►► Black Friday la: Fashion Days, Finestore, PC Garage, evoMAG, Altex, Flanco ◄◄
20 Nov 2014 ·
GÂNDURI ·
Un articol de zilele trecute remarcă faptul că președintele ales, Klaus Iohannis, este primul politician european care a atins 1 milion de like-uri pe Facebook, cifră cu care se clasează în fața unor alte nume mult mai sonore precum Angela Merkel, David Cameron, Francois Hollande și alți conducători europeni, ba chiar mai bine decât Joe Biden, vicepreședintele SUA.
Nu i s-a aprins nimănui un beculeț în minte la auzul acestor vești?
De exemplu Germania are 80 de milioane de locuitori, de patru ori mai mulți decât România, și o rată de penetrare a Internetului mult superioară țării noastre. Conform datelor centralizate de Uniunea Europeană, la finalul anului trecut 86,2% dintre nemți au acces la Internet, în timp ce România stă la un mult mai jos 49%. Practic, nemții ne conduc cu 69 de milioane la 10 milioane.
Raportat la Facebook la final de 2012, Germania avea 25 de milioane de utilizatori, România 5,3 milioane.
Și acum vreți să-mi spuneți că Angela Merkel, cancelarul care conduce Germania cu succes de atâția ani, numită în diverși ani cea mai puternică femeie din lume, cea cu o putere foarte mare în întreaga Uniune Europeană, nu a strâns 1 milion de fani pe Facebook, până acum?
Este adevărat, like-ul meu de acum 2 secunde a fost al 899.912-lea. Iohannis este la 1.048.000 și crește cu câteva mii sau zeci de mii pe zi.
Întrebarea este de ce. Și tare mă tem că răspunsul este unul neplăcut nouă: în țările vestice, lumea nu-și arată afecțiunea sau dezamăgirea pentru politicieni pe Facebook, ci în stradă. Ați văzut sistemul francez, la cea mai mică problemă ies un milion la miting în oraș; așa fac și alții.
Și sunt sigur că, tot în astfel de țări, cei care sprijină un candidat nu-i dau like din mouse, ci îi scriu scrisori și îi trimit petiții pe principiul “băi, eu te-am votat, când pui în practică ce-ai promis? Și vezi că la mine în cartier s-au ars niște becuri stradale, nu-mi place, rezolvă!”.
O altă explicație ar putea fi faptul că nemții și francezii și englezii nu au timp să o frece la muncă pe Facebook. Marile imperii nu s-au construit din fotoliu. Asta îmi aduce aminte de discuția despre un sistem industrial montat de niște nemți cu ajutorul muncitorilor români. Persoana care-mi povestea cum a decurs instalarea mi-a spus ceva de genul “nemții au venit și la ora 9 au vrut să se apuce de treabă, că băuseră o cafea. Au rămas uimiți văzând că muncitorii români au venit tot la ora 9, dar atunci au început să-și dezmorțească brațele, să ia o cafea de la automat, să iasă la o țigară și să vorbească despre emisiunile TV de aseară”. Până la urmă unul dintre nemți a întrebat timid cum se face aici, nu e tot un program 9-17 de muncă, iar cafeaua și țigările se bagă doar la pauze?
Altfel spus, mie toate like-urile acestea, când le pui în acest context, încep să mi se pară rușinoase. Devenim țara care rezolvă lucrurile din mouse, care crede că orice situație se poate soluționa cu o petiție online, țara în care credem că un like în România poate salva inclusiv delfinii vânați prin Danemarca, după cum dădea mai demult o fostă colegă share unei astfel de cauze.
Să vă dau “doar” trei exemple, dar promit că sunt scurte:
1. Puterea like-urilor s-a văzut în voturile Monicăi Macovei. Frumoasă campania, minunate vizualurile, am dat share la greu, s-au schimbat avatare în draci, și-a pus toată lumea inițiala numelui și cu un semn de exclamare după. La urne a scos 4,66%.
2. Obama a avut o campanie foarte bună în social media atât la primul mandat, cât și la al doilea. Cei care studiază social media atât rețin de aici. Cei care mai caută și alte date pe lângă asta află că acele campanii social media au obținut donații impresionante, au determinat oamenii să-și ofere serviciile ca voluntari șamd.
3. La noi se spune des că alegerile au fost decise de partidul Facebook, “iată puterea rețelelor sociale!”. Nu. Alegerile au fost decise de zecile de mii de români care în străinătate au stat 4-8-12 ore la coadă la vot, adică oameni care n-au dat doar un like din căldurica fotoliului, ci au făcut și un efort fizic remarcabil. Imaginile incredibile cu acei români (ce-a fost în Munchen ați văzut?!) în antiteză cu incompetența și rea-voința autorităților noastre a întors soarta alegerilor.
În acest caz social media a fost doar un canal de comunicare, așa cum sunt și televiziunile, radio-ul sau ziarele, atunci când rămân independente.
Sigur, mediul descentralizat pe care-l reprezintă social media, unul greu de cenzurat pentru că încă n-am ajuns ca-n China sau Iran, fac din acest canal de comunicație unul rapid și eficient, chiar dacă redus ca audiență.
Îmi pare rău însă să te dezamăgesc, prietene încântat de puterea like-ului, dar tu nu ai făcut mare lucru. Nici eu nu am făcut mare lucru. Cei din stradă au făcut totul, cei care au demontat mizeriile, care au investigat minciunile, ei au făcut totul; tu doar ai relatat despre ce-au făcut ei. O activitate importantă și nobilă, dar nu cea crucială în întreaga poveste.
sursa articol: Independent.md
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
12 comentarii
20/11/2014 la 12:32 PM
Mandruta does not approve.
alxzen(Citează)
20/11/2014 la 12:39 PM
Eu raman la parerea mea. Facebook a favorizat totul. Daca gheorghe de la psd ar fi decis sa se deschida inca 30 de sectii n-ar mai fi fost buzz-ul asta emotional si nici drq n-ar fi iesit sa-l voteze pe neamt!
Dar totul s-a viralizat de dimineata, iar lumea a iesit la vot in tara, dupa tot ce au vazut la tv ca fiind diferit fata de ce se prezenta pe internet.
De asta am si zis la mine pe blog ca FB-ul a castigat, nu cei doi. Lumea i-a vazut niste marionete, dar majoritatea au votat anti PSD, nu pro Iohannis.
Yamasha(Citează)
20/11/2014 la 12:45 PM
Se vede ca articolul nu e scris astazi. Ieri seara am prins momentul cand erau 1111111 like-uri: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1007913445901129&set=a.293116980714116.93266.100000474485843&type=1
De atunci s-au mai adunat 20000.
alunelu(Citează)
20/11/2014 la 2:15 PM
“Prosti, da’ multi….”
statistic vorbind asta-i adevarul
Lapusneanu(Citează)
20/11/2014 la 3:06 PM
E scris pe 18 noiembrie la ora 23:47 :P
nwradu(Citează)
20/11/2014 la 3:59 PM
Din punctul meu de vedere cei din strada nu aveau ce cauta acolo.
In primul rand toata lumea spune ca a avut de ales raul mai mic dintre cei doi (deci nu poti manifesta o asa bucurie incat sa iesi in strada doar pentru ca a iesit raul mai mic), iar mare schimbare nu prea s-a produs pentru ca Basescu l-a sustinut pe Iohannis iar PDL proabil se va reintoarce la guvernare alaturi de PNL.
Doi la mana, votul in afara granitelor pare sa fie cel mai mare pacat al lui Ponta pentru care a pierdut alegerile, insa cozi uriase au fost si in 2009 si atunci nimeni nu s-a mai impacientat, iar principala problema este legislatia in vigoare. Oricine cunoaste limitarile acesteia si este rugat ca sa vina cu o solutie mai buna nu va gasi. Marirea numarului de sectii de votare ii permitea lui Iohannis ca sa conteste aceste alegeri.
Marius(Citează)
20/11/2014 la 4:07 PM
Sunt de aceeasi parere in privinta facebook-ului. In privinta celor din strada ma mira ca totul s-a stins subit. Problema nu s-a rezolvat. Da, a iesit pe cine au votat dar problema care de fapt a starnit toata nemultumirea, mai precis dificultatea (imposibilitatea) de a vota in strainatate nu a avut nico urmare in afara demisiei unui ministru sosit de cateva zile.
Daca problema nu s-a rezolvat, ba chiar a fost tratata cu o amanare (fara termen) din partea parlamentarilor de ce oamenii nu mai sunt in strada? De ce oamenii nu sunt in strada aici in Romania si chiar Franta, Anglia, Germania, etc?
Oare acesti oameni (sau o parte din ei) au fost “ajutati” sa fie neultumiti? Oare odata oprit stimulul principal a incetat si efectul acestuia?
Nicu(Citează)
20/11/2014 la 4:37 PM
Comparatia cu votul din 2009 din diaspora este una pe care ar face-o Mircea Badea, uitand sa spuna doar ca atunci a fost prima data cand oamenii din ambasade s-au lovit cu o afluenta de votanti. Si, chiar si asa, atunci s-au dat peste cap sa rezolve cum pot problema, facandu-i pe niste bezmetici sa tipe ca s-a fraudat votul la Paris.
Acum, dupa 5 ani de zile, ambasadorii au solicitat inainte de turul intai suplimentarea sectiilor de votare, stiind ce va veni. Practic, au fost refuzati de Guvern, care a deschis sectii noi in Moldova in afara Chisinaului (pentru a putea face turism electoral in liniste. Asa se explica si castigarea alegerilor acolo de catre Ponta in primul tur). Astfel, in Moldova au fost 21980 voturi turul I 2014 fata de 12300 de moldoveni care au votat in turul 2 2009, ceea ce asigura mare parte din diferenta dintre 2009, adica 147 500 de votanti, si 161 200 din turul 1 2014. Restul cresterii este naturala. Mai mult decat atat, au facut mai complicata procedura, cu obligativitatea completarii declaratiei pe propria raspundere in sectie (o tampenie care nu asigura siguranta mai mare).
Conditiile mai drastice din turul intai 2014 au dus la inflamarea spiritelor si la chemarea unui numar si mai mare de votanti in turul doi, votanti a caror afluenta nu a fost rezolvata cu asa-zisele solutii gasite. Acelea ar fi fost poate suficiente pentru un vot in primul tur. Mai multi enervati in strainatate => mai multi contactati in tara. Facebook e numai un exemplu, pun pariu ca si Digi mobil a inregistrat o mare afluenta de apeluri. Cum a zis un clasic: GHINION, acum costul comunicatiei internationale este mic.
nashu_mare(Citează)
20/11/2014 la 4:42 PM
Si, daca si apelurile pe Digi mobil au fost mai multe, putem spune ca a fost “campanie pe Digi mobil”?
nashu_mare(Citează)
20/11/2014 la 8:27 PM
Argumentației tale îi lipsesc și dovezile pentru a fi credibilă. Ilustrațiile de la sfârșit sunt mai mult de trolling, așa… nu se compară situațiile respective cu ce s-a întâmplat la noi. Ce s-a întâmplat la noi deocamdată nu e foarte clar și e posibil să nu fie niciodată. Macovei a scos ok având în vedere că nu s-a mișcat în țară ca Udrea, să se îmbrățișeze cu toți posibilii votanți. Nu se compară nici cu ce a făcut Obama. Ce a făcut Obama e best practice. Matilda știe mai bine.
Cristi(Citează)
21/11/2014 la 1:07 AM
Interesant. Habar n-aveam că Iohannis a avut Like-uri pe FB. Preşedintele se alege prin vot, nu prin Like. Cred că sînt unii acum care gîndesc că dacă nu dau like nu iese soarele. Aşa-zisul “social networking” este foarte, foarte, foarte supra-apreciat. Poza aia a ta cu femeia atacată în stradă este o caricatură extrem de sugestivă !
alias(Citează)
26/11/2014 la 10:02 AM
Altfel spus, mie toate like-urile
acestea, când le pui în acest context,
încep să mi se pară rușinoase.
Devenim țara care rezolvă lucrurile
din mouse bla bla.
oamenii au iesit si in strada. au iesit la vot, unii au stat o zi intreaga sa voteze. bati campii.
realpolitik(Citează)