►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Noile Smart-uri sunt niște mașinuțe foarte simpatice ca aspect, dar și eficiente pentru deplasare într-un oraș aglomerat. Am avut norocul și plăcerea să testez ambele variante timp de două zile, înaintea lansării oficiale de pe 22 noiembrie, și vă spun mai jos toate concluziile (serios, toate, luați-vă apă, un sandviș și pregătiți-vă de o lectură lungă).
Acestea sunt mașinile: Smart Fortwo (2 locuri, 2 uși) și Forfour (4 locuri, 4 uși), cu două motoare din care să alegi, aspect bicolor și un interior jucăuș.
Mașinile sunt incredibil de mici. Modelul Fortwo, la doar 2,69 metri lungime (cât generația anterioară), pare gata de băgat în buzunar. Îl poți parca practic oriunde, inclusiv cu spatele între două mașini parcate lateral, iar două Smart-uri încap într-un loc de parcare normal.
Smart Fortwo | Smart Forfour | |
Lungime | 2,69 m | 3,49 m |
Lățime | 1,66 m | 1,66 m |
Înălțime | 1,55 m | 1,55 m |
Ampatament | 1,873 m | 2,494 m |
Diametru de întoarcere | 6,95 m | 8,95 m |
Masă totală | 880 kg | 975 kg |
Masă transportabilă | 270 kg | 425 kg |
Anvelope | 165/65 R15 față 185/60 R15 spate |
165/65 R15 față 185/60 R15 spate |
Rezervor | 28 l | 28 l |
Aspectul exterior a fost total modificat față de generația anterioară. Spatele are o linie “cu umeri”, stopurile fiind un pic ieșite în afară, iar blocurile optice sunt mult mai bine conturate și, la aprindere, clar delimitate de LED-uri mari și roșii.
Haionul se deschide din două bucăți, partea superioară (cea cu luneta) în sus, cea inferioară în jos. Mi-a plăcut asta, asigură un acces rapid în portbagaj dacă doar vrei să iei un rucsac de acolo, iar în plus nu necesită mult loc liber în spatele mașinii – o poți parca foarte aproape de un zid.
Din lateral noul Smart își arată gradul de rudenie cu vechiul Smart. Aici se vede cel mai bine modelul bicolor al caroseriei, iar ușile mari permit un acces foarte facil în mașină, mai ales că se deschid la un incredibil unghi de 85 de grade! Poate că pe Fortwo nu înseamnă așa mult asta, dar pe un Forfour unghiul mare de deschidere al celor 4 uși ajută enorm la încărcarea unor bagaje pe bancheta din spate (care este rabatabilă), fiind posibil, după cum spuneau chiar experții lor, să transporți inclusiv un televizor sau altceva destul de mare.
Motorul este amplasat în spate, sub spațiul de depozitare din portbagaj, așa că observați pe lateral, după uși, și câte o gură pentru răcirea motorului. În partea din față, sub “capotă”, se află bateria și rezervoarele cu lichid de frână și lichid de parbriz.
Partea frontală a mașinii te sperie la început. Arată ca un mops sau ca o pisică din aceea cu botul teșit. După câteva ore, m-am obișnuit cu acest aspect și am început să-l consider normal, dar reacția inițială probabil că nu este una favorabilă pentru nimeni, mai alea cu acea mască generoasă și zâmbitoare care a crescut mult ca suprafață.
Ajută un pic farurile, care au un contur din LED-uri pentru luminile de oraș și semnalizatoare plate undeva mai jos. Cu așa aspect, mașina are personalitatea ei și pare un pic mai masivă, mai serioasă, deși ca lungime rămâne la fel ca Smart-ul vechi, iar ca lățime a crescut cu 10 cm.
Capota este detașabilă cu ajutorul a două cleme externe. Se poate și încuia, ca să nu o scoată oricine în parcare și să-ți fure bateria.
Mai interesant este că nu avem parte de o caroserie clasică, ci tot ce vedeți în imagine este de fapt plastic special. Mașina are o structură metalică foarte solidă, iar peste ea sunt atașate panouri de plastic rezistent. Acest lucru micșorează greutatea totală a mașinii, ceea ce înseamnă și un consum redus, iar nemții de la fabrică spuneau că plasticul este ceva mai elastic (ha,ha), se deformează și apoi revine ușor la forma inițială, așa că micile lovituri, faptul că te lovește ușa unei alte mașini sau deschizi tu portiera într-un stâlp nu vor mai lăsa urme permanente, plasticul revenind la forma inițială.
Estetic vorbind, există 40 de combinații de culoare pentru mașină. Puteți vedea câteva în fotografiile de mai sus, iar opțional cred că le poți cere o mașină exact cum o vrei tu prin programul Tailor Made. Toate sunt însă bicolore și culorile de pe exterior se regăsesc și în interior pe bord și pe scaune.
Știu că mulți probabil vă gândiți că într-o astfel de mașinută te faci praf în caz de accident, asta dacă nu ați văzut deja filmele cu generația anterioară, care arăta cât de solid este smart-ul.
La prezentare am văzut bine tratat și acest aspect. Cei de la Daimler au făcut un crash-test între un Smart și cea mai mare mașină a lor, Mercedes clasa S, iar rezultatele arată foarte bine pentru Smart.
Deși partea frontală arată așa…
…în interior mașina arată ca mai jos, cu airbag-uri de protecție inclusiv pentru genunchi. Eu mă temeam că ai putea rămâne fără picioare după așa un impact, având în vedere că botul este foarte scurt, dar nu e cazul – zona picioarelor și de fapt întreg habitaclul este practic neatins. Un sistem deștept face posibilă inclusiv deschiderea ușii.
Secretul stă în ceea ce ei numesc “tridion cell”, o structură complexă făcută din diverse tipuri de oțel foarte rezistent. Arată ca mai jos. Faptul că motorul este montat în spate ajută de asemenea asigurând o zonă de deformare în față, impactul fiind absorbit acolo.
Pentru prevenirea accidentelor, Smart-urile dispun de diverse dotări standard sau opționale:
In interior mașina este confortabilă și nu-i pot reproșa ceva, deși parcă-i lipsește acea scânteie care să o facă specială. Smart-ul este o mașină șic, dar în interior s-a mers mai mult pe funcționalitate și eficiență, fără a te impresiona prin ceva.
Volanul multifuncțional are pe el butoane pentru control vocal, volum, cruise control și computerul de bord. Vă recomand varianta îmbrăcată în piele.
Bordul are un singur ceas mare, cel care indică viteza, iar în el se află un ecran mărișor, color și de înaltă rezoluție, pe care vezi diverse informații de la computerul de bord.
Turometrul este un ceas separat, prins cu un picior chiar de bord, undeva în stânga sub parbriz. Asta mi-a plăcut, mai ales în varianta cu alb în interior, arată bine, deși putea fi făcut și mai cool dacă s-ar fi dat atenție suplimentară materialelor și felului în care arată.
Consola centrală este un fel de tabletă un pic ieșită din bord, cu un ecran tactil color de mari dimensiuni. De aici controlezi sistemul audio (care are și intrare USB și card SD, aux și bluetooth), navigația și alte funcții, plus imagini de la camera video de marșarier. După ce oprești motorul, aici îți sunt afișate niște date despre cât de “Eco” ai condus, un scor stabilit de mașină după câteva criterii și care sunt sigur că pe termen lung te provoacă să stabilești noi recorduri pentru consum redus. Noi, în cele două zile, am călcat-o și nu ne-a păsat de asta, așa că abia obțineam o notă de trecere de 50%.
Sub această tabletă se găsesc butoanele pentru aerul condiționat. Aici mi-a plăcut design-ul, cu un comutator glisant ce funcționează ca o lupă și pe care-l plimbi peste scara temperaturilor. Butoanele din jurul său direacționează aerul și îndeplinesc restul funcțiilor uzuale pentru un aer condiționat automat.
Undeva în stânga, sub volan, sunt comutatoarele pentru oprit și pornit diverse funcții precum avertizarea de apropiere de o altă mașină sau senzorii de parcare. Pe portieră este butonul pentru reglarea electrică a oglinzilor laterale, între scaune se află un loc de depozitare pentru două pahare/sticle, dar fără o cotieră.
Dacă nu vrei tableta, poți alege o dotare ceva mai simplă, cu un sistem audio rudimentar și un suport pentru telefonul mobil. Pe telefon poți rula o aplicația dezvoltată de Smart și care-ți poate spune unde sunt locuri de parcare unde încape doar un Smart, unde sunt spălătorii cu tarif redus pentru Smart șamd. Mi s-a părut o idee foarte bună.
Dacă vrei însă un sistem audio special, există opțional varianta JBL, cu un amplificator de 6 sau 8 canale pentru 8 sau 12 difuzoare interioare și un subwoofer integrat în portbagaj. Subwooferul este detașabil și poate fi scos de acolo prin acționarea unei cleme. Diferența de calitate a sunetului este evidentă, iar micul subwoofer își face simțită prezența.
Portbagajul este micuț, încap un troller mare sau două rucsacuri sau un bax de apă și vreo două sacoșe mari de cumpărături. Îl poți umple până la plafon, ceea ce oferă mai mult loc, dar dacă vrei să mai și cari ceva cel mai bine te orientezi spre Smart Forfour, care oferă banchetă spate rabatabilă și chiar scaunul pasagerului rabatabil, ajutându-te să încarci lucruri mai mari.
Ca materiale, în funcție de pachetul ales poți avea scaune de piele, mult mai confortabile, iar bordul este acoperit cu un material textil gros. În interior se păstrează aspectul bicolor, dar e după gust: este posibil să-ți placă exteriorul în alb și albastru, dar nu și scaunele în aceleași culori din interior. Mie mi-au plăcut mai mult inserțiile albe din bord, dar i-am auzit pe alții spunând fix invers și preferând mașinile cu o culoare închisă.
Din păcate, la lipsa acelui aspect cool, șic sau cum vreți să-i spuneți contribuie și alte mici elemente din interior: schimbătorul de viteze jur că e cel de la Logan, butoanele de la plafonieră sunt ca pe Clio Symbol, butonul de reglare a oglinzilor laterale are același aspect banal. Știu că viața e grea în industria auto și multe astfel de componente se refolosesc pentru micșorarea costurilor în parteneriate între producători, dar noul Smart merita un design complet nou și în interior.
Noul Smart se lansează cu două motoare, unul normal aspirat de 71 cai-putere și altul turbo de 90 cai-putere. Aveți mai jos datele tehnice. Transmisia poate fi manuală cu 5 trepte sau una automată cu dublu ambreiaj, care va fi pe piață în 2015.
În viitor va exista și o variantă electrică, probabil în 2016, plus un Smart cu un motor și mai mic, de 60 CP.
Smart Fortwo | Smart Forfour | |||
52 kW normal | 66 kW Turbo | 52 kW normal | 66 kW Turbo | |
Putere | 71 CP | 90 CP | 71 CP | 90 CP |
Capacitate | 999 cc | 898 cc | 999 cc | 898 cc |
Cuplu | 91 Nm/2850 RPM | 135 Nm/2500 RPM | 91 Nm/2850 RPM | 135 Nm/2500 RPM |
Transmisie | M5 sau A | M5 sau A | M5 sau A | M5 sau A |
0-100 km/h | 14,4 sec | 10,4 sec | 16,9 sec | – |
Viteză maximă | 151 km/h | 155 km/h | 151 km/h | 165 km/h |
Consum mixt | 4,1 l/100 km | 4,2 l/100 km | 4,2 l/100 km | – |
Emisie CO2 | 93 g/km | 97 g/km | 97 g/km | – |
Personal consider că aceste motoare sunt suficiente și asigură tot ce-i nevoie pentru o mașină de oraș. Pe varianta turbo de 90 de cai, Smart-ul are un demaraj suficient de bun, se înfige binișor și odată ce crește turația simți și micuța turbină intrând în funcțiune. Viteza maximă de aproximativ 150 km/h mi se pare mai mult decât rezonabilă, iar ieșind cu mașina pe autostradă ne-am convins că accelerează bine până al 120-130 km/h.
Smart-ul este, totuși, o mașină de oraș. Au zis-o chiar producătorii, care ne-au arătat cât de popular a devenit acest model în marile metropole sufocate deja de trafic și de lipsa parcărilor. Șoferi din Europa, SUA și acum China se orientează spre Smart ca mașină de oraș și, sincer să fiu, nici eu n-aș zice nu unei mașini de două persoane și loc pentru cumpărături, ușor de parcat și cu un consum redus.
Consumul nostru a fost de 5-6 litri/100 km. Pe bord îți arată inclusiv un grafic care-ți spune în fiecare din cele 15 minute anterioare cât ai consumat. Cu un mers ceva mai eficient probabil că l-am fi putut scădea sub 5 l/100 km.
La volanul Smart-ului m-am simțit ca în orice altă mașină. În primul rând, poziția este destul de confortabilă, iar scaunele au și reglaj electric, chiar și încălzire pe varianta de top. Oglinzile laterale sunt suficient de mari, iar luneta poate părea un pic mică la început, dar asta nu este o problemă.
Volanul este confortabil, cu suficiente spițe și umflături pentru a se adapta oricărui stil de priză. Butoanele sunt mari, iar interfața consolei centrale este suficient de simplă pentru a regla orice din câteva apăsări pe ecran. Dacă nu vrei să iei ochii de la drum, nu e nevoie – poți regla volumul din butonul fizic rotativ de lângă ecran (sau de pe volan), iar butoanele de mai sus permit schimbarea melodiei.
Mă așteptam ca în mers să se simtă altfel gabaritul foarte redus al Smartului Fortwo, dar nu este cazul. L-am condus ca pe orice altă mașină și stă pe drum ca orice altă mașină, cel puțin în oraș. În afara localității urcă binișor rampele și poți lua curbele un pic mai sportiv, dar până la urmă conduci un Smart, nu un SL 65 AMG.
Dimensiunile reduse ale mașinii se văd cel mai bine în raza de curbură: ai nevoie de doar 7 metri pentru a întoarce mașina și vă asigur că asta înseamnă un spațiu incredibil de mic. Practic pe un drum cu doar două benzi tu poți întoarce direct în U, fără nici o manevră din trei mișcări, în trafic te strecori rapid, în subteranele clădirilor manevrei la fel de ușor. Roțile directoare au un unghi foarte mare de virare, iar lungimea de doar 2,69 metri îți lasă impresia că mașina virează pe loc.
Tot un mic șoc am avut când m-am apropiat mult de o altă mașină. Botul teșit te face să te simți ca-n autobuz, te poți apropia foarte mult de cel din față. La marșarier o cameră video te ajută, dar nu este obligatorie, că doar partea din spate este verticală și asta o face ușor de manevrat și parcat.
Vizibilitatea la volan este bună, că ai ferestre mari în toate părțile. Plafonul panoramic (și va fi și o variantă cu plafon textil retractabil) îți dă suplimentar impresia de spațiu. Chiar nu ma pot plânge de nimic, a fost o experiență foarte plăcută și orice șofer se va adapta imediat la noul Smart.
Mi-a plăcut și mai mult noul Forfour, cel cu 4+1 uși și 4 locuri. Sigur, mașina devine mai lungă și concurează cu alte modele de la alți producători, dar Forfour este mult mai versatilă.
În primul rând, poți transporta ceva mai mare. Ușile se deschid la 85 de grade, ceea ce-ți permite să pui foarte simplu ceva mare pe bancheta din spate, de exemplu un troller mare sau un televizor.
Apoi, scaunele din spate se rabatează foarte rapid și fără mare efort, la fel și scaunul pasagerului din față. Asta îți permite să încarci ceva mai multe lucruri și să folosești mașina și în astfel de situații.
Dincolo de aceste particularități, ca design interior și exterior nu sunt mari diferențe. Plafonul panoramic este format din două bucăți, iar haionul dintr-una singură cu deschidere verticală. Forfour beneficiază de aceleași motorizări și cu aceleași cifre de performanță.
Ampatamentul ceva mai mare o face un pic mai stabil pe șosea, dar rămâne o mașină mică, cu același consum redus și ușor de parcat și manevrat.
CE E BINE |
CE E RĂU |
|
|
Smart-ul trebuie privit în contextul scenariilor pentru care a fost gândit:
mașină de oraș aglomerat, pentru naveta zilnică la birou, unde consumul mic și parcarea rapidă te feresc de nervi.
mașină de weekend pentru un cuplu, că încap două persoane și niște cumpărături.
mașină pentru agenți de vânzare sau alte servicii door-to-door ce nu necesită portbagaj mare.
închiriere auto pentru turiști sau în sistem Car2Go.
Noul Smart este o mașină bună, căreia nu-i poți reproșa nimic, fără vreun defect ascuns sau ceva care să o facă să te ferești de ea. Cum vechiul Smart este destul de popular pe la noi, cel puțin în București, sunt sigur că și noul Smart va avea succes și se va dovedi la fel de popular.
Eu, de exemplu, mă gândesc de ceva vreme să cumpăr o a doua mașină, una mică de oraș, ușor de parcat, cu un consum redus și dotări minime (aer, muzică etc). Testul acesta m-a făcut să adaug și Smart-ul pe listă ca posibilă variantă.
Preț: începe de la 11.342 euro cu TVA, detalii găsiți pe site-ul oficial smart.com/ro
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
10 comentarii
11/11/2014 la 9:09 AM
pai noile smart au fost facute in colaborare cu Renault (Renault-Daimler), cu o contributie majora Renault. M-as mira ca cei de la Daimler sa fi proiectat mai mult de 3 elemente din toata masina.
oricum, masinile sunt simpatice in continuare.
mircea (primul)(Citează)
11/11/2014 la 10:28 AM
In sfarsit au mai reparat bubele, au scapat de cutia robotizata, alternatorul e pus sus, nu jos sa se umple de mizerie, intercooler-ul sper ca nu mai face gauri de la propriul suport, un bec pare ca se schimba usor.
1. Ai vreo poza cu compartimentul motorului? Sunt curios cum sunt asezate componentele.
2. Cum se comporta suspensia masinii in comparatie cu alte masini mici?
bogdans(Citează)
11/11/2014 la 1:48 PM
@bogdans: nu am cu motorul, e băgat sub mașină în spate și probabil trebuie demontat ceva în portbagaj.
La capotă, însă, arată ca mai jos și poți umbla rapid la consumabile.
nwradu(Citează)
11/11/2014 la 10:39 AM
Servus, cum sunt suspensiile? Eu am dat modelul vechi de 42 pe un 44, dar suspensiile sunt sportive la amândouă motiv pentru care nu am probleme cu pietrele la rinichi :) și sunt tare curioasă, dacă au rezolvat asta la noile modele :)
Ana M. Marin(Citează)
11/11/2014 la 1:49 PM
@Ana: cam tari. Cred că ammortizoarele au o cursă mică și asta e consecința.
nwradu(Citează)
24/11/2014 la 3:45 PM
E mai mare decat cel care il stim
Cristian(Citează)
30/11/2014 la 12:31 AM
Uau! Cam asta i-ar trebui Mariei! Cea cu 4 usi, ca este si Andrei (cel mic) cu noi.
Farcas Gelu Danut(Citează)
06/12/2014 la 1:37 PM
Cel mai important lucru: are tracțiune spate? Se pretează la fun pe ploaie?
Vad multe piese comune cu dacia: schimbătorul, luminile de interior, ceva butoane și parca designul AC.
razorsbk(Citează)