►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・PC Garage・Flip・Secom・Altex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Cititorii se plâng de multe lucruri prin comentariile acestui blog sau prezic falimentul diverselor firme care i-au dezamăgit groaznic. “Ăștia sunt clar pe ducă”, spuneți voi.
Majoritatea celor care spun aceste lucruri au în minte doar pățania lor și li se pare un capăt de lume. Eu, care scriu și citesc totul de pe acest blog de aproape nouă ani, am o viziune ceva mai de ansamblu asupra tuturor acestor discuții, iar după un timp începi să vezi niște tendințe generale.
Iată câteva dintre ele.
“în doi ani”. Pe rând cam asta se spune despre orice operator de telefonie de pe piață. Majoritatea oamenilor au câte o poveste despre cum au fost nedreptățiți de câte un operator sau despre cum la concurență este mai ieftin.
Aici mi se pare cea mai amuzantă tendință, pentru că eu văd cum pe rând se zice asta despre fiecare operator, în funcție de subiectul discuției de atunci. Anii au trecut și nu s-a întâmplat nimic, toți se dezvoltă, toți investesc, toți stau bine cu rezultatele financiare, cu desigur uzualele suișuri și coborâșuri ce-i afectează pe rând.
Oamenii se plâng mult. Uitați-vă pe paginile oficiale de Facebook ale celor trei mari operatori și veți vedea că, indiferent ce ar posta, comentariile sunt mereu legate de probleme cu abonamente, cartele, oferte, plăți șamd. Individual, oamenii cred că X este cel mai prost și Y mult mai bun. Privind de sus lucrurile, observi că și X și Y au parte de plângeri, probleme, că o parte dintre clienți le pleacă anual, eventual înjurându-i, dar alți clienți vin în locul lor și tot așa.
La fiecare lansare mare aud de la câțiva că Apple a luat-o în jos și că urmează să cadă. La lansarea marilor iPhone 6 și 6 Plus am auzit-o cu și mai mare îndârjire, pe motiv că s-a încălcat sfânta promisiune a lui Jobs de a nu face ecrane mari și că noile telefoane nu vor avea succes.
Ghiciți ce? Apple tocmai a anunțat cele mai mare încasări trimestriale din istorie. Și cel mai mare profit trimestrial din istorie. Asta nu e tot! Când zic din istorie, chiar este din istorie, profitul înregistrat de Apple în trimestrul 1 al anului 2015 este cel mai mare înregistrat vreodată de o companie, depășind chiar și giganții petrolului. Apple face profit 8,3 milioane de dolari pe oră.
Acum îmi aduc aminte că eu am zis că noul iPhone 6 se va vinde în draci și va rupe toate recordurile. Am avut dreptate.
Livrare lentă, preturi mai mari decât la concurență, reduceri exagerate, Black Friday devansat – toate sunt argumente pentru ca mulți să le prevestească sfârșitul.
Ce face eMAG? Păi vinde cât toate celelalte magazine online la un loc (aproximativ), crește rapid pe piețele din Bulgaria și Ungaria, iar acum va intra în Polonia, o țară cu 39 de milioane de potențiali clienți.
Ce face în România? Cifrele cresc de la an la an. Vânzările de BF cresc. Presiunea pieței îi determină să facă tot mai des campanii de genul Revoluția Prețurilor, că s-a observat că românii nu mai cumpără decât dacă e la reducere.
Dacă nu-i eMAG, e vorba de altele. Eu am așteptat recent de la alt magazin vreo 3 săptămâni un monitor la care scria “în stoc furnizor”; uitase curierul să-l aducă, încurcături cu comanda șamd. Asta nu mă face să le declar falimentul, ci observ și alte trenduri și-mi dau seama că nu poți trage concluzii pe baza unui singur eveniment, după cum de altfel spune și știința statisticii.
Uitați-vă la Oktal, au dat faliment după 16 ani pe piață, nu de la o zi la alta. Marii jucători din top, PC Garage, CEL, Evomag șamd cresc de la an la an.
Și pe asta o aud la fel de des. Lumea trage concluzii generale bazându-se doar pe experiența lor individuală și de multe ori nici măcar nu este una repetată, ci dacă o singură dată ceva n-a mers bine e gata concluzie, curierul respectiv este cel mai prost și trebuie ocolit.
Ca și în câteva cazuri de mai sus, eu care citesc toate comentariile voastre din ultimii ani observ că despre fiecare curier se spune asta. Din experiența mea, în ochii clienților firmele de curierat au doar imaginea pe care le-o dă curierul ce deservește acea zonă. Dacă omul respectiv este nepoliticos, întreaga firmă este considerată nepoliticoasă. Dacă omul nu dă telefon ca să întrebe dacă ești acasă, strategia întregii firme este una greșită.
Vă dau exemplu din experiență personală. Curierul alocat blocului meu de la un mare jucător din piață este parfum, e cel mai politicos om, întotdeauna m-am înțeles bine cu el când nu mă găsea acasă, am mai bârfit una alta, mă ajută cum poate. Am și întrebat pe la firma respectivă cum aș putea să laud oficial un angajat de-al lor, să știe și ei că aici este un om bun. Alt curier de la o altă firmă mare sună la interfon, acesta nu funcționează, pleacă, primesc mesaj pe telefon că n-am fost găsit. Sun și zic “dude, nu doar că sunt acasă, mai sunt și alți 5 zugravi aici, cum n-ai găsit pe nimeni? Ah, păi am sunat la interfon și credeam că nu e nimeni! Păi metoda de contact din AWB este interfonul sau telefonul meu mobil?” S-a întors omul de la trei străzi distanță, s-a luptat iarăși cu parcarea, mi-a adus coletul, a pierdut 20 de minute în plus doar pentru că i-a fost lene să dea un telefon din fața blocului.
Chiar și așa, eu zic că este un măr mai ciudat, dar nu voi declara că întreg copacul este găunos și urmează să cadă.
În State e mai ieftin, în Anglia e mai ieftin, pe Amazon e mai ieftin. Mai nou mă distrez pe Facebook simulând prețuri, adică cineva spune “uite, de fapt produsul acela costă 130 de dolari”, iar eu merg pe Amazon, îl bag în coș, merg până aproape de lansarea comenzii și-i arăt “uite însă prețul cu tot cu transport și taxe, e 190 de dolari, mai scump decât la noi”.
Aceste discuții revin periodic și pe blog. Am mai zis și altădată că nu ne putem compara la nimic cu marile țări vestice. La străini un magazin vinde 1000 de tablete pe lună, majoritatea iPad, la noi se vând 100, majoritatea românești ieftine. Păi nu-i normal ca la ei prețul să fie mai mic, din momentul ce volumul mare le permite să susțină afacerea cu o marjă mai mică introdusă în fiecare produs?
De întreg sistemul de distribuție, bazat pe parteneri platinum, gold, silver, nichel șamd, fiecare cu discount propriu în funcție de volumul rulat, nici nu mai zic. De cele mai multe ori aceste comparații n-au nici un rost, deși este interesant de observat alt fenomen, cel în care toți vor prețuri ca-n afară și salarii ca-n afară, dar nimeni nu observă și civilizația din afară și costurile de acolo, dar asta e altă discuție pe altă temă.
Știți că scriu des despre diverse oferte de la câteva magazine pe care eu personal le recomand. Aproape întotdeauna cineva îmi spune că prețul unor produse este umflat doar pentru ca reducerea să pară mai mare.
Repet ceea ce-am zis mereu: faptul că magazinele fac asta este urât, etic (și cred că și legal) reducerea ar trebui raportată la cel mai mic preț din ultimele 30 de zile. Cu toate acestea, nu cumpărați produse doar pentru că discountul este unul mare, ci cumpărați-le dacă aveți nevoie de ele!
Cu atât mai mult ar trebui să fie avantajați cei care spun că urmăresc de mult un anumit produs. Este mai ieftin acum decât a fost în ultima perioadă? Ia-l! Ce contează că are doar 20% reducere, nu 80% cum se laudă magazinul? Dacă prețul este mai mic decât în restul pieței, eu zic săru’mâna pentru ofertă.
Lucrurile sunt complicate rău în domenii ce țin de piața liberă, concurență, cerere și ofertă, rezultate financiare șamd. Serviciile oferite clienților variază mult din diverși factori și nu întotdeauna ca o politică specială a companiei.
Am “militat” întotdeauna pe o înțelegere corectă a conceptelor de mai sus, a gamelor de preț, a segmentului căruia i se adresează sau nu un produs sau o ofertă. Am crezut că toți oamenii reușesc să deosebească o experiență proprie negativă de o tendință generală negativă, dar nu este chiar așa, foarte mulți generalizează imediat, pornind de la cel mai mic factor.
Asta este o greșeală. Nu că mi-ar păsa de imaginea companiilor care au de suferit, că nu-s acționar la ele, dar mi-ar plăcea să văd mai mulți oameni raționând așa cum trebuie în astfel de privințe și nu că mi-ar fi mie de folos asta, ci chiar lor. Eu am fost educat să lucrez într-un sistem logic, bazat pe idei clare, demonstrabile, pe cifre exacte, pe implicații clare ale acțiunilor, pe înțelegerea sferei de influență și de impact a fiecărui lucru; numiți-o deformație inginerească sau de project manager. Mă aștept ca toată lumea să gândească tot așa, deși aici eu generalizez fără un motiv clar.
Punctul, referitor la ce-am zis mai sus, s-ar putea spune următoarele:
E simplu. Hai să discutăm ce-i de discutat, nu aceleași idei repetitive.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
28 comentarii
30/01/2015 la 6:39 AM
Si acum imi amintesc acele dume ca iPhone 6 Plus se indoaie desi el se vinde pe rupte, acele teste cu telefoanele trantite care sa descurajeze cumparatorii.. si totusi se vand foarte bine..
eBogdan(Citează)
30/01/2015 la 8:14 AM
E clar! Blogul asta se duce la vale.. ii mai dau maxim 2 ani și se închide! :)
Romano(Citează)
30/01/2015 la 9:16 AM
Radule, acesta este unul din cele mai bune articole postate de tine vreodata!!
Felicitari!
Toni(Citează)
30/01/2015 la 9:20 AM
O altă idee care revine des, dar asta pe bună dreptate :P
nwradu(Citează)
30/01/2015 la 9:25 AM
Pe de altă parte, s-a spus și despre Nokia, BlackBerry, Samsung și McDonald’s ca vor scădea și s-a întâmplat. Apple trăiește acum din vânzarea de hardware, dar nu e greu să-ți dai seama că, peste câțiva ani, nu poți să mai faci banii ăștia din hardware și ca trebuie să-i împărți și cu alții. Singurii doi jucători de pe piața care în 2013 câștigau din vânzarea smartphone-urilor erau Apple și Samsung. Atât! Acum câștigă și LG, Xiaomi, Lenovo, Huawei, OnePlus, Oppo, HTC și numărul lor va crește în continuare.
Pe cei de la eMAG vreau să-i văd și după ce vor veni oficial în România firme ca Amazon, AliExpress sau Alibaba.
Dan(Citează)
30/01/2015 la 10:12 AM
“Lucrurile sunt complicate rău în domenii ce țin de piața liberă, concurență, cerere și ofertă, rezultate financiare șamd. Serviciile oferite clienților variază mult din diverși factori și nu întotdeauna ca o politică specială a companiei.”
Piata asa zis libera, ca de fapt firmele ce mimeaza faptul ca concureaza intre ele, nu de putine ori, ajung de fapt sa fie intelese. Cel mai nou exemplu este asta http://www.zf.ro/zf-24/primele-amenzi-din-retail-consiliul-concurentei-amendeaza-metro-selgros-mega-image-si-real-cu-aproape-30-de-milioane-de-euro-13762549 ar mai fi si asta http://economie.hotnews.ro/stiri-companii-11156734-petrom-fost-amendata-consiliul-concurentei-503-8-milioane-lei-compania-contesta-amenda.htm . Si iata ca nici companiile de telefonie mobila nu joaca prea corect, ca atare http://www.consiliulconcurentei.ro/uploads/docs/items/id5102/amenzi_telefonie_feb_2011.pdf . Dar tu, reprezentant mult mai mult interesele companiilor, ca de la ele iti iei banii, ai tot interesul sa fluturi peste tot ideea ca de fapt piata e libera, ca exista o concurenta acerba si ca bla, bla, bla. Cand de fapt lucrurile sunt departe de-a sta asa.
zetu(Citează)
30/01/2015 la 10:19 AM
Apple a trăit întotdeauna din vânzarea de hardware, că software-ul lor e disponibil doar pe Mac-uri/iOS.
Iar legat de Amzaon et co., toată lumea vorbește de ei ca de a doua venire a lui Iisus pe pamânt. Crezi cumva că ei vor vinde la preț de dumping sau cum? Prețurile vor fi asemănătoare cu cele emag, că ce zice Radu în articol se aplică pentru orice retailer. Piața de desfacere din România nu se compară cu cea din marile țări vestice.
Bogdan Popa(Citează)
30/01/2015 la 10:23 AM
Păi și Nokia, Kodak, BlackBerry și alți câteva zeci au trăit întotdeauna din vânzarea de hardware…
Dan(Citează)
30/01/2015 la 10:30 AM
Pai de ce sa vina chinezii? Magazinele astea (Ali) sunt “tari” pentru ca vand chinezarii la nivel industrial, nu pentru ca ar fi mari exemple de retaileri “civilizati”.
nashu_mare(Citează)
30/01/2015 la 10:55 AM
Ai uitat sa amintești ce zice lumea despre Ikea ..
florin.comsa(Citează)
30/01/2015 la 12:18 PM
Radu, vezi ca am un comentariu in moderare.
zetu(Citează)
30/01/2015 la 12:52 PM
Nu, nu, nu zic despre situații când privești niște date clare și se trag astfel de concluzii.
Zic despre situațiile când cineva pleacă de la o experiență personală negativă și trasează soarta întregului sistem.
Eu mă aștept ca Samsung să revină după ce vor face niște scăderi de costuri și vor restructura gama, de exemplu. Revin cu mai multe idei aici.
nwradu(Citează)
30/01/2015 la 12:53 PM
Eu nu cred că vor veni în următorii ani. Au alte piețe pe care să intre, dacă vor asta pentru Europa.
nwradu(Citează)
30/01/2015 la 12:55 PM
Îți dai seama că atunci când îl văd pe acesta îl văd și pe cel în moderare :P
În rest, foarte bine, să-și facă C.C. treaba și să dea amenzi.
nwradu(Citează)
30/01/2015 la 1:00 PM
Prea complicat.
Ai uitat să zici că iau bani și de la industria pharma și de aia nu vreau să spun adevărul despre cum lămâia și bicarbonatul vindecă orice cancer.
nwradu(Citează)
30/01/2015 la 1:11 PM
Romanii au obiceiul de a lua cu valoare de adevar lucrurile carora li se pare lor ca ar trebui sa fie intr-un fel sau altul. Enervant ca dracu’ si foarte, foarte raspandit.
mihai(Citează)
30/01/2015 la 2:12 PM
Ca să fiu în “trand” și să preiau felul de a spune lucrurile cum o fac cei de la „Epic“ și să fiu și la subiectul articolului îți spun că: „blogul e pe ducă dacă ai ajuns să faci un Sponsored la acest articol fără măcar să pui un link afiliat“.
Însă, realist vorbind, asta poate însemna că-ți merge și bine pentru că ai ajuns să dai bani la facebook ca să fie totul mai vizibil oamenilor.
Dintre noutati blog(Citează)
30/01/2015 la 2:29 PM
Radu, perfect de acord cu tine pana la emag. Nu cred ca au fost multe voci care au sarit in sus ca o sa pice emagul…. vezi, citesti doar ce te coafeaza pe tine.
Sa facem o corectie te rog frumos. Pe aici, la adresa emagului, impresia generala, a fost ca emag ISI BATE JOC DE CLIENTI CU REDUCERI FALSE! Am mai scris si eu si altii cum: pret umflat artificial si apoi redus, pentru ca REDUCERE. Si la vazul/auzul cuvantului REDUCERE, romanul e suficiend de dobitoc si nu se mai intereseaza daca e pe bune sau e la misto.
Ce ma deranjeaza pe mine, e ca unii, care citesc doar ce ii coafeaza pe ei, ii sustin si ii promoveaza fara sa se uite daca sustin o campanie ce are la baza o marlanie.
Ce zici, facem modificarea de rigoare in articolul asta? Sau continuam sa scriem ce ne coafeaza mai bine?
pew pew die(Citează)
30/01/2015 la 2:36 PM
N-ai dreptate! Preturile in afara sunt mai mici cu toate taxele incluse!
Bb(Citează)
30/01/2015 la 3:47 PM
Din pacate alegi sa duci discutia in derizoriu, asta fiind cel mai bun mod de a-i pune capat. Cand de fapt problema e cat se poate de reala. E complicat sa scrii lucruri reale si in acelasi timp reale de cei care, intr-un fel sau altul, cumpara publicitate pe blogul tau. Intr-o disputa cititor(i) vs. Vodafone sau Orange tu vei fi mereu de partea celor cu care ai colaborat in mod direct, si de pe urma carora ai si avut castiguri materiale. Atat. La fel cum si articolele tale sunt viciate si subiective tocmai din acest motiv.
zetu(Citează)
30/01/2015 la 3:50 PM
*in acelasi timp nasoale
zetu(Citează)
30/01/2015 la 4:06 PM
Eu nu cred că va veni Amazon în Ro, având în vedere că și ei și Emag au același fond de investiții în spate. Plus că piața nu pare așa atractivă pentru ei.
Andrei(Citează)
30/01/2015 la 5:15 PM
Cea cu strainatatea mi se pare cea mai vehiculata, mai ales ca multi dintre noi vorbesc si in necunostinta de cauza. Mancarea nu este mult mai ieftina in strainatate si nici hainele. Diferenta e ca altfel sunt raportate salariile. In tarile nordice, de exemplu, salariile sunt destul de mari, dar 3/4 din bani se duce pe chirie, intretinere si mancare. Sa mai vorbesc de viata de noapte?
Andreea(Citează)
30/01/2015 la 8:39 PM
Astept un follow-up cu titlul “Idioti care revin periodic pe blog cu comentarii fara o baza reala”. Bineinteles, n-are legatura cu niciunul din baietii finuti de aici.
ipo(Citează)
31/01/2015 la 1:17 AM
Off topic. La faza cu Amazon oarecum te contrazic un pic. Amazon.com,de,co.uk. etc pun taxe la transport de te rup stim. sau si mai frumos nu se poate trimite. Dar daca cauti un ceas la misto pe .com si schimbi in url uk cu .it in proportie de 90% din cazuri exista, are aproape acelasi pret (exceptand reduceri / discounturi) si aduce in Romania si nu ai taxe. Life is great.
Tried it. Works. Cumparat vreo’ 10 ceasuri si cateva chestii de bucatarie.
Humunakuapua(Citează)
31/01/2015 la 11:25 AM
Nu toate, dar multe produse sunt mai ieftine în afara. La capitolul haine, poti sa verifici orice articol branduri și ai sa vezi ca imediat după Oradea îl găsești mai ieftin. Eu probez în magazin romanesc și comand de peste graniță. Da, vreau sa dea faliment hapsanii de afaceriști romani.
Bb(Citează)
01/02/2015 la 12:09 AM
Problema cu toate aceste companii vine de la oameni. Este normal sa ma plang de o firma de curierat daca Gheorghe nu-si face treaba. Eu am platit catre firma serviciile. Nu lui Gheorghe. Din pacate angajatii sunt cei care dau valoarea firmei x sau y. Dar aici ar trebui sa intervina managerii ,sa-si cunoasca oamenii si sa-i invete. Iar daca iti extinzi afacerea asigura-te ca poti livra aceeasi calitate. La emag se vede cu ochiul liber ca sunt depasiti de volume.
lucian(Citează)
02/02/2015 la 5:25 PM
Apple o duce bine, are cash mult, dar vanzarile sale cresc in ritm tot mai lent. Ceilalti jucatori de pe piata ii iau tot mai mult din marketshare, Lenovo si Xiaomi vin din urma si mananca jaratec.
eMAG o duce bine, vanzari de Black Friday… dar este pe profit si isi acopera costurile? Pierdere de la SSD, pierdere de la resigilitate, costuri cu logistica, costuri cu publicitatea.
Alte magazine online? Dupa cum arata si cazul Oktal, e clar ca falimentul este o posibilitate foarte prezenta. O promotie fara succes si un stoc mai mare de produse se traduce in incapacitate de plata si din asta rezulta faliment. eMAG din asa ceva era sa o pateasca in 2009, de-a ajuns sa fie preluat de Asesoft.
Amazon de SUA este scump, din cauza transportului si a TVA-ului iar eu nu il recomand niciodata. Dar Amazon de UK sau DE au preturi foarte bune, chiar si cu TVA-ul aberant de Romania si cu transportul care e de la an la an mai scump. Iar daca pandesti produsul cateva saptamani, ca sa vezi care ii este fundul de pret sau daca intra la promotie, il iei mult mult mai ieftin.
Fundul de pret este acel bottom price, un pret mai mic decat de obicei, care apare pentru cateva ore sau cateva zile pentru a stimula vanzarea pe un stoc mare sau pentru a fundamenta ideea ca Amazon este cel mai ieftin. Trebuie sa fii atent si sa ai rabdare, am vazut cum Xperia Z2 s-a plimbat intre 390 si 350 de Euro intr-o luna.
Gaelex(Citează)