►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Autoritatea de Supraveghere Financiară a abrogat ieri o decizie anterioară destul de importantă pentru piața RCA-urile, decizie care obliga firmele de asigurări să nu mai vândă RCA-uri în pierdere, diferența de bani fiind acoperită prin alte încasări.
Ideea e bună. Este una normală pentru o piață liberă. Să luăm aleator un exemplu de asigurator RCA, să zicem Allianz-Țiriac, care are afaceri și în domeniul asigurărilor de viață, de imobile, CASCO și ce alte tipuri or mai fi. Dacă ei vor să vândă RCA în ușoară pierdere, pentru că pe partea de asigurări de viață au profit mare și pe total firma iese bine, de ce să-i împiedice statul? În fond, e o modalitate normală, uzuală, de a câștiga cotă de piață și de a intra în concurență cu alții.
Problema este alta și statul, prin ASF, nu face nimic să o rezolve. Problema este că multe firme de asigurări vând RCA-uri fără acoperire (am mai scris: unu și doi). Dacă trebuie să-ți repare mașina, ești amânat cu lunile, nu ți se decontează cheltuielile, au oameni plătiți a căror singură sarcină este să reducă devizele, să găsească piese ieftine de origine dubioasă, să te convingă că aripa trebuie doar îndreptată, nu schimbată, și că nu știu ce piesă era stricată dinainte și nu o decontează ei.
ASF n-a făcut în continuare nimic pentru a împiedica vânzarea în piață a polițelor fără acoperire. Faptul că nu ar fi fost vândute în pierdere nu elimina procesul de mai sus, prin care beneficiarii finali ai polițelor erau manevrați ca oile și forțați să accepte despăgubiri insuficiente. Ce, strica un profit și mai mare?
Statul trebuie să intervină la alt nivel pentru a reglementa această piață. Statul trebuie să le spună asiguratorilor “vindeți RCA-ul cu cât vreți voi, chiar și cu un leu dacă așa aveți chef. Dar când aveți de reparat o mașină, o faceți în maxim 30 de zile de la înregistrarea dosarului”. Și gata. Atât ar fi suficient. Până la urmă, vânzarea RCA-ului este reglementată, dar efectul său final, scopul pentru care este vândut și cumpărat, nu; tocmai aici apare problema, tocmai aici se rupe firul.
În continuare statul nu face nimic pentru interzicerea circulației autovehiculelor înmatriculate în Bulgaria. Aceste autovehicule au o dublă problemă:
Unu, folosesc drumurile noastre, poluează în România, dar toate taxele sunt plătite în Bulgaria. Da, acolo e mai ieftin, da, suntem în UE și circulația este liberă, dar se poate introduce un sistem prin care dacă stai mai mult de 60 de zile cu mașina în România, să fii nevoit să o înmatriculezi aici. Sau un fel de rovignetă obligatorie pe toate drumurile și în toate orașele, nu doar pe cele naționale, astfel încât să nu mai fie rentabilă înmatricularea pe BG.
Doi, știți deja că în cazul în care te lovește o mașină înmatriculată pe BG, sunt șanse mici spre zero să rezolvi ceva pe RCA-ul vinovatului, că du-te să te cerți cu bulgarii. Văd zilnic parcă tot mai multe numere bulgărești în trafic și asta mă sperie.
Întreg sistemul (sau mai degrabă lipsa unui sistem bine pus la punct) încurajează cumpărarea de rable de 2 lei, înmatricularea pe Bulgaria și condusul periculos. Mă uitam pe DN21 ce slalom de depășiri făcea un Volvo obosit, înmatriculat pe BG, de s-a băgat și în fața mea la milimetru ca să nu-l ia un camion, apoi imediat a depășit mai departe, tot la limită. Trei zile mai târziu, un accident nasol prin capitală, o mașină făcută pachet pe un stâlp, șoferul mort. Puteam să pun pariu dinainte să zică știristul că probabil e vorba de un tânăr, de un BMW și cel mai probabil înmatriculat pe Bulgaria; când i-au arătat fiarele rămase de după descarcerare, fix asta s-a văzut, un BMW de vreo 20 de ani și număr de la sud de Dunăre. Când dai cu mâna ta bani grei pe taxele din România, parcă nu-ți vine să mai mergi ca zmeul.
Odată cu “modificarea deciziei”, ASF a mai schimbat o chestie: tarifele de bază pentru calculul RCA se pot modifica la minim 6 luni, nu la minim 12 luni ca până acum. De asta anterior RCA-ul se scumpea o dată pe an, că doar o dată pe an se putea umbla la metoda sa de calcul. Decizia are logică pe de o parte (firmele ce sesizează că n-au un cashflow bun pot ajusta tarifele de două ori mai des), pe de altă parte vom avea scumpiri mai mici și mai dese, decât mari și rare, întreaga problemă a RCA-urilor fiind deci ceva mai greu de observat.
sursa: Hotnews.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
15 comentarii
16/01/2015 la 11:13 AM
Legat de masinile inmatriculate in Bulgaria, se poate rezolva cel mai usor cu sistemul danez. Esti cetatean/rezident in Danemarca, trebuie sa ai masina inmatriculata acolo. Prima data cand te prinde politia cu o masina inmatriculata in alta tara, chiar si pe alt nume te baga in baza de date si iti pune in vedere sa o inmatriculezi acolo daca vrei sa circuli cu ea. Te prinde a doua oara masina e confiscata pe loc iar daca vrei sa o recuperezi platesti taxele de inmatriculare + amenda.
alex(Citează)
16/01/2015 la 11:47 AM
Sistemul “danez” e in (aproape?) toate tarile din Europa. Stiu sigur ca e in Austria si in Uk. In ambele tari poti circula cu masina straina maxim 177 zile pe an. Exista si o Dicrectiva Europeana care trateaza subiectul in contexul firmelor de inchirieri pentru a evita reinmatricularea in alta tara in functie de sezon: vara la mare si iarna la ski… Teoretic si in Romania exista legea asta cu un termen de 3 luni. Trebuie doar sa fie aplicata.
ASF ar putea lucra in particular in zona asta impunaind o limita ( de exemplu: 92 e zile de condus in afara granitelor / masina neinmatricualta definitiv) pentru RCA
tudor(Citează)
16/01/2015 la 12:05 PM
@Alex Exista insa si exceptii. Daca ai masina in leasing nu are ce sa iti faca!
Mihai(Citează)
16/01/2015 la 12:24 PM
@anonimule: Sunt curios sa stiu de ce mi-ai dat data acea nota negativa.
Mihai(Citează)
16/01/2015 la 12:37 PM
@Mihai
Posibil. Dar daca e in leasing nu e un cazan mai batran ca tine si fara asigurare si inspectii tehnice
Adrian(Citează)
16/01/2015 la 12:41 PM
Foarte bine zis!
Findia Group(Citează)
16/01/2015 la 1:11 PM
Ciudat ca nimeni nu aduce in discutie Timbrul de Mediu? Motivul adevarat pt care străzile sunt pline de “conserve” este acest timbru prin care statul nu ajuta cu nimic la intinerirea parcului auto, promit plantari de copaci si alte chestii de Mediu incontrolabile unde asa zisa taxă dispare. Eu sunt de parere ca o taxa modică de înmatriculare impreuna cu un RAR exigent ar schimba multe din cazanele de pe sosele. Si bineinteles o lege aplicabilă care sa limiteze durata de folosintă pe teritoriul statului la un anumit nr de zile. Desi, nu cred că în SUA un auto înmatriculat în vreun stat are probleme prin alt stat. De fapt UE asta ar vrea sa ajunga, nu? Un fel de SUA… Vrem o monedă comună, avem un parlament, presedinte si o comisie europeană, încet încet ajungem să vorbim de judetul Romania.
Coco Moll(Citează)
16/01/2015 la 1:19 PM
Chiar daca este o modalitate uzuala de a castiga cota de piata (in cazul allianz tiriac), este o practica neloiala, care impiedica alti competitori mai mici sa intre pe piata. Iar concurenta este mama progresului. Vanzand polite in pierdere face ca pe termen lung sa existe doar firma care si-a permis asta, iar atunci ea avand monopol poate creste preturile cat vrea
Andrei(Citează)
16/01/2015 la 1:47 PM
@Coco: “statul”, prin taxa/timbru de mediu…etc. a mers pe varianta de compromis de a proteja o industrie auto buna- cu taxe si impozite platite. Problema este ca taxa INCURAJEAZA inmatricularea de vechituri deoarece e foarte mica.
Cand se vor aplica si prevederile legale privind autovh. Inmatriculate in alte state, inseamna ca legea s buna si politia corecta (a nu se intelege exigenta..).
Momentan ASF este doar o … afacere pe banii “fraierilor”.
joke.r or not(Citează)
16/01/2015 la 2:45 PM
in curand cred ca o sa trebuia sa platim o taxa anuala echivalenta cu valoarea masini ca sa putem circula cu ia
reparatii parbrize(Citează)
16/01/2015 la 4:10 PM
@Joke.r or not
Mi-ar place sa cred ca statul român cauta solutii de compromis si ca nu il intereseaza decat bunul mers al fabricilor auto din tara noastra. Imi e teama ca pe scumpul nostru stat nu il intereseaza decat sa încaseze taxe si sa le faca pierdute. Am platit taxa de Mediu, plătesc acei sapte centi la un litru de motorină, achit taxe de drum, plus alte taxe mai directe sau nu, insa nu am nimic. Nici autostrăzi/drumuri rapide, nici macar parcări decente. Am in schimb amenzi, politisti slab pregatiti sau pusi pe căpătuială, inspectori ISCTR care nu stiu decat amenzi sau mită. Incerc si doresc sa imi fac treaba legal, concep ca este normal că statul să aibe pretentii de la mine, insa doresc si din partea lui un ajutor. Nu milioane de euro date pt un studiu de fezabilitate la o autostrada care nu se mai face, nu furturi pe fata din partea minunatului nostru stat. Imi pare uneori asa de rau ca sunt român…
Coco Moll(Citează)
16/01/2015 la 5:57 PM
@ coco: ti-am dat vot + pentru ca nu esti departe de adevar..
joke.r or not(Citează)
16/01/2015 la 6:30 PM
@Adrian Bineinteles :) Vorbim de masini noi.
Mihai(Citează)
17/01/2015 la 9:46 AM
@Mihai, incearca sa vezi daca esti rezident in DK si ai masina in leasin in RO/DE etc, daca chiar nu au ce sa iti faca.
@tudor, da…e aproape in toata UE, dar cand in Danemarca taxele de inmatriculare sunt apropiate de valoarea autoturismului sistemul functioneaza foarte bine. De ex am prieteni care lucreaza in FR/IT/DE si au masini inmatriculate in Romania pe leasing/alta persoana si nu au avut probleme.
alex(Citează)
19/01/2015 la 9:49 AM
O alta buba care nu are logica este faptul ca vechimea ta nu este pastrata cand iti schimbi masina (sau cumperi una noua).
Nu are logica ca desi tu ai condus sa zicem 10 ani fara incidente si ai ajuns la un bonus malus “bun” in momentul in care vrei o masina mai noua sa iti reseteze istoricul.
(de parca masina veche nu vroiam sa o bag in stalp pt ca avea valoare sentimentala dar masina noua o sa vreau sa o bag in primul stalp )
Dan M.(Citează)