►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
Încă sunt șocat de știrea că un Boeing 777, aparținând tot fatidicei companii Malaysia Airlines, s-a prăbușit la granița dintre Ucraina și Rusia. Primele bănuieli sunt că a fost doborât de la sol cu o rachetă capabilă de așa ceva. Președinția Ucrainei a declarat că forțele lor armate nu au lansat nici o astfel de rachetă.
Nu credeam că trăim în perioada în care un avion poate fi doborât deasupra Europei de o țară europeană!!!
283 de pasageri și 15 membri ai echipajului am murit. Sper să nu fi fost și români la bord. Mulți zboară spre Kuala Lumpur prin Amsterdam, mai ales acum, perioada concediilor și a lunilor de miere în Bali.
Boeing 777 este un gigant al aerului, una dintre cele mai mari aeronave din lume și, cel puțin până va fi introdus pe scară largă Airbus-ul A380, una dintre cele mai utilizate pentru cursele lungi. V-am învățat cum să o recunoașteți, este singura care are 6+6 roți pe trenul spate.
Încă nu se știe cine e vinovat. După cum arată accidentul, avionul destrămându-se la mare altitudine deasupra graniței ruso-ucrainiene, în opinia mea și fără alte informații, oricare parte ar putea fi vinovată. Ruși sau ucrainieni, au văzut un avion pe radar, n-au știut să-i afle identitatea sau nu le-a păsat de ea și de altitudinea mare la care se află (10.000 de metri, sigur) și au tras în el.
Cu ce-au tras? Cu rachete speciale, că nu orice lansator este echipat cu rachete sol-aer atât de performante. Le au cele două armate, le au și separatiștii, care au capturat câteva bucăți acum ceva vreme în zona Donetk.
Așa zic ucrainienii, că a fost o rachetă BUK-M2 rusească, lansată de pe ceea ce americanii numesc SA-17 Grizzly.
Există un precedent. În iulie 1988, nava americană USS Vincennes din Golful Persic a doborât un avion de linie iranian, zborul Iran Air 655, fără nici un motiv. Au explicat-o ca o eroare de radar, au plătit ceva despăgubiri, n-a fost condamnat nimeni pentru asta.
Acum, însă, nu văd cum oricare parte ar putea motiva că nu știa ce avion țintește. La naiba, văd eu avioanele pe flightradar24, că sunt echipate cu sisteme care transmit automat locația și identitatea.
Prima ipoteză este că rușii sau separatiștii direct susținuți de ei l-au doborât. Avionul zbura de la Amsterdam la Kuala Lumpur, adică a trecut dinspre Ucraina spre Rusia.
Cum vă spuneam, nu credeam să ajungem în situația în care în spațiul aerian al Europei un avion să fie doborât de o țară europeană. Zbori spre Kuala Lumpur, te temi de ce-o fi acolo, de asiatici, de țepari, de boli – nu te temi că te doboară o rachetă deasupra Europei!
Dacă treaba asta se dovedește adevărată, ar trebui împușcați cu toții.
A doua ipoteză este că l-au doborât ucrainienii. Nu văd de ce ar face ei asta și au dezmințit că ar fi tras vreo rachetă. Ucrainienii știau ce avion este, au o țară mare și probabil l-au monitorizat pe radar pe tot parcursul tranzitului pe deasupra teritoriului ucrainean.
A treia ipoteză este că avionul a avut un accident. Cum n-a comunicat SOS-uri și nici n-a fost o prăbușire controlată, ipoteza se mută spre un accident serios la mare altitudine, o explozie la combustibil sau ruperea structurii avionului. Care sunt șansele să se întâmple asta fix deasupra graniței respective și tocmai la Malaysia Airlines, care deja pierduse acel zbor misterios în martie?
Oare ISIS din Irak are astfel de arme la dispoziție? Culoarul de zbor spre Asia pe acolo trece. De asemenea, are cineva idee de ce această cursă, MH17, zbura pe deasupra graniței Ucraina-Rusia? Culoarul de zbor AMS-KUL este de obicei pe deasupra României, din câte știu eu.
Update: naționalitatea pasagerilor:
Nationalities aboard MH17
Netherlands 192 (including 1 dual Netherlands/USA citizen)
Malaysia 44 (including 15 crew & 2 infants)
Australia 27
Indonesia 12 (including 1 infant)
United Kingdom 10 (including 1 dual UK/S. Africa citizen)
Germany 4
Belgium 4
Philippines 3
Canada 1 (care era român plecat acolo de mai mulți ani)
New Zealand 1
Total 298
Urmăriți CNN pentru alte detalii. sursa foto: Buk Missile via Shutterstock.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
30 comentarii
18/07/2014 la 7:29 AM
Daca vorbim de precedente, ia in considerare si avionul de pasageri doborat de armata Ucrainei in 2001: http://en.wikipedia.org/wiki/Siberia_Airlines_Flight_1812
Si rusii au bubele lor, precum avionul doborat in 1983: http://en.wikipedia.org/wiki/Korean_Air_Lines_Flight_007
Faptul ca Ucraina dezminte ca ar fi doborat avionul Malaysia Airlines nu conteaza. Dezmint si rusii, si separatistii.
Cand pui arme in mana oamenilor, o iau razna.
Wideshot(Citează)
18/07/2014 la 7:49 AM
Pentru MH17 asta e culoarul lor de zbor, pe deasupra Ucrainei.
Ai istoricul pe flightradar, sau e poza luata de undeva? ma rog, uite link.
http://www.flightradar24.com/data/flights/mh17/#3d6095b
Din pacate au fost mai mult ca sigur niste trigger-happy separatisti. In aceeasi zona au mai fost doborate si un Suhoi si un An-26 parca. Diferenta e ca ambele zburau undeva sub 8000 de metri. Sanse de 1 la cine stie cat ca un avion de linie sa aibe ghinionul asta si uite ca l-a avut. S-a mers la siguranta ca la altitdinea aia nu au ce sa pateasca si uite ca au nimerit exact cand inteligentii astia separatisti au pus mana pe rachete sol-aer cu raza mai lunga.
Trist ce s-a intamplat. Foarte trist…
Cristiczc(Citează)
18/07/2014 la 10:05 AM
@Cristiczc: da, dar nu are noimă. Ghinionul lor că Malaysia Air a ales acel culoar de zbor? De ce nu zburau ca alții, pe deasupra noastră? Sau pe la noi e culoarul de întoarcere?
nwradu(Citează)
18/07/2014 la 10:06 AM
@Cristiczc: Suhoiul doborât a fost doborât de un alt avion rusesc de vânătoare, iar Antonovul parcă zbura ceva mai jos
nwradu(Citează)
18/07/2014 la 9:07 AM
e ca un dus cu apa rece.. cand de fapt invadarea teritotiului unui alt stat suveran folosindu-te de tehnici de manipulare si dezinformare este inzecit mai grav, asta intr-o tara europeana chiar vecina noua.
ce e mai dezgustator e ca nici macar acest incident nu o sa convinga Europa in ansamblul ei sa ia o pozitie mult mai dura fata de Rusia, pentru a nu-si compromite propriile interese comerciale.
2DU(Citează)
18/07/2014 la 9:12 AM
Vezi ca si rusii au mai doborat un avion de pasageri al sud-coreenilor in anii ’80. Daca-i mentionezi pe americani, mentioneaza-i si pe ei: http://en.wikipedia.org/wiki/Korean_Air_Lines_Flight_007
MG(Citează)
18/07/2014 la 9:17 AM
Ce nu inteleg, de ce au trimis cutia neagra la Moscova, dupa ce au gasit-o?
Ca daca erau separatistii rusi (adica rusi, ce sa ne ascundem)… o sa zica frumusel: “nu ieste nimic aici, tovarasci”
Adrian(Citează)
18/07/2014 la 10:08 AM
@Adrian: păi separatiștii nu se pot întâlni cu ucrainienii. Toată acțiunea este deja sub semnul îndoielii, ăia duc cutiile negre la Moscova, rușii le investighează, parcă văd că iese că nu pot fi utilizate sau altceva.
nwradu(Citează)
18/07/2014 la 9:51 AM
Din nefericire Flightradar nu a ajuns probabil si in zona aia de lume, altfel ar fi fost mult prea simplu…
miluch(Citează)
18/07/2014 la 10:09 AM
@miluch: ba da, este acolo, vezi poza din articol și linkurile din comentarii. Este toată zona acoperită.
Din conversația interceptată între separatiștii ruși, aia vorbesc despre doborârea unui avion civil, un comandat întreabă dacă sunt arme, ceva, se zice că nu, întreabă dacă sunt acte… Aveau impresia că este ceva ucrainean.
nwradu(Citează)
18/07/2014 la 9:54 AM
Responsabili de acest incident sunt toate statele EU in frunte cu Germania. Nimeni nu a luat masuri concrete impotriva Rusie in conflictul din Ucraina.
Din pacate adevarul va fi facut public poate peste 20-30 ani.Pana atunci asistam la dezinformare si manipulare.Asistam la un moment de cotitura pe plan geo-politic.
Madalin(Citează)
18/07/2014 la 10:10 AM
@Mădălin: da, bine zis. Cu toții au o mică parte de vină. Să vedem reacția Olandei, care fără îndoială a pierdut cei mai mulți cetățeni aici. Din ce imagini am văzut, erau multe pașapoarte olandeze.
nwradu(Citează)
18/07/2014 la 10:01 AM
Flight radar inregistreaza si rachetele trase de la sol cumva? Si ma tem ca nici cutia neagra nu va elucida misterul, nu cred ca se inregistra in cutie daca racheta era rusa sau ucraineana…
alexduduman(Citează)
18/07/2014 la 11:00 AM
ca bine zici de Isis, acum cativa ani am trecut pe deasupra Irakului si ma gandeam ce-ar fi daca l-ar apuca pe un debil sa-si testeze sistemul de rachete.
in alta ordine de idei, statistic vorbind, Malaysia Airlines a devenit cea mai sigura linie aeriana din lume. ce sanse sunt sa le mai pice un avion in urmatorii 20 de ani?
PS: din cate stiu eu zborul asta era in code-share cu KLM (si cred AF), o mare parte din pasageri cumparasera bilete de la companiile astea.
stefan(Citează)
18/07/2014 la 11:04 AM
Se folosea culoarul de zbor 330 adica la 33 000 de picioare altitudine – 10 100 metri, considerat de IATA, ICAO si EUROCONTROL ca fiind sigur. Spatiul aerian al Ucrainei, din zona de est, era inchis pana la 320 adica pana la 32 000 de picioare.
sorin(Citează)
18/07/2014 la 11:22 AM
Culoarul de zbor dintre AMS-KUL nu trece in mod normal pe deasupra Romaniei.
Cercul mare (cea mai scurta distanta intre doua puncte pe glob) intre cele doua aeroporturi trece aproximativ prin nordul Ucrainei.
http://www.gcmap.com/mapui?P=ams-kul
AlexO(Citează)
18/07/2014 la 11:40 AM
Cum le dai nenorociților ăștia de ruși arme pe mână,m cum toți se cred Rambo. Partea nasoală e că au de plătit pentru asta persoane nevinovate. Ce dracu le-au făcut olandezii ăia? I-au bătut la fotbal sau ce?
Încep pe zi ce trece să regret că în 45 bombele alea de-au căzut în Japonia trebuiau să cadă deasupra Moscovei…
Spanac(Citează)
18/07/2014 la 11:58 AM
@nwradu
Ghinionul lor pentru ca zona aceea la acea altitudine era SAFE, EUROCONTROL spune asta nu eu. MH17 nu era singurul avion din zona respectiva si cand spun zona ma refer la spatiul controlat de separatisti. Tine cont si de faptul ca MH17 s-a abatut de la traseu (nu cu foarte mult) si din cauza vremii.
Daca Suhoiul a fost doborat de un avion rusesc atunci Ucraina sa scoata dovezile ca nu suntem la inceputurile aviatiei. Trebuie sa ii intelegem si pe ei, sunt singuri si sunt disperati dupa ajutor din exterior, mai exista si tendinta exagerarii mai ales cand vezi ca atunci cand vine vorba de terestru primesc ajutor de la rusi cu tehnica militara…
An-26 a fost doborat la 6500 m. Am zis de sub 8000 m pentru ca aolo am inteles ca era limita de no-fly zone.
Cristiczc(Citează)
18/07/2014 la 12:12 PM
N-am nicio treaba cu domeniul, dar chiar nu inteleg cum poate fi considerat un spatiu nesigur pana la 10100 de metri, iar de la 10450 totul e sigur, zburati linistiti.
Marius Moga(Citează)
18/07/2014 la 1:22 PM
@Marius Moga: nu este nimic sigur, rachetele lansate de BUK-M2 doboară orice între 15 metri și 25 km altitudine. Zboară cu Mach 3, așa că în 30 de secunde de la lansare avionul a fost distrus fără să fi aflat măcar că se îndreaptă ceva spre ei.
nwradu(Citează)
18/07/2014 la 1:43 PM
Inca nu sunt destule informatii. Cea mai mare probabilitate, zic eu, e ca separatistii sa fii confundat avionul civil cu unul militar. Mai ales ca in ultimele zile au tot facut exercitii asupra avioanelor ucrainiene.
silicon_v(Citează)
18/07/2014 la 4:02 PM
Ma indoiesc ca se vor unii statele cu cetateni la bordul acelui avion sa se duca peste Rusia cu armatele. Nu exista scuza de nici un fel, este un act de razboi la care trebuie raspuns armat.
Ce urmeaza, rachete sol-sol cu tinta Bucuresti si “vai, ne pare rau, am crezut ca se duc spre Kiev?”
Nu si nu, trebuie interventie militara armata, Rusia trebuie bombardata pana cand epoca de piatra li se va parea un rai pe pamant.
Gaelex(Citează)
18/07/2014 la 9:01 PM
Canadianul era roman.
Alexandru Ionut(Citează)
18/07/2014 la 10:23 PM
@Radu: Tocmai, autoritatile ucrainiene inchisesera spatiul aerian pana la nivelul 320, de la 330 era deschis. De ce, cand stii ca in zona sunt rachete care ajung la 25 de km altitudine? Si de ce Eurocontrol nu a avut nimic de zis? Sunt curios cand aflam raspunsurile.
Marius Moga(Citează)
19/07/2014 la 1:10 AM
Eu zic ca nu se va termina bine acest conflict.
Daniel(Citează)
19/07/2014 la 4:03 AM
Recomand articolul de aici:
http://www.robintel.ro/blog/international/firul-evenimentelor-zborului-mh17/
Pe scurt, avionul a luat-o pe acolo din cauza conditiilor meteo nefavorabile pe culoarul normal. Separatistii rusi care s-au laudat zilele trecute ca au rachete sol aer, s-au laudat imediat cum a fost doborat avionul, crezand ca au doborat unul ucrainean. La scurt timp, s-au prins ca au omorat 300 de civili nevinovati si au inceput sa-si stearga urmele. Fara succes in conditiile in care altii au salvat deja imaginile si declaratiile lor.
Tudor(Citează)
19/07/2014 la 10:23 PM
în domeniul ăsta totul e supoziţie… discuţii fără rost, după părerea mea. Nici în cazul lui KAL007 nu există o explicaţie unanim acceptată, şi ăla a fost acum mulţi ani. Fiecare parte susţine altceva.
alias(Citează)
20/07/2014 la 1:14 AM
Hai să dăm puțin timpul inapoi și să neamintim în ce condiții s-a prabușit în urmă cu 4 ani avionul preșesintelui Poloniei în Rusia.
http://iciolac.wordpress.com/2014/07/20/cine-a-doborat-cu-adevarat-avionul/
iCiolac(Citează)