►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Prima. Asta cu “recesiunea” mi se pare că produce mai multă panică decât este cazul. România nu este pe minus. A încetinit ritmul de creÈ™tere, fiind cu 1% mai mic decât în trimestrul anterior, dar tot creÈ™tere este.
Sigur, am vrea cu toții ca variația să fie pozitivă de fiecare dată, dar hai să ne uităm un pic în jurul nostru întâi: suntem vecini cu un conflict armat și schimburile noastre comerciale cu Ucraina și Rusia au de suferit. Mai mult, au de suferit și schimburile comerciale cu restul Europei tot din același motiv, că toate sunt pe undeva legate.
În al doilea rând, este vară și în această perioadă scade totul, de la consum la investiții și schimburi economice.
Încă un motiv? Noua acciză la combustibil, taxele de stâlp și alte impozite au crescut cheltuielile companiilor. Managerii care le conduc au niște ținte anuale pentru îndeplinirea cărora primesc la final niște bonusuri mari, deci nu m-ar mira ca o mare parte din firme, mici și mari, să fi compensat creșterea taxelor nu vânzând mai mult, că asta e greu de făcut, ci cheltuind mai puțin pe alte părți, astfel încât la final de an să obțină indicatorii la care s-au angajat în fața acționarilor.
Nu în ultimul rând, trebuie să fim naivi ca să ne așteptăm la o creștere constantă, de la trimestru la trimestru. Drumul este cu suișuri și coborâșuri, importantă este tendința pe termen lung, de la an la an. Decizii proaste precum acciza care a scăzut consumul de carburant și încasările o pot influența, dar concluziile se trag pe o perioadă mai lungă. Este foarte posibil să fim în recesiune, dar hai să ne panicăm de asta atunci când e ceva mai clar totul.
Al doilea. Mult mai tare m-a deranjat declaraÈ›ia lui Ponta despre Petrom È™i “nu trebuie să te plângi de taxe mari atunci când faci profit un miliard”.
Nu sunt fan Petrom și sunt conștient că pentru orice om de rând un profit anual de un miliard de euro este imens. Pe de altă parte, acesta este tipul de afacere pe care-l desfășoară Petrom și acestea sunt cifrele care se învârt aici.
Ideea este însă că statul român ia impozit de la companii pe măsura profitului obținut de acestea. Cu cât mai mare profitul, cu atât mai mulți bani ia și statul român la buget. Prin urmare, ideal pentru noi ar fi ca toate companiile din România să aibă profit un miliard, vă dați seama ce țară bogată am avea în acest caz? Vă dați seama că ar fi bani suficienți de pensii, autostrăzi, spitale, școli și tot restul? Vă dați seama că într-o țară în care companiile private au profit foarte mare înseamnă că cetățenii ei au putere mare de cumpărare și deci bani mulți?
Eu într-o astfel de țară aș vrea să trăiesc, nu într-una în care companiile private abia se mențin pe linia de plutire.
Asta a zis È™i Petrom. “Băi, aÈ›i băgat acciza aia suplimentară, a scăzut consumul de benzină, ne-a scăzut nouă profitul, dar v-au scăzut È™i vouă masiv încasările”. Și nu mor de grija banilor pe care-i au patronii Petrom, dar de grija statului da.
ÃŽn aceste condiÈ›ii, un prim-ministru care spune “compania aia oricum are profit mare, de ce se plânge?” transmite un mesaj greÈ™it lor È™i altor companii din È›ară È™i altor companii ce ar vrea să intre în România. Mesajul nostru nu trebuie să fie “nu te îmbogăți prea tare, că ne enervezi”, ci “aici este È›ara unde poÈ›i face profituri imense, din care luăm È™i noi vreo 16%. Fă un profit cât mai mare, că avem nevoie de bani la buget”.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
18 comentarii
15/08/2014 la 7:36 AM
Încă nu au fost luate în calculul creșterii economice lunile de vară, cum zici tu în articol. Stai asa sa intre în ecuații și iulie și august și atunci sa vedem cât e catastrofa.
nashu_mare(Citează)
15/08/2014 la 9:35 AM
Conflictul si sanctiunile impuse de Rusia pentru produsele alimentare inca nu si-au facut efectul, perioada de vara in care scade consumul se va vedea abia la inceputul lunii octombrie, in plus daca recolta agricola va fi ceva mai mica decat se anticipeaza incheiem anul 2014 cu o scadere economica semnificativa.
Daniel(Citează)
15/08/2014 la 10:08 AM
In cazul Petrom nu e vorba doar de 16% impozit, e vorba si de dividendele pe care le-ar lua statul, care inca are vreo 40% din actiuni (20% Ministerul Economiei + 20% Fondul Proprietatea).
alunelu(Citează)
15/08/2014 la 3:08 PM
@alunelu: și de accizele din combustibil, care sunt o parte mare din prețul său.
nwradu(Citează)
15/08/2014 la 11:59 AM
Spre deosebire de Dacia, care-si ia materia prima la preturile pietei, spre deosebire de orice alta companie din Romania care face la fel, Petrom isi ia materia prima din solul Romaniei, avand doar cheltuielile de extractie + insignifianta redeventa platita catre stat. Si aici e valabil atat pentru gaz cat si pentru petrol. Fara resursele din subsol profitul Petrom n-ar exista. Pana la urma afacerea Petrom e o smecherie intre un prost, noi, si un smecher, OMV. Prostul, adica noi, ofera gratuit materia prima, smecherul, adica OMV, o exploateaza, o rafineaza, si o vinde prostului fix la pretul pietei, Facand si-un prea frumos profit. Profit din care plateste statului un procent ca si impozit pe profit, la fel ca si oricare alta companie din Romania. Ca si comparatie, in Norvegia, Petrom-ul ar plati un impozit pe profit de 28%, plus o taxa speciala pentru companiile care exploateaza resursele de 50% din profit. Iar in tot acest context, ca cei de la OMV sa maraie pentru o banala taxa pe stalp care le diminueaza cu vreo 100 de milioane de euro anual profitul, mi se pare o nesimtire din partea lor.
zetu(Citează)
15/08/2014 la 2:15 PM
Ponta si aia de sus nu au nici o treaba cu guvernarea.
Imi aduc aminte acum citiva ani, era una Anca Boagiu ministrul transporturilor.
Frate, toate ziua o aratau pe aia cum era pe santier si ii ardea de la spate pe constructori cu penalizari etc sa faca mai repede, sa termine mai repede.
Vedeam din avion lunar cit s-a construit din autostrada ,era transparenta totala.
Stie cineva cine e ministrul transporturilor azi ? Ati auzit de el pe undeva ???
0 barat. Combinatia este sa faca ei pe la spate afaceri si magarii.
DNA probabil ca demascheaza 0,5% din jmecheriile pe care le fac astia…
Jhonny(Citează)
15/08/2014 la 2:26 PM
Eu unul inteleg ca daca avem resurse naturale care pot genera constant asemenea profit, ar trebui implicit sa avem si un nivel de trai mult mai bun, comparabil macar cu media calculata pe UE28, daca nu chiar mai mult.
De ce nu e totusi asa?
Pare un mister, desi multi dintre noi gasim diverse motivatii ce ne vin, de cele mai multe ori, din manipularea dura facuta de politicieni, analisti, presa, TV, etc.
Deci vom intra in normalitate exact atunci cind va exista o corelatie intre bogatiile exploatabile ale tarii si nivelul de trai al celor ce muncim aici.
LucianD(Citează)
15/08/2014 la 2:46 PM
@LucianD: statul este incapabil sa genereze astfel de venituri și să gestioneze un astfel de business.
nwradu(Citează)
15/08/2014 la 4:26 PM
Da zetu, pentru ca a extrage titei si a-l transforma in produse finite e la fel de simplu cu a cultiva struguri si a-i transforma in vin. Si-atunci, ce mama dracu face petrom asa complicat. In fond, benzina creste in pamant, cum cresc merele in pomi. Mai bine stai cu resursele neexploatate, pentru ca esti o tara de cacat, decat sa vina unu sa le exploateze si sa-ti plateasca niste miliarde impozit, tu nefacand nimic pentru banii ai, luand doar taxa de secher ca stai cu curu pe niste resurse.
mircea(primul)(Citează)
15/08/2014 la 5:21 PM
@nwradu:
Inginereste…
Se da seria: 100, 105, 110, 110, 109, 107…
Se da intrebarea: Cum evolueaza (la final) seria asta? Crescator sau descrescator?.
Ca sa definim si termenul lung: fata de anii ’50 in Romania exista o crestere (economica) de necontestat. Asta nu inlocuieste faptul ca in momentul de fata avem recesiune.
Chiar tu ai pus punctul pe i: Managerii / patronii se adapteaza la noile realitati economice. Cum ei stiu ca cererea nu poate sa creasca pentru ca ei prevad o recesiune, tot ce pot sa faca e sa reduca din cheltuieli (contribuind mai departe la recesiune)… Si din cifre se pare ca lucrul asta se intampla deja de jumatate de an..
tudor(Citează)
15/08/2014 la 5:49 PM
@mircea, daca de maine-mi fac o firma de spart locuinte, dau de lucru la niste sute de hoti, vand marfa prin vreo 100 de magazine la nivel national, astfel incat tu sa poti veni sa cumperi pe bani ceea ce cu o seara in urma ti s-a furat din casa, si fac o cifra de afaceri de cateva miliarde, din care vreo 2 miliarde le-as da la stat, tu probabil ai fi exaltat de acest bussines si-ai aprecia taxele uriase platite la stat. Asa si cu Petromul. Oamenii iau pe aproape nimic barilul de titei care pe bursa sare de 100 de dolari, il prelucreaza si ni-l vinde noua ca si cum l-ar fi cumparat de pe bursa. E simplu. Stiu, procesul e complex, la fel cum e complex si la Dacia. Atat doar ca aia de la Dacia nu primesc tabla si plasticele pentru masini gratuit, ci le cumpara la pretul pietei de la niste furnizori. Pe de alta parte, Dacia mai trebuie sa faca si-un produs fiavil si ieftin, sa-i faca si-o campanie de marketing astfel incat sa se vanda, pe cand pentru a vinde benzina, motorina si gaz, nu trebuie decat sa le ai si sa le transporti la pompa sau in casele oamenilor. Fara resursa din pamant, resursa care apartine Romaniei, cei de la OMV nu mai au niciun bussines. Pe cand Dacia poate sa-si mute fabricile oriunde in lume, si vor continua sa faca masini si sa le vanda fara nicio problema.
zetu(Citează)
15/08/2014 la 6:15 PM
Si fara petrom, romania, tara cacatului refulat, ar primi ce-atarna. Pentru ca petrom n-a produs inainte de privatizare cum o face acum.
mircea(primul)(Citează)
15/08/2014 la 7:35 PM
@mircea, È™i nu te întrebi de ce era asa impotent înainte de privatizare? Să-È›i mai dau exemple de privatizări d’astea miraculoase de pe timpul lui Adrian?
2DU(Citează)
16/08/2014 la 8:59 AM
Ideea e ca acum statul incaseaza niste miliarde din impozite, atunci nu incasa atat din productie
mircea(primul)(Citează)
16/08/2014 la 6:14 PM
Nu doar impozite. Jumătate din prețul de la pompă sunt de fapt accize luate de stat, apoi statul ia și impozit pe profit.
Așa că toți cei ce zic ca omv ia resursele din subsolul nostru se înșală un pic. Statul ia jumătate din bani atunci când e vorba de combustibili.
nwradu(Citează)
16/08/2014 la 7:00 PM
@nwradu, de acord, statul nostru e incapabil sa gestioneze un astfel de business, asa ca lasa alt stat (austriac, asociat eventual cu alte state) sa faca treaba asta mai bine si mai profitabil pentru toata lumea.
OK pana aici.
Darrr…..de ce statul roman, prin ANAF, nu ma recompenseaza pe mine, persoana fizica proprietar auto, macar prin scutire partiala sau totala de impozite si taxe (in special acel 16%) ca sa ma protejeze de aceste aberante preturi crescatoare la carburantii de la pompa? De ce?
Va spun eu de ce: pentru ca, asa cum nu a reusit sa recupereze nici macar 10% din prejudiciile aduse bugetului de la toti hotii cu gulere albe care acum se odihnesc prin puscarii tot din acesti bani, tot asa Fiscul NU e capabil sa genereze o astfel de compensatie pentru persoanele fizice. Ma refer, evident, la cei care se umilesc si se inghesuie la ghisee an de an sa plateasca datoriile la stat, sa-l ajute financiar.
Problema cea mare e la Fisc, nu la asocierea in afaceri intre Statul Roman si Statul Austriac, aveti dreptate.
Fiscul si procedurile acestuia ancorate inca in trecutul de un sfert de secol ar trebui urgent reformate, si voi, cei mai celebri formatori de opinie de pe NET ar trebui sa-i bombardati constant cu astfel de articole inspirate, pina s-or destepta, ca in Imn.
LucianD(Citează)
18/08/2014 la 11:13 AM
Ponta vede economia ca pe un mar cu multe mere din care trebuie sa ia si el o parte. Corect pana aici. Doar ca el scutura merele alea cu lovituri de topor: microintreprindere sunt fortate la plata impozitului pe venit, bagi CAS la PFA, bagi CAS la chirii, maresti toate accizele printr-un curs aberant euro/leu, bagi taxe suplimentare pe infrastructura, maresti inca o data acciza direct la combustibil si, finalmente, blochezi cam orice investitie publica in infrastructura, ca ai nevoie de bani pentru altceva (adica pomeni electorale). Investitii publice care aveau rol direct in cresterea economica si dezvoltarea infrastructurii, punct cheie in cresterea economica. Dupa cum vedeti, Ponta si Tom Bugetel au incercat cam tot, mai au doar sa se atinga de taxarea directa (adica de cota unica), dar nu va bucurati, aia se va rezolva dupa alegeri :)
Supoarta si economia asta ce suporta si dupa aia o cam ia razna: la aia micii se trece la evaziune fiscala, la aia marii scad dramatic vanzarile si se blocheaza investitiile. Iar momentul economic era totusi bun ca sa crestem, doar ca Ponta a tinut musai sa blocheze cresterea asta, pentru ca e prins in cleste: pe de o parte trebuie sa tina deficitul in limitele convenite cu FMI, pe de alta parte trebuie sa arunce cu bani in populatie, ca sa se aleaga prezidente. Asa ca sistemul a fost ca mai sus: taxe, taxe si iar taxe, plus blocarea investitiilor de orice fel (publice sau private).
silicon_v(Citează)
22/08/2014 la 10:22 AM
Ponta e un comunist sinistru care nu are legauta cu economia reala. Sigur petrom, dat pe gratis resursele romaniei etc, a fost, nastase ar trebui sa faca vreo 4876 de ani de parnaie, dar cum poti spune tu, ca prim ministru unei companii private, ia ciocu mic ca faci bani destui?
Ba esti nesimtit? Pai compania aia iti plateste 16% comunistule…
Bluehand(Citează)