►► Black Friday la: Fashion Days, Finestore, PC Garage, evoMAG, Altex, Flanco ◄◄
Robert Turcescu vrea să facă Partidul Facebook, dar din motive de drepturi de autor, îi va spune Partidul “Forța Bună”, ca măcar acronimul să fie același.
Este un exemplu perfect despre cum politicienii de astăzi, dar și jurnaliștii tradiționali, nu reușesc să înțeleagă ce-i așa de special (sau de diferit, de fapt) la mediul online față de metoda clasică de a face jurnalism despre politică.
În primul rând, Turcescu a pornit-o greșit cu o abordare demnă de tot râsul, arătându-ne încă de la început că a înțeles perfect ce-i cu internețul ăsta: “Daca se aduna 50.000 de like-uri pina de Revelion pe aceasta pagina inseamna ca se poate trece din spatiul virtual in lumea reala cu o formatiune politica noua.” [sursa]
Mă aștept acum să spună că la 20.000 de like-uri dă 100 de iPhone-uri gratuit, că-i ziua Apple, iar dacă atinge 100.000 de like-uri NASA nu va mai stinge luminile timp de 6 zile din cauza erupției solare.
Știți care-i culmea? Pentru înființarea legală a unui partid clasic este nevoie de minim 25.000 de semnături din București și alte 18 județe, cu un număr minim de semnături pentru fiecare județ. De dat un like pe Facebook e simplu, de semnat că vrei să fii membru de partid e mult mai greu, dar aștept să constate și Turcescu asta.
Doi la mână, și cel mai important lucru neînțeles de atât de mulți oameni, este că cei de pe Facebook nu sunt un grup aparte, un grup ciudat de, culmea, milioane de oameni care nu găsesc nici o afinitate cu partidele deja existente din România și le-ar trebui unul nou, unul al lor.
Nu, nici pe departe. Sunt oameni absolut normali care au în comun un singur lucru: au acces la net și cont de Facebook. Odată cu acest acces la net, vin și câteva alte avantaje: află imediat știrile, văd imediat analize pro și contra, “schimbă canalul” mai repede, discută mai mult, dezbat mai cu atenție, se informează mai bine.
Acesta este avantajul netului. Nu-i ceva ce ține de oameni în sine, ci de dezvoltarea acestui canal de comunicație, așa cum în alte vremuri telegraful a conectat și mai bine oamenii, iar în altă eră televizorul le-a dat și un chip. “Video killed the radio star”.
Repet, nu oamenii care stau pe net sunt speciali, ci Internetul în sine este special prin ceea ce le oferă oamenilor, adică rapiditate în diseminarea mesajelor.
Mai mult, pe Facebook nu găsești un grup mic, dar important de oameni. Sunt 7 milioane! Nu toți sunt deștepți, nu toți sunt proști, nu toți sunt sictiriți de PSD, PNL, PRM șamd, că asta e statistic imposibil. 7 milioane! Iar pe măsură ce netul intra în și mai multe case, împreună cu smartphoneuri, Facebook și restul noilor tehnologii, și mai mulți oameni vor avea acces imediat la știri din multiple surse, la analize, discuții și restul avantajelor.
Apoi, internetul este chiar viitorul mijloacelor de informare. Pe măsură ce generațiile se schimbă, crește ponderea celor aflați pe net, ponderea celor care, sper eu, gândesc mai mult sau măcar încearcă asta. Este o evoluție normală, nu ceva special.
Odată înțeles acest lucru, de aici rezultă și problemele unui astfel de “partid”: doar pentru că ești pe Facebook, nu înseamnă că nu ai deja o afinitate cu unul dintre partidele curente; doar pentru că ești pe Facebook, nu înseamnă că ești o oaie nedumerită într-o turmă mare ce are nevoie de Turcescu să le conducă într-o direcție anume. Tocmai acesta este avantajul pe net, este mult mai greu să te conducă cineva într-o direcție anume.
Nu în ultimul rând, cei de pe Facebook nu au de ce să se înscrie real sau virtual într-un astfel de partid. Ei au deja tot ce le trebuie pentru apartenența la un grup aparte: contul de Facebook. Unii spun că Turcescu vrea să fure revoluția de pe Facebook; n-are ce să fure, e o lume în care oamenii sunt mult mai independenți și nu-i poți fura așa ușor de partea ta.
Ca dovadă, like-urile vin greu. 7000 după prima săptămână și observați că aproape 5% din cei ce-au dat inițial Like s-au retras apoi, de asta pagina are 7300 de like-uri primite, dar numai 6900 rămase. Sigur, se pot cumpăra oricând câteva zeci de mii, proiectându-se astfel un sentiment de legitimitate Partidului FB, dar pe termen lung va valora fix cât un like dat unor campanii umanitare, adică nimic.
Situația din 3 decembrie, ora 16:
Situația din 7 decembrie, ora 22. Doar 288 de like-uri în plus:
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
6 comentarii
09/12/2014 la 8:31 AM
Ce relevanță are ce spune “eram fariseu” Turcescu? Omul e un penibil.
De Aur Copilul(Citează)
09/12/2014 la 8:58 AM
asta a dat pizza margherita la nunta lui, deci…despre ce vorbim?
gogu(Citează)
09/12/2014 la 10:05 AM
Ca de obicei, astept comentariul lui @nashu!
RFboris(Citează)
09/12/2014 la 10:15 AM
De fapt s-ar putea sa caute obtinerea reactiei inverse, in mod anume caderea in derizoriu a Facebookului.
oreste(Citează)
09/12/2014 la 12:52 PM
Amuzant cum in articol se omite un detaliu esential, si anume auto demascarea de acum 2 luni a lui Turcescu. Sa-nteleg c-a trecut deja acea perioada in care incepem sa uitam niste chestiuni absolut esentiale? De ce i-ai pasa cuiva de faptul ca un fost moderator care a dezvaluit in direct c-a fost ofiter sub acoperire, si ani la rand a avut o agenda ascunsa, incearca sa faca un partid?
zetu(Citează)
12/12/2014 la 6:03 PM
De la cine a primit ordin turcescu ?
Petre(Citează)