electronice normale, că la accesorii ar trebui găsit alt prag, iar la haine cu totul altul. V-ați prins, însă, ce vreau de la magazine, iar tot ce-i mai mic de atât ar trebui să intre pe newsletter și bannere și oferte promoționale, dar nu anunțat ca a doua venire a sf Black Friday.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
23 comentarii
17/02/2015 la 7:48 AM
cea mai mare problema sunt de fapt falsele reduceri, la care se preteaza din pacate si cei mai mari jucatori de pe piata, in frunte cu emag-ul.
subestimarea inteligentei cumparatorilor e cea mai mare greseala.
acum exista comparatoare de pret, daca gandesti cat de cat nu poti fi pacalit in modul asta abject, asa ca, baieti, lasati-va pagubasi si sa va fie rusine!
gogu(Citează)
17/02/2015 la 7:48 AM
Uneori parca esti de pe alta planeta… cumparatul doar la reducere exista de ani si ani de zile – in retail-ul mare. Carrefour, real, CORA etc. vand cantitatile mari dintr-un produs doar cand acesta e in catalog. Cand nu este in catalog, nu se vinde, pentru ca nu are pretul redus si pentru ca nu este bagat sub nasul cumparatorilor.
Ce fac acum magazinele online este doar adoptarea unei practici vechi si o particularizare la mediul lor. Nimic nou, de fapt.
Felul cum au stricat Black Friday, cum l-au diluat de si-a pierdut impactul conceptul, asta e ceva nou. Pentru ca doar in Romania se intampla mizerii din astea, in SUA, Germania, UK si alte tari care au BF au reusit sa ramana disciplinati si sa nu isi bata de joc de tipul acesta de promotie.
Gaelex(Citează)
17/02/2015 la 9:00 AM
La noi Black Friday e mai devreme decat trebuie (vezi Emag care a furat startul), dar daca l-ai ratat nu e panica, mai sunt destule zile de Black Friday intr-un an (vezi Altex, exemplul dat de tine).
Din cauza unor vanzatori de genul (Emag, Altex, ca astia sunt mari, dar si altii mai mici), oamenii nu prea au inteles esenta acestei “sarbatori”, asa cum e ea prin SUA.
Poate ar fi nevoie de niste magazine on-line noi ca lideri de piata, oare exista viata dupa Emag si Altex? :D
Roxana(Citează)
17/02/2015 la 9:07 AM
Placa asta cu consumatorul inteligent si comparatoare de pret exista de cand exista si comparatoare de pret.
Adevarul cred ca e undeva la mij, pentru ca magazinele investesc in branding si Customer Service. La ce ma ajuta sa iau cu 5% mai ieftin daca atunci cand am nevoie de garantie sau de ceva de la magazin, nu pot gasi un operator disponibil?
Daca tot nu am post-vanzare, pot sa ma duc la olx si sa iau cu 25% mai ieftin, dar eu platesc pentru experienta de cumparare.
Andrei(Citează)
17/02/2015 la 9:24 AM
În țările alea lumea nu se bate pe o reducere de 20 de lei la un preț de 300 de lei în restul anului, ci dă 300 și gata.
nwradu(Citează)
17/02/2015 la 9:28 AM
Nu există furat startul. Nu avem nici o legătură cu SUA, din partea mea BF poate fi și în martie, dar să fie o dată pe an și mai ales să fie cu reduceri bine muncite.
În rest, având în vedere problemele cu curieratul, mai bine să-l avem mereu cam pe 20 noiembrie, că altfel intrăm peste ziua națională.
Din câte știu, topul magazinelor online la noi este ceva de genul eMAG, Cel, PC Garage, Evomag. Marii retaileri offline intră și ei în top, dar e un business hibrid și greu de comparat.
Mă îndoiesc că voi mai cumpăra vreodată “offline”, așa că performanțele Altex, Flanco, Domo, M.G. sunt utile doar în măsura în care investesc și în dezvoltarea online, ceea ce până acum doar Altex a făcut, având un site bine pus la punct.
nwradu(Citează)
17/02/2015 la 10:10 AM
Dar medicii nu lucreaza pe 1 decembrie? Politia? Sau cei de RATB? Eu zic ca asta cu 1 decembrie este o scuza penibila…
Petrus(Citează)
17/02/2015 la 10:10 AM
Dar medicii nu lucreaza pe 1 decembrie? Politia? Sau cei de RATB? Eu zic ca asta cu 1 decembrie este o scuza penibila…
Petrus(Citează)
17/02/2015 la 10:18 AM
Tipic romanesc. Nu-s capabili de nimic. Intelegeti acum de ce avem tara pe care o avem.
La fel ca femeile din Romania, fac si astia : umbla dezbracate si apoi se mira ca sunt tratate fix ca ceea ce sunt, niste tarfe. Asa si astia, au facut numai “reduceri”, acum se mira ca de ce oamenii cumpara doar in acest caz. FUCK LOGIC !
alin(Citează)
17/02/2015 la 10:26 AM
Alea sunt campanii de tipul 3 și se pretează mai bine pe alimentare, unde poți lua cașcaval de la orice marcă, mai ales dacă e la reducere.
nwradu(Citează)
17/02/2015 la 10:28 AM
Problema nu este că n-ar lucra curierii, ci că nu găsesc acasă destinatarul, care mai mult ca sigur e plecat pe la munte, mare, prieteni, paradă șamd.
În plus, cu scuza “și medicii lucrează pe 1”, hai să lucrăm cu toții și să nu mai avem sărbători legale, dar în schimb vom avea Black Friday pe 28 noiembrie, de parcă ar fi vreun sfânt în calendarul bisericesc.
De ce-ți pasă de ziua exactă? Ce contează când pică?
nwradu(Citează)
17/02/2015 la 11:04 AM
Sa nu uitam ca de exemplu la reducerile de Black Friday companiile mari nu castiga doar profit efectiv din vanzarea produselor in cantitati foarte mari la preturi cu discounturi ametitoare. O companie castiga pe termen mediu si lung notorietate si isi intareste brandul, iar acest lucru nu poate duce decat la profit.
iasivezi(Citează)
17/02/2015 la 11:13 AM
nu cred ca ai fost atent.
e vorba de reduceri, adica eu bag un produs pe comparator si vad ca la mega reducerea emag e mai scump decat la pretul normal(neredus) al multor altor magazine. in conditiile astea poate sa imi dea emagul superconditii, ca tot nesimtire e.
gogu(Citează)
17/02/2015 la 11:18 AM
Produsele sunt mai mereu in reducere, deci nu inteleg de ce e nesimtire. Reducerea se calculeaza fata de pretul normal, nu de pretul de ieri sau de alaltaieri, cand era in alta reducere.
nashu_mare(Citează)
17/02/2015 la 11:32 AM
La noi totul este adaptat prost, nu este vorba numai de reduceri, dar si de sarbatori preluate din afara, de exemplu Halloween-ul la noi nu inteleg de ce se “sarbatoreste”…
Bogdan(Citează)
17/02/2015 la 11:47 AM
nu e adevarat.
caz real de pe emag (si da, ma tot leg de ei pt ca sunt lideri si ar trebui sa fie un exeplu pozitiv): un tv care era afisat cu pret normal, fara nicio reducere, la 1600 lei, a aprut la reduceri cu pret de 1400 redus de la 2000. ce sa inteleg?
gogu(Citează)
17/02/2015 la 11:48 AM
Halloween-ul nu se sarbatoreste, Halloween-ul se petrece. Si cam asta este explicatia.
nashu_mare(Citează)
17/02/2015 la 11:55 AM
@gogu
Cred ca trebuie sa intri in definitii si sa vezi ce inseamna “pret de lista”. Nu este pretul de ieri, ca nu s-a afisat “promotie”.
nashu_mare(Citează)
17/02/2015 la 12:01 PM
Apropo de motive de campanii: http://www.elefant.ro/mardi-gras-4801 :|
Reduceri cu ocazia zilei de nastere a lui Uagu-Uagu-Picioare-Nespalate, sef de trib in sud-vestul Ugandei cand apar?
alex(Citează)
17/02/2015 la 12:18 PM
Nu-mi pasă deloc. Eu cred că BF înseamnă 1% produse la reducere, marketing și 99% profit, dar doar pentru cei mari. Atât.
Petrus(Citează)
17/02/2015 la 12:38 PM
Ma bucur ca ai ajuns la concluzia asta cu reducerile. Buba nu vine din partea magazinelor, pe ele le intereseaza doar profitul, iar daca cu o abordare de rahat fac bani, nu au nici un motiv de a-si schimba politica. Schimbarea (cred ca e regula generala aici) trebuie sa vina de la CONSUMATORI. Ca si consumator, vezi ca magazinul X iti baga pe gat pe toate caile posibile (cutia postala plina de curpair, bloguri, tv) o reducere de cacao, ar trebui sa ii zicem pas. Banutu de la noi pleaca catre ei, iar noi putem ii controlam zicandu-le: pas azi.
Ce ma deranjeaza la campaniile astea publicitare, e ca sunt oameni care ii promoveaza, stiind cu buna stiinta ca e marlanie din partea lor …. dar aici revin la partea ca daca iese banu, sa iasa frate.
pew pew die(Citează)
17/02/2015 la 12:46 PM
gogu(Citează)
17/02/2015 la 11:26 PM
Ca ai gasit un caz fericit. Urmaresc cateva produse de luni bune si pretul redus este identic cu pretul initial, fara reducere (exemplu, Nikon 5100 costa 2.000 lei, dar din cand in cand mai apare o oferta cu reducere de la 2.200 lei la…2.000 lei).
Nick(Citează)