►► Black Friday la: Fashion Days, Finestore, PC Garage, evoMAG, Altex, Flanco ◄◄
Am condus acum două zile noul Renault Twizy, o mașinuță mică și 100% electrică ce este catalogată, tehnic vorbind, drept un cvadriciclu greu. A fost o experiență foarte plăcută și m-am simțit, în cele câteva ore și aproape 100 de kilometri parcurși, ca o vedetă, după ce zeci de oameni mi-au pus întrebări despre mașină și m-au fotografiat prin trafic.
Ce-i Twizy? Un vehicul micuț de oraș, potrivit doar anumitor situații (vezi mai jos), cu un minim de dotări și un aspect care garantat atrage toate privirile. Eu l-am văzut pentru prima oară în Portugalia, unde era o prezență mai des întâlnită pe străduțele sau prin orășelele lor, și s-a vândut bine în multe țări din Europa de Vest.
Specificații Renault Twizy Urban 80:
Există și o versiune Twizy 45, numită cvadriciclu ușor. Cifra 45 arată viteza maximă pe care o poate prinde acest model, 45 km/h, având un motor electric ceva mai mic. Diferența de preț este însă mică (mai jos) și versiunea de 80 km/h este alegerea potrivită.
Dacă preferați să urmăriți clipul făcut de mine, uitați-l mai jos. Am făcut un montaj foarte bun.
Vedeți mașina în fotografiile de mai jos. Este mică, foarte mică, în descrierea unui domn cu care am discutat ieri fiind “un Smart tăiat în două”.
Pare făcută în principal din plastic și fibră de sticlă. Portierele sunt opționale(!) și în versiunea condusă de mine nu includ și ferestre, ceea ce face mașina vulnerabilă în ploaie sau în condiții meteo rele, dar nu mai mult decât un scuter sau o motocicletă. De fapt, dacă pe un scuter te faci leoarcă, în Twizy rezisți unei ploi mici verticale fără a te stropi prea rău.
Vestea bună este că în România se va vinde și o variantă cu ferestre, mașina condusă de mine având deja montat sistemul de prindere pentru acele panouri laterale. Update: iată o fotografie cu ferestrele montate.
Din față Twizy arată diferit de orice alta mașină, cu acele faruri plasate mai sus și forma sa inedită. Sub faruri, dintr-un capac ce poate fi deschis, scoți cablul de încărcare de la priză, care are o lungime de aproape 3 metri. Tot pe acolo completezi și cu lichid de parbriz.
Portierele se deschid vertical. Practic nu doar că mașina este foarte îngustă și-ți permite să parchezi în spații mici, nu doar că este suficient de scurtă încât să parchezi cu spatele între două mașini parcate lateral, dar deschiderea verticală a ușilor face accesul în Twizy foarte simplu. Mai mult, întrucât există un singur loc în față și unul în spate, te poți da jos pe care parte vrei tu. Mie mi-a făcut mare plăcere să cobor mereu prin dreapta, că de la volanul unei mașini normale nu pot face asta.
Spatele este înalt cât mașina și stopurile se află pe la mijlocul său, într-un bloc optic mărișor. Plafonul a fost de sticlă, sporind plăcerea condusului pentru că poți vedea foarte multe în jurul tău. Nu ai lunetă.
Roțile sunt plasate în exteriorul mașinii și trebuie să nu uiți asta atunci când faci manevre. Practic cel mai lat punct al mașinii este planul roților spate și trebuie să iei asta în considerare atunci când dai cu spatele, te apropii de o bordură sau faci manevre de precizie. Partea bună este că, neavând ferestre și fiind de lățime redusă, poți oricând să scoți capul pe stânga sau pe dreapta pentru a privi în detaliu unde dai în marșarier. Anvelopele sunt 125 x 80 R13 pe față și 145 x 80 R13 pe spate.
Eu am avut senzorii de parcare montați în plasticul din partea de jos a mașinii, dar nu mi s-au părut foarte utili, după cum vă spuneam mai sus fiind foarte ușor de parcat și dat în marșarier în mod clasic.
Pentru șofer ai loc mult. Eu am 1,86 metri și am încăput fără probleme la volan, ba chiar ar fi loc până în plafon și pentru cineva mai înalt.
Al doilea pasager stă în spatele șoferului pe un scaun mult mai mic și întinde picioarele în față pe lângă scaunul șoferului. Am mers așa cu Matilda și nu s-a plâns, dar o persoană voluminoasă n-ar încăpea prea bine acolo.
Scaunul pasagerului ține loc și de spațiu de depozitare. Încape acolo cam un bax de apă sau un rucsac mare, iar alte lucruri mărunte poți pune pe lângă scaunul șoferului. Scaunul pasagerului este detașabil și poate fi întors, transformându-se într-o cutie în care poți pune ceva, oferindu-i o oarecare protecție.
În bord mai ai două spații de stocare în stânga și în dreapta afișajului central, cel din dreapta fiind încuiat. Pe la picioare sunt vreo trei plase sub care poți prinde obiecte subtiri; într-unul dintre ele mi-am ținut telefonul cât am condus.
Asta nu înseamnă că în Twizy poți lăsa vreodată ceva nesupravegheat. Portierele nu se încuie, iar spațiul de stocare din bord este un plastic subțirel, cu o încuietoare firavă, care se poate deschide oricând. V-am spus, ca la orice scuter sau motocicletă.
Bordul efectiv este electronic și-ți indică viteza, nivelul de încărcare al bateriei și câți kilometri mai poți parcurge cu mașina. În stânga se află butoanele schimbătorului de viteze, din care comuți în Drive, Neutral și Reverse, plus un buton de “avarie”, iar sub bord ai o frână de mână clasică. Două manete de-o parte și de alta a volanului lucrează claxonul, luminile, semnalizarea și ștergătoarele, iar ca aspect sunt tipice Renault.
Twizy nu are alte dotări. Nu are aer condiționat și nici n-ar avea rost; întâi pentru că ar limita mult autonomia, apoi pentru că n-ar fi lor pentru unitate și apoi pentru că, fiind o mașină deschisă, aerul rece sau cald n-ar sta în interior. Asta este problematic la temperaturi mici sau mari, dar faci la fel ca pe scuter/motocicletă, te îmbraci gros. Nu are nici radio: Twizy este electric și aproape complet silențios, dar neantifonat, așa că zgomotul ambiental este puternic.
Am avut însă un kit bluetooth instalat pe mașină, un mic afișaj în față și două boxe în spatele meu. La o adică bănuiesc că poți pune muzică direct din telefon.
Din ce mi-am dat seama, mașina rezista la ploaie, câtă vreme nu ajunge apa în bord, desigur. Scaunul avea o gaură de scurgere, podeaua la fel, deci chiar și în caz de ploaie laterală mașina nu pățește nimic, mai ales că materialele rezistă la apă. Zoso a lăsat-o și în ploaie, vedeți aici clipul.
Am găsit câteva mici dezavantaje obiective, zic eu, la interior. De exemplu unghiul spătarului nu poate fi reglat, scaunul fiind rigid și dintr-o bucată. Poate fi doar dat în față sau în spate, în funcție de înălțimea șoferului, dar un reglaj de unghi ar fi fost binevenit. Un alt dezavantaj ar fi lipsa oricărui suport de pahar și nici n-ai unde să agăți unul, decât poate cu o ventuză de parbriz.
Ați văzut cum arată, iar lipsa portierelor și spațiul deschis sunt sigur că vi se par problematice. Mașina însă s-a vândut în alte țări în mii de unități și are utilizările ei. Am încercat să vă descriu eu câteva mai jos:
Iată mai jos câteva mașini găsite pe Twitter. Una aparține poliției din Valencia, alta unui hotel din Monte Carlo, alta este pregătită pentru picnicuri și plimbări prin natură.
Iată și un Renault Twizy Cargo, gândit pentru livrări și curierat. Se deschide partea din spate.
La început eram sceptic, gândindu-mă că dacă lași în parcare o mașină fără portiere mai mult ca sigur a doua zi găsești în ea un câine dormind, trei cutii de bere și o flegmă pe bord. Am discutat ieri cu un domn care avea motocicletă și-mi spunea că sunt eu prea pesimist. S-ar putea să se întâmple ce zic eu, dar, după cum pot spune motocicliștii și scuteriștii, și vehiculele lor stau în aer liber și nu au probleme.
Twizy este o mașină confortabilă pe distanțe scurte. Eu am stat vreo 4 ore la volan și pe final începeam să simt o mică durere de spate (scaunul nu poate fi reglat și este destul de dur, chiar dacă e acoperit cu un fel de capitonare moale); totuși, Twizy nu-i făcut pentru a fi condus atât de mult timp fără o pauză.
Mașina s-a dovedit neașteptat de agilă. Motorul ei dezvoltă doar 17 cai-putere, dar nu v-am spus asta până acum deoarece cifra este irelevantă, Twizy este mult mai ușor decât o mașină uzuală și deci nu poate fi ușor comparat. În plus, motorul este electric și oferă un cuplu bun, iar transmisia cu o singură viteză oferă o accelerație constantă.
De la 0 la 50 km/h cifrele oficiale vorbesc de mai mult de 6 secunde, dar mie mi s-a părut că accelerează mai repede de atât. Twizy pleacă rapid de la stop, nu îi încurci pe alții cu vreun demaraj lent, iar cel mai tare am mers cu 75 km/h, după cum promiteau specificațiile.
La volan m-am simțit foarte bine. Mașina nu are servodirecție, dar nu i-am simțit lipsa, greutatea ei redusă făcând volanul să se învârtă fără efort, iar în manevrele de parcare este suficient să imprimi o viteză infimă, de câțiva centimetri pe secundă, pentru a nu întâmpina greutate la volan. Bănuiesc că dacă ați făcut școala de șoferi cu un instructor bun v-a arătat deja acest truc.
Lipsa ferestrelor a avut avantaje și dezavantaje. Avantajele au fost legate de unghiul mare de vedere în jur, ajutat și de plafonul panoramic. Dacă-ți place să stai cu mâna rezemată sau scoasă pe fereastră sunt vești bune pentru tine, pe Twizy poți sta cu ambele mâini așa!
Dezavantajele țin de ceea ce se întâmplă în jurul tău în trafic. O fi Twizy ecologic și silențios, dar alte mașini de pe șosea nu sunt la fel. Dacă nimerești pe lângă vreo rablă de autobuz sau lângă o mașină de gunoieri vei avea parte de senzații tari ca-n România, iar în plus orașele noastre sunt destul de prăfuite. Ochelarii de soare sunt obligatorii pentru a proteja ochiul de eventuale particule/insecte. Toate acestea însă nu sunt dezavantaje reale decât dacă judecăm prin prisma unui autoturism, că scuteriștii sunt obișnuiți cu așa ceva dintotdeauna.
Sistemul este bine gândit. Twizy recuperează energia de la frânare sau de la mersul în pantă și reîncarcă bateria. Fiind o mașină automată, condusul este foarte plăcut și lipsit de uzualele gesturi de schimbat vitezele, iar la semafor nu trebuie să ții apăsat pe frână: poți lăsa mașina în Drive și ea nu pleacă încet în față, ca la alte automate, ci doar dacă apeși tu pedala, ceea ce nu m-a deranjat deloc.
Sunt și câteva dezavantaje reale: frâna mi s-a părut cam slabă, iar la viteză mare direcția devine un pic imprecisă, la asta contribuind și roțile de dimensiuni mici și forma mașinii. Apoi, claxonul principal cred că te deranjează mai mult pe tine ca șofer decât pe cei pe care-i claxonezi, că-ți rupe urechile. Nu știu unde e montat, dar probabil ar fi trebuit pus în altă parte. Există și un claxon secundar, un fel de mip-mip ca-n desene animate, ca să nu sperii pietonii care nu aud mașina electrică.
Suspensia este, de asemenea, destul de redusă ca posibilități. Cu Twizy vei vrea să încetinești la orice obstacol și să treci cu grijă prin gropi sau peste denivelări, că altfel le simți cam brutal în scaun.
Mi-a plăcut că mașina este suficient de îngustă pentru a se strecura uneori prin trafic ca o motocicletă. Pe la Victoriei rămâne mereu o jumătate de bandă goală pe care mașinile nu pot intra, dar eu am intrat cu Twizy-ul și i-am depășit pe toți. De parcat am parcat-o în diverse locuri înguste, iar o schiță oficială Renault arată că pe un loc standard de parcare pot încăpea trei Twizy-uri.
Mașina este destul de simplă. Iată mai jos o schemă explicativă.
După cum intuiam atunci când am condus-o, bateriile (în total 6,1 kWh) se găsesc sub scaun, iar în partea din spate ai motorul electric, conectat la roți printr-un reductor. Încărcarea se face prin față, cu un cablu absolut normal ce poate fi conectat la orice priză, dar trage de acolo 10 amperi timp de 3 ore și jumătate (costă 3,74 lei o încărcare completă).
Vă spuneam despre recuperarea energiei prin frânare. Este un sistem uzual pe mașini electrice (și nu numai), prin care energia disipată prin frânare nu este pierdută, ci se recuperează mecanic și este folosită pentru a încărca la loc bateria. În practică, dacă accelerezi tare pe un tronson și vezi în bord că autonomia scade de la 40 la 37 km, poți avea plăcerea ca frânând apoi sau coborând o pantă mașina să încarce bateria și autonomia să crească la un 39 de km, să spunem.
Din acest motiv autonomia de 80-100 km rămâne oarecum constantă indiferent de condițiile din trafic. Dacă stai în aglomerație mare, consumi puțin dar des cu deplasări mici în față, dar și frânezi des. Dacă te înfigi în pedală și prinzi o viteză mare, mai mult ca sigur ulterior vei pune și o frână mai puternică, ceea ce aduce înapoi o parte din energia consumată pentru a prinde acea viteză. Pe total, sistemul compensează pentru orice ai face.
Nu vă faceți griji pentru durata de viață a bateriei. Bănuiesc că funcționează bine cel puțin o mie de cicluri de încărcare, ceea ce la 50 km parcurși pe zi înseamnă că te va ține aproape 2000 de zile de utilizare a mașinii, adică vreo 6 ani de utilizare zilnică. Dacă nu mergi cu Twizy-ul în weekend, probabil că acele cicluri le faci în vreo 8 ani. Mai este pe undeva o clauză despre înlocuirea bateriei în caz că scade sub 75% din capacitatea inițială, dar bănuiesc că se aplică în perioada de garanție sau leasing.
Securitatea pasagerilor este mult mai bună decât pe un scuter, dar nu la nivelul unui autoturism normal. De exemplu Twizy are centuri de siguranța și airbag în volan, plus ranforsare pentru plafon, dar în același timp mașina este făcută din materiale ușoare, ușile sunt din plastic subțire și cred că în cazul unui impact Twizy-ul va fi aruncat ca o minge. Sau ca o motocicletă.
Mașina condusă de mine costă 7700 de euro, la care se mai adaugă o taxă de 30 de euro lunar pentru leasing-ul bateriei, Renault adoptând acest sistem prin care bateria este oferită într-un fel de chirie. Acum să dezvoltăm aceste cifre.
Puteți folosi configuratorul de pe site-ul Renault România pentru a vedea toate prețurile și opționalele.
Twizy-ul care prinde doar 45 km/h costă 7.000 de euro. Cel condus de mine, cu motor de 80 km/h, începe de la 7.700 euro.
Dotări standard sunt, printre altele:
Dotările opționale cele mai utile sunt:
Practic, un Twizy 80 cu uși și acoperiș panoramic ajunge la 8.540 euro.
Care-i faza cu chiria bateriilor? Trebuie să estimezi la început câți kilometri vei parcurge anual și în funcție de asta plătești și o taxă lunară pentru baterii, că altfel costul inițial al mașinii ar fi fost și mai mare, ca la orice electrică. Nu-i ceva neobișnuit, de exemplu și Smart-ul electric se vinde în același mod în alte țări, în sistem “cumperi vehiculul și închiriezi bateria”.
Cea mai mică taxă posibilă este de 30 de euro pe lună și se aplică pentru 2500 km parcurși anual. Dacă parcurgi 10.000 de km pe an plătești 60 de euro pe lună timp de 3 ani. 10.000 de kilometri înseamnă 200 de zile de mers 50 km zilnic, ceea ce este mult, practic îți permite să faci naveta Otopeni – centrul Bucureștiului în aproape toate zilele lucrătoare. Prețul include și asistență rutieră.
Partea bună este că energia electrică este ieftină. Mașina are un consum de 2000 W atunci când se încarcă. Cu tot cu TVA și taxe de cogenerare, prețul unui kilowatt este de 0,535 lei, deci un “plin electric” te costă 3,74 lei.
Să parcurgi 80 km cu 3,74 lei, aproape cât jumătate de litru de benzină, nu-i rău! Pentru un autoturism care consumă 7 litri de benzină la suta de kilometri costul este de 45 de lei!
Gândiți-vă la un oraș mai mic, de provincie, unde naveta zilnică la muncă înseamnă 10 km. Te poți înregistra în programul de maxim 2500 km pe an, că oricum nu sunt 250 de zile lucrătoare potrivite pentru Twizy, iar autonomia de 80 km îți ajunge pentru 8 zile. Asta înseamnă 30 euro x 12 luni = 1.584 lei, plus 116 lei curentul electric pentru 250 de zile, adică în total vreo 1.700 de lei. Benzina pentru un autoturism mic te-ar costa
Twizy iese în avantaj, desigur, dar acest lucru nu este relevant pentru că nu mi se pare că poate înlocui pentru toată lumea o mașină normală, ci este util în situații precum cele descrise de mine mai sus. În plus, după cum s-a observat în întreaga lume, mașinile electrice nu sunt cumpărate cu precădere de oameni care vor să reducă mult costurile cu combustibilul, ci de oameni care vor să fie “eco”. Asta am auzit-o de la unul dintre fondatorii Tesla, care într-o prezentare publică a spus că studiile lor de piață au arătat că majoritatea clienților de Prius din zona Bay Area renunțaseră la un Lexus mare pentru o mașină care să arate că le pasă de mediu și vor să fie cool, iar a doua lor mașină, cea sport de distracție, era un Porsche.
Twizy este amuzantă de condus și ușor de parcat.
Utilă pentru situații și slujbe speciale.
Poate înlocui cu succes un scuter “greu”, precum am văzut de multe ori în străinătate.
Frâna cam slabă.
Am simțit lipsa unui suport de pahare/sticle, mai ales că stai direct în soare și temperatura exterioară.
Cu siguranța nu-i pentru oricine, dar Twizy poate fi o soluție pentru navete scurte, pentru activități de agrement sau de închiriat către turiști și pentru diverse servicii de pază sau curierat. În ciuda prețului aparent mare, este una dintre cele mai accesibile mașini electrice și se adresează în principal celor obișnuiți cu scutere și motociclete.
Alte informații găsiți și pe site-ul oficial Renault Twizy.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
31 comentarii
02/07/2014 la 8:15 AM
Masina condusa de tine bate in 9000.
add(Citează)
02/07/2014 la 8:39 AM
Mie îmi plac mașinile electrice dar Renault la capitolul ăsta sunt mai prosti ca noaptea. După ce că trotineta asta costă cât un Sandero nou, chiria te duce la un cost lunar similar cu combustibilul pentru o mașină normală.
nea_caisă(Citează)
02/07/2014 la 8:50 AM
momentan ideea de masina electrica are sens doar ca tipul asta de deplasare sa evolueze. mie nu mi se pare ceva cu utilitate reala in prezent. asa ca e normal sa fie scumpe si sa nu ofere o competitie reala pentru celelalte masini, deocamdata.
mircea(primul)(Citează)
02/07/2014 la 9:01 AM
Parcă n-ai sta în București! Nu se numește buton de ”avarie” ci buton de ”parchez unde vreau/am nevoie fără să-mi pese de reglementări, consecințe, ceilalți”!
În rest, cum a zis și @nea_caisa – e scumpă rău trotineta (adică pentru ce oferă). Din păcate, suntem cam pauperi pentru a fi (doar) ECO…
George(Citează)
02/07/2014 la 10:11 AM
@George: nu, cu Twizy poți parca legal oriunde vrei tu, că este foarte mică. N-ai motiv să o lași pe avarie. Dacă nu găsești loc, o iei cu tine în clădire.
nwradu(Citează)
02/07/2014 la 9:16 AM
E clar ca twizzy vine in completarea unui autoturism, ca de inlocuit nu e cazul din n motive. Problema e ca pretul e momentan prea mare ca sa iti permiti un autoturism si un twizzy. Peste cativa ani cand vor incepe chinezii si altii sa produca zeci de modele pe banda rulanta la 30% din cost, atunci o sa incepem sa vedem multe pe strada.
Eu am vazut in Barcelona anul trecut twizzy + un gps special care iti zicea pe unde sa mergi si iti prezenta obiectivele turistice principale. Costa foarte putin dar erau fully booked pe mai multe zile.
P.s. Cred ca ai lasat un paragraf in aer cand vorbeai de costuri. “Benzina pentru un autoturism mic te-ar costa…?”
AdrianG(Citează)
02/07/2014 la 10:06 AM
@nea_caisa
Pai de ce sa o compari cu Sandero? E complet alta mancare de peste. Asa poti face oricand o comparatie intre Sandero si Suzuki GSXR. Pai la 14-15 mii de EUR cat costa ala, iti iei 2 Sandero, nu?
Pe partea cealalta, un astfel de vehicul trebuie sa fie sustinut si de stat prin eventuale scaderi de taxe de achizitie (nu doar de prima inmatriculare), comunitatea per ansamblu avand tot interesul ca din ce in ce mai multi oameni sa isi cumpere asa ceva. Nu cred ca o sa vezi asa ceva aici. La noi, TVA-ul se scade doar la paine…
nashu_mare(Citează)
02/07/2014 la 10:29 AM
mare comentator de bloguri e @nashu asta, lingau adevarat. azi maine il vom vedea in celebra comunitate arhiporc.ro
criticul(Citează)
02/07/2014 la 10:36 AM
@criticul:
Ia zi: ” FICAT, FICAT, FICAT”.
nashu_mare(Citează)
02/07/2014 la 11:00 AM
Mult, dar mult prea scumpa. E facuta din plastic si are un motor electric, ce se incarca la priza. Deci nici o tehnologie deosebita sau ceva care sa justifice aceste costuri. Realizez avantajele si realizez ca e facuta pentru niste scopuri clare, asa ca nu poate fi comparata cu o masina normala. Dar totusi…
Apropo… de ce naiba are degivrare parbriz, nu-i ca si cum poti merge cu ea iarna?
Claudiu Nicorici(Citează)
02/07/2014 la 11:00 AM
Scuze.. are un motor electric alimentat de un acumulator inchiriat, care se incarca la priza.
Claudiu Nicorici(Citează)
04/07/2014 la 2:34 PM
@Claudiu Nicorici: sunt sigur că o făceau mai ieftină dacă puteau, că și așa minimalistă e dificil de vândut. Un Smart electric e vreo 16.000 de euro, plus chiria bateriei.
nwradu(Citează)
02/07/2014 la 11:17 AM
pe mine ma bate gandu’ la una da imi este ca noaptea, la cat e de usoara, o ridica … aia de etnie sa o vanda la “fiare vechi cumparammmmm”
geo(Citează)
04/07/2014 la 2:34 PM
@geo: nu-i mai diferită situația decât a motocicletelor și scuterelor din oraș sau a Matiz-urilor și Smart-urilor.
nwradu(Citează)
02/07/2014 la 11:32 AM
Masina aceasta e atat de scumpa pentru ca ….are “lambodors”:))
Radu(Citează)
02/07/2014 la 11:37 AM
mi-a placut clipul :) e fain sa ai asa ceva vara.
Mihai(Citează)
04/07/2014 la 2:35 PM
@Mihai: dar nu foarte în vară, că mori de cald.
nwradu(Citează)
02/07/2014 la 12:14 PM
…as pune un motor pe benzina de maxim 500 cmc in buburuza aia.
FKT(Citează)
02/07/2014 la 1:06 PM
Ar mai fi un dezavantaj legat de lipsa geamurilor. Când se supără vreun meseriaş din trafic pe tine, poţi să primeşti flegma direct din mers :D
Revo(Citează)
04/07/2014 la 2:36 PM
@Revo: uite că i-au pus și geamuri, cel testat de mine este în planul îndepărtat.
nwradu(Citează)
02/07/2014 la 2:47 PM
Cu baterii înțelegeam să fie scumpă. Dar așa cheală mai scumpă ca o mașină întreagă e stupid.
nea_caisă(Citează)
02/07/2014 la 4:07 PM
@nea_caisa
Pai da, dar oricum dupa un an – doi ar fi trebuit sa le schimbi total. Si ma indoiesc ca ar costa doar 720 de EUR.
Alea 1000 de cicluri de incarcare de care vorbeste Radu sunt in conditii de temperatura ideale…
nashu_mare(Citează)
02/07/2014 la 5:19 PM
E mai complicat. Dacă încărcarea și descărcarea sunt limitate între 30% și 80% poți să ai și 10000 de cicluri. Ampera are așa, 16kW total dar utilizabil doar 10kW. Temperatura trebuie doar să nu fie exagerat de mare. Prețul acum e cam 350€/kW dar scade constant cam 7% pe an.
nea_caisă(Citează)
04/07/2014 la 2:36 PM
@nea_caisă: Ampera o avea și vreun sistem de răcire a bateriilor, ceea ce Twizy nu cred că are.
nwradu(Citează)
03/07/2014 la 10:14 AM
Doua chestii: 1. Lipsa geamurilor/usilor inseamna si ca nu poti sa o speli la spalatorie. 2. Amplasarea schimbatorului de viteze te predispune la farse la semafor; o clipa de neatentie e destul ca un spalator de parbirze ofticat sau un motociclist pus pe glume sa te puna in marsarier fara sa-ti dai seama, si cand pleci de pe loc sa o iei inapoi :)
alunelu(Citează)
04/07/2014 la 2:39 PM
@alunelu: astea cred că sunt cele mai mici probleme. O poți spăla inclusiv cu jetul de apă, dar mai cu atenție.
Cât despre probleme la semafor, cum să nu observi că cineva bagă mâna în mașină și apasă butonul aflat la 30 de cm de nasul tău? La ce te uiți? Mai degrabă există riscul să-ți salte geanta de pe scaunul din spate.
nwradu(Citează)
03/07/2014 la 3:39 PM
@criticul
Hai, te rog eu, vopseste-te in albastru si zi “FICAT, FICAT, FICAT”!
Lasa presupunerile despre ce ma dau eu sau nu, ca nu te pricepi.
nashu_mare(Citează)
04/07/2014 la 2:37 PM
@criticul: nu-ți fă nervi singuri, citește alte bloguri și gata.
nwradu(Citează)
23/03/2017 la 5:38 PM
Consum electric anual: 1.700 ron pentru 2500 km => 68 ron/ 100 km
Consum benzina: 7-10 litrii / 100 km => 40 – 50 ron/100 km
nu mi-i se pare deloc mai ieftin electricul ! daca nu faci cei 2500 km / an … costul /100 km creste din cauza chiriei lunare!
Marius(Citează)