un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Black Friday la: Fashion Days, Finestore, PC Garage, evoMAG, Altex, Flanco ◄◄

asus s5507

Chinezii au arătat noul lor avion invizibil

24 Nov 2014  ·

TEHNOLOGIE  ·

19 comentarii

Chinezii au prezentat încă un avion invizibil pentru radar, modelul J-31 (sau FC-31, cum mai este numit), fabricat de Shenyang.

Arată bine, seamănă cu noul F-35 american, dar într-un articol pe CNN un expert de la Jane’s nu este convins că avionul zboară bine.

The FC-31’s flight routine shows that it “bleeds” too much energy — so when it enters into a turn it begins to lose altitude. Even during straight and level flight the pilot has to engage the engine’s afterburners in order to keep the aircraft from sinking to a lower altitude. These are defects in the aircraft’s aerodynamic design that a Russian design team would not have made.

Mă gândesc că este și posibil ca aviația chineză să fi modificat special avionul pentru show-ul aerian de la Zhuhai astfel încât acesta să pară un pic “beteag”. În fond, este genul de eveniment unde nu e bine să arăți că ai pus deja totul la punct, asta trebuie să fie o surpriză în acțiunile militare.

Wikipedia are date tehnice despre J-31, cât și despre celălalt avion invizibil chinezesc, mai mare, botezat J-20.

asus s5507

    19 comentarii

  1. au au, cum poti sa modfici avionica unui avion? ii pui pietre de moara la picioare? lipesti cartoane cu superglue incit sa-i reduci portanta? ii pui benzina de 95 sa nu ii dea destula putere motorului?

      (Citează)

    • @fish: dar un cal care dă din picioare ca la galop, deși merge la pas, ai văzut vreodată în imaginile de pe la demonstrațiile ecvestre?
      Ai carnet? Când ești la volan crezi că poți merge cu mașina ca și cum ar fi leșinată, ca și cum ar tuși motorul, în loc să o alergi la limită?

        (Citează)

  2. Pai daca e invizibil cum l-au aratat?

      (Citează)

  3. Pentru genul ăsta de stiri citește-l pe David Cenciotti, o să te distrezi.

      (Citează)

  4. deci dpv al tau – un cal e la fel cu o masina si e la fel cu un avion. lol
    uite o amintire de pe vremuri de mult apuse – 94’95 – cu nea Nicu Vodcaroiu in tribune la baneasa, de ziua aviaticilor cu un mig21 in limita de viteza trecind peste capetele noastre la nush… 50-100m – si tot nu a trebuit sa-i dea ala la pedala din 5 in 5 sec sa nu ne cada in cap.
    ah. si inca ceva, avioanele au ceva in plus fata de masini: toleranta la erorare muuuult mai mica decit la masini. un avion ridicat in aer se stie clar ca trebuie sa reziste 15 minute, nu 14 – ca minutul ala inseamna un miliard de dolari si fro 15 ani de pregatire pierduti.

      (Citează)

  5. Chinezii nu au nimic nou. Care “noul”?

      (Citează)

  6. ok, n-am fost clar. ala in limita de viteza n-a pierdut un metru inaltime si n-a fortat motoarele sa intoarca prin zona. comparativ cu ce spune nenea ala de la janes care sa fie primit, milioane sa aiba cite avioane a “recenzat”

      (Citează)

  7. China are 300 de milioane de oameni care câștigă între 10 și 50 k USD / an. În 5-6 ani or să fie undeva pe la 500 de milioane. Mare parte cu educație superioară. Tot restul lumii dacă are atâția. E doar o chestiune de timp până când or să fie puterea dominantă din toate punctele de vedere, inclusiv militar.

      (Citează)

  8. @Combo timpul poate sa fie o generatie sau poate sa fie 10. Educatia mai ales high-tech nu se face peste noapte. China este inca intr-un boom economic care a inceput sa se opreasca – ramane de vazut peste 5-10 ani cum o sa fie.
    Nu incerc sa minimalizez eforturile Chinei care este cea mai puternica economie in acest moment (sau nr 2 depinde cum o privesti).
    Dar sa crezi ca in 10-15 ani recuperezi ce au facut unii timp de 50+ e putin fortat. Mai ales de la o tara in care calitatea vietii nu este foarte ridicata (ma refer aici la majoritate = ex: China are nivelul cel mai ridicat de poluare din statele dezvoltate).

      (Citează)

  9. @Fish, just saying, “avionica” nu inseamna “aerodinamica”. Avionica este intregul sistem hardware si software care controleaza toate instrumentele. Ce vorbesti tu acolo e aerodinamica. Si toleranta aia pe care o vezi tu acolo, este mai mult un mit. Citeste mai multe despre SR-71, sa vezi acolo problemele cu care se confruntau(“Sled Driver” este o autobiografie decenta). Asta nu e decat un prototip de avion de vanatoare, probabil un design cu inspiratii majore din Sukhoi-urile rusilor si care este inca in teste. Ideea este ca pana si rusii cred ca are ceva probleme de design, dar na, astea se descopera cu timpul, cum mai prind si ei experienta in design si in situatii reale.

      (Citează)

  10. @C: USA pe la 1900 încă se mai luptau cu indienii, cea ce nu i-a împiedicat să depășească China ca cea mai mare economie a lumii și să devină mare putere în primul război mondial. China crește cu peste 5% de prin ’80. Chinezii nu stau chiar rău în materie de high-tech. Dpdv al tehnologiei militare nu sunt la nivelul Rusiei sau USA dar urcă încet încet.
    Pe de alta parte, USA după zeci de ani de cheltuieli impresionante nu sunt în stare să depășească un design rusesc din anii 60, și mă refer aici la Soyuz, deci exista domenii unde know-how se adună în decenii.

      (Citează)

  11. @ratonbox – ai un punct de vedere valid, doar ca am vrut sa spun avionica* nu aerodinamica. si cred ca gresesti zicind ca designul e de inspiratie ruseasca :) seamana prea mult cu F35-ul :) (din ce am citit motoarele sint rusesti)
    oricum daca observi, cocoasa chinezului e mai mica, ceea ce inseamna ca are mai putin spatiu alocat motorului => motor mai mic, putere mai mica.

    *ma leg de chestia care e mentionata in articol “the pilot has to engage the engine’s afterburners” – chestia aia trebuia sa fie automata (computerul de bord).
    oricum asta e diferenta intre un proiect conceput cap-coada (usa) versus un reverse engineering (china) . improvizatiile sint “de baza” :)

      (Citează)

  12. iar cu SR-71 -ul acolo au acceptat anume drawbacks – de ex. ca pierdea ulei la greu in timpul stationarii – datorita conditiilor de operare – ca sa nu se deformeze prea mult in zbor datorita incalzirii. cred ca stii asta :)

      (Citează)

  13. Nu era ulei, era combustibil direct. :P Au acceptat ei mult mai multe, inclusiv pornirea, alimentarea imediata in aer, etc. Nu ziceam de design vizual, ci in spate, ingineria, dovedita si de faptul ca momentan au motoarele rusesti.

      (Citează)

  14. mda, am gindit una am scris alta :) combustibil lasa cu dira groasa de se gindeau ca la un mom. dat pista poate sa devina inutilizabila :)

      (Citează)

  15. Ar trebui sa ma angajeze astia din america ca si detector de avioane chinezesti. Eu il vad in poza fara probleme.

    *troll*

      (Citează)

  16. Va recomand sa cititi cartea asta: “cand china va invinge

    http://www.librariaeminescu.ro/isbn/973-145-161-9/Stephane-Marchand__Cand-China-va-invinge

    Eu am citit-o in 2008 si nu vroiam sa cred ce scrie in ea, apoi pas cu pas, lucrurile au inceput sa se lege, china se sufoca , are nevoie sa se extinda, in 2008 in carte se pomeneste acest aspect cu afisarea tehnicii militare, cu sufocarea sub propria industrie, etc etc

      (Citează)

  17. mircea (primul)

    26/11/2014 la 3:11 PM

    china poate nenoroci europa prin simpla trimitere a 500 de milioane de orezari sa munceasca in tarile din (m)UE. sa vezi atunci distractie, cum incepe merkel sa toace si sa-ii faca taitei, mai ceva ca hitler.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus