►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
De când cu topul routerelor pentru abonamentul RDS Fiberlink 1000 Mbps, primesc des această întrebare: ce router are cel mai puternic semnal wifi? Ce model să cumpăr pentru a avea rețea în toată casa?
Am decis să scriu în acest articol răspunsul, câteva sfaturi și explicații; mi-e mai simplu să le arăt oamenilor acest URL și să-i las să analizeze treburile când au ei timp. Răspunsurile, însă, s-ar putea să vă surprindă.
Problema principală: odată ce scade recepția semnalului wireless, scade foarte mult viteza de transfer a datelor. Ca un exemplu, cu laptopul prind lângă router aproximativ 150 Mbps, pe când în ultima cameră, unde semnalul bate la limită (1-2 liniuțe), nu trec de 2-5 Mbps. Așadar, nu este suficient să ai semnal în toată casa, trebuie să ai unul puternic.
După vreo 20 de routere testate, concluziile mele sunt următoarele:
1. Routerul cu cel mai puternic semnal wireless și deci cea mai bună acoperire: Asus RT-AC87U (citiți review-ul!).
Acest model le întrece cu mult pe toate celelalte la capitolul semnal wireless. Este la un alt nivel, pur și simplu, dovedindu-și astfel încă o dată titlul de campion la toate aspectele posibile: viteză pe cablu, funcții, capacitate wireless etc.
Nu știu cum a reușit Asus, dar este singurul router cu care prind ambele rețele wireless generate, atât 2,4 cât și 5 GHz, în toată casa. Iată schema apartamentului unde testez:
Asus AC87 este singurul router la care rețeaua 5 GHz bate până în camera 1. Cu toate celelalte routere, rețeaua de 5 GHz nu ajunge până acolo, ci doar cea de 2,4 GHz. Mai mult, cu AC87 prind cam 40 Mbps pe wireless din ultima cameră, în timp ce cu alte routere abia reușesc un 2-5 Mbps.
Așadar, dacă vreți un router foarte puternic, luați-l pe acesta, deși prețul său este ridicat.
2. Toate celelalte routere au performanțe asemănătoare pentru puterea semnalului wireless.
Serios, nu iese nici unul în evidență. Mai mult, din testele mele am descoperit că nu contează dacă routerul ales are antene externe sau nu, diferența este foarte mică.
Antenele externe oferă un spor de performanță de vreo 5-10%, nu mai mult. Mă așteptam la o diferență sesizabilă în favoarea celor cu antene externe, dar încercările mele n-au arătat vreuna care să conteze.
Altfel spus, dacă găsiți o ofertă bună la un router fără antene externe, luați-l cu încredere! Acoperirea în casă va fi practic aceeași. De exemplu, Asus AC56 nu are antene și apare mai des în oferte; la capitolul wireless și acoperire, stă la fel de bine ca Asus AC66 sau AC68, care au antene externe. Diferențele de bani nu aici se văd.
Toate routerele testate au arătat cam aceleași performanțe. În camera 1 din schemă vedeam doar rețeaua 2,4 GHz și prindeam în teste cam 2-5 Mbps.
Toate din încercările mele, toate acele tehnologii noi de direcționare a semnalului wireless spre dispozitivul tău (“beam forming”) nu fac o diferență reală în practică. Influența lor asupra acoperirii wireless este mică.
3. Repetoarele de semnal (range extender) sunt cheia succesului.
Degeaba bate routerul la limită în toată casa, viteza în celelalte camere va fi mică, prea mică pentru jocuri, YouTube și download. Dacă vreți o viteză wireless mare în toată casa, implicit un semnal puternic, aveți nevoie de repetoare de semnal. Acestea se conectează la router pe rețeaua wireless și generează o altă rețea în zona în care sunt montate, mărind practic acoperirea routerului.
Iată mai jos concluziile mele din review-ul repetorului Asus RP-N53, unde vă arăt cum l-am montat, cum a crescut puterea semnalului în camerele îndepărtate și ce am obținut în testele de viteză. Rezultatele vorbesc de la sine.
Și acest RP-N53 este un model de top între range extendere și costă pe măsură. Puteți consulta întreaga categorie de repetoare de semnal la eMAG și PC Garage pentru mai multe opțiuni, prețurile variind între 100 și 500 de lei. Dacă aveți o casă cu etaj sau una foarte lungă, e singura soluție eficientă.
Cum să alegi un repetor de semnal potrivit:
Iată câteva modele interesante:
Repetoare de semnal wifi (range extender) | |
TP-Link TL-WA860RE – PC Garage Modelul este interesant pentru că are și o priză, astfel încât nu o pierzi pe cea în care-l introduci. Este, practic, o priză ce extinde semnalul wireless. |
|
TP-Link TL-WA750RE – eMAG și PC Garage Cel mai ieftin repetor. |
|
Edimax EW-7303Apn – PC Garage Singurul din ofertă ce poate fi montat și în exteriorul casei, deși domeniul de temperatură de utilizare este 0-60 grade, deci iarna nu rezistă. |
|
D-link DAP-1520 – eMAG și PC Garage Cel mai ieftin model ce suportă 802.11ac |
|
Asus RP-AC52 – eMAG și PC Garage Un alt model ce suportă standardul 802.11ac |
|
Asus RP-N53 – eMAG și PC Garage Model 802.11b/g/n, lumină de veghe, ieșire audio, 300 Mbps |
|
Asus RP-N14 – eMAG și PC Garage Un model mai ieftin, tot 802.11b/g/n |
|
TP-Link TL-WA830RE – PC Garage Acest model este mai mare, dar are cablu de alimentare și deci poate fi ascuns mai bine după mobilă. |
Trucuri:
4. Acoperirea wireless depinde de tipul pereților, grosimea lor, forma casei și mulți alți factori.
Nu există o formulă clară de calcul. Ce merge bine la cineva e posibil să nu meargă bine și la voi, deoarece semnalul wireless este puternic influențat de grosimea pereților, materialul din care sunt făcuți aceștia, poziționarea camerelor și alți astfel de factori particulari fiecărei case. O ușă închisă poate avea o influență sesizabilă.
Ca exemplu, în camera 2, dar mai lângă hol, am semnal mai slab decât lângă fereastră, unde semnalul wireless de la routerul din camera 4 ajunge de fapt prin exteriorul clădirii.
Așadar, dacă nu vreți repetoare sau alte soluții active de amplificare a semnalului, un sfat bun este să montați routerul în centrul casei. Veți avea un semnal bunicel în toate camerele, dar fără a excela în vreuna dintre ele.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
26 comentarii
03/12/2014 la 8:20 AM
Doua aspecte importante de mentionat:
1. Pretul la Asus RT-AC87U este enorm in Romania. Cine vrea sa il cumpere o poate face de pe Amazon spre exemplu unde are un pret de 900 lei fata de 1500 in Romania
2. Pentru a beneficia cu adevarat de o acoperire si viteza mai buna, aveti nevoie si de o placa wireless buna (nu am vazut mentionat in articol acest lucru). Daca vreti si alte comparatii, cautati pe smallnetbuilder – baietii astia fac teste la modul profi. Un exemplu ar fi http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/32518-netgear-r7500-nighthawk-x4-smart-wifi-router-reviewed
msc(Citează)
03/12/2014 la 8:36 AM
Nu era util un tabel comparativ cu puterea de emisie? În mW, de preferință, dar e ok și în dBm.
P.S. – de ex. folosesc acasă un router b/g/n de 1W (dar nu stă la maxim).
George(Citează)
03/12/2014 la 9:23 AM
@George: puterea de emisie este limitată la toate și ce scrie pe hârtie nu trebuie să fie și adevărat, depinde de prea mulți factori.
Prefer să vorbesc de situații uzuale pentru utilizatori uzuali, nu cei care știu de dBm. Ideală ar fi fost o analiză despre antene și radiofrecvență, dar ce rost are? Diferențele practice sunt infime și rămân la ideea de bază, pentru o acoperire cu viteză mare în toată suma, e nevoie de repetoare de semnal.
nwradu(Citează)
03/12/2014 la 9:07 AM
@msc:
Despre pretul rt-ac87u
Amazon UK 209 GBP = 1169 lei
Emag 1189 lei
PC Garage 1152 lei
Per total, iesi mai ieftin cu site-urile romanesti in cazul asta.
Dan(Citează)
03/12/2014 la 9:11 AM
rt-ac87u e mai ieftin pe amazon.de: 210 EUR + diferenta de TVA + transport = 230.77 EUR = 1022 lei
Dan(Citează)
03/12/2014 la 9:13 AM
Eu am luat un Edimax de ala de era la reducere de BF, mai mult sa vad cum functioneaza. Pare ok. Mi-a placut ca apesi butonul WPS pe el si pe router si gata, merge treaba.
Pe de alta parte, sunt la al doilea router Asus (scumput) care pierde pachete intr-o veselie. Niste mizerii. AMBELE au mers ok la inceput. Parca-s legume, devin perisabile.
add(Citează)
03/12/2014 la 9:24 AM
AC87 ar fi trebuit să coste 999 lei la noi și probabil în curând va ajunge la acest preț. Momentan îl dau și magazinele mai scump, că e cerere mare.
nwradu(Citează)
03/12/2014 la 9:39 AM
cred ca solutia cea mai eleganta pentru extins aria de acoperire este o antena cu castig mai mare (10-15dB), eventual una directionala, parerea mea ;)
dan(Citează)
03/12/2014 la 9:51 AM
Un access point UniFi Long Range ofera o putere de emisie de 20 dbm (ceea ce este mai mult decat ofera acest router Asus).
Singura problema a lui este ca are iesire wifi de 300 Mbps dar intrare de 100 Mbps. (varianta cu viteze mari si dual channel costand vreo 1.000 de lei).
cipi(Citează)
03/12/2014 la 9:55 AM
Depinde si unde asezi routerul. Eu il am pus intr-un apartament cu aceeasi configuratie, in acelasi loc, dar pe bratul din fier al suportului de la TV (are brat lung, TV-ul este cu tub). Am semnal brici in camera 4, ma uit la videouri HD pe PS3 fara probleme.
alunelu(Citează)
03/12/2014 la 10:41 AM
Cu 30 lei ( http://olx.ro/oferta/router-asus-wl-520gc-ID2HeLb.html ) , daca imi urmaresti articolul, faci un repeater – cea mai ieftina solutie. #doaroidee
cartus(Citează)
03/12/2014 la 1:45 PM
Revin cu o intrebare….ceva din gama Netgear nu primesti la test…este acum Nighthawk si Nighthawk X6 care au niste specificatii excelente. Sunt extrem de curios cum se comporta. Multumesc
stef(Citează)
04/12/2014 la 10:00 AM
O varianta mai ieftina, cu acoperire si viteza foarte mari este dir 880 de la dlink. Pe parter, reteaua de 5ghz acopera cu minim 4 liniute. La etaj doar cea de 2.4. Ai facut o comparatie?
ionut(Citează)
04/12/2014 la 10:42 AM
Nu imi este clar un lucru: repetoarele astea doar maresc zona de acoperire a semnalului, la calitatea pe care il preiau, nu il si imbunatatesc, nu? Daca preiau semnal slab ii vor mari aria de acoperire, dar acelasi semnal slab ramane, nu?
Mihai(Citează)
04/12/2014 la 10:54 AM
@Mihai: da, exact. Repetoarele nu trebuie montate la marginea zonei de acoperire a routerului, ci undeva pe la mijlocul acesteia, ca să preia un semnal cât de cât bun.
Nu-i vorba de amplificare. Pe măsură ce distanța față de client crește, routerul detectează asta (pentru că anumite pachete trimise se pierd sau sunt distorsionate și atunci clientul le mai cere odată, bănuiesc) și schimbă metoda folosită pentru a le transmite. Trece de la o modulație rapidă la una mai lentă, dar ceva mai “sigură”.
Vezi și aici https://www.nwradu.ro/2014/09/cum-functioneaza-routerele-wireless-si-ce-inseamna-acel-1900-mbps-banda-maxima/
nwradu(Citează)
04/12/2014 la 9:22 PM
Intrebare, ca mi-e lene sa ma documentez pe net:
Cu cat puterea de emisie a routerului e mai mare, cu atat creste si nivelul “radiatiilor”? Adica, dpdv al sanatatii locatarilor, e mai rau cu un router puternic, sau diferenta e neglijabila?
AdrianG(Citează)
04/12/2014 la 10:54 PM
@AdrianG: din nou, depinde de multe aspecte. Cu cât puterea e mai mare, cu atât stai într-un câmp electromagnetic mai puternic, da.
Cu toate acestea, dacă mai ai alte 10 rețele wifi care intră peste tine în casă, nu prea mai contează, oricum ești “iradiat”. Apoi contează dacă stau cu routerul în cameră, eventual la picioare, sau l-ai pus undeva pe hol. Contează și ce pereți ai și dacă aceștia realizează o cușcă Faraday.
Eu nu mi-aș face griji totuși pentru wifi. Probabil că zahărul din suc sau praful din oraș iți fac mult mai mult rău.
nwradu(Citează)
28/04/2016 la 6:45 PM
era sa cred ca e adevarat.. dar cand am dat click pe linkul emag sau pcgarage si mi-a aparut in bara “profitshare” cu redirectionare.. si cand stiu ca acum daca comand orice de la ei tu ai comision.. tind sa cred ca orice ai scrie e tot gargara ieftina!
eu eu(Citează)
01/05/2016 la 11:33 PM
Gargară ieftină? Dacă găsești utile acele review-uri și clasamente, cu ce te deranjează că primesc un comision dacă ai cumpărat ceva prin acele linkuri? De ce consideri că ar trebui să le fac pe toate fără să câștig nimic, de parcă timpul meu ar fi nelimitat? Nu te forțează nimeni să și cumperi, nu-ți cere nimeni bani pentru a citi, nu plătești nimic în plus la magazin.
nwradu(Citează)
04/07/2016 la 9:37 PM
Am un router TPLINK TL-WR841N conectat pe internet digi si la 30 m un range extender TPLINK TL-WA801ND care functioneaza ca universal repeater.Cu toate ca valoarea semnalului la 30 m este maxima transferul de date este de 5 ori mai mic(de la 40 mega la 8 mega)De ce se pierde atit de multa viteza?
ION(Citează)
05/07/2016 la 8:11 AM
Repetorul trebuie să ia un semnal puternic pentru a oferi o bandă mare, că altfel apare o gâtuire între el și router. În plus, repetoarele nu au hardware așa bun, deci viteza mai scade. Încearcă să-l muți mai aproape de router și fă un alt test.
nwradu(Citează)
05/04/2017 la 8:38 AM
Vazusem acum cativa ani un modem-router de la romtelecom (configurabil si linie tel si eth inclusiv PPOE), era pus in mijlocul unei vile cu zeci de camere si batea inclusiv afara.
O sa incerc sa imi amintesc modelul exact.
Din punctul meu de vedere, ASUS nu e ceva pe care sa te bazezi. Unde am avut retele mixte cu multiple marci ASUS-ul a cam facut probleme.
Pentru extindere de raza exista solutii mai simple: antena cu cablu pusa in loc una din antenele default – si pot acoperi doua sau mai multe puncte extreme ale unei constructii.
Xaeus(Citează)
27/11/2017 la 3:07 PM
Radu eu nu stiu in ce teste e ac 87 u cel mai forta la semnal ca pana si tp link 1043nd ul meu vechi (first gen) are semnalul la fel.
Alexandru(Citează)
11/03/2019 la 7:16 PM
buna seara,
Am cumparat un router Linksys Ea8300, AC2200 si nu pot sa-l configurez. Am doar 300Mbps(l-am renoit la 500Mbps). Am fibra optica, stau in judetul Arad. De la sediul RDS mi-au spus ca la mine nu e trafic de 1000Mbps. Sa fie aceasta o cauza ca router-ul nu functioneaza?
Anton DEZNAN(Citează)
11/03/2019 la 9:09 PM
Nu, dar fără alte detalii dincolo de “nu pot să-l configurez” nu cred că te poate ajuta cineva.
nwradu(Citează)