►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Am fost sâmbătă la marșul “Oraș accesibil pentru pietoni”, o acțiune care-și propune să ceară drepturile normale pe care ar trebui să le aibă pietonii din orice oraș: trotuare libere, neblocate de mașini parcate ilegal, rampe pentru persoanele cu handicap, loc suficient pentru cărucioarele de copii șamd.
M-am dus la acest marș cu un singur scop: să îngroș numărul participanților, să formăm o coloană cât mai lungă pe traseul Piața Universității – Piața Romană – Piața Victoriei. Eu v-am mai spus în multe alte articole că mă plimb des prin oraș și că aș prefera să văd Bucureștiul transformat într-un oraș al pietonilor și al bicicliștilor, în ciuda faptului că inclusiv eu conduc aproape zilnic prin el.
Avem multe clădiri frumoase și posibile trasee turistice ce trebuie parcurse la pas, dar e nevoie de trotuare pentru asta; toate celelalte orașe străine în care am fost au rezolvat această problemă și sunt sigur că putem și noi, ce se întâmplă acum pe Calea Victoriei fiind un bun început.
După ce-am participat la acest marș mi-am dat seama că nevoile mele sunt nesemnificative în fața nevoilor altora. La o adică, eu mă pot strecura și pe lângă taxiurile parcate pe trecerea de pietoni, pot trece și printre mașinile ce blochează trotuarul, pot coborî și în stradă pentru a urca din nou pe trotuar 20 de metri mai departe, când am loc.
Alții, însă, nu pot face asta. Au fost ieri zeci de persoane imobilizate în scaun cu rotile. Mă gândeam, trecând în marș pe lângă cinematograful Patria, ce-ar face acolo persoanele cu handicap: trotuarul este blocat cu gard de protecție, iar în capătul său, la cinematograf, este blocat de mașini parcate. Ce-ar putea face un om în scaun cu rotile aici? Pe unde coboară? Descoperă că nu are pe unde și se întoarce tot drumul, până la Ambasador?
Situația este aceeași aproape oriunde în oraș. Rampele de urcare/coborâre, chiar și dacă ar fi făcute cum trebuie, sunt blocate de autovehicule parcate. Despre toți nevăzătorii prezenți ieri la marș nici nu mai zic, nu văd cum s-ar putea descurca. Prea puține semafoare au și semnalizare acustică, marcajele de pe jos au cam dispărut, mici indicatoare în Braille lipsesc șamd.
Acestea sunt probleme reale. Ale mele mi s-au părut dintr-o dată ceva mai mici, mofturi personale. Mai multe detalii despre marș și organizatori găsiți pe orasulestitu.ro
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
21 comentarii
22/07/2014 la 9:08 AM
O initiativa buna, insa pana cand nu se creaza infrastructura necesara pentru a putea renunta cat mai multa lume la masini (transport in comun decent, benzi de circulatie dedicate pentru RATB si masini cu 3-4 persoane la bord, piste de biciclete facute cu cap si neocupate de masini, parcari in la capetele de linie RATB/metrou pentru cei care vin din afara orasului) si pentru a avea unde parca in mod civilizat in oras, sansele sunt mici de reusita.
Daca se continua cu ingustarea strazilor asa cum s-a pornit pe Calea Victoriei (cum sa ingustezi de la 6 la 2 benzi!?) nu se va realiza nimic altceva decat o crestere a frustrarii, a poluarii si a zgomotului de claxoane, pana cand nu dai o alternativa reala posesorilor de masini – ma refer aici in primul rand la cei care nu merg cu masina doar din comoditate sau de fita, acestia sunt o specie aparte care nu vor fi educati decat cu amenzi usturatoare pentru parcat pe trotuar sau circulat pe banda de autobuze de ex.
Iar in ceea ce priveste persoanele cu handicap, perfect de acord, orasul in care traim nu este absolut deloc prietenos cu ei, pericolele sau obstacolele sunt la tot pasul.
alexduduman(Citează)
22/07/2014 la 10:29 AM
@alexduduman: da, din păcate trebuie să oferi o alternativă mașinilor și momentan nu există una. Metroul este făcut de incompetenți și condus de alți incompetenți (vezi blocarea plătii cu carduri RATB la metrou), RATB-ul nu are benzi proprii și nu e în stare să impună taxarea șamd.
nwradu(Citează)
22/07/2014 la 10:06 AM
Bun, si aia cu masini unde sa le parcheze? :)
alexEAT(Citează)
22/07/2014 la 10:30 AM
@alexEAT: sunt destule parcări în oraș, nu trebuie să parchezi chiar în fața clădirii unde ai treabă. La o adică, mai lași mașina și acasă.
nwradu(Citează)
22/07/2014 la 10:17 AM
ideea e sa nu mai plece cu ele si sa ocupe centru de pomana, sau sa le parcheze in fam lor pe locuri de parcare, nu pe trotuare sau treceri de pietoni sau in mijlocu intersectiilor
mircea(primul)(Citează)
22/07/2014 la 11:19 AM
@alexEAT: pornesti de la falsa ipoteza ca ‘aia cu masini’ au mai multe drepturi decat pietonii, biciclistii sau invalizii. daca ti-ai cumparat masina nu inseamna ca primaria este obligata automat sa-ti ofere loc de parcare.. orasul are aceeasi suprafata cu sau fara masina ta. daca ti-ar rezerva tie 10mp ca sa-ti parchezi masina, acei 10mp ii ia dintr-un fond comun si toata lumea trebuie sa piarda ca sa castigi tu. nici macar nu e vorba de bani, ci doar de un echilibru precar.. vine un moment in care nu mai ramane destul spatiu pentru toti. un primar curajos ar trebui sa va dea amenzi la toti cei care parcati pe trotuare pana va vindeti masinile… in alte capitale europene care au aceeasi problema – Barcelona, Londra, Viena – sunt o gramada de locuitori care isi permit o masina si totusi nu o cumpara pt ca nu au unde sa o parcheze.
pehash(Citează)
22/07/2014 la 11:40 AM
Asta cu alternativa la mașini e mai complicată decât pare. Nu e vorba numai că te duci până în centru, alternativa fiind un metrou sau un tramvai, ci transportul în general. Pe lângă aspectul comercial (aprovizionări, curierate etc.) ai oameni care își duc copiii la școală/grădiniță, ai oamenii care umblă prin oraș după diverse acte și oameni care duc tot timpul una sau alta cu ei – sunt curios dacă cei ce retrag/depun bani pentru firme ar trebui să circule cu metroul.
Pe lângă toate astea ai nevoie de mașină să mergi în excursii/vacanțe – pe lângă condițiile din autocare și trenuri, cu mașina iese chiar mai ieftin.
Astfel, prima măsură ar trebui să fie (ca în toate țările civilizate de altfel) centurile și inelele ocolitoare, ca să nu parcurgi tot timpul orașul. Abia apoi transportul în comun, pentru cei ce fac drumuri scurte. Odată cu decolmatarea traficului se vor putea rezolva și problemele cu bicicliștii. Treaba cu parcările nu se va rezolva atâta timp cât în România încă e o necesitate să ai o mașină. Ca să nu ma spun că multe zone de locuit nu au deloc parcări, ceea ce în alte țări nu se întâmplă. Parcările în centrul orașului sau în zonele aglomerate se rezolvă cu taxă. Un exemplu elocvent e mall-ul din Timișoara unde, după introducerea taxei, mulți au concluzionat că nu nu mai merită să dai bani numai ca ă te plimbi prin mall.
dam167(Citează)
22/07/2014 la 11:41 AM
@pehash
Dupa ipoteza asta femeile care au copii le-ar trebui loc pentru alaptat, oamenii cu animale ar avea nevoie de spatii unde sa-si faca nevoile, oamenii in varsta ar avea nevoie de un loc care sa ii protejeze de soare pe timp de canicula si asa mai departe. Nu traim intr-un oras perfect, get used to it.
Legat de ce zici tu, in Viena, cand am fost ultima data aveau cladiri intregi cu parcari, la doua-trei blocuri de locuinte era un bloc cu parcari (doar nu le-au daramat intre timp, nu?).
Deci, atata timp cat in oras NU exista locuri de parcare consider toata aceasta tevatura doar niste mofturi ale unor oameni cu mult timp liber si putin frustrati.
Legat de oamenii cu handicap, intr-adevar este o problema destul de mare mersul in oras pentru ei insa cand in Romania nu s-a reusit sa se faca drumuri in 34 ani, cand se schimba bordurile de la un an la altul cu unele mai mari si impunatoare pentru diverse spagi, cand se fac parcuri la marginea satelor, cand suntem condusi de Basescu care e ruda cu niste tigani camatari imputiti, cand vom fi condusi de Ponta care e un papagal bun de nimic ce v-ati astepta? Sa se faca infrastructura pentru oamenii cu handicap? Da, bine.
alexEAT(Citează)
22/07/2014 la 12:39 PM
@alexEAT : “Nu traim intr-un oras perfect, get used to it.”
Imperfectiunea asta se aplica si la locuri de parcare, nu?
tudor(Citează)
22/07/2014 la 12:45 PM
@alexEAT: problema este că noi ne mai descurcăm și fără autostrăzi, dar un om în scaun cu rotile nu poate să iasă din casă. Nu are pe unde. La mine în cartier, de exemplu, n-ar avea cum să coboară de pe trotuar și să traverseze strada la magazin, toate trotuarele sunt încercuite de mașini.
Faza asta cu “sunt alte probleme mai mari de rezolvat întâi” este o scuză slabă. Se poate lucra în paralel la toate, de asta avem diverse ministere și primării, ca fiecare să se ocupe de segmentul său de probleme.
Și dacă alte orașe străine au reușit să schimbe totul în favoarea bicicliștilor și a pietonilor, om putea și noi.
nwradu(Citează)
22/07/2014 la 12:49 PM
@dam167: în primul rând ne putem uita la alta orașe străine și la ce metode au aplicat ele.
Nu zice nimeni să nu mai intre curierii și transportatorii de marfă, astfel de servicii au chiar caracter privilegiat și în străinătate, intrând chiar și în zonele pietonale.
În țările civilizate, însă, nu se parchează acolo unde nu sunt locuri de parcare. Punct. Apar imediat unii care-ți dau amenzi, bat polițiștii străzile toată ziua pentru asta. Și da, o parcare costă mult, chiar și 5 euro/oră, dar oamenii au înțeles că prețul mare nu este o scuză pentru a parca unde au ei chef, ci un motiv să meargă pe jos.
Taxe de congestie, parcări subterane, dar scumpe, impozite mari, limite de viteză, prioritate pentru pietoni și bicicliști în orice intersecție – s-au aplicat diverse metode și uite că merg. Nu au poluare, nu se plânge nimeni că nu poate merge pe jos în acele orașe.
Dacă Paris și Londra, cu aglomerația de acolo, reușesc să implementeze asta, noi nu avem nici o scuză. Nu mai zic că în Londra era ofertă specială, 400 de lire în loc de 600 de lire parcarea pe o lună lângă un bloc de apartamente.
nwradu(Citează)
22/07/2014 la 1:39 PM
@AlexEAT: Da, proaspata mamica si toti ceilalti locuitori au acelasi drept la spatiu ca si tine ca doar locuiesc in acelasi oras.. Desigur, exista si varianta orasului dedicat masinilor.. in care autostrazi suspendate traverseaza centrul si ai intrare/iesire din parcarea de la birou direct in autostrada. Eu as prefera o varianta mai verde, mai aerisita si mai prietenoasa cu oamenii decat cu masinile.
Te-ai interesat si cat costa locul ala de parcare din Viena? De fapt nu sunt ‘blocuri intregi’, ci 2-3 etaje care au fost transformate intr-un imobil deja existent. In general subsolurile sunt convertite. Oricum, vorbim de o densitate mult mai mica de locuitori/km2 si investitii private. Crezi ca nu s-ar face si in Bucuresti daca un investitor ar sti cu siguranta ca proprietarii de masini ar fi amendati cand parcheaza aiurea pe trotuare? Sau poate te astepti sa le faca primaria?.. din taxe stranse inclusiv de la cei care nu au masina si nu vor parca niciodata acolo?
De fapt se poate rezolva elegant problema in Bucuresti. Avem suficiente bulevarde largi pe care sa se rezerve o banda pentru ratb si una pentru biciclete.. trebuie doar gandita pe termen lung. Introduci restrictiile treptat, astfel incat oamenii sa nu se trezeasca peste noapte ca nu mai pot ajunge la cu masina la munca, ci sa descopere in 2-3 ani ca este mai simplu si mai ieftin sa lase masina si sa ia un metrou, tramvai sau autobuz curat, cu aer conditionat.. ca e mai practic sa scoata bicicleta cand e frumos afara. Se poate in Londra.. de ce nu se poate si in Bucuresti? Stii cate locuri de parcare are rezervate cea mai inalta cladire din Europa – The Shard?… ZERO! De fapt sunt pe stradutza aia vreo 3-4 locuri publice cu restrictie la maxim 20 minute :)
Am locuit in Londra o vreme. Loc de parcare rezervat am avut doar cand am stat intr-un complex rezidential cu alee privata. Nu costa mult.. dar eram departe de centru si in 4 ani cred ca am fost cu masina in centru doar de 2-3 ori.. apoi m-am lecuit. In rest, primesti un permis relativ ieftin (100 lire/an) pentru a parca in zona in care locuiesti. Al doilea permis pt aceeasi locuinta costa 5x. Al treilea 10x.. Nu ai loc de parcare garantat, ci doar dreptul sa parchezi pe vreo 10 strazi din jur. Daca nu gasesti loc.. ghinion..
In Amsterdam nici nu s-a pus problema sa-mi iau masina langa casa.. nu numai ca era scump, dar lista de asteptare era pe ani de zile. A ramas la periferie, intr-o parcare special construita pentru acest scop. Barcelona – parcari private subterane in centru. Pt 2-300 de euro/luna ai locul tau si va trebui sa-ti cumperi o masina micutza. Mai departe de centru toti se asteapta sa-ti lasi masina parcata fara frane/viteze.. ca sa poata fi “impinsa” usor de vecinul cand isi strecoara si el masinutza. Stii reclama aia de cu peugeot 206 facut de africani?.. Cam asa arata toate masinile pe acolo.
pehash(Citează)
22/07/2014 la 2:58 PM
OK.. OK, daca ziceti voi asa o fi, cum Romania e o tara care merge ca pe roate cu siguranta aceste masurit sunt bine venite si realizabile.
Pentru tarile Africane unde se moare de foame la propriu nu aveti niste idei la fel de fezabile? Oameni buni, dati solutii pentru locul respectiv, nu ce ati vazut/trait voi prin alte locuri. “Eu m-am gandit ca un metrou suprateran automatizat (fara sofer) ar fi o solutie excelenta, exact cum am vazut in Dubai”. Daca ei pot, noi de ce nu am putea, nu?
Ma intreb totusi cum sa dai ca exemplu Londra care este cel mai scump, sau unul dintre cele mai scumpe orase din lume (asta dupa ce ti-ai dat seama ca Viena nu e cel mai bun exemplu)… :)
alexEAT(Citează)
22/07/2014 la 3:05 PM
@alexEAT: primul pas în rezolvarea problemei este conștientizarea faptului că soluția nu are legătură cu salarii, nivel de trai și alți indicatori, ci cu eliminarea mârlăniei și atât. Dacă n-ai voie să parchezi pe un trotuar, nu o fă. Salariul nu are legătură cu asta. Dacă vezi o rampă pentru handicapați sau o bandă de bicicliști, nu o bloca. Nu există vreo justificare pentru care acestea ar fi acceptabile în funcție de salariu, grabă, societate șamd. Țin doar de educație și respect pentru ceilalți oameni.
nwradu(Citează)
22/07/2014 la 3:18 PM
O sa-ti dau o poza de pe strada mea diseara, sa-mi dai o solutie te rog. Parcarea la 5 km distanta intr-o parcare amenajata se exclude!
alexEAT(Citează)
22/07/2014 la 3:41 PM
De curiozitate marsul s-a desfasurat pe carosabil?
Mhm, seems legit.
alxzen(Citează)
22/07/2014 la 3:46 PM
@nwradu: Prețurile mari pentru parcare (mai ales în zone centrale) e o măsură care a funcționat peste tot. Din păcate îmi pare greu de implementat în unele orașe. În Timișoara s-a dorit parcare gratis sau ieftină în prima oră în jurul piețelor, dar din păcate nu a trecut această hotărâre de consiliu local. Mi se pare normal să mergi să cumperi și apoi să pleci, nu să lași mașina două ore într-un loc.
Din păcate nu e destul să ne uităm în alte orașe străine. Trebuie ca autoritățile să înțeleagă traficul din propria ogradă și să ia măsuri pentru a îmbunătăți ceva, nu pentru a irita și mai mult un trafic, deja foarte nervos. Limitele de viteză și prioritatea pentru pietoni și bicicliști nu va putea fi aplicată atâta timp cât traficul nu este fluidizat prin devieri. Toți ăia care claxonează și se înjură trebuie să ajungă undeva.
Legat de parcări, să știi că în multe zone de blocuri există posibilitatea de a face parcări. De multe ori le-ar construi chiar locatarii. Problema este în schimb situația incertă a terenurilor, situație care nu cred că e pe vreo listă de priorități a autorităților locale.
dam167(Citează)
22/07/2014 la 8:53 PM
@AlexEAT: Am auzit de nenumarate ori scuza asta. Nu trebuie sa ne dai o poza de pe strada ta. Trebuie sa-mi spui de ce nu te-ai gandit unde o sa parchezi inainte sa-ti iei masina. Daca ti-ai luat-o stiind ca nu ai loc de parcare rezervat, atunci este numai vina ta si n-ai decat sa ti-o parchezi la 5 km pentru 300ron/luna sau in mijlocul sufrageriei. Altfel, blocand trotuarele, nu ai rezolvat nimic, ci doar ai pasat cu nesimtire problema ta altora care nu au nici o vina. Este relevant daca vorbim de o tara africana sau una super bogata? Daca tot iti place tie Viena, atunci insistam pe Viena – 400 de masini la 1000 locuitori (https://www.wien.gv.at/statistik/pdf/viennainfigures.pdf). Versus 1.5 milioane automobile inmatriculate in Bucuresti…
Insist, in vest trendul este de renuntare la masina personala, mai ales in transportul urban.
pehash(Citează)
22/07/2014 la 11:16 PM
alexEAT, daca ti-ai lua avion, nu l-ai tine in hangar? daca ti-ai lua elicopter, nu l-ai tine pe heliport? daca ti-ai lua barca, nu ai tine-o pe debarcader? daca ti-ai lua masina, nu ai tine-o pe/in … – te las sa completezi. toata inversunarea asta de a avea masina personala tine de spiritul neocomunist, daca nu ai masina, nu ai cum sa te etalezi
andrei(Citează)
23/07/2014 la 11:41 AM
@pehash
Ai inceput sa ma ataci personal sau mi se pare? Daca tot tii mortis iti pot spune ca stau la casa cu doua locuri de parcare in curte si alte trei locuri de parcare in fata curtii, asa ca nu are rost atacul la persoana zic. Revin insa la discutia initiala, parca vorbeam despre protestul in sine care nu-si are locul in Bucuresti, unde transportul in comun e zero iar parcarile nu exista.
@andrei
Daca tu doresti ca toata viata sa iti petreci concediile si weekendurile mergand cu trenul/autocarul este strict alegerea ta. Deasemenea daca tu doresti sa mergi cu transportul in comun din centru pana in Pipera de exemplu la fel, este strict alegerea ta. Ca un exemplu iti pot spun asa: am ceva cunostinte care nu isi permiteau o masina si erau ANTI, ca ei nu isi vor lua niciodata bla bla, supriza, printr-o conjunctura au primit masina de serviciu siiiii de atunci n-au mai pus piciorul in autobuz.. asta ca idee, despre inversunarea unora.
http://instagram.com/p/qyWc6EvxDD/
Mai sus poza cu straduta, SOLUTII REALE, si nu IMAGINARE, cum at vazut voi prin ‘strainatate’ va rog. :)
alexEAT(Citează)
24/07/2014 la 10:53 AM
@alexEAT: cea mai simplă soluție pentru strada din poză este sens unic și parcare paralelă cu marginea căii. Asta desigur, dacă se poate face un sistem de străzi cu sens unic și dacă locatarii sunt destul de civilizați încât să îl respecte.
dam167(Citează)