un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Românisme pe care m-am săturat să le aud

20 Jan 2015  ·

GÂNDURI  ·

57 comentarii

Vrem autostrăzi ca-n țările vestice, dar când se pune problema că vor fi cu taxă, majoritatea amenință că nu le vor folosi.

Vrem un oraș cu trafic fluent, unul în care să ajungi rapid dintr-o parte în alta, dar ne văităm de orice șantier nou. Credeți că marile proiecte de infrastructură din alte țări, toate acele tuneluri pe sub oraș, pasaje supraterane sau parcări subterane s-au construit în două zile? Recent a avut și Oprescu singura sa idee bună, să facă un tunel în locul străpungerii Ciurel; e bun proiect, nu se mai dărâmă o grămadă de case, iar fără expropieri poate chiar iese mai ieftin. În plus, anii trecuți fix de asta ne văitam, că alte țări construiesc tuneluri prin munți și pe sub orașe, că-i ușor cu mașinării mari de săpat și merge repede treaba. Acum nu mai e bună ideea?

Avem cea mai poluată capitală europeană, iar cantitatea de praf pe km2 este uriașă față de alte orașe; consecința e simplă, speranța de viață în București este mai mică. Totuși, toți șoferii strigă în gura mare că benzile de biciclete de pe Calea Victoriei sunt inutile, că nu-s folosite. Păi… lasă mașina și folosește-o! Oricum o bandă specială prin centru nu va rezolva nimic, ci este doar un început; abia după ce tot orașul va fi străbătut de astfel de benzi, ca să pot ajunge de acasă din Tineretului până la muncă pe Dorobanți doar pe benzi de bicicletă, vor fi cu adevărat utile. Este un domeniu în care totalul este mult mai mare decât simpla sumă a componentelor individuale. Ia metroul, mergi cu autobuzul, mai ia niște colegi cu mașina! Sau nu-ți pasă că trăiești mai puțin din cauza poluării!

Vrem mașini de cea mai bună calitate, dar dacă s-ar putea ca asigurarea pentru ele să fie cât mai mică, ar fi excelent!

Admirăm curățenia din alte țări, dar aici abia dacă strânge cineva după câinii proprii, iar dacă gunoiul a aterizat lângă coșul stradal, asta e, e prea dificil să te apleci și să-l mai arunci o dată.

Ne place civilizația de care dau dovadă alte popoare. Cum parchează, cum lasă loc ambulanței, cum se respectă vecinii între ei, cum au grijă de locurile în care trăiesc. Ne plac aceste lucruri în timp ce facem fix opusul.

Vrem lege și ordine, eliminarea corupției, arestarea mafioților. Nimeni nu sună la Poliție nici măcar pentru chestii minore, gen derbedei care fac gălăgie sau hoții de buzunare.

Ne minunăm că în străinătate nu vedem câini vagabonzi. Ne scandalizăm când se pune problema eliminării lor.

Fotbalul românesc este condus de hoți și corupți, iar lipsa unor școli reale care să crească noi talente face ca și cei care pleacă din România la echipe titrate din afară să facă tușa pe acolo sau să fie vânduți rapid spre alte echipe. Nu avem nici măcar un singur jucător la nivelul înalt al fotbalului. Oamenii trăiesc însă cu pasiune “derby-urile” românești și sunt gata să moară cu tine de gât pentru pasiunea lor, în loc să ceară o schimbare fundamentală a sistemului.

Credem că succesul ține strict de noroc, circumstanțe fortuite sau de vreo alegere bună făcută cu mult timp în urmă. Nimeni nu se gândește că poate are legătură cu munca asiduă.


Lista ar putea continua.

Da, generalizez cam mult și nu-i corect, dar să nu credeți că toți românii sunt așa, ci doar un procent semnificativ, procent care dă tonul. Și da, sunt conștient că fiecare popor probabil spune ceva asemănător despre el, dar statisticile comparative nu mint.

Concluzia este alta. Lista ar trebui încheiată cu “așteptăm să vină cineva – statul, ministrul, presa, Mesia – să rezolve toate aceste probleme, dar nu vedem că rezolvarea lor trebuie să înceapă de la fiecare dintre noi“. Nu ești blocat în trafic, tu ești parte din trafic! Fă tu curățenie în ceea ce ține de tine, că nu vine altcineva să facă, chiar dacă ai impresia că din taxele tale se învârt serviciile publice din țara asta! Sună tu la Poliție, spune-i cu vecinului care nu strânge după câine “auzi vecine, nu fi mârlan, e și o lege care te obligă să faci asta!”, încearcă și mersul pe jos sau cu metroul, măcar acum la tinerețe.

Altfel, mai rămânem lejer încă 25 de ani blocați între “lasă că merge și așa” și impersonalul “să se facă”, vorbă ce seamănă tot mai mult cu expresia “să vină cineva să ne… facă”.

asus s5507

    57 comentarii

  1. huzaru-kultural

    20/01/2015 la 6:55 AM

    gogule emigreaza
    oh, wait, n-ai nici o meserie…

      (Citează)

  2. joke.r or not

    20/01/2015 la 7:10 AM

    Nu esti singurul ce gandeste asa.
    Esti insa unul din cei 2-3% cu aceasta mentalitate.
    Cauza de baza este saracia, apoi educatia si lista poate continua cu nerespectarea legilor, NEAPLICAREA legilor si asa mai departe (ex. Vedem zilnic cati salta politia, DNA-ul…).
    In cate decenii se va schimba si mentalitatea a peste macar 50% din conlocuitori (ca sa fie cat de cat majoritate)…nu stiu…

      (Citează)

  3. La chestia cu autostrazile ai uitat sa spui ca le vrem construite si la preturi ca-n vest. Decat sa bagi 8,5 miliarde de euro in 53 de km de autostrada, mai bine lipsa. Mai bine modernizezi calea ferata si cumperi 10 trenuri noi care sa faca Bucuresti – Brasov in mai putin de o ora. Si mai si ramai cu bani sa faci cateva sute de km de autostrada pe la campie.
    De aici vine reticenta romanului fata de autostrazi. Ne bucuram ca am scapat de Bechtel ca sa dam de unul si mai al dracului.

    Legat de santierele din orase, conteaza mult si ca un proiect in loc sa fie gata in 18 luni, asa cum s-a anuntat la inceput, nu e gata nici dupa 30 de luni.

    Legat de asigurari, multe plangeri vin de la faptul ca, dupa ce platesti o gramada de bani, nu iti este reparata masina pentru ca cel care te-a lovit a facut asigurarea la o firma care nu este agreata de service-uri sau pentru ca ai avut ghinionul sa te loveasca unul cu numar de Bulgaria. In plus, nu e normal ca un tanar care INCA N-A FACUT NICIUN ACCIDENT sa plateasca de 4-5 ori mai mult decat unul de 40 de ani.
    Ar fi mai corect ca pana la producerea primului accident TOTI sa plateasca la fel, dupa care sa se plateasca in functie de numarul de accidente si de gravitatea lor.

    Ai dreptate in legatura cu pistele de bicicleta si cainii vagabonzi.

      (Citează)

    • @Dan: chestia cu costurile ține de corupție și eliminarea ei.
      Cât despre asigurări, într-un fel nu-i normal, dar este sistemul implementat peste tot și probabil cel mai apropiat de realitate. Dacă datele statistice spun că tinerii fac accidente, ghinion, ai intrat în aceeași categorie chiar dacă tu nu faci. Nu cred că doar aici e problema. De exemplu sunt sigur că dacă am fi o țară mai bogată și cu un parc auto mai mare, asigurările ar mai scădea un pic. Dacă am fi o țară mai bogată, prețul RCA-ului pe an n-ar mai părea așa o mare cheltuială. Am mai zis cândva, în alte țări se ajunge la de 2-3 ori costul unei mașini.

        (Citează)

  4. Si tu in afara ca te plangi pe blog, faci ceva?

      (Citează)

    • @Radu: eu nu mă plâng de acele lucruri, mă plâng că aud plângeri despre acele lucruri.

      Altfel, susțin bicicletele, transportul în comun, lucrările de infrastructură sunt conștient că se fac cu deranj în zonă (singurul meu interes este să se facă fără corupție și incompetență), încerc să atrag atenția la cât mai multe lucruri din societatea noastră, nu arunc gunoaie, nu arunc uleiul șamd.

        (Citează)

  5. mircea(primul)

    20/01/2015 la 8:48 AM

    Pai da ba, sa se faca. De unde pm sa fac eu drumuri si curatenie si pasarele si pasaje si mtii msii? Din banii care imi raman dupa ce platesc niste incompetenti sa faca toate astea? Si in plus, daca romania e o tara jegoasa, e asa din cauza oamenilor care o populeaza, populatia fiind unul din elementele constitutive ale unei natiuni (si cel mai important). Jegosii nu merita conditii, asta e cinicul adevar. Asa ca sa ne vedem de viata noastra fara sa filozofam aiurea

      (Citează)

  6. O completare, vrem autostrazi care sa duca undeva. Nu poti pune taxa pe un petec de drum.

      (Citează)

  7. in mare ai dreptate, dar oprescu este un caz, special, medicina nu-l mai poate salva. in primul rand are deficit de atentie, azi se ocupa de ceva, maine se reseteaza. in al doilea rand primaria condusa de el alege mereu solutiile cele mai scumpe si extravagante, lucrurile marunte si relativ ieftine nu se fac niciodata, ca nu iese spaga la nu stiu ce sef de directie din primarie.

      (Citează)

  8. Ai amestecat niste idei bune cu unele nu tocmai ok.
    Da, vrem lucruri ca afara, dar, daca s-ar face ca afara nu cred ca ne-am mai plange (ex: adica daca acele santiere s-ar termina la timp si s-ar respecta toate normele; as plati cu bucurie pt autostrazi DACA nu as plati DEJA de enspe mii de ori in cinspe mii de taxe si accize – bani care se duc altundeva, nu unde trebuie.)
    Ai inteles ideea.

      (Citează)

  9. Prima norma care trebuie respectata este indeplinirea obligatiilor cetatenesti: gen platit taxe, mers la vot etc. Dupa aia, putem avea pretentii ca si statul sa faca ceva pentru noi.

      (Citează)

  10. O completare, vrem autostrazi care sa duca undeva. Nu poti pune taxa pe un petec de drum.

    Nici nu s-a pus problema să se pună de acum, deși taxarea se face la 100 km, așa că s-ar putea pune deja taxe pentru A2 spre mare și pe A1 spre Pitești. Plătești proporțional cu cât mergi.

    Eu aș da 3 euro până la Pitești, cu condiția ca din acei bani autostrada să fie întreținută bine.

      (Citează)

  11. rafy:
    Prima norma care trebuie respectata este indeplinirea obligatiilor cetatenesti: gen platit taxe, mers la vot etc. Dupa aia, putem avea pretentii ca si statul sa faca ceva pentru noi.

    Ei nu chiar, cred că se poate merge în paralel cu ambele. Statul oricum nu lucrează pe principiul “dă-mi întâi taxele ca să am bani să fac ceva”. Dacă ar ști că are anumite încasări sigure pe următorii 5 ani, ar putea începe deja munca la diverse proiecte cu bani împrumutați. De fapt cam așa se și lucrează acum.

      (Citează)

  12. Asta cu taxa de autostrada e putin diferita la noi. Nu cred ca oamenii n-ar fi de acord sa plateasca o taxa, dar platim deja o taxa de drum in pretul benzinei, platim si pentru o rovigneta, iar in plus mai vine si o taxa de autostrada? Pai compara cu alte tari unde platesti doar taxa de autostrada, daca vrei s-o folosesti.

      (Citează)

  13. in afara de aia cu tunelul sunt de acord cu toate.
    tunelul ALA, nu altele, nu e OK pentru ca aduce tot traficul de pe A1 FIX prin centrul orasului sa il duca mai usor catre A2, ceea ce genereaza si mai multa poluare. Traficul de pe autostrazi ar trebui dus pe centura cu iesiri MUUUULTE catre fiecare mica zona si cartier marginas astfel eu din Colentina ma urc pe Centura pana in Militari sau Berceni, nu sa trec prin tot orasul => consum mai mic, nervi mai putini si poluare mai mica in oras

      (Citează)

  14. Radu, lumea se plânge de fiecare șantier nou pentru că știe ca la final o să iasă o nouă treabă românească. Vezi cazul celebrului pasaj din Iași, le-au trebuit câțiva ani să-l facă și final au realizat că autobuzele abia dacă încap prin el, la București s-a făcut cel de la Bravu și parcă a fost orientat după ****** boului, iar șantierul a durat 3 ani. Chiar azi scriam despre o treabă din asta românească unde banul public s-a dus pe apa sâmbetei, iar acum mă întreb dacă locurile alea de parcare vor fi cu plată anuală?

    Pe de altă parte îți înțeleg perfect indignarea față de aceste atitudini tipic românești și e adevărat că schimbarea pleacă. Însă după cum ai precizat și tu în finalul articolului, nu se poate chiar generaliza pentru că în acest fel ajungi să-i descurajezi treptat și pe cei care chiar își dau silința să facă ceva bun pentru societate.

      (Citează)

  15. @nwradu: “Recent a avut și Oprescu singura sa idee bună, să facă un tunel în locul străpungerii Ciurel”.
    Pari convins de chestia asta. Welll…
    Cu prelungirea bd Timisoara cu inca 300 de metri se poate rezolva o buna parte din ceea ce se incearca a se rezolva cu 7 km de tunel.
    Mai mult , Bucurestiului ii lipsteste o optiiune reala de “park and ride” si nu trafciul de pe A1 transitand Bucurestiul prin nou creatul tunel si mai departe pe splaiul Independentei… Altfel spus, acolo lipssete un alt tunel, acela de metrou intre statia Preciziei si zona comerciala de pe A1.
    Esti inginer: intelegi ca nu prin marirea capacitatii de trafic se rezolva congestiile si prin rutarea pe cai alternative. Valabil atat la traficul de masini cat si la cel de date… Apoi faptul ca “Oprescu are o idee” nu-mi produce nici o emotie. In nici un caz una pozitiva… Sunt studii facute de mult despre ce e de facut in Bucuresti in privinta trafcilului. Spre deosebire de pasajul Basarab (si nu conteaza cine l-a inceput sau terminat), aducerea A1 la Ciurel e un moft.

      (Citează)

  16. exproprieri

      (Citează)

  17. 1. De acord cu unele chestii mai putin cea cu tunelul spre A1. Mi se pare ca in Bucuresti sunt mai multe lucrari de infrastructura pentru masini decat pentru transportul in comun, iar cele pentru transportul in comun dureaza enorm. In afara de completarea unor linii vechi de metrou, ce alte lucrari s-au mai facut? Cate linii noi de tramvai au aparut? Oamenii trebuie sa aiba alternative ca sa renunte la masini, cum e in orasele vestice (vei auzi oameni care au de gand sa-si vanda masina, ca nu prea o folosesc).

    2. Cum arata orasul este stric dat de oamenii care stau in acea zona. Cand mai ajungi intr-un oras ‘civilizat’ iti recomand sa vizitezi si zone unde stau imigrantii (turci, arabi – Germania, indieni, pakistanezi – Anglia), e cu totul alta lume.

      (Citează)

  18. O alternativa la Iuliu Maniu e absolut necesara. Poate nu ma credeti, dar ca sa iesi vineri seara din Bucuresti pe A1 poti sa faci si o ora de la Lujerului pana la Metro Militari de unde isi mai da drumul. Asta dupa ce ai stat macar 20 de minute si la Ciurel. Chiar nu e OK.

    Ca stai dimineata in sens invers, poti lua metroul, dar daca vreis a pleci pe A1 pur si simplu n-ai alternativa si te asezi ca pinguinu la coada.

      (Citează)

  19. Da Radule, vreau autostrada, si o vreau acum.
    Pentru ca fac Buc-Tm lunar si sunt 550km, pe care ii fac in 6-7 ore. E bine, ca inainte, cand nu era autostrada deloc ii faceam in 9-10 ore. Sunt dispus sa platesc pentru asta pentru ca imi cresc sansele sa ajung intreg la destinatie in patru ore fara sa incalc nici o regula de circulatie. Si daca ma trimiti cu trenul iti spun atat, ma duc daca-mi cari tu lada care ma insoteste. N-are decat 50 kile.

    2) Prietene, una peste alta, casa omului e a lui. Nici tie nu ti-ar placea sa-ti treaca trenul pe la geam cum trece pe langa Banu Manta. Ai luat un apartament cu vedere libera catre gara si acum e cu vedere in pod. Maine vine unul si-ti zice ca in loc de strada mica si linistita pe care stai, va fi o mega-autostrada cu 3-4 benzi pe sens. Iti place? Probabil nu.
    Acuma nu ca tin cu Oprescu dar nebunu macar a terminat Pasajul Basarab, Pipera, Tunari, ala de la Mihai Bravu.
    Avem cea mai poluata capitala? Aici e inca bine. Baga o tura prin Istanbul, Asia, acolo sa vezi poluare.
    Tu de cate ori ai sunat la Politie? Eu am sunat de 3-4 ori, o data ca sunt drogatii in zona si fac tranzactii. A venit Nimeni. Alta data am sunat ca o batea unul pe una pe strada. N-a venit nimeni. Am sunat ca mi-a ocupat unul locul de parcare platit (daca tot iti lasi masina, pune si tu nr de tel in geam). Aia au venit, poze si atat.
    Cam tot ce scrii tu aici, e urmarea evolutiei rapide si anormale de la taran la orasan. Nu e nici o rusine in a fi taran si nici o mandrie in a fi orasan. Dar asa s-a nascut marlanul, nici taran, nici orasan, nu are grija taranului pentru gospodarie, nici grija orasanului pentru comunitate. In schimb are caine mare la bloc. Caine care se caca, se pise sub ochii plini de mandrie ai stapanului. Pe la mine pe la bloc, in fiecare dimineata ai parte de cateva placintele aburinde pe strada iar maidanezi nu prea sunt.

      (Citează)

  20. add:
    O alternativa la Iuliu Maniu e absolut necesara. Poate nu ma credeti, dar ca sa iesi vineri seara din Bucuresti pe A1 poti sa faci si o ora de la Lujerului pana la Metro Militari de unde isi mai da drumul. Asta dupa ce ai stat macar 20 de minute si la Ciurel.Chiar nu e OK.

    Ca stai dimineata in sens invers, poti lua metroul, dar daca vreis a pleci pe A1 pur si simplu n-ai alternativa si te asezi ca pinguinu la coada.

    Se poate iesi de la Ciurel facand dreapta dupa Petrom, pe stradutele din spate, paralel cu Uverturii, ajungi in Chiajna si apoi dai in centura. Aici e un pic complicat ca trebuie sa faci stanga, dar apoi drepta la Carrefour inainte de pod si ai ajuns in A1, dupa toata zona comerciala (Metro, Auchan etc). Pe aceasta ruta ai de stat la 1 semafor.

      (Citează)

  21. Cam cat de des mergi cu transportul in comun? Cam cat e comod si placut este? De cand a avut Ciorbea ideea sa le dea gratuitate pensionarilor, transportul in comun a devenit o “ingramadeala” in comun. In plus, sistemul de transport in comun e blocat in anii 80, ducand de nicaieri catre centru. Pe aici pe undeam eu biroul vine un tramvai din an in paste, numit si tramvaiul fantoma. Din statie pana la birou am de mers 1,5 km. Cand e frumos afara, nu-i problema. Cand ploua si ninge e mai rau.

      (Citează)

  22. Legat de poluare, total de acord iar solutiile sunt simple si … evidente:
    – maresti spatiul verde (la noi se intampla fix opusul iar Oprescu e in fata ca primar la taiat)
    – scoti masinile din oras – aici Oprescu e campion (stii ca vrea sa betoneze piata romana si sa bage oamenii pe sub pamant, da?) dar nici cu primarii de sector nu imi este rusine. Nu sunt in stare sa faca centura care e critica dar tot sifoneaza sute de milioane pe prostii.
    – imbunatatesti transportul public – la noi, astia nu au nici macar un plan de transport d’apoi sa lucreze in privinta asta.

    Si ca iarasi vorbesc despre acest om infect : el nu are idei scumpe, doar costisitoare ca sa iasa banu. Sa crezi altceva dupa atata timp in care a fost primar e naivitate.
    A inceput sa abereze iarasi fiindca i se apropie finalul de mandat si vrea sa-si mai traga ceva ca nu se stie ce urmeaza in viitor; asa ca arunca tot felul de “idei” o licitatie de ‘doar’ 1 miliard de EUR pentru RATB, un tunel subteran de 7-14km pe sub oras (iarasi multe sute de EUR) – important e sa facem licitatia si sa ne luam comisionul; dupa nu mai conteaza.

      (Citează)

  23. Mai sunt si alte probleme… Legat de educatia fiecaruia: degeaba ai pretentia ca toata lumea sa isi ridice gunoiul de pe jos daca ei NU STIU si nu inteleg ce e mai bine si mai frumos. Unii dintre noi (majoritatea celor indignati) am fost in afara si am vazut ce inseamna civilizatie si curatenie. 90% din maimutele care arunca pe jos nu au modele dupa care sa se ia. Nu are legatura cu saracia, ci mai degraba cu interesul fata de curatenie si cu educatia primita (acasa sau in scoli). Vezi oameni cu studii superioare aruncand fara jena gunoi pe jos. De ce? Pentru ca nu le spune nimeni ca avem pretentii macar de la ei. Legat de poluare: dupa fiecare lucrare raman pe strada in lucru coline intregi de pamant. Pamant carat de rotile masinilor. Daca s-ar proceda cum si un copil de clasa I ar sti sa procedeze, nu s-ar mai ridica in aer tone de praf zi de zi. Legat de decongestionarea traficului: eram intr-o zi intr-un taxi in mare graba spre un spital si ca de obicei am intampinat peste 10 semafoare pana la acel spital. Eram indignat, exasperat de faptul ca faci cu masina de 2 ori mai mult timp decat daca ai merge cu bicicleta. Soferul de taxi, pentru prima data unul mai rasarit care sa nu se planga de cat de rau merge taximetria (vorba aia “hai sictir”), scoate o chestie foarte logica pe gura. ” Mai nene hai sa iti zic un calcul matematic si tu il rezolvi: in trafic ies zilnic un milion de masini in Bucuresti, da? Si in trafic cu semafoare cu tot faci minim jumatate de ora la dus si jumatate de ora la intors. Daca te gandesti cam un litru de benzina tot pierzi asa… stand la semafoare. Sunt un milion de litri de benzina? Crezi ca ar avea cineva interes sa decongestioneze traficul? Dar ca sa ramana la fel de congestionat?”. Am ramas pe ganduri. Asa ca: daca se vrea se poate. Daca se vrea educarea populatiei, daca se vrea un oras curat, daca se doresc strazi, daca se doresc spatii verzi in proportii egale sau mai mari decat betoane… si tot asa. Problemele tin atat de noi cat si de EI. Rezolvarea chiar daca o avem, nu vom deschide gura de teama ca va veni cineva sa o inchida. Exact ca atunci cand, in tramvai, un maimutoi bate tarabana in scaunul pe care sta in timp ce un sir intreg de oameni da ochii peste cap si gandeste: “sa ii spuna cineva aluia sa taca”. Ii lasi, ei canta. Spui ceva de unul singur, ei te vor lua si la misto si te vor injura. Dar daca spun mai multi in ton cu tine? Exact!

    Stima cui a avut rabdare sa citeasca tot ce am scris.

      (Citează)

  24. nwradu: Nici nu s-a pus problema să se pună de acum, deși taxarea se face la 100 km, așa că s-ar putea pune deja taxe pentru A2 spre mare și pe A1 spre Pitești. Plătești proporțional cu cât mergi.

    Eu aș da 3 euro până la Pitești, cu condiția ca din acei bani autostrada să fie întreținută bine.

    A2 are taxa de pod, care ar trebui eliminata daca bagi taxare pe autostrada.
    A1 duce cum zici pana la Pitesti, adica nicaieri. Nu o poti taxa in conditiile in care nu e legata de o varianta functionala de ocolire a capitalei, nu are legatura cu Bulgaria, nu are legatura cu nici o granita spre vest. Nu poti taxa transportatorii si cu taxa de drum +bonus 7 lei pana la Pitesti, inca 7 intre Sibiu si Alba.

      (Citează)

  25. C:
    Legat de poluare, total de acord iar solutiile sunt simple si … evidente:
    – maresti spatiul verde (la noi se intampla fix opusul iar Oprescu e in fata ca primar la taiat)
    – scoti masinile din oras – aici Oprescu e campion (stii ca vrea sa betoneze piata romana si sa bage oamenii pe sub pamant, da?) dar nici cu primarii de sector nu imi este rusine. Nu sunt in stare sa faca centura care e critica dar tot sifoneaza sute de milioane pe prostii.
    – imbunatatesti transportul public – la noi, astia nu au nici macar un plan de transport d’apoi sa lucreze in privinta asta.

    Si ca iarasi vorbesc despre acest om infect : el nu are idei scumpe, doar costisitoare ca sa iasa banu. Sa crezi altceva dupa atata timp in care a fost primar e naivitate.
    A inceput sa abereze iarasi fiindca i se apropie finalul de mandat si vrea sa-si mai traga ceva ca nu se stie ce urmeaza in viitor;asa ca arunca tot felul de “idei”o licitatie de ‘doar’ 1 miliard de EUR pentru RATB, un tunel subteran de 7-14km pe sub oras (iarasi multe sute de EUR) – important e sa facem licitatia si sa ne luam comisionul; dupa nu mai conteaza.

    Cum adica sa betoneze piata romana, nu e deja betonata? Pietonala nu va fi acolo nici cand va fi gata si inelul 1 si inelul 2 asa ca nu inteleg de ce e rau pasajul. Chiar va fi mai convenabil ca e legat si de metrou.

      (Citează)

  26. Trecem peste imbecilismele lui Oprescu, daca autostrazile suspendate erau tot aruncate pentru prosti, dar macar in teorie era oarecum realizabil (intr-o tara civilizata desigur, nu in romania), in schimb tunelul de 14 km dovedeste deja ca e caz patologic. Cel mai lung tunel prin care am fost a fost de 4.5 km (deci cam o treime din mega tunelul oprescian) si mai aveam putin si ma suiam pe pereti de plictiseala.
    Orice tara civilizata are dezvoltat transportul in comun (era si o vorba de duh, ca poti sa masori cu adevarat gradul de dezvoltare al unei tari dupa calitatea transportului in comun). Asta inseamna in principal tren, metrouri, tramvaie (la nemti poti sa le zici mai simplu chestii care merg pe sine, ca de multe ori nu prea stii cum sa clasifici, atata timp cat ba e la suprafata, ba sub pamant), si apoi autobuze / troleibuze pe distante relativ scurte (ca doar nu stai sa faci linie de autobuz dintr-o parte in alta a orasului, sa te poti bucura in comun de toate avantajele ambuteiajului din trafic din oras).
    Iar sinele sa fie delimitate de trafic, gen 41 zis si metroul usor, ca altfel cum e pe la noi prin centru, tramvaiul mai mult incurca circulatia.

    De vreun an doi am lasat masina la o parte si am inceput sa merg cu metroul (in vremurile bune eram si kamikaze pe bicicleta, dar m-am lasat pagubas din cauza spatelui). Cand ploua intr-adevar e mai naspa, si de multe ori se mai intampla sa iau masina, dar prefer fara, mai fac si miscare, nu imi mai fac nervi in trafic, basca nervii cu cautatul locului de parcare. Insa daca nu ar fi metroul cred ca ar fi crunt, recunosc, insa dupa ce am vazut saptamana trecuta haosul din pipera, ma gandesc de doua ori unde voi merge in ziua respectiva si daca se merita efortul psihic de a lua masina in traficul bucurestean.

      (Citează)

  27. Chiar si un tanar, dupa cativa ani poate ajunge la B14, care inseamna 50% reducere la RCA daca nu a avut incidente provocate de el.

      (Citează)

  28. alxzen: A2 are taxa de pod, care ar trebui eliminata daca bagi taxare pe autostrada.
    A1 duce cum zici pana la Pitesti, adica nicaieri. Nu o poti taxa in conditiile in care nu e legatade o varianta functionala de ocolire a capitalei, nu are legatura cu Bulgaria, nu are legatura cu nici o granita spre vest. Nu poti taxa transportatorii si cu taxa de drum +bonus 7 lei pana la Pitesti, inca 7 intre Sibiu si Alba.

    Ar putea face o Rovigneta Plus, sa o includa pe cea normala si sa fie valabila si pe autostrazi. Evident mai scumpa. Mie mi se pare cea mai usor de implementat solutie.

      (Citează)

  29. Radu, noi traim intr-o tara in care s-a introdus o acciza de 7 eurocenti pe FIECARE litru de benzina cu urmatoarea motivatie: facem autostrazi. In 2012 s-au vandut in Romania 7 miliarde de litri de carbuarnti, deci 500 de milioane de euro in plus la bugetul statului.
    Internetul asta mare ne ajuta cu declaratii care nu se uita: ” “Dacă Autostrada Piteşti – Sibiu va fi 4 miliarde de euro, un miliard trebuie să-l dea România, pentru că e cofinanţare minim 25%. Un miliard de euro este această acciză pe un an şi jumătate. Deci acciza pe un an şi jumătate o bag toată ca şi cofinanţare la Sibiu-Piteşti.” Ponta, 2014. Unde au ajuns banii? In pensii.

    Acum spune-mi tu cate contracte de autostrazi s-au semnat anul trecut si cati kilometri se vor da in folosinta anul asta. Iti raspund eu la ambele intrebari: niciun contract si vreo 20 de km.

    Faza asta cu “vreti autostrazi, dar nu vreti sa platiti” e o mare tampenie. Platim in fiecare zi. Fondurile europene pentru Sibiu-Pitesti sunt co-finantate de UE in proportie de 75% si autostrada aia nu se face de 20 de ani si nici nu cred ca se va construi in urmatorii 20. Brasov-Comarnic o sa coste cam cat tunelul Franta-Anglia… pe sub apa! Despre ce mai vorbim aici?!

      (Citează)

  30. joke.r or not

    20/01/2015 la 1:28 PM

    Florin:
    Chiar si un tanar, dupa cativa ani poate ajunge la B14, care inseamna 50% reducere la RCA daca nu a avut incidente provocate de el.

    Si cand schimbi masina, nu cumva o iei ca nou nascutul…fara nici o reducere? Legea trebuie schimbata.

      (Citează)

  31. Hai, ca ne canta si Michael despre asta: https://www.youtube.com/watch?v=90C-Wx_uGdM

      (Citează)

  32. Daniel Mitran

    20/01/2015 la 3:18 PM

    Imi arunc si eu centii in directia lui Oprescu: sa construiasca ce vrea freza lui, dar numai sa construiasca.

    Radu, tu stai undeva pe la Tineratului, nu? Eu stau la Piata sudului. Stii cat de mult ma bucur cand trec in fiecare zi si vad santierul din intersectia de la Big? Ca l-au inceput, au sapat o luna si acum l-au lasat in conservare 2-3-4 luni.
    Variantele corecte sunt doua: fie 1. nu il incepi in prag de iarna, doar ca sa blochezi mai apoi intersectia cateva luni in care nu lucrezi fie 2. incep sa imi amintesc de perioada in care va invarteam prin santierul de la National Arena si cum imi povestea un inginer de pe acolo ca da, or sa lucreze si saptamana care urma, la -20grade, pentru ca erau in urma cu constructia. Adusesera niste utilaje, cimenturi speciale si trageau tare.

    Eu nu as absolut nimic de comentat daca de fiecare daca cand as trece pe langa un santier as vedea forfota, oameni muncind, utilizaje in functiune, agitatie. Ma apuca sa caut prin telefon poze de asta toamna cu palcuri de 5-10 muncitori odihnindu-se prin santierul de la Big?

      (Citează)

  33. Cu mica mentiune ca, la sfarsitul articolului, “nu fii marlan” ar trebui inlocuit cu “nu fi marlan”, nu pot decat sa fiu de acord si sa te sustin. Parca ai spus-o prea bine si prea direct ca sa nu imi rezerv un minut sa te laud pentru asta. Respect.

      (Citează)

  34. Alex:
    in schimb tunelul de 14 km dovedeste deja ca e caz patologic. Cel mai lung tunel prin care am fost a fost de 4.5 km (deci cam o treime din mega tunelul oprescian) si mai aveam putin si ma suiam pe pereti de plictiseala.

    Eh, Graz are un tunnel de 10 km pe centura. E misto, util si nici nu te urci pe pereti de plictiseala dupa mai putin de 10 minute printr-un tunel, da-o-n ma-sa de treaba…

      (Citează)

  35. Corina:
    Cu mica mentiune ca, la sfarsitul articolului, “nu fii marlan” ar trebui inlocuit cu “nu fi marlan”, nu pot decat sa fiu de acord si sa te sustin. Parca ai spus-o prea bine si prea direct ca sa nu imi rezerv un minut sa te laud pentru asta. Respect.

    Ai dreptate, mulțumesc!

      (Citează)

  36. bogdan c.: Se poate iesi de la Ciurel facand dreapta dupa Petrom, pe stradutele din spate, paralel cu Uverturii, ajungi in Chiajna si apoi dai in centura. Aici e un pic complicat ca trebuie sa faci stanga, dar apoi drepta la Carrefour inainte de pod si ai ajuns in A1, dupa toata zona comerciala (Metro, Auchan etc). Pe aceasta ruta ai de stat la 1 semafor.

    teoretic da, practic cand e plin Iuliu Maniu se umplu si stradutele alea si stai oricum pe Uverturii. Varianta aia merge doar daca e “semiaglomerat”.

      (Citează)

  37. Tinere, eliminarea cainilor la noi se cheama crima. Ucidere in masa, electrocutare, spanzurare, strangulare, lovire cu bestialitate pana la ultima suflare. Asa ca mai casca ochii la modul cum se face “eliminarea” la altii, apoi sa emiti pareri referitoare la asta!

      (Citează)

  38. asa de curiozitate, ai vazut cam cum sunt organizate santierele in afara? sau povestesti doar din auzite? pt cultura ta generala, o intersectie mare, imagineaza-ti un sens giratoriu cu diametrul de 20 m, cu 4 iesiri si 2 benzi pe sens, a fost reasfaltata in 3 nopti. nu-ti spun ca la diferentele de nivel (unde au raschetat asfaltul si vechiul asfalt) au facut rampa, sa fie trecerea cat mai lina. mai mult, dimineata nici urma de echije / utilaje / dorei. totul s-a desfasurat noaptea.

    stai linistit ca si in romania platesti taxa pentru folosirea (asaziselor) autostrazi. ai inclus in pretul benzinei, in rovinieta, in taxe de poluare si cate si mai cate, deci, nimic nu-i gratis.

    asigurari, iarasi, ai idee cat e asigurarea “dincolo”?

    si uiti o chestie, care din pacate e in mana autoritatilor: “dincolo” se aplica legea. in londra daca esti prins ca arunci gunoiul pe jos primesti minim 80£ amenda. daca ai parcat aiurea, vine politistul si ti-a pus amenda in geam. daca nu faci loc ambulantei, undeva la 2000£ amenda. daca in romania s-ar aplica legea, fii sigur ca la cati “civilizati” sunt, s-ar rezolva toate problemele din sanatate doar din amenzi.

    daca ai scris articolul doar pentru trafic, sa stii ca ai reusit, dar daca gandesti la fel cum ai scris in articol, esti pe langa realitate

      (Citează)

  39. Problema este cu șantierele deschise fără cap. Pasajul de la Piața Presei Libere este inutil, va muta traficul mai spre Arcul de Triumf. Situația este agravată și de faptul că în paralel s-au deschis șantiere la Arcul de Triumf (momentan văd că e în conservare, firma a dat faliment) și pentru noul metrou din Bucureștii Noi. Deschizând DEODATĂ aceste șantiere blocajele în Nord se duc până în Otopeni și după, ca în vremurile bune.

    Șantierele care se fac sunt cârpeli. Este nevoie de minim două benzi pe sens pe toată centura plus dezvoltarea altor inele în și în afara Capitalei. Cârpelile astea cu tuneluri nu vor reduce traficul. Un tunel pe sub toată Capitala este un proiect utopic la fel cum s-a dovedit a fi și autostrada suspendată.

      (Citează)

  40. Suntem prea saraci ca sa platim tot ce ar trebui platit. Si-n plus, pentru ce sa platim, ca deja platim multe taxe fara sa ni se ofere mare lucru in schimb.

    In ceea ce priveste poluarea, ce sa facem daca ne place sa ne dam cu bicicleta doar cat suntem copii, si asta pentru ca mami si tati nu au bani de scuter.

      (Citează)

  41. prin tarile pe unde am circulat eu, ori se plateste rovigneta, ori taxa de autostrada… ca la noi, nu am auzit la nimenea…

      (Citează)

  42. http://de.wikipedia.org/wiki/Luise-Kiesselbach-Platz#Projekt_Mittlerer_Ring_S.C3.BCdwest
    Tunel, ~3km, 6 ani. Undeva unde banii nu sunt o problemă.

      (Citează)

  43. Suntem ce suntem si suntem bine. Se putea sa fim si mai bine daca aveam autostrazi. Eram astfel cotropiti (in sensul bun) de altii de la care aveam ce sa invatam. Eram acum unde ar fi trebuit sa fim, adica in europa. Nu exista decat un singur vinovat: toata clasa politica din 1990 pina azi, deoarece nu au reusit in 25 de ani sa faca exact 1500 km de autostrada. Restul se rezolva de la sine. Daca existau pe ele circulau dinspre vest tot ce aveam nevoie sa ne dezvoltam: oameni, know-how, tehnologie, cultura, educatie, bani si apoi in sens invers export.
    Deci radu nu avem in realitate decat o mare drama: nu avem autostrazi.
    Tu existi ca exista internet. Existam si noi mai bune daca aveam autostrazi.
    Cred ca cel mai bun bestseller in Ro ar fi: Istoria autostrazilor nefacute in 25 ani.
    Cap.1 iliescu in frunte cu minerii – au demarat lucrarile la austrada buc-iasi
    Cap.2 Nastase obtine de la americani finantare pentru bucuresti – cornu
    Cap. 3 …

      (Citează)

  44. Mă bag în discuție doar pentru partea cu fotbalul.

    Depinde ce înțelegi prin nivel înalt. Avem jucători (care joacă) în primile ligi din Anglia, Franța, Spania, Italia și Germania.

    Dată fiind situația, asta chiar e o performanță.

      (Citează)

  45. In primul rand, folosesti derivatul ‘romanism’ intr-un sens negativ, asta te face un om mediocru, incapabil de schimbare (e o chestie psihologica, nu e vina ta, inteleg), om langa care nu se poate dezvolta societatea.. drept urmare te-as ruga insistent sa nu mai fii un mic formator de opinii sau macar sa scrii despre alte mizerii. Te-am inclus in clasa oamenilor mediocrii, eu zic ca am exagerat. De ce spun asta? Pentru ca esti dezinformat.. eu sunt unul din soferii aia care se plang de banda de biciclete de pe Victoriei, si nu ca vreau sa circul fix pe ea, doar ca e inutila. Daca nu stiai e ilegal sa o folosesti, principalul motiv dat de rutiera ar fi ca semafoarele pentru pista lipsesc. Daca tu vrei sa te plimbi ilegal pe ea poti s-o faci, dar ce ar spune treaba asta despre tine? Sa iti raspunzi singur la intrebarea: oare am voie sa judec oamenii, asa de ‘european’ sunt? Inca ceva, invata sa primesti sfaturi.. si iti zic asta stiind psihologia ta si faptul ca te va deranja comentariul meu. O zi buna!

      (Citează)

  46. nwradu: Nici nu s-a pus problema să se pună de acum, deși taxarea se face la 100 km, așa că s-ar putea pune deja taxe pentru A2 spre mare și pe A1 spre Pitești. Plătești proporțional cu cât mergi.

    Eu aș da 3 euro până la Pitești, cu condiția ca din acei bani autostrada să fie întreținută bine.

    aici gresiti TOTI!
    1. autostrazile in majoritatea tarilor NU sunt construite / intretinute de stat, ci de firme particulare, de aici si taxele, mai mici sau mai mare, care se aplica la folosirea lor.
    2. la noi, autostrazile sunt construite de stat, deci platite de noi deja prin taxe si impozite, iar intretinerea lor este tot de stat suportata, tot din taxe si impozite
    3. coruptia din guvern duce exact la problema despre care discutati.
    4. vreti rezolvare la aceasta problema, nu schimbati doar presedintele prin vot sau 2-3 agarici in parlament / guvern. iesiti in strada (ca cei din argentina cand s-a scumpit transportul in comun cu 7% parca) si dati-le o lectie la TOTI!

      (Citează)

  47. Vasile Serban

    21/01/2015 la 5:17 PM

    Multe lucruri postate anterior sunt corect.Trebuie sa punem mai mult mina la lucru.Sa facem tot ceea ce depinde de noi si nu numai.Nu trebuie sa asteptam sa faca altii ( de fapt cine??),ci sa avem aplecarea sa facem orice reusim cu fortele noastre proprii.Vad iarna alei printre blocuri ninse si nimeni nu catadixeste sa curete accesul spre scara si de ce nu aleea de acces spre strada.Se framinta zapada inmuiata zile si saptamini,fiecare zicind *de ce sa fac eu??!!*.F.f gresit! Nota de eleganta a unei zone si a unui oras e data de eleganta din ochii fiecaruia.
    Apoi ceea ce nu depinde de noi…. sosele,etc,etc,sunt f.multe:Aici trebuie dat in cap coruptiei care bintuie peste tot unde se manevreaza banii publici si europeni.De aceea avem cel mai scump Km.realizat din lume.s.a.m.d. Sunt prea multe de spus…

      (Citează)

  48. salut,

    din ce bloggeresti tu aici, spui lucrurilor doar pe jumatate. Asta e, nu minti, doar omiti.
    De ex: – majoritatea ameninta ca nu vor folosi autostrazile cu taxa pentru ca – platim taxa de drum in benzina dar si in rovignieta…deci ar fi o a treia taxa pentru un singur lucru…
    – orice santier nou este un inconvenient pentru ca la noi nu se lucreaza organizat – incepem un santier in titan, incepem inca unul in stefan cel mare, inca unul in baneasa – care e diferenta fata de cei din vest? la toate aceste santiere lucreaza aceeasi echipa, deci termina muuult mai tarziu… nu discut problema spagilor, coruptiei si a comisioanelor de la licitatii…
    – pista de biciclete de pe Victoriei – este cea mai scumpa pista de biciclete si totodata cea mai periculoasa din pct de vedere siguranta biciclisti – cei din occident au renuntat la ele. 2 – pista este izolata in centrul orasului si atat… au facut zdrente un bulevard pentru un petic de …de ceva… ca numai pista pentru biciclisti nu e…

    deci… cum e de fapt mai bine? sa adoptam doar jumatati de masura din occident, jumatati de proiecte, jumatati de articole… problema e ce facem cu cealalta jumatate…

      (Citează)

  49. Cum adica ai fi de acord sa puna taxa pentru A2 spre mare și pe A1 spre Pitești? iti reamintesc ca aceasta taxa va fi colectata si “folosita” de o parte terta, firma a vreunui jupan, nu de stat. Stat care a platit din buzunarul nostru constructia autostrazii si suge tot din buzunarul nostru bani pentru intretinerea ei. CUM ADICA AI FI DE ACORD SA PLATESTI ALTA TAXA?!

    Ti se pare ok ca la noi sa fie carburantul mai scump decat in Austria cu 25%? la “prostii” aia, taxa de autostrada pe 1 an e 85 euro. Eu as scoate banii aia de taxa doar din ultima acciza de ~50 bani pe litru.
    Cu banii astia, la noi ai merge 2800km. Si am o banuiala ca austriecii merg ceva mai mult de-atat. Dar tu esti de acord sa platesti alta taxa. Bravo.

      (Citează)

  50. Am sunat pentru niste derbedei care faceau harmalaie. Initial am incercat sa rezolv cu vb buna. Nu s-a putut…”E democratie mosule”… Apoi am sunat la 112. A venit politia… Dat amenda, etc. Apoi s-au razbunat si mi-au zgariat masina pe toate partile… Mers personal la politie… Ghinion, cum ar spune neamtu …. Aveau cazuri mai importante decat masina mea zgariata… Uelcom tu rumeinia.
    In rromania nu merge cu simtul civic… Sau te imunizezi la nesimtire sau iei ciomagu si ii lasi jos plini de sange…
    Trist dar adevarat

      (Citează)

  51. Dan: Ti se pare ok ca la noi sa fie carburantul mai scump decat in Austria cu 25%?

    In Austria, benzina aia ieftina e 1.10 euro. Adica 4.94 lei. M-am uitat pe site-ul Petrom, sa vad cat e litrul de benzina; am ales o statie din Oradea. Ei, benzina aia ieftina, de 95, e 4.87 de lei. Sunt curios cum ai dedus tu ca e carburantul cu 25% mai scump decat in Austria. M-am saturat sa aud tot rumanu’ cum urla ca la el e cea mai scumpa benzina din Europa. BTW, inainte de ieftinirea barilului de ulei, n-am vazut benzina de 95 sub 1.3 euro in Austria. Era chiar 1.5 pe autostrada.

      (Citează)

    • @Sabotor: n-ai șanse, România are benzină mai ieftină decât multe state, dar ți se bagă imediat aia cu “dar ce salarii au ăia și ce salarii avem noi”. Poate se adaptează și prețul la iPhone la salariile noastre, ca să se dea câte unul la fiecare.

        (Citează)

  52. Amice, vorbesti cu peretii. Daca iti spun ca in 2015 la tara, in Romania, oamenii inca au mentalitate demna de anul 1000 ? Sunt mult mai prosti si inapoiati decat aia din Bucuresti…iar asta spune multe…

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus