►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Noul BMW i3 este un proiect îndrăzneț de la constructorul bavarez, o mașină electrică cu aspect de minivan/SUV și multe tehnologii noi la bordul ei. Am avut ocazia să mă joc un pic în interiorul ei (mulțumesc, BMW România) și chiar să dau o tură prin parcarea subterană din AFI.
Update: am condus la drum mai lung BMW i3-ul, citiți aici un drive-test complet.
Iată un video cu interiorul:
BMW i3 are un motor electric ce dezvoltă 170 de cai putere și un cuplu maxim de 250 Nm. Acest motor îi permite să accelereze în 7,2 secunde până la 100 km/h, iar bateriile Li-Ion (modulare, se pot înlocui separat în funcție de uzură) îi asigură o autonomie de 160 km, o valoare uzuală pentru mașini electrice mici, dar mică dacă o comparăm cu un Tesla (aproximativ 400 km).
Vestea bună este că există un BMW i3 Range Extender, adică un model ce include și un mic motor pe benzină, silențios, care încarcă bateriile pentru a oferi o autonomie de aproape 300 de km.
Autonomia totală este foarte frumos afișată pe ecranul central al vehiculului sub forma unei hărți pe care este marcat până unde poți ajunge. Nu vă închipuiți un cerc cu raza de 160 km pus pe hartă! BMW i3 se conectează la Internet și calculează autonomia în funcție de tipul de sosea și de starea raportată a traficului până acolo.
Mașina este gândită pentru 2+2 pasageri. În spate ar încăpea trei, dar pe centru este un suport de pahare și nu se poate sta acolo confortabil. Încă nu se vinde în România, dar dacă vreți neapărat una, BMW vă poate ajuta să importați una; nu vom vorbi însă de prețuri, ci de tehnologie.
În interior, BMW i3 arată foarte bine, chiar dacă nu arată decât parțial a BMW. Recunoști rotița iDrive și consola centrală, dar aspectul bordului este altul decât ce suntem obișnuiți, cu o inserție lungă și orizontală de lemn, ca un blat de bucătărie, cu o cavitate în centru unde poți depozita una-alta.
Ai la dispoziție două ecrane color de înaltă rezoluție, unul în fața șoferului și altul central, de dimensiuni mari, de unde poți controla toată funcțiile mașinii. Rotița iDrive pentru control este între scaune și are un suport frumos de piele moale pentru încheietura mâinii.
Un pic dubioasă este maneta de schimbat vitezele, aflată în dreapta în spatele volanului. Mașina este automată, așa că aceasta schimbă între clasicele Drive, Reverse și Neutral, dar maneta în sine este foarte masivă și, cel puțin la prima vedere, greu de utilizat. Cred că se putea găsi o soluție mai elegantă, mai finuță. O vedeți mai bine pe video.
Toate materialele au povestea lor. BMW, când a decis să construiască o mașină nouă pentru această gamă, a făcut și materiale speciale. Lemnul este special ales, materialul textil la fel, toate sunt ecologice, obținute din surse regenerabile sau crescute cu grijă pentru mediu, totul pentru a contribui la conceptul de automobil ecologic.
Ca dotări nu am nimic de reproșat, este un BMW și-l poți configura cum vrei tu, în toate detaliile necesare. De exemplu mașina testată avea senzori de parcare, dar nu cameră video de marșarier, însă se poate pune una dacă așa vrei.
Printre dotările importante aș vrea să amintesc conectivitatea la Internet, mașina având un slot SIM pentru o cartelă. Mai multe, există aplicații dezvoltate de BMW în colaborare cu parteneri mari, aplicații ce-ți aduc la bord accesul al Deezer, TuneIn Radio, audiobooks, Facebook șamd. Revin asupra acestui subiect altădată.
Conectată la Internet, mașina nu doar că află date despre trafic și estimează autonomia și ruta cea mai bună, dar prin hărțile detaliate știe inclusiv când urmează o vale și la coborâre menține automat viteza constantă, surplusul de energie fiind recuperat pentru încărcarea bateriilor. Ai un întreg meniul pentru reglarea acestor funcții de anticipare a traseului.
În spate cei doi pasageri au loc suficient, dar nu atât de mare ca în alte mașini. Dacă ești foarte înalt, vei încăpea la limită. Problema este agravată de faptul că ușile spate se deschid doar după ce le deschizi pe cele din față, că sunt pe sensuri opuse de rotație, ceea ce creează un disconfort suplimentar pentru toată lumea.
Ca o idee simplă, dar binevenită, există posibilitatea de a seta ora la care mașina să pornească singură climatizarea. De exemplu dacă de obicei pleci de acasă la ora 9 dimineața, o poți programa să pornească aerul condiționat pe 23 de grade la ora 8:50, în anumite zile.
La exterior sunt, de fapt, motivele pentru care BMW-ul i3 s-ar putea să nu vă placă. Îl vedeți cum arată în fotografiile de mai jos, făcute în subteran și pe acoperișul mall-ului.
Mașina arată interesant. Farurile sunt frumos conturate, botul este de BMW, silueta se remarcă imediat. Spatele pare înclinat în direcția greșită, dar stopurile sunt moderne. Dacă discuți cu un reprezentant BMW, afli de șasiul de aluminiu și de caroseria pe structură de carbon acoperit cu plastic, pentru a face mașina mai ușoară. BMW va deschide în curând în România un service pentru panouri de carbon.
Totuși, nu înțeleg de ce nu au construit un autovehicul pe forma lui X3 sau X1, modele frumoase și dorite. De exemplu Mercedes a făcut clasa B electrică, cu același aspect ca și mașina pe combustie; nu te remarcă lumea pe strada așa ușor, dar ai parte de un design uzual, nu de un OZN căruia nu-i poți deschide simplu ușile din spate.
După cum vă spuneam, ușile spate se deschid în sens opus față de cele din față. Montantul central lipsește, rezistența structurală fiind dată de fapt de ranforsarea suplimentară a ușilor și modul în care acestea se îmbină. Dezavantajul? Cei din spate nu pot deschide ușa decât după deschiderea ușilor frontale, iar ferestrele spate sunt mici și nu cred că se pot deschide.
Aici, în opinia mea, este singurul punct slab adevărat al mașinii, care în rest, venind de la BMW, excelează în toate capitolele.
Mai degrabă, “la parcare”, dar poate cândva o voi conduce mai mult timp și voi reveni cu un articol mai detaliat.
Ca și la alte mașini electrice, condusul lui i3 este o plăcere. La mers este complet silențioasă, o plăcere de condus; este bine antifonată și lipsește chiar și acel sunet “de troleibuz”. Caracteristic motoarelor electrice, accelerația este foarte bună, mașina se înfige imediat și cred că ai putea produce multe surprize la plecarea de la semafor.
Poziția la volan este foarte bună, mai înaltă decât la alte mașini, vizibilitatea este excelentă, iar motorul silențios te lasă să te bucuri de muzică bună.
Din butoane poți comuta între modul Confort, cel uzual, și Eco Pro, unde ai parte de autonomia maximă, dar mașina te limitează la 90 km/h în schimbul celor aproape 30 km de autonomie suplimentară. Este un mod de oraș și, dacă treci de acea viteză, i3-ul schimbă automat pe Confort și apoi revine pe Eco Pro.
Nu am multe de spus aici, am condus puțin mașina. Direcția este precisă, manevrele de finețe se fac cu ușurință (iar când dai în spate oglinzile laterale se reorientează automat pentru a-ți arăta ce-i în jur). Mă aștept să fie foarte confortabilă la drum lung și plăcută în oraș datorită poziției mai înalte de la volan.
Încărcarea se face de la priză și durează vreo 6 ore să ajungă la 80% încărcare. În mers, frâna de motor și cea de serviciu recuperează energia și o duc în baterii, desigur, ca la orice mașină electrică sau hibridă.
Străinii au parte până și de un serviciu concierge, mașina telefonând automat la un call-center BMW unde tu poți cere restaurante, hoteluri sau alte puncte de interes în zona în care te afli, iar rezultatele le primești fie ca mesaje text fie direct în navigația de la bord.
Revin cu detalii despre câteva tehnologii BMW văzute cu aceeași ocazie. Au pus chestii chiar incredibile pe mașinile de serie.
BMW i3 este un model interesant și inedit, bine echipat, suficient de bine motorizat. În ciuda aspectului ce nu va fi pe placul tuturor, este un început bun și sper că BMW se gândește foarte serios să mizeze și pe alte modele electrice în viitor.
Ar fi cazul ca un astfel de producător mare să impună o direcție de dezvoltare reală, nu doar să fabrice modele electrice pentru că așa cer legile, ca o parte din producție să fie de mașini nepoluante.
Mai multe informații despre BMW i3 găsiți pe site-ul internațional BMW.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
19 comentarii
15/10/2014 la 9:12 AM
pare ok pentru oras, mai ales pentru domnite.
add(Citează)
15/10/2014 la 9:55 AM
E bună pentru toată lumea, la câtă tehnologie are la bord va fi și pe placul bărbaților.
nwradu(Citează)
15/10/2014 la 12:06 PM
Si la ce pret?
Peste 60k euro probabil…
Anubis(Citează)
15/10/2014 la 12:18 PM
@Anubis: ” BMW Group today announced the base price of 34,950 Euros for the BMW i3 in Germany, the company’s first all-electric series production vehicle.”
În sus merge cât vrei tu, funcție de dotări.
nwradu(Citează)
15/10/2014 la 1:41 PM
poti calcula cat curent consuma pentru o incarcare completa?
ps(Citează)
15/10/2014 la 2:16 PM
@ps: dacă te uiți într-o imagine de pe acolo, mașina consumă 17,6 kWh pe suta de kilometri din propriile baterii. Asta e mult, că am frecat-o noi în garaj și ne-am jucat la bord fără să recupereze deloc energie. Cifra declarată de producător este de 12,9 kWh / 100 km.
În România, un kWh costă cam 0,4 lei, deci suta de kilometri o mergi cu 5,16 lei, autonomia de 160 km cu 8,2 lei.
Atât consumă mașina din bateriile ei. Ca sa încarci tu bateriile, randamentul nu e chiar 100%, deci probabil că plătești vreo 10 lei, zic și eu?
Văd că BMW are chiar simulator pe site http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/i/i3/2013/showroom/finance_and_insurance.html#comp_calculator
nwradu(Citează)
15/10/2014 la 1:47 PM
dar ce unghi mare are la roti, >45* ?
razorsbk(Citează)
15/10/2014 la 2:18 PM
@razorsbk: și mie mi s-a părut, se și cunoaște la mers, unde cotește mult mai din scurt. Chiar sunt curios ce rază de cotire are.
Anvelopele erau interesante, subțiri pentru a obține cifre cât mai bune.
nwradu(Citează)
15/10/2014 la 1:56 PM
poate face oricine un test drive cu i3?
petru(Citează)
15/10/2014 la 2:42 PM
@petru: nu știu, probabil că vor plimba mașina prin țară. E complicat de răspuns, BMW România poate că are una în parcul de presă, Auto Bavaria poate că are alta, cine știe. Cel mai bine întrebi la un dealer mare.
nwradu(Citează)
15/10/2014 la 4:07 PM
Eu mi-as lua la un moment dat, dar cum fac, cobor prelungitorul pe geam?
add(Citează)
15/10/2014 la 4:50 PM
E gândită pentru cei care stau la casă sau care au parcare cu priză.
Toate mașinile electrice sunt plug-in, adică se încarcă la priză. La strâini era plin de parcări cu priză, câteva locuri fiind gândite pentru mașini electrice. Uneori alimentarea lor este chiar gratuită, cadou de la primărie pentru că nu poluezi.
Dacă nu stai la casă/priză, îți iei hibridă, care folosește motorul pe benzină pentru a încărca bateriile, consumul total fiind ceva mai mic.
nwradu(Citează)
15/10/2014 la 5:13 PM
Eu ma gandeam daca imi pot trage un contor de la Electrica pe locul meu de parcare, care e pamantul meu…
add(Citează)
15/10/2014 la 5:58 PM
Nu e al tău, e închiriat și pentru orice modificări ai nevoie de autorizație de construcție.
nwradu(Citează)
16/10/2014 la 8:53 AM
sau mai bine iei un ds3 de 200+cai si de restul de bani te plimbi pana in monaco si stai cateva zile, eventual platesti sa te dai si pe circuit. stiti voi, ca sa nu simti cum se scurge viata din tine conducand asa ceva.
mircea (primul)(Citează)
16/10/2014 la 11:57 AM
neah. e al meu. am dat bani grei pe 12mp de pamant.
add(Citează)
20/10/2014 la 9:35 PM
Salut,
Îmi cer scuze că intervin aşa târziu. Vin cu câteva observaţii/clarificări:
1. Preţul în Germania este de 34950 cu TVA şi fără subvenţiile de la stat. Când va fi disponibilă în România, va ajunge pe la acelaşi preţ.
2. Diametrul de bracare este 9.86, sub MINI de exemplu, care este considerat o referinţă între modelele agile de oraş.
3. Partea cu preţul pe kWh – variază mult în funcţie de planul tarifar, dar referinţa de 0.4 lei e destul de aproape de adevăr. Dacă eşti însă bine organizat, poate fi şi ceva mai puţin. Din experienţa mea consumul este undeva la 14-15 kWh, asta înseamnă o autonomie de 130 km. 10 lei pentru 130 km ar însemna 7.8 lei per km. Mai ai însă avantaje de costuri – de exemplu reviziile sunt mult mai ieftine: nu ai schimb de ulei, ai doar filtru de aer, ai uzură foarte mică la frâne pentru că ai multe frânări “de motor”, regenerative.
4. Cu soluţii de alimentare, e mult de povestit. Se poate la 220, de principiu. Dar trebuie o verificare a reţelei, să poată susţine consumatori mari. Şi să nu vă gândiţi la prelungitor, cablurile trebuie să susţină un curent mare. Oricum, aşa cum spunea Radu, e important să ai cum să o încarci de acasă.
Alex Şeremet(Citează)