un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Complicata cale a distribuției și garanției

4 Nov 2014  ·

TEHNOLOGIE  ·

17 comentarii

Uitați o situație dubioasă pe piața de comerț electronic din România și cum poate vina unor probleme să cadă acolo unde nu este cazul.

Producătorul Luke are distribuitori oficiali în România, adică mai multe companii locale care au contract direct cu ei, cumpără marfă de la reprezentanța Luke România și o distribuie în zeci de magazine. Așa arată un lanț normal de distribuție, de altfel.

Tot reprezentanța Luke România a încheiat și un contract de service cu o firmă specializată, firmă care în perioada de garanție ia produsele vândute de acei distribuitori oficiali și le repară gratuit pentru client, că suportă Luke costurile.

Ei bine, în acest spațiu apare un alt distribuitor, să-i zicem Solo, unul mare din afara țării noastre, care se extinde prin Europa. Marfa o ia nu de la Luke România, ci de la Luke Internațional, firma mamă. Ia volum mare, că distribuie în multe țări, iar la volum mare are discount mai mare, plus operațiuni mai rentabile, deci prețul final în magazin va fi mai mic decât pentru același aparat venit pe filiere Luke România.

Mai multe magazine spun “săru’mâna, o să iau atunci de la Solo, nu de la distribuitorii locali”. Prețul este mai mic, clientul este fericit.

Până are nevoie de garanție. În acest caz, el duce aparatul la magazinul de unde l-a cumpărat pentru garanție, magazinul îl predă către Solo, Solo îl duce în țara mamă, că de acolo l-a luat și acolo are service pentru el. Acolo intră în service, la coadă cu multe alte aparate vândute în multe alte țări, se repară, trebuie transportat înapoi aici, predat magazinului care-l predă clientului.

Cine pierde din toată treaba asta?

Clientul pierde timp. El a cumpărat marca Luke și, pe lângă faptul că s-a stricat (un anumit procent întotdeauna se strică), a durat muuuulte zile să-i fie soluționată problema.

Clientul habar n-are despre piață, distribuție, de unde cumpără magazinul X sau Y produse marca Luke, cine este în spatele cui și ce traseu are produsul său prin lume. El știe doar că a cumpărat Luke și service-ul a durat mult de tot, în timp ce un prieten de-al său a cumpărat tot ceva marca Luke, poate de la același magazin, și i s-a rezolvat problema în 2 zile. “Hai bă, cum 4 săptămâni, păi eu m-am dus la service-ul lor de aici de la Unirii, după două zile era gata! Ce s-au prostit Luke ăștia, nu mai cumpăr de la ei”.

De fapt, cel mai mult pierde Luke România, care-și vede renumele știrbit fără să poată face nimic. Nu poate forța magazinele să nu ia de la Solo, ci de la distribuitorii locali, că fiecare e liber să facă ce vrea. Mai mult, magazinele nu informează cumpărătorii de unde vine produsul respectiv. Zeci de clienți vor recomanda altora “nu lua Luke, că au un service greoi, te rogi de ei să rezolve”.

Un pic, un pic pierde și Luke Internațional, că-i scade cota de piață și renumele în România.


Povestea asta lacrimogenă spune, de fapt, de ce firmele mari nu permit distribuitorilor dintr-o țară să facă oferte în altă țără, unde există un alt distribuitor oficial, chiar dacă primul ar avea o ofertă mai bună. Toți sunt firme private și vor profit, dar prin contract se prevăd astfel de reguli și dacă le încalci pierzi relația de afaceri.

Eu însă, în rol de client, aș vrea doar ca magazinele să spună în pagina produsului și de unde provine acesta. Cine e importatorul, cine este distribuitorul de la care l-au luat. Informația nu-i confidențială, cei din industria știu cine și de unde ia, doar prețul negociat cu fiecare magazin în parte este secret bine păzit.

În lipsa acestor informații, aș vrea ca magazinele să-mi spună pentru fiecare produs în parte unde este service-ul. Dar pentru fiecare produs în parte, nu așa, o informația generală despre o anume marcă, informație care apoi aș putea descoperi că nu se aplică chiar întregii game din piață.

Vreau să pot alege de unde cumpăr și în funcție de unde este service-ul și cine-l efectuează.

În articolul de mai sus Luke și Solo sunt denumiri fictive pentru întreaga situație, nu m-am gândit la cineva anume.

Update: mi s-a atras atenția că PC Garage face parțial asta și indică service-ul pentru fiecare produs. Așa este, mi-am adus aminte că m-am mirat de câteva ori de ce își încep ei secțiunea de Specificații Tehnice cu adresa service-ului și cât de lungă este garanția. Într-un fel, parcă ar spune “la produsul acesta, cea mai importantă informație este unde să te duci când se strică”. În contextul de mai sus, informația este binevenită.

Am intrat la întâmplare pe un produs, arată cam așa datele.

pcgarage_suport

asus s5507

    17 comentarii

  1. Aici cred ca principalul vinovat este compania mama care vinde produse intr-o piata care are deja un reprezentant.
    Stiu cel putin vreo 5 companii, din alte domenii precum jucariile, hainele sau cosmeticele cu care nu poti sa lucrezi doar cu compania locala, cu cei din Romania.
    Ce face Luke in exemplul de fata se numeste prostitutie. Luke international stie, Luke Romania stie, dar clientul e fericit pana ajunge la garantie. Sau ia o boala venerica, sa continui analogia :))

      (Citează)

    • @Paul: e ceva mai complicat. Dacă Solo vinde mult în total, Luke Internațional nu-i poate cere să nu intre într-o anumită țară, mai ales una ca România, care nu-i o piață mare. E un risc asumat de Luke Internațional, dar cei care lucrează la Luke România probabil nu sunt deloc mulțumiți cu asta.

        (Citează)

  2. Conform legislatiei in vigoare pe fiecare produs vandut in retail trebuie sa fie eticheta care specifica importatorul / distribuitorul.
    Daca nu este trecut, e caz de OPC si ANPC si ceva amenzi nu tocmai neglijabile.

    Ce se vinde in online este altceva, nu prea se practica precizarea provenientei produsului. De exemplu tableta Nexus de la eMAG vine fara nici o marcare pe ambalaj.

      (Citează)

  3. Ai mare dreptate. Acum cateva luni am cumparat un smartphone, o marca din China/Japonia. Am avut probleme cu el si l-am trimis la magazin sa il repare, au spus ca au service acolo la ei. L-am trimis si am asteptat 3 saptamani, de ce? Au mintit in legatura cu service-ul lor, l-au trmis de unde l-au cumparat ei. Asa mi-am dat seama ca ei il cumparase de pe un site chinezesc care livreaza in toata lumea free, noroc cu eticheta de pe baterie, avea adresa site-ului.

      (Citează)

  4. Luke international nu il poate obliga legal pe Solo sa vanda intr-o anumita zona. E o piata libera. Luke International ii poate cere si ii va cere lui Solo sa nu intre intr-o anumita zona dar nu il poate constrange legal sa nu o faca si nici nu are vreun interes imediat sa o faca in vreun alt fel.

    Din experienta mea insa, o astfel de activitate a lui Solo va duce totusi la resentimente din partea Luke International (de cele mai multe ori sunt si alti manageri responsabili de vanzari pentru Romania carora nu prea le mai ies cifrele), care nu ii va ierta lui Solo alte viitoare (poate inerente) greseli si il va arde.

    Oricum, problema e temporara, la fel si avantajul pentru client, deoarece Solo nu face promovare pe piata de aici, ci se bazeaza pe activitatea Luke Romania. Cand astia dau faliment sau ies din afacerea asta neprofitabila, Solo va fi fortat sa activeze in Romania si sa preia costurile de vanzare.

      (Citează)

  5. Stiu cazuri de directorasi romani din Luke International ce isi fac cite un Solo cu dedicatie pentru a-si turna acolo toate discounturile posibile. Nu intotdeuna discutam de o hiba legislativa, prostie privind abordarea pietei ci pur si simplu o ticalosie. Ca Luke nu a ajuns International si a rezistat pe o piata cu o concurenta solida fiind naiv, in schimb are o prea mare incredere in raportarile primite (mai ales daca sunt pozitive) si se mai trezesc cu un dosar gen microsoft in brate.

      (Citează)

  6. Tin sa va amintesc ca termenul maxim care este specificat in lege pentru servisarea unui produs este de 15 zile calendaristice. Dupa astea 15 zile te adresezi la ANPC, aia merg si amendeaza comerciantul. Dupa 2-3 amenzi o sa schimbe approach-ul.

      (Citează)

  7. @add: un copy-paste (ca tot sunt la moda cuvintele) din textul de lege (eventual si precizarea numelui legii respective) se poate ?
    ca asa am auzit de multe ori si de multa vreme de dreptul LEGAL de returnare a unui produs (posibil electronic), posibil chiar si cumparat dintr-un magazin intr-un interval de 30 de zile (ca la americani), dar cand a fost vorba de referinte .. cutzu

      (Citează)

  8. @Alex: Legea nr. 449/2003 cu modificarile din 27/12/2008, art 11, pct 4:
    Orice reparare sau înlocuire a produselor va fi făcută în cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilită de comun acord, în scris, între vânzător şi consumator, şi fără niciun inconvenient semnificativ pentru consumator, luându-se în considerare natura produselor şi scopul pentru care acesta a solicitat produsele. Perioada de timp stabilită nu poate depăşi 15 zile calendaristice de la data la care cumpărătorul a adus la cunoştinţă vânzătorului lipsa de conformitate a produsului.
    http://www.anpc.gov.ro/anpcftp/legislatie/Lege%20nr.%20449(r1)%20din%202003.html

      (Citează)

  9. Radu, beneficiile pentru consumatorii din tarile mici sunt mult mai mari in comparatie cu neajunsul referitor la service. De aceea, Comisia Europeana si Consiliul Concurentei sanctioneaza extrem de aspru companiile care restrictioneaza vanzarile pasive (vanzarile pe baza unor solicitari venite de la cumparatori). Daca n-ar exista asemenea reglementari, s-ar ajunge la diferente enorme de pret intre o piata mare (ex. Germania) si o piata mica (ex. Romania).

      (Citează)

  10. @Alex, e greu sa cauti nene… in completarea informatiilor de la Bogdan, nu exista nicio lege care sa-ti permita sa returnezi produsele in 30 de zile. Legea spune ca ai dreptul sa returnezi produsele in 14 zile si se refera doar la cele cumparate din magazine online. Restu pana la 30 de zile e marketingul magazinelor care incearca sa atraga. Un articol cu diverse precizari: http://adevarul.ro/tech/internet/ce-spune-noua-forma-legii-privind-drepturile-consumatorilor-despre-dreptul-returr-1_53aa953e0d133766a8e24275/index.html . Poti sa cauti pe net continutul legii.

    @Ionut, tu crezi ca cineva trimite un telefon pana in China? Stii ce costuri de transport sunt pana acolo? Cel mai probabil l-au reparat in Romania, intr-un service si au platit ei reparatia.

    @Radu, mai e o situatie, atunci cand produsul vandut de ambele companii are garantie globala/europeana. Si produsul defect poate fi reparat in service-urile autorizate din Romania. Atungi o suge cel mai tare Luke Romania :)

      (Citează)

  11. @Andrei: cine deconteaza reparatiile in service-urile “autorizate” din Romania?

      (Citează)

  12. Producatorul prin reprezentanta lui in Romania.

      (Citează)

  13. @andrei: se zice ca barbatii “do not ask for directions”; pe de alta parte insa decat sa bajbai ca nebunul cautand pe net, nu mai bine intrebi pe cineva care chiar are legatura stransa cu subiectul, macar sa ai un punct de pornire daca vrei sa aprofundezi pe viitor ? :-P

    iar legat de termenul de returnare de 30 de zile, informatia o am de la 2 oameni diferiti care stiu prea bine ca nu sunt pontalai care sa vorbeasca aiurea in tramvai, si pareau destul de sigur de ceea ce afirmau; de fapt daca imi aduc bine aminte era vorba de nu stiu ce transpunere a unor legi europene; insa la vremea respectiva cand am cautat nu am gasit nimic legat de subiect, speram sa gasesc aici pe cineva care e in masura sa confirme/infirme mai mult sau mai putin oficial informatia … pana acum vad ca se infirma

      (Citează)

  14. Ce tot vrei sa stii de unde sunt produsele ?! E foarte simplu : pe orice produs din Romania am vazut ca scrie MADE IN CHINA. Deci, dilema rezolvata.

      (Citează)

  15. Alex: Nu exista niciun temei legal care sa oblige un vanzator sa primeasca inapoi un produs vandut. Am avut un client care pretindea acest lucru, i-am zis ca nu se poate, s-a dus la ANPC si a facut plangere si s-a convins dupa de a primit raspunul lor.
    Asa ca cei care ti-au povestit se bagau si ei in seama.
    Sigurul mod in care se poate returna un produs fara niciun motiv este in momentul in care a fost achizitionat la distanta (online cu livrare la adresa personala) si numai de catre persoane private. Termen de retur 14zile de la data receptionarii produsului prin acelasi sistem/curier.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus